Odfjell drilling på vei mot 30kr
Har gått kraftig opp de siste par ukene!
30kr bør være innen rekkevidde igjen, Blir mer informasjon om kontraktene som er inngått i Q3 rapporten. Alle rigger i arbeid og mer arbied vil komme med incentiver som er gitt oljeindustrien. Transocean er positiv til riggmarkedet som stramer seg til i 2021.
30kr bør være innen rekkevidde igjen, Blir mer informasjon om kontraktene som er inngått i Q3 rapporten. Alle rigger i arbeid og mer arbied vil komme med incentiver som er gitt oljeindustrien. Transocean er positiv til riggmarkedet som stramer seg til i 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 09:40
Du må logge inn for å svare
bvo1
18.03.2021 kl 16:59
6941
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/03/18/7644228/odfjell-drilling-har-seadrill-partners-rigg-i-sikte
Her er det ting på gang! Kan bli spennende å følge med på fremover.
Her er det ting på gang! Kan bli spennende å følge med på fremover.
Kiss
18.03.2021 kl 18:47
6844
Det var egentlig forventet - bankene vil overta riggene og overlate de til gode selskaper!
Skrev om dette før jul!
Skrev om dette før jul!
Hvis det stemmer at Odfjell er i samtaler med Seadrill Partners om kjøp av West Aquarius, så er det utrolig positivt for Odfjell. Av alle Seadrill sine rigger, så er det i praksis bare West Hercules og West Aquarius som er verdt å vurdere for Odfjell. West Hercules er på kontrakt med Equinor, så den har nok aldri vært aktuell.
Jeg trodde imidlertid ikke Seadrill var villige til å selge West Aquarius som er en av Seadrill flåtens beste rigger. Det sier egentlig mye om forskjellen på Seadrill og Odfjell. Seadrill klarer ikke engang å få en god rigg som West Aquarius på kontrakt, mens Odfjell kan plukke den opp, og høyst sannsynligvis få den på kontrakt i løpet av forholdsvis kort tid. Det må vel sies å være en fallitt erklæring fra Seadrill sin side.
West Aquarius og West Hercules er begge basert på GVA 7500 skroget, som er samme skroget som superriggene til Odfjell har. Top siden er riktignok et par hakk dårligere da det ikke er dual derrick, men offline capability (samme som Transocean Norge, Mira, etc) . Det er uansett veldig gode rigger, med bedre operasjonsvindu enn nevnte CS60 rigger pga mindre pitch/roll.
Hvis Odfjell lander denne til en fornuftig pris, blir jeg mektig imponert.
Jeg trodde imidlertid ikke Seadrill var villige til å selge West Aquarius som er en av Seadrill flåtens beste rigger. Det sier egentlig mye om forskjellen på Seadrill og Odfjell. Seadrill klarer ikke engang å få en god rigg som West Aquarius på kontrakt, mens Odfjell kan plukke den opp, og høyst sannsynligvis få den på kontrakt i løpet av forholdsvis kort tid. Det må vel sies å være en fallitt erklæring fra Seadrill sin side.
West Aquarius og West Hercules er begge basert på GVA 7500 skroget, som er samme skroget som superriggene til Odfjell har. Top siden er riktignok et par hakk dårligere da det ikke er dual derrick, men offline capability (samme som Transocean Norge, Mira, etc) . Det er uansett veldig gode rigger, med bedre operasjonsvindu enn nevnte CS60 rigger pga mindre pitch/roll.
Hvis Odfjell lander denne til en fornuftig pris, blir jeg mektig imponert.
R19
19.03.2021 kl 09:30
6519
Odfjell er i samtaler om å drifte riggen og ikke kjøp. Som jeg har skrevet tidligere hvorfor skal Seadrill partners selge en av sine beste assets, selskapet kommer sannsynligvis ut av chapter 11 med minimalt med gjeld.
Redigert 19.03.2021 kl 09:31
Du må logge inn for å svare
Ser at det står drift av riggen ja. Det ville vært for godt til å være sant hvis de skulle kjøpe den. Fordelen med å drifte riggen er at det kun er oppside for Odfjell (selv om den er mindre enn ved kjøp).
cinet
19.03.2021 kl 10:10
6562
Mange fordeler med drifting, og betydelig mindre risiko. Dette blir som å lease et fly. Man unngår også store kapital/lånebehov/emisjoner.
