MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2432874

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Keefer
04.03.2021 kl 23:45 8998

Jeg hentet de oppgitte tallene fra finance.yahoo.com (https://finance.yahoo.com/quote/MPCC.OL/balance-sheet?p=MPCC.OL )

Etter å ha sett på tallene som selskapet har gitt ut for enkelte av sine rapporter i det aktuelle tidsrommet, stemmer nok ikke disse med unntak av siste kvartal, så da er det uvisst hvor de har hentet dataene sine fra. Har hatt stor glede av finance.yahoo.com andre steder, men først og fremst til USA-listede.
Redigert 05.03.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
janneja
05.03.2021 kl 00:45 8963

Jeg hadde et scenario ikke så ulikt eksempelet med syklene. Holder på å renovere bad og skulle bestille baderomsinnredning. Her fikk jeg beskjed om at de ikke visste når de kunne levere. Tidligst mai, men det var ingen garanti. Årsaken skyldtes 2 ting: Mangel på containere og at de måtte ut med 5-7000 kr i frakt mot tidligere ca kr 2000 pr container.
Struts
05.03.2021 kl 07:32 8818

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Citibank (selvfølgelig) dumper 6,287’ aksjer (nok en imponerende prestasjon da de iht listen for i går da bare hadde totalt 1,435’ aksjer) og har visstnok 1,810’ aksjer igjen. Når det gjelder Citibank har jeg enkelte ganger funnet at beholdningen justeres utover dagen, så der ligger nok mye av «misvisningen». Men jeg kan ikke oppdatere flere ganger om dagen, for det første tar det opp plass, det tar tid, og vil fremstå om mulig enda mer forvirrende. Uansett, andre salg: Eurclear minus 196’ (14,451’), Six Sis AG ned 150’ (5,012’ totalt), The Bank of NY Mellon minus 105’ (1,461’), J.P. Morgan minus 80’ (919’ totalt), Nordnet Livsforsikring ned 72’ (2,517’) og Bank Julius Bär ned 45’ (4,815’). Ellers bare mindre endringer.

På plussiden: The Bank of NY Mellons andre konto pluss 519’ (3,996’ totalt), UBS Europe kommer inn på listen som nr 45 med 727’, Trapesa AS (ved Snorre Erik Øverland, investor) kjøper ytterligere 290’ (totalt 1,647’), Eng Invest (ved Rune Eng, eiendomsinvestor/utleier i Oslo) + 140’ (1,765’), Nordnet Bank + 45’ (1,616’), Avanza Bank pluss 38’ (1,785’), Morgan Stanley + 34’ (totalt 908’), Interactive Brokers + 24’ (1,588’). Ellers kun få endringer under 20’.
Slettet bruker
05.03.2021 kl 08:42 8818

Lite kjekt for deg men ganske interessant!
Kbkristi
05.03.2021 kl 08:51 8816

Inland boxship to be running on hydrogen by year-end
An inland container vessel will be running exclusively on hydrogen power by the end of this year.
Future Proof Shipping (FPS) has contracted Holland Shipyards Group (HSG) to retrofit the 110 m long Maas to run off a zero-emissions hydrogen propulsion system.
Retrofitting will involve replacing the internal combustion technology with hydrogen technology, removing both the main engine and gearbox, and installing a new modular propulsion system. This will consist of electric motors, hydrogen tanks, a PEM fuel cell system needed to convert hydrogen into electricity as well as a battery system. The compressed hydrogen tanks, the fuel cells and the battery system are separate units that can be removed for maintenance or replacement purposes.
The hydrogen and fuel cell system will be installed in the cargo space of the vessel, with the hydrogen being placed above the fuel cell system in two feu weighing approximately one tonne at 300 bar.
The fuel cell system will be triple redundant with 825 kW capacity to supply propulsion and auxiliary power and a 504 kWh lithium-ion battery pack for peak shaving, secondary and bridging power. The system will contain a 750V DC bus bar and an e-motor for propulsion.
“This future-proof ship will truly be a zero-emissions vessel, a vessel to forge the way for a greener and more sustainable inland shipping industry,” commented Richard Klatten, CEO of Future Proof Shipping.
Once back in service, the Maas will carry on shipping containers between Rotterdam and Antwerp. It is expected to reduce greenhouse gas emissions by 2,000 CO2 equivalent tonnes annually.
Future Proof Shipping aims to build a fleet of 10 zero-emissions inland and short-sea vessels based on long-term time charter contracts over the next decade.
https://splash247.com/inland-boxship-to-be-running-on-hydrogen-by-year-end/
PSI- Investor
05.03.2021 kl 09:00 8836

