Ny PEN-tråd, Tunisia-oppdatering?

polion
PEN 19.10.2020 kl 11:31 148070

Ny tråd, den forrige var altfor lang - hele 18 sider og 55000 lesninger.
På tampen av forrige tråd, etterlyste bmw5 oppdateringer fra Tunisia. Vil her oppfordre Janneren (han med en for «innafor») til å berike oss med noen av hans detaljkunnskaper. På vegne av PEN-aksjonærene, takkes det så mye på forhånd!
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.11.2020 kl 10:31 5163

Det ser ut at de venter oppstart av produksjon derfra allerede helt i slutten av 2022. . Side 11 i rapporten.

Men jeg finner ikke noe om når de forventer ny letebrønn der? De skriver vel derimot at de forventer oppstart av boring på siste brønn på Tortue først i mars 2021. Synes progresjonen er litt skuffende, men tydelig at de strever med pandemien. Ser også at de forventer ganske kraftig decline på Tortue fra 2023. Jeg ville tro at det ville blitt boret infill brønn(er) eller foretatt vanninjeksjon for å forlenge produksjonen. Det kan jo komme til å skje uten at de vel har kommunisert noe om dette.
Redigert 18.11.2020 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.11.2020 kl 10:33 5209

Jepp, for det var jeg som introduserte det. Lenge siden vi var der nå, men det kommer nok når vaksinasjonsprogrammet er godt i gang håper jeg.
Redigert 18.11.2020 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.11.2020 kl 10:37 5252

Veldig fin start på dagen for PEN synes jeg, Ved forrige melding fra BWE gikk den kraftig opp mens vi stod igjen på perrongen mer eller mindre. Det var litt irriterende, men i dag er det faktisk omvendt så langt. Så har vel også PEN en tendns til å følge oljeprisen enda tettere en BWE tror jeg.
JUICEitUP
18.11.2020 kl 15:15 5077

Trender litt ned fra toppen i dag, men uansett deilig å se 13 tallet igjen. Det er lenge siden sist. At de har kjøpt Jack-up rigger som skal brukes under produksjon på hibiscus for å drastisk redusere OPEX er selvfølgelig super bull så vi fortjener litt oppgang.

Hvis OPEC tar til fornuften og ikke oljeprisen herjer for mye med oss tipper jeg at vi kan se 15 innen nyttår. Skal vi over det må nok Corona situasjonen roe seg ned og noe skje med oljeprisen. Det tror jeg at det kommer til å gjøre i 2021 og ser ikke bort fra at vi ser 25 tallet 2. januar 2022.
Fluefiskeren
18.11.2020 kl 15:22 5080

Det med de to jack-ups ble meldt av BWE i egen melding 2. november så det burde ikke komme som noen overraskelse.
solb
18.11.2020 kl 15:30 5050

Bare minner om denne. 😍
"Pareto har en kjøpsanbefaling på både BW Energy og Panoro med kursmål på henholdsvis 21 kroner og 45 kroner. Fearnley Securities spår Panoro i 26 kroner"
Fluefiskeren
18.11.2020 kl 15:58 5015

Det må jo være noe rart med den fra Pareto. Her må vel BWE og PEN være byttet om.
solb
18.11.2020 kl 16:21 4988

Mest logisk det ja. 😍
Ellers ble jo PEN handlet senest i juni til over 23kr av DNM for å dekke forward kontrakten til Sveaas. Måtte vel opp i det nivået for å få tak i over 3 mill aksjer? 😍😍
Fluefiskeren
18.11.2020 kl 17:15 4935

Høyeste sluttkurs siden 5. mars gitt. 😁

Det hadde jeg aldri trodd for et par måneder siden. Da spådde jeg en kraftig oppgang i daglige nye smittede og døde fra korona.

