MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Struts
10.03.2021 kl 06:58
7286
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
På salgssiden: Euroclear Bank minus 104’ (13,618’ totalt). Ellers kun små endringer.
På plussiden: UBS Europe pluss 218’ (1,296’ totalt), J.P. Morgan Securities + 128’ (1,022’), 2 av The Bank of NY Mellons kontoer øker med hhv. 77’ og 42’ aksjer (til 4,197’ og 1,306’ resp.), UBS Switzerland pluss 32’ (3,098’), Nordnet Bank + 26’ (1,653’) og Nordnet Livsforsikring + 23’ (totalt 2,558’). Ellers bare enkelte mindre endringer (under 20’ aksjer).
På salgssiden: Euroclear Bank minus 104’ (13,618’ totalt). Ellers kun små endringer.
På plussiden: UBS Europe pluss 218’ (1,296’ totalt), J.P. Morgan Securities + 128’ (1,022’), 2 av The Bank of NY Mellons kontoer øker med hhv. 77’ og 42’ aksjer (til 4,197’ og 1,306’ resp.), UBS Switzerland pluss 32’ (3,098’), Nordnet Bank + 26’ (1,653’) og Nordnet Livsforsikring + 23’ (totalt 2,558’). Ellers bare enkelte mindre endringer (under 20’ aksjer).
Redigert 10.03.2021 kl 07:03
Du må logge inn for å svare
hectorgonzales
10.03.2021 kl 06:59
7392
Guiding her:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3277602/210202-mpcc---container-market-and-operational-update.pdf
Det er fremdeles flere skip uten kontrakt (opplag) - så hvis MPC kan få disse skipene opp å kjøre så vil cashflow'en bli bedre. På side 10 er det mange kontrakter som skal (25) fornyes - svært spennende tider.
Interessant podcast om markedet frem til 2023 nedenfor - guidingen er at de ønsker å komme i en utbytte situasjon ganske raskt. Kanskje disse starter i Q3?
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3277602/210202-mpcc---container-market-and-operational-update.pdf
Det er fremdeles flere skip uten kontrakt (opplag) - så hvis MPC kan få disse skipene opp å kjøre så vil cashflow'en bli bedre. På side 10 er det mange kontrakter som skal (25) fornyes - svært spennende tider.
Interessant podcast om markedet frem til 2023 nedenfor - guidingen er at de ønsker å komme i en utbytte situasjon ganske raskt. Kanskje disse starter i Q3?
Kbkristi
10.03.2021 kl 07:05
7415
Flott artikkel i FA i går ettermiddag.
Nå forventes en snittrate på $ 11.209. Jeg forstår det slik at det gjelder for alle de slutningene som er bekreftet for 2021.
I følge mine beregninger ligger snittraten for Q1 på $ 10.097 og Q2 på $11.154. Da har jeg enda ikke ført inn de siste 2 slutningene.
Og de er meget sterke. Ikke for noe skip (2.800 TEU) har jeg beregnet $18.400. Det blir spennende å se hvilket skip som de har sluttet ut her.
Likeså det 1.700 TEU skip til $14.500. Her har AS Serena og Sophia den største oppside.
Det er hyggelig å se at jeg ligger på den konservative siden av kurven.
Nå forventes en snittrate på $ 11.209. Jeg forstår det slik at det gjelder for alle de slutningene som er bekreftet for 2021.
I følge mine beregninger ligger snittraten for Q1 på $ 10.097 og Q2 på $11.154. Da har jeg enda ikke ført inn de siste 2 slutningene.
Og de er meget sterke. Ikke for noe skip (2.800 TEU) har jeg beregnet $18.400. Det blir spennende å se hvilket skip som de har sluttet ut her.
Likeså det 1.700 TEU skip til $14.500. Her har AS Serena og Sophia den største oppside.
Det er hyggelig å se at jeg ligger på den konservative siden av kurven.
Kbkristi
10.03.2021 kl 07:12
7401
Hvilke skip mener du ligger i opplag? Alt som flyte kan, er vel i bruk :)
Det kan jo være et skip til med rate på 18 400 $ , men AS Cypria har i alle fall det fra og med april. Jeg har heller ingen 1700 TEU på 14 500, den nærmeste er AS Serafina med 14 175 $ fra mars.
