AkerBp og oljepris III

jadden
AKERBP 10.11.2020 kl 14:38 134437

PÅ tide å parkere gamletråden AkerBp II, den var kommet opp i 11 sider. Tidspunktet kan være riktig med ny driv i markedene og kursene nå når covid19-vaksine synes å være innenfor rekkevidde, kanondag for AkerBp i går og fin oppfølging i dag. Skal vi tro at verdiaksjer kommer tilbake nå når ESG og teknologi har dominert banen nærmest alene over lang tid.
Første mål for AkerBp må være å løfte kursen over 200, mange meglerhus har høyere kursmål. Kryper oljeprisen opp i leiet 45-50 USD ser vi kurs 200 innen årsskiftet.

Emiratene ser verdens oljeforbruk på 105 bpd innen det neste tiår. Hvis de får rett vil prisen få et pent løft de kommende årene, etter en periode med grov underinvestering i leting og produksjon er det liten mulighet å tilfredsstille etterspørselsbehovet som bygger seg opp. Og denne gangen er det lite hjelp å få fra USA og skiferoljen som neppe får det lettere under Biden. Nå er det klima og CO2 som gjelder der også, både på inn- og utpust.

Jeg legger inn et lite klipp fra UAE sin prognose:

Group CEO of the Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) on Monday forecast that oil demand will reach more than 105 million bpd within the next decade.

Dr. Sultan Bin Ahmed Al Jaber, who also serves as the Minister of Industry and Advanced Technology, also said today at the Abu Dhabi International Petroleum Exhibition Conference (ADIPEC) that the petrochemicals sector should see healthy growth through 2050—and beyond.

“For a start, we know the world will still need oil and gas when all of this is done. Even at the height of the lockdowns of March and April the world still consumed 75 million barrels of oil per day. In fact, by our estimates, oil demand fell below 90 million barrels of oil per day for only 12 weeks. So, we know the world still needs oil and gas. That is a fact,” Dr. Al Jaber said on Monday, as cited by Gulf Today.
Redigert 21.01.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
jadden
15.06.2021 kl 07:33 6926

Equinor øker utbyttene allerede for Q2 fra 0,15 USD til 0,18 USD. Da er det nærliggende å tro at AkerBp vil følge etter. Lundin overrasket markedet med å justere utbyttet allerede ved Q1 til førpandemi nivå. For AkerBp sin del betyr dette justert utbytte for de to gjenstående utbetalingene i år, og man slipper å vente helt til 2023 før regulering. Konsekvensen kan bli en hyggelig kursøkning i tillegg for aksjonærene.
Redigert 15.06.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
JonasKr
15.06.2021 kl 00:00 6939

Tror dette er helt rett, det er Asia og Afrika med sine 6mrd innbyggere som er avgjørende for oljekonsumet fremover.
jadden
14.06.2021 kl 20:12 7099

Oljeprisen ned på 72-tallet i kveld etter at det meldes om utsatt åpning av nedstegningen i GB som var varslet fra 19. juni.

Ellers er det ikke vanskelig å finne troverdige spådommer om oljeprisutviklingen fra bransjehold, spesielt fra de som ikke er pliktig å uttale seg bak en politisk korrekt agenda. Jeg legger inn et klipp fra forumet i St. Petersburg hvor det slås fast at oljealderen definitivt ikke er over om noen skulle lure på det. Supersyklus for olje i vente?:

Growing demand in Asia means that the age of oil isn’t over yet, although consumption in developed western economies has trended lower over the past decade, according to Karin Kneissl, a newly appointed director on the board of Russia’s oil giant Rosneft.

“I’ve always underlined that it’s the East that plays the decisive role, not the West. And the energy market is more dynamically developing in the East. And you shouldn’t also discount the African continent,” said Kneissl, who was Austria’s foreign minister between 2017 and 2019.

Continued growth in oil demand in Asia, due to increased economic prosperity and rising population, will shape the global trend in oil demand, Kneissl said at the St. Petersburg International Economic Forum, as quoted by Sputnik.

According to the new independent board member of Russia’s largest oil company, the current global push toward green energy and the stigmatization of fossil fuels and fossil fuel funding could result in a new supercycle for oil.

“Any type of energy has its implications for the environment. But political persecution of a certain industry leads to reduced investments, a freeze of production, leading to the deficit, which, in turn, marks the beginning of a new supercycle,” said Kneissl, as carried by Sputnik.



