Salg av Serenade til 25.5M USD
Levering av skipet skal skje iløpet av oktober. Iløpet av 2 måneder er altså 2 av 3 skip solgt for 51M USD. Alt er tilsalgs for rett pris. Med dette salget blir det nok et hyggelig utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 09:33
Du må logge inn for å svare
Grylls
12.11.2020 kl 13:15
4157
Bare spent på om, og i så fall hvor mye, de holder igjen i skallet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Struts
12.11.2020 kl 13:29
4134
PS. Eneste grunn jeg kan se for moderat/minimal økning i dag, er at FRO og OET synker (sistnevnte muligens pga lavere enn forventet utbytte). Men dette er jo "going concerns", mens ADSC er et avsluttet (for alle praktiske formål)!
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Struts
12.11.2020 kl 13:41
4114
Jeg og (dog ut fra synspunktet om "hvor lite"), men dette kan de! Og de er jo selv nest største aksjonær (etter Fredriksen) i selskapet, så her har de ALT å tjene på å behandle aksjonærene like pent som de har gjort hittil!
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
tuja
12.11.2020 kl 20:23
3929
Ikkje akkurat negativt at usd styrker seg heller:
US Dollar
9,16 0,92 %
US Dollar
9,16 0,92 %
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
tuja
13.11.2020 kl 09:39
3693
Fra PAS:
One point of interest is how management at the conference call was relatively clear in its expectations of ADS now paying out all the proceeds from their fleet sale. We expect more clarity on this next week –but it means that ADS still has a few NOKs to go.
:)
One point of interest is how management at the conference call was relatively clear in its expectations of ADS now paying out all the proceeds from their fleet sale. We expect more clarity on this next week –but it means that ADS still has a few NOKs to go.
:)
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Dr Sjur
13.11.2020 kl 12:13
3535
Mulig dumt spm... hvem/hva er PAS? :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
NOELLE
13.11.2020 kl 12:15
3533
Fatter ikke hva de som solgte lavt her tenkte med, men gjorde ikke noe :) Sikreste kortet på børsen, og fortsatt billigsalg. Er opptil 20-25% mer å hente. Har ikke mer å kjøpe for ;( Håper de beholder en krone kansje i skallet også blir vi med videre.
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
tuja
13.11.2020 kl 12:18
3548
Dr Sjur skrev Mulig dumt spm... hvem/hva er PAS? :)
PAS er meglerhuset Pareto Securities.
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
tuja
13.11.2020 kl 12:27
3554
Fra dagens xi:
ADS CRUDE CARRIERS: Det er stor spenning til hva ADS Crude vil gjøre med pengebingen etter at de har solgt alle sine tankskip. Analytikerne anslår at dette utgjør netto NOK 24-26 per aksje. John Fredriksens Ship Finance er største eier med drøye 17 prosent av aksjene og i fremleggelsen av sitt Q3 i går ettermiddag skrev Ship Finance om aksjeposten «All vessels in Oslo-listed ADS Crude Carriers now sold. Liquidation dividend expected, SFL owns 4 million shares».
ADS CRUDE CARRIERS: Det er stor spenning til hva ADS Crude vil gjøre med pengebingen etter at de har solgt alle sine tankskip. Analytikerne anslår at dette utgjør netto NOK 24-26 per aksje. John Fredriksens Ship Finance er største eier med drøye 17 prosent av aksjene og i fremleggelsen av sitt Q3 i går ettermiddag skrev Ship Finance om aksjeposten «All vessels in Oslo-listed ADS Crude Carriers now sold. Liquidation dividend expected, SFL owns 4 million shares».
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Grylls
13.11.2020 kl 12:50
3617
Når var den?
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Dr Sjur
13.11.2020 kl 12:58
3588
tuja skrev PAS er meglerhuset Pareto Securities.
Ok, takk:) Da stoler vi på xi!
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Bullen
13.11.2020 kl 13:06
3636
Grylls skrev Når var den?
Er det noe poeng å ha et børsskall på merkur? Det koster jo å bare være tilstede. Sikkert like greit å bare betale ut alt og starte på nytt når muligheten er der.
