MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2433022

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Struts
04.03.2021 kl 07:11 6850

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Citibank (selvfølgelig) dumper 7,452’ aksjer (en imponerende prestasjon da de iht listen for i går da bare hadde totalt 1,478’ aksjer) og har visstnok 1,435’ aksjer igjen. Videre: Jan Heggelund (investor) minus 210’ (totalt 1,073’), Deutsche Bank ned 148’ (713’), Six Sis minus 126’ (5,162’), The Bank of NY Mellon ned 102’ (3,476’) og Nordnet Livsforsikring minus 48’ (2,589’ totalt). Ellers minimale endringer.

På plussiden: The Bank of Ny Mellon har ikke mindre enn tre kontoer som kjøper seg opp med 552’, 226’ og 138’ aksjer respektive (til hhv. 4,932’, 1,567’ og 1,160’ totalt). Ellers: Avanza Bank + 435’ (1,747’), Surfside Holding (ved Arve Bakke, investor) pluss 371’ (871’), Spiralen Holding (S. Morten Blix) kjøper 125’ (10,995’), Interactive Brokers + 114’ (1,564’), Svensk Hydro AS (ved Per Johnny Bråthen, eiendomsinvestor) + 66’ (666’ totalt) og Nordnet Bank + 20’ (1,571’). Ellers bare små endringer.

Redigert 04.03.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Struts
04.03.2021 kl 07:15 6868

Ja, kanskje like greit. Jeg solgte 12' og kjøpte nøyaktig det samme tilbake etter hvert, så endte opp på utgangspunktet.
Slettet bruker
04.03.2021 kl 09:03 6743

MPC Container Ships - Time to reap the rewards

MPC closed the book on a volatile 2020 last week, reporting a soft Q4. Legacy contracts from Q2-Q3 still dampened their profits – an effect that is diminishing quickly going forward. The company has made 15x fixtures year to date – at rates and durations at levels twice what they were in Q2. Contracts are starting to stretch into 2023, and we raise our de-risked 2022 estimates ~30%. Values are up ~20% YTD and we reiterate BUY, upping our TP to NOK 9 (7) equal to NAV YE’21
Kbkristi
04.03.2021 kl 09:44 6759

Fra Capital Links i går: Når tidene skifter, så blir aksjer som betaler utbytte mer verdt. De så ikke bort ifra hverken bulk eller tank. Men den trygge havn var containerskip. Men ikke de store linje-rederiene. De ville ha problemer med å holde høyden. Derimot ville feederflåten gjøre det bra. De hadde ikke lov å nevne tickere, sa Mintzmyer, og gliste. Tydelig at han likte modellen Mpcc har.
Slettet bruker
04.03.2021 kl 10:21 6728

Høres jo mildt sagt lovende ut! Jeg må innrømme at jeg har vært litt skeptisk når du har snakket om kurs over 20 kr (og mer :-), men om det viser seg at dette er en ny supersyklus, og vi etter hvert ser flere og flere gode kontrakter som strekker som godt inn i 2023, begynner jeg også å få troen på det. Her selges det uansett ikke en aksje så lenge pilene peker oppover!
PSI- Investor
04.03.2021 kl 10:37 6753

Det høres jo i alle fall bare bedre og bedre ut hele tiden.
Da jeg gikk inn var det snakk om gode tider frem til kinesisk nyttår i midten av februar. Hittil har det jo bare blitt enda bedre, og de som kan dette ser bare lengre og lengre periode med gode tider.
Over her står det jo ny TP på 9, og at verdiene har økt med 20%. I går så vi jo det salget hvor et skip hadde mer enn 4- doblet seg i verdi på 4-5 år. Så de 20 prosentene i verdiøkning er nok ikke akkurat så spenstig tatt i, og det er nok rom for temmelig mye mer om kort tid. Håper jeg.
Slettet bruker
04.03.2021 kl 10:40 6734

Bra, TP krabber foreløpig forsiktig oppover. De sa imidlertid også dette: As such, NAVs will continue to grow – and we raise our TP to NOK 9 (7) – equal to a conservative YE’21 estimate. Beyond that – MPCC clearly has double digit potential again.
Kbkristi
04.03.2021 kl 11:06 6716

Hele gruppen var klar på at de ikke kom til å bestille nye skip med det første. Dvs at når vi kommer til mars 2023, så er markedet blitt mye strammere enn i dag.
Ordreboken er på ca 10%, og må på 15% for å matche forventet utvikling.
Enhver kan jo tenke over hva som skal til, eller ikke, før det blir en supersyklus.
Nye utslippsregler kommer 1 jan 2023. Det hersker ingen klar oppfatning av hvilke drivstoffløsninger som må til.
Derfor drar dette ut i tid, og ingen tør bestille feil type skip.
Gastromat
04.03.2021 kl 12:01 6620

