MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Ja, takk Silverstar, Spørsmålet mitt var rettet mot de nedskrivelser som ble foretatt (ikke definisjonen). Fikk inntrykk av at dere var overrasket over de nedskrivelser som ble oppgitt. Ja, salgene fikk jeg med meg.
Overså og ser NÅ din tidligere respons om at de "kan reversere nedskrivinger dette året" og da er du inne på essensen på ting jeg undret over (mitt spørsmål). Det er 'papiret' jeg tenkte på ift formue, skatt, og eventuelt 'big bath accounting' ( ekstra nedskrivninger i perioder med dårlig 'earnings' som er skuffende for å gjøre det enda mer skuffende, 'getting all bad news out at once' slik at fremtids resultater ser enda bedre ut....'taking a bath'. En liten manipulasjon av income statement). Jeg tror jeg tenkte på det siden Realisten reagerte på nedskrivninger på skip når markedsprisene er som de er...
Uff, lesingen går litt fort i svingene. Prøver å tenke, lære og lese, men kanskje trenger jeg mer kaffe, aller mest. :-)
Overså og ser NÅ din tidligere respons om at de "kan reversere nedskrivinger dette året" og da er du inne på essensen på ting jeg undret over (mitt spørsmål). Det er 'papiret' jeg tenkte på ift formue, skatt, og eventuelt 'big bath accounting' ( ekstra nedskrivninger i perioder med dårlig 'earnings' som er skuffende for å gjøre det enda mer skuffende, 'getting all bad news out at once' slik at fremtids resultater ser enda bedre ut....'taking a bath'. En liten manipulasjon av income statement). Jeg tror jeg tenkte på det siden Realisten reagerte på nedskrivninger på skip når markedsprisene er som de er...
Uff, lesingen går litt fort i svingene. Prøver å tenke, lære og lese, men kanskje trenger jeg mer kaffe, aller mest. :-)
Kbkristi
27.02.2021 kl 11:31
10901
Ingen av oss er med i Mpcc for å tape penger.
Derfor er det veldig flott å ta opp ting som bekymrer våre medeiere.
Fant forresten ut at klientkontoen Clearstream Banking, er eid av Deutsche Börse.
Derfor er det veldig flott å ta opp ting som bekymrer våre medeiere.
Fant forresten ut at klientkontoen Clearstream Banking, er eid av Deutsche Börse.
Kbkristi
27.02.2021 kl 12:17
10912
Ja, det er et godt spørsmål.
Jeg sendte nettopp nå en mail til selskapet.
Vi her inne sitter på betydelige verdier, så jeg håper de tar dette seriøst.
To whom it may concern.
Jeg, som mange andre var veldig overasket over den plutselige nedskrivingen av 18,4 mill USD i Q4.
Vi har satt betydelige beløp inn i Mpcc, og det bekymrer meg at betaling av utbytte plutselig forandres.
Policy om at 75% av overskudd skal gå tilbake til aksjonærene, er forandret. Nå skal det kun betales ned på gjeld. Vil dette vedvare, og hvorfor?
Når forventer dere å betale utbytte?
Det får oss til å lure på om det er flere lik i skapet som dere ikke har formidlet?
Kan vi forvente fortsatt store nedskrivninger i kommende kvartal?
Jeg har en tråd i Finansavisens forum, MPCC Bull 2021, som pr nå har 238.000 leserklikk.
Derfor håper jeg dere tar dette alvorlig, og kommer med et svar.
Jeg har også merket meg at paragraf 9 i vedtektene er fjernet. Betyr dette at selskapet nå vil satse på å forbli i containerbransjen?
Jeg sendte nettopp nå en mail til selskapet.
Vi her inne sitter på betydelige verdier, så jeg håper de tar dette seriøst.
To whom it may concern.
Jeg, som mange andre var veldig overasket over den plutselige nedskrivingen av 18,4 mill USD i Q4.
Vi har satt betydelige beløp inn i Mpcc, og det bekymrer meg at betaling av utbytte plutselig forandres.
Policy om at 75% av overskudd skal gå tilbake til aksjonærene, er forandret. Nå skal det kun betales ned på gjeld. Vil dette vedvare, og hvorfor?
Når forventer dere å betale utbytte?
Det får oss til å lure på om det er flere lik i skapet som dere ikke har formidlet?
Kan vi forvente fortsatt store nedskrivninger i kommende kvartal?
Jeg har en tråd i Finansavisens forum, MPCC Bull 2021, som pr nå har 238.000 leserklikk.
Derfor håper jeg dere tar dette alvorlig, og kommer med et svar.
Jeg har også merket meg at paragraf 9 i vedtektene er fjernet. Betyr dette at selskapet nå vil satse på å forbli i containerbransjen?
jess23
27.02.2021 kl 13:13
10835
Det er ikke nedskrivning på 18,4mill USD. Det er det totale regnskapsmessige tapet.
