Fredly , supersmart.
Fredly skjønner at caset sprakk, corona og alt med seg.
Han selger, slakter og deler ut.
Dersom alle redere hadde vært like smarte og ikke tviholdt på businessen hadde se kanskje overlevd.
Net asset value 4,7.
Han selger, slakter og deler ut.
Dersom alle redere hadde vært like smarte og ikke tviholdt på businessen hadde se kanskje overlevd.
Net asset value 4,7.
Redigert 21.01.2021 kl 09:26
Du må logge inn for å svare
canarias
11.10.2020 kl 10:14
7760
Vi stoler også 100% på Fredly, på dagens kurser er oppsiden her uansett stor.
Vi er veldig spent på hva investeringsselskapet Hunter Group satser på etterpå.
Vi er veldig spent på hva investeringsselskapet Hunter Group satser på etterpå.
Redigert 11.10.2020 kl 10:56
Du må logge inn for å svare
canarias
11.10.2020 kl 10:59
7658
Enig Hartepool .
Vi vil komme i mål her med meget gode dividender.
Vi vil komme i mål her med meget gode dividender.
Freecashflow
11.10.2020 kl 20:37
7087
Jeg tviler på at Hunter selger noen båter nå. Jeg tror de vil ri tank markedet som vol bli fantastisk fremover. Det er så mye cash å hente frem til 2024..
Kaisovski
11.10.2020 kl 20:48
7055
Å selge to båter som går i spot nå kan være greit nok. Tyder vel på at det er vanskelig å skaffe gode langsiktige kontrakter for skipene akkurat nå.
Alle som siden HUNT ble et rederi i mars 2018, har hevdet at HUNT er et asset play, har så langt tatt feil. Hadde HUNT vært et asset play, hadde de solgt alle skipene for lenge siden, senest når de kunne få USDm 105+ per VLCC. Selger HUNT 2-3 VLCCer nå, tror jeg at de samtidig melder ordrer på minst like mange nybygg for levering i 2022/2023, såfremt de kan selge dyrere eller likt nybyggene.
Redigert 11.10.2020 kl 23:58
Du må logge inn for å svare
Grylls
12.10.2020 kl 15:17
6055
Fredly har jo selv skissert flere mulige scenarioer, ett av dem var asset play.
tuja
12.10.2020 kl 15:25
6052
Handles med kraftig rabatt, dersom man skal ta PAS til etterfølge:
HUNTER GROUP: Aksjen steg på rapporter om at rederiet skal være i ferd med å selge to av sine syv skip for 84 millioner dollar pr. stykk. Prisen skal iht Pareto være på nivåer langt over den implisitte prisingen av fartøyene ut fra aksjekursen. Hunter har ikke sendt børsmelding og iht Trade Winds skal båtene være solgt med forbehold. Pareto mener prisen er på linje med en fair verdi per aksje på NOK 4,7 per aksje og tror det kan komme utbytter på over NOK 1 per aksje. (FA)
HUNTER GROUP: Aksjen steg på rapporter om at rederiet skal være i ferd med å selge to av sine syv skip for 84 millioner dollar pr. stykk. Prisen skal iht Pareto være på nivåer langt over den implisitte prisingen av fartøyene ut fra aksjekursen. Hunter har ikke sendt børsmelding og iht Trade Winds skal båtene være solgt med forbehold. Pareto mener prisen er på linje med en fair verdi per aksje på NOK 4,7 per aksje og tror det kan komme utbytter på over NOK 1 per aksje. (FA)
Da faller selvsagt tank aksjene i Usa, nå som prising Vlcc tankere viser ny Atl, de smarteste rederiene selger selvf tonasjen.
Bare å berømme Fredly for riktig dømmekraft og strategi her.
Et rederi som Oet vil nok falle på dette fremover.
Bare å berømme Fredly for riktig dømmekraft og strategi her.
Et rederi som Oet vil nok falle på dette fremover.
Redigert 12.10.2020 kl 15:38
Du må logge inn for å svare
ks1977
12.10.2020 kl 15:41
6023
Grylls skrev Ta med kursmålet kanskje? 4,2.