Hvem bestemmer forresten om selskapet skal legges ned eller ikke? Styret eller kanskje flertallet av aksjonærene?
Hvem bestemmer forresten om selskapet skal legges ned eller ikke? Styret eller kanskje flertallet av aksjonærene?
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
tuja
13.11.2020 kl 13:08
3643
Grylls skrev Når var den?
Hentet fra Paretos sin kommentar til SFL-tallene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Struts
13.11.2020 kl 13:16
3649
Alt annet enn at ADS vil knalle til mht utbetaling vil overraske meg stort. Hvorfor skulle de ikke - de har jo alt å tjene på det selv (med over 10% av aksjene utover Fredriksens)? Nei, her blir det gullmedalje - og det er fem (5)!! dager til fasiten foreligger!
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
mundus
13.11.2020 kl 13:50
3588
Regner med at kursen stiger svakt frem til 17/11. Hva gjør en så?? Selge alt den 17/11, eller ta utbyttet. Hvis utbyttet blir f.eks. 24.- pr aksje, vil kursen synke tilsvarende, og det er lite igjen av verdier i selskapet da alle båtene er solgt. Blir selskapet avviklet er det ingenting igjen, men velger de å fortsette lar de muligens noe verdier bli igjen i slekapet. Blir spennende i hvertfall.
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Bullen
13.11.2020 kl 14:00
3585
mundus skrevInnlegget er slettet
Limer inn fra Xtrainvestor:ADS CRUDE CARRIERS: Det er stor spenning til hva ADS Crude vil gjøre med pengebingen etter at de har solgt alle sine tankskip. Analytikerne anslår at dette utgjør netto NOK 24-26 per aksje. John Fredriksens Ship Finance er største eier med drøye 17 prosent av aksjene og i fremleggelsen av sitt Q3 i går ettermiddag skrev Ship Finance om aksjeposten «All vessels in Oslo-listed ADS Crude Carriers now sold. Liquidation dividend expected, SFL owns 4 million shares».
............ Det viser åpenbart hva Fredriksen vil
............ Det viser åpenbart hva Fredriksen vil
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
13.11.2020 kl 14:15
3573
Begynner å prises mer fornuftig nå. Jeg selger mine til 23,9 hvis noen vil ha dem :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
13.11.2020 kl 14:33
3524
22.80 er siste omsetningskurs, Den skal opp 12% til
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
mber
13.11.2020 kl 15:32
3432
3$ x 9.1kr = 27,3kr :)
3$ x 9 = 27kr..
Blir bra den 18 :)
3$ x 9 = 27kr..
Blir bra den 18 :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
MorganKane
13.11.2020 kl 15:49
3388
Member
Dette anslaget er for høyt. Hvis overskuddet i q3 blir 0,18 usd per aksje (tilsvarende utbytte for q2, og ca halvparten av overskuddet i q2) så blir utbetalingen 2,87 usd per aksje. Da har jeg hensyntatt at ads fikk mer igjen for skipene enn hva de var bokført til i q2 rapporten. Med en dollarpris på 9,15 så gir det en verdi på 26,26 kroner. Ikke ille med nesten 15% mer eller mindre garantert avkastning for å sitte på noen aksjer i 2 dager til.
NB! Da har jeg satt q4 til å gå i null
Dette anslaget er for høyt. Hvis overskuddet i q3 blir 0,18 usd per aksje (tilsvarende utbytte for q2, og ca halvparten av overskuddet i q2) så blir utbetalingen 2,87 usd per aksje. Da har jeg hensyntatt at ads fikk mer igjen for skipene enn hva de var bokført til i q2 rapporten. Med en dollarpris på 9,15 så gir det en verdi på 26,26 kroner. Ikke ille med nesten 15% mer eller mindre garantert avkastning for å sitte på noen aksjer i 2 dager til.
NB! Da har jeg satt q4 til å gå i null
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
mundus
13.11.2020 kl 15:50
3395
Hvor har du fått disse tallene fra???
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
13.11.2020 kl 15:55
3384
Da går du i null? ;)
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
13.11.2020 kl 15:59
3368
Tok du hensyn til i q2-rapporten at selskapet ikke betalte ut alt i utbyttet? Altså at de holdt igjen noe av fortjenesten?
