Nyboligmarkedet i Oslo

donkeykong
18.11.2020 kl 11:31 46075

Tenkte det kunne være fint med en egen tråd for nyboligmarkedet i Oslo. Det er ikke flere prosjekter som pågår nå enn at det går an å holde ganske god oversikt for en med litt interesse for boligmarkedet i hovedstaden.

De aller fleste prosjektene er på Ensjø - en bydel som forandres til det ugjenkjennelige i perioden 2015-2025. Videre er det prosjekter i Bjørvika og på Torshov. På vestkanten er det utrolig lite nybygg. Kanskje nettopp derfor ble det ene prosjektet som har blitt lagt ut der i høst (Sommerrokvartalet på Solli plass) utsolgt på én uke.

Store deler av det som bygges er borettslagsleiligheter i regi av OBOS eller USBL. Hvis man er på jakt etter ren selveier (formålstjenlig for utleie) så er utvalget rimelig skralt.

Forhåpentligvis kan tråden brukes til å dele innspill og erfaringer rundt ulike nyboligprosjekter. Både salgstall og prisendringer er av interesse. Akkurat nå er det spennende å følge med på prisøkninger på prosjekter som har ligget ute siden i vår. Flere prosjekter har den siste måneden økt prisene med 5% "over natta" som følge av den alminnelige prisutviklingen i markedet.

Hva er ditt favorittprosjekt i Oslo?
Redigert 21.01.2021 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
mrpotato
09.04.2022 kl 12:27 5130

For mange år siden skulle jeg selge en leilighet. Jeg ga en god venn tilbudet om å kjøpe den, til ca 50-55.000 pr kvm.
Ganske nytt bygg, høyt opp, balkong, garasjeplass, utleiedel osv. Ca 10 min gangavstand til Bjørvika. Bjørvika som den gangen kun var Barcode.

Jeg prøvde da å forklare han at dette var en sykt god investering og at han kunne selge leiligheten igjen dagen etter for minst 200.000 mer. Han hadde liten tro på dette, og han hadde liten tro på at leiligheten i det hele tatt kunne øke i pris. Hvordan i all verden skulle noen kunne betale mer enn 55.000 pr kvm for en leilighet i Oslo. Det endte til slutt opp med at han kjøpte leiligheten, men han hadde fortsatt absolutt ingen tro på at den leiligheten kunne øke i pris. Den var allerede på topp.

Vel, selger han i dag så snakker vi mer enn 90.000 pr kvm, og godt over 2 mill i fortjeneste for han.

Moralen med historien er....når man tror ting ikke kan bli dyrere, så kan det faktisk bli dyrere.
Jeg sier ikke at det er det som kommer til å skje de neste årene, men den logiske tankegangen, som forsåvidt gir mening, med at det "ikke er mulig at det øker mer nå", den fungerer ikke alltid i praksis.
Redigert 09.04.2022 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2022 kl 14:18 5074

Jeg tror man må begynne med å se på at det er et boligbehov som består av både eide boliger og leieboliger. Det trengs faktisk begge deler ! Diskusjonen kommer veldig fort bare inn på den ene delen av markedet - selveide boliger.

For mange er det smart å leie i perioder av livet - under studier / dersom man skal bo et sted i 2-4 år / man ønsker fleksibilitet / endring i sivilstand osv osv...Så må man ha en plan for hvordan man skal dekke behovet for BÅDE eide boliger og leieboliger. Det er klart at behovene endrer seg i forhold til befolkningsvekst, innvandring osv osv så det er ikke et statisk behov - men noen må ha et overordnet ansvar for å tenke hva har vi behov for - idag og "imorgen"

Idag føler jeg at ingen har ansvaret for å se helheten her.

Jeg tror ikke økt skattlegning er det viktigste for å løse problemet,,,,,,men mere det jeg har sagt over. Pluss å finne nye måter for å få bygd MANGE boliger som ikke er alt for dyre....Kanskje skal ikke det private ha ansvaret for en SÅ stor del av det totale boligmarkedet som idag. Kanskje må man starte et nytt OBOS som skal stå for offentlig billig boligbygging - både til eiere og leietakere - som supplement. Med politisk styring av selskapet - idag er jo OBOS de som bygger de dyreste boligene omtrent - paradoksalt nok.....

