Våkne opp - før Magnora-toget overtas av proffene! Kjøp!

Puglia
MGN 21.11.2020 kl 18:11 47209

Forum venner!

Våkn opp før proffene stikker av med Magnora-eventyret!

Aker Offshore Wind/AOW har nå en markedsverdi på 4.3 mrd kroner!

Magnora/MGN har markedsverdi på 1.2 mrd kroner.

AOW har 500 mill NOK i cash. Null gjeld.

Magnora har 60millNOK + 150 mill NOK i innkommende cash i 2021 (fra Shell) og ytterligere estimert 200 mill NOK (eller potensielt mer) i cashinnbetalinger fra WI-avtalen i de kommende år. Sum 410 millNOK. Null gjeld.

Justert selskapsverdi (børsverdi minus cash) for AOW er 3.8 mrd kroner.

Justert verdi (børsverdi minus cash/cash innkommende) for MGN er 800 mill kroner.

AOW har 525 MW netto prosjektportefølje. (Tar ikke med fremtidige lisensrunder).

MGN har 500 MW (inkludert MGNs 50% andel i VINDR) netto prosjektportefølje/reserve. (Tar ikke med fremtidige lisensrunder). Merk at MGN vokser i raskere takt enn AOW.

AOW sin forretningsmodell er å utvikle, så bygge og eie vindparker.

MGN sin forretningsmodell er å utvikle, så selge ut til infrastrukturpartnere. Slik Equinor gjorde i USA der de solgte 50% av en vindpark i utvikling til BP for 1.1 med USD, før man har begynt å bygge eller investere i byggingen) Eller slik Eolus gjør, da de selger seg helt ut før bygging. En asset light modell, som er MGNs plan.

AOW eier 48% av Principal. Principal er et plattform konsept for flytende vindmøller. Spennende konsept. Men teknologi man er avhengig av for å installere flytende vindmøller (det finnes mange andre slike plattform konsepter for flytende havvind)

MGN eier nå også 64% av EVOLAR etter det nylige «oppkjøpet», et vanvittig spennende svensk solenergi-teknologiselskap som kan være den neste store milliard-raketten. (www.evolarab.se). Denne trådstarten har ikke plass til forklaring av Evolar. Alt jeg skriver her, er at Evolar kan bli verdt mye mer enn MGNs markedsverdi idag! Jeg vil følge opp med et eget kommentarfelt om Evolar. Men besøk web siden deres og les MGNs børsmelding om oppkjøpet: https://newsweb.oslobors.no/message/518134

MGN har 3.5 mrd i fremførbart underskudd som betyr at MGN sparer 780 millioner i skatt i fremtiden, dvs 15 kroner per aksje i skattebesparelser. Altså en verdi på 15 kroner per aksje for MGNs aksjonærer! Da har jeg ikke nåverdiberegnet det. MGN har glede av dette underskuddet idag i og med at MGN leverer løpende overskudd.

(En stor SKJULT VERDI: MGN har i tillegg 8.3 mrd kroner i innbetalt kapital. Hva betyr det? At MGN i fremtiden kan utbetale 8.3 mrd kroner i kapitalutdelinger (som er det som utbytte i praksis) og aksjonærene slipper da 31.5% utbytteskatt. Hva er dette verdt for aksjonærene? Vel, det betyr at MGN kan utbetale 157 kroner per aksje til aksjonærer skattefritt i fremtiden. Som igjen betyr at MGN aksjonærer vil spare 49 kroner per aksje i skatt!! Hva er dette verdt idag? Det er opptil enhver å vurdere. Men at det er verdt 5 kroner per aksje synes jeg er et minimum idag.)

Med lik børsprising som AOW skulle MGN hatt en økning i børsverdi på 3 mrd kroner. MGN har 52.6 mill aksjer. Det vil si at MGN sin aksjekurs skal være 57 kroner per aksje høyere enn børskurs idag for at det skal prises likt med AOW. Altså 22.5+57= 79.5 kroner per aksje skulle MGN stått i nå for å prises likt som AOW!!

Og så får man Evolar caset med seg «gratis», som skal skilles ut i separat børsnotering. Og fremførbart underskudd verdt 15 kroner per aksje i skattebesparelse i fremtiden (ikke nåverdiberegnet) pluss den skjulte skatteverdien nevnt over!!!