Det jeg stusser veldig over er impairment tapet på 4,8mill USD. De skriver:
"At 10 December 2020, the Group entered into a Memorandum of Agreement for the sale of AS Laguna with the expected delivery to the new owners in the first half of 2021. As the vessel has not been delivered to its new owners as at 31 December 2020, the vessels is classified as held for sale. Subsequent to the balance sheet date the Group entered into a Memorandum of Agreement for the sale of AS Frida. As the net sales prices for these vessels are below the carrying amounts, an impairment of USD 4.8 million has been recognized in Q4 2020"
Er årsaken at de har hatt altfor skipsverdier i regnskapet? Eller solgte de altfor billig?
Burde ved salg av skip i Q4 ligge minimum på skipsverdi i regnskapet mener nå jeg.
Det jeg stusser veldig over er impairment tapet på 4,8mill USD. De skriver:
"At 10 December 2020, the Group entered into a Memorandum of Agreement for the sale of AS Laguna with the expected delivery to the new owners in the first half of 2021. As the vessel has not been delivered to its new owners as at 31 December 2020, the vessels is classified as held for sale. Subsequent to the balance sheet date the Group entered into a Memorandum of Agreement for the sale of AS Frida. As the net sales prices for these vessels are below the carrying amounts, an impairment of USD 4.8 million has been recognized in Q4 2020"
Er årsaken at de har hatt altfor skipsverdier i regnskapet? Eller solgte de altfor billig?
Burde ved salg av skip i Q4 ligge minimum på skipsverdi i regnskapet mener nå jeg.
Kbkristi
27.02.2021 kl 13:29
10836
Ja, jeg begynner å lure på hva de driver med?
Her er adressa, send dem spørsmål!
ir@mpc-container.com
Her er adressa, send dem spørsmål!
ir@mpc-container.com
Mpcc er ikke den eneste som skriver ned verdier på skip
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/02/26/7633917/skipsverdier-for-23-milliarder-opp-i-royk-pa-5-ar?mobile=1
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/02/26/7633917/skipsverdier-for-23-milliarder-opp-i-royk-pa-5-ar?mobile=1
jess23
27.02.2021 kl 13:39
10803
Dette har jo ikke noe med container skip å gjøre. Verdien på containerskip har jo steget voldsomt siste halvåret.
Dette skriver MPC i sin rapport:
"With the improvement of the market momentum, also second hand sales activity and prices increased. Q4 2020 saw 65 container vessel sales. Prices increased from USD 3.75 million for a ten year old 1k TEU vessel in June 2020 to USD 5 million in January 2021. For a ten year old 1.7k TEU vessel, the price increased from USD 6 million in June 2020 to USD 9 million in January 2021 and from 8m USD to USD 13 million for a 10 year old 2.8k TEU vessel".
Dette skriver MPC i sin rapport:
"With the improvement of the market momentum, also second hand sales activity and prices increased. Q4 2020 saw 65 container vessel sales. Prices increased from USD 3.75 million for a ten year old 1k TEU vessel in June 2020 to USD 5 million in January 2021. For a ten year old 1.7k TEU vessel, the price increased from USD 6 million in June 2020 to USD 9 million in January 2021 and from 8m USD to USD 13 million for a 10 year old 2.8k TEU vessel".
Kaga
27.02.2021 kl 15:42
10592
Det var vel ingen som forventet noe utbytte nå etter Q4, det er iallefall inntrykket jeg har fått etter å ha fulgt denne tråden. Det har virket som de fleste har regnet med et minusresultat i Q4, det er iallefall mitt inntrykk.
Og Constantin har vel vært ganske klar på at utbytter kan forventes senere i år. Det står vel ikke noe sted at de har endret den policyen? Nedbetaling av gjeld og utbytte sier han i alle intervjuer. Jeg sitter tålmodig og har trua på at dette blir bra etterhvert, både aksjekurs og utbytte
Og Constantin har vel vært ganske klar på at utbytter kan forventes senere i år. Det står vel ikke noe sted at de har endret den policyen? Nedbetaling av gjeld og utbytte sier han i alle intervjuer. Jeg sitter tålmodig og har trua på at dette blir bra etterhvert, både aksjekurs og utbytte
Redigert 27.02.2021 kl 15:47
Blir hektisk nå i container markedet nå, når Biden deler ut 1900 milliarder dollar.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/41RdqR/krisepakke-godkjent-i-representantenes-hus
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/41RdqR/krisepakke-godkjent-i-representantenes-hus
polakk
27.02.2021 kl 20:12
10193
Har aksjer i Navios Maritime Container
Laget en sammenligning av verdien på skipene i MPCC og Navios.
Det kan være at noen av antagelsene mine er feil, og er selvfølgelig åpen for rettelser.
