MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2428348

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.02.2021 kl 12:39 8124

De tallene er helt på villspor. Ikke rart de ikke klarer å regne hjem et overskudd.
Utgiftene grovt sett er US$: b/e 8000 X 65 skip X 92 ant dager i Q = 47,84 mill
Kbkristi
04.02.2021 kl 13:05 8068

Pareto sier inntekter på 56 mill for Q1.
Nå regner jeg 65 skip, snittrate 11.382 og 90 dager i Q1
92 x 11382 x 90 = 66.584.700 US$
Pareto må da tro vi seiler med rater under $ 9.600.
Goldy
04.02.2021 kl 13:10 8050

Jeg stoler mer på beregningen til Kbkristi enn Pareto. Svaret får vi vel 26.

Tror fort at det er flere meglehus som får en positiv overraskelse når Q4 legges ut.
Slettet bruker
04.02.2021 kl 13:21 8005

Ikke vet jeg hvordan de kommer frem til tallene sine, og ikke er jeg god på å lese budsjett av denne typen heller. Jeg ser i alle fall at jeg ligger noe over på beregnede inntekter for Q2 of Q3, men det er ikke veldig stor differanse. Hvis du ser på Xtrainvestor, hvor jeg fant en 7 siders rapport fra Pareto laget i går, kan du jo se om du blir noe klokere av det.
Kbkristi
04.02.2021 kl 13:22 8009

Jeg har hele tiden sagt at Q4 ikke blir noe særlig. Jeg får et overskudd på knapt 4 øre pr aksje. Det som var viktig nå, var flåteoppdateringen. Og den viser at pengene virkelig vil strømme inn i 2021. Den som har tålmodighet til å sitte året ut vil oppleve et mulig utbytte på kr 1,50. I tillegg sitter selskapet på en kontantbeholdning på mer enn kr 1 pr aksje. Så dagens aksjekurs er billig. Men med Paretos regneferdigheter er den kanskje dyr.
Kbkristi
04.02.2021 kl 13:31 7970

Alle som har fulgt denne tråden vet at dagens rater ligger langt over $ 9.500. Vi har rater opp i $ 25.000, AS Pauline.
Paretos analyse må være et bestillingsverk, eller gjort av udugelige folk!
Kbkristi
04.02.2021 kl 13:47 7999

Vi hadde en flott artikkel i FA forrige dag.

"Sikrer milliardinntekter i heftig kontraktsrush
MPC Container Ships banker inn den ene sterke kontrakten etter den andre. Rederiet har allerede sikret 1,1 milliarder i inntekter for 2021."

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/02/02/7618316/kontraktsrush-for-mpc-container-ships-har-allerede-sikret-milliardinntekter-for-2021

Jeg brakk ned tallene for å se hva som lå i dem.
FA har kun regnet de seilingsmånedene som er spikret. De har regnet null inntekter fra opsjoner, ledige skip og de som går i spot.
Totalt utgjør den 1,1 milliard kun 43,10 % av flåten.
Resten av flåten vil også seile inn penger, men det nevner de ikke med et ord.
Redigert 04.02.2021 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2021 kl 13:48 8026

Med et utbytte på 1.50 kr må mpc et overskudd på 800 millioner i år. Da utbytte målet er estimert til 75 %. Baack har også sagt at for hver 1000 dollar over breakeven som er 8000 dollar , er det 13-14 millioner dollar i økt bunnlinje. Med dine beregninger og hannes uttalelser. Må snittrater for alle båtene ligge på mellom 15k og 16k i år. Det tror jeg blir meget vanskelig, da du selv sier at dine estimat for Q1 er litt over 11k. Det tatt i betraktning at han igår sa at gjelden skulle reduseres, blir det enda mindre overskudd slik som jeg ser det.
Slettet bruker
04.02.2021 kl 13:48 8046

Med et utbytte på 1.50 kr må mpc et overskudd på 800 millioner i år. Da utbytte målet er estimert til 75 %. Baack har også sagt at for hver 1000 dollar over breakeven som er 8000 dollar , er det 13-14 millioner dollar i økt bunnlinje. Med dine beregninger og hannes uttalelser. Må snittrater for alle båtene ligge på mellom 15k og 16k i år. Det tror jeg blir meget vanskelig, da du selv sier at dine estimat for Q1 er litt over 11k. Det tatt i betraktning at han igår sa at gjelden skulle reduseres, blir det enda mindre overskudd slik som jeg ser det.
Kbkristi
04.02.2021 kl 13:51 8045

