MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.12.2020 kl 21:25
8758
Ja, som en sa tidligere idag, så er begge skipa nedbetalt og generere cash i løpet av 2 år. Om de oppnår dagens rater på de. De betaler markedspris for dem. Så det var en 2007 3500TEU som gikk 2 desember til $ 10,5 mill.
Så dette vil nok bare øke verdien av selskapet.
Så dette vil nok bare øke verdien av selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Oppis27
07.12.2020 kl 21:39
8779
Når skulle de legge frem neste kvartalstall, var det i romjula?
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
jess23
07.12.2020 kl 21:44
8847
Ifølge finansiell kalender kommer det 26 feb. 2021.
Veldig sjelden det kommer før kvartalet er ferdig 😉
Veldig sjelden det kommer før kvartalet er ferdig 😉
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Oppis27
07.12.2020 kl 22:25
8772
Var en lenger ned i forumet som snakket om 19 børsdager, men da er det sikkert i februar som dere sier
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
07.12.2020 kl 22:39
8761
19 børsdager til Q1 starter( 1 januar starter Q1 I regnskapet)
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Cheers4Beers
08.12.2020 kl 01:55
8651
Vedlagt link viser er godt bilde på den enorme opphopingen av containere man ser for tiden😎
https://mobile.twitter.com/AbirThakurta/status/1335311156349710338
https://mobile.twitter.com/AbirThakurta/status/1335311156349710338
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.12.2020 kl 04:39
8648
Vi har nå 15 børsdager igjen av Q4. Men legg ikke noe vekt på de tallene som kommer fram da. Okt og nov var dårlige måneder. Q1 derimot blir mye bedre. Da er de dårlige kontrakter iferd med å bli byttet ut. Det er neste år Mpcc blir gull.
Og TCI holder formen. + 0,16% til 1283,82
Og TCI holder formen. + 0,16% til 1283,82
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.12.2020 kl 05:14
8676
De har jo penger på bok til å betale skipa, faktisk kan de kjøpe enda ett uten problemer. Får håpe de får de så snart som mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Skytta
08.12.2020 kl 08:45
8594
I korte trekk: Kriseemisjon gjennomføres, for å sikre driften. Markedet snur (360) 180 grader på 3 måneder og pengene fra emisjonen brukes på ny tonnasje, som seiler inn blanke kroner i kassa fra dag 1 og hvor 75% av netto inntekter går til utbytte! Magisk...
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Krakkelakken
08.12.2020 kl 09:21
8556
Nesten enig.
Bortsett fra at markedet snudde 180 grader 😉
Bortsett fra at markedet snudde 180 grader 😉
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
08.12.2020 kl 12:41
8462
Synes fremdeles det er pussig at det skal være så viktig å få minst mulig for aksjene i dette selskapet når kjøpsinteressen åpenbart er så stor.
Men nå fikk jeg da i alle fall enda en post, og har nå 4 ganger så mye som det jeg startet med.
Siden så mye som 76% av aksjene eies av de 10 største aksjonærene håper jeg at det snart kan være få aksjer igjen på billigsalg.
Men nå fikk jeg da i alle fall enda en post, og har nå 4 ganger så mye som det jeg startet med.
Siden så mye som 76% av aksjene eies av de 10 største aksjonærene håper jeg at det snart kan være få aksjer igjen på billigsalg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Fiskelosen
08.12.2020 kl 13:06
8516
Krakkelakken skrev Ratene bare fortsetter 📈 https://ycharts.com/indicators/reports/harpex
Er det ny oppdatering på ratene idag ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
08.12.2020 kl 14:35
8473
Hvor var det det stod at MPC har kjøpt 2 skip? Er jo rart om man nå i etterkant ikke finner noe på nett, om det lå der før?
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
08.12.2020 kl 14:49
8494
Ja, stusser også over at selger vil ha minst mulig. Hvor fant du at 76% av aksjene var eid av de ti største aksjonærene?
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Da benyttet jeg meg av dagens nedgang til å høyne porteføljen som nå utelukkende består av MPCC! Mange!
Det er klart at det medfører endel risiko å legge mye av formuen i en kurv, men det ligger allerede en god papirgevinst inne i kurven.
