AkerBp og oljepris III

jadden
AKERBP 10.11.2020 kl 14:38 134212

PÅ tide å parkere gamletråden AkerBp II, den var kommet opp i 11 sider. Tidspunktet kan være riktig med ny driv i markedene og kursene nå når covid19-vaksine synes å være innenfor rekkevidde, kanondag for AkerBp i går og fin oppfølging i dag. Skal vi tro at verdiaksjer kommer tilbake nå når ESG og teknologi har dominert banen nærmest alene over lang tid.
Første mål for AkerBp må være å løfte kursen over 200, mange meglerhus har høyere kursmål. Kryper oljeprisen opp i leiet 45-50 USD ser vi kurs 200 innen årsskiftet.

Emiratene ser verdens oljeforbruk på 105 bpd innen det neste tiår. Hvis de får rett vil prisen få et pent løft de kommende årene, etter en periode med grov underinvestering i leting og produksjon er det liten mulighet å tilfredsstille etterspørselsbehovet som bygger seg opp. Og denne gangen er det lite hjelp å få fra USA og skiferoljen som neppe får det lettere under Biden. Nå er det klima og CO2 som gjelder der også, både på inn- og utpust.

Jeg legger inn et lite klipp fra UAE sin prognose:

Group CEO of the Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) on Monday forecast that oil demand will reach more than 105 million bpd within the next decade.

Dr. Sultan Bin Ahmed Al Jaber, who also serves as the Minister of Industry and Advanced Technology, also said today at the Abu Dhabi International Petroleum Exhibition Conference (ADIPEC) that the petrochemicals sector should see healthy growth through 2050—and beyond.

“For a start, we know the world will still need oil and gas when all of this is done. Even at the height of the lockdowns of March and April the world still consumed 75 million barrels of oil per day. In fact, by our estimates, oil demand fell below 90 million barrels of oil per day for only 12 weeks. So, we know the world still needs oil and gas. That is a fact,” Dr. Al Jaber said on Monday, as cited by Gulf Today.
Redigert 21.01.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
trodlet
08.04.2021 kl 15:02 11441

Overraskende utvikling i aksjen. Ikke så overraskende at oljeaksjer er litt svake for tiden, men det er et kraftig fall vi nå ser i Aker BP. Det er vel ca 12% ned de siste dagene. Litt kraftigere enn forventet. Er det kun oljepris og sektor som driver den nedover? (Bortsett fra det Tibby nevner i sitt innlegg nå nylig).
Krækknissen
08.04.2021 kl 16:47 11417

Aksjen svinger godt opp og ned men trenden er oppover, så lenge det fundamentale peker i den retning. Pengene renner inn på disse oljeprisene. OPEC beskytter på nedsiden, mens oppsiden er ubegrensa om vi får et tilbudsunderskudd inn i neste år. Lite investeringer i olje siden 2015, og nå skal snart alle ut å reise...

Frustrerende å se kursen nedover uten nyheter, men også bare uker siden den korrigerte ned til 200. Svingningene er kjøpsmuligheter slik jeg ser det.
Slettet bruker
09.04.2021 kl 08:35 11223

Enig i det du skriver. Kanskje spesielt når man ser på historikken til AkerBP, de har vært kjent som et selskap som er veldig frempå når det gjelder business development, og har gjort mye bra oppkjøp de siste årene. Veldig rart at man ikke har fått til samme type avtaler/oppkjøp i anledning Covid-19 (der alt av oljerelatert har stupt).

Noe av grunnen er nok fokuset på "PUD2022", der selskapet har 12 PUD'er de planlegger å levere inn i forbindelse med skattepakken. Det gjør nok at selskapet har begrenset med ressurser til å gjøre oppkjøp på toppen.

