MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
viggi87
13.07.2021 kl 14:18
6791
AS Roberta: 9. juli. Bengal Tiger Line 24 000 USD 2 år
AS Caralia: 5. juli Hapag Lloyd 33 000 USD 34-36 mnd.
AS Caralia: 5. juli Hapag Lloyd 33 000 USD 34-36 mnd.
Keefer
13.07.2021 kl 14:21
6775
Forstår jeg deg rett ved at AS Carlotta på 2700 TEU har fått en 1 års lang avtale til 70.000 USD/dag, samt er i forhandlinger om en forlengelse på 3-6 måneder på rundt 120.000 USD/dag ut over dette, eller er det snakk om et annet 2700 TEU skip det forhandles om ut over AS Carlotta?
«Om dere er interessert», ja du kan spøke du :-). Tusen takk for (i dobbel forstand) verdifull info!
Redigert 13.07.2021 kl 14:26
Struts
13.07.2021 kl 14:29
6895
Du følger ikke bare med, du bidrar med info til de grader! Ett av skipene til MPCC hadde (så vidt mitt visne indre erindrer) en slutning på 60-85 dager (eller der omtrent) på tilsvarende (eller litt høyere nivå). Det er "lommer" som oppstår når markedet er euforisk multiplisert med ekstatisk som kan oppstå, gjerne med tanke på posisjonering frem mot nyklassing/dokking. Nyklassing er hvert 5 år (ingen utsettelse utover det vanlige "vindu") og dokking hvert 2.5 år (var det i det minste i min tid)
Ett av mange fine momenter med denne tråden er nettopp Deling av info. Hva hadde vi vært foruten? Og så får vi som vanlig ta en ettermiddagsbønn til Kbkristi (som sannsynligvis? - surrer rundt i en Lamborghini Bobil med frue og to døtre i påfølgende Porsche hakk-i-hæl eller noe i den duren)
Ett av mange fine momenter med denne tråden er nettopp Deling av info. Hva hadde vi vært foruten? Og så får vi som vanlig ta en ettermiddagsbønn til Kbkristi (som sannsynligvis? - surrer rundt i en Lamborghini Bobil med frue og to døtre i påfølgende Porsche hakk-i-hæl eller noe i den duren)
PSI- Investor
13.07.2021 kl 14:37
6891
Takk for info!
Dere har vel nå sett regnearkene selv men lager som vanlig min lille rapport likevel:
Med dagens rater stipuleres nå inntektene i 2022 til 10,51 og for 2023 til 14,34, totalt for disse to årene 24,85!!!
Hvis vi trekker fra 22% skatt blir det 19,38 kr igjen pr aksje for disse to årene samlet.
Vi kunne tatt med de stipulerte 15,49 for året 2024, men da vil jo dagens kurs se enda dummere ut så det dropper jeg...
Tror jeg skal ta en is jeg, en båtis nå, er lei miljøprat og grønn pistasjis
Dere har vel nå sett regnearkene selv men lager som vanlig min lille rapport likevel:
Med dagens rater stipuleres nå inntektene i 2022 til 10,51 og for 2023 til 14,34, totalt for disse to årene 24,85!!!
Hvis vi trekker fra 22% skatt blir det 19,38 kr igjen pr aksje for disse to årene samlet.
Vi kunne tatt med de stipulerte 15,49 for året 2024, men da vil jo dagens kurs se enda dummere ut så det dropper jeg...
Tror jeg skal ta en is jeg, en båtis nå, er lei miljøprat og grønn pistasjis
AS Roberta var på kontrakt med samme ut august. Dersom ny kontrakt gjelder fra starten av juli må altså en kraftig økt rate for de to siste månedene av siste kontrakt ($11,5k) være en del av avtalen. I så fall, veldig bra!
SuperSeven
13.07.2021 kl 14:46
6877
Ja da deg en is du. For aksjen er da vittelig ned 3,41% as we speak...
viggi87
13.07.2021 kl 14:51
6846
På de to i min siste post er det dagene de ble inngått. Roberta gjelder fra 20. aug. Carelia fra 5. aug. Beklager at jeg glemte dette.
Londonmannen
13.07.2021 kl 14:55
9881
Jøsses! Begynner å bli en ufattelig inntjening på skipene! Gleder meg som et barn til utbyttene begynner å renne inn! Blir nok noen heftige utbetalinger!
PSI- Investor
13.07.2021 kl 14:57
9901
120.000 dollar dagen det er jo ekstremrater selv for de aller største og veldig mye dyrere tankskipene.
Med sånne rater er nok toppen nær som dnb påstod men selv om det skulle flate ut der blir jeg ikke akkurat særlig bekymret he he
Med sånne rater er nok toppen nær som dnb påstod men selv om det skulle flate ut der blir jeg ikke akkurat særlig bekymret he he
Ingenting å beklage :-), fint å få oppklart, takk igjen!
Normalone
13.07.2021 kl 15:02
9952
Takk PSI. Da har du heller ikke tatt med 2021... Inntjening på 2 år = dagens MCAP....
