MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Har vært mye haussing ja men samtidig har jo rater gått opp, så noe substans har det jo vært. Husk, under 20 kr varsellamper går
Bsci
02.07.2021 kl 09:53
7362
Joda, vi forstår noe.
Skjønner at de uansett vil få inn kr 550 mill på konto.
Men poenget er at de etter transaksjonen selv sitter med 23 % av selskapet og i den kontekst har de også radikalt senket verdien på restbeholdning.
Teoretisk har de solgt for kr 4,87 pr aksje hvis du ser differensen i verdier på salg og rest opp mot sluttkurs i går. Alle forstår vel også at de nødvendigvis må ha hatt en inngangskurs også.
Så spørs om de egentlig har tjent noe overhodet. (men de ville de selvfølgelig ha gjort om de hadde solgt hele beholdningen, men rest er nå låst i 90dager)
Skjønner at de uansett vil få inn kr 550 mill på konto.
Men poenget er at de etter transaksjonen selv sitter med 23 % av selskapet og i den kontekst har de også radikalt senket verdien på restbeholdning.
Teoretisk har de solgt for kr 4,87 pr aksje hvis du ser differensen i verdier på salg og rest opp mot sluttkurs i går. Alle forstår vel også at de nødvendigvis må ha hatt en inngangskurs også.
Så spørs om de egentlig har tjent noe overhodet. (men de ville de selvfølgelig ha gjort om de hadde solgt hele beholdningen, men rest er nå låst i 90dager)
PSI- Investor
02.07.2021 kl 09:57
7334
De største eierne deltok jo med mye penger i emisjonen i fjor sommer, og nå tar de dette ut med god gevinst.
Det er ikke sikkert at de skal ut med resten.
Det er ikke sikkert at de skal ut med resten.
Ærligtalt
02.07.2021 kl 10:06
7139
Du må lære deg korrekt bruk av "og" & "å" før du kommer med aksjetips!
Ja, vi antok det, den økningen i SMB fondet. Takk for infoen, Struts.
Ærligtalt
02.07.2021 kl 10:15
7050
...For å forvirre enda mer:
Om 90 dager vet vi etter all sannsynlighet mer om utbytter; i tillegg til at rater og skipsverdier sannsynligvis har fortsatt å øke (verden stenger ned igjen nå - om ingen har fått med seg det). I tillegg fører frykt for inflasjon til hamstring... og butikker verden over skal fylle hyllene før jul)
Midt oppi alt dette... sitter altså de som solgte i går... og skal liksom være fornøyde med 22,- pr. aksje i tillegg til alle de fremtidige utbyttene de går glipp av på den posten de solgte? Hallo... Inntjeningen pr. aksje frem til og med 2024 er SINNSYK!
Dermed: Hvorfor solgte de så lavt - selv til blokksalg å være?
Regner ikke med å bli så mye klokere av dette -og som mange sier; sitter man "long" så er dette krusninger frem til fete utbytter uansett... Men merkverdig? Helt klart!
Om 90 dager vet vi etter all sannsynlighet mer om utbytter; i tillegg til at rater og skipsverdier sannsynligvis har fortsatt å øke (verden stenger ned igjen nå - om ingen har fått med seg det). I tillegg fører frykt for inflasjon til hamstring... og butikker verden over skal fylle hyllene før jul)
Midt oppi alt dette... sitter altså de som solgte i går... og skal liksom være fornøyde med 22,- pr. aksje i tillegg til alle de fremtidige utbyttene de går glipp av på den posten de solgte? Hallo... Inntjeningen pr. aksje frem til og med 2024 er SINNSYK!
Dermed: Hvorfor solgte de så lavt - selv til blokksalg å være?
Regner ikke med å bli så mye klokere av dette -og som mange sier; sitter man "long" så er dette krusninger frem til fete utbytter uansett... Men merkverdig? Helt klart!
Ærligtalt
02.07.2021 kl 10:19
7000
velkjent skrev Dyslektikere kan være de smarteste, så ta deg en bolle!