Navios Container - 29 vessels, totaling 142,821 TEU. The current average age of the fleet is 12.3 years
Vessel value i regnskapet –blir cirka 400 millioner $ 31.12.2020
Dersom vi deler det på 29 båter så er gjennomsnittsverdi – 13,79 millioner $ per båt
Skipene tar i gjennomsnitt – 4925 TEU
Dersom vi ser på salgspris for slike skip så ser vi at den sannsynligvis vil ligge over 20 millioner $ per skip, kanskje også noe høyere.
Vi får da en samlet verdi på flåten til Navios – på cirka 600 millioner $ i dagens marked.
Panamax Co Osaka 4.506 TEU 2008 Samsung, Korea MANB&W - $ 20,5m Greek
MPC Container – 64 vessels, 8 av disse i Joint Venture 132, 663 TEU. Average age fleet is 13,5 years
Vessel Value i regnskapet – 621 Millioner $ 31.12.2020
Dersom vi deler det på 60 båter så er gjennomsnittsverdi – 10,35 millioner $ per båt
Skipene tar i gjennomsnitt – 2073 TEU
For MPCC vil jeg anta at aktuell salgsprisen for slike skip stemmer nokså mye med det som er i regnskapet, det vil si at dei tidligere har vært for høye.
Hvor skipene er bygd og vedlikeholdt spiller selvfølgelig også en rolle her.
MPCC har også scrubber på noen skip, noe som også tar opp verdiene.
Uansett så ser du ut for meg at MPCC har høy verdi på sine skip i regnskapet dersom vi sammenligner med konkurrenten Navios Container. Dette forklarer etter min mening hvorfor MPCC har solgt skip med tap
Laget en sammenligning av verdien på skipene i MPCC og Navios.
Det kan være at noen av antagelsene mine er feil, og er selvfølgelig åpen for rettelser.
Navios Container - 29 vessels, totaling 142,821 TEU. The current average age of the fleet is 12.3 years
Vessel value i regnskapet –blir cirka 400 millioner $ 31.12.2020
Dersom vi deler det på 29 båter så er gjennomsnittsverdi – 13,79 millioner $ per båt
Skipene tar i gjennomsnitt – 4925 TEU
Dersom vi ser på salgspris for slike skip så ser vi at den sannsynligvis vil ligge over 20 millioner $ per skip, kanskje også noe høyere.
Vi får da en samlet verdi på flåten til Navios – på cirka 600 millioner $ i dagens marked.
Panamax Co Osaka 4.506 TEU 2008 Samsung, Korea MANB&W - $ 20,5m Greek
MPC Container – 64 vessels, 8 av disse i Joint Venture 132, 663 TEU. Average age fleet is 13,5 years
Vessel Value i regnskapet – 621 Millioner $ 31.12.2020
Dersom vi deler det på 60 båter så er gjennomsnittsverdi – 10,35 millioner $ per båt
Skipene tar i gjennomsnitt – 2073 TEU
For MPCC vil jeg anta at aktuell salgsprisen for slike skip stemmer nokså mye med det som er i regnskapet, det vil si at dei tidligere har vært for høye.
Hvor skipene er bygd og vedlikeholdt spiller selvfølgelig også en rolle her.
MPCC har også scrubber på noen skip, noe som også tar opp verdiene.
Uansett så ser du ut for meg at MPCC har høy verdi på sine skip i regnskapet dersom vi sammenligner med konkurrenten Navios Container. Dette forklarer etter min mening hvorfor MPCC har solgt skip med tap
Redigert 27.02.2021 kl 21:00
Gastromat
27.02.2021 kl 20:55
10071
Snakker for egen del, aner ikke om det er så veldig relevant, men når jeg styrer min egen skute og økonomi så kvitter jeg med kjipe utgifter raskest mulig, slik at ting raskere ser bedre ut. Er ingen mester på regnskap, men Mpc har vel nettopp kommet ut av en ræva periode og nettopp startet en god periode, hvis man rydder opp i økonomien da så ser vel aldri ting bra ut umiddelbart. Forventningene til q4 var nok litt høye, men jeg tror tålmodighet vil lønne seg her, utbytte tror jeg kommer i q1.
jess23
27.02.2021 kl 21:34
9972
Dette er børsnotert selskap og de kan ikke trikse og mikse som de selv ønsker(selv om det nok er en del "kreativ" bokføring hos flere). Her har de åpenbart hatt altfor høye skipsverdier i sitt regnskap og det er ikke bra.
At de ikke treffer helt riktig på dette er greit. Men her burde det faktisk gått motsatt vei. Skipsverdiene har steget. Og det å bomme med 30% til 40% på minussiden da er ikke bra. Det er i allefall min mening.