R19
19.03.2021 kl 14:59
6454
Det blir ikke som å lease et fly, ingen time charter kontrakt. Seadrill Partner eier riggen og vil få det meste av inntektene for denne, og Odfjell vil få innteker av å drifte riggen. Deepsea Yantai som eies av CIMC Raffles driftes også av Odfjell. Et annet selskap på ose er Nol som eier to HE rigger men de driftes av Seadrill.
Redigert 19.03.2021 kl 15:17
Du må logge inn for å svare
Helt riktig. Blir interessant å se hva slags varighet det blir på denne avtalen, om det i det hele tatt blir en avtale.
R19
19.03.2021 kl 15:28
6427
Ja, som du skriver er ikke sikkert det blir noen avtale. Disse Chapter 11 sakene er ikke forutsigbare og det er ikke sikkert Seadrill og Fredriksen har sagt siste ord i saken heller.
Faller stadig vekk inn nye kontrakter, denne gang en utvidelse av eksisterende.. Snakk om GULLKALV, stort potensiale og rimelig god oppside på kort og mellomlang sikt.
Redigert 19.03.2021 kl 15:33
Du må logge inn for å svare
cinet
19.03.2021 kl 17:30
6366
Seadrill blir mer og mer desperat, ned 29% i dag. Her kan overta for en billig pæng, eller en lucrative driftsavtale.
Veldig positivt, spesielt det faktum at de får arbeid på 2 nye plattformer utover de plattformene de allerede har kontrakter på i dag.
undrende
19.03.2021 kl 18:42
6325
Om Odfjell får drifte West Aquarius, vil det bli med egne mannskaper, en mix, eller Seadrill besetning?
Veldig mye god info i denne tråden, takk, takk
Veldig mye god info i denne tråden, takk, takk
R19
19.03.2021 kl 18:56
6338
Odfjell vil eventuelt drifte riggen og tilby mannskap til den siden det er en del av management.
undrende
19.03.2021 kl 19:12
6375
Ikke noe galt om Seadrill mannskapet, men det er vel hevet over enhver tvil at Odfjell har profesjonalitet ut i fingertuppene, og et mannskap som står på, og er stolt av jobben de gjør, og firmaet. Håper det blir en avtale. Takk for svar.
R19
19.03.2021 kl 20:32
6308
@Tournelon: hva mener du om Bolette dolphin og Deep value drilling? 2014 drillship til 65 mill usd. Kan et selskap uten gjeld være interessant? Aksjen selges til under emisjonskurs på 8,5 på NOTC.
Redigert 19.03.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Det er jo selvfølgelig et spennende lodd, fordi oppsiden er stor dersom man får en god og lang kontrakt. Da må man spørre seg; hva er sannsynligheten for at dette skjer? Hva tilsier at DVD skal være dyktigere enn andre riggselskaper til å skaffe gode kontrakter? Det kan selvfølgelig hende at de har noen gode kontakter, men utover dette er det andre faktorer som er styrende.
For å snu litt på det; hva er et oljeselskap ute etter når de skal inngå en kontrakt med et riggselskap om en rigg/boreskip?
1. God operasjonell historikk (denne scorer vel Bolette Dolphin ok på)
2. Crew som er kjent med riggen, og gir kontinuitet i operasjonene (her scorer DVD dårlig)
3. Robust drifts organisasjon. Hvis noe uforutsett skjer, så ønsker en operatør å være trygg på at problemet blir fikset (her scorer DVD dårlig).
4. Lav rate ift operasjonell ytelse (her scorer nok DVD middels?)
Generelt synes jeg det er en dårlig ide å KUN ha en eller to rigger/boreskip i et riggselskap. Ta Island Innovator som et eksempel. Denne ble driftet av Odfjell Drilling i en del år. Det gikk fint fordi Odfjell hadde mye erfarent personell som var flinke til å få riggen ordentlig i gang. Så valgte selskapet å stå for driften selv. Hva skjedde da? Riggen har hatt flere korte kontrakter med lengre opphold uten arbeid imellom kontraktene. Det gjør at crewene blir permittert mellom kontrakter. Folk orker ikke et slikt opplegg i lengden, og går til en større aktør (ODL, Transocean, Seadrill, etc). Dermed mister man all kontinuitet, og slike rigger vil aldri klare å få noe god ytelse.
