♻️SAGA PURE Eneste grønne investeringsselskap på børs

Slettet bruker
SAGA 21.10.2020 kl 08:21 332801

Blir dette et Norskt investeringseventyr ? Et grønt investeringsselskap med formål til og bidra til å reduserte klimagassutslipp ? Vil de i hovedsak investere i ny teknologi i overgangen fra teknologiutvikling til kommersialisering, og vil de prioritere lav- og nullutslippsløsninger ? Isåfall gjør de dette så kan Saga Pure bli en meget god investering på sikt.
Redigert 05.05.2021 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
nopetter
30.06.2021 kl 09:09 3230

for min del skal dem gjøre hva dem vil jeg er dritt lei denne konstante robot manipuleringen med pump og dump, ser at dem har satt inn en liknende robot i BCS
zxcvbnm
30.06.2021 kl 07:28 3352

Skjønner ikke helt at de kjøper i Hyon, deres modul er vel basert på powercell sin "teknologi/erfaring". Powercell selger og skal starte for seg selv. Hva er igjen i Hyon da? Måtte vært mye bedre å kjøpt i Powercell "sitt nye selskap". Nå må Saga bruke pengebingen på gode investeringer, dette går for tregt. Finner de ikke gode investeringer, får de betale ut i utbytte, alternativt kjøpe egne aksjer for sletting.

Ser heller ikke at Saga kan bidra med noe kunnskap i Hyon. Saga har ikke noe produksjon eller industri.
Planen må være å selge seg kjapt ut av Hyon.
Redigert 30.06.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2021 kl 11:57 3532

Husk at HYONs modulbaserte brenselcelleløsning for maritim bruk får verdens første prinsippgodkjennelse av DNV GL. HYON AS har som første selskap i verden mottatt en slik godkjennelse, for sine modulariserte maskinromløsninger. Dette kan bli fantastisk bra !
nopetter
19.05.2021 kl 16:00 5109

dette var den 7/5 jeg var sikker på at kursen ville boome med det resultatet. problemet er at flere her har sett seg lei på den stadige pump og dump som en eller flere aktører via roboter holder på med og som har fått en på top 20 til å begynne å kaste kortene. hvorfor begynner ikke simonesen med tilbake kjøp av egne aksjer for å demme opp mot dette istednfor å sitte å telle de svarte svanene som svømmer forbi ifølge han selv under q presentasjonen

jeg ser at resten av hønseflokken sitter og håper på det beste. eksempelvis nå så krysset denne roboten inn ca 250k aksjer mellom 2,79-2,81 på sekunder. og disse aksjene blir solgt ut for å presse kursen ned
Redigert 19.05.2021 kl 16:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2021 kl 15:36 5148

På denne tråden var du positiv.
Mistenker at du har solgt deg ut og vil han en gunstig inngang.
Slettet bruker
18.05.2021 kl 09:49 5415

Da kommer 1000 kr spørsmålet : Hva blir neste investering ?
nopetter
10.05.2021 kl 20:57 6241

simonsen sa at denne opsjonene de har i BCS ikke vil bli innløst for tidligst i oktober i år, de må holde seg til avtalen som er inngått. det som CEO i heimdall utela å si noe om var børsnoteringen av selskapet. saga tjener ikke en krone på dette selskapet før det er børsnotert sammen med IC uansett hvor mye suksess de måtte ha.
pryme er ikke igang med noen produksjon før 1q 2022, og horisont har inngått avtaler men det er ikke kommet noe mer med hvor langt de har kommet med det blå ammoniakk anlegget i hammerfest. equinor holder hammerfest anlegget lukket minst 6 mnd lengere enn først planlagt,

den tabben jeg gjorde idag gjør jeg ikke flere ganger

og legg merke til at kursen i BCS og saga nesten fotfølger hverandre, bomben her er om det virkelig er mitsubishi de kan inngå en forretningsavtale med om salg av karbon fiberet event en partnerskaps avtale. de fyker kursen over kr 70 i BCS med et smell
Redigert 10.05.2021 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Gork
10.05.2021 kl 20:17 6317