AOW og MGN skal vokse i det samme offshore markedet. MGN har i tillegg en onshore strategi. Og skaper verdier som Evolar. Det er ingen grunn til at AOW skal prises høyere. I 2020 har MGN også vokst langt raskere, som taler for at de faktisk skulle hatt høyere prising!

Mine damer og herrer! Dette er «last call» før MGN toget dundrer videre! Proffene og de store fondene har ikke oppdaget MGN aksjen. Det er en av hovedgrunnene til den store prisingsforskjellen. Når proffene oppdager aksjen i praksis, så sier det PANG PANG PANG🚀🚀🚀

AOW har Aker i ryggen. En meget bra aksjonær og en stor styrke for AOW! Utvilsomt!

Men ikke undervurder teamet bak MGN! Det er et verdensklasse-team!

Arbeidene styreleder Torstein Sanness i Magnora er en vanvittig dyktig forretningsmann som skapte 80 mrd SEK i verdier for Lundin Energy aksjonærene igjennom sin jobb med å bygge opp Lundin Norge fra 0 (han var første ansatt og CEO for den norske virksomheten) til funnet av Johan Sverdrup og tiden etter. Under Sanness sin ledelse har Lundin med organisk vekst og verdiskapning «slått» AkerBP betydelig faktisk. MGN-gruppen sin ledergruppe består av topper fra Lundin, Statkraft, Vestas, samt folk fra nøkkelstillinger i Ørsted og Norsk Hydro. De har en vanvittig sterk lederstruktur.

Og så har de Christen Sveaas og Kistefos i ryggen. Sveaas er ingen smågutt, og som idag har en kapitalverdier på mellom 10 og 20 mrd kroner. En rå forretningsmann det lønner seg å være på lag med!

Nå er Sanness og hans team i full sving i Magnora! Og i ferd med å levere varene! Hopp på toget før det er for seint!

Og til dere som synes prisingen er høy - tenk på nytt!! Det danske selskapet Ørsted - det største vind-selskapet - prises til 477 mrd danske kroner på København børsen. Om Sanness og hans team skulle lykkes med å skape et selskap som er 10% av Ørsted, så ville det betydd 900 kroner per aksje for MGN😃

Eller 9000 kroner per aksje om han klarer å bli like stor (dette er ikke et seriøst kursmål for Magnora, men en lek med tall for moro skyld😂)

God lørdag!
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare
Patron72
19.02.2021 kl 10:33 3666

Nydelig børsmelding nå

Kursmål kr 40 💰💰
Peri
19.02.2021 kl 10:23 3658

Clarksons Platou Securities tar opp dekning av Magnora i dag med kursmål 40. 👌👌👌
morttvei
19.02.2021 kl 09:07 3817

Helt enig... dette er samme opplegg som Scatec hadde for noen år siden. Jeg kjøpte på 33 kr...denne her vil gå kraftig.. men først hiver småsparerne ut billige aksjer..
Hellhammer
19.02.2021 kl 08:40 3872

Blir meget spennende å følge Evolar fremover, 2021 blir sannsynligvis året der perovskite teknologien slår igjennom skal en tro på rapportene, og vi får selvsagt håpe det gjelder for Evolar sin også.
Kanskje man sammerbeider med Helios?

Helios avslørte også Sneve store vekstambisjoner om i går!

Spennende å se i dag om småsparerene klarer å dra aksjen lenger ned før vi skal oppover igjen, eller om vi snur nede på 22 tallet.

Lite betyr det og med news flowen som vil komme (ref Sneve i går) så skal vi nesten være takknemlige for muligheten til å plukke flere aksjer nede på denne kursen
Redigert 19.02.2021 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
morttvei
18.02.2021 kl 12:25 4188

Ja, mange grønne aksjer blir straffet litt i dag... Den henter seg inn og nervøse småspsrere blir hektet av.
Hellhammer
17.02.2021 kl 21:00 4586

Havvindbiten ligger langt frem, og jeg har selv måtte forklare AOW aksjonærer som tror det kan komme melding om lisens i Norge når som helst. Tidligst slutten av 2021 tenker jeg.

