Q3 inntrykk

JosefK
AZT 22.10.2020 kl 11:31 26713

Yep, yep! Da satt tallene og de kom inn lavere enn jeg håpet. Men det er ikke noe å henge med nebbet for. For det er nok av ting som rører seg til at jeg er ukuelig optimist.

Men la oss nå kikke litt på de siste fire kvartalene:

132,5 millioner i omsetning gir price/sales på 22,6 med en markedsverdi på 3 mrd

55,5 millioner EBTDA gir ev/ebitda på 54,05 ved en markedsverdi på 3 mrd

Og operasjonell cashflow blir da 53,4 siste fire kvartaler.

Sammenlign med hva dere vil av hotte aksjer, dette er bra. Selv om kursen stupte fra i går.

Jeg merker meg følgende:
-Gjennomført audit med en top tier farmasøytisk bedrift
-Tuberkulose test i India
-Største batch med SAN verd 3 MNOK
-Neste generasjon covid test under utprøving
-Skalerer opp SAN fra titalls liter per batch til hundretalls liter
-Litt corona effekt blant de faste kundene. Det forklarer hvorfor jeg ikke har fått fatt i så mange nye studier.

Det er ingen grunn til å henge med nebbet. ArcticZymes blir en unicorn.
Redigert 21.01.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
bj111
26.10.2020 kl 13:40 4820

Den forholder seg til resultatet og den guiding som er gitt kombinert med vekstraten som har vært. Den regner seg fremover i tid noe som ikke er så dumt som det kan se ut som nå som aksjen krakker.
SomSa
26.10.2020 kl 13:45 4785


I 2Q 2020 presentasjonen sa AZT at korona-inntekter blir lavere men noen hørte ikke på ledelsen og fortsatt å hausse aksjen:

Now we are entering the second half, we do anticipate a slow-down in COVID-19
related sales. That aside, our main focus has always and will continue to be
towards building on the strong foundations in the underlying business and
driving inherent growth through new customers, existing long-term partners and
through our expanding product portfolio."

https://newsweb.oslobors.no/message/511588
Redigert 26.10.2020 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2020 kl 13:49 4751

Så - vækstraten falder, resultatet er dårligere sammenlignet med Q2 og der er ikke givet konkrete tal på guidance. Alligevel kan Simplywall komme frem til en fair value, der er væsentlig større, end da tallene byggede på de bedre Q2-resultater?

Jeg er muligvis blot en dum dansker, men det fatter jeg ikke logikken i.
Londonmannen
26.10.2020 kl 14:25 4607

Vel, her synes du, og flere med deg, at Simplywll.st burde holde seg til de historiske tallene som kom på Q3 og se bort fra det faktum at selskapet nå er i ferd med å gjøre sin entre i megamarkeder som Kina og India. Her er jeg grunnleggende uenig med dem som stirrer seg blind på tallene som ble presentert på Q3. Det som virkelig betyr noe er utviklingen fremover. Og hva er det som vil prege den? Jo, en kraftig forbedring i produksjonskapasiteten av SAN, inntreden i Kina og India, og en fortsatt høy testaktivitet av Covid-19. Samtidig må vi ikke tro at behovet for tester er over med kontroll på Covid-19. Med den globalisering vi har fått innen reise,vi og business, så vil verden få stadig nye pandemier og verden må forberede seg på en helt annen måte enn hva som var tilfellet før den pågående pandemien.

Personlig mener jeg AZT har en lysende fremtid i et enormt marked. Og jeg tror nok det er på bakgrunn av det markedet som åpner seg gjennom inntreden i Kina og India, samt en langt større bevissthet i resten av verden ovenfor AZT sine produkter i verdensklasse, som danner grunnlaget for en økt verdisetting av AZT. Det ville vært mer enn merkelig dersom man skulle benytte historiske tallmateriale og ignorere nye markeder i en fremtidig verdivurdering av AZT.
tynnidioten
26.10.2020 kl 15:14 4469

Har dumpingen roet seg litt ned ?
bj111
26.10.2020 kl 15:17 4460

Vekstraten er guidet til 25% økning i salg de kommende årene. Det er det ingen endring på.
Koronatall er noe annet og guidingen der er vel i grunn at de ikke vet. Det vil variere.