De fikk ikke spesielt godt betalt for den Q1 rapporten. Det skyldes nok at kursen på Pryme og Horisont har hatt en negativ utvikling, den senere tid. BCS har de fortsatt svært gode resultater på. Ifølge BS sin Q&A svar, vil ikke opsjonen bli benyttet (for BCS) i Q2, men med dagens kurs (ex opsjon) er gevinsten fortsatt 190 mill+. En anerkjent amerikansk analytiker mener at markedet har endret seg, nyheter / Q rapporter gir ikke umiddelbart utslag i kursen, men det tar 3-4 dager før man får svaret.
Vi får se.
nopetter
10.05.2021 kl 17:07 6470

Skivebom fra min side å ikke selge under åpningen. Kursen raste med nesten 30 øre fra topp kurs idag. Det utbytte blir under 15 øre
Redigert 10.05.2021 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Gork
10.05.2021 kl 16:44 6519

Ja, da kom dommen og min forhånds "analyse" var ikke mye verdt, eller.....

Mine tall (Resultat)
Inntekter salg aksjer 274 millioner (Virkelig 261 mill) OK
Kostnader fra driften 15 millioner (ca 11 mill, inkl kost emi) tja..
Resultat 259 millioner (Skatt 0 pga historisk tap) (Virkelig 147 mill) skivebom

Ikke realisert aksjegevinst 104 millioner (Virkelig 95 mill) OK

Så hvorfor bommet jeg så stygt på resultatet, vel de tok differansen (Mellom mine tall og Q1 tallene) i gevinsten allerede i Q4,
da de setter verdien etter ca børskurs (fair Value), ved hver rapport også for aksjer som de definerer som anleggsmidler
(non-current assets). Det er selvfølgelig fullt lovlig, men man bærer med seg kursrisikoen inn i neste kvartal.

Ang. Utbytte diskusjon, så har ikke styret rett til å tildele utbytte, det må godkjennes ved GF / EGF. Det kommer
fortsatt et utbytte for 2020. Kvartals vise utbytter virker tvilsomt, da BS fikk spørsmålet under Q&A, vred han
seg som nesten i smerte (Skal dere ta fra Cashen min...), så noen støtte derfra får man ikke.

Totalt sett gjør ledelsen, etter min mening en formidabel jobb.

Sjansen for et bedre resultat for mitt vedkommende for Q2 "analyse", ser bedre ut.
Redigert 10.05.2021 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
Utbyttet 2020
10.05.2021 kl 09:54 6832

Kan ikke skjønne annet enn at det må være en grei aksje å sitte i dette. Over 200 forrige kvartal, nesten 150 dette kvartalet... ingen gjeld. En drøm av et selskap sånn som jeg ser det.
nopetter
10.05.2021 kl 09:16 6919

merkelig form for humor du har, en ting er sikkert hvis ikke ledelsen hadde antydet noen form for utbytte så hadde jeg kastet kortene under åpningen, og jeg tror BCS har skutt gull fuglen i japan noe jeg tror er mitsubishi andre mener kubota

Bergen Carbon Solutions har sendt første leveranse til japansk forretningspartner
Bergen Carbon Solutions AS (BCS, OSE: BCS) kunngjør i dag at den første forsendelsen av karbon-nanofiber til et japansk selskap er fullført som planlagt.

Bergen Carbon Solutions viser til en tidligere børsmelding datert 29. april 2021 angående intensjonsavtalen med et japansk selskap, som har som mål å etablere Bergen Carbon Solutions som en av hovedleverandørene av karbon-nanofibre (EcoNano) for produksjon av selskapets komposittmaterialer.
Den første forsendelsen av karbon-nanofiber under intensjonsavtalen er nå fullført, og den tekniske «due diligence» samt kommersielle diskusjoner vil starte som beskrevet i avtalen, ifølge Bergen Carbon Solutions, som produserer karbon-nanofibre ved bruk av CO₂ og norsk vannkraft.
Redigert 10.05.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Norviking
10.05.2021 kl 07:32 7149

Nopetter "Merkelig overskrift fra FA"
Kongen Din "Kan det være han mener sort som i "det sorte gull" ? det gir ikke mening uansett da Saga er grønt og har levert et resultat av gull"