Satser på at kursen tar seg opp etterhvert som vi nærmer oss årsskiftet og økende rater for MPCC i nye kontrakter. Tiden må være ideell for å inngå nye kontrakter på et langt høyere ratenivå enn mange av skipene går på i dag.
Det er klart at det medfører endel risiko å legge mye av formuen i en kurv, men det ligger allerede en god papirgevinst inne i kurven.
Satser på at kursen tar seg opp etterhvert som vi nærmer oss årsskiftet og økende rater for MPCC i nye kontrakter. Tiden må være ideell for å inngå nye kontrakter på et langt høyere ratenivå enn mange av skipene går på i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Jeg var i kontakt med MPCC i dag. De kunne verken avkrefte/bekrefte kjøp av 2 nye skip. Heller ingen automatikk at denslags blir flagget i børsmelding.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Fiskelosen skrev Er det ny oppdatering på ratene idag ?
Skal vel komme en oppdatering om få minutter, 10.00 EST = 16.00 CET.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Eankee
08.12.2020 kl 15:58
8516
Jeg er ny i aksjen, og har kjøpt meg inn på 5,02. Håper investeringen kaster av seg. Har fulgt med denne over noe tid og tror at potensialet her er veldig bra. Ratene stiger og nye og forbedrede avtaler forhandles fram.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Struts
08.12.2020 kl 16:02
8570
Kjøp/salg av skip blir selvfølgelig bekreftet/flagget! Men like selvfølgelig er det, at de så blir, etter at alle forbehold er løftet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Kjøp og salg av containerskip er en del av MPCCs virksomhet og vil i utgangspunktet ikke bli flagget i egne børsmeldinger. Slik inforasjon vil derimot fremkomme av selskapets kvartals- og årsrapporter. Et unntak er dersom selskapet gjennomfører større flåtetransaksjoner der verdier anses å utgjøre en vesentlig del av MPCCs regnskapsmessige balanseverdier. Et ytterligere unntak var børsmeldinger vedr. kjøp av enkeltskip samt mindre flåter ifm. etableringen og oppkapitaliseringen av MPCC i 2017-18.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Fiskelosen
08.12.2020 kl 17:41
8434
Slettet brukerskrev Skal vel komme en oppdatering om få minutter, 10.00 EST = 16.00 CET.
Kan du sende meg link ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Fiskelosen
08.12.2020 kl 17:45
8415
Jeg kan faktisk ikke forstå hvorfor folk selge seg ut av denne på dette nivået. Jeg mener det kommer et sterkt hopp opp på denne aksjen. Å da tror jeg selv vi snakker 30-40 prosent. Kjipt å komme etter da. Jeg sitter tungt i denne. Å er ikke minste redd for at den faller litt frem å tilbake. Er man tålmodig og sitter over nyåret på denne med de nivåene vinsje her nå, så har du garantert en fin avkastning.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Struts
08.12.2020 kl 18:39
8274
Fair enough! Med 65 skip blir vel det litt for mye å forlange. Det med flagging av kjøp/salg av hvert skip. Verdiansettelser og periodebefraktninger (generelt) kan man jo også følge med på separat.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Billyjojimbob
08.12.2020 kl 19:14
8185
Fint at noen kjøper&selger på alle nivåer,trist markedsplass hvis ikke,mange har veldig fet gev her nå,men fremtidsutsiktene er gode så satser på swing& gain fremover👍
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Gozilla
08.12.2020 kl 19:29
8169
Fiskelosen skrev Kan du sende meg link ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
08.12.2020 kl 22:38
7949
"Panamax Nordspring and Nordwinter (3,586 TEU, Jul 2007 & Jul 2008, STX Offshore) sold to MPC Container Ships in an en bloc deal for USD 22.00 mil, VV value USD 21.24 mil."
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-december-08-2020/
Her står det ja. Er det noen tallknusere her inne som har et grovt estimat for hva disse skipene vil generere av inntekt (og kostnad) Q1,2,3,4 i 2021?