Samme her, selger ikke noe foreløpig. Sitter med ca 27% gevinst for øyeblikket, når jeg kommer til 50% så skal vurdere å KANSKJE selge 25% av aksjene i Mpc for å sikre litt gevinst, når det er sagt så er det vel like stor sjans for at jeg ikke selger. Føler at Mpc er så solid, men ja man vet jo aldri hva som kan skje. Tålmodighet er nøkkelen her....
Slettet bruker
04.03.2021 kl 12:12 11812

Enig, det gjelder å være tålmodig! Så lenge ratene stiger, noe de har gjort ukentlig siden jeg begynte å følge de med argusøyne i starten av januar, vil kursen gjøre det samme. Jeg ser ikke bort fra at vi om ett års tid vil se tilbake på denne perioden og tenke "hehe, og DA trodde vi ratene var høye..." :-)
Kbkristi
04.03.2021 kl 12:25 11760

Strømmen av varer er uendelig. Så sant ikke fryktelige begivenheter stopper verdenshandelen, så må flere skip på sjøen.
Og husk det er forskjell fra feeder og linje-rater. Linjefarten vil ikke klare å holde ratene superhøye.
Tar derimot New ConTex et dypdykk, så må vi tenke oss om.
PSI- Investor
04.03.2021 kl 12:31 11806

Ja morsomt å se den om sykler som ble lagt ut i går. At det var så stor etterspørsel etter sykler i hele verden så produsentene klarte ikke å levere nok. Og så var det frakten da, tidligere regnet de ca 200 kr pr sykkel i frakt, nå måtte man regne med 1-2000,- kr pr sykkel bare i frakt og man måtte ta den frakten man klarte å få tak i.

Slettet bruker
04.03.2021 kl 12:32 11869

Enig Kbkristi, både New ConTex og Harpex vil kunne gi oss signaler om noe er i ferd med å snu. Nå tror jeg på ingen måte at vi er de første til å få vite det..., men uansett veldig greit at det totalt kommer tre oppdateringer på disse i uken.

Til evt nye lesere, New ConTex gir oss rater for 12-24 mnd kontrakter, Harpex er visstnok et snitt av rater inngått på 6-12 mnd kontrakter. Nå er det nok få kontrakter som blir inngått på mindre enn 6 mnd, så tilsammen gir de oss altså mye bra info!
Slettet bruker
04.03.2021 kl 12:35 11880

Hehe, ja det sier jo sitt... Glad jeg kjøpte meg el sykkel i fjor høst. :-)
Slettet bruker
04.03.2021 kl 13:01 11801

Viktig å skille mellom synsing av aksjekurs mot urealistiske himmelhøyder, og shippingsykluser som alltid ender brutalt.. Dette er komplisert, men samtidig enkel supply demand bilde. Det man vet er at det fortsatt er store flaskehalser, og de beste analytikerne mener dette er løst innen 3-6 måneders tid.

Det er ikke mange her som kommer med negative innspill, jeg syntes jeg bare ser fryd og gammen over hele linja. Det er ikke helt sånn det funker hvis man skal gjøre gode investeringer, spesielt ikke i shipping.

Så jeg utfordrer flere her (jeg er investert, så ikke tro at jeg har en agenda, og hvis jeg skulle ha det, hvorfor skulle småaksjonærer som eier under 3% av selskapet tro at de kan påvirke kursen mot 97% av resten?) - Hva ser dere på som de største utfordringene ved å være investert i mpcc?
Struts
04.03.2021 kl 13:15 11755

Dette siste som du (og bla Helg) peker på mht "drivstoffløsninger" er etter min mening et meget sentralt punkt. Redere er ekstremt konservative dyr, svært få som begir seg ut på en kontrahering av skip med mindre man vet hvilken type hovedmaskineri som vil være fremtiden. Nå er LNG, strøm (er vel bare norske kommunalt drevne selskaper som kan gi seg ut på den ferden), LPG, til og med seil (!! Husker det fra midten av 80-tallet, var faktisk en reder som prøvde seg med sistnevnte kombinert med tradisjonell FO/DO-maskin, altså en tilnærmet strikkmotor på 4000 BHP, skipet på 30,000 tdw var for all tid senere totalt usalgbart) osv. på forsøksstadiet. Men disse løsningene er dyre! Og dersom det ender opp med et annet og etablert drivstoff om noen få år - da vil også nåtidens "innovasjoner" være utdatert før de har fått fotfeste.
Redigert 04.03.2021 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Kaga
04.03.2021 kl 13:39 11726