Om dere ikke skjønner hva journalisten mener så spør en venn

Blodrødt er uttrykket når et regnskap går i minus og man ser "røde" tall
Man vil alltid tilstrebe å få "sorte" tall for det betyr at regnskapet går i pluss


😷
Kongen Din
09.05.2021 kl 23:30 7376

Kan det være han mener sort som i "det sorte gull" ? det gir ikke mening uansett da Saga er grønt og har levert et resultat av gull :)
Slettet bruker
09.05.2021 kl 22:38 7492

ja merkelig overskrift. er reporteren i FA full.
Slettet bruker
09.05.2021 kl 21:00 7713

Sterk åpning mao :)
CRBLS
09.05.2021 kl 20:46 7731

Heimdall Power er Saga's største inngangs investering med litt margin. Spent på hva dere synes om presentasjonen av selskapet i sammenheng med q1?
Redigert 09.05.2021 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
May-Liss
09.05.2021 kl 20:40 7722

Sammenligning med forrige kvartal er mer relevant, enn mot Q1 - 2020 - da det vil bli sammenligning med Saga Tankers.
nopetter
09.05.2021 kl 19:01 7932

FEF kommer med en analyse som de har kommet med tidligere med en aksjekurs oppmot kr 75/aksje I BCS

https://e24.no/boers-og-finans/i/zgn9xq/aksjeanalyse-spaar-kursdobling-bruker-selskapets-egne-maal
Redigert 09.05.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
nopetter
09.05.2021 kl 17:15 8081

Da blir det kjempe rally imorgen ved BCS arbeider med en partner avtale med det japanske selskapet som jeg tror er Mitsubishi ved leveranser av Carbon nano fiber. https://newsweb.oslobors.no/message/532616#

de redoblet q tallene fra - 101 mill til 147mill og 833 mill på bok. et fantastisk resultat

Saga Pure reported a net profit from continued operations in the first quarter
2021 of NOK 147.8 million, up from NOK -101.0 million in the corresponding
quarter in 2020, driven by the positive development in the investment portfolio,
representing a return on equity of 16 percent. The company had NOK 833 million
in cash at the end of the quarter.
Redigert 09.05.2021 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
nopetter
07.05.2021 kl 23:29 8396

Vi kan ha forskjellige meninger om hvor vettugt det er med utbytte. Jeg tror det på lang sikt kan være klokt da får man en mer stabil aksjekurs med langsiktige aksjonærer. Ift det vi har hatt til nå med enorme kurs svingninger og volalitet, noe jeg har brukt for det er verdt. Jeg sluttet med massiv trading pga disse forholdene, og kanskje mange andre også når man så de små kurs svigningene som var idag. Vi får se hva Simonsen kommer med den 10 mai.
May-Liss
07.05.2021 kl 22:52 8405

Blir feil å sammenligne med Saga Tankers.
De hadde en liten organsisjon og Spetalen eide kanskje 65%.
Saga Pure har en betydelig større organsisasjon og jobber på en helt annen måte enn Tankers og Spetalen har vel noe over 40 %.
Kunne godt tenkt meg å få mer klarhet i investeringsfilosofien.
Forventer mer langsiktighet, men kan også tyde på noen «korte klipp»
Redigert 07.05.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Gork
07.05.2021 kl 22:51 8317

Jeg er heller ikke noen stor tilhenger av utbytte, men spørsmålet her er hva selskapet trenger av kapital og de store aksjonærene sine ønsker. Et ytterligere utbytte for 2020 peker i retning av en litt aggressiv utbytte tankegang. Styret vil vurdere etter de retningslinjer de har oppgitt. Det er mange parametere her som vi ikke kjenner til, retningslinjer investeringer for ledelsen (området kjenner vi til), men størrelse, tidsrom etc. er ukjent. Fremtidige potensielle investeringer vil også påvirke, men igjen punkt 14 i innkallingen kan tyde på en aggressiv holdning mht. til utbytte.

Ikke for å være negativ, men nopetter skrev faktisk "Satt på spissen........", det kan vanskelig tolkes som annet enn en mulig/teoretisk situasjon.