Går vel inn på lengre kontrakter til 20.000 USD pr dag. Hor mye koster det å drifte skip som dette? Typ hva blir EBITDA på et av de nye skipene her?
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-december-08-2020/
Her står det ja. Er det noen tallknusere her inne som har et grovt estimat for hva disse skipene vil generere av inntekt (og kostnad) Q1,2,3,4 i 2021?
Går vel inn på lengre kontrakter til 20.000 USD pr dag. Hor mye koster det å drifte skip som dette? Typ hva blir EBITDA på et av de nye skipene her?
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
InertGas
08.12.2020 kl 23:48
7827
Tror det ligger på ca. USD 9000 per dag. Mulig at det er øket pga COVID. Crewing repatriation kostnader har nok gått opp betraktelig (flyreiser har tatt 10x i mange tilfeller). Hva inntjening blir er vanskelig å forutsi.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
InertGas
08.12.2020 kl 23:48
7862
Tror det ligger på ca. USD 9000 per dag. Mulig at det er øket pga COVID. Crewing repatriation kostnader har nok gått opp betraktelig (flyreiser har tatt 10x i mange tilfeller). Hva inntjening blir er vanskelig å forutsi.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.12.2020 kl 05:42
7773
Supert at dette er i boks.
TCI styrker seg fortsatt, så de skal vel få godt betalt for de nye skipa framover.
TCI + 0,94% til 1295,83.
TCI styrker seg fortsatt, så de skal vel få godt betalt for de nye skipa framover.
TCI + 0,94% til 1295,83.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.12.2020 kl 08:24
7650
Ifra Q3-20:
• Average operating expenses(“OPEX”) were USD4,905 per day (Q22020:USD 4,901 perday).
MPC har en kontant break-even rate på rundt 8.000 dollar pr. skip pr. dag.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/11/20/7590620/for-mpc-container-ships-er-det-duket-for-kontraktsrush-i-supermarked
• Average operating expenses(“OPEX”) were USD4,905 per day (Q22020:USD 4,901 perday).
MPC har en kontant break-even rate på rundt 8.000 dollar pr. skip pr. dag.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/11/20/7590620/for-mpc-container-ships-er-det-duket-for-kontraktsrush-i-supermarked
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
09.12.2020 kl 08:45
7625
0,94%, når man er vant til tank og bulk så virker det liksom litt puslete, men på den andre siden kan man jo håpe at en eventuell dårlig dag også vil ha små bevegelser, og ikke som i går på capesize med ned 9,9%.
Jevn og pen oppgang er egentlig det beste, håper det fortsetter lenge, og at han 5,- kr mannen tar tidlig juleferie...
Jevn og pen oppgang er egentlig det beste, håper det fortsetter lenge, og at han 5,- kr mannen tar tidlig juleferie...
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.12.2020 kl 09:14
7586
But rates are unlikely to collapse.
https://www.hellenicshippingnews.com/lars-jensen-the-timescales-of-capacity/
https://www.hellenicshippingnews.com/lars-jensen-the-timescales-of-capacity/
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
09.12.2020 kl 09:39
7570
Fin artikkel.
Mangel på kontainere, kø i havner og rett og slett for liten kapasitet i havner er jo fint.
Han skriver som du sier at ratene neppe vil kollapse selv om etterspørselen skulle stabilisere seg på et noe lavere nivå.
Det er vel det viktigste for oss som har satset på aksjen.
Men jeg synes konklusjonen var veldig svevende? Kanskje endelig en analytiker som innrømmer at han ikke vet hva fremtiden vil bringe? Eller bare jeg som ikke skjønte de siste avsnittene.
Mangel på kontainere, kø i havner og rett og slett for liten kapasitet i havner er jo fint.
Han skriver som du sier at ratene neppe vil kollapse selv om etterspørselen skulle stabilisere seg på et noe lavere nivå.
Det er vel det viktigste for oss som har satset på aksjen.
Men jeg synes konklusjonen var veldig svevende? Kanskje endelig en analytiker som innrømmer at han ikke vet hva fremtiden vil bringe? Eller bare jeg som ikke skjønte de siste avsnittene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.12.2020 kl 10:29
7497
Vil tro handelen vil holde seg på relativt høyt nivå. Og da blir det nybygging som blir den store gamechanger. Det vil ta tid.