Kun 75% av overskuddet skal utbetales i utbytte. Selskapet har da igjen 25% til å betale ned gjeld. De har nok penger på bok nå, så de trenger ikke akkumulere mer, og det hadde ingen planer om heller, ifølge Constantin.
JHoffa
04.02.2021 kl 13:58 8084

Jeg jobber i et firma som bestiller en del varer fra Kina. Vanligvis betaler vi rundt 20 000kr for en 20" levert på døra (ca kost høst 2020) nå betaler vi rund 100 000 kr, om vi i det heletatt får tak i en ledig kontainer. 40" kontainer er ikke "mulig" å oppdrive. Regner ikke med at markedet for kontainer frakt roer seg med det første. Kan være det blir noe enklere å få tak i konteinere, når det blir høst igjen, men det betyr ikke at frakt ratene har gått noe særlig ned.
Slettet bruker
04.02.2021 kl 14:07 8107

25 % blir ifølge dine estimat en nedbetaling av gjeld med 23 millioner dollar i løpet av 2021. Tror du ikke ambisjonen er å betale ned mer enn det? Gjelden er jo tross alt på nesten 300 milloner dollar. Og tror du virkelig snittraten blir mellom 15k og 16k?
Slettet bruker
04.02.2021 kl 14:07 8131

25 % blir ifølge dine estimat en nedbetaling av gjeld med 23 millioner dollar i løpet av 2021. Tror du ikke ambisjonen er å betale ned mer enn det? Gjelden er jo tross alt på nesten 300 milloner dollar. Og tror du virkelig snittraten blir mellom 15k og 16k?
Kbkristi
04.02.2021 kl 14:12 8131

Vi her inne får spleise på et eget skip :)

" Baack har også sagt at for hver 1000 dollar over breakeven som er 8000 dollar , er det 13-14 millioner dollar i økt bunnlinje."

Om nå snittratene for neste 12 mnd skulle øke fra 12.000 til 13.000, så vil brakeven være det samme.
Fra mai-21 vil vi ha 64 skip X $1.000 X 365 dager X 95% utnyttelse
64 x $1.000 x 365 x 95% = $ 22.192.000
Så hvorfor blir det bare 13-14 mill igjen? Er det noen som stikker av med 40% av inntektene?

edit: I så fall blir regnestykket et helt annet. Da blir snittratene under $ 10.000 og Mpcc vil aldri tjene penger i et normalt marked. Men jeg tror ikke dette var ment sånn.
Redigert 04.02.2021 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.02.2021 kl 14:18 8124

Nei, jeg regner ut snittraten for hver mnd.
Des-20: $8.987
Jan-21: $10.252
Feb-21: $10.957
Mar-21: $11.382
Slettet bruker
04.02.2021 kl 14:19 8119

Det jeg tror han mener med breakeven er alle kostnadene på båten med mannskap, drivstoff osv. Alle andre utgiftene selskapet har kan neppe være med i de 8000 dollarene, mulig jeg tar feil . Men fasit får vi om 1 år. Jeg skal iallefall ikke selge mine aksjer i mpcc før de bekker 15kr. :-)
Kbkristi
04.02.2021 kl 14:26 8084

Til info så seilte de med snittrate på $ 7.029 i sept-20. Også da med breakeven på $ 8.000.
PSI- Investor
04.02.2021 kl 15:07 8071

Pareto sine anslag kan se lave ut på en måte, men de skrive da vitterlig at aksjen handles på 3x resultat, det må jo bety at de ser for seg resultat på like under 2 kr aksjen? Det blir nok bra!

The share traded up 10% yesterday but is still atan attractive 3.0x EV/EBITDA 2021e on our new estimates(and25% FCF yield in both 2021 and 2022

Redigert 04.02.2021 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2021 kl 15:07 8137

Hvor mye som blir igjen på bunnlinjen finner vi ut etter hvert. Blir spennende å sammenligne estimater laget av oss her og Pareto, med fasit. Når Q4 legges frem får vi kanskje ytterligere noen slutninger på bordet.

I mellomtiden er det bare å konstatere at ratene fortsetter å stige. Tall fra New ConTex viser at 12 mnd kontrakter på 2700 TEU, som MPCC har 18 stk av, nå har rundet 20k. Raten var på 19 900 for to/tre dager siden(!), og i dag (eller i går) 20 471. Det viser at rederne har rett når de sier at de hele tiden ser at slutningen de gjorde "i går", kunne blitt bedre "i dag". Hvis vi snur på det, ser det altså omvendt ut for de som må leie. Tar vi den ikke i dag, må vi betale mer i morgen...

