🏛💰💵 PLT aksjepris / selskapspris / verdi

Slettet bruker
PLT 15.10.2020 kl 16:23 77878

Tentke det er greit å ha en egen tråd hvor man snakker om aksjepris. På denne måten slipper man å blande andre kvalitretstråder som omhandler informasjon eller lign. med aksjepris som er en egen greie. Derfor ble denne tråden laget.
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Kraamz
20.01.2021 kl 18:47 7884

Se der ja🙂 har da vert endel snodige bevegelser i PLT til tider🤔

Godt dette kommer👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
happi67
22.01.2021 kl 16:55 7533

Da var denne uken over og kursen holder seg greit. Vi tolmodige får håpe på noe neste uke på MEMS. Grubler litt hvor det blir av oppfølging ordre fra " honeywell". Bestiller de lite og hyppig eller er det stopp i salget. Mange spørsmål., satser på q1. Ha en fin helg 😁
Kraamz
22.01.2021 kl 23:40 7343

Ja no blir det virkelig en spennende tid fremmover med eventer av relevans på løpende bånd🤞😊

Ha en Flott helg Happi67😊
stimar
23.01.2021 kl 08:49 7190

Ja det skal virkelig bli befriende å få noe konkret nytt fra Polight.
God helg til alle som venter.
Myrabakk
23.01.2021 kl 12:30 7065

Spennende med det årlige MEMS-seminaret til uka!
Jeg er relativt sikker på at poLight vil være et tema på minst ett av delseminarene som avholdes. STMICROELECTRONICS er nok temmelig fornøyde og stolte over å ha poLight som kunde innen MEMS optical! Seminarserien innen MEMS optical er vel del VIc, om jeg husker rett🤔. Dette er det årlige seminaret for MEMS, og det første som arrangeres etter poLights vjrkelige gjennombrudd. (I 2020 var programmet spikret da Xiaomi kom med klokkene, så det var bare en kort presentasjon om Tlens)

Det at poLight er inne i produkt innen commersial er et så stort gjennombrudd teknologisk at det ikke er forståelig for folk flest, kanskje ikke oss "poLightere" engang. Jeg mener det er begynnelsen på en mekanisk revolusjon, og det kan ha en svært viktig betydning for ny optisk teknologi, se for eksempel hva "Teardownrapporten" om Tlens-klokkene (som koster 50.000 kr å kjøpe) sier på teasersidene sine:

poLight has developed the first Piezoelectric MEMS autofocustechnology for cameramodule. It is a radical technologyshift in the cameramoduleworld, thank to the very small volume of the autofocus, measuring only 8.4mm3 and with a thickness of 0.45mm it can be easily integrated in small systems like drones, smartphones or smartwatches,etc. We have found this autofocus in the latest smartwatch for kid from Xiaomi, the Mitu4Pro.
The assembly of this autofocus on an 8M pixels cameramodule is detailed in the study.

Dette er stort, så jeg regner med det tas opp som tema på konferansen neste uke. Resten av ingressen til rapporten kan enten leses på lenken:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://s3.i-micronews.com/uploads/2020/10/SP20575-poLight-Tlens-MEMS-Autofocus_sample.pdf&ved=2ahUKEwjns_fA7rHuAhVYAxAIHRoYC20QFjAFegQIERAB&usg=AOvVaw3T81X77HeYssVW0biUCyNA

Eller det kan leses her, uten mellomrom. Det tok for lang tid å redigere inn mellomrom i all teksten på telefonen, det ble slik da jeg kopierte... :