Når det gjelder ubytte, så tror jeg nok det kommer oppdateringer om økt utbytte etterhvert, men man må nok vente til 2022+ før selskapet begynner å øke disse i særlig grad. Men om selskapet bruker overskuddet til å redusere gjeld, så er ikke det helt krise heller. Det reduserer gjeldsgraden og dermed nedsiden i selskapet. Verdiøkningen er imidlertid ~den samme som om man hadde betalt ut utbytte, Det er klart at mange store institusjonelle investorer foretrekker utbytteaksjer pga forutsigbarhet, og dermed presser aksjeprisen opp. På sikt har det lite å si.
trodlet
09.04.2021 kl 10:07 11180

Det kan være greit å se situasjonen i perspektiv. Aker BP leverer et utbytte som gir en direkteavkastning på nær 5% på dagens kurs. Videre sier selskapet at utbyttet skal økes årlig dersom oljeprisen holder seg over 40,- USD ! Jeg vil tro Aker BP er godt fornøyd med dagens oljepris.
Men kursmålene jeg finner spriker godt. Det laveste på 210,- og flere over 250,- og det høyeste jeg har sett var vel 360,- Ikke mye hjelp å få der.
Ha en fin dag
trodlet
Slettet bruker
10.04.2021 kl 07:40 11040

Kjøp
jadden
14.04.2021 kl 07:44 10662

Oljeselskapene har nå så gunstige skattebetingelser at selv analytikerne er missunnelige. Men vi trenger skattelettelser før de rødgrønne overtar, i tillegg blir det klimaavgifter så det holder!

Vi får et megasterkt Q1, men utbytte blir nok ikke hevet i denne omgang.

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/04/13/7655553/analytiker-vondt-a-se-at-equinor-betaler-sa-lite-skatt
jadden
14.04.2021 kl 07:58 10633

For lite investeringer i leting og produksjon er nå for alvor begynt å merkes i oljemarkedet, og dette kommer til å forsterke seg kraftig fremover i et flere års perspektiv. De store majors har fallende reserver, det investeres, borres og letes alt for lite. Mange har kastet seg over den svindyre grønne bølgen som ikke gir avkastninger.
De store selskapene har kun reserver for 8-10 års produksjon, det er meget lite, reservene er stadig fallende. Nasjonale selskaper vil neppe kunne holde oppe totalproduksjonen alene, det kreves både kompetanse, midler, ressurser og teknikk. Energien i det grønne skiftet må også komme et sted fra, tro ikke på bløffen om at vind, solar og hydrogen er nok til å gjøre susen! Etterhvert som den underkommuniserte energiskvisen kommer for en dag, vil oljeprisene fortsatt holde stødig oppover. Se bare hvor kjapt det gikk fra 40 tallet i fjor til 60 tallet nå. Skal du sitte lenge og over flere år er det AkerBp som gjelder.

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Big-Oils-Dwindling-Reserves-Are-A-Major-Problem.html
Redigert 14.04.2021 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
whata
14.04.2021 kl 11:09 10533

Hva skjer? Er vi smittet med oljeskam?
Oljeprisen stiger og stiger, men Aker BP kursen bare så vitt rører på seg. Nesten ingen omsetning, rett og slett kjedelig
odisen
14.04.2021 kl 19:08 10433

Det er vel først etter børsslutt oljeprisen har steget mye. Så du ser vel ikke effekten på kurs før i morgen.
whata
14.04.2021 kl 22:02 10408

Ser den. Og hvis effekten av oljeprisen gjenspeiler seg i aksjekursen til Aker BP, så kan vi regne med at kursen ligger rundt 260 i morgen.
jadden
15.04.2021 kl 21:42 10198

AKERBP la i dag frem solide produksjons- og salgstall for Q1. Så vidt jeg kan se er det ingen av husene som kommenterer tallene. Over 60 USD i snitt for solgte fat, det er opp USD 16 fra forrige kvartal.