Tipper vi har mange svar allerede på søndag.
Redigert 07.05.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
nopetter
07.05.2021 kl 22:01 8350

Javel det må du få mene. De har tidligere lett utbetalt 10 øre, hvis jeg ikke husker feil så har utbyttet vært oppe i 17 øre, uten å være helt sikker, og da har de ikke I nærheten av de inntektene de har nå. Men bakdelen med den 50 øres teorien er at BCS har falt bortimot 50% på børsen, selv om dette kanskje ikke har noe med 2020 regnskapet å gjøre . Well time will show
Redigert 07.05.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
May-Liss
07.05.2021 kl 21:53 8354

Ingen realisme i å tro på kvartalsvise utbytter.
50 øre i utbytte utgjør ca 240 mill. kr. - bør benyttes til nye investeringer, hvis selskapet er så flinke til å investere. De bør få mer ut av den 50-øringen enn aksjonærene.
L.Z.P
07.05.2021 kl 20:59 8420

Høres ut som dette kommer til å bli en bra utbytte maskin.. Blir spennende å se hva de investerer videre i også... Da er det vel bare om å gjøre å laste opp mest mulig, så kanskje det blir en slags pensjonssparing....
nopetter
07.05.2021 kl 20:42 4548

Det som er spørsmålet er hvor stor utbyttet blir på ikke om det blir utbytte , jeg skrev 50 øre. Gork var mer moderat og mente 15-20 øre.
Det vi diskuterte ut av ordlyden i innkallingen om utbytte nå ville komme hvert kvartal, noe vi mener er reellt.
L.Z.P
07.05.2021 kl 20:10 4588

Med den ordlyden så virker det som om de nok kommer til å gi utbytte... Ser ikke noen annen grunn til å ha med punkt 14 ellers... Blir spennende å se hva utfallet blir😊
nopetter
07.05.2021 kl 19:21 4642

Skjønte du ikke at det jeg skrev at dette var spekulasjoner av meg og Gork og ingenting annet 😩

Her er sakslisten

Fullmakt med stemmeinstruks
Referansenr.: Pinkode:
Denne fullmaktsseddelen gjelder fullmakt med stemmeinstruks. Dersom De ikke selv kan møte på ordinær
generalforsamling, kan De benytte dette fullmaktsskjemaet for å gi stemmeinstruks til en fullmektig. De kan gi
fullmakt med stemmeinstruks til den De bemyndiger, eller De kan sende fullmakten uten å påføre navn på
fullmektigen. I så fall vil fullmakten anses gitt til styrets leder eller den han bemyndiger. Fullmakten må være
datert og signert.
Fullmakten må være DNB Bank ASA, Verdipapirservice, i hende senest 25. mai 2021 kl. 10.00.
E-post: genf@dnb.no (skannet blankett) Postadresse: DNB Bank ASA, Verdipapirservice, 0021 Oslo.
Undertegnede: __________________________________
gir herved (sett kryss på én):
 Styrets leder (eller den han bemyndiger), eller
 __________________________________
(Fullmektigens navn med blokkbokstaver)
fullmakt til å møte og avgi stemme på ordinær generalforsamling 26. mai 2021 for mine/våre aksjer.
Stemmegivningen skal skje i henhold til instruksjonene nedenfor. Dersom det ikke krysses av i rubrikken
nedenfor, vil dette anses som en instruks om å stemme "for" forslaget i innkallingen. Dersom det blir fremmet
forslag i tillegg til, eller som erstatning for forslaget i innkallingen, avgjør fullmektigen stemmegivningen.
Fullmektigen vil i så fall legge en for fullmektigen rimelig forståelse til grunn. Det samme gjelder dersom det er
tvil om forståelsen av instruksen. Dersom en slik tolkning ikke er mulig, vil fullmektigen kunne avstå fra å
stemme.
Agenda ordinær generalforsamling 26. mai 2021
For
Mot
Avstå
1. Åpning av generalforsamlingen av generalforsamlingen av styrets leder eller den han
bemyndiger
Ingen avstemning
2. Valg av møteleder