Men får man lisenser om det er i Norge, Skottland eller andre steder så vil det legge seg på utviklingsporteføljen og da generere kursstigning.
Og det er akkurat det du nevner, at i Magnora har man flere bein å stå på, det er ikke ett Offshore Wind selskap, men ett bredt investeringsselskap innen fornybart. Her kan det komme meldinger hver måned fremover potensielt.
Falkenroy
17.02.2021 kl 20:31 4620

Helt enig med deg Hellhammer og Strilen. Her har utviklingen vært svært positivt i lang tid.
Problemet er nok at for mange er utålmodig og ønsker hurtig gevinst. Det kan man sikkert få innimellom, men det må være langsiktighet som er målet for Magnora.
Jeg er helt trygg og gleder meg over at Magnora
forter seg langsomt.
Langsiktighet og tålmodighet for innvestorer vil gi store gevinster på sikt. Det er flere av oss overbevist om. Gevinster vil også gjøre seg gjeldende på korterer sikt da Magnora har mange innvisterte prosjekter i porteføljen. Det vil betale seg og utvinkle seg hele tiden.
Legg merke til styresammensetning og strategi, da forstår man hvor dette ender.
Gleder meg stort over å være med på dette.
Redigert 17.02.2021 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
Strilen
17.02.2021 kl 20:29 4482

Sant, og veldig greit å sitte i et grønt selskap i vekst, som går i pluss, og der oppsiden er enorm sammenlignet med prising av mange andre selskap innen fornybar energi. Magnora har mange spennende prosjekt, og den nye satsingen på havvind via MFW er antakelig det mest spennende. Gjennomføring av havvind-prosjekter i Norge ligger imidlertid langt frem i tid både for MFW og AOW. Vi snakker om flere år før det vil stå en ferdig vindpark på «Utsira Nord» eller på «Sørlige Nordsjø II». Mange småsparere sikler etter havvindaksjer (og da spesielt etter folkeaksjen AOW), men jeg tror de færreste har kunnskap om hvilket tidsperspektiv man må se for seg i slike investeringer. Det er mye å lese, men fant en grei oppsummering av saksgang, prosess og tidsperspektiv her: https://www.hjort.no/startskuddet-for-havvind-i-norge/ Ja, i norsk havvindssatsing må man være langsiktig, både som utbygger og som aksjonær. I Magnora har vi heldigvis også mye annet spennende som skjer innen vind og sol. I Magnora får man bred satsing på fornybar energi samtidig som man slipper å se røde kvartalsrapporter det neste året.
Hellhammer
17.02.2021 kl 20:07 4513

Her er det sykt mye å rope hurra for skal jeg si deg.

Magnora har på 1 år gått fra ett selskap kun med royalties inntekter til å bli ett fornybart selskap med mange bein å står på.
Virker som en uviten kommentar det der.
Alt innen feks vind tar tid, på samme måte som innen olje, så må først oljeselskapet leite etter olje, finne olje, søke om utbygging, bygging og installering. Så det er ingen forskjell.
Magnora er ett vekstselskap med royalties inntekter, men kursen vil ikke stå stille her frem til man eventuelt har bygget ut vindmøller.

Kunne du ikke begrunnet svaret ditt litt?
Sørøya
17.02.2021 kl 19:21 4573

Ingren ting å rope hurra for her. Langt frem.
Hellhammer
17.02.2021 kl 18:54 4620

Fearnley oppjusterte til 42kr etter RWE meldingen.

Forventer forøvrig ny oppjustering etter Q4 og Helios. Fearnley var tross alt og tilrettelegger i emisjon.
Redigert 17.02.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
17.02.2021 kl 17:30 4725

ABG sitt kursmål på AOW er 17kr, det tilsvarer 200kr for Mgn. Når det er sagt har Fearnley det mer nøkterne målet på 7.5kr for AOW, som jo blir 90kr for Mgn. Fearnley har forøvrig 40kr som kursmål for Mgn. https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/02/15/7626070/abg-tar-opp-dekning-av-to-rokke-nykommere-ser-80-prosents-oppside
Redigert 17.02.2021 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
Hellhammer
15.02.2021 kl 13:36 5067

Tenker og at dei kunne gått ut med dette i en egen melding om så var.