Se ellers hva LM skriver over. Smiplywall gir mer mening enn historikere som plutselig viste negativ interesse for et selskap i vekst.
rischioso
26.10.2020 kl 15:25 4415

Ja, de fleste ser nok dette - men i dagens børsklima som treffer det meste og de fleste uavhengig av om det leveres overskudd langt over guiding som i dette caset så virker flere og snakke for sine syke mødre enn noe annet mens de akkumulerer i det stille - hver sin strategi og jeg er ikke noe unntak - har selv akkumulert i dag (også) men ser ikke noe behov for å snakke for min syke mor av den grunn for det ligger jo i kortene at en nedgang på 25% + 10% + 10% - totalt 45% de siste dager i et case som leverer overskudd over guiding ikke skal noe lengre ned om ikke alle verdens børser kollapser og verden går under for skjer det så betyr jo ikke aksjekursen noe uansett ... ;)
Redigert 26.10.2020 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Biafra
26.10.2020 kl 16:03 4289

Sånn er det når irrasjonell frykt tar tak i et verdipapir. Og frykten synes massiv denne gang, av flere grunner. Men fortvil ikke, før vi vet ordet av det seirer grådigheten atter over frykten, og rekylen opp blir som korken flyvende ut av en Magnum Veuve Cliquot.
rischioso
26.10.2020 kl 16:27 4220

Den irrasjonelle frykten vi har vært vitne til de siste 3 børsdager er mest sannsynlig trigget av en mengde småaksjonærer som har en svært lav terksel for svingninger - hadde håpet på at disse forsvant den første dagen, men de virker å ha kommet inn igjen for så og lempe ut så inn igjen for så og lempe ut dermed får vi en negativ spiral som med tilhørende stoploss raid. Ingenting ved caset isolert sett har endret seg som ligger til grunn for en slik nedgang så her har man et skoleeksempel på hva en haug med kortsiktige lykkejegere kan gjøre med kursen i det korte bildet - skremmende, men samtidig skaper det muligheter for en inngang som normalt sett ikke skulle ha vært mulig om man kun legger det fundamentale til grunn.

Så snart dette flater ut så vil også strikken ha blitt strukket så langt ned at rekylen tilbake vil bli desto sterkere og når det skjer så vil det være mange som blir løpende etter og rekylen vil få en overdreven utvikling med motsatt fortegn.

Sånn går no dagan med 3 dagers nedgang på rappen så ligger det meste an til at rekylen opp og tilbake er nærstående ... ;)
Superoptimist
26.10.2020 kl 16:37 4157

Begredelig at de skjuler selger og kjøper. Bekrefter vel bare at de selv er klar over at hele børsen er blitt et gamblerfanteri! Har ikke mye mer med finans å gjøre nei!
bj111
26.10.2020 kl 16:41 4145

Tror du har rett i deler av din fall analyse her. Det kom til et forsterkende element i dag og det er at verdens børser inklusive OSE (- 3,08%) faller mye i dag. Er det en større korreksjon en ser i markedene så vil det nok måtte bunne ut før vi ser rekylen opp igjen. Men at en skulle kunne kjøpe på disse nivåene igjen er egentlig helt utrolig. Kjedelig å se verdiene reduseres så kraftig men så lenge en sitter i et selskap der tingene rett for seg og de leverer som guidet så er det ingen grunn til å foreta seg noe annet enn å kanskje kjøpe litt.
oivindl
26.10.2020 kl 16:42 4143

"en nedgang på 25% + 10% + 10% - totalt 45% de siste dager i et case som leverer overskudd over guiding ikke skal noe lengre ned"

Nå må du snart få orden på prosentregningen din.
Det korrekte er ned 36,2% siste tre dager.
Kan ikke legge sammen prosenter slik du gjør.
rischioso
26.10.2020 kl 16:56 4086

Vel, skal du først kverulere så bør du også påse at kverulerigen er korrekt og ikke en gang det klarte du - ikke denne gangen heller ...

RE - Det korrekte er ned 36,2% siste tre dager.

* Vel, de siste 3 dager er lø/sø og mandag - så det korrekte er IKKE 36,2%, MEN 11,53% ... ;)
Redigert 26.10.2020 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
oppturen
26.10.2020 kl 17:07 4052

Er det noen vits å kjøpe når den er stabil da ? (da går den vel hverken opp eller ned).

Ser man på det fundamentale burde det være liten tvil om at denne vil gjøre det svært godt i årene fremover.

Om du kommer deg inn på 50, 40 eller 60 spiller akkurat lite liten rolle som on du kom deg inn på 4, 5 eller 6 for 1 år siden.