Det er jo glimrende at det går an å gjøre gamle skip til nullutslipp!
Og det tar sikkert sin tid slik at alle som etter hvert skal gjennom slikt blir tatt ut av trafikk en periode.
Og det er jo fint!
Kbkristi
05.03.2021 kl 09:10 8830

Ja, det er jo en tankevekker. Constantin er nok inne på noe ved at de vil vente og se hva det blir til.
Ellers må det jo bety mye at Kina ser for seg en stor vekst.
Kina lover sterk økonomisk vekst
Verdens nest største økonomi ser for seg å vokse solid i år, og har satt mål om en vekst på over seks prosent.
https://e24.no/boers-og-finans/i/9Oo6eW/kina-lover-sterk-oekonomisk-vekst
Kbkristi
05.03.2021 kl 09:32 8814

Hydrogen gir jo null utslipp, men fortsatt dyrt.
Maritime industry bodies urge EU to back H2 and ammonia
Industry leaders urge EC to back green hydrogen and ammonia for the maritime sector.
A number of European shipping and environmental groups have written an open letter to European Commission (EC) urging the regulators to back environmentally sustainable hydrogen and ammonia as part of its FuelEU Maritime carbon neutral energy initiative for maritime.
The signatories told the EC that maritime transport will play an important role in the EU reaching its 2050 goal for carbon-neutrality. The letter, written by Trafigura, CMB, Lloyd’s Register, DFDS, Hydrogen Europe, Torvald Klaveness, Transport & Environment and Viking, urges the authorities to focus on fuels that can achieve the EU ambitions rapidly with existing technology.
https://container-news.com/maritime-industry-bodies-urge-eu-to-back-h2-and-ammonia/
Redigert 05.03.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2021 kl 10:00 8842

Ja, absolutt intensjonen til Kina.

Fra boken, 'Geopolitical Alpha. An investment framework for predicting the future', skrevet av Marco Papic, 2020

"Chinese leaders are worried about their growth trajectory and the sustainability of a move up the value curve.
Of course, China wants to dominate East Asia and expand its global influence. But delivering economic growth to its middle class is the main priority because it is Beijing's CONSTRAINT to action on any scale. Anything that impedes Beijing's ability to provide for the middle class (for å unngå the middle-income trap)- including a bid to challenge the US as a global hegemon- comes second.

The constraints that the Chinese median citizen places on policymaker actions means that there is a limit to how far China will push against the US. As long as economic growth, productivity growth, and escaping the middle-income trap remain the central goals in Beijing, there will be limits to Chinese expansionism".

Marco Papic, 2020
Kbkristi
05.03.2021 kl 10:10 8845

Uten tvil er Kina meget viktig. Derfor er det kjekt for oss at det er nettopp i Østen Mpc har sin største virksomhet.
Jeg trekker litt på smilebåndet når jeg hører at analytikerne har priset dette inn i kursen på Mpcc.
Kbkristi
05.03.2021 kl 10:50 8828

Replay fra Capital Link er nå tilgjengelig.
https://forumshippingny2021.capitallink.com/en/
Slettet bruker
05.03.2021 kl 11:45 8805

Pentad, takk for det sitatet, veldig interessant! Står det noen antydning om hvor lang tid det kan ta å få løftet middelklassen til et tilfredsstillende nivå? Er ikke gjort over natten det.
Helg11
05.03.2021 kl 11:50 8862

BULL:
Virker som om kjøpet av AS Nadia (3500 TEU for 10 mUSD) var meeeget gunstig. vs dagens handel i markedet "Straits Orient Lines Singapore, part of Transworld Group Singapore, is adding two ships to take its fleet to 12 ships. The company has just taken delivery of the 1,200 teu Sol Promise, the biggest and youngest ship in the firm’s history. Another 700 teu ship is set to join the fleet later this month, according to sources at the shipping line. The combined outlay for the two ships is $15m.."