Men når det er sagt så vil jo uansett MPC tjene godt med penger neste par år. Så får vi bare håpe utbyttene blir såpass bra at større investorer ønsker i være investert der.
At de ikke treffer helt riktig på dette er greit. Men her burde det faktisk gått motsatt vei. Skipsverdiene har steget. Og det å bomme med 30% til 40% på minussiden da er ikke bra. Det er i allefall min mening.
Men når det er sagt så vil jo uansett MPC tjene godt med penger neste par år. Så får vi bare håpe utbyttene blir såpass bra at større investorer ønsker i være investert der.
Redigert 27.02.2021 kl 22:06
Her er tallenes tale. Inntektene i 2020 ble på 171$ mill, samt et resultat på minus $64 mill. 171+64= 235. De trenger altså 235$ mill i inntekter i 2021 hvis dem skal gå i null forutsatt at de har samme nedskriving fart og samma finans kostnader i 2021 som i 2020. De uttalte selv at forventet inntekt i 2021 er mellom 200-240. I tillegg har baack uttalt at gjeld skal betales, i 2020 ble det betalt så og si 0 på gjeld.
Struts
28.02.2021 kl 10:26
9463
Sett litt på tallene jeg også, mest med tanker på å sammenligne noen tall for q3 og q4. Alle vet at q4 (markedsmessig gjaldt vel det for alle container-redere) var atskillig bedre enn det foregående (skulle ikke så mye til), med økte rater og økte skipsverdier. Det er da litt pussig å se at tallene for MPC nærmest fremstår med det motsatte, selv om vi «vet» at alt vil bli så mye bedre i kvartalene fremover.
Først de enkle tallene:
For q3: Average T/C earnings $ 7,412 per day. Average Opex $ 4,905 per day.
For q4: Average T/C earnings $ 8,115 per day. Average Opex $ 5,251 per day.
(sistnevnte er vel faktiske drifstkostnader, før finanskostnader, oppgang i Opex q4 muligens pga
økte dokkingskostnader, Covid-realtert osv.)
Verdier/gjeld/cash/NIBD
Total assets q 3: $ 702.1 mill
Total assets q 4: $ 678.1 mill
Total equity:
q3: $ 400.7 mill
q4: $ 383.0 mill
Non-currrent assets (i regnskapet for q3 av rederiet beskrevet som at det «reflects the book values of the vessels operated by the Group including the equity investments into a joint venture», altså bokførte verdier, samt deres andel av de 8 skipene i J/V’et):
q3: $ 628.7 mill
q4: $ 621.1 mill
Debt q3: $ 274.2 mill
Debt q4: $ 276.9 mill
Cash q3: $ 50.2 mill
Cash q4: $ 39.3 mill
Vessels:
q3: $ 596,8 mill
q4: $ 588.8 mill
NIBD (Net interesting debt = gjeld minus cash):
q3: $ 224.0 mill
q4: $ 237.6 mill
Med utgangspunkt i at NAV (Net Asset Value) for shippingaksjer er tilnærmet det samme som flåteverdien minus NIBD, så blir det:
q3: 596.8 - 224.0 = $ 372.8 mill
q4: 588.8 - 237.6 = $ 351.2 mill
Number of shares (after both quarters): 394,256,127
NAV pr aksje (omtrentlig):
q3: = $ 0.94
q4: = $ 0.89
For meg er det flere tankekors her. Gjelden opp, verdiene ned? Hvordan har man prestert å få en lavere flåteverdi, når alle solemerker skulle tilsi at den burde ha gått rett opp? At de har solgt/levert «AS Fiona» er i den kontekst peanøtter. Og «AS Laguna» var jo ikke overlevert til ny eier da q4-tallene forelå, så det har heller ingen innvirkning. Jeg håper mine tall er helt på sauejordet, for at NAV ender opp med å bli lavere etter q4 enn q3, finner jeg mer forbausende enn om jeg skulle ha blitt truffet i knotten av en meteoritt. Noe som ellers kanskje kunne vært å foretrekke, da hadde nemlig mine små bekymringer fordunstet som dugg for solen. Vel, det sies alt har sin forklaring, så jeg håper å få oppleve en «ny vår» i år også!
Skulle sikkert tatt med andre viktige tall, men nevner bare:
Loss q3 : USD 17.8 mill
Loss q4 : USD 18.4 mill
Først de enkle tallene:
For q3: Average T/C earnings $ 7,412 per day. Average Opex $ 4,905 per day.
For q4: Average T/C earnings $ 8,115 per day. Average Opex $ 5,251 per day.
(sistnevnte er vel faktiske drifstkostnader, før finanskostnader, oppgang i Opex q4 muligens pga
økte dokkingskostnader, Covid-realtert osv.)