Dyslektikere sliter da ikke med "og" & "å" så mye meg bekjent... Det er vel mer med uttrykk som:
"Invistor"
"Stopplos" (min favoritt, spesielt innen shippingaksjer)
"Bannan"
... og "hvalfansgt"
-At de med dysleksi uthever seg?
"Invistor"
"Stopplos" (min favoritt, spesielt innen shippingaksjer)
"Bannan"
... og "hvalfansgt"
-At de med dysleksi uthever seg?
Redigert 02.07.2021 kl 10:19
Ikaros200
02.07.2021 kl 10:20
6961
Spørs hvor mye du forstår selv. Ettersom lengden på kontraktene nå begynner å nærme seg 2 år i feeder-segmentet vil de fleste kontrakter som er inngått de siste månedene vare mot 2023. Selskapet har allerede god dekning for båtene i 2022, tatt i betraktning datoen. Ratene har bare de siste månedene steget betraktelig. Ettersom tilbudssiden (skip) er omtrent fraværende og vil være det frem til evt nye båter kommer inn i markedet i 23,24++ (og da ikke først og fremst i feedermarkedet) betyr dette at det er betydelig sannsynlighetsovervekt for at kontrakter som inngås det neste året vil være gode og lange. Det vil igjen medføre gode inntekter til antagelig minst 2024. Du kan selvfølgelig tro på kollaps i markedet, men realitetene er at de som kjøper varer fra utlandet får mail fra leverandørene om stadig høyere fraktkostnader og det er ikke mye lys i tunnelen med det første sett fra deres ståsted.
Ikaros200
02.07.2021 kl 10:20
7001
Spørs hvor mye du forstår selv. Ettersom lengden på kontraktene nå begynner å nærme seg 2 år i feeder-segmentet vil de fleste kontrakter som er inngått de siste månedene vare mot 2023. Selskapet har allerede god dekning for båtene i 2022, tatt i betraktning datoen. Ratene har bare de siste månedene steget betraktelig. Ettersom tilbudssiden (skip) er omtrent fraværende og vil være det frem til evt nye båter kommer inn i markedet i 23,24++ (og da ikke først og fremst i feedermarkedet) betyr dette at det er betydelig sannsynlighetsovervekt for at kontrakter som inngås det neste året vil være gode og lange. Det vil igjen medføre gode inntekter til antagelig minst 2024. Du kan selvfølgelig tro på kollaps i markedet, men realitetene er at de som kjøper varer fra utlandet får mail fra leverandørene om stadig høyere fraktkostnader og det er ikke mye lys i tunnelen med det første sett fra deres ståsted.
himself
02.07.2021 kl 10:26
6893
Det er i hvertfall ingenting som er normalisert for meg i jobben min. Driver med import og får ikke tak i varer. Jeg blir bedt om å forecaste hele 2022 nå, i motsetning til normalen hvor vi bestiller én gang i måneden. Og dette er et stort, kjent merke med egne fabrikker og solid logistikknettverk mellom Asia og Europa.
Stol på excel-arket. Og her inne har det faktisk ikke vært mye hausing. Det har vært saklig og ryddig.
Som Ærligtalt skriver; lykke til alle sammen☺️
Stol på excel-arket. Og her inne har det faktisk ikke vært mye hausing. Det har vært saklig og ryddig.
Som Ærligtalt skriver; lykke til alle sammen☺️
polakk
02.07.2021 kl 10:36
6787
Tenker det er normalt å ta penger av bordet etter en slik oppgang, jeg har gjort det samme.
Samtidig stiger inntektene til uke for uke, umulig å si hvor lenge dette skal pågå.
Det som jeg tenker er at MPCC er relativt høyt priset i forhold til sine peers, samtidig har dei veldig mange skip som skal på nye kontrakter i nærmeste fremtid noe som rettferdiggjør litt av denne prisingen.
Jeg personlig foretrekker å ha aksjer i noen av selskapene som lavere priset fordi jeg da anser at risikoen er mindre og oppsiden som større.
Samtidig stiger inntektene til uke for uke, umulig å si hvor lenge dette skal pågå.
Det som jeg tenker er at MPCC er relativt høyt priset i forhold til sine peers, samtidig har dei veldig mange skip som skal på nye kontrakter i nærmeste fremtid noe som rettferdiggjør litt av denne prisingen.