Ellers en liten oppdatering i regnearket i dag. Siden Mintzmyer skrev "I am also long and quite bullish on $MPCC, but this is a different type of business and the Harpex index can be very useful for modeling their revenues. $MPCC is a much simpler firm both to model earnings and to value using NAV." så har jeg lagt inn Harpex indexen i tabellen/grafen i flik 4. Har da valgt 1700 TEU som referanse. (MPCC flåten er i snitt 2042TEU, 14,4 år). Det som jeg synes er interessant er at Harpex og vesselvalue (+$NMCI og $DAC) fulgte hverandre som skygger inntil august 2020. Siden den gang har Harpex dratt litt ifra vesselvalue, samtidig som Navios og Danaos også har skutt fart. $MPCC henger jo fortsatt bak i myra og avventer. Er vel en god grunn for at den ikke følger samme mønsteret.

BEAR:
En negativ "nyhet" er at det nå er snart 3 mnd. siden forrige innsidekjøp. Hvis de hadde hatt trua fortsatt, burde det vel være rom for flere handler? Er sikkert en god grunn her også. Nå som liner-selskapene har lomma full av penger, så er jo et alternativ å kjøpe opp en flåte og gå inn i due diligence prosess (da er jo styret låst).
Struts
05.03.2021 kl 12:00 8912

Virker som det var slutt på dagens billigsalg av MPC' -aksjer. Men skal ikke klage, i fin rute om å nå 150' aksjer lenge før påske. Noe særlig mer har jeg ikke råd til, må innrømmes. Kan ikke se annet enn at dette går klokkeklare veien, om ikke rett inn i himmelen (der er det jo uansett ikke ølservering), så i det minste et sted mellom Gaustatoppen og Nirvana! Det holder for meg.

NB. Jo! På slutten nok et utsalg - riktig god helg!
Redigert 05.03.2021 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
05.03.2021 kl 12:08 8974

Hvorfor skal de kjøpe flere skip nå? Prisene er jo skyhøye. Vi var heldige med Nadia, hvor prisen lå kun $ 2mill over skrap. Men hun skulle ikke ha kostet så mange mill mer om det skulle ha lønt seg.
Kbkristi
05.03.2021 kl 12:15 8979

Nå som Liner er fulle av penger, så kan de inngå f.eks 5-10 årskontrakter på nybygg drevet av f.eks hydrogen. Det vil gi forutsigbarhet.
Struts
05.03.2021 kl 12:23 9126

På den annen side, hvorfor skulle de ikke ha kjøpt søsterskipet =NORDWINTER=? De to ble jo rapportert samtidig i desember til samme kjøper. Men kanskje MPC ikke hadde råd (rett og slett), eller (ønsketenking) at det kommer frem ved neste korsvei? Uansett, prisøkningene er fint å ta med seg. Skip blir (som regel) verdiansett av meglere uavhengig av T/C'er linket til skipet. Verdiansatte tusenvis av skip i min tid, og det var nesten UTEN unntak "Given in good faith, but without guarantee, basis a fairly prompt charterfree delivery". Vi tok USD 1,000 per verdiansettelse, og dette tok vanligvis 5 minutter pr skip å anslå (i hvert fall for hyllevare som tank, bulk- og en del andre hyppig omsatte skuter). Ble selv ikke rik av dette, men eierne av skipsmeglerfirmaene jeg arbeidet i så det nok som en liten bi-inntekt.
Redigert 05.03.2021 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
05.03.2021 kl 12:33 9146

Kinas middelklasse består allerede av mer enn 400 mill mennesker. Folketallet i Usa er ca 330 mill. Samtidig er Usa´s middelklasse omtrentlig utradert.
Kbkristi
05.03.2021 kl 12:39 9128

Vi lever vel fortsatt i håpet om at Nordwinter skal dukke opp, selv om det ser dunkelt ut. Råd har de hatt, men mulig at det ble komplikasjoner. Det kan jo også være at de må gå ut sin T/C. Avtalt pris var det ihvertfall ikke noe å si på :)
Struts
05.03.2021 kl 12:57 9351