Det fikk jeg rett i, men at børsene synes at det er helt greit hadde ikke regnet med.
Paypal
18.11.2020 kl 18:22 4850

Den har vel økt rundt 250 % siden bunn 18.03. Da vil vel en del analytikere hevde at den er overkjøpt. Men før dette fallet steg den vel over 600 % ? Det er forskjell på små og store prosenter. Hvis den stiger 250 % i tillegg er den på 45 som kanskje er det naturlige ?
gunnarius
18.11.2020 kl 19:36 4769

Selv om det var mye nyttig i BWE presentasjonen og CC i dag ifm. Dussafu, savnes likefullt PENs fremleggelse og info. Ser frem til dette på mandag. Etter å ha erfart BWEs fremleggelse, er det noen hull som må fylles. Blir litt deppa ifm. dette langdryge koronaviruset, som ser ut til å gjøre mer skade og utsette det hele.

I dag fikk vi høre hvor næremest totalt dette viruset er for progress i Gabon. På mandag vil trolig ståda i Tunisia bli klarlagt. Kanskje det går bedre med de landbaserte operasjonene og hva med planlagt boring i Sør Afrika?

Blir også interessant å høre hvordan selskapet stiller seg til den siste og avgjørende godkjennelsen for boring av Salloum West brønnen. Den virkelig store triggeren i Tunisia.

Hindres ikke PEN for mye av Covid-19, utover Gabon - kan Q3 til selskapet bli spennende. Kommentar vedr. øvrige forhold kommer jeg tilbake til på mandag. Blir nyttig med et Dussafu-supplement, utover BWEs fremleggelse i dag.
Fluefiskeren
18.11.2020 kl 20:30 4727

Må si at jeg er overrasket over at det skal være så vanskelig å få gjort noe annet i Gabon enn å opprettholde produksjonen. Hvis man kan stole på de offisielle tallene er det 58 koronadødsfall på over 6 måneder. Til sammenligning har vi 300 i Norge hvilket er veldig lavt til å være Europa.

Videre har de litt over 9000 smittede mens Norge har 30 000. Nå bor det 2,5 ganger flere mennesker i Norge, men likevel.

Så vidt jeg vet er det stor aktivitet på norsk sokkel. Ikke mange dagene siden Lundin meldte om tørr brønn i Barertshavet og vi hadde også en tørr brønn i Nordsjøen før det.

Gabon har tydeligvis lagt seg på en meget streng linje. At det er offshore isteden for onshore burde vel være en fordel.

Går vi til Tunisia så er koronasituasjonen verre enn i Norge, men vi får gjort mye mer der. Både onshore og offshore.

Forøvrig ser jeg at Gabon regner med å produsere mindre olje i 2021 grunnet OPEC+ restriksjoner på produksjonen. Det er vel ukjent om dette vil påvirke produksjonen på Tortue, men vi vet at det gjorde det allerede i år på Etame Marine uten at den er så mye større.

« Gabon plans to reduce oil production by more than 10,000 barrels of oil per day (bpd) – with an average price per barrel expected to drop from $57 to $41, in 2021.

According to a budget Bill currently under review – which states that oil production over the next fiscal year will be 10.5 million tons or nearly 210,000 bpd – the reduction in oil production will lead to better adherence to the Organization of the Petroleum Exporting Countries and its allies (OPEC+) production cuts.»

https://www.africaoilandpower.com/2020/10/21/gabon-plans-to-reduce-oil-production-in-2021/
Redigert 18.11.2020 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
18.11.2020 kl 21:58 4618

Viktig å fokusere på det posirive. Jeg skrev 22.10 at PEN kunne oppnå 20% innen kort tid. 10 % kursstigniing og minst 10% utbytte. Vi har vi oppnådd 30% på kurs og 10 % på utbytte.