Ganske fair kursmål det dersom det viser seg at ryktene er sanne. Vil ikke tro at kursen plutselig skal opp mot P/NAV på 1 (så lenge markedet er svakt i hvert fall), men dersom det blir salg på 2 av 7 skip så gir det ikke mening å handle på P/NAV på 0,7 eller hva vi ligger på nå siden HUNT i så fall kan finne på å selge resten også.
Ville nok vært adskillig mer bekymret over andre rederier som blir med ned i bøtta, og dere markedsverdi over børs kontra et rederi som tar grep.
Stemmer det at der er hold i rykter 4 skip så er det jo helt supert, og Hunt bør således være rederiet med minst nedside og størst oppside kortsiktig.
Stemmer det at der er hold i rykter 4 skip så er det jo helt supert, og Hunt bør således være rederiet med minst nedside og størst oppside kortsiktig.
Redigert 12.10.2020 kl 16:09
Du må logge inn for å svare
Grylls
12.10.2020 kl 16:32
6156
OET har låst inn TC'er som de-risker og er allerede prisete lavere mot NAV enn f. eks. HUNT, i tillegg til å være fantastisk godt drevet.
Tilbake til HUNT så er det uforståelig at noen vil selge på 3,250 i dag med mulig nyheter om salg av 2-4 skip.
Tilbake til HUNT så er det uforståelig at noen vil selge på 3,250 i dag med mulig nyheter om salg av 2-4 skip.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
ruda
12.10.2020 kl 16:38
6119
Når noen selger til denne prisen, er de uvitende om hvilke verdier og muligheter som ligger i HUNT.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
tuja
12.10.2020 kl 16:59
6045
Er det snakk om mulig salg av 4 skip? Trodde det kun var 2.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
ks1977
12.10.2020 kl 17:47
5884
I følge denne tweeten så spekulerer Pareto om 3-4 skip;
https://twitter.com/EivindEnd/status/1315558194173956097/photo/1
https://twitter.com/EivindEnd/status/1315558194173956097/photo/1
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
tuja
12.10.2020 kl 17:51
5872
Ok. Takker :)
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
ks1977
12.10.2020 kl 17:54
5844
Dersom (...) det er hold i ryktene om salg av skip fra HUNT, så er OET og HUNT (slik jeg leser OET sine kommentarer om DCM i september) nå to forskjellige caser;
HUNT kan gå mot aggressiv/rask avvikling (eller en betydelig slanking av flåten), mens OET ser ut til å ville avvente til skipsprisene tar seg opp igjen. Potensielt to forskjellige tidshorisonter på de nå da (i tillegg så har jo OET en aggressiv utbyttepolitikk, mens HUNT p.t har til gode å starte utbytter)
HUNT kan gå mot aggressiv/rask avvikling (eller en betydelig slanking av flåten), mens OET ser ut til å ville avvente til skipsprisene tar seg opp igjen. Potensielt to forskjellige tidshorisonter på de nå da (i tillegg så har jo OET en aggressiv utbyttepolitikk, mens HUNT p.t har til gode å starte utbytter)
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
canarias
12.10.2020 kl 18:24
5739
Vi har hørt 3 skip, men la oss vente litt å se.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
tuja
12.10.2020 kl 19:43
5540
Ser tradewinds omtaler Hunter, og en "disconnect" mellom pris og aksjekurs. Har ikke abonnement, men det kan vel knapt mistolkes.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/vlcc-sale-deals-highlight-disconnect-in-tanker-stock-prices/2-1-891281
https://www.tradewindsnews.com/tankers/vlcc-sale-deals-highlight-disconnect-in-tanker-stock-prices/2-1-891281
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Grylls
12.10.2020 kl 20:26
5369
canarias skrev Vi har hørt 3 skip, men la oss vente litt å se.
Saga, Laga og Freya kanskje? Gjenstår da 3/4 skip på TC'er og Atla i spot i så fall, om ikke jeg tar feil.
De vil nok for enhver pris unngå å bli fullstendig eksponert mot spotmarkedet i Q1 2021, og ettersom de kun har VLLC'er i flåten, så blir de jo ekstra sårbare samtidig som potensiell oppside også blir større.
Virkelig synd at Freya misset vinduet sitt på 6 mnd TC @ $80000/dag og Saga sitt på $100000/dag tidligere i år, for da ville de vært i en posisjon med mer 'wiggling room'.