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Struts
13.11.2020 kl 16:02
3360
Omtrent det jeg (og en gammel analytikervenn) også landet på for noen skarve måneder siden. Og det var da basis USD/NOK = 9, mao 27. Og også nullstilt q4. Avkastning på 2 børsdager til er ikke å kimse av nei!
Sry, dollarkursen ble feil, redigert nå.
Sry, dollarkursen ble feil, redigert nå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
13.11.2020 kl 16:03
3359
oldgrumpy skrev Da går du i null? ;)
Skrev over at det er 12% oppside i aksjen "22.80" det kan komme overraskelser den ene og andre veien. Regner meg lett frem til at med USD 9.1 at verdien skal gå over 25, 22.80*1.12=25.536 verdien er høyere men vi får vente og se.
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
13.11.2020 kl 16:15
3359
NAV regnet jeg til 26nok, og etter en noe positiv pris på 25.5 på alle skipene nærmer det seg 27nok i mitt regnestykket med 9.1 i dollarkurs. Kostnader på avvikling eller å holde skallet vil jeg anta er rundt 0,5 per aksje - mulig mindre !? Og mulig selskapet har vært smarte og allerede konvertert pengene til nok ettersom finansense fra solgte skip har kommet på konto. Kan tenkes at snittet på kursen er et sted mellom 9.1 og 9.6? 18.nov. blir uansett en spennende dag!
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
13.11.2020 kl 17:44
3253
NAV regner jeg meg frem til 27, har et regnestykke over som du kan se. 25 ++ er den rette pris om ADSC skal likvideres. Om ikke noe kommer frem fra skapet
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Neste uke, nærmere bestemt 18.11. kommer svaret. Jeg tror de fleste er enig i at dagens kurs ikke gjenspeiler det som forventes utbetalt. Når det er så kort tid til fasit foreligger er det rart at aksjonærer selger, jeg kommer ivertfall til å vente til Q3 og en forventet bekreftelse på utbytte mellom kr 24-30,- totalt sett. De må gjerne vente til 2021 før utbetaling for min del.
Håper uansett selskapet fortsetter da jeg ønsker å ha aksjer i et selskap som setter aksjonærer høyere enn alt annet.
Håper uansett selskapet fortsetter da jeg ønsker å ha aksjer i et selskap som setter aksjonærer høyere enn alt annet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
NOELLE
14.11.2020 kl 07:33
4850
Med siste salg bekreftet var all usikkerhet visket vekk, penger på gaten, litt spennende er hvor mye det blir. At alt skal utbetales til aksjonærene er krystallklart, dette har ledelsen flere ganger gjentatt. Selv tror jeg iallefall vi får over 25 NOK, opptil 28 NOK vi får se :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
Najaden
14.11.2020 kl 09:18
4788
Håper det. Fikk 250.000aksjer til 21,10 og senere 21,40 i løpet av den første uken i november. Bør være verdier som overstiger det.
Litt kjipt om utbytte kommer nå får jul og man ikke får realisert aksjer på en stund. Kan bli nullskatteyter i en del år om jeg ikke gjør noe lignende igjen. Hadde håpet å ikke jobbe mer.
Litt kjipt om utbytte kommer nå får jul og man ikke får realisert aksjer på en stund. Kan bli nullskatteyter i en del år om jeg ikke gjør noe lignende igjen. Hadde håpet å ikke jobbe mer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
14.11.2020 kl 11:11
4680
Alt skal tilbake til aksjonærene. Det er kommunisert i media og i offentligheten. Skjer det ikke er handlingen å villede aksjonærene, og ergo en straffbar handling.
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
Struts
14.11.2020 kl 12:00
4632
Det er to børsdager igjen før rapportering av Q3-tall onsdag 18.11.2020. Som også vel blir den siste rapport vi får, siden alle tre skip er solgt/overlevert: «Stratus» 23.09.2020, «Serenade» 26.10.2020 og «Page» 12.11.2020.