For at DVD skal kunne bli et godt case, så er de helt avhengig av å få en lang kontrakt med god rate. Men hvorfor skulle de få en slik kontrakt i dagens marked? Som nevnt i flere andre tråder, så er det fullt av boreskip som ligger i opplag sørover i Europa, mange av de bedre enn Bolette Dolphin. Alle disse boreskipene bys inn på det som finnes av oppdrag, til lave rater, fordi alle er avhengig av å få noen av boreskipene sine i operasjon igjen (og dermed holde resten av flåten i live).
Det kan hende at DVD kan overleve på en lengre kontrakt med middelmådig rate i noen år (og satse på at ratene vil gå opp på sikt). Men da begynner det å bli et long bet. Jeg tror det finnes bedre muligheter for god avkastning i selskaper som driver med HE rigger eller lignende.
Godt mulig jeg tar feil. Jeg ønsker imidlertid en middels risiko profil, så DVD er ikke noe jeg har vært i nærheten av å vurdere.
For å snu litt på det; hva er et oljeselskap ute etter når de skal inngå en kontrakt med et riggselskap om en rigg/boreskip?
1. God operasjonell historikk (denne scorer vel Bolette Dolphin ok på)
2. Crew som er kjent med riggen, og gir kontinuitet i operasjonene (her scorer DVD dårlig)
3. Robust drifts organisasjon. Hvis noe uforutsett skjer, så ønsker en operatør å være trygg på at problemet blir fikset (her scorer DVD dårlig).
4. Lav rate ift operasjonell ytelse (her scorer nok DVD middels?)
Generelt synes jeg det er en dårlig ide å KUN ha en eller to rigger/boreskip i et riggselskap. Ta Island Innovator som et eksempel. Denne ble driftet av Odfjell Drilling i en del år. Det gikk fint fordi Odfjell hadde mye erfarent personell som var flinke til å få riggen ordentlig i gang. Så valgte selskapet å stå for driften selv. Hva skjedde da? Riggen har hatt flere korte kontrakter med lengre opphold uten arbeid imellom kontraktene. Det gjør at crewene blir permittert mellom kontrakter. Folk orker ikke et slikt opplegg i lengden, og går til en større aktør (ODL, Transocean, Seadrill, etc). Dermed mister man all kontinuitet, og slike rigger vil aldri klare å få noe god ytelse.
For at DVD skal kunne bli et godt case, så er de helt avhengig av å få en lang kontrakt med god rate. Men hvorfor skulle de få en slik kontrakt i dagens marked? Som nevnt i flere andre tråder, så er det fullt av boreskip som ligger i opplag sørover i Europa, mange av de bedre enn Bolette Dolphin. Alle disse boreskipene bys inn på det som finnes av oppdrag, til lave rater, fordi alle er avhengig av å få noen av boreskipene sine i operasjon igjen (og dermed holde resten av flåten i live).
Det kan hende at DVD kan overleve på en lengre kontrakt med middelmådig rate i noen år (og satse på at ratene vil gå opp på sikt). Men da begynner det å bli et long bet. Jeg tror det finnes bedre muligheter for god avkastning i selskaper som driver med HE rigger eller lignende.
Godt mulig jeg tar feil. Jeg ønsker imidlertid en middels risiko profil, så DVD er ikke noe jeg har vært i nærheten av å vurdere.
R19
19.03.2021 kl 23:58
6148
DVD er selvsagt litt krydder og man skal ikke eie for mye i sånt, men helt enig i dine vurderinger. DVD har kapital for å ha riggen i opplag i 18 måneder, og da er nok markedet for drillship bedre enn idag. Selskapet prøver nok å få til en management avtale med noen som kan drifte riggen. Sannsynligvis ønsker noble flere rigger i Gyana og de skal snart ha fire der med samme design som Bolette. DVD er et oppkjøpscase for de som kommer ut av chapter 11 eksempelvis noble, diamond og valaris. Det kommer nok flere fusjoner i fremtiden og en skal ikke se bort i fra en fusjon for odfjell heller, men ikke med dvd.