15.4.2021, 10:02 · TDN Finans Delayed
AKRBP: NETTOPROD. VAR 222.200 FOEPD I 1.KV, SER NEDSKRIVNING PÅ USD 30M FØR SKATT
Oslo (TDN Direkt): Aker BP produserte 222.200 fat oljeekvivalenter pr dag netto i første kvartal 2021, mot 223.100 fat pr dag i fjerde kvartal 2021.
Det fremgår av en melding fra selskapet.

Netto solgte volumer var 223.200 fat oljeekvivalenter i kvartalet mens de realiserte væskeprisene var på 60,1 dollar pr fat mot 44,2 dollar pr fat i fjerde kvartal.

Letekostnadene endte opp på 70 millioner dollar i førstekvartal, primært drevet av feltvurderingskostnader samt Bask-letebrønnen.

Selskapet venter å ta ikke-kontant netto nedskrivninger på om lag 30 millioner dollar før skatt i førstekvartal, bestående av nedskrivninger på Ula/Tambar samt reversering av tidligere nedskrivning på Ivar Aasen.

Netto finanskostnader beløp seg til omtrent 90 millioner dollar i førstekvartal, og inkluderer om lag 20 millioner dollar i kostnader relatert til tidlig innløsning av 500 millioner dollar i seniornoter med forfall i 2025 som ble tilbakebetalt 31. mars. Netto rentebærende gjeld ved utgangen av første kvartal var 3,3 milliarder dollar.

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
trodlet
16.04.2021 kl 14:25 10036

Oljerelaterte aksjer har stort sett motvind over alt i disse dager. Den vinden snur nok snart.
Jeg ser med spenning frem til 1. kvart. rapporten.

"Kepler Cheuvreux skriver fredag at de forblir positive til Aker BP-aksjen og høyner kursmålet på fem kroner pr aksje til 280 kroner som følge av revidert oljeprisanslag.

Meglerhuset venter at førstekvartalsrapporten vil vise solid produksjons- og balanseforbedringer, og estimerer at den underliggende kontantstrømavkastningen vil være på 12 prosent for 2021 som helhet".

"Ved disse oljeprisnivåene tror vi også økt utbytte sannsynligvis vil komme fremover", skriver meglerhuset.
Redigert 16.04.2021 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
jadden
17.04.2021 kl 21:24 9783

Rystad forespeiler solid økning av oljeetterspørselen utover:

In April, road fuel demand is expected to average 44.2 million bpd globally, rising to 44.9 million bpd in May and 45.9 million bpd in June. Further ahead, road fuel demand is expected to average 46.2 million bpd in the third quarter and 46.5 million bpd in the fourth quarter.

Jet fuel demand:

Among the various fuel sectors, jet fuel has been hit the hardest by the pandemic. We expect jet fuel demand to average 3.9 million bpd in 2021, rising by 21% from 3.2 million bpd last year, but still a far cry from pre-pandemic levels. Most of the recovery is expected during 2022, when jet fuel demand is expected to average 5.4 million bpd as air traffic returns to more normal levels.

Related: The World Still Needs Hundreds Of Billions Of Barrels Of Oil|
Jet fuel demand in April is expected to reach 3.4 million bpd, rising to 3.6 million bpd in May and 3.9 million bpd in June. Further ahead, jet fuel demand is expected to average 4.3 million bpd in the third quarter and 4.6 million bpd in the fourth quarter.

Dette betyr at risikoen for oljeprisen ligger på oppsiden, lite grunn til å tro at økt etterspørsel vil føre til prisnedgang, ihvertfall ikke så lenge som Opec+ slutter rekkene og holder streng kustus på produksjonen. Solid inntjening utover i 2021 legger et meget godt grunnlag for investeringene som skal gjøres i nye felt, høstingen og økende utbytter ligger noe lengre frem i tid. Imens høster vi 5 %.
NHH78
19.04.2021 kl 09:19 9489

Limt inn fra TDN Direkt:

Negativ innbetalt skatt for utvinning av petroleum
Innbetalt skatt på utvinning av petroleum var -3 milliarder kroner pr mars 2021, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).