De vil nok for enhver pris unngå å bli fullstendig eksponert mot spotmarkedet i Q1 2021, og ettersom de kun har VLLC'er i flåten, så blir de jo ekstra sårbare samtidig som potensiell oppside også blir større.
Virkelig synd at Freya misset vinduet sitt på 6 mnd TC @ $80000/dag og Saga sitt på $100000/dag tidligere i år, for da ville de vært i en posisjon med mer 'wiggling room'.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
ks1977
12.10.2020 kl 20:40
5294
Ja, Atla, Saga og Freya går allerede på spot (vises også i Tankers International sin flåte/pool), mens Laga snart er ferdig med sin TC (medio november har jeg notert). Sånn sett så kan jo alle disse fire være for salg hvis man skal legge vekt på ryktene.
Ellers så er vel Idun ferdig med sin TC i starten av desember, mens Disen går vel på sin nye 5-7mnd TC fra tidlig november. Og så har vi Frigg med 6-8mnd TC fra slutten av august.
Vet ikke om HUNT er så veldig redd for Q1, selv om det kvartalet sikkert blir dårlig sammenlignet med hva man normalt kunne forvente fra Q1, men ville jo tro at de ville ha litt mer dekning for Q2&Q3 2021 (selv om det ikke bør være noen krise dersom vi snakker om CBE på 20,5) så man kan jo spekulere i hvorfor de ikke har inngått flere TCer for 2021 (for tidlig, for lave rater, eller døra på gløtt for salg?)
Ellers så er vel Idun ferdig med sin TC i starten av desember, mens Disen går vel på sin nye 5-7mnd TC fra tidlig november. Og så har vi Frigg med 6-8mnd TC fra slutten av august.
Vet ikke om HUNT er så veldig redd for Q1, selv om det kvartalet sikkert blir dårlig sammenlignet med hva man normalt kunne forvente fra Q1, men ville jo tro at de ville ha litt mer dekning for Q2&Q3 2021 (selv om det ikke bør være noen krise dersom vi snakker om CBE på 20,5) så man kan jo spekulere i hvorfor de ikke har inngått flere TCer for 2021 (for tidlig, for lave rater, eller døra på gløtt for salg?)
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
jolly
12.10.2020 kl 21:36
5105
Selv om han er supersmart, så gjøres det vel feil av disse personene også..
Orker ikke lese om det er skrevet før, men et raskt google søk sier at han kjøpte VLCC i april for så å bli solgt igjen nå 21 oktober.
Inn og ut i markedet med tap...en som trodde på gode tider...
Se mld under:
Furthermore, AET Tankers’ VLCC “Bunga Kasturi Tiga” 300/2006 Universal,
Japan (SS/DD 10/2021) which failed a couple of weeks ago at USD 38 mill, it
is now sold to Norwegian buyers Arne Fredly (Hunter Group) for USD 39 mill.
Note that AET sold last month their “Bunga Kasturi” 300/2003 Universal,
Japan at a price of region USD 31 mill.
https://www.hyqfocus.com/resource/report/1602211530581/report.pdf
VLCC
BUNGA KASTURI
TIGA
300,398 2006 UNIVERSAL, Japan MAN-B&W Oct-21 D H
region
$31.0m
Indonesian
(Pertamina)
Orker ikke lese om det er skrevet før, men et raskt google søk sier at han kjøpte VLCC i april for så å bli solgt igjen nå 21 oktober.
Inn og ut i markedet med tap...en som trodde på gode tider...
Se mld under:
Furthermore, AET Tankers’ VLCC “Bunga Kasturi Tiga” 300/2006 Universal,
Japan (SS/DD 10/2021) which failed a couple of weeks ago at USD 38 mill, it
is now sold to Norwegian buyers Arne Fredly (Hunter Group) for USD 39 mill.
Note that AET sold last month their “Bunga Kasturi” 300/2003 Universal,
Japan at a price of region USD 31 mill.
https://www.hyqfocus.com/resource/report/1602211530581/report.pdf
VLCC
BUNGA KASTURI
TIGA
300,398 2006 UNIVERSAL, Japan MAN-B&W Oct-21 D H
region
$31.0m
Indonesian
(Pertamina)
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Han er i alle fall smart nok til å reagere når ting ikke går som planlagt, så smarte er ikke resten av gjengen.