Jeg personlig foretrekker å ha aksjer i noen av selskapene som lavere priset fordi jeg da anser at risikoen er mindre og oppsiden som større.
Ærligtalt
02.07.2021 kl 10:38
6806
Stemmer det du sier... Og underbygges også over hele fjøla (utenom hos DNB da, selvfølgelig):
https://think.ing.com/articles/the-rise-and-rise-of-global-shipping-costs
https://think.ing.com/articles/the-rise-and-rise-of-global-shipping-costs
Keefer
02.07.2021 kl 10:51
6657
Jeg tror ikke datoen var tilfeldig for DNB sin analyse. Første halvår er ferdig, og det er naturlig at selskapet kommer med en uttalelse/guiding i løpet av en uke eller to. Jeg tror kanskje ikke de hadde regnet med gevinstsikringen til største eiere som kom samtidig. At det er mange uerfarne aksjonærer gjør det lett å utnytte til sin fordel. Uansett anser jeg dette som et godt nivå å kjøpe seg inn på da det fundamentale tilsier at den skal oppover igjen. Kommer det en guiding fra Mr. Baack nå snart når de ser hvordan første halvår havnet, tror jeg på videre oppgang mot de andre kursmålene som er kommet etter kjøpet av Songa.
Ærligtalt
02.07.2021 kl 10:53
6671
Intet er endret... Her fra 22.6:
...Constantin Baack, Chief Executive Officer of MPC Container Ships ASA commented: “This transaction is backed by our strong belief in the sustainable container market fundamentals and the desire to take advantage of the significant lag between asset values and rates. The structure of the transaction creates an immediate and accretive impact to our earnings in a container market that continues to strengthen by the day.”...
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/press-releases/2021/mpc-container-ships-asa-signs-agreement-to-acquire-songa-container-as-and-operational-update/
...Constantin Baack, Chief Executive Officer of MPC Container Ships ASA commented: “This transaction is backed by our strong belief in the sustainable container market fundamentals and the desire to take advantage of the significant lag between asset values and rates. The structure of the transaction creates an immediate and accretive impact to our earnings in a container market that continues to strengthen by the day.”...
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/press-releases/2021/mpc-container-ships-asa-signs-agreement-to-acquire-songa-container-as-and-operational-update/
Ikaros200
02.07.2021 kl 10:58
6612
Jeg stusset veldig over at DnB sin oppdaterte analyse kom samme dag som nedsalg ble annonsert. Jeg undrer meg over hvor hemmelig tilretteleggerne og eller andre har klart å holde dette. Man kan jo selvfølgelig også tro på at det finnes tilfeldigheter. På den annen side undrer jeg meg også over hvor lenge siden det er at storeiere tok kontakt med tilretteleggerne for å forhøre seg om muligheter for nedsalg, pris etc. Man kan jo også spørre seg om det skjedde før de 2 analysene på over 30 kr kom.
Min konklusjon er vel at man skal være forsiktig med å ha for mye tillit til meglerfirmaer. Den gode nyhetene er at ildsjelene på dette forumet, kombinert med MPCC sin svært investorvennlige kommunikasjon, transparens og likebehandling, har gjort at de som har fulgt med på MPCC sine sider og på dette forumet faktisk har gruset meglerfirmaene sine vurderinger. De som har vært med her det siste halve året har vært i forkant av markedet. Informasjonen her har vært bedre og nøyaktigere. Hva er annerledes nå ift tidligere? Ift det fundementale: ingenting. "Etterretningsorganisasjonen" på denne siden, bestående av en rekke ulike aktører og kompetanser gruser fortsatt meglerne. Vi er fortsatt i forkant. Det kan være at flere meglerfirmaer (og deres beste kunder) har hatt en edge de siste dagene som følge av at de har visst om innsideinfo (nedsalget). Om de har handlet på dette er ikke godt å si. Men når denne fartshumpen er passert er vi tilbake til det normale, og det fundamentale - markedsforholdene. CEO MPCC sier det selv - det finnes knapt båter. Markedsforholdene er strålende. Jeg gleder meg til mer info om nye slutninger. Jeg vurderer også å øke beholdningen (og da desverre mitt vakre, ensifrede snitt (før desimalen)). Juks kan ikke konkurrere med kunnskap i lengden ;-).