Ja, det med avslutning av T/C er soleklart. Komplikasjoner hadde jeg tiltrodd dersom det var (uten mangel på respekt) et eksempelvis tyrkisk og gresk rederi som var motparter. men her er det "proffe" folk involvert. Problemer/komplikasjoner (eksempelvis crew/repatriation, Covid osv) løses mellom slike. Men, vi får se - det hadde bare vært så hyggelig om det ble noe av - og ja, prisen!
PSI- Investor
05.03.2021 kl 13:09 9431

Så du er ekspert på verdsettelse av skip også, så bra! 5 min og 1000,- kr det høres fint ut!
Har du gjort overslag over verdien på 'vår' flåte?
Er det ikke et poeng i seg selv at stålet nå er så høyt i pris, det må da påvirke prisen på nybygg veldig, og da drar vel også det med seg verdien på eldre skip oppover?
Skrapprisen stiger vel også betydelig?
Struts
05.03.2021 kl 13:30 9528

USD 1000, ikke kroner. Men det er i preteritum, ikke presens. 12 år siden jeg ga meg som skipsmegler (verdiansettelser var for meg, som de vel er i dag for andre, en liten del av jobben). Men følger litt med. Jeg har IKKE gjort noe overslag over flåten nå, det ville ta meg mye tid å sette meg inn i. Og så kan man ikke med hånden på hjertet garantere at verdiansettelsen(e) stemmer. Stålverdien er ikke så viktig, den ligger alltid i bunn og vil endre seg over tid. Jeg har solgt VLCCer (de hadde jo lettvekt over 40,000 LDT) til i overkant av USD 100 per metric ton, på midten av 80-tallet, nå er vel "going rate" rundt USD 430-440 per ldt. Tankskip betales best, deretter følger tørrlast osv. Med unntak av kjemikalieskip selvfølgelig, dersom de kan vise til en viss vekt i Stainless.steel (skipene som tar svovelsyre osv må jo ha det).

Men, altså hva skrap-prisen vil være om to år (eller to måneder) er det ingen som vet, man legger til grunn nåværende for fremtidige scenaria. Pris på nybygg er ikke nødvendigvis avhengig av stålpris. I hvert fall ikke dersom det er "tørke" og ingen vil kontrahere, og verftskapasiteten er stor. Det er som vanlig, redere kontraherer når markedet er bra (ikke når de burde under dårligere tider), og verftene dukker opp som paddehatter når rederne blir vårkåte. Intet nytt under verken solen eller kjolen der altså. Dreier seg kun om en ting: Tilbud og etterspørsel. Genierklært den ene dag, konkurs om ikke den neste, så noe senere. Må innrømme jeg ser visse paralleller i flyindustrien. Jaja, hva vet nå jeg.
Redigert 05.03.2021 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2021 kl 13:48 9532

Papic diskuterer at de er midt i en lang reform prosess og at de neste 10 årene blir viktige. Uten konkurranse, så har de lang tid til å gjøre dette. De har ingen restriksjoner i form av "time-in-power".

Det er kanskje ikke så mye om å løfte middelklassen som står sentralt men å holde den økende middelklassen, 'happy', for å si det sånn.
Middelklassen begynner å forlange og de vil helst unngå en kravstor middelklasse (middel class trap) som de så i fallet av Sovjetunionen
Kravene:
1) Mindre forurensing , clean air
2) Større politisk transparency (anti-corruption)
3) slutten på one-child policy
*+ flere punkter

Så det er en delikat 'balancing act' av reform og den store intensjonen om økonomisk vekst samtidig som de må ha middelklassen med i dette.

De tilfredstiller noenlunde enkelte krav men så holder de gruppen ned på andre punkter. Et eksempel er stimulus til eiendom som er effektiv i å 'jumpstart the economy'. Å la prisene stiger her vil bli en politisk risiko for Xi Jinping. Han fortsetter med sin mantra om at 'housing is for living, not speculation'.