Kbkristi
10.03.2021 kl 07:58
7252
Jo, du har rett. Cypria ligger allerede med 18.400. Overså den i farten, men den er altså inn i arket.
hectorgonzales
10.03.2021 kl 08:20
7205
Se på side 12. Mulig alt er ute nå. Denne rapporten er jo over 1mnd gammel. Her listes det opp skip uten charter.
PSI- Investor
10.03.2021 kl 08:23
7179
Med utnyttelsesgrad på drøyt 99% kan selskapet neppe ha skip i opplag?
Hvis du mener at de kan klare å karre til seg skip som andre har i opplag er det jo fint, men muligens lite sannsynlig?
Hvis du mener at de kan klare å karre til seg skip som andre har i opplag er det jo fint, men muligens lite sannsynlig?
Keefer
10.03.2021 kl 08:35
7127
Det er vel de skipene som går i spotmarkedet, eller har jeg misforstått?
Kbkristi
10.03.2021 kl 08:41
7152
Det er de skip som går av kontrakt, og blir ledig for nye, lange og gode kontrakter.
Jan Banan
10.03.2021 kl 09:21
7030
Jeg har fulgt tråden her fra sidelinjen og lurer på følgene. Iflg. denne artikkelen: https://splash247.com/borealis-confirms-boxship-sale/ har verdien av konteinerskip steget med 50% siden desember. Det betyr vel også at Mpcc sine 62 skip har steget omkring 50% i verdi de siste 3mnd. Har dere tatt med dette scenarioet i regnskapet for Q1?
PSI- Investor
10.03.2021 kl 09:23
7061
Det er ikke sikkert at det kommer med i regnskapet.
Men det vil uten tvil påvirke analytikernes NAV beregning og gjøre det enkelt for dem å øke kursmålene en god del!
Fin start på dagen!
Men det vil uten tvil påvirke analytikernes NAV beregning og gjøre det enkelt for dem å øke kursmålene en god del!
Fin start på dagen!
Redigert 10.03.2021 kl 09:24
Du må logge inn for å svare
Struts
10.03.2021 kl 09:30
7033
Det pussige er egentlig at verdiene av skipene har stått mer eller mindre i ro siste halvannet år. Q3 2019 er de iht regnskap (under "Vessels") anslått til USD 607 mill, q4 2019 USD 621m, q1 20 USD 615, q2 20 USD 606 mill, q3 USD 596m og etter q4 USD 588 mill. Og flåten har ikke variert så mye (max 68/min 64 skip). Gjennomsnittsverdien pr skip skulle dermed bli rundt USD 9 mill. Greit nok nå kanskje, men for q1, q2 og q3 er det for meg litt uforståelig - da var jo markedet om ikke helt nederst i en tyrkisk utedo, så i det minste rimelig på potta. Vel, sikkert en helt forklarlig grunn. Skjønt, det er lov å undre.
Redigert 10.03.2021 kl 09:51
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
10.03.2021 kl 09:50
6962
Nei, jeg har ikke tatt med verdistigning. Det har ingenting å si for overskuddet i et kvartal. Verdien på aksjen derimot, bør derimot vise dette etterhvert.
Derfor er Mpcc veldig billig fortsatt.
Derfor er Mpcc veldig billig fortsatt.
Ikaros200
10.03.2021 kl 10:11
6921
Hector... jeg tror kanskje du misforstod meg. Selskapet har guidet, også ved Q4. De sier imidlertid at visibiliteten (oversikten over flåtens inntjening/ inngåtte kontrakter) vil være tilnærmet fullstendig ved neste presentasjon (mai antar jeg). Pr i dag vet vi ikke hvilke kontrakter som inngås for de av båtene som forsatt har ledige seilingsdøgn i år, og pr nå er dekningsgraden for 21 på 68%. Det får vi antagelig vite i mai, og vil da i prinsippet kunne beregne totale inntekter for året for selskapet.
Når det gjelder pool båtene (JV) kan det være flere grunner til at disse ikke er oppgitt dekningsgrad på, f.eks at andre deltagere i poolen ikke vil være like åpne på dette, eller at det foreligger avtaler om det ikke skal være åpenhet på dette.