3. Valg av en person til å medundertegne protokollen sammen med møteleder



4. Godkjennelse av innkalling og agenda



5. Godkjennelse av årsregnskapet og årsberetningen for 2020, herunder
konsernregnskapet



6. Godkjennelse av revisors godtgjørelse



7. Fastsettelse av godtgjørelse til styret



8. Godkjennelse av retningslinjer for lønn



9. Opprettelse av valgkomité - vedtektsendring



10. Valg av medlemmer til valgkomité



11. Fastsettelse av godtgjørelse til valgkomiteens medlemmer



12. Vedtektsendring



13. Forslag om å gi styret fullmakt til å tildele aksjeopsjoner



14. Forslag om tildeling av fullmakt til å beslutte utbytteutdeling
May-Liss
07.05.2021 kl 19:15 4651

Det står ingenting om kvartalsvise utbytter - så da er det desinformasjon å skrive det…..0
Redigert 07.05.2021 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
nopetter
07.05.2021 kl 19:08 4656

Tror du skal lese siste vedlegg i innkallingen

Til sak 14: Forslag om tildeling av fullmakt til å
beslutte utbytteutdeling
Styret foreslår at generalforsamlingen tildeler
styret en fullmakt til å foreta ytterligere
utbytteutdelinger basert på Selskapets
årsregnskap for 2020. Fullmakten foreslås å ha
en varighet frem til neste ordinære
generalforsamling, likevel ikke senere enn 30.
juni 2022.
Fullmakten må registreres i Foretaksregisteret,
og utdelinger i henhold til fullmakten kan ikke
foretas før fullmakten er registrert.
Utbytteutdelinger i henhold til fullmakten vil
videre kreve at Selskapet har tilstrekkelig
utbyttekapasitet, at Selskapet etter utdelingen fremdeles vil ha en forsvarlig egenkapital og
likviditet sett hen til risikoen ved og omfanget
av Selskapets virksomhet, samt øvrige krav som
følger av allmennaksjeloven.
På denne bakgrunn foreslår styret at
generalforsamlingen fatter følgende vedtak:
"Styret gis fullmakt til å beslutte utdeling av
utbytte på grunnlag av årsregnskapet for 2020,
jf. allmennaksjeloven § 8-2 (2).
Fullmakten skal gjelde frem til ordinær
generalforsamling i 2022, men likevel ikke
senere enn 30. juni 2022
Redigert 07.05.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
L.Z.P
07.05.2021 kl 18:58 4661

Det blir ikke betalt ut utbytte.... Det står i innkallingen😊
De velger å ha de inntil videre for videre investeringer...

Styret foreslår at generalforsamlingen treffer følgende vedtak:
"Årsregnskapet og årsberetningen for regnskapsåret 2020 for Saga Pure ASA, herunder konsernregnskapet, godkjennes. Morselskapets positive årsresultat på NOK 25,719 millioner henføres til udekket tap. Utbytte utdeles ikke."
nopetter
07.05.2021 kl 18:55 4604

Bare rolig. Det er satt på spissen etter tolkninger fra innkallingen
May-Liss
07.05.2021 kl 18:08 4639

Hvor står det at de har planer om kvartalsvise utbytter ?
Trodde de skulle bruke penger på investeringer - det er ikke så lenge siden siste emisjon.
nopetter
07.05.2021 kl 17:34 4671

Satt litt på spissen. Hvis de kommer med en 15-20 øring I utbytte hvert kvartal så skal vi ikke klage. God helg
Redigert 07.05.2021 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
Gork
07.05.2021 kl 17:28 4514

En feil i "analysen", selskapet kommer i skatteposisjon, noe skattekreditt har de igjen, men ikke nok til å dekke resultatet.

Ang. utbytte tipper jeg følgende:
Ekstra utbytte 2020 10 - 15 øre.
Utbytte Q1 15 - 20 øre.

Interessant at de legger ut rapporten for Q1 på søndag, det gir alle en mulighet å gå gjennom rapporten i god tid for web casten mandag 10.00, får vi en interessant Q&A session?
Slettet bruker
06.05.2021 kl 21:28 4761

Vi er glade for å kunngjøre at Tina Bru, Norges olje- og energiminister, Bjørn Simonsen, administrerende direktør Saga Pure, og Jarand Rystad, administrerende direktør Rystad Energy, vil delta i viktige debattmøter på vår #hydrogenbluetalks 2. juni.buff.ly/2Rw3Vcs#norshipping#oceannow