At the same forum in Russia, Rosneft’s chief executive officer Igor Sechin warned on Saturday that underinvestment in oil and gas projects puts the stability of global oil supply at risk, and “the world runs the risk of facing an acute deficit of oil and gas.”

“This is due to both requirements of various stakeholders to completely cease investments in the petroleum sector and the aspirations of majors to increase shareholder value and shareholder returns through stronger dividend payout and share buyback,” Sechin said.

“The world consumes oil, but is not ready to invest in it,” Sechin added.
Redigert 14.06.2021 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
OilKing
14.06.2021 kl 07:59 7268

Takk for gode innlegg! Fin update for oss som sitter i denne litt «kjedelige» aksjen. Personlig tok jeg noen lodd i starten av februar i år på denne. Samtidig som de fleste andre snakket på inn og utpust om tech og grønne aksjer.
jadden
13.06.2021 kl 16:56 7532

Det er tiltagende inflasjonsfrykt i markedene, i denne situasjonen mener Stig Myrseth at olje er historisk sett beste sted å være:

Oljevinner

Skulle sistnevnte vise seg riktig utover høsten, vil troen på forbigående inflasjon få seg en knekk, og sentralbankene måtte stramme inn mye tidligere og kraftigere enn kommunisert. Dette er dermed den største kjente markedsrisikoen i inneværende år.

Historisk har energirelaterte aksjer gjort det best i perioder med stigende inflasjon, og jeg tror trenden gjør seg gjeldende også denne gangen. I motsetning til mye annet på børs handler oljesektoren fortsatt med moderat prising til tross for en oljepris som gir rekordhøy resultatmargin.

Lave petroleumsinvesteringer de siste årene samt disiplinen fra et økende ESG-press gir også god sikkerhetsmargin fremover selv om kredittmarkedet har rett og inflasjonen skulle vise seg forbigående. Det gjør sektoren til min favoritt fremover.
jadden
13.06.2021 kl 14:24 7582

Oljeprisen mot 200 USD per fat innen fem år sier Bala Wunti i NNPC. Vel, skjer det passer det AkerBp glimrende, da er Johan Sverdrup fase II i gang (2022), HOD er i full produksjon, og ikke minst det store NOAKA-feltet der AkerBp er operatør. I tillegg får vi økt utbytte i 2023, trolig ca 8%-10% på dagens kurs, jeg tror aksjen har satt ny ATH innen den tid. Her er Bala Wuntis prediksjoner på norsk:

Råoljeprisene kan stige til $ 200 per fat når internasjonale oljeselskaper demper sine investeringer i ny leting og produksjon, uttalte det Nigerianske Statsoljeselskap ( NNPC) denne uken.

Effekten av investeringsbeslutninger som tas nå vil bli merket om fem år, sa NNPCs konsernsjef for nasjonale petroleumsinvesteringstjenester, Bala Wunti, på Nigeria International Petroleum Summit som sitert av This Day.

"Jeg snakket med en av mine eldre kolleger i går, og han sa, vel, det er på tide for noen å fortelle sannheten," sa Wunti til toppmøtet. “Hvis ingenting blir gjort, og denne trenden fortsetter, folkens, burde vi forberede oss for 200 dollar per fat olje. Årsaken er enkel. Hvis du slutter å investere i olje- og gassektoren, kan du bare produsere det du har i dag. ”

Det internasjonale energibyrået oppfordret nylig olje- og gassindustrien til å stanse all ny leting med henvisning til Parisavtalens mål og netto nullutslipp fra myndighetene. Oljebehovet har imidlertid ikke vist noen sammenheng med utslippsmålene og har kommet seg sterkere enn verken IEA eller nesten alle andre prognosemakere forventet.

Likevel, presset av investorer og av sin egen nye agenda, reduserer mange energiselskaper sine investeringer i ny leting uansett, og gjør seg dermed avhengige av eksisterende produksjon.

"Og det du har i dag, i mange tilfeller om fem år, vil det begynne å synke, det vil si hvis du ikke allerede er i en fallende modus, fordi mange i Nigeria er i avtagende modus," forklarte NNPCs Wunti.