Verdier/gjeld/cash/NIBD
Total assets q 3: $ 702.1 mill
Total assets q 4: $ 678.1 mill
Total equity:
q3: $ 400.7 mill
q4: $ 383.0 mill
Non-currrent assets (i regnskapet for q3 av rederiet beskrevet som at det «reflects the book values of the vessels operated by the Group including the equity investments into a joint venture», altså bokførte verdier, samt deres andel av de 8 skipene i J/V’et):
q3: $ 628.7 mill
q4: $ 621.1 mill
Debt q3: $ 274.2 mill
Debt q4: $ 276.9 mill
Cash q3: $ 50.2 mill
Cash q4: $ 39.3 mill
Vessels:
q3: $ 596,8 mill
q4: $ 588.8 mill
NIBD (Net interesting debt = gjeld minus cash):
q3: $ 224.0 mill
q4: $ 237.6 mill
Med utgangspunkt i at NAV (Net Asset Value) for shippingaksjer er tilnærmet det samme som flåteverdien minus NIBD, så blir det:
q3: 596.8 - 224.0 = $ 372.8 mill
q4: 588.8 - 237.6 = $ 351.2 mill
Number of shares (after both quarters): 394,256,127
NAV pr aksje (omtrentlig):
q3: = $ 0.94
q4: = $ 0.89
For meg er det flere tankekors her. Gjelden opp, verdiene ned? Hvordan har man prestert å få en lavere flåteverdi, når alle solemerker skulle tilsi at den burde ha gått rett opp? At de har solgt/levert «AS Fiona» er i den kontekst peanøtter. Og «AS Laguna» var jo ikke overlevert til ny eier da q4-tallene forelå, så det har heller ingen innvirkning. Jeg håper mine tall er helt på sauejordet, for at NAV ender opp med å bli lavere etter q4 enn q3, finner jeg mer forbausende enn om jeg skulle ha blitt truffet i knotten av en meteoritt. Noe som ellers kanskje kunne vært å foretrekke, da hadde nemlig mine små bekymringer fordunstet som dugg for solen. Vel, det sies alt har sin forklaring, så jeg håper å få oppleve en «ny vår» i år også!
Skulle sikkert tatt med andre viktige tall, men nevner bare:
Loss q3 : USD 17.8 mill
Loss q4 : USD 18.4 mill
Redigert 28.02.2021 kl 10:32
PSI- Investor
28.02.2021 kl 12:38
9253
Mye bra jobbing med tallene her.
Selv gidder jeg ikke bekymre meg nevneverdig.
Han hadde neppe stilt opp både her og der og fortalt om hvor bra alt nå blir hvis det bare var bløff.
Og det er nok litt forståelig at man får ut all dritt når det uansett har gått dårlig, da for å få enda bedre resultater ved neste presentasjon
Selv gidder jeg ikke bekymre meg nevneverdig.
Han hadde neppe stilt opp både her og der og fortalt om hvor bra alt nå blir hvis det bare var bløff.
Og det er nok litt forståelig at man får ut all dritt når det uansett har gått dårlig, da for å få enda bedre resultater ved neste presentasjon
Struts
28.02.2021 kl 12:49
9332
Fornuftig! Jeg er vel typisk for den gruppen omtalte da Mark Twain skrev: Noen mennesker gir sine bekymringer svømmeundervisning i stedet for å drukne dem.
"Og det er nok litt forståelig at man får ut all dritt når det uansett har gått dårlig, da for å få enda bedre resultater ved neste presentasjon"
Det var der mine tanker også havnet i går (litt big bath accounting. Ha! :-)). Så har de gitt seg selv en balance sheet begrunnelse til å utsette utbytte om det blir et spørsmål. Blir spennende å se mot 1kv og hva som dukker opp og kanskje sikre noen gevinster langs veien. Kanskje ;-)
Det var der mine tanker også havnet i går (litt big bath accounting. Ha! :-)). Så har de gitt seg selv en balance sheet begrunnelse til å utsette utbytte om det blir et spørsmål. Blir spennende å se mot 1kv og hva som dukker opp og kanskje sikre noen gevinster langs veien. Kanskje ;-)
64$ mill er vell bare et papir tap. Resultat et resultat 171 millioner som det skal enten deles ut 70% til aksje eiere for 2020. Etter hva jeg forstår er det sent spørsmål om utbetaling til mpcc
Rota litt med tall. Men det er mye papir tap slik som avskrivinger. Er ikke sikker på tallene. Må gå inn på årsrapporten. Papir avskrivinger overskygger resultatet så her må man di igjennom avskriving. Containerskipsrederiet MPC Container Ships oppnådde et driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) på 4,5 millioner dollar i fjerde kvartal, mot 4,8 millioner i fjerde kvartal 2019.
Av- og nedskrivninger på 17,6 millioner dollar ga imidlertid negativ bunnlinje for rederiet. Disse beløp seg til 13,6 millioner dollar i fjerde kvartal 2019.