Å treffe alle bunner og topper er det ingen som gjør i det virkelige liv.
rischioso
26.10.2020 kl 17:27 3992

Så sant som det er sagt - det som virker veldig viktig i det korte bildet er gjerne ikke det i det lengre ... ;)
oivindl
26.10.2020 kl 17:51 3946

Kanskje bare greit å medgi at du bommet på prosentene. Tross alt forskjell på 45 og 36 prosent. Litt mer enn å kalle det kverulering.
Slettet bruker
26.10.2020 kl 18:11 3891

En del har vel solgt seg ut og inn på lavere kurs for å få flere,aksjer til lavere pris. Nå er kursen så lav at dette er risikabelt. Sjekk på Dn azt.
Slettet bruker
26.10.2020 kl 19:34 3705

Brutal start på ugen. I morgen går det løs igen!
Superoptimist
26.10.2020 kl 20:35 3585

Superoptimist skrev Innlegget er slettet
Hvem er det som sletter sannheter?
tynnidioten
26.10.2020 kl 20:40 3610

Massive salg uten kjøpere til å ta imot.
Slettet bruker
26.10.2020 kl 21:08 3524

Yes. Best of luck.

Træerne vokser ikke ind i himlen, men de vokser heldigvis heller ikke ned i helvede.
Redigert 26.10.2020 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
tynnidioten
26.10.2020 kl 21:23 3495

Har du vært med i Thin som har falt 99,9%?
Redigert 26.10.2020 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
rufus01
26.10.2020 kl 21:35 3455

Har vært noen tunge dager, i disse tider er det greit og ha to tanker i hodet på samme tid. Kursen idag tangerte vel kursen på ett tidspunkt etter at Q2 ble lagt frem. Før det steg til rundt 56 på slutten av dagen hvis jeg husker riktig. Mulig markedet feilpriset selskapet i forkant av Q3, men jeg tror korreksjonen nå er for stor i forhold til det vi kan vente i kvartalene vi har fremfor oss. Skal bli spennende og se neste topp 20 oppdatering, det kan ikke være bare småaksjonærer som står for ett så massivt nedsalg. Men hvem som selger får vi vel snart svar på. Uansett det skuffende salget er nå historie. Og ser man bort fra det så var alt i mine øyne svært positivt. Vi kan vel fremover forvente meldinger, på nye enzymer, godkjenning av ny hurtigtest med LAMP teknologi, nye avtaler og økende salg i Asia, salg av woulgan rettigheter. Og kommer den forventede økningen i salget av SAN i første halvdel 2021 så vil nok etterhvert kursen begynne og stige igjen. Skal man kjøpe biotec, så er det ingen andre firma en AZT jeg vil sitte i iallefall.
Redigert 26.10.2020 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
bj111
26.10.2020 kl 21:55 3383

Endte veldig rødt i USA i kveld. Tror man må tillegge den generelle markedsaktiviteten noe av fallet i dag og evt. de kommende dagene. Når frykten tar markedet rammer det bredt og selv om Biotec langt ute i ørkenen på 4-5 kr ikke lot seg påvirke av slikt er det noe helt annet når man har verdier for milliarder og gode inntekter.
Så faller OSE som en stein igjen nå mot november så er det å forvente at AZT og vil gå ned i dragsuget. Det gir glimrende muligheter til å kjøpe et selskap som har det fundamentale på plass til svært gunstig pris.
Tror det kan bli urolige tider nå frem til valget i USA og så får en se hva som så skjer. Vinner Biden så faller vel børsene 10% bare på det.

Sitter helt fint med det jeg har. Skal øke litt men vil se det litt an nå for ønsker jo flest aksjer til lavest mulig pris selv om jeg syntes selskapet allerede er veldig billig.
Slettet bruker
26.10.2020 kl 22:23 3296

Jeg er redd for at "haiene" nå begynner å fatte interesse for AZT.. De lukter blodet som nå sildrer ut i vannet..
De vet godt at AZT er stabilt økonomisk og vil klare seg utmerket igjennom bølgene som nå kommer til å skylle inn over verden med Covid19 sykehusopphold, død og lidelse i tiden som ligger foran oss... En evt. Vaksine, dersom den skulle fungere optimalt, vil ta måneder kanskje år å formidle ut til befolkningen..
Redigert 26.10.2020 kl 22:25 Du må logge inn for å svare
StevenG
27.10.2020 kl 08:20 3068