Jeg fyller på litt i dag... Fikk 23k til 7,20,-og prøver å få kloa i 10k til til samme pris, men det spørs vel
Redigert 04.03.2021 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
Kaga
04.03.2021 kl 13:52 11671

Kan bekrefte den der ned på forhandlernivå. Var innom en sykkelbutikk i Drammen nylig. Vi kom litt i prat om dette med at salg av hobby / fritid / friluftsliv / tur produkter generelt var veldig opp i 2020. Så jeg spurte - "så da har vel du også hatt et bra 2020?" - hvorpå han svarer at det ville ha blitt ett veldig bra år - dersom han hadde fått tak i sykler... Det var flere måneder ventetid på de gode merkevare syklene hans, så han gikk glipp av mye salg. Flere av underleverandører av deler til sykkelprodusentene hadde hatt corona-stengt, samtidig som at etterspørselen fra importører gikk i taket. Så der er det mye å ta igjen...

Litt på sidelinjen - men er jo litt relevant allikevel :)
Redigert 04.03.2021 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
04.03.2021 kl 14:10 11629

Pareto sier det er mye mer å hente, mer får ikke jeg lest, men det holder jo forsåvidt også:

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/03/04/7637023/pareto-slar-til-i-mpc
Redigert 04.03.2021 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.03.2021 kl 14:12 11629

Ingen her inne har vel satt noen seriøse , urealistiske himmelhøye aksjekurser.
Basert på oppnådde kontrakter og varighet av disse, så er det ikke vanskelig å tenke seg at Dnb`s bullsenario dog kan være konservativt.
Lurer forresten på om du kan linke til de beste analytikerne. Når sa de at dette var løst innen 3-6 mnd? Var det 4 mnd siden?
Men innen shipping, pleier ting sjelden å være fryd og gammen lenge. Skipsredere er sin egen største fiende.
Og det er vel den største faren framover. I gode tider skal det bygges så man kan gå tørrskodd over Atlantern.
Men det har ikke begynt ennå, og det ser ut til å drøye enda lenger, før bestillingene raser inn.
Deretter har vi 2 år på oss å få solgt til en bra pris.
På slutten av 2000 tallet var det 3.000 bulkskip i bestilling. Det , sammen med Lehman Brothers. tok jo rotta på markedet.
Alle må være sin egen lykkes smed, og hvis man synes vi er på topp nå, så for all del selg.
Det ligger linker til masse informasjon på denne tråden, så det er fullt mulig å sette seg godt inn i hva som foregår.
Lykke til :)
Sandie
04.03.2021 kl 14:15 11608

Hei alle,

Jeg har fulgt denne tråden med stor interesse ganske lenge, og finner den super informativ. Ingen tvil om at MPCC har stort uforløst potensiale, men det ser ikke ut som det løsner helt. OK, for de som kom med i emisjonen er det jo en annen historie, men for de mange av oss som har kommet inn etter ny-året er det liksom litt stillstand, med unntak av et par rykk.

Selv tror jeg største utfordringen aksjen ser er det store nedsalget fra investeringsbankene. Før de er tømt ser jeg ikke at aksjen vil ta av, så får vi bare håpe det ikke varer for lenge, men hvem vet?
Øket interesse for aksjen i USA og andre store markeder, vil jo naturligvis hjelpe med å absorbere volum raskere. La oss håpe det kan skje.

Jeg har selv lastet opp mer enn jeg hadde tenkt (på bekostning av gode gamle Hydro, som har gått veldig bra i det siste), så nå krysser vi fingrene for at det skjer.
De fundamentale forutsetninger for vekst i kursen er i hvert fall til stede.
Kbkristi
04.03.2021 kl 14:17 11595

Jeg vet ikke om Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen defineres som en av de dyktige analytikerne som det er referert til i et innlegg over, Psi, men her er det han skriver:

Pareto slår til i MPC
MPC har steget fra under 3 kroner til over 7 på fire måneder, men Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen det er enda mye mer å hente.Kursoppgangen i MPC har gjort aksjen til en av vinnerne på børsen. Etter å ha klatret over 7 kroner har Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen måttet revurdere kursmålet, som var på 6,80. Nå mener han aksjen er verdt 9 kroner, og gjentar kjøpsanbefalingen på aksjen.
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/03/04/7637023/pareto-slar-til-i-mpc
Redigert 04.03.2021 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
Struts
04.03.2021 kl 14:37 11482

Viktig å ta opp! Det er en avveining (for MPC som alle andre aktører) hvorvidt de nå i det kvartalet vi er inne i skal slutte alle skip på to-årskontrakter, eller å holde noe igjen (med kortere kontrakter). De skipene som går i "pool" vil antagelig tjene på dette (selv om det i den sammenheng vil være et etterslep før vi får se resultatene). Når vi får se q1 resultater og all inntjening for samtlige skip er kjent ut året (og neste muligens), da går det nok ikke lenge før mange tallknuserne har fasiten. Selv håper jeg MPC er noe edruelig, og ikke slutter alle skutene på lange kontrakter. Det blir nok ikke mindre transportbehov når Covid-tåken en gang forhåpentligvis har lettet!