Redigert 20.03.2021 kl 00:10
Du må logge inn for å svare
Kiss
22.03.2021 kl 08:47
5594
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/03/22/7645557/odfjell-drilling-skal-gjore-enda-mer-for-rokke
Mer kontrakter,,, Trenger flere rigger!
Mer kontrakter,,, Trenger flere rigger!
Redigert 22.03.2021 kl 08:48
Du må logge inn for å svare
Dette kan bare gå en vei fremover, snakk om solid!
Hva skal til for videre oppgang? Lagt litt på stedet hvil siste fire uker.
Hva skal til for videre oppgang? Lagt litt på stedet hvil siste fire uker.
Redigert 22.03.2021 kl 16:27
Du må logge inn for å svare
retardrb
26.03.2021 kl 00:39
4844
Får håpe det blir oppgang når de publiserer at de har fått management for West Aquarius!.
Mulig vi må vente til årsrapporten før vi får detaljer. Men det virker som om denne er ganske sikker, basert på artiklene i finansavisen.
retardrb
26.03.2021 kl 10:54
4468
Det kommer nok info etterhvert.. Men det er ganske sikkert at de har fått avtalen. Ryktet sier at Seadrill Partners fikk godkjent management på alle sine uniter den 18.mars.
Redigert 26.03.2021 kl 12:37
Du må logge inn for å svare
citius
26.03.2021 kl 12:19
4417
Venter comeback :-)
Det skal bidra til å trekke denne langt videre
https://finansavisen.no/nyheter/ravarer/2021/03/26/7648665/schieldrops-tror-pa-oljecomeback-i-andre-kvartal
Helt enkelt, ODL er tiggselskapet som har blitt foretrukket av oljeselskapene for oppdrag lenge og når etterspørselen ifra oljeselskapene tar seg opp følger også mer riggetterspørsel. Det er mye langvarig potensiale i denne, selvsagt er det risiko også, men attraktiv som få andre.
På dagens nivå rundt 20kr tørr jeg påstå at det ikke er mye risiko igjen. Kjempe potensiale for videre oppgang, og ikke forundret om vi ser 30kr på sensommeren. Noen vil si at det står bedre til nå enn før corona.. På mellomlang sikt bør 2018 nivå være innen rekkevidde.
Og når det regner på presten drypper det på klokkeren, https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/390z8P/american-airlines-selger-nesten-like-mange-flybilletter-som-foer-pandemien :-)
Og når det regner på presten drypper det på klokkeren, https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/390z8P/american-airlines-selger-nesten-like-mange-flybilletter-som-foer-pandemien :-)
Redigert 30.03.2021 kl 11:38
Du må logge inn for å svare
Helt enig. Med så stor ordrebok som Odfjell har nå, så er nedsiden minimal. Hadde det ikke vært for at de fleste andre riggselskaper ligger med brukket rygg, så ville Odfjell vært en skikkelig oppkjøpskandidat på dagens kursnivå.
Ser ut til at Odfjell har mange prosjekt rettede stillinger ute på jobb markedet... West Aquarius det mannes opp for? Tyder ikke på dårlige tider med 16 nye stillinger på Finn.no.
Redigert 30.03.2021 kl 21:32
Du må logge inn for å svare
Kiss
30.03.2021 kl 22:55
3468
https://www.dn.no/rigg/maersk-drilling/seadrill/dansk-riggkjempe-venter-pa-storfusjoner-vi-har-snakket-med-mange/2-1-986794
Les artikkelen i DN der Maersk diskuterer mulig sammenslåing/ fusjon.
Maersk og Odfjell har samme type kultur og har respekt i industrien. Her er mange synergier for begge selskapene!
Les artikkelen i DN der Maersk diskuterer mulig sammenslåing/ fusjon.
Maersk og Odfjell har samme type kultur og har respekt i industrien. Her er mange synergier for begge selskapene!
Det er ikke alle som abonerer på DN.
--------------
Analytiker ser begrensninger
Det finnes imidlertid grenser for hvor mye Maersk Drilling kan få til i de store sammenslåingene som kommer, påpeker SEB-analytiker Kim André Uggedal.