Helg11
13.07.2021 kl 15:02
9960
Super info, takk! Lagt inn i regnearket. Flott at de både tar noen korte kontrakter på ekstreme rater, og noen lange kontrakter på gode rater, fin mix...
Er det slik at CB / MPCC har en egen chat på VIE, eller dekker Mintzmyer alle selskap på samme måte? Spør for en venn (Ernst).
Er det slik at CB / MPCC har en egen chat på VIE, eller dekker Mintzmyer alle selskap på samme måte? Spør for en venn (Ernst).
PSI, jeg minnes at vi, i rundt februar/mars, snakket om at 2700 TEU hadde vært oppe i voldsomme 37k for rundt 15 år siden, som frem til for noe få uker siden var rekord. Nå snakker vi altså 70k for 1 år og 120k for evt 3-6 mnd kontrakter… Hadde vi turt å tenke sånne tanker høyt for bare noen måneder siden, hadde vi vel blitt lagt inn :-)
PSI- Investor
13.07.2021 kl 15:20
9924
He he ja
Og vi har jo forsøkt å ikke ha rene hauseinnlegg her men noen ganger holder det hardt
Og vi har jo forsøkt å ikke ha rene hauseinnlegg her men noen ganger holder det hardt
viggi87
13.07.2021 kl 15:52
9791
For å være litt usakelig, så dekker Mintzmyner ALT som flyter i fraktbransjene. Ernst Russ er ikke dekket, og slik jeg forstår det, er det mest pga (unnskyld uttrykket) shitty corporate governance og informasjonsflyt. Et symptom på dette er at jeg har sett NULL ER-slutninger av alt som vi får videreformidlet i den tiden jeg har vært abonnent på siden hans.
Ærligtalt
13.07.2021 kl 15:55
9785
Litt overrasket over at de klarer å skyve 22,- trynet ned i søla mens de p.... kursen i ræva :)
Men klart, sterke krefter i sving...
Men klart, sterke krefter i sving...
Struts
13.07.2021 kl 16:40
9588
Det med Jones Act er litt interessant. Dersom MPCC-skuta skal inn på det, innebærer vel det at skipet må skifte flagg til USA. Og det er vel omtrent like byråkratisk som å stange hodet inn i norsk landbruks-politikk (antar befrakter tar kostnadene, ellers ville vel aldri MPCC inngått en slik kontrakt). USA som forfekter fri konkurranse, er omtrent det mest proteksjonistiske landet når det gjelder sjøtransport (og skips-bygging), samt mye mer de siste årene i eget land. Kanskje med unntak av nettopp Norge når det gjelder import og subsidier av, vel, som nevnt. Norge la fornuftig nok ned (med enkelte spesielle unntak) for alle praktiske formål bygging av bulk og tankskip da de ble utkonkurrert av Japan og Sør-Korea på 80-tallet (ok, tiåret før da). USA har opprettholdt en viss produksjon av skip i tråd med US Jones Act siden, med tanke på transport innen landet. Skipene blir bygget til astronomiske kostnader (gjerne 2-3 ganger hva kontraheringsprisene er i kompetitive land), som blir forsvart med tilsvarende høye rater, som igjen selvfølgelig fører til at konsumentene (les menig amerikaner) betaler for. Røkke (via sønnen) har sett fordelen (for seg) og tjent gode penger på statsfinansierte verft i USA (Philadelphia).
Nok om det. Er det noe som kan stoppe MPCC's inntjening (samt alle andre selskaper i sjangeren) så er det vel politikk. Ie proteksjonisme. Men man vet aldri, kan hende tølperne legger ut en snublefot for seg selv i stedet. Hvilket aldri har hindret dem fra å benekte det og så å snuble videre.
Ibsen hatet politikere. Blant noen av hans "milde" utsagn om dem var: Et parti, det er likesom en kjøttkvern, det; det maler alle hodene sammen til en grøt, og derfor så blir de også grøthoder og kjøtthoder, alle i hop!
Nok om det. Er det noe som kan stoppe MPCC's inntjening (samt alle andre selskaper i sjangeren) så er det vel politikk. Ie proteksjonisme. Men man vet aldri, kan hende tølperne legger ut en snublefot for seg selv i stedet. Hvilket aldri har hindret dem fra å benekte det og så å snuble videre.
Ibsen hatet politikere. Blant noen av hans "milde" utsagn om dem var: Et parti, det er likesom en kjøttkvern, det; det maler alle hodene sammen til en grøt, og derfor så blir de også grøthoder og kjøtthoder, alle i hop!
Redigert 13.07.2021 kl 17:24
Struts
13.07.2021 kl 16:48
9575
Selskapet børsmelder ikke salg (av skip) en gang, og heller ikke C/P-er. Skjønt, med summene det nå er snakk om, vs. i fjor på denne tiden, kunne tilsi at de burde endre på egen policy. Men, da hadde det vel haglet inn med meldinger til børsen. Så...