Vi småaksjonærer påvirker vel minimalt, men det er nå interessant (og lærerikt) å følge med. Og som Henrik Ibsen i Kjærlighetens komedie beskrev det: "Jeg fører min skute på grunn, men så er det dog deilig å fare!". Hans eneste komedie kom forresten ut i det Herrens år 1869, ved utgivelsen befant han seg i Egypt i anledning av åpningen av Suez-Kanalen!
Redigert 04.03.2021 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2021 kl 14:40 11475

Jeg har heller ikke tilgang, men det hadde vært morsomt å vite hva som legges i å "sende kursmålet på MPCC kraftig opp".
Helg11
04.03.2021 kl 14:48 11436

Jeg liker utfordringen din havana - viktig å balansere haussing med negative drypp. Tipper alle her på forumet ønsker kursen oppover, men det var vel ingen som forutså 2020 med pandemi etc, så shit happens åkkesom.

Noen utfordringer med å være investert i MPCC:
- Investorer (både små og store + banker) har de siste 10 år sett at shipping ikke gir cash. Brent barn, shipping er syklisk og farlig. Lav interesse, høye nerver. Teknologi og grønne aksjer er det som er det trygge valget. Det finnes mange aktive fond for bærekraft/tech etc, men fins det noen for shipping??? Cash flow og aksjekurs går jo ikke alltid hånd i hånd. Hvis fraktratene går ned / Maersk går ned er MPCC et bittelite selskap og da kommer nervene.
- De investorene som faktisk er inne i shipping og som har mer kunnskap - vil de hoppe over til dry bulk hvis vaksinene tar fart? Her kan det vente kortsiktig gevinst.
- Hvis Covid-19 fortsetter å mutere, og til en variant som ikke vaksinene fungerer mot, ja da har vi en issue. Full markedsdropp igjen, og ikke bare å trykke penger inn i evigheten.

Mvh
Bjørnen Helg11
Slettet bruker
04.03.2021 kl 15:04 11381

Er jo enig i at shippingsykluser historisk sett ender brutalt, men det som er spesielt her, som du selvsagt vet, er at mesteparten av flåten til MPCC er på vei over på kontrakter på 12-24 mnd+. Det gjør det åpenbart langt mer forutsigbart, selv om jeg ikke er i tvil om at kursen kan snu ganske raskt den dagen det tyder på at toppen er nådd. Dermed gjelder det å være våken å følge med så godt man kan, fra sidelinjen. Det jeg anser som den største "utfordring" pt, er at ratene holder seg minst på dagens nivå i to måneder til, slik at vi så godt som har landet 2021 og (etter Q1 presentasjon) kan se langt inn i 2022, og et stykke inn i 2023 sannsynligvis også. Foruten det er utfordringen at handelen som skaper behovet for containerfrakt ikke skal få en kraftig knekk. Det er ingenting som tyder på det ennå, men ingen vet som kjent hvor haren hopper.
sulzrox
04.03.2021 kl 15:05 11399

Contracts are starting to stretch into 2023, and we raise our de-risked 2022 estimates ~30%. Values are up ~20% YTD and we reiterate BUY, upping our TP to NOK 9 (7) equal to NAV YE’21
Slettet bruker
04.03.2021 kl 15:05 11394

Supert, takk :-)
Slettet bruker
04.03.2021 kl 15:24 11314

New ConTex stiger til 888 i dag. Indeksen er dermed opp 22,3% siden torsdag 7.januar.
Slettet bruker
04.03.2021 kl 15:31 11381

Jo, det har det. Og ingen har sagt noe som helst om selg, jeg maner til kritisk tenkning i prosessen, ikke et en-veis show hvor annet scenarioer er fysj og selg og du har en agenda osv. Jeg er long container men også svært var på fremtidsutsiktene. Jeg har sett flere skrive om 10, 13 helt mot 20 kroner som om det skulle være naturlig at mpcc skulle vært mer verdt enn golden ocean fordi mpcc har sikret noen kontrakter for lengre tid. Som forøvrig er helt kjent for markedet og allerede priset inn, trust me, mr market vet dette.