Det virker veldig rart at man dagen før Q velger å utsetteen dag, men tror ikke vi skal overanalysere det da det er vanskelig å se at det er noen skjær i sjøen.

Markedet er nok forøvrig bare avventende siden man sannsynligvis får ett forventet bra Q med guiding. Vi trenger noe ekstra på guidingen for at kursen skal gå i morgen tror jeg.

Det er bare ett tidsspørsmål før vi går over 30 kr, så så lenge ikke markedet krasjer så hadde jeg tatt det ganske med ro.
Redigert 15.02.2021 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
morttvei
15.02.2021 kl 13:02 5106

Ikke noe tvil om at markedet er avventende... hadde forventningene vært store hadde kurden gått...

Spennende å se imorgen om den førdte raketten settes fyr på
Falkenroy
15.02.2021 kl 10:12 5208

Tenker at om utsettelse vanligvis er negative signaler,?hvorfor går de da ikke ut med samarbeidspartner i egen melding i dag og så Q4 i morgen ?
Vi får se , men tror på positiv signaler framover.
Hellhammer
15.02.2021 kl 08:44 5328

Ja litt det jeg og tenker, mulig noen formaliteter som mangler. På annen side så er det vel kanskje rart om man utsetter pga det? Man kunne jo bare meldt det i en egen melding dagen etter eventuelt.
Redigert 15.02.2021 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2021 kl 08:15 5361

Hellhammer skrev Ja jaggu gjør den det.
Normalt sett er vel utsettelse av q-rapport negativt, men med kun ett døgn utsettelse betyr det vel ikke så mye - kanskje? Kan der være at de trenger litt mer tid for å introdusere den nye samarbeidpartneren?
Redigert 15.02.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2021 kl 08:15 5323

Hellhammer skrev Ja jaggu gjør den det.
Normalt sett er vel utsettelse av q-rapport negativt, men med kun ett døgn utsettelse betyr det vel ikke så mye - kanskje? Kan der være at de trenger litt mer tid for å introdusere den nye samarbeid partneren?
Hellhammer
15.02.2021 kl 07:57 5384

Oppis27 skrev Q4 utsatt til 16.02
Ja jaggu gjør den det.
morttvei
15.02.2021 kl 07:54 5388

Oppis27 skrev Q4 utsatt til 16.02
Ja, det gir mening.. takk
morttvei
15.02.2021 kl 07:44 5403

Trodde det kom noe fra selskapet i dag... står ikke noe av det på finansavisen...
Hellhammer
14.02.2021 kl 19:34 5784

Kjekt å se at folk gjør gode penger og har lykkes! Sitter selv også ganske ensidig i ett selskap pr idag, Magnora, med en alt for høy andel strengt tatt men jeg har hatt enorm tro på det styret har gjort siden Sevan-tiden.
For min egendel så må jeg "takke" Teekay for sin gavmildhet i sin tid i Magnora.

Ekstremt spennende dag foran oss i morgen. Det er på relativ kort tid (1 år) at vi har gått i fra minimal news flow til å være ett selskap som potensielt gir positive meldinger på måntlig basis.
Og det er dette som er ekstremt spennende, hva er prognosene for selskapene Magnora har investert i, emisjonspengene planer og ikke minst hvem er vår sammerbeidspartner.

Styre og ledelse i selskapet er av enorm klasse, at her skal vi som aksjonærer bli heftig belønnet i framtiden også!


stockpicker
13.02.2021 kl 13:49 6006

Gratulerer Falkenroy. Jeg har gjort akkurat det samme som deg. Jeg slo meg opp på NEL, slettet all gjeld, solgte på snitt kr. 22,- etter en del trading. Gikk så inn i MGN på kr. 7,-, tradet litt og bare lastet opp mer på dipper. Det har vært et eventyr og venter spent på mandagen. Har forresten kjøpt en leilighet, som skal brukes når en blir pensjonist. Har 75 prosent i MGN, 15 i CLOUD og 10 i Arcane Crypto.
Hellhammer
13.02.2021 kl 12:52 6065

Ja det får en si. 55 millioner i Q4 var ganske overraskende heftige summer.
Prøvde å finne ut hva som gjør at utgiftene der har vært så høye men ingen har noen svar på en AOW tråd her.