"Så hvis det ikke er ny kapital til verken brun- eller grønn-investering, kan vi ikke øke produksjonen; hvis vi ikke investerer i produksjon, er konsekvensen at vi bygger en mangelvare for i morgen. I grunnleggende økonomi betyr mangelvare en høyere pris. Så dette er verden. Dette er den verdenen vi ser i dag, og dette har presentert noen veldig nye trender. ”
JonasKr
13.06.2021 kl 11:01 7722

Ikke noe nytt, at Europa med sine i underkant av stusselige10% av verdens befolkning, tror de er universets sentrum. WSJ er spot on, pr idag bor 17% av verdens befolkning i OECD-land, og disse står for 53% av verdens oljeforbruk. 83% er ikke-OECD, og disse står altså kun for 47% av oljeforbruket. Europa/Nord-amerika kan og bør akselrere overgangen til grønn energi, men kan ikke forhindre at oljeforbruket vil øke blandt de resterende 83% av verdens befokning. Overgangen til grønn energi er ekstremt dyr, og ikke noe Afrika/Asia med sine 6mrd innbyggere har råd til. Å strupe tilbudet av olje er for å si det rett ut helt idiotisk, overgangen fra olje må styres fra etterspørselsiden.
jadden
13.06.2021 kl 10:36 7702

En lederartikkel i USA´s største avis er klar på at Biden fører en klimapolitikk som er skadelig for USA. Her et utklipp fra WSJ artikkelen kommentert i Document.no:

"Kampanjen som Biden-administrasjonen fører mot fossil energi i klimaets navn, er i ferd med å bli en gavepakke til Kina, Russland og Iran, uten at det vil hjelpe klimaet det minste, men snarere utgjøre en av de største selvpåførte skadene i USAs historie, skriver Wall Street Journal uten omsvøp i en lederartikkel onsdag.

Kalddusjen fra USAs største avis kommer etter at USAs president Joe Biden nylig suspenderte utvinningstillatelser i Alaska samtidig som Russland og OPEC-landene kunngjorde at de vil øke sin produksjon. I fravær av store teknologiske gjennombrudd vil den globale etterspørselen etter fossile energikilder fortsette å øke i flere tiår fremover uansett hva USA foretar seg, fastslår lederartikkelen.

Det er ingen dristig spådom, gitt at OECD-landene nå utgjør mindre enn halvparten av verdensøkonomien, og de fremvoksende økonomiene ikke vil la mer eller mindre innbilte klimahensyn stå i veien for vekst og fattigdomsbekjempelse.

Wall Street Journal ser konturene av en krig mot fossil energi. Finansbransjen er helt med på klimakjøret presidenten har satt i gang"

Legg spesielt merke til setningen: "I fravær av store teknologiske gjennombrudd vil den globale etterspørselen etter fossile energikilder fortsette å øke i flere tiår fremover uansett hva USA foretar seg, fastslår lederartikkelen".
WSJ er klare på at den globale etterspørselen etter fossile energikilder vil fortsette å øke i flere tiår fremover. Dette er stikk motsatt hva norske politikere og journalister prøver å hevde, nemlig at oljebransjen er en døende bransje.

Jeg stoler på at Røkke og Akerkonsernet står mot presset om å gjøre AkerBp mer grønn, det bør de overlate til de andre aktørene innen Akerparaplyen. De må gjerne også overlate den arenaen til Equinor, Jeg ser med skrekk på hva som er i vente når Lysbakken og co skal drive politikk med Eqnr fra høsten av. Aksjekursene for de to selskapene krysset hverandre på kr 111,- i fjor vår, siden har ikke AkerBp sette seg tilbake. Lik kurs kommer ikke til å skje igjen så lenge AkerBp holder seg unna klima og grønt, neste event blir at kursen til AkerBp er det dobbelte av EQNR.

Les den fornøyelige artikkelen her:
https://www.document.no/2021/06/12/wall-street-journal-kampen-mot-fossil-energi-er-kolossalt-selvskadende-for-usa/

Kommentarer følger lengre ned på siden.

OilKing
08.06.2021 kl 12:50 8017

Fin sak om Stein Fines og hans drøyt 25 000 aksjer i selskapet i dagens FA.
jadden
06.06.2021 kl 15:50 8333

Stig Myrseth tar AkerBp inn i Dovreportefølgen denne uken, han ser for seg en vridning fra metaller til olje med basis i hva som skjer i Kina og hvordan verden forholder seg til det. Her et klipp fra hans resonnement som ligger i sin helhet på FA.:

Fra metaller til olje

Overrasker kinesisk økonomi negativt, vil det være dårlig nytt for særlig industrimetaller. Kina bruker halvparten av verdens metaller.

Dette taler for gevinstsikring i smelteverk samt rederier eksponert mot malmfrakt. Tenk Norsk Hydro og Golden Ocean.