At det er utenforstående som ikke kjenner til mpcc som kan dra opp kursen, det mener jeg på en annen side er mye viktigere for å få mpcc til å til langt over net asset value. For det er det en ønsker, å få aksjekursen så høyt som mulig, og det er det dere snakker om å få aksjen til å trade over det meglerne estimerer. Det meglerene gjør som flere ler av, er å prise shipping selskap etter økte shipsverdier, og det er det som priser shippingselskap. Og i disse tider tikker disse opp uke etter uke, men kan også snu, så derfor er de forsiktige. De oppjusterer kursmålene etter feks 12 måneders NAV.

For å vinkle på en annen måte; la oss se et gitt scenario hvor mpcc og resten låser alle kontraktene i dag og 2 år frem i tid å høye rater. de får utbyttene alle vet om underveis, men om 2 år når kontraktene åpnes igjen så er ratene på bunn-nivå, markedet går dårlig(dette svinger syklisk, det vet vi) og skipsverdiene selges tilbake til svake nivåer. Da kan jeg love deg at mpcc kursen har kollapset med -50%.

Når du låser kontrakter og du sitter med utbytte, så du må risikojustere utbytte og regne netto nåverdi av kontantstrømmene, som i et ballonglån eller obligasjonsprising. Hva er det som gjenstår av usikkerhet? Jo, markedet, og skipsverdier. For det å låse kontrakter er positivt helt til rollene snur og det ikke lengre er skipseier som sitter med kortene på hånda. I tillegg er det ikke i favør av industrien at alle inngår langtidskontrakter samtidig- hvorfor? Det åpenbare er at du har tatt ut masse skip ut fra markedet, også har du syklisk etterspørselsside som gjør at kjøpsmakten ligger hos befrakterne fordi de allerede har sikret seg nok skip på flere måneder, og ratene kollapser fra all time high til lave nivåer fordi de ikke trenger å hente nye avtaler til høye rater.

Dette sagt betyr ikke det at det ikke er annerledes-året, og det kan være like mye usikkerhet om noen måneder. Usikkerhet er bra helt til rollene snus.

Og du lurer på shippinganalytikere: Du burde isåfall se på sjefsanalytiker Peter Sand som representerer BIMCO, Lori Ann LaRocco skribent fra Freightwaves som stadig representerer hele bransjen, maersk, cosco og mpc(ikke vår mpcc) som de største selskapene i verden med sine egne markedsanalyser. Det er de som er heavy representert og kan gi et godt bilde. og gjerne på twitter, der deles det infomasjon fortløpende til å bli grønn av.
Kbkristi
04.03.2021 kl 15:43 11393

Må komme tilbake til dette havanna12, vi skal ha middagsgjester :)
Mærsk, Mcp etc driver linjefart. De vil ikke klare å holde steamen oppe. Det skrev jeg også tidligere idag.
Men er midt i forberedelser til middag :)
Redigert 04.03.2021 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
Kaga
04.03.2021 kl 15:52 11371

Takk Havana12. Fint med litt andre perspektiver enn at dette bare kan vokse inn i himmelen. Litt balanse er bra, trenger å "kjøles ned litt" også nå og da, selv om jeg har ståltro på 2021 og kursutviklingen for MPC. Long :-)
Redigert 04.03.2021 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2021 kl 16:00 11345

Sitter ikke og tripper etter noe svar jeg. Jeg er heldigvis long og på riktig side av traden. Dog merkelig at det var det der du følte for å kommentere på ut fra et såpass stort resonnement.
Slettet bruker
04.03.2021 kl 16:02 11327

Takk skal du ha! Settes pris på. Nå har jeg lang erfaring innen shipping og vært gjennom flere sykluser, så voksne diskusjoner er jeg veldig åpen for. Merk dere avsnittet med låste kontrakter. Det konseptet er det verdt å tenke over noen ganger.
Helg11
04.03.2021 kl 16:12 11277

Mye interessante tanker her.

For å legge til en person syns jeg Greg Miller i Freightwaves ofte tar opp interessante emner for containerships, og dagens artikkel er rett i kjernen på temaet i dag.
https://www.freightwaves.com/news/what-new-boom-in-vessel-sales-means-to-shipping-stocks

Den korte oppsummeringen er at det nå er vesentlig høyere aktivitet på kjøp og salg av containerskip -> høyere skipsverdier -> høyere NAV-verdsettelser -> høyere aksjekurser. Dette ble også diskutert på webinaret i går. Pga. teknologirisikoen tenker ikke shippingbransjen denne gangen å gå i den samme fella de har gått i før med å kjøpe opp en masse ny tonnasje. Constantin nevnte at shippingbransjen vanligvis ikke er kjent for å være den mest disiplinerte. Men; "Hvis noen kommer til å kjøpe skip nå er det mest sannsynligvis linere, evt. redere mot charterkontrakt.". Av de ordre jeg har sett av nybygg er det mest større skip - ikke feeders (begrenset ny supply). Dette taler jo for høyere verdsettelse av MPCC flåten. Og sett i et større perspektiv har MPCC egentlig gått mye sideveis siste år.
banani
04.03.2021 kl 16:19 11273