ThankstothePZT,isfasterthanthetraditionalelectromechanicalautofocusandallowsanautofocusadjustmentalmostinstantly.Withnomechanicalpart,otherthanthemembrane,MEMSautofocusseemsmorerobustthanmechanicalsystems.whichisvitalforsystemsforchildren.ThepiezoelectricmembraneismanufacturedbySTMicroelectronics.STMicroelectronicshasspecificallydevelopedPZTtechnologytoaddattheirMEMSportfoliotechnology.ButthePZTtransducerisnotthealonespecificMEMSprocess.ThetransducerismanufacturedonglassmembranesetchedbymicromachininganotherspecialtyofSTMicroelectronics.Moreover,thesecretofthefirstMEMSautofocusisnotonlyinthepiezoelectricmaterial.Thedesign,manufacturingandthecharacteristicsofthepolymerusedforthelensweredevelopedandpatentedbypoLight,whicharekeyforthefunctionalityoftheautofocuscomponent.ThisreportisfocusedontheanalysisoftheTlensautofocusMEMS.ItincludestheMEMStransducerdevelopedbypoLightanditspackage.Buttheassemblyofthisautofocusonan8Mpixelscameramoduleisalsoshownbypicturesandthecross-sectionofthefullcameramodulewiththeTLens.Thefulltechnologyanalysisandapatentanalysisallowustounderstandthemanufacturingprocesswithaprocessflowreconstruction.Alongwiththecompletecomponentteardown,thisreportcomeswithacostanalysisandapriceestimationfortheMEMSautofocussystem.
stimar
23.01.2021 kl 14:22 6976

Takker og bukker nok en gang Myrabakk for godt innlegg. Det blir en spennende uke som kommer og gode sjanser for at poLight kommer i "fokus" for begivenheter.
Kjenner at min innsats i selskapet er nok til at konstruktive bidrag virker som balsam for en urolig sjel;-))
Måtte uken og ukene som kommer gi oss en fantastisk opplevelse.
stimar
23.01.2021 kl 14:54 6943

Vi går for det happi67:-) og det er ikke umulig.....
happi67
23.01.2021 kl 16:26 6931

Kommer det melding om ny barcode eller telefon så renner pengene inn💪
Slettet bruker
25.01.2021 kl 21:39 6504

Sett at xiaomi mi 11 pro viser seg å benytte tlens i selfie-kameraet -- hva kan vi forvente oss av kursen på kort sikt? Har noen gjort seg noen tanker om dette?
SoriaMoria
25.01.2021 kl 23:41 6426

Hvis en mobiltelefon blir lansert med Tlens er det bare å begynne å regne på "Sky is the limit"-scenarioer.

Med 1,5 milliarder telefoner solgt hvert år kan du ta 1,5 milliarder gange med ca.15 kr og velge en passende prosent av mobiler med en Tlens i for å finne omsetningen. La oss si at du tror at 10 % av alle mobiler i verden vil ha Tlens i 2023. 150 millioner * 15 kr = 2,25 milliarder kroner i omsetning per år. Si at de sitter igjen med 30 % etter utgifter og skatt og du har et årlig overskudd på 750 millioner kroner. Multipliser med PE 20 og selskapsverdien blir 15 milliarder norske kroner. Kurs i overkant av 1650 kr.

Sannsynligvis vil PE være langt høyere i et slikt scenario.

Samtidig er det usikkert hva de sitter igjen med på bunnlinjen. Og hvor mange telefoner vil egentlig ha Tlens i fremtiden? 1,5 milliarder med to Tlens i hver, eller 30 millioner (som fortsatt gir en selskapsverdi på 3 milliarderishmed betingelsene over og PE = 20.)

Her må en hver ta sine egne estimater og vurdere.

Jeg tror Polight kommer til å selge Tlens for milliarder de neste årene samtidig som jeg tror nedsiden er begrenset fordi det finnes så mange bruksområder utover mobiler at de likevel kommer til å ha en omsetning på noen hundre millioner i løpet av et par år selv uten mobiltelefoner.

Tenk barcode, smartklokker, AR (med opptil 7 linser i hver brille), irisscannere (se annen tråd i kveld), droner, medisinsk utstyr, overvåkning, nye teknologiske muligheter osv.....
Slettet bruker
26.01.2021 kl 02:02 6379

Jeg tror ingen av oss begriper hvor stort dette er om noen år. Jeg tror Tlens vil ta over store prosenter av VCM.
Myrabakk
26.01.2021 kl 07:55 6282