28.10 refererte jeg til en NAV på NOK 27 (basis $ 1 = NOK 9). Jeg kan ikke finne noe som rokker særlig ved det. NAV for ADSC er basert på flåteverdi minus NIBD (Net Interest Bearing Debt). Og NIBD er enkelt fortalt brutto gjeld minus cash. De siste FAKTISKE tall vi har å operere med er de presentert etter q2 28.08.2020. Og som det står der å lese var allerede da «Backlog estimated for around 70% of vessel days in Q3 2020 booked at an average TCE per day of approximately USD 45,000». Det vil bli et ganske bra utbytte også på driften av skipene i Q3, i TILLEGG til salgsprovenyer.
Jeg går til de konkrete tallene man finner i Q2 (flåteverdien vet man jo, siden alle 3 er solgt for $ 25.5 millioner pr stykk):
Non-current assets (Vessels) = $ 73,314,000*
* Skipene ble solgt for totalt $ 76,500,000, men så er det en del meglerprovisjon som kommer til
fradrag, men jeg kan ikke se at det skulle utgjøre hele differansen, så verdianslaget pr q2 er
muligens et mer konservativt anslag enn det som faktisk ble sluttresultatet. Noe som i så fall vil
være et pluss for oss aksjonærer med henblikk på endelig oppgjør.
NIBD = $ 14,613,000
Cash and cash equivalents = $ 17,135,000
Number of shares = 23,390,300
Brutto gjeld (Nominal value of interest bearing debt, note 8.3) = $ 33,250,000
Trekker man cash (17,135,000) fra samme får man $ 16,115,000, som divergerer noe fra ADSC’ egne tall. Dette er også forklart i note 8.3 av regnskap ved det som kalles «Restricted cash available for debt repayment» som utgjør $ 1,502,000. Mao.: 32,250,000 - 17,135,000 - 1,502,000 = NIBD på 14,613,000.
Uansett, legger man ADSC’ tall til grunn vil NAV bli:
$ 73,314,000 - $ 14,613,000 = $ 58,701,000
Fordelt på 23,390,300 aksjer = $ 2.50963
Dette er da FØR inntjening for Q3, og for det kan man benytte hvilke tall man selv ønsker (det man visste med sikkerhet etter Q2 er altså hva 70% av flåtedagene ville innbringe; $ 45,000 pr dag).
Så er det hvor jeg blir litt usikker (mht alle momenter man skal ta i betraktning), og mulig noen av dere har andre/bedre tanker. Men trekker man fra drift (la oss si $ 11,000 pr dag) fra de foran nevnte $ 45,000, og sier (naturlig nok gitt hvordan markedet har utviklet seg) at eksempelvis for de resterende dagene ble resultatet en god del lavere (men «PAGE» gikk hele kvartalet på en rate av $ 69,000) får man flere grove skisser for scenarioer, alt etter hva man legger til grunn. Man bør vel også regne med at dagene i q4 hvor «Page» og «Serenade» opererte har gitt et faktisk (men begrenset) tap, da ratene har ligget under driftskostnader. Så hvis man tar noe hensyn til det, har jeg tatt utgangspunkt i netto inntjening som følger:
1. $ 30,000 pr dag x 3 Vessels x 160 sailing days = $ 15,300,000
2. $ 20,000 pr dag x samme tall som over = $ 9,600,000
3. $ 10,000 pr dag x samme tall som over = 4,800,000
Fordelt på 23,390,300 aksjer skulle det bli (1): $ 0.65, (2): $ 0.41 og (3): $ 0.2. Altså på topp av $ 2.50963. Nå vet ikke jeg hva min gamle megler-kollega (nå shipping-analytiker) la til grunn for netto proveny i q3 (men han hadde jo også tallene for q2 tilgjengelig), men la oss si rundt scenario 2 over. Da kommer man til NAV på $ 2.50963 + $ 0.41 = $ 2,91963 pr aksje. Basis $ 1 = NOK 9 tilsier det en kurs på 26,277 per aksje. Og dollarkursen har vel vært noe over, men lite under i perioden …
Sluttkursen for aksjen fredag 13.10.20 var så vidt jeg fikk med meg NOK 22,80 …
28.10 refererte jeg til en NAV på NOK 27 (basis $ 1 = NOK 9). Jeg kan ikke finne noe som rokker særlig ved det. NAV for ADSC er basert på flåteverdi minus NIBD (Net Interest Bearing Debt). Og NIBD er enkelt fortalt brutto gjeld minus cash. De siste FAKTISKE tall vi har å operere med er de presentert etter q2 28.08.2020. Og som det står der å lese var allerede da «Backlog estimated for around 70% of vessel days in Q3 2020 booked at an average TCE per day of approximately USD 45,000». Det vil bli et ganske bra utbytte også på driften av skipene i Q3, i TILLEGG til salgsprovenyer.