Det er bare tøv å tro på høyere skips priser i 22, og før den tid kan en få et dykk, det sørger verftene for, som skrevet tidligere.
de lange trender peker ned.
Ved å avvikle selskapet nå tjener aksjonærene penger, selv om prisene faller og ratene er elendige.
Det er bare tøv å tro på høyere skips priser i 22, og før den tid kan en få et dykk, det sørger verftene for, som skrevet tidligere.
de lange trender peker ned.
Ved å avvikle selskapet nå tjener aksjonærene penger, selv om prisene faller og ratene er elendige.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Gork
12.10.2020 kl 23:01
4806
Filosofiene mellom de som skriver på denne tråden (som er bra), er enkel. Det er ikke valget mellom to onder, men valget mellom to goder, penger nå eller forhåpentligvis mer penger om 1-2 år om markedet går opp. Hva selskapet skal gjøre etterpå er blankt.
Uansett, det er to goder som valget står mellom, ifølge skribentene, så man får synke tilbake i sofaen og tenke hvorfor gikk jeg ikke inn på Merkur...
Lykke til.
Uansett, det er to goder som valget står mellom, ifølge skribentene, så man får synke tilbake i sofaen og tenke hvorfor gikk jeg ikke inn på Merkur...
Lykke til.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Grylls
12.10.2020 kl 23:36
4699
Tror AET er selger der.
Finner ikke igjen, men mener det ble benektet at både Fredly og Hunter hadde kjøpt tidligere i år. I tillegg har ikke AET fjernet Tiga fra sidene sine, så får vi se nå om de gjør det snart.
https://splash247.com/weekly-broker-capes-top-interest/
Der står AET oppført som selger, og med Intermodal (din link) som kilde.
Finner ikke igjen, men mener det ble benektet at både Fredly og Hunter hadde kjøpt tidligere i år. I tillegg har ikke AET fjernet Tiga fra sidene sine, så får vi se nå om de gjør det snart.
https://splash247.com/weekly-broker-capes-top-interest/
Der står AET oppført som selger, og med Intermodal (din link) som kilde.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
I FA har Fredly senere sagt at det var 100% #FakeNews. Han har privat aldri kjøpt en VLCC, bortsett ifra de som HUNT overtok.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
tuja
13.10.2020 kl 12:49
4086
Nå har ADSC levert varene med salg av 2 skip. Hunt og bekreftelse på salg 3-4 skip next?
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
13.10.2020 kl 13:17
3993
Salgene og skipene til ADSC og Hunter kan overhodet ikke sammelignes.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Grylls
13.10.2020 kl 13:57
3893
Klart de kan.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
mimer
13.10.2020 kl 16:01
3681
Ingen spesielle forventninger til eventuelle salg ser det ut til. Det er kanskje greit nok?
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
JahMason
13.10.2020 kl 20:45
5476
Mulig folk er mer interessert i å kaste pengene sine inn i ESG selskaper som ikke tjener penger og blir evige emisjonsmaskiner.
Litt rart at kursen i Hunter ikke ligger høyere grunnet ryktene om salg. Det er hvertfall ikke noe rykte at Hunter er åpen for å selge skip. Enten det er 2 eller 7 så er det fakta at selskapet ønsker å realisere verdier.
Plutselig overrasker Fredly med salg av 4 skip - hvem vet. Spillet er definitivt i gang !
Litt rart at kursen i Hunter ikke ligger høyere grunnet ryktene om salg. Det er hvertfall ikke noe rykte at Hunter er åpen for å selge skip. Enten det er 2 eller 7 så er det fakta at selskapet ønsker å realisere verdier.
Plutselig overrasker Fredly med salg av 4 skip - hvem vet. Spillet er definitivt i gang !
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
mimer
13.10.2020 kl 22:08
5268
He he, ja det er godt mulig. Tror det blir å øke her...
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
ADSC har solgt Serenade for USDm 25,5. Ifølge ADSC er gjelden på Serenade USDm 10.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/10/13/7576395/vi-klarer-oss-med-null-skip
Dvs det er USDm 15,5 (NOK 143 220 000) igjen til deling på aksjonærene = NOK 6,12 per aksje.