Tiltak i forhold til koronapandemien fører til at staten betaler tilbake mer de får inn i petroleumsskatt. Dette gjør at tallet for 2021 blir negativt, skriver SSB.

AkerBP er nok en av de store "synderne" her. Om de ikke tjente penger nok fra før med oljepris på over 50 dollar, så kan man vel trygt si at selskapet og aksjonærene får grei drahjelp til å ta selskapet syvmilssteg mot større kontantstrømmer og en vanvittig vekst i oljeproduksjonen i årene fremover. Et AkerBP på statlige steroider bør være et OK bet fremover :-) Spesielt med oljepris på over 50.. Nå er den i 66!
kongen på hau
20.04.2021 kl 00:23 9288

Jeg har 20 000 lodd i AkerBp. Og jeg sover veldig godt hver gang jeg lukker min øyne...
trodlet
21.04.2021 kl 10:03 9033

Oslo (TDN Direkt): Barclays høyner kursmålet på Aker BP til 270 kroner pr aksje, fra tidligere 250 kroner aksjen, ifølge Reuters onsdag.
trodlet
22.04.2021 kl 16:46 8859

Jammen valgte jeg feil tidspunkt på "legge aksjene i skuffen". 40 dager med fall, og på den 40-ende dagen faller Aker BP videre med 0,57% mens olje er opp, USA var opp i går, Asia opp, Europa opp og OSE opp 1,25%. Flere dager ved fall har jeg tenkt at omsetningen har vært svært lav, og at fallet blir hentet inn fort når det først snur. De siste dagene har fallet fortsatt ti stadig høyere omsetning.
"Alle" vet jo at Aker BP tjener godt med penger, og at 1. kvartalresultatet blir blant de beste som noen gang har vært. Men spiller det noen rolle for aksjeprisen? Oljerelaterte aksjer er virkelig ut for tiden. Er den holdningen kommet for å bli? Jeg har ikke åpnet skuffen med aksjer ennå. Hadde det vært et selskap jeg ikke virkelig hadde tro på, så hadde jeg ikke beholdt aksjene gjennom denne nedturen. Men jeg begynner jo tydeligvis å bli betenkt. Sukk...
Hirulen
22.04.2021 kl 16:54 8878

Fremdeles mye usikkerhet knyttet til oljeprisen, og forsåvidt markedet generelt, fremover. Hvor lenge vil opec opprettholde produksjonskutt? Hvor fort kommer fly, skips og annen trafikk i gang igjen etter covid? Det er ikke overalt man er kommet like langt som i Europa, Us, UK osv. Kommer vaksine leveransene like fort som lovet?

Når ting begynner å roe seg litt og de store oljeforbrukende landene, som stort sett er de mest folkerike, så tror jeg reprisingen kommer. Ingen tvil om at Aker BP har en vanvittig kontantstrøm med nåværende olje og gass priser.
Headline
27.04.2021 kl 08:59 8322

I morgen kommer tallene. Blir det bedre en konsensus? Tror inngang er smart nå

Kjell Inge Røkkes Aker BP ventes å legge frem et driftsresultat på 576 millioner dollar for første kvartal 2021, ifølge gjennomsnittet av estimater innhentet av Infront for TDN Direkt blant inntil 15 analytikere.

TDN skriver videre at Ebitda estimeres til 892 millioner dollar i kvartalet, av en omsetning på 1.142 millioner dollar.

Ti analytikere har kjøpsanbefaling på Aker BP-aksjen, fire har hold-anbefaling, mens en har salgsanbefaling.

Gjennomsnittlig kursmål på aksjen er 282 kroner, varierende mellom 210 og 340 kroner.

Deltagere: ABG Sundal Collier, Barclays Capital, Carnegie, Danske Bank Markets, DNB Markets, Fearnley Securities, Jefferies International, Morgan Stanley, Nordea Markets, RBC Capital Markets, Redburn Partners, SEB Equities, Societe Generale, Sparebank 1 Markets og UBS.
trodlet
27.04.2021 kl 11:02 8271

I går fulgte AkerBP oljeprisen som en skygge. I dag betyr visst ikke oljeprisen noe. Olja er vel opp nær 2% siden stengetid i går. Samtidig er AkerBP ned ca 1% i dag.
Hva er det som tynger slik i dag?