Når det gjelder pool båtene (JV) kan det være flere grunner til at disse ikke er oppgitt dekningsgrad på, f.eks at andre deltagere i poolen ikke vil være like åpne på dette, eller at det foreligger avtaler om det ikke skal være åpenhet på dette.
Mr Ukjent
10.03.2021 kl 11:57
6763
Ikke for å ødelegge den gode stemningen, men er det noen som har fått med seg hvordan et eventuelt utbytte vil registreres?
Vil det være som et ordinært utbytte, eller vil det være som en tilbakebetaling av innbetalt forskudd som AMSC?
Forskjellen er at ordinære utbytter må vi betale skatt på (om du har formue), alt. 2 er skattefritt for mottaker.
Differansen utgjør fort 30%.
Kan ikke lese om ledelsen i selskapet har gjort noen vurderinger rundt dette, men siden de vurdere å noteres i US, så muligens vi kan håpe på alt 2?
Vil det være som et ordinært utbytte, eller vil det være som en tilbakebetaling av innbetalt forskudd som AMSC?
Forskjellen er at ordinære utbytter må vi betale skatt på (om du har formue), alt. 2 er skattefritt for mottaker.
Differansen utgjør fort 30%.
Kan ikke lese om ledelsen i selskapet har gjort noen vurderinger rundt dette, men siden de vurdere å noteres i US, så muligens vi kan håpe på alt 2?
PSI- Investor
10.03.2021 kl 12:03
6761
Alternativ to er ikke skattefritt, skatten kommer i stedet når du selger aksjen i stedet for når du mottar tilbakebetalt aksjekapital. Dette ved at du da blir tillagt en tilsvarende lavere inngangsverdi på aksjen.
Antar at det her er snakk om helt ordinært utbytte da det ikke har vært nevnt noe annet.
Antar at det her er snakk om helt ordinært utbytte da det ikke har vært nevnt noe annet.
Helg11
10.03.2021 kl 14:27
6486
Dagens regnestykke:
Fortsatt flaskehalser i forsyningskjeden
https://splash247.com/north-american-port-congestion-shows-no-sign-of-easing/
+
Spådom om raskeste retail vekst på 20 år
http://bit.ly/2Oxt0SK
+
Ikke nok containerskip for å frakte varene fremover
=
Høyere rater (ConTex/Harpex)
+
Høyere NAV (Vesselsvalue)
Fortsatt flaskehalser i forsyningskjeden
https://splash247.com/north-american-port-congestion-shows-no-sign-of-easing/
+
Spådom om raskeste retail vekst på 20 år
http://bit.ly/2Oxt0SK
+
Ikke nok containerskip for å frakte varene fremover
=
Høyere rater (ConTex/Harpex)
+
Høyere NAV (Vesselsvalue)
PSI- Investor
10.03.2021 kl 14:31
9854
Og i tillegg flere millioner amerikanere som skal sette i snitt halve Biden- krisepakke- pengene i aksjemarkedet, det kan bli riktig så bra det her!
Du beviser igjen at du er god med... regnestykker, Helg11 :-)
Kbkristi
10.03.2021 kl 15:02
9808
Avkastning siden trådstart er nå ca 54%.
Dagens anbefaling: Føttene på bordet og bare kikk på skjermen :)
Dagens anbefaling: Føttene på bordet og bare kikk på skjermen :)
Struts
10.03.2021 kl 15:15
9769
Det skal vi vel alle (ok, har selv som ny investor bare fått med meg noen skarve prosenter) glede oss over! Forstår bare ikke hvorfor flåteverdien i selskapets regnskaper har gått ned under siste år (på tross av at de nylig har solgt unna tre små enheter - Fiona, Laguna og Frida) - for små beløp (USD 12.7m totalt).
Helg11
10.03.2021 kl 15:18
9768
Enig, det var poenget mitt. Det fundamentale som jeg ser mest på er godt på plass.
Kbkristi
10.03.2021 kl 15:32
9755
Struts, du var jo den første som svarte på tråden, så du har nå vel fulgt Mpcc en god stund?