Ser at i skrivende stund er flere container aksjer ned 10% i USA, noen som vet grunnen?
Maduro
04.03.2021 kl 16:37 11221

Ikke glem at disse kinesiske/Sør-Koreanske verftene kan spytte ut et relativt høyt antall båter på kort sikt hvis pengene finner veien til dem. Jeg regner med at feederskipene ikke er så høyteknologiske at det er snakk om lang produksjonstid eller? Minner om LPG i 2016 og hvordan markedet ble ødelagt på kort sikt av nybygg.
Havanna, skrapeverdier må inkluderes i residualverdianalysen også, men ja, du regner på verdien av en gitt kontantstrøm og ned-diskonterer CF til dagens verdi.
Er Long selv.
Slettet bruker
04.03.2021 kl 16:58 11162

Utfordringer. Du skrev utfordringer, havana12, så da antar jeg at flere momenter kan nevnes utenom kontrakter? Tar sjansen, jeg. :-)

Jeg er så ny til shipping at jeg støtter meg til kunnskapene og kompetanse til alle her inne og takker for det. På bakgrunn av det, så føler jeg meg trygg i MPCC ihvertfall for 2021 (sålangt). Jeg har tenkt en del over det som kunne gå galt kortsiktig og da har jeg også vurdert det Helg11 tar opp om Covid mutasjoner, nye global lockdowns og mer den retningen. Et tema som jeg følger nøye med pga yrket mitt og kan noe om.

Kortsiktig, så har jeg tenkt at det måtte en wildcard til for å ødelegge ala Covid-eventyret2020.

Det er derfor jeg var så opptatt av å få med meg "crewing rotations and vaccination plans" og fremtidige utfordringer om disse i ISF diskusjonene.
Jeg følger med Israel for tiden som et betydningsfullt case da over 50% av befolkningen er vaksinert og selv om smitten øker så er alvorlig sykdomsforløp redusert. Det ser ut til å føre med seg en håndterlig herd-immunitet. Selvsagt det vikstigste vi ser på her, er sykehusinnleggelser og dødsfall. Det gir et viktig mikro bildet av et større makro fremtid. Det gir mye info om gjenåpning og commerce.

Mediet hyper opp mutasjoner litt for mye fordi vi vet jo at vaksinasjoner per i dag gir en viss beskyttelse og hittil så vet vi at dødsfall statistikken er nokså ubetydelig økt selv om smitte effekten tilsynelatende økt (som i UK mutasjon, for eks). Igjen, så er det alvorlig forløp vi prøver å forebygge. Vaksine R&D vil følge med og i verste fall så må vi da vaksinere oss som en ny form for annual influensa vaksinering, som i seg selv, kan bli kostbart. Men forhåpentligvis så er vi i ferd med å forhindre en ny global lockdown.
Allikevel, som Helg11 nevner, fremdeles en usikkerhet.

Så, jeg støtter meg til Israel caset samtidig ser vi en nokså vaksinert Kina som er gjenåpnet (og ført til god container business). Men. Når det er sagt, så er det en greier med vaksinerings planene til alle seamen ombord skipene som skal utføre arbeidet og fremtidig smitte blant dem. Som det ble nevnt på ISF, mennesker fra fattige nasjoner som får vaksiner sist, hvis de får tilbud i det hele tatt.

Dette er nok ikke en slik krise som stenger ned hele bransjen, det mener jeg ikke. Men vi ser hva Covid gjorde med verden da den slo til uten håndteringsplan.
Så dette er noe jeg ser på som en kortsiktig utfordring som må løses selv om det ikke er rene charters, skipsverdier og tall. Jeg forsto det slik at de har gode Covid prosedyrer rundt rotasjoner selv om det har tatt tid og selv om noen seamen har måtte være ombord lengre enn ønskelig, men jeg kjenner på en uro rundt Covid og seamen.

En intern risiko, med andre ord. Med et veldig usikkert worst-case utfall.

havanna12, interessant det du kom med om 'roller som snus'

p.s. Var så heldig (?) og fikk Astra Zeneca vaksinen i går. Kan ikke huske sist jeg var så syk som i natt. Slike frost-rier og migrene, vil jeg ikke oppleve igjen. Når man kjører turnus 'business' så må personalet også roteres i vaksineringen, dette pga at ca 50% blir borte fra jobb i x-antall timer- 1døgn. Jeg tåler mye men det var ikke småtteri, de bivirkningene. Man vet heller ikke på forhånd hvem som får eller ikke. Det er slike små utfordringer som vi må tenke nytt om i arbeidslivet/business.
Redigert 04.03.2021 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
Helg11
04.03.2021 kl 18:03 10983

Helt riktig som du sier Maduro. Containerskip er lavteknologi (hvis vi tenker tradisjonell drivlinje) som tar forholdsvis kort tid å bygge. Utfordringen de fleste (analytikere+redere) tar opp er at dagens lavteknologi kan være høyrisiko hvis nye krav gjør at disse må bygges om helt.