Utnyttelsesgraden vil nok fortsette å ligge over 99%, og jeg er enig med deg Kbkristi, i at det er vanskelig å skjønne regnestykket til Pareto. Det er ikke snakk om at noen av skipene går uten kontrakt en eneste dag, med mindre uhell skulle skje, men jeg regner ikke med at de kalkulerer inn det... Time will show...
Redigert 04.02.2021 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2021 kl 15:22 8119

Dagens tall viser også at det for 1100 TEU nå betales mer (pr dag) ved 12 mnd kontrakt, enn ved 6 mnd kontrakt i forrige uke... Ikke store tall det er snakk om, hverken i økning eller differanse, men det sier noe om trenden vi er inne i. På gårsdagens webinar ble det nevnt at markedet vanligvis roer seg siste måneden inn mot kinesisk nyttår. Det er nå en uke unna, og ratene stiger som «aldri før».
Redigert 04.02.2021 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.02.2021 kl 15:28 11179

Flotte tall fra New ConTex.
Har det skjedd noen forandring på aksjonærliste da dato?
Kbkristi
04.02.2021 kl 15:44 11121

Nå har ikke jeg sett Paretos analyse, unntatt de tallene dato refererte til. Men sier du at de ser for seg et resultat like under kr 2, så er jo det helt i tråd med mine beregninger. Jeg får kr 1,98 for hele 2021 med de tallene vi har tilgjengelig pr idag.
Dato skriver at det betales mer for 12 mnd enn for 6 mnd. Det er jo snart ikke mulig å få 6 mnd kontrakter. De store skipene var jo ikke interessert engang i å diskutere små kontrakter. Der ville de ha 2 år.
Slettet bruker
04.02.2021 kl 16:45 11012

Takk til deg og dere andre som deler utregningene med oss.

Et resultat på kr. 2 tilsier en PE pr. i dag på under 3...... Meget, meget bra!

Jeg ble spesielt oppmuntret på slutten av handelen ved å se at kursen steg til kr. 5,80. Kanskje litt lav omsetning, men kursen berget seg godt over kjøpspunktet fra tirsdag da kursen steg med vel 10%. Vi er nå inne i en positiv trend igjen, og selvom kursen kan variere litt fra dag til dag, ligger det an til en gunstig avslutning før den 26. februar.

Uten å hausse for mye må jeg si det er lenge siden jeg har fått en så god følelse av å være tungt inne i et selskap med så gode, langsiktige utsikter som i MPCC.

Høyere og høyere og høyere rater i flere måneder har vært en realitet og ikke en ønskedrøm, og det ser ut til at rateøkningen skjer på det aller mest gunstige tidspunkt for selskapet.
Redigert 04.02.2021 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Struts
04.02.2021 kl 16:46 10978

Ser MPC har fremskyndet sin dato for presentasjon med én dag for q4 (fra det som ble meddelt sist i 2020):

https://newsweb.oslobors.no/message/523870

Altså 25. kontra 26.02.21. Selvfølgelig en bagatell, men ...
Slettet bruker
04.02.2021 kl 18:31 10795

25 er torsdag, sikkert pga hvis dem kommer med bra tall så har du torsdag og fredag til å handle. Ofte pleier de andre meglerhusene å komme med nye kurser dagen etter kvartalstall. :)
Slettet bruker
04.02.2021 kl 19:22 10686

Jeg har dessverre ikke direkte tilgang til aksjonærliste, har bare gjengitt etter å ha funnet på Xtrainvestor. Blystad kjøper visst fortsatt og et DNB fond skal ha dukket opp på listen.
Tekk
04.02.2021 kl 22:02 10580

Bunnlinjen er jo under EBIT. Hvordan er d til sjøs, stikker ikke staten av med nesten 40% i skatt?
Kbkristi
04.02.2021 kl 22:19 10508

Er det ikke derfor skip er registrert i Panama? Ser flere skip er registrert i Portugal. De fleste av skipene er vel sjelden eller aldri i Norge. Det er sikkert ikke mange nordmenn ombord heller. Koster det nesten en milliard å ha en kontorstol i Oslo, så må de finne første skip som er innom, så de får haike til et annet land.
Men du er sikkert innpå noe. Jeg har ikke tatt med skatt i utregningene :) Men de bør ha et framførbart underskudd å vise til også.
Redigert 04.02.2021 kl 22:22 Du må logge inn for å svare
Tekk
04.02.2021 kl 22:53 10432

skatt forklarer nok bare litt av differansen, ja. Ser at skatt i Q2 2018 (bull kvartal) bare var småtterier, under 10% av EBT.
Kbkristi
05.02.2021 kl 08:24 10143