Kapital som frigjøres fra slike salg, kan flyttes over i oljenæringen. Årsaken er at oljeprisen ikke er like avhengig av Kina, samtidig som gjenåpningen i store deler av verden ennå har mye å gå på.

Aker BP er en av mine favoritter i så måte, og aksjen gis plass i Dovre-porteføljen denne uken.
Picosalax
02.06.2021 kl 12:54 8775

Solgt for 261,30 i dag. Et overopphetet aksjemarked og høy oljepris bidro til det.
jadden
01.06.2021 kl 20:58 8930

The agency’s head Birol said today that “One thing is clear: in the absence of changing the policies, with the strong growth coming from the U.S., China, Europe, we will see a widening gap” between demand and supply. This could “in turn would put further upward pressure on the prices,” Birol told Bloomberg.
Ny markedsoppdatering fra Fatih Birol i IEA. Han er klar på at etterspørselløkningen er større enn forventet, og vil trolig nå precovid nivåer mye tidligere enn tidligere meldt. Det medfører større gap mellom tilbud og etterspørsel, da vet vi hva som skjer med oljeprisen. AkerBp vil trende oppover, kan vi håpe på økte utbytter i 2022? Ikke bra hvis pengene stuer seg opp på konto, men det gir også handlekraft til interessante oppkjøp. Majors er på selgeren om dagen, upopulært å produsere olje, men så var det dette med fotjeneste da når alt det grønne svikter og gir ingen avkastning. En supersyklus for olje er definitivt på gang.

Investman
01.06.2021 kl 19:40 8982

Ja det kan nok tenkes. Jeg er litt mer inn og ut i kortere perioder (trader) men jeg ser vel for meg en positiv utvikling for Aker BP i årene som kommer ;)
Slettet bruker
01.06.2021 kl 19:25 8987

Tenker å holde 3-5år til, tror Oljen vil ha god yield en stund fremover.
Investman
01.06.2021 kl 16:04 9120

Solgte nok litt tidlig ser jeg nå men moro for dere som fortsatt har aksjer ;)
Investman
01.06.2021 kl 12:59 9181

Dette ble en finfin dag! Solgt alt og avventer før en ny inngang senere ;)
Redigert 01.06.2021 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
NHH78
01.06.2021 kl 08:57 9242

Jeg forstår jo at spørsmålet luftes, men for den langsiktige investor er jo AkerBP er helt fantastisk case! Så om ikke aksjekursen alltid henger seg på oljeprisen så ville ikke jeg brukt noe energi på det.. Denne aksjen står fort i mellom 270 og 300 ved slutten av 2021. Så om den bruker de neste 200 dagene av året på å komme dit er det helt topp! I snitt 15 til 30 øre opp pr dag :-)

I Q2 nå oppnår AkerBP fort en pris på over 65 dollar pr fat!(ca 60 i Q1) På kapitalmarkedsdagen i februar sa de at med priser høyere enn 65, så vil de vurdere ekstra utbytter! Så får vi se hvordan oljeprisen utvikler seg fremover, men her er jeg i hvert fall bull. Og jo nærmere vi kommer 2022 jo mer tar nok markedet også innover seg at det kommer ekstra 20-25.000 fat fra Johan Sverdrup fase to estimert fra Q4 22...
JonasKr
31.05.2021 kl 22:46 9426

Tja godt spørsmål... Mye usikkerhet; Iran, Opec, Corona, klimapolitikk... men jeg tror markedet overdriver bekymringene.
whata
31.05.2021 kl 21:42 9459

Hvorfår så laber stemning i oljeaksjer for tiden?
Brent er jo i nesten 70$ Og Aker BP ligger å suller rundt 244.
Denne burde hvert over 260 nå.
JonasKr
31.05.2021 kl 08:27 9645

Nettopp.