MPC oppnådde gjennomsnittlige befraktningsinntekter på 8.115 dollar pr. dag i perioden, mot 7.412 dollar pr. dag kvartalet før.
Samlede inntekter oppgis til 45,6 millioner dollar for fjerde kvartal og 171,9 millioner for 2020.
Av- og nedskrivninger på 17,6 millioner dollar ga imidlertid negativ bunnlinje for rederiet. Disse beløp seg til 13,6 millioner dollar i fjerde kvartal 2019.
MPC oppnådde gjennomsnittlige befraktningsinntekter på 8.115 dollar pr. dag i perioden, mot 7.412 dollar pr. dag kvartalet før.
Samlede inntekter oppgis til 45,6 millioner dollar for fjerde kvartal og 171,9 millioner for 2020.
jess23
28.02.2021 kl 13:49
9283
Men MPC gjør jo det motsatte! De har kjørt høye skipsverdier som er å gjøre regnskapet bedre enn det egentlig er.
Redigert 28.02.2021 kl 13:50
Ja ja , jeg legger iallefall inn salgsordre på mine få aksjer i mpcc, i morgen, så får jeg finne noe annet og sette pengene i. Ønsker dere gjenværende aksjonærer lykke til
Billyjojimbob
28.02.2021 kl 14:47
9259
Er det dags å sikre resten i denne juvelen?Litt av en reise på kort tid,Krakkelakk er du her ennå?
De har ikke tapt, Loss q3 : USD 17.8 mill
Loss q4 : USD 18.4 mill. Mesteparten er bare på papiret, det burde gi et skatte fradrag i tillegg... må ikke la dere lure av avskrivinger som er et papirtap.
Loss q4 : USD 18.4 mill. Mesteparten er bare på papiret, det burde gi et skatte fradrag i tillegg... må ikke la dere lure av avskrivinger som er et papirtap.
Mpcc regner med For inneværende år har MPC en forventning om mellom 200 og 240 millioner dollar. Ebitda-guidingen for 2021 er på 90–120 millioner dollar.
Det er det samme som Recsi forventer med ML når det åpner.
Avskrivinger kan skygge legge men på en annen side gir det skatte lette.
La oss si Ebitda på 120 millioner og resultat på 20 millioner
Det betyr ikke at 100 millioner blir borte selv om avskriving av maskinutstyr er 100 millioner
Selskapet vil fremdeles ha 120 millioner.
Det er det samme som Recsi forventer med ML når det åpner.
Avskrivinger kan skygge legge men på en annen side gir det skatte lette.
La oss si Ebitda på 120 millioner og resultat på 20 millioner
Det betyr ikke at 100 millioner blir borte selv om avskriving av maskinutstyr er 100 millioner
Selskapet vil fremdeles ha 120 millioner.
jess23
28.02.2021 kl 16:01
9199
Skal du sammenligne med andre må du iallefall bruke noen innen samme segment.
Jeg reagerer på NAV-verdien. Innen shipping er denne viktig.
Det som normalt skjer når man får et slikt supermarked som det container har vært nå, er at skipsverdiene skrives opp. Og dette merkes normal aller best hos de som ikke har de nyeste skipa, slik som MPC. Og når da NAV øker betraktelig så vil aksjekursen fremstå som billig hvis den ikke følger med NAV opp. Alle analytikere i shipping bruker jo NAV-verdien for fastsettelse av kursmål. Selvsagt andre momenter som er med også, men NAV er viktig.
Derfor ble jeg veldig skuffet for Q4. NAV burde steget og dermed hadde kursen fremstått som gunstigere.
Har fremdeles aksjer i MPC, men posten er redusert. Valgt å øke litt i andre containerselskap.
Jeg reagerer på NAV-verdien. Innen shipping er denne viktig.
Det som normalt skjer når man får et slikt supermarked som det container har vært nå, er at skipsverdiene skrives opp. Og dette merkes normal aller best hos de som ikke har de nyeste skipa, slik som MPC. Og når da NAV øker betraktelig så vil aksjekursen fremstå som billig hvis den ikke følger med NAV opp. Alle analytikere i shipping bruker jo NAV-verdien for fastsettelse av kursmål. Selvsagt andre momenter som er med også, men NAV er viktig.
Derfor ble jeg veldig skuffet for Q4. NAV burde steget og dermed hadde kursen fremstått som gunstigere.
Har fremdeles aksjer i MPC, men posten er redusert. Valgt å øke litt i andre containerselskap.
Sammenligne omsetningen er sammenligning uansett marked..
jeg verdsetter selskaper etter inntjening eps eller p/e
Du for gjerne bruke nav men det blir uvesentlig slik jeg og mange verdsetter et selskap.
Du for gjerne bruke nav men det blir uvesentlig slik jeg og mange verdsetter et selskap.