Struts
10.03.2021 kl 15:43
9722
Haha, ja alt er relativt - men joda, jeg har fulgt det en periode. Og klager heller ikke på min avkasting (den man har realisert er ganske viktig), jeg bare undrer litt rundt det mikroskopiske feltet jeg kunne litt om i sin tid (skipsverdier). Undrer faktisk over at ikke andre også lurer. Men intet å bekymre seg over (tar jeg for gitt). Fremtiden ser fremdeles lys ut (selv om det virker som vinteren er på vei tilbake der jeg bor)!
I tillegg for jo de fleste Amerikanere 1 gangs beløp på 1400,- usd og forlengelse av arbeidsledighets trygd. Kanskje om 6 mnd 1 ny hjelpepakke igjen.
Siden jeg kom inn i tråden mpcc er avkastning nå 17% men har gevinst sikret 1 gang.
Siden jeg kom inn i tråden mpcc er avkastning nå 17% men har gevinst sikret 1 gang.
Redigert 10.03.2021 kl 15:50
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
10.03.2021 kl 15:54
9725
Det er vel ingen vits i å skrive skipene ned til under skrapverdi. Alt er vel endel av hvor mye skattbar inntekt man må legge fram. Cash i selskapet forandres vel ikke. Så jeg ser ikke noe problem i det. Du tar vel ikke fram Ferrarien når du skal i møte med skattekontoret :) Ikke det at jeg har en , hehee.
Struts
10.03.2021 kl 16:11
9722
Jo, tenkte dog ikke på nedskrevne men reelle/markedsverdier. Når det gjelder Ferrari, så tror jeg deg på det - men i bilsammenheng må jeg pussig nok innrømme at jeg har skissert et skuespill (sannsynligvis verdens korteste i en akt) som omhandler familien Kbkristi (med viv og datter pluss en sportsbil). Så med din tillatelse/tilgivelse viderebringer jeg det i helgen? Står intet negativt deri, man kan kanskje kalle det en komedie...
Kbkristi
10.03.2021 kl 16:58
9628
Hehee, det må du gjerne gjøre :)
Forsto det slik at også Psi har utvidet til familiegesjeft :)
Forsto det slik at også Psi har utvidet til familiegesjeft :)
Redigert 10.03.2021 kl 16:59
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
10.03.2021 kl 17:49
9521
Ja kona er for en gangs skyld involvert og et par av ungene. Så mesteparten av flokken er med.
Veldig fornøyd med at den sluttet så nær dagens høy i dag, det lover bra for morgendagen
Veldig fornøyd med at den sluttet så nær dagens høy i dag, det lover bra for morgendagen
Kbkristi
10.03.2021 kl 19:30
9303
Ja, det er kjekt ungdommen også får en smak av shipping.
Ellers går jo container meget bra over dammen i kveld. Bra omsetning i Mpc i dag.
Det har jo blitt så mye blæst i FA om container, at diverse fond umulig kan overse Mpc.
En av farene nå, er at man skal prøve å bli lurere enn markedet, og mister aksjer ved en dårlig trade.
Det har skjedd meg flere ganger i andre aksjer ihvertfall.
Vi kan plutselig få et skikkelig hopp. 3 mnd forhold Mpcc / Nmci er nå 55 / 151 %. Så vi har mye å ta igjen. Tvi tvi :)
Ellers går jo container meget bra over dammen i kveld. Bra omsetning i Mpc i dag.
Det har jo blitt så mye blæst i FA om container, at diverse fond umulig kan overse Mpc.
En av farene nå, er at man skal prøve å bli lurere enn markedet, og mister aksjer ved en dårlig trade.
Det har skjedd meg flere ganger i andre aksjer ihvertfall.
Vi kan plutselig få et skikkelig hopp. 3 mnd forhold Mpcc / Nmci er nå 55 / 151 %. Så vi har mye å ta igjen. Tvi tvi :)
Redigert 10.03.2021 kl 19:32
Du må logge inn for å svare
jess23
10.03.2021 kl 20:03
9203
Joda jeg hadde noe innlegg om dette, fordi jeg ble ultraskuffet på Q4 rapporten. Tenk etter en sånn oppgang så må de skrive NED verdiene. Og samtidig påpeker de også i rapporten hvor mye bruktverdien har faktisk har økt, med eksempler!!