Blystad-rederi selger skip med megagevinst
Arne Blystads Songa Container selger sitt største skip midt i ratefesten. Etter å ha eid det i tre år og et halvt år, tar rederiet en gevinst på nær 170 millioner kroner.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/02/05/7620248/arne-blystads-songa-container-selger-skip-med-megagevinst
Kjøpte på billigsalg
Songa Container ble etablert i 2017 og bygde på relativt kort tid opp en flåte på 15 skip med plass til mellom 1.000 og 5.000 standard 20-fots containere (TEU).

Det er nettop det Mpcc også har gjort. Hele flåten ble kjøpt på billigsalg i 2017. Nå viser salget i Songa hvordan verdiene har økt.
Kbkristi
05.02.2021 kl 08:48 10054

Artikkelen beskriver jo problemet veldig bra. I Los Angeles er det mangel på folk og logistikk til å ta unna frakten. Lite shippingselskapene kan gjøre med det.
Kbkristi
05.02.2021 kl 08:52 10157

Ikke rart Blystad er sulten på billige Mpcc-aksjer :)
I motsetning til Songa Container, så kan Mpcc betale utbytte.
"Ettersom lånevilkårene ikke tillater kjøp av skip eller betaling av utbytter, ventes det at 22-24 millioner dollar vil gå til obligatorisk nedregulering av obligasjonslånet.
Resten av nettoprovenyet fra salget vil trolig gå til generelle selskapsformål, tilbakekjøp av obligasjoner i markedet eller flere delvise nedbetalinger."
Slettet bruker
05.02.2021 kl 09:01 10252

Songa har vel nå mulighet til å bli absolutt største eier i MPCC? Case: Selge 1 skip i bytte mot 5 % av skipene i MPCC (ca. 3 skip). 20 mill. aksjer.
Redigert 05.02.2021 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
Helg11
05.02.2021 kl 09:07 10359

Constantin fremhevet behovet for ytterligere konsolideringer i bransjen på paneldebatten. "Size matters". En sammenslåing av Songa+MPCC hadde jo hatt bra muskler i feeder-segmentet i steden for å konkurrere med hverandre...
Kbkristi
05.02.2021 kl 09:12 10407

Et selskap som tjener så mye penger som vårt, får ikke sitte rolig å innkassere milliarder. Her kommer det nok beilere etterhvert.
Så pass godt på aksjene deres. De blir gull verdt.
Vi har bare gjort unna 1 mnd av Q1, da moroa virkelig skulle begynne :)
Struts
05.02.2021 kl 09:57 10270

Folk har fått opp øynene ser det ut som, kan hende til og med anal-ytikere forstår hva salg som eksempelvis det gjennomført av Songa betyr for container-segmentet (i form av økt flåteverdi). Jaggu på tide!
PSI- Investor
05.02.2021 kl 10:04 10275

Ja en vurdering av flåteverdien i forbindelse med q4 er noe av det jeg har gledet meg mest til, hvis NAV flyttes noen kr opp kommer kursen kanskje lettere etter.
Utrolig deilig å ha vært i pluss en liten stund forresten!
Slettet bruker
05.02.2021 kl 10:12 10270

Teknisk ser der veldig bra ut min lille post i mpc er opp 11%
https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/
Kbkristi
05.02.2021 kl 11:12 10114

SCFI, Shanghai Containerized Freight Index

5.2.21 2 884,61 22,92 0,80 %
29.1.21 2 861,69 -7,27 -0,25 %
Kbkristi
05.02.2021 kl 11:22 10106

Vi tjener for mye penger nå, så fondene kan ikke se bort fra Mpcc lengere. Men nå er storselgerne sannsynligvis borte, så da må de trå forsiktig om ikke kursen skal skyte i været :)
Struts
05.02.2021 kl 11:26 10204

Ja, og Kbkristi slipper kanskje unna med morsdagsgave til kona (i den grad det er noe som gis). Han kan bare vise til MPC-aksjekursen siste par uker, og si (feks): "Se så stor avkastning du har fått siden jeg anbefalte deg å investere - Hva skulle du gjort uten meg?!"
Redigert 05.02.2021 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
05.02.2021 kl 11:36 10193