Jeg støtter den grønne bølgen fullt ut, men man må være klar over at klimaangst først og fremst er et vestlig fenomen. Oljeforbruket er gått ned i store deler av europa siden 90-tallet, intet nytt her. Problemet er at 83% av verdens befolkning bor utenfor OECD, disse 83% står idag kun for 47% av oljeforbruket. Med andre ord, selv om andelen Teslaer øker i rekordfart i europa, vil kun en liten økning i oljeforbruket utenfor OECD holde oljeforbruket oppe, og vel så det.
jadden
31.05.2021 kl 08:02 5470

Stig Myrseth ser for seg en forestående periode med superavkastning innen oljeproduksjon, størst potensial på den hjemlige arena har AkerBp. Det som utløser superavkastningen er høyt trykk på såkalt fornybar energi, og manglende investeringsvilje innenfor olje og gass. En sikker oppskrift på oljemangel og høye priser. Jeg tar med et klipp fra artikkelen i dagens FA:

"Mens tilbudsveksten har kommet vest for Suez-kanalen og i Midtøsten, skjer etterspørselsveksten i Asia. Et vestlig ESG-press endrer ikke på at nærmere to milliarder mennesker er ventet å bli en del av den asiatiske middelklassen innen 2030 med tilhørende økt oljekonsum.

Et profitabelt tiår

Det ser dermed ut som oljesektoren vil ligne på tobakksindustrien dette tiåret. Etterspørselen vil sannsynligvis vise seg langt mer hardfør enn klimaforkjemperne håper. Samtidig ligger det i kortene at investeringsdisiplinen øker voldsomt.

Resultatet blir trolig en retur til kapitalavkastningen sett før finanskrisen. Jeg tror vinnerne blir de større selskapene som fortsatt har tilgang til fornuftig priset gjeldsfinansiering. På Oslo Børs kan særlig Aker BP nevnes."
Hirulen
25.05.2021 kl 20:24 5853

Markedet er redd for å gå over 1100 poeng på Oslo børs. Eneste grunne jeg kan se, alt lå til rette for solid oppgang etter at resten av verden var godt i grønt terretorie og olja opp nesten 6% fra nivået fredag når børsen stengte.
china
25.05.2021 kl 18:41 5943

Hvorfor falt oljeaksjer i dag?
jadden
18.05.2021 kl 11:57 6375

IEA kommer i dag med oppskriften for hvordan verden skal oppnå det berømmelige 1,5 graders målet innen 2050, E24 har utfyllende artikler. Det mest dramatiske jeg registrerer er at leting etter mer olje og gass skal opphøre umiddelbart, kun igangværende prosjekt skal pumpes tørre. For norsk sokkel frykter jeg at norske politikere uten realorientering hiver seg på og skal være flinkest i klassen. Det betyr en gradvis styrt avvikling av norsk olje og gass basert på uvitenhet og føleri. For landene med politikere som vektlegger sine egne innbyggere og som sørger for inntekter i fremtiden og mat på bordet er dette som manna fra himmelen. Vi ser allerede i dag oljepris over 70 USD, IEA-rapporten og de som sverger til å følge den vil garantere for en høy oljepris for all framtid inn til siste dråpe olje er utvunnet. Bortfallet av olje fra oljeproduserende land som Norge og likesinnede er nok til at vi får en oljepris som skyrocker.

For investorene i AkerBp ser dette imidlertid isolert sett meget bra ut. I tillegg til produserende felt har vi en rekke utbygginger som er med og øker produksjonen utover på 2020-årene. Den høye oljeprisen vil gjøre investeringene billigere, alt i alt en vinn-vinn situasjon. Jeg tenker at USD 70 om noen tid blir betraktet som en unik anledning til å hamstre AkerBp på et billig nivå, bruk gjerne begge nevene! Om 1-2 år flommer pengebingen over, her kan det komme solide utbytter og ikke minst oppkjøp.
Investman
12.05.2021 kl 08:37 6843

Da var utbytte mottatt ;)
kongen på hau
05.05.2021 kl 21:09 7375

Med den økningen i produksjonen de skal ha de neste årene, samt lave løfte kostnader, så er det siste jeg tenker på er utbytte. Selvfølgelig vil jeg ha fete utbytter hvert kvartal. Men tro meg hvis prisen på olje holder seg på et greit nivå mens de øker sin produksjon, så ser vi Aker Bp i 500, samt utbytte deretter...
Surik
05.05.2021 kl 07:59 7438

Trekk på 7.7 mill. fat.
Brent går >$70 i mai.
Investman
04.05.2021 kl 13:23 7671

Sitter bare og koser meg nå ;)
Picosalax
04.05.2021 kl 12:57 7678

Nei, det blir bra. RT 6,10 opp i dag.
Investman
03.05.2021 kl 12:58 7865

Ja det ble dårlig butikk å jakte dette utbyttet ;)
whata
03.05.2021 kl 12:22 7874

Bra det ikke ble 10kr i utbytte. Da hadde vel kursen ramlet med 30-40kr
whata
03.05.2021 kl 12:14 7780