Jeg går til de konkrete tallene man finner i Q2 (flåteverdien vet man jo, siden alle 3 er solgt for $ 25.5 millioner pr stykk):
Non-current assets (Vessels) = $ 73,314,000*
* Skipene ble solgt for totalt $ 76,500,000, men så er det en del meglerprovisjon som kommer til
fradrag, men jeg kan ikke se at det skulle utgjøre hele differansen, så verdianslaget pr q2 er
muligens et mer konservativt anslag enn det som faktisk ble sluttresultatet. Noe som i så fall vil
være et pluss for oss aksjonærer med henblikk på endelig oppgjør.
NIBD = $ 14,613,000
Cash and cash equivalents = $ 17,135,000
Number of shares = 23,390,300
Brutto gjeld (Nominal value of interest bearing debt, note 8.3) = $ 33,250,000
Trekker man cash (17,135,000) fra samme får man $ 16,115,000, som divergerer noe fra ADSC’ egne tall. Dette er også forklart i note 8.3 av regnskap ved det som kalles «Restricted cash available for debt repayment» som utgjør $ 1,502,000. Mao.: 32,250,000 - 17,135,000 - 1,502,000 = NIBD på 14,613,000.
Uansett, legger man ADSC’ tall til grunn vil NAV bli:
$ 73,314,000 - $ 14,613,000 = $ 58,701,000
Fordelt på 23,390,300 aksjer = $ 2.50963
Dette er da FØR inntjening for Q3, og for det kan man benytte hvilke tall man selv ønsker (det man visste med sikkerhet etter Q2 er altså hva 70% av flåtedagene ville innbringe; $ 45,000 pr dag).
Så er det hvor jeg blir litt usikker (mht alle momenter man skal ta i betraktning), og mulig noen av dere har andre/bedre tanker. Men trekker man fra drift (la oss si $ 11,000 pr dag) fra de foran nevnte $ 45,000, og sier (naturlig nok gitt hvordan markedet har utviklet seg) at eksempelvis for de resterende dagene ble resultatet en god del lavere (men «PAGE» gikk hele kvartalet på en rate av $ 69,000) får man flere grove skisser for scenarioer, alt etter hva man legger til grunn. Man bør vel også regne med at dagene i q4 hvor «Page» og «Serenade» opererte har gitt et faktisk (men begrenset) tap, da ratene har ligget under driftskostnader. Så hvis man tar noe hensyn til det, har jeg tatt utgangspunkt i netto inntjening som følger:
1. $ 30,000 pr dag x 3 Vessels x 160 sailing days = $ 15,300,000
2. $ 20,000 pr dag x samme tall som over = $ 9,600,000
3. $ 10,000 pr dag x samme tall som over = 4,800,000
Fordelt på 23,390,300 aksjer skulle det bli (1): $ 0.65, (2): $ 0.41 og (3): $ 0.2. Altså på topp av $ 2.50963. Nå vet ikke jeg hva min gamle megler-kollega (nå shipping-analytiker) la til grunn for netto proveny i q3 (men han hadde jo også tallene for q2 tilgjengelig), men la oss si rundt scenario 2 over. Da kommer man til NAV på $ 2.50963 + $ 0.41 = $ 2,91963 pr aksje. Basis $ 1 = NOK 9 tilsier det en kurs på 26,277 per aksje. Og dollarkursen har vel vært noe over, men lite under i perioden …
Sluttkursen for aksjen fredag 13.10.20 var så vidt jeg fikk med meg NOK 22,80 …
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
14.11.2020 kl 12:20
4589
Takk for bra oppsummering. Forhåpentligvis er snittkursen høyere enn 9. :-) Skal ikke mer enn 9.3nok i snitt så har du passert 27nok.