Takk for gode resonnementer! Det har tatt tid å utvikle ulike kameramoduler, men nå ser det virkelig ut til å løsne! Det går mot innpass i smartphone, noe som kan gi enorme salg når foten først er innenfor døra, men det absolutt største potensialet er nok smartbriller på sikt. Jeg har sett gjennom en del smartbrillepatenter, og ser at det er gjort patenteringer av gjennomsiktige komponenter for bruk til tunable lenses, så det er en rivende utvikling der! Med så lite avtrykk som Tlens har vil det være mulig å støpe kamera inn i brilleglassene, nesten helt usynlige. Dette vil være et helt enormt marked på sikt, og stort sett alle AR-brille-patenter inneholder noe annet enn VCM😉. En del av de smartbrillene som kommer i år er med VCM, men alle skal ha tunable optics i følge utviklingen fremover.

Forvent en kursreaksjon når første designwin i smartbriller kommer. Det er tenkt lansering sent 2021, men da skal det komme design og designwin mye tidligere👍
happi67
28.01.2021 kl 13:02 6001

I dag er det 3 mnd siden siste børsmelding. Synes det er topp at kursen holder seg greit. Det viser at det er mange som virkelig har troen ennå. Men det som blir gravd frem så tror jeg topp 100 øker jevnt nå. Hadde vært gøy men en stor aktør nå.
Kraamz
28.01.2021 kl 13:34 5999

Ja spennende tid forran oss no Happi67!
Det ligger mye i luften🙂

Vi får håpe alle "små" får fyllt seg godt opp før de store kommer på banen😇
happi67
28.01.2021 kl 17:15 5898

Vil tro at den kryper opp mot 90 igjen i morgen,Kraamz 😁
Kraamz
28.01.2021 kl 22:01 5812

Håper det for alle nye aksjonærers del😊
stimar
29.01.2021 kl 11:55 5737

NEI, dette er fryktelig traurig mine damer og herrer, med interesser i poLight. Er det ikke noen staute personer som kan lette vv3 for sine siste aksjer i en bråfart?? Antar at de har resterende omtrent 270 000 stk. Det er ikke noe drahjelp i markedet fra Isaksen for der er det totalt tyst desverre. Begynner å tære voldsomt på humøret med alt annet av "grønt" og "blått"(hydrogen) som skyter i været. Blir selv sittende 100% i PLT men vi MÅ få vekk det j...a fondet før det blir opptur.
En god helg ønskes uansett:-)
Foksen
29.01.2021 kl 16:30 5765

Har kjøpt det jeg kan idag til 83 og 84 men de siste på 86 gikk ikke inn... Kom meg imidlertid inn blant de 50 øverste så er foreløpig fornøyd! Kjøper siste rest på mandag!
God Helg 😎
edvin
29.01.2021 kl 16:50 5819

Tror nok vi er mange som laster det vi kan her nå, fikk meg enda en god slump selv i dag også rundt 85. Skjønner frustrasjonen rundt fondet som stadig lemper ut, den føler vi alle på. I går hadde VV3 lettet seg for ca 64K stk, og tipper de er godt nede på 200 000 tallet på mandag . Økt omsetning siste tiden hjelper på og synes tross alt kursen holder seg sterkt til tross for nedsalget. Det betyr at det er stor interesse for å ta imot, noe som er ganske naturlig når vi sannsynligvis har en positiv oppdatering fra selskapet rett rundt hjørnet. Her er det bare å slappe av og sitte rolig, de tålmodige vil bli RIKELIG belønnet ;) Leser en seg opp på potensialet på det vi kan ha i vente så er jeg overhodet ikke bekymret for fremtiden.
God helg ønskes herfra også, dere er en flott gjeng alle dere som bidrar her:)
edvin
29.01.2021 kl 16:54 5938

Gratulerer som topp 50 aksjonær Foksen, det er konge! Ser at en må ha 17 K + for å ligge på denne nå.
Foksen
29.01.2021 kl 17:30 5898

Takker @Edvin - Regner med å være nummer 44 hvis mandagen ikke går bananas på kursen... Enig i at ventetiden blir lang nå men belønningen blir desto større for hver patent som graves frem! Veldig trygt å investere i Polight 😊
Slettet bruker
29.01.2021 kl 19:07 5839