Men ga meg når jeg fikk til svar at det var svært få som så på NAV i shipping.....
Men ga meg når jeg fikk til svar at det var svært få som så på NAV i shipping.....
Med en nettofortjeneste på 2,5 per aksje burde P/E bli muligens 4-6 tror jeg kanskje. Her dere sett noe på det?
Kbkristi
11.03.2021 kl 07:06
8522
Travelt, og travlere vil det bli.
Retail container imports ‘expected to grow dramatically’
TEUs to jump 23% in the 2021 first half, says NRF
Record retail sales and continued inventory restocking provide the backdrop for the National Retail Federation’s increased expectations for inbound containers. On Monday, the group raised its forecast for first-half 2021 twenty-foot equivalent units (TEUs) landing at major container ports in the U.S. to 23.3% year-over-year.
Final January numbers showed TEUs came in 13% higher year-over-year at 2.06 million, the busiest January in the dataset’s nearly 20-year history.
“NRF is forecasting what could turn out to be record retail sales growth in 2021, and retailers are importing huge amounts of merchandise to meet the demand,” said Jonathan Gold, NRF’s VP of supply chain and customs policy. “The supply chain slowdown we usually see after the holiday season never really happened this winter, and imports are already starting to grow again.”
https://www.freightwaves.com/news/retail-container-imports-expected-to-grow-dramatically
Retail container imports ‘expected to grow dramatically’
TEUs to jump 23% in the 2021 first half, says NRF
Record retail sales and continued inventory restocking provide the backdrop for the National Retail Federation’s increased expectations for inbound containers. On Monday, the group raised its forecast for first-half 2021 twenty-foot equivalent units (TEUs) landing at major container ports in the U.S. to 23.3% year-over-year.
Final January numbers showed TEUs came in 13% higher year-over-year at 2.06 million, the busiest January in the dataset’s nearly 20-year history.
“NRF is forecasting what could turn out to be record retail sales growth in 2021, and retailers are importing huge amounts of merchandise to meet the demand,” said Jonathan Gold, NRF’s VP of supply chain and customs policy. “The supply chain slowdown we usually see after the holiday season never really happened this winter, and imports are already starting to grow again.”
https://www.freightwaves.com/news/retail-container-imports-expected-to-grow-dramatically
Struts
11.03.2021 kl 07:06
8506
Vel, vi har vel alle forskjellige vinklinger. Men jeg syntes NAV er et nyttig begrep i det minste å være klar over.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
På salgssiden: Euroclear Bank minus 344’ (13,273’ totalt), The Bank of Ny Mellon ned 56’ (1,250’), Clearstream Banking også ned 56’ (14,985’), Citibank minus 51’ (1,751’). Ellers bare mindre endringer.
På plussiden: Caceis Bank kjøper 140’ (4,870’ totalt), Jan Heggelund (investor) pluss 82’ (1,171’), Intec International + 31’ (2,350’). Ellers kun endringer under 20’ aksjer.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
På salgssiden: Euroclear Bank minus 344’ (13,273’ totalt), The Bank of Ny Mellon ned 56’ (1,250’), Clearstream Banking også ned 56’ (14,985’), Citibank minus 51’ (1,751’). Ellers bare mindre endringer.
På plussiden: Caceis Bank kjøper 140’ (4,870’ totalt), Jan Heggelund (investor) pluss 82’ (1,171’), Intec International + 31’ (2,350’). Ellers kun endringer under 20’ aksjer.
Redigert 11.03.2021 kl 07:06
Du må logge inn for å svare
Kbkristi skrev Ikke mitt tall det der.
Det var ledelsen som sa de anslo 80 til 120 musd blir ca mellom 2,25 og 1,90,- i netto fortjeneste før skatt og avskrivinger selv med 1,- i eps blir jo P/E 7 Det burde være mulig med en slik omsetning. Nedskrivinger på rundt 1,- per aksje reinvestere i skip muligens.