Ditto for det siste skipet, Page, gir NAV = 12,24 - mens aksjen omsettes for 18,80 = NOK 6,56 (54%) over NAV = galskap.
Å være langsiktig i ADSC er å be om å tape penger. Det skrev jeg på en ADSC tråd da kursen var over 30.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/10/13/7576395/vi-klarer-oss-med-null-skip
Dvs det er USDm 15,5 (NOK 143 220 000) igjen til deling på aksjonærene = NOK 6,12 per aksje.
Ditto for det siste skipet, Page, gir NAV = 12,24 - mens aksjen omsettes for 18,80 = NOK 6,56 (54%) over NAV = galskap.
Å være langsiktig i ADSC er å be om å tape penger. Det skrev jeg på en ADSC tråd da kursen var over 30.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
13.10.2020 kl 22:56
5056
Hva gjør at du kommer med oppdiktede påstander? 2 skip er solgt for tilsammen 51M USD, vi som er aksjonærer i ADSC har troen på at "PAGE" blir solgt for det samme 25.5, Ergo blir regnestykket summert 26.14 ish pr aksje + kontanter. Hva røyker du i kveld? Verdien i ADSC kan du ikke regne deg frem til har du bekreftet med ditt innlegg her.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
tuja
13.10.2020 kl 23:01
5029
Sånn er det når noen vet "nada", og bare slenger ut piss.
"Assuming the final vessel sells for a similar price as the two other units, we calculate a net asset value (NAV) of NOK 25 per share, versus last close of NOK 16.70," Fearnley said on Tuesday morning.
"Should the vessel be scrapped at prevailing scrap prices ($350 per ldt) or circa $15m, we calculate a NAV of NOK 21 per share."
Og da er det ikke hensyntatt utbytte for kv3, som gjerne vil tilføre ett par kroner ekstra oppå de 25.
"Assuming the final vessel sells for a similar price as the two other units, we calculate a net asset value (NAV) of NOK 25 per share, versus last close of NOK 16.70," Fearnley said on Tuesday morning.
"Should the vessel be scrapped at prevailing scrap prices ($350 per ldt) or circa $15m, we calculate a NAV of NOK 21 per share."
Og da er det ikke hensyntatt utbytte for kv3, som gjerne vil tilføre ett par kroner ekstra oppå de 25.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
awkward
13.10.2020 kl 23:19
4928
Du er jo ellers alltid på ballen, Reserven. Men her bommer du totalt.
Du kan gjøre denne øvelsen per skip - men må da gå ut ifra det faktum at de ikke har utbetalt oppgjøret for det første skipet.
Du kan godt benytte 15,5 mUSD per skip, eller gode 6 nok per aksjer.
Men du må altså gange med tre her.
I tillegg hadde de rundt 18mUSD på bok ved inngangen til Q3 om jeg ikke husker feil.
Videre har de seilt inn et par mUSD i tredje kvartal.
Edit: Da er man fort på 26 nok
Du kan gjøre denne øvelsen per skip - men må da gå ut ifra det faktum at de ikke har utbetalt oppgjøret for det første skipet.
Du kan godt benytte 15,5 mUSD per skip, eller gode 6 nok per aksjer.
Men du må altså gange med tre her.
I tillegg hadde de rundt 18mUSD på bok ved inngangen til Q3 om jeg ikke husker feil.
Videre har de seilt inn et par mUSD i tredje kvartal.
Edit: Da er man fort på 26 nok
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Haha, vet ikke hva jeg skal svare på det her😂🤣 Foreldrene dine kan umulig vare stolte av deg.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
https://splash247.com/adnoc-enters-vlcc-sector-with-acquisition-of-hunter-pair/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
UAE-basert Adnoc Logistics and Services, rederienheten til Abu Dhabi National Oil Company, har anskaffet to VLCCer fra den norske eieren Hunter Group, som markerer oppføringen i VLCC-tankskipsegmentet.
VLCC-paret Hunter Laga og Hunter Saga for $ 84 millioner hver
UAE-basert Adnoc Logistics and Services, rederienheten til Abu Dhabi National Oil Company, har anskaffet to VLCCer fra den norske eieren Hunter Group, som markerer oppføringen i VLCC-tankskipsegmentet.