Vi er vel på nivået vi var før Q2! Og det er ganske spinnvillt. 20 kjempekvartal etterpå og vaker rundt det samme, det lukter en solid rekyl
Billyjojimbob
27.10.2020 kl 08:52 2997

Kjøper for rekyl,ser vi 40 tallet i dag?
tynnidioten
27.10.2020 kl 09:01 2951

Holder seg ganske godt i starten.
rischioso
27.10.2020 kl 16:10 2692

Da kan vi konstatere at den snudde på 50 blank og at de som ristes kunne nå er ristet ut. Lets the recovery begin ... ;)
bj111
27.10.2020 kl 16:15 2755

Hm tja og ha, litt tidlig å trekke noen konklusjon på akkurat det for du skal få en dag i morra...... :-)
Men at det er fin tid for fiske er det liten tvil om.
Slettet bruker
27.10.2020 kl 16:30 2835

For tidligt at juble over noget. Men dejligt, at nogle nye aktionærer ville ind.
oppturen
27.10.2020 kl 16:47 2780

Brudd opp fra fallende kile 👍🤗
JosefK
27.10.2020 kl 17:28 2685


For en gangs skyld er jeg enig med simply wallstreet:

https://simplywall.st/stocks/no/pharmaceuticals-biotech/ob-azt/arcticzymes-technologies-shares/news/declining-stock-and-solid-fundamentals-is-the-market-wrong-about-arcticzymes-technologies-asa-obazt/ obazt/amp/

Det har kommet mye sludder derfra tidligere, men denne gang skal jeg gi dem laud.
JosefK
27.10.2020 kl 17:40 2662


Så dukket det opp en ny forskningsartikkel i dag. Og der brukte de SAN.

https://www.nature.com/articles/s41467-020-19249-z
Slettet bruker
27.10.2020 kl 17:51 2634

oppturen, det som skjedde de siste tre handelsdager (for riskokeren) var ikke noe fallende kile, det var heller et fallende øks. Jeg har knapt nok vært bort i makan til overreaksjon noensinne. Somsa: Klapp at.
_of_osebx
27.10.2020 kl 17:58 2612

Liten tro på at jeg rekker å kjøpe mer før denne henter seg inn igjen med mer.
Slettet bruker
27.10.2020 kl 18:45 2521

Brud op eller dead cat bounce🤷‍♀️. Jeg tror det første. At sende en aktie ned 35% når Big Pharma har været på 3-day audit... det virker for dumt (selv efter HP17 og SomSa standarder).
Redigert 27.10.2020 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Frozen
27.10.2020 kl 19:26 2424

Som de fleste er også jeg overrasket over at (primært) robotene/algoritmene har klart å senke verdien på AZT så mye de siste dagene, selv om også jeg hadde forventet et bedre Q3. Samtidig ble jeg noe overrasket over Q3-presentasjonen, hvor min opplevelse var at ledelsen manglet entusiasme - samtidig som mengden mulige, store, triggere aldri har vært større og nærmere. Den tilsynelatende manglende entusiasmen kan (kanskje) skyldes at de var noe uforberedt til presentasjonen fordi de (kanskje) for tiden er svært opptatt med ulike forhandlinger...

Hyggelig å følge med på TS og dere andre som deler av inngående kunnskap og tro, og tilsvarende god underholdningsverdi på alle "kvasi-provoserende" innlegg fra dere andre som er mer "til og fra".

Men, jeg lurer på følgende: I presentasjonen fremheves at selskapet har god (og forventer videre god) vekst innenfor BetaGlucan consumer health. Men, presentasjonen tar ikke med at selskapet også har hatt enda en audit i Q3, fra meget stor europeisk nutrition-aktør for mulig større avtale av fremtidige bulk-leveranser.

Dette fremkommer imidlertid i selve rapporten:
"A major European nutrition company conducted
an external audit of Biotec BetaGlucans during
the quarter. The audit was a prerequisite to
advance a new deal for the large bulk supply of
M-Gard® product."

Kan ikke se at dette avsnittet er diskutert tidligere, men så er jo naturligvis enzym-delen langt mer spennende (og vanskeligere å begripe...). Samtidig tror jeg ledelsen har "under-kommunisert" dette fordi de rett og slett glemte det av når de laget, og holdt, presentasjonen (derav tro på at de p.t. er svært opptatt med andre gjøremål, eksempelvis forhandlinger... (eller annet...).

Enzym-delen er utvilsomt mest spennende, men nutrition-delen skal heller ikke glemmes.

Noen tanker om det?