Morgendagens Opec+ møte er avlyst. Planen om å gradvis øke produksjonen fra mai gjelder fortsatt. Oljeprisen steg litt på den nyheten.
Redigert 27.04.2021 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
jadden
29.04.2021 kl 10:26 8009

Q1 kom og gikk uten kommentarer på forumet, det hele var som forventet, men likevel solid levert av AkerBp. Nå er det utbygginger og øket produksjon som gjelder, men dette tar tid. Økning i utbytte kommer ikke før tidligst 2022, trolig 2023.
Noen internasjonale banker/meglerhus varsler stramt tilbudsmarked for olje utover i 2021, det blir prisdrivende. Ser vi 70+ i oljepris legger AkerBp kursen seg i intervallet 250-300.
Lundinsjefen forespeiler høyere produksjon på Sverdrup, det tar vi imot:

29.4.2021, 08:13 · TDN Finans Delayed
LUNDIN: SER SVERDRUP-KAPASITET OVER GUIDET 720.000 FOEPD
Oslo (TDN Direkt): Lundin Energy venter en økning i kapasitet på Johan Sverdrup over tidligere guidet 720.000 fat oljeekvivalenter pr dag når full kapasitet har blitt vurdert.
Det sier konsernsjef Nick Walker i Lundin Energy i deres førstekvartalsrapport torsdag.

-Johan Sverdrup fortsetter å overgå forventningene. Fase-1 produksjonskapasitet øker snart til 535.000 fat oljeekvivalenter pr dag, og jeg venter at når fullstendig feltkapasitet har blitt vurdert vil vi se en økning over tidligere guiding på 720.000 fat, sier Walker.

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Redigert 29.04.2021 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Gunnar88
29.04.2021 kl 11:09 8026

Oljepris på 68 dollar og kursen vaker rundt 241 kroner. Gir lite mening for meg.
trodlet
29.04.2021 kl 11:43 8071

Vi kan jo selvsagt ikke sammenligne helt, men Equinor stiger over 3%, DNO over 4% mens Akerbp rundt 1%. Det er noe som holder igjen. Lundin sier at de forventer høyere produksjon fra Sverdrup. Hvorfor sier ikke Akerbp dette? Når jeg er på Akrbp sin side på Nordnet, og ser i rubrikken "nyheter og analyser", så er det tre overskrifter som vises. Den ene er Lundin sin gladmelding om Sverdrup, en annen er Akerbp sin melding om forventet lavere produksjon i 2. kvartal. Jeg har tro på at selv slike tilsynelatende ubetydelige input vi får er med på å påvirke kjøp- og salgslysten.
Redigert 29.04.2021 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
cheezy
29.04.2021 kl 12:58 8098

Aker BP blir nok kortsiktig straffet fordi de holder igjen på utbytteutbetalingene. Men for oss som er langsiktige, så har det ikke noe å si at de gjør som myndighetene forventer.
whata
03.05.2021 kl 12:14 7773

Hærlig med ut bytte 2,58kr rett i lomma, 6kr ned på kursen😳
Nydelig
whata
03.05.2021 kl 12:22 7867

Bra det ikke ble 10kr i utbytte. Da hadde vel kursen ramlet med 30-40kr
Investman
03.05.2021 kl 12:58 7858

Ja det ble dårlig butikk å jakte dette utbyttet ;)
Picosalax
04.05.2021 kl 12:57 7671

Nei, det blir bra. RT 6,10 opp i dag.
Investman
04.05.2021 kl 13:23 7664

Sitter bare og koser meg nå ;)
Surik
05.05.2021 kl 07:59 7431

Trekk på 7.7 mill. fat.
Brent går >$70 i mai.
kongen på hau
05.05.2021 kl 21:09 7368