VLCC-paret Hunter Laga og Hunter Saga for $ 84 millioner hver
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Cutter
15.10.2020 kl 15:40
4070
Veldig spesielt at så mange medier og meglere melder at salg er gjennomført mens selskapet står på sitt. Intet å melde. Imorgen er det ei uke siden det startet.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
15.10.2020 kl 16:11
4005
Dealen megles av Clarksons om dere trenger mer opplysninger.....! Snakket med noen andre redere i dag, ingen ville solgt under $90M
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
15.10.2020 kl 17:17
3821
Nei, jeg tror ikke den blir høyere. Men jeg tror det er en unødvendig drittdeal som ikke vil løfte kursen mye. Selv om det feks deles ut 1 krone i utbytte, går jo kursen ned 1 krone -ex utbytte. NAV trenger vi ikke tenke på. Stort sett alle shippingselskaper handles godt under NAV. Her er en uttalelse fra BW LPG vedr. prising av shippingselskaper:
//
BW LPG's chief executive Anders Onarheim said his Oslo-traded company would stay public.
"I think in shipping there are too many people focused on their NAV," he said.
He said companies needed to talk up the returns that investors can have.
//
Hunter ledelsen bør komme mer aktivt på banen og fortelle om verdien av å sitte som Huntereier. Nå er det litt mye if's & but's som ikke gavner noen. AF er en Tåkefyrste!
//
BW LPG's chief executive Anders Onarheim said his Oslo-traded company would stay public.
"I think in shipping there are too many people focused on their NAV," he said.
He said companies needed to talk up the returns that investors can have.
//
Hunter ledelsen bør komme mer aktivt på banen og fortelle om verdien av å sitte som Huntereier. Nå er det litt mye if's & but's som ikke gavner noen. AF er en Tåkefyrste!
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
ks1977
15.10.2020 kl 18:07
3704
I teorien så skal jo kursen gå ned like mye som utbyttet, og dersom Mr Market forventer fortsatt fallende asset values så kan det også bli tilfellet, men samtidig så vil jo et salg (med tilhørende) utbytte gi sterke signaler til markedet og da er spørsmålet om HUNT bør handles til samme P/NAV-rabatt som nå. Spesielt dersom kursen ikke går noe opp frem mot evt utbytte.
Ellers så bør jo størrelse på evt utbytte ha noe å si. Bruker 1NOK som utbyttebeløp (som "foreslått" fra Pareto) bare for å illustrere;
Nå; Kurs ca 3,3 og NAV 4,7 gir P/NAV på 0,70
Etter; Utbytte 1, kurs 2,3 og NAV 3,7 gir P/NAV på 0,62
Dersom P/NAV på 0,70 er fair så bør da kursen bare synke til 2,6
Klart; dersom Mr Market tror at det ikke blir noen flere salg, og at asset prices vil falle mye fremover, så kan kursen synke like mye som utbyttet (eller mer), men bør ikke det motsatte skje siden HUNT nok en gang viser at de er opportunistiske og at det kanskje blir flere salg og flere utbytter? (ikke at HUNT bør handles nær NAV før evt alle skip er solgt, men dersom Mr Market tror at HUNT er i ferd med å likvideres så bør vel ikke P/NAV gå vesentlig ned ifht i dag - spesielt ikke siden kursen ikke har gått noe opp enda)
Ellers så bør jo størrelse på evt utbytte ha noe å si. Bruker 1NOK som utbyttebeløp (som "foreslått" fra Pareto) bare for å illustrere;
Nå; Kurs ca 3,3 og NAV 4,7 gir P/NAV på 0,70
Etter; Utbytte 1, kurs 2,3 og NAV 3,7 gir P/NAV på 0,62
Dersom P/NAV på 0,70 er fair så bør da kursen bare synke til 2,6
Klart; dersom Mr Market tror at det ikke blir noen flere salg, og at asset prices vil falle mye fremover, så kan kursen synke like mye som utbyttet (eller mer), men bør ikke det motsatte skje siden HUNT nok en gang viser at de er opportunistiske og at det kanskje blir flere salg og flere utbytter? (ikke at HUNT bør handles nær NAV før evt alle skip er solgt, men dersom Mr Market tror at HUNT er i ferd med å likvideres så bør vel ikke P/NAV gå vesentlig ned ifht i dag - spesielt ikke siden kursen ikke har gått noe opp enda)
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Det blir i alle fall ikke høyere aksjekurs uten salg, i dette drittmarkedet som vil vedvare en stund.