Min konklusjon er vel at man skal være forsiktig med å ha for mye tillit til meglerfirmaer. Den gode nyhetene er at ildsjelene på dette forumet, kombinert med MPCC sin svært investorvennlige kommunikasjon, transparens og likebehandling, har gjort at de som har fulgt med på MPCC sine sider og på dette forumet faktisk har gruset meglerfirmaene sine vurderinger. De som har vært med her det siste halve året har vært i forkant av markedet. Informasjonen her har vært bedre og nøyaktigere. Hva er annerledes nå ift tidligere? Ift det fundementale: ingenting. "Etterretningsorganisasjonen" på denne siden, bestående av en rekke ulike aktører og kompetanser gruser fortsatt meglerne. Vi er fortsatt i forkant. Det kan være at flere meglerfirmaer (og deres beste kunder) har hatt en edge de siste dagene som følge av at de har visst om innsideinfo (nedsalget). Om de har handlet på dette er ikke godt å si. Men når denne fartshumpen er passert er vi tilbake til det normale, og det fundamentale - markedsforholdene. CEO MPCC sier det selv - det finnes knapt båter. Markedsforholdene er strålende. Jeg gleder meg til mer info om nye slutninger. Jeg vurderer også å øke beholdningen (og da desverre mitt vakre, ensifrede snitt (før desimalen)). Juks kan ikke konkurrere med kunnskap i lengden ;-).
jadden
02.07.2021 kl 11:03
6521
To store eventer i selskapet innenfor kort tid, først kjøpes Songa med betaling i kontanter og aksjer. Da var kursen ca 17. Deretter går kursen som en rakett til 28. I neste nu selger de største eierne en del av sine aksjer til kr 22, dette til tross for siste omsatt før salg kr 25,70.
Gikk kursen for fort oppover? Er der noen sammenheng mellom disse to eventene? Selgerne av Songa vil etter salget sitte med relativ stor aksjepost i MPCC, de skal vel også inn i styret.
Gikk kursen for fort oppover? Er der noen sammenheng mellom disse to eventene? Selgerne av Songa vil etter salget sitte med relativ stor aksjepost i MPCC, de skal vel også inn i styret.
Redigert 02.07.2021 kl 11:07
Gode spørsmål. Det lukter ikke bra for å si det slik. Men stakkars alle de som kjøpte på kurs 27kr og over. Våkne til en slik dag. Uff må vise medfølelse.
kaedureddfor
02.07.2021 kl 11:11
6490
Her er det nok flere som skal ta gevinst. Betalte vel dyrt for Songa og....
https://www.dn.no/borskommentar/koronaviruset/mpc-container-ships/matte-gi-14-prosent-rabatt-for-a-bli-kvitt-aksjene/2-1-1034350
https://www.dn.no/borskommentar/koronaviruset/mpc-container-ships/matte-gi-14-prosent-rabatt-for-a-bli-kvitt-aksjene/2-1-1034350
Rekyl1
02.07.2021 kl 11:12
6516
Jadden: Tror ikke de eventene har en direkte sammenheng, annet enn at songa kjøpet ga en boost i kursen da det ble vurdert som et godt kjøp. Tipper star og pilgrim har predefinerte salgstriggere og ønsker å ta ned eksponeringen. Betyr ikke at de har mistet troen. Aldri lett med store poster, flagging etc. Og shippingaksjer kan tidvis ha lav likviditet, benytter nå anledningen.
Jensen!! Hvorfor kunne du ikke vært litt i forkant med dine analyser. Eneste kritiske journalist.
Keefer
02.07.2021 kl 11:15
6504
Det er jo selvsagt ikke utenkelig. Kursmål ble satt til 23, og salgspris ble satt til 22. Om de visste om gevinstsikringskursen, så visste de jo også at kursen mest sannsynlig kom til å komme seg ned mot dette nivået.
Redigert 02.07.2021 kl 11:17
Struts
02.07.2021 kl 11:23
6410
Nesten vel så interessant om hvem (utenom en sladder-Lars?) som plukket opp aksjer i går ettermiddag/kveld, er muligens hvem som da har kjøpt de 35 millioner aksjene som er formidlet så langt i dag. Kjøperne på 22 NOK har sikkert bidratt med salg i dag, kjapp gevinst er lov! Uansett, vi går nok interessante dager (og uker) i møte!
Redigert 02.07.2021 kl 11:23
Ikaros200
02.07.2021 kl 11:24
6404
I dette tilfellet tenkte jeg mest på Platou og Fearnley - som altså hadde analysene med kursmål på over 30, og som samtidig (eller deromkring) var hyret inn av største eier for å foreta et nedslag. (Dersom denne informasjonen også tilfløt DnB før de publiserte sin analyse så var det vel ikke i deres interesse å beskytte største eier, det gikk vel noen milloner tapt for de takket være DnB)
Ærligtalt
02.07.2021 kl 11:26
6286
Ja, han Jensen er en luring ser du... Her finner han altså ut... Helt på egen hånd -og ETTER at salget ble foretatt... at MPCC er for høyt priset :)
Si meg... Er Oslo børs nå blitt helt tullerusk? Er det slutt på å prise inn reelle verdier og i det minste en anselig del av fremtidig inntjening?
Huffamegen
Si meg... Er Oslo børs nå blitt helt tullerusk? Er det slutt på å prise inn reelle verdier og i det minste en anselig del av fremtidig inntjening?
Huffamegen
Keefer
02.07.2021 kl 11:29
6246
Jeg ser poenget ditt. Ikke utenkelig, men hva da med analysen fra Pareto? Den kan vel sees på som tilsynelatende uavhengig i denne sammenhengen
Redigert 02.07.2021 kl 11:38
Bra sagt, Ikaros
Jeg vil trekke frem at RSI'en i skrivende stund er 51, et litt mer komfortabelt nivå. Aksjen er ned, i samme stund, kr 3,5 (levelig for alle som kom tidlig inn)
DnB har foreløpig kjøpt opp i sitt DnB SMB fond på deres egen salgsanbefaling.
Det fundamentale har ikke endret seg.
Jeg tror vi ser kr 30,- i løpet av 2021 og for folk som mener at det har vært haussing på tråden så er 30 over det som ekspertene våre her har estimert. Takk til dere for at dere ikke har hausset! Kursstigning etter Songa kjøpet gikk for fort.
Så ser jeg i forskjellige diskusjonsgrupper at aksjonærer sitter stille eller har kjøpt seg opp i dag. Psykologisk, så er mange lojale i denne aksjen. De liker ledelsen, de har tjent gode gevinster og noen av oss har videreformidlet infoen om markedet herfra ut til gruppene. De stoler på markedsinfoen fremfor DnB. Det er sunt, det! I går ble det opplevd en god dose 'cognitive dissonance' pga den analysen. Men jeg kjenner flere nye aksjonærer som nå snitter ned i dag.
Vi kan mene mye om det som skjedde, men gjort er gjort.
Jeg reinvestert litt gevinster til tross for at snittet mitt nå bikket litt
over 10 og ser frem til neste rapportering fra Constantin.
Jeg vil trekke frem at RSI'en i skrivende stund er 51, et litt mer komfortabelt nivå. Aksjen er ned, i samme stund, kr 3,5 (levelig for alle som kom tidlig inn)
DnB har foreløpig kjøpt opp i sitt DnB SMB fond på deres egen salgsanbefaling.
Det fundamentale har ikke endret seg.
Jeg tror vi ser kr 30,- i løpet av 2021 og for folk som mener at det har vært haussing på tråden så er 30 over det som ekspertene våre her har estimert. Takk til dere for at dere ikke har hausset! Kursstigning etter Songa kjøpet gikk for fort.