Hærlig med ut bytte 2,58kr rett i lomma, 6kr ned på kursen😳
Nydelig
cheezy
29.04.2021 kl 12:58 8105

Aker BP blir nok kortsiktig straffet fordi de holder igjen på utbytteutbetalingene. Men for oss som er langsiktige, så har det ikke noe å si at de gjør som myndighetene forventer.
trodlet
29.04.2021 kl 11:43 8078

Vi kan jo selvsagt ikke sammenligne helt, men Equinor stiger over 3%, DNO over 4% mens Akerbp rundt 1%. Det er noe som holder igjen. Lundin sier at de forventer høyere produksjon fra Sverdrup. Hvorfor sier ikke Akerbp dette? Når jeg er på Akrbp sin side på Nordnet, og ser i rubrikken "nyheter og analyser", så er det tre overskrifter som vises. Den ene er Lundin sin gladmelding om Sverdrup, en annen er Akerbp sin melding om forventet lavere produksjon i 2. kvartal. Jeg har tro på at selv slike tilsynelatende ubetydelige input vi får er med på å påvirke kjøp- og salgslysten.
Redigert 29.04.2021 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
Gunnar88
29.04.2021 kl 11:09 8033

Oljepris på 68 dollar og kursen vaker rundt 241 kroner. Gir lite mening for meg.
jadden
29.04.2021 kl 10:26 8016

Q1 kom og gikk uten kommentarer på forumet, det hele var som forventet, men likevel solid levert av AkerBp. Nå er det utbygginger og øket produksjon som gjelder, men dette tar tid. Økning i utbytte kommer ikke før tidligst 2022, trolig 2023.
Noen internasjonale banker/meglerhus varsler stramt tilbudsmarked for olje utover i 2021, det blir prisdrivende. Ser vi 70+ i oljepris legger AkerBp kursen seg i intervallet 250-300.
Lundinsjefen forespeiler høyere produksjon på Sverdrup, det tar vi imot:

29.4.2021, 08:13 · TDN Finans Delayed
LUNDIN: SER SVERDRUP-KAPASITET OVER GUIDET 720.000 FOEPD
Oslo (TDN Direkt): Lundin Energy venter en økning i kapasitet på Johan Sverdrup over tidligere guidet 720.000 fat oljeekvivalenter pr dag når full kapasitet har blitt vurdert.
Det sier konsernsjef Nick Walker i Lundin Energy i deres førstekvartalsrapport torsdag.

-Johan Sverdrup fortsetter å overgå forventningene. Fase-1 produksjonskapasitet øker snart til 535.000 fat oljeekvivalenter pr dag, og jeg venter at når fullstendig feltkapasitet har blitt vurdert vil vi se en økning over tidligere guiding på 720.000 fat, sier Walker.

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Redigert 29.04.2021 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
trodlet
27.04.2021 kl 11:02 8278

I går fulgte AkerBP oljeprisen som en skygge. I dag betyr visst ikke oljeprisen noe. Olja er vel opp nær 2% siden stengetid i går. Samtidig er AkerBP ned ca 1% i dag.
Hva er det som tynger slik i dag?

Morgendagens Opec+ møte er avlyst. Planen om å gradvis øke produksjonen fra mai gjelder fortsatt. Oljeprisen steg litt på den nyheten.
Redigert 27.04.2021 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Headline
27.04.2021 kl 08:59 8329

I morgen kommer tallene. Blir det bedre en konsensus? Tror inngang er smart nå

Kjell Inge Røkkes Aker BP ventes å legge frem et driftsresultat på 576 millioner dollar for første kvartal 2021, ifølge gjennomsnittet av estimater innhentet av Infront for TDN Direkt blant inntil 15 analytikere.

TDN skriver videre at Ebitda estimeres til 892 millioner dollar i kvartalet, av en omsetning på 1.142 millioner dollar.

Ti analytikere har kjøpsanbefaling på Aker BP-aksjen, fire har hold-anbefaling, mens en har salgsanbefaling.

Gjennomsnittlig kursmål på aksjen er 282 kroner, varierende mellom 210 og 340 kroner.

Deltagere: ABG Sundal Collier, Barclays Capital, Carnegie, Danske Bank Markets, DNB Markets, Fearnley Securities, Jefferies International, Morgan Stanley, Nordea Markets, RBC Capital Markets, Redburn Partners, SEB Equities, Societe Generale, Sparebank 1 Markets og UBS.