Fremtiden belønner de tålmodige
Paypal
19.11.2020 kl 08:39 4434

re FF
Landene sør for Ekvator i Afrika er såkalte malarialand. De bruker en medisin for dette som helt åpenbart virker mot pandemien. I tillegg er befolkningen relativt ung, noe som også har betydning. Jeg synes fokuset på Afrika i for stor grad er negativt i mange henseender.
batterivann
19.11.2020 kl 10:12 4336

Tror hovedgrunnen for at det er vanskelig og dyrt med fremdrift i Gabon er strenge krav og mangel på fly. Det er sannsynligvis en god blanding av lokale og utlendinger som utfører arbeid som i resten av bransjen.

Gabon Latest News: International flights resume with limitations; land, sea borders reportedly remain closed; domestic travel possible amid COVID-19 concerns (Media Reports, 30.09.2020)

International Restrictions:
Flight restrictions have eased to allow three flights per airline, per week. Land and sea borders are closed. On arrival passengers must present proof of a negative COVID-19 test taken with the last 5 days. If you do travel to Gabon, you will be required to quarantine for 15 days in a government facility, or in another facility arranged by your place of work. For foreign nationals wishing to leave Gabon, you need to obtain a letter of permission (“authorisation de sortie”) from the Gabonese Government and have proof of a negative coronavirus test prior to departure.

https://travelbans.org/africa/gabon/
Fluefiskeren
19.11.2020 kl 10:16 4329

Ble det ikke konkludert med at den malariamedisinen var uten effekt? Hadde den hatt stor effekt hadde den jo blitt brukt over hele verden nå.

https://forskning.no/medisiner-ntb-sykdommer/legemiddelverketmalariamedisin-virker-ikke-mot-covid-19/1695357

På samme måte som Remdesivir for Ebola. Spesielt den siste var det knyttet store forventninger til, men de ble ikke innfridd. Riktignok var det en av de som ble brukt da Trump havnet på sykehuset. Det er testet mange medisiner, men den eneste de mener virker er steroider som han også fikk.

Men at Gabon og mange andre afrikanske land har blitt dyktige på tiltak mot sykdommer er det ingen tvil om. Gabon har jo hatt Ebolautbrudd og det er ingen spøk. Likevel ble det altså smitte på Adolo.
Redigert 19.11.2020 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
solb
19.11.2020 kl 12:27 4205

Det nærmer seg 23/11 med stormskritt. Spørsmålet er om hva slags budskap vi mottar? Blir det et gledens budskap, et sorgens budskap, eller et sånn comme ci comme ça?
Kursen har gått mye i det siste, så det er nok mange som er optimistiske?
Jeg venter meg svært positivt fra work over i Tunis. Likedan fra Guebiba-10 side track. Også nytt fra Salloum. Vi får vel kan hende også info om det lenge etterlengtede utbytte? Ikke minst regnskapet blir interessant å studere. Tvi, tvi.
JUICEitUP
19.11.2020 kl 15:52 4087

Re solb
At kursen har gått mye den siste tiden er riktig hvis man har tar på seg briller med snevert tidsperspektiv. Gikk man inn i aksjen i starten av november har man fått PEN avkastning, men man må ta med i betraktningen utviklingen til aksjen over litt lenger tid enn det. De fleste har jo vært med lenge. Selv med kursutviklingen i november er vi ned ca. 50% fra toppen. Ser vi eksempelvis på utviklingen til ulke oljeselskaper fra årsskifte er PEN ned 43%, mens Equinor er ned ca. 20%, Aker BP er ned ca. 35% og BWE er ned 18% fra februar i år. Det betyr at selv med oppgangen vi har hatt den siste tiden så ligger vi dårlig an i forhold til de store oljeselskapene. Når vi tenker på forspranget vi skal ta igjen så er ikke oppgangen den siste tiden spesielt høy. Kommer vi opp på 15 i løpet av året nå skal jeg begynne å bli enig med deg i at oppgangen den siste tiden har vært fin.