Sammenligne omsetningen er sammenligning uansett marked..
Hvis resultatet blir 120 millioner usd vil det gi en eps på 2,55,- Og verdsettelsen av selskapet blir rundt 30-40 kroner per aksje. Men det er ikke garantert det ledelsen sier er riktig. Det er alt for tidlig og forutsi inntjeningen.
jess23
28.02.2021 kl 18:50
9025
Det er da helt hinsides det du kommer med her. DNB traff jo Q4 rimelig bra(revenues traff de 100%), selv om de var litt for positive angående kostnader. Deres analyser er meget grundige.
For 2021 har de revenues på 248mill USD og EPS på 0,10 USD. Denne analysen er oppdatert etter Q4-rapporten. De har kursmål 8,2.
Det kan jo skje at container markedet fortsetter oppover og at MPC kan få ennå litt ekstra ut av dette året. men det er jo helt urealistisk å tro på EPS på 2,55 NOK.
For 2021 har de revenues på 248mill USD og EPS på 0,10 USD. Denne analysen er oppdatert etter Q4-rapporten. De har kursmål 8,2.
Det kan jo skje at container markedet fortsetter oppover og at MPC kan få ennå litt ekstra ut av dette året. men det er jo helt urealistisk å tro på EPS på 2,55 NOK.
Det er ledelsen i mpcc sim sier det.. Mpcc regner med For inneværende år har MPC en forventning om mellom 200 og 240 millioner dollar.
«Ebitda-guidingen for 2021 er på 90–120 millioner dollar.».
«Ebitda-guidingen for 2021 er på 90–120 millioner dollar.».
Ebitda ja det blir for høyt, Ebitda er før skatt og renter. Og ev nedskrivinger som er et tap på papir.
Helg11
28.02.2021 kl 21:58
8600
Ship o hoi!
Da er regnearkene oppdatert ifht. skipene fra Bluewater Holding Schifffahrtsgesellschaft GmbH & Co. Jeg har tatt utgangspunkt i at disse skipene er de 7 "tyskbygde" fra Aker MTW Werft GmbH + AS Clarita fra STX Offshore & Shipbuilding Co., Ltd. De 10 andre i 2800-klassen er fra Hyundai Mipo Dockyard Co. Ltd, og regner disse foreløpig som heleide. JV-skipene og fratrekket er merket med rødt i regnearket, slik at fargene matcher MPC-logoen. ;-) Og så kan vi endre hvis ir@mpc svarer noe annet.
Jeg syns det enkleste fortsatt er å operere med bull/bear estimater, og så kan alle gjøre sine egne justeringer ifht. dette. Ifht. diskusjonen om skipsverdier er også arket med referanse til vesselsvalue indeksen oppdatert pr. tirsdag 23.feb, og satser på å holde denne oppdatert derfra fremover.
Har funnet noen (for meg) nye rapporter som jeg syns var spennende - Seasure market report (ukentlig oppdatert). Her kan man fra torsdagens utgave bl.a. lese om de siste kontraktene som er gjort i containerverdenen. Eksempler:
Capt Thanasis 2,824 TEU fra Hyundai Mipo går for 20.900 USD/dag i 2 år
Nordpanther 1,730 TEU Zhejiang Ouhua for 19,400 USD/dag i 1 år.
Så får man kjent markedet på pulsen.
Kilde: https://www.hellenicshippingnews.com/seasure-market-report-26-february-2021/
Da er regnearkene oppdatert ifht. skipene fra Bluewater Holding Schifffahrtsgesellschaft GmbH & Co. Jeg har tatt utgangspunkt i at disse skipene er de 7 "tyskbygde" fra Aker MTW Werft GmbH + AS Clarita fra STX Offshore & Shipbuilding Co., Ltd. De 10 andre i 2800-klassen er fra Hyundai Mipo Dockyard Co. Ltd, og regner disse foreløpig som heleide. JV-skipene og fratrekket er merket med rødt i regnearket, slik at fargene matcher MPC-logoen. ;-) Og så kan vi endre hvis ir@mpc svarer noe annet.
Jeg syns det enkleste fortsatt er å operere med bull/bear estimater, og så kan alle gjøre sine egne justeringer ifht. dette. Ifht. diskusjonen om skipsverdier er også arket med referanse til vesselsvalue indeksen oppdatert pr. tirsdag 23.feb, og satser på å holde denne oppdatert derfra fremover.
Har funnet noen (for meg) nye rapporter som jeg syns var spennende - Seasure market report (ukentlig oppdatert). Her kan man fra torsdagens utgave bl.a. lese om de siste kontraktene som er gjort i containerverdenen. Eksempler:
Capt Thanasis 2,824 TEU fra Hyundai Mipo går for 20.900 USD/dag i 2 år
Nordpanther 1,730 TEU Zhejiang Ouhua for 19,400 USD/dag i 1 år.