At selskaper trades langt under Nav er ikke noe nytt, Frontline er vel unntaket som enda svakt under.
Så hvorfor ikke realisere riktige verdier i stedet for å ha verdier i markedet som ligger brakk i årevis.
Slike asset play, nybygg selskaper har en tendens til å være gørr kjedelige og totalt uten interesse for investorer,
Når disse 2 skip er solgt, mer gjeld betalt ned vil siste rest skip være langt mer attraktivt for oppkjøp, via event. en bolk.
Få resten av skipene inn i et annet stort tank selskap, mota aksjer i dette tank selskap, eller selg alle skipene bit for bit å start med noe nytt.
Et slikt ilikvid miniputt selskap har ikke livets rett, det trigger i alle fall ikke investorene
At selskaper trades langt under Nav er ikke noe nytt, Frontline er vel unntaket som enda svakt under.
Så hvorfor ikke realisere riktige verdier i stedet for å ha verdier i markedet som ligger brakk i årevis.
Slike asset play, nybygg selskaper har en tendens til å være gørr kjedelige og totalt uten interesse for investorer,
Når disse 2 skip er solgt, mer gjeld betalt ned vil siste rest skip være langt mer attraktivt for oppkjøp, via event. en bolk.
Få resten av skipene inn i et annet stort tank selskap, mota aksjer i dette tank selskap, eller selg alle skipene bit for bit å start med noe nytt.
Et slikt ilikvid miniputt selskap har ikke livets rett, det trigger i alle fall ikke investorene
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Fillidor
15.10.2020 kl 18:37
3611
Dette skrives dagens e24:
"Tankrederiet Hunter Group, med sine syv skip i flåten på ulike kontrakter, har blitt en aksjefavoritt for mange småsparere.
Selskapet har blitt omtalt som et veddemål på innkjøp av skip med såkalte scrubbere, i forbindelse med nye miljøregler. Storeier Arne Fredly sikret seg kontrollen over det tidligere oljeselskapet etter en heftig maktkamp med Ståle Kyllingstad i 2018.
Milliardæren har i et intervju med Finansavisen gjort det klart at hovedformålet er «å maksimere aksjonærverdiene» – blant annet gjennom et oppkjøp av selskapet eller å selge skip.
Investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet følger selskapene på Oslo Børs tett.
Nordnet
Nordnets investeringsøkonom Mads Johanessen har selv skaffet seg noen Hunter-aksjer og sitter dermed som aksjonær i selskapet.
– Arne Fredly har selv sagt at han ikke vil drive med dette på lengre sikt, men at man er tilbøyelig for å selge skipene eller bli kjøpt, sier Johannesen.
I de siste dagene har det gått rykter rundt salg av to VLCC-er (veldig store tankskip) i bransjeavisen TradeWinds. Aksjen spratt opp i kjølvannet av ryktene.
Mads Johannessen i Nordnet peker på at en prosess kan være i gang. Selskapet har ikke oppdatert markedet om ryktene som nå pågår.
Investeringsøkonomen nevner John Fredriksens tankrederi Frontline som en mulig kjøper. Det samme gjelder storfisken Euronav. Også saudiarabere kan være interessert, ifølge Johannessen.
Meglerhuset Pareto Securities har tidligere omtalt selskapet som en «åpenbar» oppkjøpskandidat"
"Tankrederiet Hunter Group, med sine syv skip i flåten på ulike kontrakter, har blitt en aksjefavoritt for mange småsparere.
Selskapet har blitt omtalt som et veddemål på innkjøp av skip med såkalte scrubbere, i forbindelse med nye miljøregler. Storeier Arne Fredly sikret seg kontrollen over det tidligere oljeselskapet etter en heftig maktkamp med Ståle Kyllingstad i 2018.
Milliardæren har i et intervju med Finansavisen gjort det klart at hovedformålet er «å maksimere aksjonærverdiene» – blant annet gjennom et oppkjøp av selskapet eller å selge skip.
Investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet følger selskapene på Oslo Børs tett.
Nordnet
Nordnets investeringsøkonom Mads Johanessen har selv skaffet seg noen Hunter-aksjer og sitter dermed som aksjonær i selskapet.
– Arne Fredly har selv sagt at han ikke vil drive med dette på lengre sikt, men at man er tilbøyelig for å selge skipene eller bli kjøpt, sier Johannesen.
I de siste dagene har det gått rykter rundt salg av to VLCC-er (veldig store tankskip) i bransjeavisen TradeWinds. Aksjen spratt opp i kjølvannet av ryktene.
Mads Johannessen i Nordnet peker på at en prosess kan være i gang. Selskapet har ikke oppdatert markedet om ryktene som nå pågår.
Investeringsøkonomen nevner John Fredriksens tankrederi Frontline som en mulig kjøper. Det samme gjelder storfisken Euronav. Også saudiarabere kan være interessert, ifølge Johannessen.
Meglerhuset Pareto Securities har tidligere omtalt selskapet som en «åpenbar» oppkjøpskandidat"
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Skulle flere rederier finne på å selge tonnasje fremover blir det ikke bare lett å bli kvitt tonnasjen, fint at Hunt er raske på labben.
Tipper AF har bedre kontroll på dette en missfornøyde bedrevitere som har sittet å ventet på urealistisk eventyr avkastning, det skjer ikke i shipping.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Natten er alltid på sitt kaldeste like før soloppgang, og kanskje vi nærmer oss en aldri så liten lysning.. Viruset har jo vært med på å forkludre opprinnelige planer for AF, men jeg har fortsatt troen på at AF & Co klarer å snu dette til et vinnerlodd. Salg av skip gir AF flere sterke verktøy som kan nyttes enkeltvis eller i kombinasjon med de andre (utbytte, tilbakekjøp, nedbetaling av gjeld + at vi sitter igjen med de nyeste og mest attraktive tankskipene i flåten), og dersom Hunt står igjen med 5 skip i 2021, så er det mye penger å hente frem til 2024, hvor det fra 2022-2024 er spådd perioder med knallmarked for tank. Det kan bety fine utbytter i flere år og et solid sluttvederlag den dagen alle skipene er solgt. Dette er selvsagt kun ønsketenkning fra min side per i dag, og så blir det spennende å se hva AF og virkeligheten har å by på i dagene som kommer. Dog, ingen grunn til å miste motet, soloppgangen kommer til slutt!
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Fillidor
15.10.2020 kl 19:48
3414
Problemet med smånervøse småsparere er at de aldri skulle vært i shipping. Det er en tålmodighetsprøve og man må ha is i magen. Selvsagt tar det tid å bygge ett slikt case og kan ikke forvente penger over natta, da hadde alle gjort det.
Synes det er smart av Fredly å holde kortene til brystet før noe er konkret. Synsing og spådommer fins det nok av ellers. De som syns det er frustrerende bør finne seg en annen aksje.
At kursen har ligget i brakk over lang tid gir oss mer tid til å laste. Til syvende og sist blir det ett veddemål med vinn/forsvinn men etter alle solmerker blir dette vinn.
Waiting game er en egen kunst.
Synes det er smart av Fredly å holde kortene til brystet før noe er konkret. Synsing og spådommer fins det nok av ellers. De som syns det er frustrerende bør finne seg en annen aksje.
At kursen har ligget i brakk over lang tid gir oss mer tid til å laste. Til syvende og sist blir det ett veddemål med vinn/forsvinn men etter alle solmerker blir dette vinn.
Waiting game er en egen kunst.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Hvor fant du dette som Mads Johannessen skriver? Link
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
https://e24.no/boers-og-finans/i/jBdgWq/dette-er-hoestens-heteste-oppkjoepskandidater
Du må kanskje ha abonnement for å åpne link som omtaler hete oppkjøpskandidater, men Fillidor har kopiert inn aktuell tekst for Hunt i sitt innlegg.
Du må kanskje ha abonnement for å åpne link som omtaler hete oppkjøpskandidater, men Fillidor har kopiert inn aktuell tekst for Hunt i sitt innlegg.
Redigert 20.01.2021 kl 20:08
Du må logge inn for å svare