Så, allikevel. Det er interessant og greit å vite noe om hvor Kina er i sin prosess. Og de er mer presset internt og på mer av en kritisk terskel enn det som vi ofte ser diskutert. Det er ikke tvil om at det vil ha mye å si på hvor aggressiv Kina vil slå tilbake i videre trusler om handelskrig og ikke minst hvor aggressiv linje de vil kjøre i South China Sea. Men situasjonen er såpass prekært internt at de for tiden ligger nokså lavt i terrenget for å fremme sin hovedintensjon om vekst. Så lenge de ikke blir presset for hardt av andre nasjoner.
Slettet bruker
05.03.2021 kl 16:18 9335

Sluttkursen preges nok av nedgang i USA. Vi befinner oss i en klar oppgangstrend, men da hadde det vært fint å få korrigert "kursen" med et nytt chart.

Vi har fått presentert to fine og forskjellige charts her på HO for 14 dager siden. De gav en god pekepinn på den videre kursutviklingen.

Føler dere kallet på ny, Krosta og Hammers?
Kbkristi
05.03.2021 kl 17:36 9175

Harpex Index 3,52 % 1,27 %
H Index 1 323 1 278
TEU 5.3.21 26.2.21
1 100 11 000 10 500
1 700 15 750 14 750
2 500 20 000 20 000
2 700 24 000 22 500
3 500 25 500 24 000

Om kursene faller over dammen, går ratene stødig oppover.
Det er vel ikke kommet til flere skip da!
Redigert 05.03.2021 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2021 kl 17:42 9168

Oppgangen på 1700 og 2700 TEU er jo til å smile godt av! Her må man betale om man vil ha kortere kontrakter (< 12 mnd). :-)
Slettet bruker
05.03.2021 kl 17:44 9201

Takk for utfyllende info, Pentad. Absolutt interessant og relevant! :-)

God helg folkens!
Kbkristi
05.03.2021 kl 18:02 9195

Noen følger sikkert med NMCI som har falt de siste 2 dager. I skrivende stund er de ned 8,5%.
Etter fallet idag har NMCI steget med 100% de siste 3 mnd, mot vårt Mpc som stabilt har steget kun 45%.
NMCI har 29 skip mellom 3.450 og 10.000 TEU. Så de tilhører mer de små Linje-selskapene.
Bare litt bakgrunnsinfo :)
Helg11
05.03.2021 kl 18:03 9230

Fra Twitter: @mintzmyer
Huge buying opportunity in #containership #shipping stocks which are somehow caught up in the $TSLA $ARKK meltdown today. Latest rates just posted, another nice jump for 1-year Panamax rates to $33k/day, 13 year high! This is $NMCI $NMM bread and butter. $ATCO $DAC $GSL $MPCC.

Og siden det var snakk om sykler og bad... samme situasjon i USA. Når sånne varer flys inn, da er det på tide å kjøpe aksjer i MPCC:
https://www.cnbc.com/amp/2021/03/05/retailers-pay-more-to-fly-bikes-to-hot-tubs-from-china-as-backup-at-us-ports-delays-deliveries.html

Harpex er altså opp 7% siste uka for vår skipsklasse, det er massivt. Regneark oppdatert.
Setter pris på denne tråden, like spennende som en VM-stafett å følge med MPCC!
God Helg og ser frem til neste uke!
Redigert 05.03.2021 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2021 kl 18:31 9170

Hehe, ja det kan svinge og være trått føre, men går bra til slutt. :-)
Kbkristi
05.03.2021 kl 18:36 9239

Takk for oppdatering Helg11.
Hehee, tror vi har bedre oversikt her inne enn hva du ville fått hos de dyreste analysehus :)
Regner med at Mr Market må oppdatere seg .
polakk
05.03.2021 kl 18:59 9434

For meg er NMCI det selskapet som har det største potensialet innenfor container.
Det er allerede bestemt at dei skal sammenslåes med Navios Maritime Partners (NMM).
Tilsammen vil dei ha 83 skip, 39 container skip og resten drybulk 6 ultramax, 23 panamax og 15 capesize.
Gjennomsnittlig str på containerskipene er cirka 4900 TEU.
31 av container skipene skal gå eller har gått over på nye kontrakter fra november 2020 til slutten av Q2 2021.
Flåten av containerskip trenger cirka en gjennomsnittlig rate på 12000 $ per dag per båt for å gå i overskudd, cirka det samme beløpet for tørrlast.
Kommer vi opp i gjennomsnittlig rater i på f.eks 17500 $ per dag(noe som er nokså realistisk) i 2021 så snakker vi om et overskudd på snart 200 millioner $ på et selskap som tidligere i dag hadde en børsverdi på 300 millioner $.
Har også MPCC aksjer, men har solgt meg ned og investert i NMCI siste 3 ukene