Så får man kjent markedet på pulsen.
Kilde: https://www.hellenicshippingnews.com/seasure-market-report-26-february-2021/
Struts
01.03.2021 kl 06:49
8173
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Følgende er rapportert å ha solgt aksjer: Clearstream Banking minus 289’ (totalt 14,371’), Six Sis ned 211’ (5,337’), Euroclear minus 106’ (totalt 14,630’). Ellers kun små endringer.
På plussiden: To av Bank of NY Mellons tre kontoer har økt med hhv 2,108’ og 518’ aksjer (til 2,893’ og 3,599’ respektive), Trapesa AS (ved Snorre Erik Øverland, investor) som nylig solgte seg ut av listen er inne igjen med 780’, det samme er SEB med 746’ aksjer. Videre erverver Interactive Brokers 76’ (totalt 1,374’), Nordnet Livsforsikring + 50’ (2,665’), Avanza Bank pluss 42’ (1,374’) og Nordnet Bank + 27’ (totalt 1,707’). Ellers bare små endringer.
Følgende er rapportert å ha solgt aksjer: Clearstream Banking minus 289’ (totalt 14,371’), Six Sis ned 211’ (5,337’), Euroclear minus 106’ (totalt 14,630’). Ellers kun små endringer.
På plussiden: To av Bank of NY Mellons tre kontoer har økt med hhv 2,108’ og 518’ aksjer (til 2,893’ og 3,599’ respektive), Trapesa AS (ved Snorre Erik Øverland, investor) som nylig solgte seg ut av listen er inne igjen med 780’, det samme er SEB med 746’ aksjer. Videre erverver Interactive Brokers 76’ (totalt 1,374’), Nordnet Livsforsikring + 50’ (2,665’), Avanza Bank pluss 42’ (1,374’) og Nordnet Bank + 27’ (totalt 1,707’). Ellers bare små endringer.
Struts
01.03.2021 kl 06:53
8150
Takk! Mulig dumt spørsmål, men hvor får man (hvis man får) se disse regnearkene?
Helg11, supert at du har fått lagt inn automatisk justering for "tap" av inntekter pga JV! :-) Det er imidlertid bare et av skipene du har lagt inn som skip i JV som stemmer. 7 av skipene er nettopp skip fra Hyundai Mipo Dockyard Co. Ltd. Det må det være, siden det er spesifisert at det dreier seg om skip i størrelsen 2824 TEU. Nr 8 kan jo være et av de du nevner, men jeg tror like gjerne det også kan være et av de totalt 11 fra Hyundai Mipo. Jeg kommer til å velge de 8 med best rate av disse 11, da kan jeg neppe ha tatt med for lite inn i JV i alle fall. :-)
NB: Jeg har ikke fått svar fra MPC ennå, sier selvsagt fra når/hvis det skjer.
NB: Jeg har ikke fått svar fra MPC ennå, sier selvsagt fra når/hvis det skjer.
Redigert 01.03.2021 kl 07:05
Kbkristi, det er ikke så lett å vite hva en skal velge å bruke som Total CBE, siden det ser ut til at CAPEX kan variere mye.
Det tre første kvartalene var CAPEX henholdsvis på 751/800/800 $, og i Q4 på hele 1471$.
I og med at de tre første var såpass like, håper jeg den siste var et unntak...
Jeg tenker i alle fall at vi bør være på den sikre siden om vi bruker 9000$, som du nevner i en annen kommentar.
Det tre første kvartalene var CAPEX henholdsvis på 751/800/800 $, og i Q4 på hele 1471$.
I og med at de tre første var såpass like, håper jeg den siste var et unntak...
Jeg tenker i alle fall at vi bør være på den sikre siden om vi bruker 9000$, som du nevner i en annen kommentar.
Er jo Helg11 sitt, men siden han er så grei og deler så åpent regner jeg med det er greit at jeg linker til den. :-)
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=0
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=0
Redigert 01.03.2021 kl 08:14
Helg11
01.03.2021 kl 08:18
7735
Link ligger i toppen i oversikten fra Kbkristi.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit?usp=sharing
@dato: Jeg endrer JV-skipene i løpet av dagen - og så tar vi en ny justering hvis du får svar.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit?usp=sharing
@dato: Jeg endrer JV-skipene i løpet av dagen - og så tar vi en ny justering hvis du får svar.
Struts
01.03.2021 kl 08:27
7683
Ah! Da stryker jeg det med "mulig" dumt spørsmål. Uansett, nå lettet tåken litt!
Ellers litt "annerledes" børsmelding nettopp:
https://newsweb.oslobors.no/message/526430
Ellers litt "annerledes" børsmelding nettopp:
https://newsweb.oslobors.no/message/526430
Redigert 01.03.2021 kl 08:35