Det blir Q1, Q2 og Q3 neste år som blir bra. Og da får vi se. Kanskje ligger utbytte på et så høyt nivå, at dette er en aksje å beholde for framtiden :)
Ratene nå vil ikke slå inn for fullt før Q2. Allerede etter Q1 vil de ha mulighet til å betale et utbytte på nesten 20% p.a. av en inngangsverdi på kr 5. (brukt $-kurs på 8,83)
Og da vil ikke kursen ligge på kr 5.
Men fasit på dette får vi jo ikke før de legger fram resultatet i mai-21. Og for mange er jo dette alt for lenge å sitte stille i en aksje :)
Det blir Q1, Q2 og Q3 neste år som blir bra. Og da får vi se. Kanskje ligger utbytte på et så høyt nivå, at dette er en aksje å beholde for framtiden :)
Ratene nå vil ikke slå inn for fullt før Q2. Allerede etter Q1 vil de ha mulighet til å betale et utbytte på nesten 20% p.a. av en inngangsverdi på kr 5. (brukt $-kurs på 8,83)
Og da vil ikke kursen ligge på kr 5.
Men fasit på dette får vi jo ikke før de legger fram resultatet i mai-21. Og for mange er jo dette alt for lenge å sitte stille i en aksje :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
09.12.2020 kl 10:39
7494
Så vidt jeg forstår er det snakk om lange kontrakter, og derfor er det vel ingen grunn til å tro at Q4 neste år skal bli dårligere enn q3?
Hvis det snakket om kontrakter for 2 år fremdeles gjelder så burde også 2022 bli bra vel?
Hvis det snakket om kontrakter for 2 år fremdeles gjelder så burde også 2022 bli bra vel?
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.12.2020 kl 11:21
7831
Helt klart, men de har fortsatt mange skip de skal fornye kontrakter på, så det er ikke sikkert de klarer å oppnå topprate over hele linja. Det blir spennende å se. Bygger de ikke ihjel sektoren, så kan det bli langvarig.
Her ligger de kontrakter de allerede har:
https://www.mpc-container.com/files/Documents/Fleet/201202_MPCC-Fleet_Employment_Overview.pdf
Her ligger de kontrakter de allerede har:
https://www.mpc-container.com/files/Documents/Fleet/201202_MPCC-Fleet_Employment_Overview.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 07:27
Du må logge inn for å svare
Fint at du oppdaterer oss på ratene, Kbkristi!
Jeg savner ern oversikt over eiere av aksjer i MPCC, i sær over den (de) aksjonæren(e) som har solgt aksjer den siste uken og tilsvarende hvem som har økt porteføljen.
Hvor finner jeg det enklest? Er det noen her som vil påta seg å gi en slik oversikt hver uke slik som det gjøres på HO for Aavance?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48
Du må logge inn for å svare
Nani Alvez
09.12.2020 kl 11:40
7788
Nesten fascinerende hvordan denne aksjekursen ligger jevnt på rundt 5.0.
Jevnt kjøp av aksjer av ulike investorer og "mannen i gata" som trekker aksjen opp. Mens en større aksjonær selger seg ut fra sin store eierpost så snart aksjen stiger over 5.10 +, hvilket igjen dytter aksjekursen ned til 5.0 igjen.
Blir spennende å se hvor lenge dette vedvarer. Jeg vil tro aksjekursen går vesentlig opp så snart vedkommende som selger ut fra sin store aksjepost ikke ønsker å selge ut mer/eller er tom for aksjer.
Jevnt kjøp av aksjer av ulike investorer og "mannen i gata" som trekker aksjen opp. Mens en større aksjonær selger seg ut fra sin store eierpost så snart aksjen stiger over 5.10 +, hvilket igjen dytter aksjekursen ned til 5.0 igjen.
Blir spennende å se hvor lenge dette vedvarer. Jeg vil tro aksjekursen går vesentlig opp så snart vedkommende som selger ut fra sin store aksjepost ikke ønsker å selge ut mer/eller er tom for aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48
Du må logge inn for å svare