Skal man gjøre noe med skattleggingen er vel det å gjøre som sekundærboliger nærmest - at formuesverdien settes til markedsverdi. Og man kan ta bort rentefradraget. Jeg tror begge deler vil virke inn på boligmarkedet - men som alltid - de som har midler tilpasser seg - mens de svakeste vil lide. Den regjeringen som skulle gjennomføre dette ville nok ikke bli gjenvalgt....

Og hvordan leienivået vil bli etter en slik endring tror jeg de fleste forstår. Så kan man regulere leien og få tilstander med penger under bordet igjen...

Jeg tror altså mest på at det må komme mer boliger inn i markedet - og ikke de som er aller dyrest...

Ellers tror jeg det er greit å ta med seg at vi er et av verdens aller rikeste land - som i tillegg har klart å fordele rikdommen bedre enn de aller fleste tilsvarende land. Da er det ikke så rart at bolig er dyrt der hvor de fleste vil bo.

Redigert 09.04.2022 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Hirsh
09.04.2022 kl 20:25 4989

Noen vil alltid klare seg bedre enn andre. Hvis alle skal eie sin egen bolig, blir det ikke behov for utleieboliger heller. Da er alle met, politikerne fornøyd men hva blir konsekvenser. Små bevegelser, begrenset utvalg? Hvorfor skal bygge nytt da? Bare stagnasjon.
wire1
10.04.2022 kl 16:19 4854

https://www.nettavisen.no/okonomi/elleville-prisokninger-na-reagerer-fagfolk-helt-urimelig/s/5-95-443544

Vet ikke hvor mye materialkostnadene er i % av et nybygg, men en tommelfingerregel er 40-50k per m2. Om man sier at materialkostnader er halvparten av dette og resten er lønnsutgifter og andre avgifter. Et leilighetsbygg består nesten utelukkende av stål, betong og unntaksvis massivtre. Deretter har man økte lønnsutgifter (lønnsoppgjøret får vise dette), både forårsaket av inflasjon, men også mangel på arbeidskraft. Det er allerede vanskelig å få tak i mange materialtyper, bla. enkelte fasadeelementer fra Ukraina som skaper ytterligere press på andre typer.

Sammenlagt skulle dette tilsi en økning på 30-50% i lønns- og byggekostnader. Hvis man tar Oslo som eksempel, der tomt utgjør ansalgsvis 40-60% (gjetning fra min side) av totalprisen, vil dette tilsi en 15-25% kostandsøkning for nye boliger fremover. Det tar derimot litt tid å prise inn dette fordi mange prosjekter som er lagt ut for salg har allerede bestilt inn de byggematerialene som trengs for prosjektet.

Smått utrolig at ikke økonomene tar hensyn til dette i sine prognoser. Virker som det eneste som er med i "formelen" deres, er styringsrenta.
Ring2
02.05.2022 kl 20:34 4504

Hva tenker folk om interessen og prisene for det nye kvartalet ved siden av Clemenskvartalet?

https://osu.no/prosjekter/b8b-i-bispevika-syd
donkeykong
12.05.2022 kl 09:53 4268

Usikkerhet rundt Ensjøparken:
Ikke bare har utbygger ikke landet totalentreprenør før salgsstart, slik at de muligens må avlyse prosjektet ettersom det ikke er mulig å lande en entreprisekontrakt med akseptable vilkår, men nå vurderer Oslo kommune forbud mot riving av stålverkshallene:
https://vartoslo.no/atle-jan-larsen-byantikvaren-bydel-gamle-oslo/kommunen-vurderer-forbud-mot-a-rive-de-gamle-stalverkshallene-pa-ensjo/374606

Dersom opp mot 200 solgte leiligheter trekkes ut av markedet på Ensjø vil det naturligvis føre til et (noe forbigående) press på andre prosjekter og leiligheter i området.
Redigert 12.05.2022 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
wire1
12.05.2022 kl 10:50 4244

Bra er det. Dette skulle aldri vært regulert til boligformål til å begynne med, og jeg ser virkelig ikke behovet for enda 200 (jeg ville tro mer) boliger akkurat her. Ensjø er allerde et veldig tett og lite diversifisert område. Skal man bevare noe som helst stedsidentitet på Ensjø hadde det vært tragisk å rive disse. De er ikke direkte vakre, men de har et potensiale, enten til å transformeres til boliger eller annet bruk. Kanskje idrettsformål, noe det er skrikende behov for i bydelen. Jeg ser virkelig ikke hva som er attraktivt med denne bydelen. Jeg bor ikke så langt unna, men det er overhodet ingenting som tiltrekker meg dette området annet enn T-bane. Jeg begriper ikke at folk flytter hit for å bo.