Jeg drar parallellen til miljøkrav for biler i EU. Kravet er nå at en viss mengde av alle nye biler ikke skal drives med fossilt brennstoff. Elbiler subsidieres. Her kan det komme nye miljøkrav for shippingbransjen om noen år. Hvis myndighetene sier: "10% av flåten må drives med alternativt drivstoff fra 2030"! da er det lavere risiko å kjøpe et 10 år gammelt skip enn å kjøpe splitter nytt fossilskip som potensielt må bytte motor til en hydrogen/Elektrisk. Ref artikkelen https://gcaptain.com/hot-market-quadruples-prices-for-used-containerships/ Jeg regner jo med at disse gutta har kalkulator og har vurdert nybygg vs. 10 år gammelt skip. “Recent prices trends for 10-year-old vessels have more than doubled in less than six months, whereas in 2016-17 and 2004-2005 it took nearly 18 months for similar percentage price increases.”

Jeg er usikker på om indeksen jeg har i flik 4 i regnearket tar god nok høyde for dette (vesselvalue vs MPCC aksjekurs), og at kanskje Harpex/New ConTex må inn også? Veldig åpen for å få inn gode indikatorer på current NAV! (Alle innspill er gode innspill her) Føler vi er kommet langt nok til å være ganske trygge på cash flow beregningen.
Helg11
04.03.2021 kl 19:27 10760

For de som ønsker å forstå mer om de nye miljøkravene for shipping, så anbefaler jeg denne fra Veritas https://www.dnv.com/maritime/insights/topics/decarbonization-in-shipping/regulatory-overview.html

Underlaget for dette kommer fra IMO som er underlagt FN. Målet er å halvere emissions innen 2050. I tillegg diskuteres det om enkelte regioner skal ha strengere krav. Av sertifiseringene har jeg forstått på Constantin (fra webinar i januar) at MPCC kommer til å ha alle skip sertifisert etter EEXI til 2023. Muligens derfor så mange skip må i DD.
Den neste sertifiseringen er den som er kinkig for rederiene: CII. Her blir det en årlig obligatorisk sertifisering med A til E (tenk energimerking av vaskemaskin) ifht gram CO2/mil. Og kravene blir tøffere for hvert år frem til 2030. Får du E eller D 3 år på rad må du lage en plan for forbedring - og få denne godkjent. Hva er da vitsen med å kjøpe et nytt skip som går på bunkersolje, hvis du vet at du antagelig må ha en ny motor om noen år?
Slow steaming er en annen løsning for å få ned utslippene. Utfordringen er at hvis alle skip setter ned farten med 10% trenger man 10% flere skip for å flytte de samme containerne.
Mye å sette seg inn i, syns det er vesentlig enklere med indeksfond altså. :-)
janneja
04.03.2021 kl 20:07 10707

Jeg er ganske grønn på dette området, og setter derfor stor pris på all den gode infoen som deles her! Det jeg lurer på, om noen vil regne på det, er hva som var årsaken til at kursen stod i rundt 45 kr for 3 år siden og hvor langt unna vi ligger dette kursmålet om vi sammenligner 2018 med forventet inntjening i 2021.
Kbkristi
04.03.2021 kl 21:17 10574

Selskapet gjennomførte flere emisjoner i fjor, og derfor er det mange flere aksjer som skal dele på verdien i selskapet. Så derfor kan man glemme den sammenlikningen.
Er nå ferdig med oppvasken, so back to business :)
Mange flotte innlegg her. Ang byggetid, så sier også Constantin at det vil ta ca 2 år.
Selvfølgelig er det farer i aksjeverden. Absolutt ingenting er garantert.
Vi er inne i et diskusjonsforum, hvor ingen tar betalt for sitt arbeid.
De aller fleste her inne er amatører, hvor mange også besitter verdifull innsikt i relevante grener av bransjen.
Personlig har jeg lært veldig mye om container de siste 4-5 måneder.
Den aller største faren for å tape pengene sine ser vi vel i kveld. Over dammen faller NMCI 9,12% i skrivende stund.
Egen nervøsitet kan føre til et dumt salg. Noe av det værste vi som handler aksjer opplever, er jo nettopp å se verdien falle straks etter egen inngang.
Om vi er inne i en generell korreksjon i markedet nå, det vet ikke jeg. Men jeg har vært med så lenge at jeg vet at det er stille hav lenger framme.
Flere her var jo overrasket over nedskrivninger av skipsverdiene i Q4. Selskapet kom jo med ei grei forklaring på det. Og det er sikkert ikke dumt, da man vet lite om hvordan verden er om 2 år.
Nå kjøpte Mpc AS Nadia for 10 MUSD, uten å låne penger. Skrapverdien er 8 MUSD. De har leid ut skipet til $18.500 i 15-16 måneder. Skipet seiler altså inn 9 MUSD i den perioden.
FLYR var jo opp 20% i går. Noen må ha regnet ut at de kommer til å tjene masse penger de neste 2 åra??? Og hvordan ser verden ut for dem om 2 år?
Det ærlige svaret er at det vet ingen.
Flere her inne har vridd og vrengt på alle tilgjengelige tall, og funnet ut at dette må bli bra.
Om det blir det, det gjenstår å se :)
PSI- Investor
04.03.2021 kl 22:26 10402