Med tanke på resultat tror jeg du må legge bort forventningen om nyheter både fra Sallum og utbytte. På Sallum kan det umulig foreligge en permit for da hadde vi hørt om dette for lenge siden og utbytte kommer når myndighetene i Nigeria får ut fingeren. Ingen ting PEN kan gjøre med det. For alt vi vet kan det drøye nok et år før det skjer noe der.
Redigert 19.11.2020 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
solb
19.11.2020 kl 16:08 4071

Det er korrekt alt du sier her.👍
Når jeg nevner kursvekst i det siste, tenkte jeg vel først og fremst at det reflekterte mange aktørers forventninger til oppdateringene vi får over helgen. 😊

Uenig i den redigerte tilføyelsen. Vi synser vel begge to her?
Redigert 19.11.2020 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2020 kl 18:10 3972

10% utbytte?

Hva blir det til med dette utbyttet. Når kan vi forvente st dette kommer? Jeg har min aksjer på ASK og håper på kontantoppgjør, ellers blir det litt surr med PNOR som i så fall må settes inn på en aksjekonto.
Fluefiskeren
19.11.2020 kl 18:37 3948

Nå har vi dradd dette med dette salget og utbytte så mange ganger at det forundrer meg at noen spør hva det blir til med dette. Jeg og flere med meg har forklart det i detalj mange ganger. Absolutt alt er forøvrig forklart i deres børsmelding for over et år siden. Ingen vet selvsagt når den blir myndighetsgodkjent. Ved forrige kvartalsrapportering hadde vi denne i presentasjonen:

«Regulatory processes underway but expected to take several more months» Så det er bare å slapoe av. Den kommer når den kommer.

https://www.panoroenergy.com/wp-content/themes/Avada/cision/releasesingledetail.html?releaseIdentifier=AD658CCB487DBE8D
Slettet bruker
19.11.2020 kl 18:41 3932

Har ikke fulgt så godt med og ble forbauset over innlegget der 10% utbytte ble omtalt som om det allerede var i boks.

Ellers takk for info FF.
Fluefiskeren
19.11.2020 kl 19:01 3920

Det blir ikke akkurat 10% da det avhenger av dollarkursen samt kursen til PEN den dagen oppgjøret skjer.
Redigert 19.11.2020 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
40something
19.11.2020 kl 19:19 3905

Jeg vet ikke hvis du eier aksjer i BWO Fluefiskeren men betyr disse datoene at hvis man eier aksjer mellom 18-24nov så er man kvalifisert for utbytte?
https://newsweb.oslobors.no/message/518549
Redigert 19.11.2020 kl 19:20 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
19.11.2020 kl 19:47 3882

Nei. Har ikke aksjer, men jeg forstår det slik at du må ha aksjene registrert på VPS senest 26. nov for å få utbytte.

EDIT ser at det stod en referanse til Q3 presentasjonen. Der står det klart:

The Board of Directors has declared a cash dividend of USD 0.035 per share. Shares will trade ex-dividend from and including 25 November 2020. Shareholders recorded in VPS following the close of trading on Oslo Børs on 26 November 2020 will be entitled to the distribution payable on or around 3 December 2020.

Redigert 19.11.2020 kl 19:50 Du må logge inn for å svare
40something
19.11.2020 kl 20:10 3896

Ok takk
batterivann
20.11.2020 kl 11:14 3622

Alle sitter rolig i båten og venter på Q3 :-)
40something
20.11.2020 kl 12:43 3556

Nå er oljeprisen mer opp enn Pen sin oppgang. Men grunnet lite omsetning vel.
Fluefiskeren
20.11.2020 kl 13:27 3533

Interessant artikkel i FA i dag ang. oljeprisen synes jeg. Får han rett går vi mot fine dager.

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/11/20/7590522/analysesjef-bjarne-schieldrop-i-seb-dagene-for-veldig-billig-olje-er-talte
40something
20.11.2020 kl 16:25 3429

Laber intresse för pen oppemot q3. Er man redd at noe tilsvarende BWE skal skje med pen?
Fluefiskeren
20.11.2020 kl 17:43 3375

Jeg venter meg ikke de store utslagene. Blir nok ikke noen blåmandag. Tallene skal jeg la være å uttale meg om, men utviklingen på Dussafu er jo kjent siden onsdag.