Wow 44. Jeg er misunnelig :) jeg er så vidt over 17 jeg og, men fordelt over to kontoer, og dukker dermed ikke opp
nykken
29.01.2021 kl 21:15 5721

Var det ikke på denne træden at det var et par innlegg i ettermiddag ca kl +- kl 18 som ble vekk. En som skrev om noen lanseringer den ( 0g 11 Feb. ???
Noen som ha sensurert dem. Var de falske?
edvin
29.01.2021 kl 21:19 5724

Supert! 💪
En av de absolutt tryggeste investeringen på sirkus OB i øyeblikket 😊😊
Slettet bruker
29.01.2021 kl 22:04 5662

Det var nok meg. Tenkte vi burde ha øynene åpne den 8 februar for xiaomi mi pro under screen camera, men noen av lenkene jeg hadde funnet fant jeg ut at var litt gamle og kanskje ikke var helt til å stole på. Fant ut at en video hadde klippet og limt inn fra en video fra august som omhandlet mi 10, og hevdet at det var fra mi 11. Så da stakk jeg halen mellom bena og slettet innlegget :)
Redigert 29.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
nykken
29.01.2021 kl 23:55 5640

Det var bra du oppdaget det . For denne aksjen vil nok skyte fart av egen motor om ikke så altfor lenge.
Slettet bruker
30.01.2021 kl 00:27 5713

Ja, jeg har trua :) Til info så var det denne videoen fra xiaomi https://www.youtube.com/watch?v=o0vS_Ri9Hec&feature=youtu.be (fra august) hvor deler har blitt klippet inn i en del videoer som hevder at xiaomi mi 11 pro vil få under screen camera. Det kan jo fremdeles hende at det stemmer, men mange hevder nå at den vil få samme skjerm som xiamo mi 11 (ikke pro). Men ingen vet jo i grunnen hva som skjuler seg bak luken. Kanskje kan det være verdt å følge med på hva xiaomi kommer med av informasjon den 8. februar: https://www.gsmarena.com/xiaomi_mi_11_and_miui_125_global_announcement_scheduled_for_february_8-news-47476.php:

"After a successful launch in China, the Xiaomi Mi 11 is ready to go global – that will happen on February 8. There’s no official word on the Mi 11 Pro (or Mi 11 Lite for that matter) yet, though. But that doesn’t mean the phone is coming alone to the party, it will arrive hand-in-hand with the global announcement of MIUI 12.5. [...]"
Redigert 30.01.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2021 kl 13:33 5031

Regner med ATH mot Q4 ...
happi67
04.02.2021 kl 15:52 4932

Der ble det handlet noe mer. 91,5 kr. Tenker det blir en bra investering etter februar 👌. Nå er vi 3 generasjoner i polight og
Foksen
12.02.2021 kl 18:44 4557

Godt gjettet info! Sluttkurs på 100,6 idag og en uke til Q4. Sannsynligvis er det mest aggressive fondet, VV3 ute nå og alt ligger til rette for en jevn fin stigning mot Q4. Siden jeg har ståltro på Polight tror jeg at Q4 vil inneholde "utvidete" nyheter som i seg selv vil være kursdrivende! Polight's eget momentum tror jeg vil drive kursen over 150 med egen hjelp! Tror også at når fondene er ute er også de "små" investorene ferdige med sine innkjøp og det vil komme inn nye større investorer - Noen som har tanker om kursutvikling når de større investorene kommer inn? Tunge penger vil bli lagt på bordet og da frister det sikkert veldig med gevinstsikring for mange! Jeg tenker som nevnt at Polight i seg selv har moment til å drive kursen over 150. Så har vi forhåpentligvis gode nyheter på Q4 og tunge pengersom vil inn. Er det feil å spørre hvilket momentum de tunge pengene har uten at det kommer ordrer eller DW? Finnes det noen erfaringer/tanker om dette?
stimar
12.02.2021 kl 19:58 4541