Hadde det ikke vært for vinslottet på Hasle hadde Hasle vært et helt tragisk sted.
Redigert 12.05.2022 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
donkeykong
15.06.2022 kl 19:41 3766

Soria Hage lansert av USBL ganske forsinket i henhold til opprinnelig plan. Tror mange som ventet på leilighet her ble negativt overrasket over prisene. Litt for dyrt?

https://cdn2.pixerymedia.com/n7/689054192/overview
Traktor94
15.06.2022 kl 20:07 3737

Jeg synes 2-romsene på 37 kvm til rundt 4,5 Mill virket fornuftig priset. Brukbar planløsning også. Men 2-roms på 51 kvm til 6 Mill+ blir nok litt i drøyeste laget, ikke spesielt god planløsning heller. Burde vært 3-roms for å forsvare denne prisen. Mange av de større leilighetene har også dårlige planløsninger, med mye dødt areal og våtrom.
Millennial
11.10.2022 kl 22:24 3155

Hvilke områder synes du er de mest attraktive å bo i Oslo? Har du noen tips til områder hvor det er bygd leiligheter med utleiedel? F.eks. 4-roms hvor man bor i 3 rom selv og leier ut det 4. rommet slik som f.eks. Malerhaugveien 25?
Hytteværingen
12.04.2023 kl 22:40 2438

Jeg er nysgjerrig på "Mariakvartalet" i Bjørvika som straks legges ut. Har noen noe innspill til dette prosjektet/området? Tanker om kvm-pris osv?
Ring2
12.04.2023 kl 23:00 2412

Er det selveier? I så fall håper jeg de har latt seg skremme av bråstansen i salget av Vannkunsten Syd, og legger seg på et prisnivå tilsvarende leilighetene i det fine Clemenskvartalet. Mariakvartalet bygges med en barnehage inkludert, på godt og vondt, verdt å tenke på.

De er forresten meget godt i gang med grunnarbeider. For nerder kan man følge prosessen "live" (oppdateres jevnlig) på linken jeg poster under her. Der kan man også følge prosessen med Clemenskvartalet og deler av Vannkunsten Syd.

Byggekamera: https://kunde.byggekamera.no/?u=b8a-clemenskvartalet&camera=BK0295&width=fullsize
Redigert 12.04.2023 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
Springer
04.01.2024 kl 20:19 815

Vært stille på en svært nyttig tråd lenge nå. Er markedet virkelig så dødt??
Synes som mange her at Fyrstikkbakken 14 virket spennende.
Er det noen som har gjort seg noen erfaringer her siste året?
Støy, sol, fellesområder, prisutvikling, garasje etc...?
sondresb
05.01.2024 kl 20:41 679

Jeg fulgte også F14 ganske tett, såpass at jeg ga bud på en tungsolgt enhet med masse ikke godkjent P-ROM areal (så ble markedsført som walk-in closet/bod type, men var jo vindu mot baksiden og lå vel i kortene at den i realiteten ville blitt brukt som soverom). Hadde forsåvidt også inne bud på en liten enhet mens markedet var hett.

Anyway, har i mellomtiden landet på at Ensjø er mer attraktivt til ikke så mye høyre m2-pris og kjøpt et par enheter der. Men har tittet bortom F14 og synes det egentlig blir greit/bra, selv om jernbanen selvsagt ikke er pen. Har ikke sett noen leiligheter innvendig, men om noe synes jeg det skiller seg ut positivt på fasade, takterraser, fellesareal (selv om en del av de delegreiene jo er mest gimmick), etc.
Springer
05.01.2024 kl 22:11 624

Takk for info. Ser at det er fortsatt endel til salgs i de fleste blokkene. Ser fint ut, men prisen virker som du sier noe høy. Regner med at T banen på baksiden av blokkene snart går i tunell?