Jeg tror denne kan gå 109%

Slettet bruker
EIOF 28.09.2018 kl 11:59 2245

Undervurdert
Redigert 21.01.2021 kl 03:23 Du må logge inn for å svare
desirata
28.09.2018 kl 13:13 2223

takk for informativt innleggg, men hvorfor ikke 200 % eller 300 ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:23 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
01.10.2018 kl 15:35 2076

Eiof har stått ganske stille den siste måneden selv om mange oljeaksjer har steget mye og oljeprisen er godt over 80 dollar.

Eiof er også et solid selskap som nylig har refinansiert. Selskapet har 26 kroner i egenkapital per aksje og er godt posisjonert for den høye oljeprisen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:23 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
03.10.2018 kl 11:54 1972

Eiof kommer til å reprises kraftig. Selskapet har høy egenkapital, lav netto rentebærende gjeld og gjeld sammenlignet med konkurrentene, moderne båter, miljøvennlige LNG båter som representerer fremtiden i denne næringen.

At EIOF vil reprises kan vises ut fra følgende: EIOF har en egenkapital på 1561 millioner kroner og en børsverdi på 391,5 millioner kroner. Aksjen prises altså med en rabatt på 74,9 prosent mot egenkapitalen. Sagt med andre ord kan aksjen nesten 4 doble seg før selskapet prises likt bokført egenkapital, eller at aksjekursen stiger fra 6,35 kroner til 25,5 kroner.

I tillegg kommer at selskapet potensielt har store merverdier i båtene, ref. oppgitte tall i kvartalsrapportene. EIOF er det selskapet blant offshoreselskapene som har høyest rabatt målt mot bokført egenkapital.

DOF prises høyere enn EIOF. Selskapet prises til 35,64 prosent av bokført egenkapital, noe som også er meget lavt. Men en skal huske på at DOF i forholdsvis liten grad har foretatt store ekstraordinære avskrivninger av skipene selskapet eier.

SOFF prises også høyere enn EIOF, noe som er veldig rart gitt at den finansielle risikoen i SOFF er mye høyere enn i EIOF. SOFF har i 1 og 2Q gått med store underskudd og egenkapitalen har skrumpet kraftig inn. Selskapet har over 27 milliarder i netto rentebærende gjeld samtidig som egenkapitalen kun er på 3763 millioner kroner. Dette gir veldig høy risiko, og selskapet har den senere tiden brutt lånevilkår i ulike datterselskap. Og likevel prises selskapet mye høyere enn EIOF.

Dette er en sterk indikasjon på at EIOF kommer til å prises mye høyere fremover. Hvis EIOF bare skal prises likt SOFF ut fra børsverdi/bokført egenkapital skulle kursen til EIOF bare av dette vært 9,25 kroner. Men dette er bare deler av oppsiden da EIOF har en vesentlig bedre finansiell stilling/lavere risiko, noe som nødvendigvis skal medføre at EIOF prises høyere enn SOFF.

Havila prises klart høyest av de fire selskapene, noe jeg tror dels har å gjøre med at selskapets egenkapital nå er så lav at markedsprisingen mer er å regne som en opsjon på at det går bra. Selskapet har en børsverdi på 156 millioner kroner og en egenkapital på 213 millioner kroner, etter at egenkapitalen har halvert seg fra vel 400 millioner kroner ved inngangen til året. Selskapet har også mye gjeld. Likevel prises selskapet til 73 prosent av bokført egenkapital.

EIOF er etter min mening det klart beste selskapet av de fire å sette pengene i, med DOF som en god nr. 2. EIOF har tatt store ekstraordinære avskrivinger de siste årene noe DOF målt omt totalverdien på flåten i liten grad har gjort. DOF kan være svært sårbare for store ekstraordinære avskrivinger. I tillegg har EIOF en betydelig høyere egenkpaitalandel. EIOF er derfor mye mer solid enn DOF og det klart beste valget.
Redigert 21.01.2021 kl 03:23 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
05.10.2018 kl 13:44 1886

Fremdeles klart bedre rater for PSV-skip i Nordsjøen, samtidig som utnyttelsen ligger høyere enn den har gjort gjennom hele sommersesongen. For tiden gir dette EIOF og de andre supplyrederiene bedre markedsforhold når de skal inngå kortere og lengre avtaler med kundene om PSV-båter.
Redigert 21.01.2021 kl 03:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2018 kl 13:17 1619

Ny kontrakt i dag,og så går den ned 3,3%?
Snåle greier.
Redigert 21.01.2021 kl 03:23 Du må logge inn for å svare