Kbkristi
11.03.2021 kl 07:53
8372
Mitt ark sier kr 1,98 i overskudd pr nå. Det ligger nok litt lavt, da jeg ikke har oppdatert de 2 siste slutninger. Vi vet enda ikke hvilke skip det gjelder.
Regnskapsmessig akrobatikk må andre ta seg av. Jeg regner på potensialet.
Vi må heller ikke se oss blind på ører her. Poenget er at det går meget bra, så om vi bommer på noen tiører pluss minus, så er ikke det noen katastrofe.
Det er nok værre om vi balanserer rundt nullpunktet. Ikke kjekt å gå i minus. Men vi er milevis over nullpunktet og vil være det ihvertfall de neste 2 år :)
Regnskapsmessig akrobatikk må andre ta seg av. Jeg regner på potensialet.
Vi må heller ikke se oss blind på ører her. Poenget er at det går meget bra, så om vi bommer på noen tiører pluss minus, så er ikke det noen katastrofe.
Det er nok værre om vi balanserer rundt nullpunktet. Ikke kjekt å gå i minus. Men vi er milevis over nullpunktet og vil være det ihvertfall de neste 2 år :)
Kbkristi
11.03.2021 kl 08:14
8279
Ha også i mente at det nå begynner å bli viden kjent at vårt selskap håver inn penger. Derfor vil nok både fond og flere investorer tiltrekkes.
Penger er som flua og lorten :) Det jeg prøver å si, er at man bør være forsiktig med dårlige trader. Tidligere handlemønster kan plutselig forandres.
I et par måneder nå kunne man ha solgt på åpning, og kjøpt tilbake 8 minutter senere, 20 øre billigere.
Nmci gikk opp 6,5% i går kveld.
Penger er som flua og lorten :) Det jeg prøver å si, er at man bør være forsiktig med dårlige trader. Tidligere handlemønster kan plutselig forandres.
I et par måneder nå kunne man ha solgt på åpning, og kjøpt tilbake 8 minutter senere, 20 øre billigere.
Nmci gikk opp 6,5% i går kveld.
Kbkristi
11.03.2021 kl 09:50
8154
Det er moro å se at når folk ikke hiver ut aksjene sine, så stiger kursen.
Jeg tror at vi som er inne her på tråden besitter nokså mange av de aksjene som trades.
Det er mange fluer som suser i lufta, så forholder vi oss i ro, så er fluene nødt til å betale mer og mer.
Jeg tror at vi som er inne her på tråden besitter nokså mange av de aksjene som trades.
Det er mange fluer som suser i lufta, så forholder vi oss i ro, så er fluene nødt til å betale mer og mer.
Ser noen misfortår litt måten et selskap er pliktig til å regnskapsføre. Ordet nedskrivning brukes egentlig feil her. Mpcc avskriver verdier som alle andre bedrifter, og har valgt å sette dette lineært over 20 år for sin virksomhet.
Det å oppskrive verdier i en balanse er regnskapsmessig stengt tatt ikke lov å gjøre, og skal unngås. Derfor vil man fortsette å se avskrivninger(ikke nedskrivning av verdier, de tar ikke et tap som det skrives om her) frem til skipene selges. Om skipene brukes i mer enn deres antatte levetid(over 20 år), så vil man da feks bruke en del penger på feks IMO og docking, og det er denne utgiften man vil fortsette å nedskrive de siste årene dersom bedriften bestemmer seg for å bruke skipene lengre enn deres levetid. I intervjuet med baack på capital ink forrige uke som ligger ute på YouTube, snakkes det nettopp om dette. Om å bruke skipene lengre fordi containerskip ikke får påkjenning på samme måte som feks bulk eller olje.
Så hvordan skal man se i balansen at skipsverdiene er for lave? det er ikke alltid sånn at balansen reflekterer faktiske verdier. Da måtte man justert opp og ned hele tiden, og hva er faktiske verdier, og kan man virkelig si at et asset er verdt noe før det faktisk solgt? Dette er tanken bak.
dersom et skip selges i morgen, vil dette skipet bli solgt med gevinst i forhold til bokførte verdier. Da vil dette endelig komme frem som en regnskapsmessig finansiell gevinst(financial income) og man vil få gevinst på salg av asset som reflekterende i p&l det kvartalet som blir profitt.