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
14.11.2020 kl 12:29
4596
En meget bra fremstilling som jeg sier meg "enig" i, tror meglerne har tatt en del av kaken men det får vi klarhet i om noen dager. Min vurdering av NAV i ADSC har lagt på kr 27, les over i et annet innlegg, men det er sikkert noen honorarer til meglere som vil trekke ned det tallet + dollaren har jo også sunket siden da. Den som lever får se
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
Struts
14.11.2020 kl 12:44
4583
Ja, men jeg kan ikke få meg til å tro at meglerne har tatt mer enn det vanlige (1%). og dersom det skulle være to meglere involvert, blir det USD 255,000 x 2 x 3 = USD 1,530,000 trukket fra USD 76,5 mill = USD 74,97 mill som er netto flåteverdi (realisert). Og da skulle det jo bli litt i tillegg for oss aksjonærer også der: 74,970,000 - 73,314,000 = 1,656,000. Det ganger 9 blir NOK 14,904,000 fordelt på antall aksjer (23,390,300) = 0.637 kroner.pr aksje. Alle monner drar!
PS. Et alternativ er at kjøper selv har tatt en "adresse-kommisjon" på 1% (ikke helt uvanlig), men at det bare er en megler involvert. I så fall blir regnestykket det samme. Men, selvfølgelig, er det både to meglere og adressekommisjon (ie 3%) involvert (eller for den del kun 1% kommisjon totalt), må regnestykket justeres tilsvarende.
PS. Et alternativ er at kjøper selv har tatt en "adresse-kommisjon" på 1% (ikke helt uvanlig), men at det bare er en megler involvert. I så fall blir regnestykket det samme. Men, selvfølgelig, er det både to meglere og adressekommisjon (ie 3%) involvert (eller for den del kun 1% kommisjon totalt), må regnestykket justeres tilsvarende.
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
Struts
14.11.2020 kl 12:45
4604
Takk, og ja - onsdag får vi fasiten!
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
Neptune
14.11.2020 kl 15:44
4457
Fin oppsummering. Vedr. trading dager i Q3 opererer man med 2 skip a 160 dager og 1 med 153 dager. I Q4 har man hatt tilgjengelig 65 trading dager før overlevering. Vil tro noe tid er medgått til inspeksjoner og lignende i forbindelse med salgene, mao ikke inntektsgivende tid. Spennende å se hva som kommer på Onsdag, personlig tror jeg ikke driften i Q3 har vært allverden, ut over det som allerede er kjent. Videre antar jeg at div "fees/ kommisjoner" til "nærtstående" som utløses av salgene vil ta sin del av kaken.
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
14.11.2020 kl 15:53
4449
La oss nå ikke ha et styre som skal ha ekstra bonuser vdr salget.
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
14.11.2020 kl 16:23
4419
Bonuser får de nok, pluss nytt arbeid. Men titalls millioner er det nok ikke snakk om så noen større påvirkning av gevinsten til aksjonærene har jeg liten tro på. Det skal være regulert i loven. Hvis dette skjer kan aksjonærene kreve ekstraordinært styremøte og nytt valg, og bruke sine aksjer til å avgi stemmer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
MorganKane
15.11.2020 kl 10:32
4146
Struts skrev Takk, og ja - onsdag får vi fasiten!
Nei,
Fasiten fikk dere kl 15.49, den 13 november. Ta utgangspunkt i Equity i q2 rapporten. Legg til økt verdi på båtene. Og anta at overskuddet i q3 (pluss q4 frem til nå) tilsvarer utbyttet som ble utbetalt etter q2 (jeg tror egentlig at overskuddet er noe høyere, men 0,18 er en rimelig trygg nedre grense). Da får dere 2,87 usd/aksje. Verken mer eller mindre.
