Matnyttig rapport fra Gartner om MMS-markedet

traderNOR
TECH 11.10.2020 kl 00:06 865

Jeg har ganske nylig forsøkt å sette meg inn i aksjen igjen og med det også kjøpt en andel (lyttepost) i selskapet. Første gangen jeg gikk inn i aksjen var under navnet Birdstep tilbake i 2014 og for øvrig var dette min aller første aksjehandel.

Selskapet er nå transformert, eller i hvert fall godt på vei fra en hardware-distributør innen IP-telefoni og trådløse løsninger med lave marginer, til et selskap med fokus software med (forhåpentligvis) gode marginer. Nå gjenstår det å se om de lykkes med en lønnsom transformasjon. Jeg vil i hvert fall påstå at de har et meget godt grunnlag for å klare dette da selskapet under Birdstep leverte relevant teknologi. De har også en stor eksisterende kundebase som bør bety god tilgang til innsalg av software. Techsteps software satsing innebærer produktene Flow og Origo Business Cloud i tillegg til oppsalg av tilleggsfunksjoner (bundles/add-ons) i fra tredjeparter når det er relevant.

Techstep er etter min oversikt ikke dekket av noen analytikere. Noe som har gjort at uavhengig informasjon, i den grad den er det, om selskapet og bransjen har vært ganske mager og fragmentert. Når det skal sies, fant jeg nylig en rapport fra Gartner om markedet for MMS med oversikt over spillerne med deres styrker og svakheter.

Sett i sammenheng av rapporten som dekket noen av svakhetene til konkurrentene, synes jeg Techstep fokuserer på de riktige områdene. Det ble blant annet trukket frem viktigheten av å sitte i “kundens sko” i softwareutviklingen, fremfor å forsøke å forutse kundens strategiske behov. Et eksempel på dette er internasjonale DMX som har tilstedeværelse i Norge, men som blir trukket frem som svakere på å levere forventet verdiproposisjon for kunden. I motsetning tar Techstep med seg kunden inn i utviklingen. Fra rapportene er selskapene Dutch Mobility Innovations (DMI) og IBM blant rangert høyest basert på tilbakemeldinger fra kundene. (Det er uvisst for meg i hvilken grad disse har tilstedeværelse på MMS i Norge). At det er viktig å kunne følge kundene tett gjør at geografisk tilhørighet/fotfeste dermed kommer naturlig som et konkurransefortrinn. Det blir understreket i rapporten at enkelte av de globale selskapene svikter litt på dette området. Altså er de for globalt omfattende fremfor lokalt konsentrerte. Techsteps tilfelle sikter de på å være ledende i Norden. Dette bør ikke avvike for mye fra Gartners konklusjon om viktigheten av lokal tilstedeværelse da selskapskulturen i norden er nokså homogen. Med dette i minnet, bør Techstep sin konkurranseposisjon være sterk - i hvert fall i Norge.

Med blant annet dette som utgangspunkt har jeg et positivt syn på fremtiden for selskapet som posisjonerer seg i det raskest voksende markedet innen IT-service og Telecom (CAGR +34%). Så gjenstår det som sagt å se om de virkelig greier transformasjonen.

Lenke til rapport: https://www.gartner.com/doc/reprints?id=1-1YQ1N2Z8&ct=200403&st=sb&fbclid=IwAR3SiewecPN3llkGObWqKDUjYDwD0abZe3E8PLsTMZqk7tVF6dzHhz7x1xM
Redigert 11.10.2020 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2020 kl 02:18 816

Som erfaren prosjektkontroller er det for meg uvisst hva Techstep kan bidra med. Vi har allerede systemer så det holder. Faktisk var alt bedre for 15 år siden!
Seriøs
11.10.2020 kl 08:13 759

Matnyttig info og ser du på aksjekursen så vet folk å laste opp innimellom så noe er forventet mot Q3. Birdstep var i sin tid en "hot" aksje med mange forventninger men i dag så er nok software markedet noe mer potent. Vi må leve i en ny tid med hjemmekontor og innovative løsninger som Techstep leverer og det vil slå inn fremover.
Seriøs
11.10.2020 kl 18:01 649

Hvis du mener at 15 år gamle løsninger er bedre enn dagens ?så håper jeg at du ikke har din jobb i dag men er pensjonist.