Selskapet øker nok staben og lignende i større grad enn Magnora muligens men prosjekta dei har så er dei ikke i en voldsom kostbar fase i prosjektene (om en følger grafen Sneve viste under Nordnet presentasjonen første gang).

Litt usikker hvor langt deres prosjekt er i forhold til Sydkustens Vind, men det er først når det nærmer seg byggeklare at kostnadene øker veldig.
Falkenroy
13.02.2021 kl 12:28 6090

Enig med flere av dere. Jeg har en god magefølelse på at Magnora går og vil gå strålende i år og de neste 1-3 årene.
Tror at Magnora vil gå like bra som da jeg gikk inn i NEL i 2018 og solgte meg ut for å gå inn i Magnora sist sommer/høst.
Mener at vi skal se kurser opp mot 140 -200 kroner på 3 års sikt. Jeg mener at selskapet lett vil klare å få opp verdien fra dagens 1,4 til 7,5 miliarder og
opp mot 15 milliarder.
Den ledelsen Magnora har i dag vil etter mine analyser lykkes med strategi. Men litt tid må man regne med.
Dette er den aksjen jeg siste siste 30 årene mener har størst potensiale for min del.
Og jeg har lykkes tidligere med magefølelsen min i både NEL, Hurtigruten og SAS.
Så får tiden vise. 👍
Redigert 13.02.2021 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Strilen
13.02.2021 kl 11:18 6178

Ikke alt som rimer på børsen, men ting blir vel mer rasjonelt og edruelig på sikt. Er derfor jeg ser store muligheter og stor oppside i Magnora. Klarte seg meget godt på rød børs i går, men så mener jeg jo også Magnora nå er på billigsalg sammenlignet med de fleste andre selskap som skal satse på fornybar energi. Er langt flere enn AOW som kommer til å levere røde tall i de kommende kvartalsrapportene. Trygt å sitte i selskap som har posisjonert seg innen fornybart, drives godt og også tjener penger.
Redigert 13.02.2021 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
12.02.2021 kl 18:27 6367

AOW leverte en grusomt stygg kvartalsrapport i dag. Likevel er AOW verdsatt nesten 5x Mgn! Det tilsvarer 118kr for Mgn!!!
Redigert 12.02.2021 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
canarias
11.02.2021 kl 21:41 6599

Q4 kommer på mandag, guidingen blir interessant.
canarias
11.02.2021 kl 20:47 6795

Veldig fin oppsummering fra Puglia, det forklarer det meste om kvaliteten og det store potensialet i Magnora.
Hellhammer
11.02.2021 kl 18:22 6947

Skal fortsatt være 15 februar.

Kan ta noen punkter kjapt.
Forventningene er i grunn fortsatt positiv markedsutsikter for selskapet.
Håper WI produksjonen har vært lik/litt bedre enn Q3, tar og gjerne noe nytt om eventuelle boreprogram i området.

Kostnadene stiger hele veien med flere ansettelser, prosjekter/investeringer, så hvordan vi har endt kvartalet økonomisk har jeg riktignok ganske avslappet forhold til, da vi er i vekst og det vil koste (hovedtalla annonsert riktignok).

Hadde vært morro med litt positivoppdatering på progressen i Evolar. Enormt spennende teknologi som kan potensielt gi Magnora stor oppside i aksjekurs!

Sydkustens Vind får vi håpe ting går som planlagt.
Vindr har nok fortsatt veksten sin.

Og ikke minst, får vi vite sammerbeidspartner? Jeg har troen på det (om ikke det blir i morgen).

Redigert 12.02.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
canarias
11.02.2021 kl 12:55 7045

MAGNORA har faktisk ett styre som er mer kompetent enn Equinor sitt. Utrolig hva de har utrettet bare siste året
golf`ern
11.02.2021 kl 12:47 7059

I følge DNB presenteres Q4 i morgen.
Forventninger?
Noen?
canarias
11.02.2021 kl 10:08 16681

Evolar vil bli ett skikkelig gullegg for oss Magnora aksjonærer .
Bob
06.01.2021 kl 12:15 17335

Hva er din agenda? Sitter du short i Magnora? Er du her bare for å slenge dritt, eller har du noe seriøst å komme med?
Redigert 21.01.2021 kl 04:39 Du må logge inn for å svare