Ser ut som du treffer klokkerent her info. Alt tyder på at VV3 er tomme nå og at AVP med salget i dag kun har en bitteliten post igjen.
Det er imponerende at markedet har tatt unna alt dette volumet og at kursen går til ATH uten kursdrivende meldinger fra Polight.
Er det slump og tilfeldig at så skjer, helt klart ikke. Siste handelsdagene og også i dag har det blitt aktivt kjøpt poster på 5000 stk i slengen. Det er mange indikasjoner som underbygger at selskapet er på bristepunktet med veldig store gode nyheter. Bare det at en kinesisk professor eier 70000 stk aksjer viser meg ihvertfall hvor i geografien nyheter vil komme.
Angående momentum Foksen, så mener jeg vi burde ha brutt 200,- nok uten de nevnte såkornfondene som gikk ut på dato. Med disse som historie skal det blir ekstremt hyggelig å eie aksjer i Polight i kommende uker, måneder og år.
Redigert 12.02.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Foksen
12.02.2021 kl 20:29 4512

Takker for velfundert svar stimar! Hva tenker du og flere om de tunge pengene og det momentum det vil tilføre polight? Litt andre beløp og kanskje litt mer aggressivt? Vil det bli mer trading og volatilitet?
stimar
13.02.2021 kl 08:56 4314

Ditt spørsmål, Foksen, gjør det nødvendig med hypoteser for å gi forslag til svar. Min subjektive tilnærming vil ta utgangspunkt i totalt antall aksjer på 9 millioner aksjer som er usedvanlig lite. Mcap pr i dag på 900 millioner kroner.
Det som vil trigge inntog av tunge penger som investeringsfond, internasjonale kapasiteter etc, er offentliggjøring av avtaler og kontrakter i tiden fremover. Når dette skjer vil kursen gå himmelhøyt på rekordtid pga minimalt med aksjevolum tilgjengelig. For å få volatilitet og trading kreves det dermed mer antall aksjer totalt. Dette kan gjøres ved en større emisjon, noe jeg mener er høyst usannsynlig. Mitt tips som jeg har uttalt tidligere, er å gjøre en splitt 1:10 når kursen feks når 400,- nok. Da blir totalt antall aksjer 90 millioner og aksjekursen 40,- nok. Det blir høvelige tall for å skape muligheter for trading og volatilitet.
Nå venter vi på det definitive gjennombruddet i en smartphone, så skjer nok mye av min hypotese i en bråfart ;-)
Kraamz
13.02.2021 kl 12:27 4217

💪😇
2211
13.02.2021 kl 13:43 4143

Det viktigste for oss som er plt aksjonærer er att største eier er langsiktige og har stor tro på selskapet de vurderer også å gå tyngre inn👍

(Jeg vil ikke kalle dette flaks. Flaks er noe du kan ha én dag, men neppe de påfølgende 364 dagene. Vi kan ikke levere tidenes beste år uten hardt og godt arbeid over tid, sier Terje Eidesmo, adm. direktør i Investinor.
Investinor er heleiet av staten ved Nærings- og fiskeridepartementet, og investerer risikokapital i norske vekstselskaper.
Målet at Investinor gjennom aktivt eierskap bidra til at disse selskapene blir ledende i sine bransjer.
Ti år med statlig enhjørningsjakt. Nå taper bedriftene 1 milliard kroner i året.

Forvalter 4,2 milliard kroner
Totalt for 2020 endte bruttoavkastningen på 491,2 millioner kroner. Ifølge Investinor selv er det beste året i investeringsselskapets historie, og det skal blant annet skyldes sterk utvikling på de børsnoterte aksjene.
Bruttoavkastningen er definert som verdistigning i porteføljen basert på kurs ved seneste transaksjon. Der det ikke er gjennomført transaksjoner blir selskapene verdsatt etter en fastlagt standard.
– Vi vet at det tar tid å realisere investeringer i venture. Investinor har vært tålmodig lenge. Det får vi betalt for nå, sier Eidesmo.
Investinor forvalter 4,2 milliarder kroner øremerket til direkte investeringer i norske vekstselskaper.
Ved utgangen av 2020 består investeringsporteføljen av 64 selskaper.
I løpet av fjerde kvartal 2020 ble tre av Investinors porteføljeselskaper, Play Magnus, Cyviz og Skitude, notert for handel ved Euronext Growth i Oslo.
Investinor-sjefen svarer på kritikk: Feil å sammenligne venture med børs