Redigert 05.03.2021 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
05.03.2021 kl 19:16 9465

Så moro å se at ratene fremdeles stiger såpass voldsomt!
Gleder meg så veldig til å se resultatene for kvartalene fremover og synes tiden går alt for sakte for tiden.
På den annen side haster det jo ikke så voldsomt å bli eldre heller...
Helg11
05.03.2021 kl 20:03 9497

Spennende med $NMCI/NMM polakk. Har jo vært en favoritt blant analytikere og hatt en enorm vekst som Kbkristi påpeker. Hva er bakgrunnen for at du tenker at denne har større oppeside enn MPCC? Dry bulk delen, NYSE, at større skip vil få mer vekst fremover, eller kanskje noe helt annet?
polakk
05.03.2021 kl 21:32 9494

Mintzmyer hadde en artikkel om det for cirka en mnd siden, den oppsummerer vel det viktigeste.
https://seekingalpha.com/article/4402328-new-navios-partners-favorite-play-for-supercycle

Hvorfor mener jeg at denne aksjen har større oppside en MPCC ?
Navios vil etter all sannsynlighet tjene mer en MPCC dei neste årene, samtidig som dei har laver P/B en MPCC.
Siden NMCI/NMM har større skip en MPCC har dei også sjans til låse inn ratene over lengre perioder fremover en MPCC.
Dersom f.eks NMCI/NMM får 20 000 $ dollar i snitt per for container skipene sine i 2021 og 2022 så vil dei tjene 220 millioner $.
Sannsynligvis vil gjennomsnittlig rater per dag bli høyere en dette.
I tillegg så ser det ut til at ratene innen tørrlast blir veldig høye, dei snakker også der om en supersyklus.
Men sjølv uten supersyklus innen tørrlast så kommer dette selskapet til å tjene bra dei neste årene

Redigert 05.03.2021 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
05.03.2021 kl 21:40 9493

Size matters, sa Constantin. Ratene pr i dag er der de bør være.
Alle sammenlikner med mars måned 2020, hvor eierne av containerskip sponset hver container med kanskje $2.000.
Skal du ha en elsykkel fra Kina, så må du også betale frakta.
Men det blir spennende framover. Mine investeringer går ut på at det blir ikke flere skip tilgjengelig.
Så får vi se om Mr Market har priset inn dette.
Noen tror disse skipene kan klones ved frukost, og høstes ved lunch.
Patron72
05.03.2021 kl 21:58 9423

Litt usikker på hva du mener her?

Du skriver at Navios mest sannsynlig vil tjene mere enn mpc.
Er ikke det litt naturlig da du betaler ca 7 dollar for din aksje?
Mpc betaler du ca 7kr.
Litt forskjell.

Men selvsagt kan du ha rett i at det er større oppside hos navios.
Men jeg ser ikke helt poenget i å sitte i 2 container aksjer når fremtidsutsiktene til mpc ser gode ut.
Holder meg til Mpc jeg

Lykke til 😊
polakk
05.03.2021 kl 22:17 9472

Om prisen på aksjen er 7 dollar eller 7 kroner har ingen betydning.
Det hva en aksje tjener i forhold til prisen som betyr noe.
Dersom du tar utgangspunkt i at Navios koster 7 $ og vil tjene 3,5 $ i 2021 så er det bedre en MPCC koster 7,2 og vil tjene 2 kroner.
Det jeg vil fortelle er at NMCI/NMM har en mer attraktiv risk/reward en MPCC.
Alle må selvfølgelig sette seg inn i hvert enkelt case, og gjøre sine egne vurderinger.
Jeg kommer heller ikke til å selge meg ut foreløpig fra MPCC.
Dersom jeg skal trekke frem noe negativt med Navios, så er det at dei er mye mindre transparente en og har en CEO MPCC.