Selv om det er mange flere aksjer nå så går det jo likevel an å regne på total selskapsverdi den gangen aksjen sto i 40 og nå, var det ikke ca 9,- kr det ville tilsvare med dagens antall aksjer.
Hvordan utsiktene var i 2018 vet jeg ikke men like gode som nå kan de ikke ha vært.

En stor fare er at ‘alle vet’ at det ikke går an å tjene penger i shipping.... derfor er alle livredde for å ikke rekke å selge før stupet kommer. Det hjelper ikke med høye rater en kort periode, ei heller selv om det gjøres gode slutninger for et halvt år ref tank i fjor.
Det må være snakk om en mye mer varig oppgang, noe flere og flere tror på for container nå. Og for å begrunne en tro på langvarig oppgang var sykkeleksempelet fra i går godt. Det er altså så stor etterspørsel at sammen med stopp for corona i fjor og fraktproblemer er leveringstiden økt med et års tid fra tidligere 6 mnd til ca 18. Selv om kaos i havner og mangel på containere blir løst er det fremdeles et veldig sug etter produkter som skal fraktes, og det må nødvendig vis ta en god stund å hente inn dette. I tillegg er det ikke noe som tyder på at ikke normal etterspørsel fortsetter.
Det er værre for f eks frisører. Hvis kunden hopper over sin månedlige klipp en syv åtte ganger så klipper han seg ikke 8 ganger på rappen etterpå. Men frisører fraktes ikke i container så det rammer ikke oss.

Analytikerne mente f eks at mangelen på 300.000 containere kunne kineserne produsere opp på få måneder, og det skulle vært løst i februar. Men så viste det seg jo at produsentene ikke så seg tjent med å produsere fortere. De ville heller produsere i normal fart og få bedre betalt pga for lavt utbud i forhold til etterspørsel.
Hadde de stått på og produsert mer ville deres gode periode gått fort over., og dårlige priser hadde fort kommet tilbake.

Det bygges ikke alt for mange skip heller. Som aksjeeier er jeg glad for at det er usikkerhet mhp fremtidige miljøkrav. Og dessuten er det temmelig sannsynlig at lavere fart blir et nødvendig tiltak om bare et par år for mange av de eldre skipene.

Hadde det vært 100% sikkert hvordan fremtiden blir hadde kursen vært annerledes.

Slettet bruker
04.03.2021 kl 22:52 10515

Blir 1 begivenhet hver måned nå fremover,
2021-04-28 Ordinær generalforsamling. Går vi sammen og stemmer for utbytte ?
2021-05-21 Kvartalsrapport - Q1. Positivt

Ja når det er nedskrivinger så viser cash flow pengene er i omløp Selv om regnskapet er negativt.
Keefer
04.03.2021 kl 23:25 10416

Det må være noe feil med mitt forenklede oppsett her, for jeg får ikke aksjekurs 9 til å stemme med datidens børsverdi. Hva har jeg ikke hensyntatt her?

Antall aksjer i dag: 393,905
Børsverdi i dag: 2 883,38 MNOK
Kurs: 7,3

30.12.2019
Antall aksjer: 157,515
Børsverdi: 3 024,29 MNOK
Kurs: 19,2

30.12.2018
Antall aksjer: 157,515
Børsverdi: 4 725,45 MNOK
Kurs: 30

30.12.2017
Antall aksjer: 121,993
Børsverdi: 6 343,64 MNOK
Kurs: 52

30.april 2018 var sluttkurs 55.
PSI- Investor
04.03.2021 kl 23:39 10412

Ett eller annet sted i denne nå temmelig lange tråden står det hvor mange aksjer det var i 2018, mener det var i underkant av 90.000
Edit 90 mill selvsagt
Redigert 05.03.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare