MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2429321

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kaga
16.03.2021 kl 09:26 7976

Fra teknisk analyse selskapet Investech:

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 15. mar 2021
MPC Container Ships ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Aksjen tester motstanden ved cirka 8.70 kroner. Dette kan gi en reaksjon ned, mens et brudd opp gjennom 8.70 kroner vil utløse et kjøpssignal. Positiv volumbalanse styrker aksjen på kort sikt. Det kortsiktige momentumet i aksjen er sterkt positivt, med RSI over 70. Det indikerer økende optimisme hos investorene og videre kursoppgang for MPC Container Ships. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp (Score: 55)

Investech chart fra i går kan sees på denne linken:
https://pasteboard.co/JSQSfFH.jpg

(Ekstrem risiko advarselet i chartet gjelder Volatilitetsrisiko)
Redigert 16.03.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.03.2021 kl 09:43 7932

Takk Kaga, kjekt med analyse innimellom :)
Slettet bruker
16.03.2021 kl 10:09 7881

Dersom ratene blir der de er nå, altså ut fra oppdateringer i forrige uke, ser bullmålet til DNB (se hovedinnlegg) stadig mer realistisk ut. Det er selvsagt umulig å si hvilken vei dette går, men svært mange tegn tyder i alle fall på at det ikke snur med det første.
Slettet bruker
16.03.2021 kl 13:10 7547

Kursen beveger seg veldig fint oppover, fleste har fylt opp og noen venter på å ta litt gevinst. Slik kursen beveger seg nå er det vanskelig og se noe pullback. Tror jeg bare venter på årsrapporten og q1 2021 har begynt Mega prosjekt hjemme bytte ut hele gulvet isolasjon og gulv med trinnplater og parkett. Gården er bygget i 1890 så det blir godt å få lydisolert. 200 K regner jeg med å bruke så gjør jeg all jobb selv. Takst tror jeg mellom 500k opp. Dette kommer jeg til og bruke min tid til frem mot resultat.
Slettet bruker
16.03.2021 kl 14:00 7429

PSI-Investor:

Jeg er jo enig med deg i at mitt kursmål for april helst ikke bør bli noe av. Bakgrunnen for at jeg beholdt kursmålet for april, var at det eventuelt skulle komme en teknisk reaksjon etter at motstanden på kr. 8,70 var nådd. Vi ser det tydelig i chartet fra Investtech over at kursen er i ferd med å bli overkjøpt, med en RSI på over 80.

Dersom kursen holder seg på nivået rundt kr. 9,00, vil kr. 8,70 gå over til å bli et støttenivå. Da bortfaller mitt kursmål i april på kr. 7,85.

Og som du ser av chartet, er det spennende perspektiver som gis fremover. Dersom kursen følger trenden i chartet, er vi oppe i vel det dobbelte i løpet av få måneder.
Redigert 16.03.2021 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
16.03.2021 kl 14:05 7462

Takk, da sier vi det sånn he he...

Akkurat nå ser det i alle fall veldig bra ut!

Snart kommer det sikkert ny flåteoppdatering også
Slettet bruker
16.03.2021 kl 14:06 7463

New ConTex opp ca 2,6% siden torsdag. 12 mnd 2700 TEU til 24 663$ og 24 mnd samme til 22 631. Ingen tegn på at oppgangen er slutt ennå altså :-)
Kbkristi
16.03.2021 kl 14:07 7466

Ser på Shareville:

Mastermariner
Ihht investtech så har aksjen en motstand i det tekniske bildet på middels lang sikt på 8,70, hvis kursen parkeres på >= 8,96 så vil dette utløse et kjøpssignal, dvs 3% over motstand og et nytt kjøpssignal er dermed gitt i det tekniske bildet.
Struts
16.03.2021 kl 14:11 7497

Ikke det jeg kikker mest på (må innrømmes), men fikk med meg flg slutning av en mindre enhet:

M/V =Presidio= Blt 2003 1200 Teus (Gless) extended to Cosco 11-13 mos $13,500/d.

PSI- Investor
16.03.2021 kl 14:27 7473

Utrolig bra rate!
Det må da komme nye og høyere kursmål straks også, altså fra analytikerne.
Godt å høre om positive tekniske signaler, og ratene fra dato også, det er snart ikke nok superlativer
Kbkristi
16.03.2021 kl 14:52 7439

AS Flora (1223 TEU) skal ut i juni på ny kontrakt. Den går nå på $ 7.450.
Som Psi sier, superlativer :)
Helg11
16.03.2021 kl 14:53 7449

Dagens oppdatering fra Singapore-bukta:
AS Naomi (Nordwinter) ligger fortsatt for anker (siden lørdag). 29 grader i luften, og ellers preges mannskapet av både litt brakkesyke og fyllesyke etter noen Singapore sling for mange i går. Det diskuteres heftig om de skal ta lettbåten over til nabobåten Grandis som også ligger for anker for å se hva de kan by av godsaker.
Helg11
16.03.2021 kl 14:58 7437

Får ta en seriøs oppdatering også da:
Vesselsvalue: Handysize containere (1700 TEU som er nærmeste snitt for våre skip) har en VANNVITTIG oppgang siste uke.
For skip 15 år har denne økt 6%(!!!!!!!) siste uke. Her er det bare å oppjustere verdiene Struts.
20 år skip + 10,2%. Helt insane.
Redigert 16.03.2021 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
16.03.2021 kl 15:32 7398

Jøss!
Og som tidligere nevnt, høy prosentoppgang på allerede høye tall, det er nå det virkelig monner!
Struts
16.03.2021 kl 15:52 7372

Jeg ER oppdatert. Det er forskjellige måter å beregne verdier på. Lineært kan man (KANSKJE) forsvare en høyere verdi allerede nå for midten av 2000-tallet bygget skip (i størrelsesorden 1730 TEUs som MPC besitter), da basert på salg av det moderne Nordlily (og søster), som ble rapportert allerede i februar. Men jeg tar utgangspunkt i begynnelsen av 2000-tallet solgte skip (som vi også har referanse til). Det går vanligvis et skille (gjorde det i alle fall i min tid) mellom verdier (per annum) basert på eksempelvis nybygg/resalg (de siste som kjent prompt levering, ie bygget 2021) og ned til de er, la oss si, 10 år gamle, og så derfra ned til 25 år. Jeg innbiller meg å fremdeles kunne litt om mitt tidligere håndverk, men jeg må altså bygge opp datagrunnlag for å uttale meg noenlunde bastant. Og jeg føler det er best å være konservativ, og så heller overraske positivt når jeg får mer "kjøtt på beinet".

Men for all del - utviklingen er meget positiv!
Redigert 16.03.2021 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Struts
16.03.2021 kl 16:20 7467

Mange takk!

Den første og fjerde er ikke relevant (føler jeg) for vårt segment, det omhandler større enheter. Link 2 er fra desember 2020 (og data jeg ikke vil benytte for vårt formål). Det med TS-Lines kjenner vi jo.

Men jeg skal sjekke litt nærmere mht til Schulte og =SELENITE=!

Har dere bestilt cruise (eller kjøpt et cruiserederi)? Hehe
Kbkristi
16.03.2021 kl 16:33 7423

Skal vi ikke ha et hovedkvarter først :)
Helg11
16.03.2021 kl 16:38 9868

"OOCL and Hapag-Lloyd are preparing to raise rates from North Europe to the US by $1,000 per 40ft from 1 April, on a traditionally stable tradelane that would usually see adjustments of less than $100 over the course of a year.
...shippers may have to get used to the higher rates for months, if not for years, to come, overturning the cyclical pattern of the liner industry over the past 10 years. Indeed, NYSHEX executives Bryan Most, ex-Walmart, and Don Davis, ex-Hapag-Lloyd, believe the rate changes seen across multiple tradelanes could be “here to stay”.

https://theloadstar.com/shippers-brace-for-new-price-hikes-in-the-new-normal-for-ocean-freight/
Kbkristi
16.03.2021 kl 19:17 9592

Rederiene har vel lært. De gidder ikke gå konk på å frakte varer jorda rundt.
Slettet bruker
16.03.2021 kl 22:23 9239

Oversatte litt på Google; Spotrater på tilbaketrekningen, fra Nord-Europa til Asia, har nesten doblet seg til rundt $ 1600 per 40 fot siden oktober, noe som øker eksportørens ulykker med å skrote med transportører som er motvillige til å frigjøre utstyr. En UK-basert speditør fortalte The Loadstar denne uken at han ble informert om renteøkninger på alle sine eksporthandler.

"Hver eneste av våre eksportruter er dyrere enn for seks måneder siden, og noen er enormt oppe," sa han.


Og transportører må kanskje venne seg til de høyere prisene i flere måneder, om ikke i mange år, for å vende det sykliske mønsteret i linjebransjen de siste 10 årene. Faktisk mener NYSHEX-ledere Bryan Most, tidligere Walmart, og Don Davis, tidligere Hapag-Lloyd, at rateendringene sett på flere handelsbaner kan være "her for å bli".
Struts
17.03.2021 kl 06:16 8914

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

På salgssiden: Euroclear Bank minus 346’ (12,575’ totalt), The Bank of Ny Mellon ned 116’ (1,034’), Six Sis ned 75’ (4,771’) og Morgan Stanley ned 23’ (935’ totalt). Ellers bare små endringer.

På plussiden: Surfside Holding (ved Arve Bakke, investor) pluss 443’ (1,443’ totalt), Barlays Capital inn med en konto med 727’ totalt, Skihus AS (kontrollert av Torger Brække) + 210’ (990), Bank of NY Mellons andre konto pluss 166’ (4,373’), J.P. Morgan + 135’ (1,596’), Caceis Bank opp 85’ (4,956’) og Nordnet Livsforsikring pluss 22’ (2,670’ totalt). Ellers bare mindre endringer.
Kbkristi
17.03.2021 kl 07:24 8835

Trykket i LA letter litt.

Shipping Congestion at Los Angeles Ports Starts Easing
Shipping congestion outside the biggest U.S. gateway for imports from Asia showed signs of easing over the past week as dockworkers made progress reducing by almost half a backlog that peaked at 40 vessels six weeks ago.
Twenty-two container ships were waiting to offload at the adjacent ports of Long Beach and Los Angeles as of Sunday, compared with 29 a week earlier, according to officials who monitor marine traffic in Southern California’s San Pedro Bay. Thirteen more are scheduled to arrive over the next three days, with nine of those set to drop anchor.
The average wait for berth space was 7.6 days, little changed from 7.5 days a week ago, according to the L.A. port.
By Brendan Murray, Copyright 2021 Bloomberg
Slettet bruker
17.03.2021 kl 08:29 8685

Trolig vil dette forverre seg igjen, nå deler president ut 1400 usd til de fleste amerikanere. Tar ikke lang tid før butikkene er tomme for varer. Kanskje så mange som 250 000 000 mottar engangs beløpet 350 000 000 000 milliarder dollar. Arbeidsledighets trygden er forlenget også.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 08:32 8674

I norske kroner blir det 2 975 000 000 000. Det er mye kinesiske varer som koster veldig lite.
Kbkristi
17.03.2021 kl 08:35 8872

Vi får legge på litt i frakt vi da :)
PSI- Investor
17.03.2021 kl 09:47 8766

Får du fremdeles sving på tradingen av MPCC Struts? Jeg har fremdeles ikke turd å prøve. Men det er klart rett til himmelen uten en eneste dag med nedgang det er vel ikke så realistisk
Struts
17.03.2021 kl 10:11 8704

Næh, den er vanskelig nå. Har forsøkt litt, men ender bare opp med å kjøpe de samme aksjene tilbake til en høyere pris - og det var jo ikke meningen. Men nærmer meg i det minste mitt mål om 150' aksjer før påske. Jeg konsentrerer meg på å se på verdier (av skipene da), men det er heller ikke lett. Vi befinner oss i et marked som er omtrent det samme som i bulk: Det er veldig lett å selge skip, men nesten umulig å få kjøpt noe, for verdiene stiger om ikke dag for dag, så uke for uke. Og noen relevante salg har det ikke vært i det siste. Så litt på M/V =SELENITE=, men det ble rapportert i februar og da hadde skipet allerede skiftet navn. Noe som i praksis innebærer at salget fant sted en gang før nyttår. Og det er nå ganske irrelevant. Så venter til jeg får noen "ferske" salg å relatere til. Kan selvfølgelig begi meg ut på en gjettelek, men det ligger ikke for meg.

Og du er fremdeles lastet i Strongpoint? Selv konsentrerer jeg meg om MPC, 2020 Bulkers, ADS Maritime (fikk utrolig nok over 600' i utbytte der i fjor, og 1.4 mill utbetalt nå). Sistnevnte er det jo bare skallet igjen av, men ... Ja, og noen få andre da.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 10:21 8795

Har tvinnet tommeltotter siden mandag. Siste penger som skal inn, ordre på vent og ingen dupp i sikte. Da må man bare lukke igjen øyene og ikke se at snittet øker. *sukk*
PSI- Investor
17.03.2021 kl 10:57 8737

Bra det er flere som synes det er vanskelig da! Altså jeg prøver ikke i det hele tatt heller jeg, men det hadde jo vært moro å fått til å utnytte svingningene.
TYdelig vis hadde det vært en fin mulighet i dag!

Fint at du prøver deg på verdsettelse, det har jo ofte nærmest alt å si innen shipping, men er jo likevel ofte en konsekvens av ratenivået.

Jeg har Strong- aksjene ja, de skal jeg ha noen år til og ikke selge for mindre enn 100. Håper jeg...
Tenker å da investere mer i eiendom på sikt. Kanskje.
Har noe gogl, drøye 1100 bare, hadde ADS men solgte før siste utbytte midt på 20 tallet et sted tror jeg.
Jeg leser på ADS- tråden, må jo følge med, begynner å lure litt på om de kan være noe for sent ute til å få gjort noen ekstremt gode skipskjøp nå?
Hvis de ikke har kjøpt MPCC- aksjer rett og slett da, det hadde jo vært det beste...
Har fremdeles noe Hunter og SDSD også, håper de finansgutta som styrer de to kan finne på noe spennende som kan øke verdien voldsomt. F eks ved å skifte navn til ESG grønn eller noe sånt, og så bare uttale at man skal satse på noe som vil redde verden, og som det er litt uklart hva er og hvordan det skal virke. Slikt vil jo folk ha.
Redigert 17.03.2021 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Helg11
17.03.2021 kl 11:04 8832

Ny dag = ny rekord. Tre 4600 TEU skip låst i over to år på 35kUSD/dag av Maersk. "Og man vet at man kan få en mer penger neste uke", det har jo vært sagt i månedsvis nå...
https://splash247.com/maersk-sets-new-charter-highs/

Jeg syns det også er paradoksalt at disse kostbare skipene går for full maskin fra A til B og så ligger de for anker der i dages/ukesvis. Er jo ineffektivitet så det holder... Kunne jo vært kjørt på slow steaming (ifht. miljø) eller optimalisert rute (ifht. økonomi) hvis systemene hadde vært bedre. "AS Naomi" ligger for eksempel fortsatt for anker i Singapore-bukta på 4. dagen. Er jo bra for oss aksjonærer midlertidig, men en forbedring av effektiviteten i verdikjeden (bedre IT) er noe som kan bidra til at man trenger færre skip? Alle vet jo dog at implementering av nye datasystemer gjør vondt verre en periode, så usikker på om timingen er bra akkurat nå.
Struts
17.03.2021 kl 11:35 8731

Ok, Gogl er bra - har jo gått relativt mye, litt som MPC. Nå fikk jo MPC pussig nok en reaksjon ned nå, så benyttet anledningen til å komme vel over mitt mål. Var inne i HUNT og SDSD selv, men det turte jeg ikke mer. Det med grønt er litt pussig; nå heter det grønn luft, det er grønn karbon (!!), grønn møkk også (!). Eneste som snart ikke er grønt, er vel grønnsåpe! Men du har rett, tror jeg skal spørre i morgen i nærbutikken hvorfor de ikke har grønne doruller (for logoen til Kiwi er jo ellers også ganske grønn)!
Kbkristi
17.03.2021 kl 11:37 8769

Det er jo bedre enn New ConTex som kom i går, så det er jo knall.
Og Psi, det gikk troll i ord. Vi trenger vel litt skrell :)
Kaga
17.03.2021 kl 12:11 8635

Hva skjer? Handelen stoppet etter fall til 8,10 ? Automatiske stopp-loss som ble utløst sannsynligvis. Kjøpsmulighet... :-)

Redigert 17.03.2021 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Struts
17.03.2021 kl 12:12 8650

Ja, det var voldsomt!
Keefer
17.03.2021 kl 12:12 8666

Stop loss?
Struts
17.03.2021 kl 12:16 8590

Men NÅ var det tradingmuligheter!
Nani Alvez
17.03.2021 kl 12:18 8572

Var et/flere større salg/aktører som trigga en haug med stop losses tenker jeg. Raste derfor ned når det blir autosalg hos mange. Tipper det er et vindo for å kjøpe billig nå, kommer til å hoppe rett opp igjen! Skal du ha, kjøp nå.
PSI- Investor
17.03.2021 kl 12:19 8594

Ja det var ikke måte på heller det, jeg får holde kjeft skjønner jeg! Fikk ikke utnyttet muligheten, og håper den ikke kommer tilbake
Slettet bruker
17.03.2021 kl 12:21 8579

Keefer skrev Stop loss?
Kan godt ha skjedd. Etter at kursen falt under kr. 8,66, ble det utløst et betydelig salg av aksjer. Dersom det skjedde til markedskurs og ikke med limit, kan det ha blitt utløst ved et stop losssignal.

Jeg viser forøvrig til et par kommentarer jeg hadde for et par dager siden. Kr. 8,70 var et opplagt motstandsnivå teknisk sett. Selv om kursen gikk litt videre, måtte det før eller siden komme en reaksjon ned igjen. Det kan godt vare en stund, og jeg fastholder derfor mitt kursmål pr. 16. april på kr. 7,85, inntil videre.

Det betyr ikke at tiden for kursoppgang ikke er til stede. Vi kaller det bare en hvilepause. Som de fleste er klar over, gjør det godt for kroppen med en hvil etter en større påkjenning!
Redigert 17.03.2021 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
17.03.2021 kl 12:34 8482

Å sette stop loss er en lettvint måte å tape sparepengene sine i løpet av noen sekunder av vill panikk på børsen.
PSI- Investor
17.03.2021 kl 12:43 8400

OK får vel motvillig høre på deg da, og avvente eventuelle ytterligere kjøp en måneds tid.
Men selv om det skulle være mye å hente på å selge nå så gjør jeg ikke det, det tør jeg ikke.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 12:53 8271


Mine kommentarer er ikke akkurat noen buddasvar, men helt personlige oppfatninger basert på egne erfaringer. Så det er viktig at du danner deg egne oppfatninger av hva du bør gjøre.

Men hadde jeg vært deg, ville jeg ha ventet noen dager med å kjøpe.

Det er sjelden man finner bunnene og toppene, og om du kjøper på kr. 8 eller kr. 7,80 er ikke så viktig, så lenge du som meg har tro på at kursen skal videre opp i løpet av noen uker.

PSI- Investor
17.03.2021 kl 13:10 8172

Ja det tror jeg så absolutt, altså at det skal videre opp. Er vel bare litt irritert på at jeg 'følte på meg' at det kunne komme en mulighet for å tjene litt på å trade, og så gjorde jeg det ikke. Det er jo alltid sånn, det stiger aldri hver eneste dag. Nå var vi vel litt på overtid.
Selv om det kan være mulig å få kjøpt igjen på rundt 8 og derved tjene 40 øre på å selge nå så gjør jeg ikke det, da hadde jeg nok stressa på meg alvorlig sykdom hvis den hadde steget bare bitte litt... Og så har jeg ikke lyst til å håpe på at den skal videre nedom en tur heller...
Vi kunne trengt noen analytikere som kom med drøye tosifrede kursmål nå. Det vil jeg heller håpe på...!
Ja ja, blir nok bra i løpet av et års tid!
Trøndersmolten
17.03.2021 kl 13:44 8034

Kan bli en svært kortvarig korreksjon folkens - magefølelsen og det fundamentale sier meg at dette er en sjelden kjøpsanledning - går container aksjene over dammen i grønt ender vi fort opp mot 9,- igjen.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 13:47 8016

I går kom det en doji Pinbar var veldig usikker, men det viser at man skal ta slike signaler mere alvorlig når rsi er så høy.. det ble en liten pulback
Urealisert
17.03.2021 kl 14:06 7962

Blir vel minus til Fed har sagt sitt kl. 19:00 i kveld, så er det opp igjen i morgen.
Gastromat
17.03.2021 kl 14:23 7892

Litt rødt bekymrer meg på ingen måte