Må eller skryte av et veldig bra MPCC tråd

Redigert 05.03.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
polakk
06.03.2021 kl 00:07 12338

Prøvde å sjå litt på det

Tallene gjelder for det nye NMM/NMCI
Markeds cap? cirka 350 millioner $, jeg får det til at nye NMM/NMIC kommer til å ha 19 500000 aksjer Mintzmyer skriver at det blir 19 7000000 aksjer, så da er det vel rette antallet.
Egenkapital / gjeld? Total assets $1,818,555 / Total liabilities $ 939,165 = Partners’ capital $ 879,390
P/E
Ha laget meg et skjema slik som Helg11 bruker for MPCC tror ikke det er urealistisk med P/E 2,0 for 2021,
Redigert 06.03.2021 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.03.2021 kl 10:56 11947

Jeg prøver å lage meg en statistikk på Harper og New ConTex indeksene for 2021, og mangler noen tall for de tre første ukene av året på New ConTex. Er det noen som har disse og kan dele?
Helg11
06.03.2021 kl 11:40 11914

Disse finner du på hellenic.
https://www.hellenicshippingnews.com/vhbs-new-contex-container-ship-time-charter-assessment-index-week-01-2021/

Har også snust meg frem til oppdatert charter for AS Floriana (1300TEU) fra Seasure. Ser ut som dette skipet nå går ut av pool og chartres et år av Container Freight Services for 13.500 USD/day. Godt tegn ifht sikring av inntekter.
Slettet bruker
06.03.2021 kl 12:22 11795

Herlig, tusen takk Helg11! Bra snust opp ang AS Floriana :-), det kan kanskje bli flere slike. CB sa jo noe om dette i intervjuet med Mintzmyer Veldig bra rate også!
Kbkristi
06.03.2021 kl 12:22 11757

Har noen dato.

Harpex Index % 1,74 % 2,24 %
Harpex Index 1 113 1 094
TEU 22.1.21 15.1.21 1.1.21 18.12.20 4.12.20
1 100 9 250 9 000 8 600 8 100 7 700
1 700 13 100 13 000 12 600 12 450 12 250
2 500 17 250 17 000 16 000 16 000 15 500
2 700 19 000 19 000 19 000 19 000 18 750
3 500 20 500 20 500 20 000 20 000 19 500
Slettet bruker
06.03.2021 kl 12:55 11698

Takk Kbkristi :-) Akkurat Harper gir jo tilgang til statistikk bakover i 3 år, uten ekstra tilganger, så der er jeg ajour. New ConTex gjør dessverre ikke det, i alle fall som jeg kan finne. Kan jo for kuriositetens skyld nevne at Harper er opp ca 221% fra bunnen i fjor, 12.juni.
Kbkristi
06.03.2021 kl 14:35 11543

Sorry, leste ikke nøye nok.
Her er de jeg har for NCT.
New ConTex
TEU 21.1.21 19.1.21 14.1.21 12.1.21 5.1.21 17.12.20 10.12.20
6 mnd
1 100 $9 283 9 242 9 129 9 023 8 654 7 944 7 745
1 700 $13 279 13 235 13 200 13 104 12 785 12 462 12 336
12 mnd
1 100 $9 146 9 085 8 954
1 700 $12 979 12 938 12 925
2 500 $17 042 16 960 16 852 16 835 16 429 15 829 15 573
2 700 $18 892 18 775 18 750 18 708 18 550 18 423 18 262
3 500 $20 682 20 457 20 120 20 055 19 861 19 602 19 513
24 mnd
2 500 $15 848 15 779 15 767 15 825 15 438 14 971
2 700 $17 663 17 606 17 581 17 563 17 508 17 488
3 500 $18 645 18 568 18 414 18 370 18 534 18 282

Blir mye rot når man limer inn fra excel. 12 mnd 1100 og 1700 gjelder for 21.1, 19.1 og 14.1. Ble kanskje litt bedre nå.
Redigert 06.03.2021 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
06.03.2021 kl 14:42 11482

Supert Helg11, Da spratt vi opp 1,1 mill USD på bunnlinjen :)