Det å oppskrive verdier i en balanse er regnskapsmessig stengt tatt ikke lov å gjøre, og skal unngås. Derfor vil man fortsette å se avskrivninger(ikke nedskrivning av verdier, de tar ikke et tap som det skrives om her) frem til skipene selges. Om skipene brukes i mer enn deres antatte levetid(over 20 år), så vil man da feks bruke en del penger på feks IMO og docking, og det er denne utgiften man vil fortsette å nedskrive de siste årene dersom bedriften bestemmer seg for å bruke skipene lengre enn deres levetid. I intervjuet med baack på capital ink forrige uke som ligger ute på YouTube, snakkes det nettopp om dette. Om å bruke skipene lengre fordi containerskip ikke får påkjenning på samme måte som feks bulk eller olje.
Så hvordan skal man se i balansen at skipsverdiene er for lave? det er ikke alltid sånn at balansen reflekterer faktiske verdier. Da måtte man justert opp og ned hele tiden, og hva er faktiske verdier, og kan man virkelig si at et asset er verdt noe før det faktisk solgt? Dette er tanken bak.
dersom et skip selges i morgen, vil dette skipet bli solgt med gevinst i forhold til bokførte verdier. Da vil dette endelig komme frem som en regnskapsmessig finansiell gevinst(financial income) og man vil få gevinst på salg av asset som reflekterende i p&l det kvartalet som blir profitt.
Takk havana12, svært nyttig!
Kaga
11.03.2021 kl 11:06
8000
Blir akkurat på samme måte som med egeneide lokaler i firmaet mitt.
Firmaet kjøpte egne lokaler noen år siden. Og under anleggsmidler i balansen synker regnskapsført verdi på lokalene hvert år pga avskrivning, lineært med ca samme sum - mens lokalene i realiteten er blitt mer verdt på de årene firmaet har eid de. Så balansen reflekterer ikke faktisk verdi på lokalene.
Mindre og mindre vært "på papiret", mens de faktiske verdiene blir større å større, til det en dag blir realisert.
Firmaet kjøpte egne lokaler noen år siden. Og under anleggsmidler i balansen synker regnskapsført verdi på lokalene hvert år pga avskrivning, lineært med ca samme sum - mens lokalene i realiteten er blitt mer verdt på de årene firmaet har eid de. Så balansen reflekterer ikke faktisk verdi på lokalene.
Mindre og mindre vært "på papiret", mens de faktiske verdiene blir større å større, til det en dag blir realisert.
Redigert 11.03.2021 kl 11:16
Du må logge inn for å svare
Keefer
11.03.2021 kl 11:24
7960
Hvis jeg har forstått dette rett så er det NAV som legges til grunn for verdisettelse av et shippingselskap og aksjekurs. Da bør vel NAV øke etter hvert som båtene blir mer verdt i 2.hånds marked som det beviselig er, ref. nylig solgte båter? Hvorfor kom dette så dårlig frem på 4. kvartalsrapport?
PSI- Investor
11.03.2021 kl 11:24
7978
Skulle akkurat til å skrive om det samme. Jeg leier ut noen boliger via selskap, og de øker jo i verdi, men ikke i balansen i regnskapet.
Når det snakkes om NAV for å se på kursmål så er det beregnet NAV 'fra sidelinjen' (analytikere eller dere med regnearkene), og ikke NAV i regnskapet.
Enig i at det kan se ut som om handlemønsteret er endret. Enten er det noen som har vinterferie, eller så har det skjedd noe annet.
Jeg vet ikke hvordan det er med fondene som er eiere her, men jeg har lest tidligere at i alle fall enkelte fond har en policy på at ingen investering skal utgjøre mer enn en viss prosentandel av fondets samlede verdi. Kanskje er nedsalgene kun en følge av for stor verdiøkning, slik at MPCC- aksjene plutselig har utgjort en for stor andel av fondet? Så det kan ha vært en slik årsak til nedsalg, og ikke en sviktende tro på selskapet som har ført til salg.
Uansett, er klar for videre oppgang, det er ikke noe tvil om at det er mest moro de dagene det går oppover, uansett hvor lite det måtte være.
En annen ting som jeg liker er at etter hvert som kursen stiger så blir hver krone i økning mindre i prosent. Da kursen var 4 var det 25% opp til 5.
Når kursen når 10 er det bare 10% opp til 11, og jeg innbiller meg at kronene kommer lettere etter hvert som de ikke lenger betyr like mye (altså regnet i prosentvis økning). Men for meg med samme antall aksjer blir jo posten like mye mer verdt i kroner for hver i økning.
Skikkelig mye snø i dag, synd det skal regne vekk så fort når det først har kommet, kunne godt ligge en uke eller to for min del.
Når det snakkes om NAV for å se på kursmål så er det beregnet NAV 'fra sidelinjen' (analytikere eller dere med regnearkene), og ikke NAV i regnskapet.
Enig i at det kan se ut som om handlemønsteret er endret. Enten er det noen som har vinterferie, eller så har det skjedd noe annet.
Jeg vet ikke hvordan det er med fondene som er eiere her, men jeg har lest tidligere at i alle fall enkelte fond har en policy på at ingen investering skal utgjøre mer enn en viss prosentandel av fondets samlede verdi. Kanskje er nedsalgene kun en følge av for stor verdiøkning, slik at MPCC- aksjene plutselig har utgjort en for stor andel av fondet? Så det kan ha vært en slik årsak til nedsalg, og ikke en sviktende tro på selskapet som har ført til salg.
Uansett, er klar for videre oppgang, det er ikke noe tvil om at det er mest moro de dagene det går oppover, uansett hvor lite det måtte være.
En annen ting som jeg liker er at etter hvert som kursen stiger så blir hver krone i økning mindre i prosent. Da kursen var 4 var det 25% opp til 5.
Når kursen når 10 er det bare 10% opp til 11, og jeg innbiller meg at kronene kommer lettere etter hvert som de ikke lenger betyr like mye (altså regnet i prosentvis økning). Men for meg med samme antall aksjer blir jo posten like mye mer verdt i kroner for hver i økning.
Skikkelig mye snø i dag, synd det skal regne vekk så fort når det først har kommet, kunne godt ligge en uke eller to for min del.
Redigert 11.03.2021 kl 11:26
Du må logge inn for å svare
Struts
11.03.2021 kl 11:28
7945
Takker! Jeg undrer fremdeles (mulig naivt), da det vel i regnskapet blir skilt mellom faktiske verdier (altså markedpris) og bokførte verdier. I MPC's regnskap for hhv q3 og q4 er disse (dvs "Vessels" og Book values, altså "Non-current assets") estimert til USD 596.8 mill og 588,8 mill (samt 628.7m og 621.1 mill). Mao høyere bokførte verdier enn markedsverdier. Eller? I min tid som megler hadde vi blant annet porteføljer med skip som skulle verdiansettes for banker. Typisk en gang i kvartalet. Dette var muligens/sannsynligvis for at bankene skulle se i hvilken grad man kunne belåne mer/evt kreve innbetalt dersom verdiene falt under nivå stipulert i lånekontrakter. Mulig omtrent det samme som boliglån. Stiger verdien serverer banken kanapéer, stuper den (vet det ikke har skjedd siste 20-30 år eller så) er bankene kjapt ute og forlanger mer sikkerhet osv.
Men (og beklager min ignoranse) mener du at det som står i regnskapene under "Vessels" ikke er selskapets innhentede verdivurderinger/men nedskrevne? Og hvor foreligger de første i så fall, for det er vel selskapet tjent med å opplyse om? Når det gjelder levealder pleide vi å operere med 25 år (bulk og tank), men det har kanskje endre seg siste tiår. Jaja, bare undrer.
Men (og beklager min ignoranse) mener du at det som står i regnskapene under "Vessels" ikke er selskapets innhentede verdivurderinger/men nedskrevne? Og hvor foreligger de første i så fall, for det er vel selskapet tjent med å opplyse om? Når det gjelder levealder pleide vi å operere med 25 år (bulk og tank), men det har kanskje endre seg siste tiår. Jaja, bare undrer.
Redigert 11.03.2021 kl 11:35
Du må logge inn for å svare