Tidligere er poLight og Bergen Bio tatt på børs.
– Vår oppgave er å øke tilfanget av kapital til vekstselskaper. Når selskapene blir notert på børsen har de nådd en viktig milepæl. Ved børsnotering får vi også en bedre markedsmessig verdivurdering av selskapene, og det har løftet verdiene av porteføljen gjennom 2020, sier Eidesmo.
I fjerde kvartal ble det gjennomført ett salg, ved salg av aksjebeholdningen i det børsnoterte selskapet Calliditas Therapeutics AB.
Netto avkastning i prosent siste kvartal, målt ved driftsresultat delt på verdien av investeringsporteføljen, var 14,1 prosent ved utgangen av kvartalet, mot et rullerende gjennomsnitt på 4,1 prosent de siste fem årene.
Ingen exit-planer
– Hvilke er de neste børskandidatene deres?
– Vi har et par vi ser på, men det er litt for tidlig til at jeg kan snakke om dem. Det er flere ting som skal klaffe.
Staten med biotek-kule til en halv milliard

– Når skal dere ut av de børsnoterte porteføljeselskapene?
– Når vi tar selskapene på børs, er det for å bruke børsen til å bygge selskapene videre. Vi er langsiktige eiere, også på børs.
– Ingen av dem vi er inne i, er exit-caser for oss. Derimot gir børsnoteringen en stor fleksibilitet med sikte på nye fusjoner og oppkjøp, sier Eidesmo.
– Selv om dere sitter på små eierandeler?
– Ja, selv om vi sitter på 8–10 prosent kan det være gunstige eierandeler fordi vi har hele historikken og høy kompetanse på selskapene internt på huset.
– Hvilke sektorer bobler det i nå?
– Teknologi generelt, både software, hardvare og helse. Der har vi mange gode selskaper i porteføljen, og vi ser på muligheter for å satse tyngre.
Fakta
I løpet av fjerde kvartal 2020 ble det gjort investeringer for totalt 139 millioner kroner, fordelt på én nyinvestering og tolv oppfølgingsinvesteringer.
Porteføljeselskapene er til sammen tilført 881,7 millioner kroner i ny kapital (emisjoner og lånefasiliteter), hvor Investinor står for 15,8 % av tilført kapital.
Siden etableringen av mandat for aktive direkteinvesteringer i 2008 er porteføljeselskaper tilført 12,6 milliarder kroner i ny kapital, hvorav 3,8 milliarder kroner (29,9%) fra Investinor og 8,8 milliarder kroner (70,1%) fra øvrige eiere.
Investinor har investert direkte i 64 selskaper.
Gjennom det såkalte matchemandatet har Investinor investert i ytterligere 12 selskaper og syv fond.
I tillegg er det investert i 15 såkorn- og venturefond, samt 31 presåkornfond.
Til sammen i ordningene med direkte og indirekte investeringer er 505 selskaper tilført totalt 16,3 milliarder kroner. Av dette har Investinor tilført 5,7 milliarder kroner, mens private har tilført 10,6 milliarder kroner.
– Hva med olje- og gassteknologi?
– Oljebransjen vil være en kraftfull bransje i mange år, men for oss som jobber på teknologisiden har det vært tungt helt siden 2014. Oljebransjen er en viktig bransje for Norge og den tjener brukbart med penger. Men det virker som om oljeselskapene bruker det de har i stedet for å tenke nytt.)
Myrabakk
13.02.2021 kl 15:20 3992

Tusen takk for deling! Dette var virkelig positivt!
Heller større investering enn exit lover godt😉
Eerk
13.02.2021 kl 15:50 4003

Dette var veldig positiv lesning. Tror kommende uke blir strålende. I alle fall frem til Q4 på fredag.
happi67
14.02.2021 kl 10:31 3556

Med det som vi vet av patenter og progresjon nå så kan polight bli børsvinner i år 👍. Men å spå aksjekurs nå til uken blir vanskelig. Ha en flott uke😁