Det er Tunisia som er mest spennende nå. Da tenker jeg på flowtall fra sidesteget på Guebiba og eventuelle nyheter rundt Salloum West. Mulig at det første er ferdig, men ikke meldt (noe de isåfall godt kunne ha gjort synes jeg). Da får vi isåfall kanskje vite det på mandag.

Tillatelse på Salloum burde absolutt vært meldt hvis den hadde vært innvilget, men vi får forhåpentligvis en viss oppdatering om fremdriften? Vi kan jo i hvert fall håpe på det. Forøvrig er det bare å spise boller mens vi venter på myndighetsavgjørelser i Nigeria og Sør-Afrika.
Fluefiskeren
20.11.2020 kl 17:49 3375

EDIT. Man kunne også ønske seg noe rundt farm-in i andre assets. De antydet jo en gang at de tittet på to stykker. Den ene fikk vi (Sør-Afrika), men så ble det tyst. Det hadde jo vært en gylden anledning til å gjøre gode kjøp nå under pandemien.

Forøvrig synes jeg at Q/A ofte er det mest interessante på presentasjonene. Pleier å være mange gode spørsmål og gode svar.
Redigert 20.11.2020 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
gunnarius
20.11.2020 kl 17:54 3376

Trenden i de seneste Qs har vært at PEN tapper av cash på hver Q fremleggelse.

Dersom Q rapporten, CC eller John nevner et eller annet ifm. M&A kan dette tyde på at selskapet er obs de gode kjøpsmulighetene av assets innen M&A i markedet. Kan i så fall indikere at selskapet har en prosess gående for å skaffe en lånefasilitet til bruk ifm. M&A. For at produksjonen skal kunne øke og selskapet vokse - betinger en lånefasilitet, ettersom PEN ikke synes evne å generere cash flow til å sprøyte videre inn i kjøp av assets, boring og videre utbygging. Selskapet fremstår ikke som cash positiv.

Capex for Dussafu foreligger som lav for Q4 2020 og Q1 2021, men beror på tidspunkt for oppstart av aktivitetene, ref. Covid-19. Tunisia med boring og work overs tapper ikke all verden og selskapet har avsatt bankgaranti for boring av Salloum West.

Selskapet må dedisere rundt max USD 5 mill til boring i Sør Afrika tidlig neste år eller blir det utsettelse her også?

Fri-cash per Q2 var på rundt USD 9 mill. Estimerer den til grovt sett ned til USD ~6-7 mill ved Q3. Og da er det ikke mye som tillater særlig med capex og M&A stunt, utover drift av selskapet.

I dagens oljeprisregime blir ikke PEN særlig feit av en total produksjon på ~2.600 fat per dag.

Produksjonen må opp, men dette synes vanskelig før Salloum West blir boret med suksess og brakt online. Økt produksjon fra Dussafu blir neppe mulig før i Q3 2021. GUE 10 anser jeg som av mindre betydning hva angår ytterligere økning med det første, slik at dette ligger innbakt i de 2.600 fatene. Dussafu blir også med lavere prod. - gitt. OPECs kvotekrav fra Gabon.

Før dere hiver dere over meg, avvent å se om ikke noe av det jeg skriver har relevans og kan bli å lese i rapporten som kommer på mandag.Jeg kommer uansett med en kommentar og kan heller komme med en beklagelse da, om det trengs.
Redigert 20.11.2020 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
solb
20.11.2020 kl 19:46 3279

Og så fikk vi slengt i trynet ei ny nidvise om PEN fra vår kjære baisseguru. Du finner da aldri noe positivt å anføre til dette selskapet? Har ikke du nok å stri med i BWE forresten? For aksjer i PEN har du vel ikke? Hvor lenge har du gnålt om og gjentatt dette at PEN ikke har kapital og trenger lån? Hva er din agenda med alt dette sarvet? Jeg lurer.
Trond.heim
20.11.2020 kl 20:13 3261