Så ser jeg i forskjellige diskusjonsgrupper at aksjonærer sitter stille eller har kjøpt seg opp i dag. Psykologisk, så er mange lojale i denne aksjen. De liker ledelsen, de har tjent gode gevinster og noen av oss har videreformidlet infoen om markedet herfra ut til gruppene. De stoler på markedsinfoen fremfor DnB. Det er sunt, det! I går ble det opplevd en god dose 'cognitive dissonance' pga den analysen. Men jeg kjenner flere nye aksjonærer som nå snitter ned i dag.
Vi kan mene mye om det som skjedde, men gjort er gjort.
Jeg reinvestert litt gevinster til tross for at snittet mitt nå bikket litt
over 10 og ser frem til neste rapportering fra Constantin.
Redigert 02.07.2021 kl 12:15
snoken
02.07.2021 kl 11:33
8010
Det fundamentale ligger jo fast,så ha en lengere horisont på investeringa er viktig i alle aksjer hva er kursen Des-22 ? eller Juli -23
Jeg sitter rolig
Jeg sitter rolig
PSI- Investor
02.07.2021 kl 11:38
7964
Måtte gi rabatt for å bli kvitt aksjene står det.
Ja det virker litt rart.
Samtidig hvis det bare tok 4 minuntter
Altså når jeg skal leie ut en leilighet og så ringer det 50, da har jeg jo satt prisen for lavt, det beste er når det bare ringer 1.
Ja det virker litt rart.
Samtidig hvis det bare tok 4 minuntter
Altså når jeg skal leie ut en leilighet og så ringer det 50, da har jeg jo satt prisen for lavt, det beste er når det bare ringer 1.
Ikaros200
02.07.2021 kl 12:20
7537
Det er naturlig at man har mer tillit til en analyse hvor det ikke foreligger bindinger eller mistanke om bindinger mellom den som utfører analysen og andre interessenter. Hvilke bindinger som foreligger kan man imidlertid helt aldri vite (selv om analytikere i en perfekt verden skal være 100% uavhengige og "uhildede"), før de evt kommer frem i ettertid, eller det åpent opplyses i forkant (sjelden). Hovedpoenget mitt var imidlertid at "hvem trenger analytikere" (litt flåsete sagt, de medvirker selvfølgelig til interesse for aksjen, deres kunder og volum), når det beste arbeidet åpenbart skjer med alle de hodene som jobber sammen her på forumet. I tillegg er altså MPCC veldig gode på å gi info til investorene - jeg tror knapt jeg har opplevd et selskap som gir så god og grundig informasjon til alle potensielle investorer samtidig, via sine nettsider. Lik info i markedet. Skikkelig Robin Hood, kunnskapsmessig, i det du ikke trenger å ha gode kontakter som forer deg halvhemmeligheter du kan basere dine investeringer på ;-).
Off topic warning;
I tillegg til MPCC så har jeg lagt min minielsk på Rana Gruber. Også et selskap som man kan ha ganske god oversikt på. Mener at også Struts har nevnt noe om det. Ihvertfall prises de til 2,8 mrd og forventer EBITDA på over 1 mrd i år (med malmpris på 135$ pr tonn - imidlertid har prisen lenge ligget over 200 - dog noe sikring). De betaler utbytte hvert kvartal og på årsbasis vil utbytte i år minst ligge mellom 15-20% antar jeg (basert på Q1 og etterfølgende malmpris). Jeg forventer ikke samme reise som i MPCC, men jeg forventer 50% ;-).
https://no.tradingeconomics.com/commodity/iron-ore
Off topic warning;
I tillegg til MPCC så har jeg lagt min minielsk på Rana Gruber. Også et selskap som man kan ha ganske god oversikt på. Mener at også Struts har nevnt noe om det. Ihvertfall prises de til 2,8 mrd og forventer EBITDA på over 1 mrd i år (med malmpris på 135$ pr tonn - imidlertid har prisen lenge ligget over 200 - dog noe sikring). De betaler utbytte hvert kvartal og på årsbasis vil utbytte i år minst ligge mellom 15-20% antar jeg (basert på Q1 og etterfølgende malmpris). Jeg forventer ikke samme reise som i MPCC, men jeg forventer 50% ;-).
https://no.tradingeconomics.com/commodity/iron-ore
Redigert 02.07.2021 kl 12:30
Ærligtalt
02.07.2021 kl 12:27
7496
Spot on!
Legger ikke skjul på at jeg er skikkelig snurt for å ikke ha fått tjent (snarere tapt - men har jo ikke solgt, så...) enda mer penger enn jeg kunne ha gjort
For året har jeg solid fortjeneste på selskapet - men å se hundretusener barberes vekk og i tillegg føle at det er "urettferdig"... ingen god følelse :)
Så står man der og sparker i grusen -som en utakknemlig drittunge!
Uansett - helt rett at dette forumet nok ligger et hestehode eller to foran analytikerne... Men innsideinfo og slaskerier på bakrommet... Det er vi sjangseløse mot
Fun fact: Med slike volumer så nærmer det seg vel notering på hovedindeksen?
Legger ikke skjul på at jeg er skikkelig snurt for å ikke ha fått tjent (snarere tapt - men har jo ikke solgt, så...) enda mer penger enn jeg kunne ha gjort
For året har jeg solid fortjeneste på selskapet - men å se hundretusener barberes vekk og i tillegg føle at det er "urettferdig"... ingen god følelse :)
Så står man der og sparker i grusen -som en utakknemlig drittunge!
Uansett - helt rett at dette forumet nok ligger et hestehode eller to foran analytikerne... Men innsideinfo og slaskerier på bakrommet... Det er vi sjangseløse mot
Fun fact: Med slike volumer så nærmer det seg vel notering på hovedindeksen?
LPGfan
02.07.2021 kl 12:33
7413
Dette har vært en super tråd å følge med på ! Masse god info som virker faktabasert og troverdig. Det er ingenting fundamentalt i selskapet som har endret seg de siste dagene, og markedet blir jo bare bedre( mange vil mene verre :) ). Så de siste dagene er , med all info som er tilgjengelig pr nå, bare støy, og sansynligvis å forvente etter oppgangen som har vært. Jeg har kjøpt mere i dag.
Sjanseløse Ærligtalt, ikke sjangseløse :p 😅
Alby skrev Nå håper jeg dette snur 🤨🤨
Det vil snu, Alby. Jo klart sterke formulerte nyhetsoverskrifter som overdriver er lite kjekke, men konkrete tall og etterspørsel i markedet taler sitt. Jeg satt og leste flere DnB anbefalinger i andre selskaper i dag. De er konservative på flere og de vet at de påvirker, samtidig vil de jo ikke kjøpe opp i fondene sine til høyere kurs enn de må.
Men en salgsanbefaling var sjokkerende og uforståelig. De kunne ha anbefalt et foreløpig hold. For vi som er langtids investert har vi mye å se frem til, som i seg selv kan være kursdrivende. Constantin har meldt info H2 om et tidspunkt for en utbytte policy eller buyback. Om ikke, tar vi ikke skade av gjeldnedbetaling. Vi har nye skip, info om økende skipsverdier (takk, Struts!) og et marked som er i kaos, ja, men der etterspørselen gir mest tyngde i makrobildet. Og ikke minst, høysesongen rett rundt hjørnet.
Kursen er uansett høyere enn det vi trodde den skulle bli ved dette tidspunktet. Vi er i rute.
Når vi har hatt våre hoder i fundamentale tall så var den siste raske stigningen kanskje noe selvfølgelig for mange av oss som har vært lenge med denne tråden. Men det viser muligens at den var nyhetsdrevet på Songa kjøpet. Personlig, sparker jeg meg selv litt bak fordi jeg skjønte det for seint og ikke tok kortsiktig gevinst på den stigningen da jeg følte at den gikk for fort. Dumt av meg, fordi jeg tenkte tanken. Kunne ha tatt kr 6 per aksje og reinvestert i dag. Alt dette uavhengig av det store salget i går.
Det blir ikke siste gangen vi vil oppleve store nyheter som gjør oss litt nervøse. Vi må holde til vår egne strategier. Jeg tror fremdeles at vi kryper oss oppover til 30 innen utgang av 2021.