God helg og snakkes på onsdag,
MK
Fasiten fikk dere kl 15.49, den 13 november. Ta utgangspunkt i Equity i q2 rapporten. Legg til økt verdi på båtene. Og anta at overskuddet i q3 (pluss q4 frem til nå) tilsvarer utbyttet som ble utbetalt etter q2 (jeg tror egentlig at overskuddet er noe høyere, men 0,18 er en rimelig trygg nedre grense). Da får dere 2,87 usd/aksje. Verken mer eller mindre.
God helg og snakkes på onsdag,
MK
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
Struts
15.11.2020 kl 11:16
4089
Vel, takk til deg Louis Masterson! Det er meg sjeldent forunt å få fasit i forkant, men da satser jeg vel på det!
Og dersom jeg har bommet med 4 cent, kan jeg leve godt med det også.
Og dersom jeg har bommet med 4 cent, kan jeg leve godt med det også.
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
Struts
15.11.2020 kl 11:37
4059
Selv takk - og referat mht seilingsdager høres veldig fornuftig ut. Drift også, ikke all verden i resten av q3 (bortsett fra dronning "Page") og omtrent ikke-eksisterende for oktober/november. Mht til det siste, så er jeg enig - litt/noe av bunnlinjen ligger også deri!
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
Struts
15.11.2020 kl 11:51
4038
Oj - det var imponerende - da har du i løpet av den uken blitt den 13. største aksjonæren i selskapet (tangering av Kristian Falnes)! Og verdiene bør ABSOLUTT overstige din inngangsverdi!
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
Struts
15.11.2020 kl 13:53
3985
ADS Crude har publisert sin månedlige oppdatering, på en dag - som vanlig - gikk meg hus forbi (men av selskapet datert 3. november) for de 20 største aksjonærene. Og der, i forkant av selskapets likvidering som forventes - i positiv forstand - 18.11.2020 er det en del interessante (min mening) endringer.
Det viktigste fra foregående måned er: 2 på listen går ut, to rusler følgelig inn. Ut: Caceis Bank og Knut Hovel Installasjoner AS.
Inn: Centennial AS og Ask Capital. Det første selskapet (med 298,112 aksjer!) er så vidt jeg har kunnet etablere kontrollert av Endre Røsjø, kjent som investor innen shipping, assosiert med P4 og Maritime & Merchant Bank osv. Bak Ask finner jeg noe som ligner på en Grimstad-basert kar ved navn Alexander Eikeland Skaala (født 1988), med foreldre Marianne og Geir Skaala. Skaala-familien ble ganske formuende (arrester meg om jeg tar feil) etter salg av firmaet Norsafe; hele familien stod på ligningstoppen for både inntekts- og formue-siden i det herrens år 2013. Etter og/mellom kraft-traderen Einar Aas samt ett og annet medlem av Ugland-familien. Vel, nok om det (Ibsen og Terje Vigen skal man dog ALLTID ha i tankene når det gjelder Grimstad og Hesnæs-sund). Men, kanskje verdt å merke seg at terskelen for å ha kommet inn på listen har blitt hevet fra 163’ til 183’ aksjer siden siste oppdatering i oktober.
Til de konkrete endringene blant 20 (unntatt foran nevnte) nevner jeg flg (tidligere tall i parentes).
Først de som har solgt seg ned: Raiffeisen Bank har nå 1,043’ (1,073’), Pershing 770’ (792’), Nordnet Bank 586’ (682’), og Vohra 218 (333’). Var ikke sistnevnte ett av de ungarske firmaene som flagget 15.3% i selskapet 30.09.2020? Nei, muligens ikke - men ungarsk høres Vohra Arun uansett ut for meg, og intet vondt ment med det - var i bryllup sør for Budapest for litt over to år siden. Paret er, på tross av min tilstedeværelse, fremdeles gift!
På oppadgående: ADS Shipping har 2,574’ (2,474), noe Bjørn Tore Larsen & Co sendte børsmelding om 13.10.2020, Euroclear Bank 2,142’ (2,102’), Nordnet Livsforsikring 655’ (592’), Six Six AG 279’ (227’), Avanza Bank 194’ (187’) og Clearstream Banking med 183’ (178’).