Problemet er hovedsakelig at selv om selskapet har betjent gjelden sin, har det fortsatt litt over én milliard dollar i netto gjeld, eller 3,7 ganger inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger. De amerikanske konkurrentene kommer ut av Chapter 11-prosessene sine nærmest gjeldfrie. Litt over 200 millioner dollar i kontanter gir heller ikke noen avgjørende fordel. Aksjen er dessuten underpriset i forhold til en konkurrent som Transocean, noe som gjør det mindre gunstig å bruke den som valuta.
– At de skulle spille en rolle i de store selskapstransaksjonene med amerikanerne, har jeg litt vanskelig for å se, sier Uggedal.
SEB-analytiker Kim André Uggedal.
SEB-analytiker Kim André Uggedal. (Foto: Hanna Kristin Hjardar)
Likevel er det åpenbart at det er rigger i markedet som vil passe inn i flåten til Maersk, spesielt når spesialiseringen i industrien skyter fart, legger analytikeren til.
– Det de eventuelt kunne sett på er «high end»-boreskip, og trolig oppjekkbare rigger for Nordsjøen, spesielt på norsk side. Valaris har tre og Noble én, Seadrill har to og Maersk resten, sier Uggedal.
Maersk, i likhet med norske Odfjell Drilling, har opparbeidet seg et godt navn hos bankene ved å betjene gjelden, i motsetning til mange av konkurrentene. Uggedal tror det sitter langt inne hos de nordiske bankene å skyte inn mer penger i sektoren etter å ha brent seg på for eksempel Seadrill, men at de kan være med hvis det kommer veldig gode avtaler på bordet.
Maersk-sjefen sier bankene støtter selskapet.
– Inkludert ved å låne dere mer penger til et oppkjøp?
– Det kan være, men vi må se på kontantstrømmen som kommer med på det oppkjøpet, sier Madsen.
Han legger til at aksjeinvestorer også vil komme tilbake etter å ha skydd riggindustrien lenge, og ny egenkapital også kan bidra til å finansiere transaksjoner i hele sektoren på lengre sikt.
--------------
Analytiker ser begrensninger
Det finnes imidlertid grenser for hvor mye Maersk Drilling kan få til i de store sammenslåingene som kommer, påpeker SEB-analytiker Kim André Uggedal.
Problemet er hovedsakelig at selv om selskapet har betjent gjelden sin, har det fortsatt litt over én milliard dollar i netto gjeld, eller 3,7 ganger inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger. De amerikanske konkurrentene kommer ut av Chapter 11-prosessene sine nærmest gjeldfrie. Litt over 200 millioner dollar i kontanter gir heller ikke noen avgjørende fordel. Aksjen er dessuten underpriset i forhold til en konkurrent som Transocean, noe som gjør det mindre gunstig å bruke den som valuta.
– At de skulle spille en rolle i de store selskapstransaksjonene med amerikanerne, har jeg litt vanskelig for å se, sier Uggedal.
SEB-analytiker Kim André Uggedal.
SEB-analytiker Kim André Uggedal. (Foto: Hanna Kristin Hjardar)
Likevel er det åpenbart at det er rigger i markedet som vil passe inn i flåten til Maersk, spesielt når spesialiseringen i industrien skyter fart, legger analytikeren til.
– Det de eventuelt kunne sett på er «high end»-boreskip, og trolig oppjekkbare rigger for Nordsjøen, spesielt på norsk side. Valaris har tre og Noble én, Seadrill har to og Maersk resten, sier Uggedal.
Maersk, i likhet med norske Odfjell Drilling, har opparbeidet seg et godt navn hos bankene ved å betjene gjelden, i motsetning til mange av konkurrentene. Uggedal tror det sitter langt inne hos de nordiske bankene å skyte inn mer penger i sektoren etter å ha brent seg på for eksempel Seadrill, men at de kan være med hvis det kommer veldig gode avtaler på bordet.
Maersk-sjefen sier bankene støtter selskapet.
– Inkludert ved å låne dere mer penger til et oppkjøp?
– Det kan være, men vi må se på kontantstrømmen som kommer med på det oppkjøpet, sier Madsen.
Han legger til at aksjeinvestorer også vil komme tilbake etter å ha skydd riggindustrien lenge, og ny egenkapital også kan bidra til å finansiere transaksjoner i hele sektoren på lengre sikt.