Med den økningen i produksjonen de skal ha de neste årene, samt lave løfte kostnader, så er det siste jeg tenker på er utbytte. Selvfølgelig vil jeg ha fete utbytter hvert kvartal. Men tro meg hvis prisen på olje holder seg på et greit nivå mens de øker sin produksjon, så ser vi Aker Bp i 500, samt utbytte deretter...
Investman
12.05.2021 kl 08:37 6836

Da var utbytte mottatt ;)
jadden
18.05.2021 kl 11:57 6368

IEA kommer i dag med oppskriften for hvordan verden skal oppnå det berømmelige 1,5 graders målet innen 2050, E24 har utfyllende artikler. Det mest dramatiske jeg registrerer er at leting etter mer olje og gass skal opphøre umiddelbart, kun igangværende prosjekt skal pumpes tørre. For norsk sokkel frykter jeg at norske politikere uten realorientering hiver seg på og skal være flinkest i klassen. Det betyr en gradvis styrt avvikling av norsk olje og gass basert på uvitenhet og føleri. For landene med politikere som vektlegger sine egne innbyggere og som sørger for inntekter i fremtiden og mat på bordet er dette som manna fra himmelen. Vi ser allerede i dag oljepris over 70 USD, IEA-rapporten og de som sverger til å følge den vil garantere for en høy oljepris for all framtid inn til siste dråpe olje er utvunnet. Bortfallet av olje fra oljeproduserende land som Norge og likesinnede er nok til at vi får en oljepris som skyrocker.

For investorene i AkerBp ser dette imidlertid isolert sett meget bra ut. I tillegg til produserende felt har vi en rekke utbygginger som er med og øker produksjonen utover på 2020-årene. Den høye oljeprisen vil gjøre investeringene billigere, alt i alt en vinn-vinn situasjon. Jeg tenker at USD 70 om noen tid blir betraktet som en unik anledning til å hamstre AkerBp på et billig nivå, bruk gjerne begge nevene! Om 1-2 år flommer pengebingen over, her kan det komme solide utbytter og ikke minst oppkjøp.
china
25.05.2021 kl 18:41 5936

Hvorfor falt oljeaksjer i dag?
Hirulen
25.05.2021 kl 20:24 5846

Markedet er redd for å gå over 1100 poeng på Oslo børs. Eneste grunne jeg kan se, alt lå til rette for solid oppgang etter at resten av verden var godt i grønt terretorie og olja opp nesten 6% fra nivået fredag når børsen stengte.
jadden
31.05.2021 kl 08:02 5463

Stig Myrseth ser for seg en forestående periode med superavkastning innen oljeproduksjon, størst potensial på den hjemlige arena har AkerBp. Det som utløser superavkastningen er høyt trykk på såkalt fornybar energi, og manglende investeringsvilje innenfor olje og gass. En sikker oppskrift på oljemangel og høye priser. Jeg tar med et klipp fra artikkelen i dagens FA:

"Mens tilbudsveksten har kommet vest for Suez-kanalen og i Midtøsten, skjer etterspørselsveksten i Asia. Et vestlig ESG-press endrer ikke på at nærmere to milliarder mennesker er ventet å bli en del av den asiatiske middelklassen innen 2030 med tilhørende økt oljekonsum.

Et profitabelt tiår

Det ser dermed ut som oljesektoren vil ligne på tobakksindustrien dette tiåret. Etterspørselen vil sannsynligvis vise seg langt mer hardfør enn klimaforkjemperne håper. Samtidig ligger det i kortene at investeringsdisiplinen øker voldsomt.

Resultatet blir trolig en retur til kapitalavkastningen sett før finanskrisen. Jeg tror vinnerne blir de større selskapene som fortsatt har tilgang til fornuftig priset gjeldsfinansiering. På Oslo Børs kan særlig Aker BP nevnes."