Og så får vi snart se om vi, Skaala og Røsjø mfl får den avkastning vi (og Arendal) har fortjent - da kan vi Skåle!
Men, kanskje viktigst av alt: Hva skal man investere i nå? Penger i banken er kan hende ikke det mest lukrative, særlig når snart tallenes tale kommer Skatte-, nuvel, en eller annen etat, for øret.
Selv går jeg for Arendalsbaserte AFK (og Volue), Elop, Softox, Idex og Mseis (selv om jeg må innrømme å ha brent meg litt i de to siste før). Innen shipping litt i 2020 og MPC. Poenget; har dere noen anbefalinger?
Det viktigste fra foregående måned er: 2 på listen går ut, to rusler følgelig inn. Ut: Caceis Bank og Knut Hovel Installasjoner AS.
Inn: Centennial AS og Ask Capital. Det første selskapet (med 298,112 aksjer!) er så vidt jeg har kunnet etablere kontrollert av Endre Røsjø, kjent som investor innen shipping, assosiert med P4 og Maritime & Merchant Bank osv. Bak Ask finner jeg noe som ligner på en Grimstad-basert kar ved navn Alexander Eikeland Skaala (født 1988), med foreldre Marianne og Geir Skaala. Skaala-familien ble ganske formuende (arrester meg om jeg tar feil) etter salg av firmaet Norsafe; hele familien stod på ligningstoppen for både inntekts- og formue-siden i det herrens år 2013. Etter og/mellom kraft-traderen Einar Aas samt ett og annet medlem av Ugland-familien. Vel, nok om det (Ibsen og Terje Vigen skal man dog ALLTID ha i tankene når det gjelder Grimstad og Hesnæs-sund). Men, kanskje verdt å merke seg at terskelen for å ha kommet inn på listen har blitt hevet fra 163’ til 183’ aksjer siden siste oppdatering i oktober.
Til de konkrete endringene blant 20 (unntatt foran nevnte) nevner jeg flg (tidligere tall i parentes).
Først de som har solgt seg ned: Raiffeisen Bank har nå 1,043’ (1,073’), Pershing 770’ (792’), Nordnet Bank 586’ (682’), og Vohra 218 (333’). Var ikke sistnevnte ett av de ungarske firmaene som flagget 15.3% i selskapet 30.09.2020? Nei, muligens ikke - men ungarsk høres Vohra Arun uansett ut for meg, og intet vondt ment med det - var i bryllup sør for Budapest for litt over to år siden. Paret er, på tross av min tilstedeværelse, fremdeles gift!
På oppadgående: ADS Shipping har 2,574’ (2,474), noe Bjørn Tore Larsen & Co sendte børsmelding om 13.10.2020, Euroclear Bank 2,142’ (2,102’), Nordnet Livsforsikring 655’ (592’), Six Six AG 279’ (227’), Avanza Bank 194’ (187’) og Clearstream Banking med 183’ (178’).
Og så får vi snart se om vi, Skaala og Røsjø mfl får den avkastning vi (og Arendal) har fortjent - da kan vi Skåle!
Men, kanskje viktigst av alt: Hva skal man investere i nå? Penger i banken er kan hende ikke det mest lukrative, særlig når snart tallenes tale kommer Skatte-, nuvel, en eller annen etat, for øret.
Selv går jeg for Arendalsbaserte AFK (og Volue), Elop, Softox, Idex og Mseis (selv om jeg må innrømme å ha brent meg litt i de to siste før). Innen shipping litt i 2020 og MPC. Poenget; har dere noen anbefalinger?
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
LeoMinor
15.11.2020 kl 15:09
3894
Verdiaksjer, muligens? Nå som vi (kanskje) ser en sektorrotasjon. Flere «kjedelige» sykliske finans-, industri- og også shippingaksjer bør ha et potensiale på opp mot 2x
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
At aksjen i dag tirsdag 17.nov skulle stå i 22,6 kr, den så jeg ikke komme...
Er det dollaren som skremmer?
Er det dollaren som skremmer?
Redigert 21.01.2021 kl 06:57
Du må logge inn for å svare