Men en salgsanbefaling var sjokkerende og uforståelig. De kunne ha anbefalt et foreløpig hold. For vi som er langtids investert har vi mye å se frem til, som i seg selv kan være kursdrivende. Constantin har meldt info H2 om et tidspunkt for en utbytte policy eller buyback. Om ikke, tar vi ikke skade av gjeldnedbetaling. Vi har nye skip, info om økende skipsverdier (takk, Struts!) og et marked som er i kaos, ja, men der etterspørselen gir mest tyngde i makrobildet. Og ikke minst, høysesongen rett rundt hjørnet.
Kursen er uansett høyere enn det vi trodde den skulle bli ved dette tidspunktet. Vi er i rute.
Når vi har hatt våre hoder i fundamentale tall så var den siste raske stigningen kanskje noe selvfølgelig for mange av oss som har vært lenge med denne tråden. Men det viser muligens at den var nyhetsdrevet på Songa kjøpet. Personlig, sparker jeg meg selv litt bak fordi jeg skjønte det for seint og ikke tok kortsiktig gevinst på den stigningen da jeg følte at den gikk for fort. Dumt av meg, fordi jeg tenkte tanken. Kunne ha tatt kr 6 per aksje og reinvestert i dag. Alt dette uavhengig av det store salget i går.
Det blir ikke siste gangen vi vil oppleve store nyheter som gjør oss litt nervøse. Vi må holde til vår egne strategier. Jeg tror fremdeles at vi kryper oss oppover til 30 innen utgang av 2021.
Redigert 02.07.2021 kl 14:13
gandhi-21
02.07.2021 kl 13:44
6768
Også greit å ta med seg at kursen i 2021 også tidligere har vært humpete. Mellom 05. og 28. januar gikk kursen ned med 20%. Sikkert mange som da kastet kortene og aldri så seg tilbake.
Hoasis
02.07.2021 kl 13:59
6615
Må innrømme at det er vanskelig å holde fokus på det store bilde etter 2 så brutale dager, papirtap på nesten en årslønn. Men jeg blir sittende videre uansett hvor langt ned vi skal før ting snur igjen, tenker denne står i nærmere 40 neste sommer.
faustri
02.07.2021 kl 14:03
6561
Hvordan vil fellesferien virke inn på denne situasjonen, var det timet iforhold til den? Lurte på om fellesferien ville virke negativt inn på kursen, men ikke så brutalt, hehe.
Ikaros200
02.07.2021 kl 14:11
6466
Vi får smøre oss med bittelitt tålmodighet og vente på triggere. Som f.eks at MPCC opplyser om nye kontrakter på båtene som blir ledige fremover. Enten så kommer det drypp a la CB sitt mikedrop om 100k båten eller en oversikt ved Q2 pres. Forøvrig er vel DnB sitt kursmål på 23 snart på vei til å bli en kjøpsanbefaling ;-)
ZinoDK
02.07.2021 kl 14:16
6392
Hej Alle,
Synes vi lige skal have lidt læsestof med på ferie.
https://lloydslist_ftp.informabi.com/flipbook/Special%20Reports/Half_Year/files/downloads/Half-year%20outlook.pdf
Rigtig god ferie
Synes vi lige skal have lidt læsestof med på ferie.
https://lloydslist_ftp.informabi.com/flipbook/Special%20Reports/Half_Year/files/downloads/Half-year%20outlook.pdf
Rigtig god ferie
Enig i det. Vi skal være glad for at Constantin er synlig og veltalende i mediet vedr. faktiske forhold. Og glad for at MPC er opptatt av at aksjonærene for noe igjen for pengene.
Wasteland
02.07.2021 kl 14:26
6220
Når tid kommer de 50miljoner "songakjøps aksjer" på markedet til 17,50?!
Alby
02.07.2021 kl 14:28
6196
Vår første tur blir krotur gjennom Jylland og over til Sjælland for å besøke familie 🇩🇰🇩🇰🇳🇴🇳🇴
unikum
02.07.2021 kl 14:34
6104
De er allerede ute med salg vil jeg tro. . De må skynde seg slik at de fortsatt er i pluss. Ta fortjeneste De som har. Kan fort gå enda verre. 30 % på 2 dager er ille men ikke glem at det er mange som har over 150 % fortjeneste ennå. De burde sikre seg nå.