Ting koster ikke det det er verdt.
Ting prises etter det noen er villig til å betale. Dette gjeldet for hus, båter ,biler og aksjer.
Siste måneden har verdien av våre aksjer steget nesten 30 %.
Det er faktisk mulig å glede seg over dette. Det er også mulig å tenke at aksjen vil komme tilbake til ATH, over 23.- dersom oljeprisen kommer tilbake til tidligere nivåer ( over 60 USD) og vaksinen tar kontroll over pandemien.
Aksjekjøp dreier seg om psykologi,fremtidshåp, tro ,og forventning.
Finansiering av virksomheten kan faktisk bli oppfattet som bagatell.
batterivann
20.11.2020 kl 21:47 3181

jeg spør heller katten til naboen om aksjeråd enn å høre på sjefsløken Bjarne om hvor oljeprisen skal. Han kan selvsagt få rett. Det kan enten gå opp eller det kan gå ned så det gir ham jo 50% sjans for å treffe😜

Ta en kikk på vedlagt link og sjekk datoen
https://www.dn.no/olje/donald-trump/saudi-arabia/bjarne-schieldrop/bjarne-schieldrop-kommer-til-a-ga-opp-opp-opp/2-1-467987
polion
21.11.2020 kl 14:04 2960

Gunnarus: Det gnåles og det gnåles, nå må du nesten bestemme deg. Du forsøker deg tidvis med noen "pliktige positiviteter" omkring PEN, men din netto total ender allikevel opp med at PEN langt fra er noe bra case. For øvrig et synspunkt som er nokså på tvers av det de fleste analytikere mener. At aksjen har gått 30% på kort tid, kan følgelig tyde på at investorene har overvurdert caset, eller at de ikke helt vet sitt eget beste.

Du gjør et poeng av at pengene renner ut av selskapet, og at cash-situasjonen er i retning av smådramatisk. Denne gang snakker du derimot om mulig lånefinansiering, mens du tidligere gjorde et stort nummer av at PEN kunne komme i en situasjon der de fikk et generelt fundingproblem. Får man nødvendig lånefinansiering på plass, vil man ei heller ha noe fundingproblem, eller?

Når/hvis PEN skulle trenge ytterligere kapitalbehov, så vil jeg ikke tro du er såpass negativ at dette blir for å holde eksisterende drift i gang? Men at eventuell ny kapital skal medgå til å få eksisterende påviste verdier opp i dagslys (herunder den forsinkede Salloum West som jeg regner som mer enn safe nok)? Et selskap m/garanterte verdier i bakken, samtidig som selskapet er i en ekspansjonsfase. Og et lånebehov i et sådan tilfelle, hvor sensasjonelt er vel ikke det?

PS. Regner ellers med at du har fått med deg absolutt siste nytt fra BWE, antar du er enig i at det ser temmelig stygt ut.


solb
21.11.2020 kl 17:20 2868

Ja, vi er heldigvis flere som gjennomskuer denne skurken som forsurer miljøet her med sine stadige angrep. Dog vet vi at ingen slik gidder å skrive så mye negativt om et selskap uten at det er store verdier det er snakk om. Noe også flere analytikkere angir.
Panoro er et forholdsvis mindre selskap med bare 68mill aksjer og kursen er veldig var for svingninger i oljeprisen. Mange vet dette og har investert deretter.
Vi ser fremover med stor forventning til selskapets utvikling. 🤞
Og dette ser jammen gunstig ut:
"Jeffrey Bair
Lørdag 21. november 2020, 13:00 GMT + 1
(Bloomberg) - Den pandemidrevne økningen i netthandel fortsetter å opprettholde diesel som et lyspunkt i et ellers ødelagt amerikansk drivstoffmarked."
https://finance.yahoo.com/news/americans-buying-spree-battered-diesel-120000077.html