Hehee, ja, Kursen har steget fine 21,09% på en uke nå. Dette blir bra til neste jul :)
Slettet bruker
05.02.2021 kl 11:40 10206

Hei! Struts la ved dette chartet forleden dag. Jeg trekker frem chartet igjen etter å ha kommentert det et par ganger før:

https://www.tradingview.com/x/HBRImEyS/

Chartet viser perfekt gjennomslag på kr. 4,90 og cirka ved kr. 5,80. Som jeg skrev for én eller to dager siden, var de to prosentene ned helt etter boka. Neste stopp nå synes å være kr. 6,50, slik som også ditt chart viser, Silverstar. Men denne stoppen er, såvidt jeg kan se, kun midlertidig, da Struts chart viser hovedmål nr. 1 først på kr. 9,66!

Det er mye som stemmer for tiden. Songa oppnår optinal gevinst på salget av sitt skip, ratene er skyhøye mens MPCC inngår stadig nye kontrakter, og teknisk analyse viser muligheter for vel 50 % oppgang i løpet av 4-7 måneder.

Jeg gjentar mine (noe konservative) tips fra midten av desember måned 2020. Samtidig ber jeg om forståelse for at dette er gjort litt for gøy også, selvom mange av oss nå vel oppfatter situasjonen som blodig alvor siden det her virkelig gir penger i kassen!

Den 30.12.2020; Kr. 6,23.
Den 16.04.2021: Kr. 7,85.
Den 30.06.2021: Kr. 8,70.
Den 31.08.2021: Kr. 9,37.
Den 30.11.2021: Kr. 13,92.
Den 30.12.2021: Kr. 16,43.



Redigert 05.02.2021 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
05.02.2021 kl 11:47 10244

Synes dette ser ut som en helt grei utvikling, Argus. Dette er ikke oppblåste verdier.
Struts
05.02.2021 kl 11:57 10230

Æh, antar det er en annen Struts du refererer til. For slike kunnskaper har jeg (heller) ikke. Men likte tankene og konklusjonene til min (nå) gode venn!
Skytta
05.02.2021 kl 13:06 9998

Hei PSI -
PE på 10 synes jeg høres ut som ett fornuftig forslag, basert på nevnte forutsetninger. dog er 4 år kanskje litt langt inn i horisonten..., tipper charter ratene i MPC segment skal ytterligere opp med 10-15% før de flater ut, og de vil holde seg sterke i minimum 2 år. Noe annet å fundere på, er hvordan den pågående verdiøkningen i flåten vil påvirke aksjekursen. Den som har lever får se 👌
Krosta
05.02.2021 kl 13:16 9942

ja her er vi alle gode venner :) Som Argus har skrevet over her fikk vi en perfekt backtest av bruddet på onsdag. Target rundt 9,6 er fremdeles gyldig - og jeg tror det kan komme rimelig raskt.

På tirsdag (dagen vi hadde bruddet opp) solgte top 20 omtrent 1,6 millioner aksjer, mens andre aktører (på top 20) kjøpte omtrent 680k aksjer. Det var altså omtrent netto -1mill aksjer den dagen.

Fremdeles sitter selgerne med et betydelig antall aksjer, men hvis man går et par dager lenger tilbake kan man finne flere dager hvor top 20 netto øker sin beholdning. Jeg tror tiden er inne nå for at en reprising av selskapet begynner.
https://www.tradingview.com/x/aZAX5CuQ/
Redigert 05.02.2021 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2021 kl 13:39 9973

Meget interessant Krosta. Er ingen ekspert på teknisk analyse, men det som fanget min interesse var grafen på y-akse 0,00 i linken. Skulle være nyttårsrakett og var grønn over nyttår, kjøp, kjøp. Så startet nedsalget fra stor eier og i tillegg mange nyttårsraketteiere ble skuffet og solgte også. Kurven ble unaturlig negativ, og nå i dag og dagene framover er det pay back time. Så de i øyeblikket 968.000 på salgssiden på live.euronext.com kan egentlig trekke tilbake årene og vente til neste fredag med å vurdere å selge.
Regner også med at Songa/Blystad blir en drahjelp på kurven, men de hadde vel et håp om å kjøpe på gamle priser.
Redigert 05.02.2021 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Gastromat
05.02.2021 kl 13:39 9955

Rai rai raaaii ra raiiiii mitt skip er lastet med.....MPC :)