Redigert 13.07.2021 kl 19:51
Kbkristi
13.07.2021 kl 17:17
9460
Tusen takk Viggi87, Kanonsaker du kommer med.
Roberta opp fra 11.300 til 24.000 og Carelia fra 9.250 til 33.000.
Jeg forventer en eksplosjon i kursen på Mpc snart, ratene koker virkelig nå.
Så i dag lot jeg ER være ER og 100+++ % inn i Mpc.
+++% er fruen, døtre, svigersønner, ex svigersønner etc.
Må nok rømme landet om dette går skeis.
Roberta opp fra 11.300 til 24.000 og Carelia fra 9.250 til 33.000.
Jeg forventer en eksplosjon i kursen på Mpc snart, ratene koker virkelig nå.
Så i dag lot jeg ER være ER og 100+++ % inn i Mpc.
+++% er fruen, døtre, svigersønner, ex svigersønner etc.
Må nok rømme landet om dette går skeis.
Kbkristi
13.07.2021 kl 17:27
9433
I mitt regneark nå så gir det selskapet muligheter til rundt 80 øre pr kvartal i utbytte for Q3 og Q4.
Men det er det jo ikke sikkert de vil gjøre, men pengene flommer inn i selskapet, og vi vil få vår del etterhvert.
Songadelen har jeg holdt utenfor. Der vet vi lite ennå.
Og til Struts: Vi er hjemme og fruen farter rundt på en batterihest nå :)
Men det er det jo ikke sikkert de vil gjøre, men pengene flommer inn i selskapet, og vi vil få vår del etterhvert.
Songadelen har jeg holdt utenfor. Der vet vi lite ennå.
Og til Struts: Vi er hjemme og fruen farter rundt på en batterihest nå :)
NetromK
13.07.2021 kl 18:27
9184
Eit nytt spørsmål, eller innspel til reknearket. Mogleg tatt opp før, men orkar ikkje lese gjennom alt.
Ser ut som estimerte rater på skip etter New ConTex går etter kortaste kontraktstid og då høgaste dagrate. Er ikkje dette litt urealistisk når kontrakter no vert inngått i stor grad over 2-3 år og ikkje 6/12 mnd?. Spesielt tydeleg i arka for 2022 og utover der alle 2700-2800 TEU skip ligg med rater på 56565. Er det lagt inn håp om ytterlegare rateauke til den tid kanskje?. Alle 2500 TEU ligg på si side på 12 mnd osb.
Kan vel vere greit å moderere disse litt, og legge inn (endå) meir lukurative kortare kontrakter som den i dag fortløpande?
edit: skrivefeil
Ser ut som estimerte rater på skip etter New ConTex går etter kortaste kontraktstid og då høgaste dagrate. Er ikkje dette litt urealistisk når kontrakter no vert inngått i stor grad over 2-3 år og ikkje 6/12 mnd?. Spesielt tydeleg i arka for 2022 og utover der alle 2700-2800 TEU skip ligg med rater på 56565. Er det lagt inn håp om ytterlegare rateauke til den tid kanskje?. Alle 2500 TEU ligg på si side på 12 mnd osb.
Kan vel vere greit å moderere disse litt, og legge inn (endå) meir lukurative kortare kontrakter som den i dag fortløpande?
edit: skrivefeil
Redigert 13.07.2021 kl 21:03
Det var fint å lese gjennom dagens tekst nå på kvelden og registrerer at raten er blitt ekstrem når den havner på 120.000 dollares. Pr. dag!
Samtidig som kursen igjen falt, dog på lavere volum enn de foregående to dager. Godt tegn.
Den gamle garde her inne synes å være enstemmige om at det her går rette veien, og jeg tar det helt rolig for tiden og nyter ferien i det fri. Uten nettbrett, det kan anbefales.
Jan Banan
13.07.2021 kl 20:01
8895
Viggy87: Topp scout i disse dager. Bra funn det der! Takk for info!
Jeg følger med her og leser som vanlig. Det har bare dukket opp så mye rask på shareville som minner meg om det froskespillet. Froskene dukker opp fra dammen og så står du der med hammeren i hånda og banker de ned. Så fort volatiliteten senkes i mpcc regner jeg at de fordufter til andre aksjer de kan tjene sine småkroner på. Så leser de snart dette og flirer, men da vet de også hva de er. De klager på at dette bare er et stort ekkokammer, men så sitter de å leser dette og kopierer inn utdrag fra hva de finner her til sin egen chat. Så klager de igjen.. Det var slike folk i gamledager som måtte gå planken. Nok om det..
Struts: Det var en luring der som stiller spørsmål ved ditt arbeid. Jeg har bedt han skrive til deg her inne om han virkelig er interessert. Han klagde på prisingen på et 2005 1200 TEU skip til 10.5mill... "finner du en kjøper til det da får du jobb som skipsmegler eller noe sånt sa han". artig skrue... SjeikBenRadikfyfazan.
Helg11: Må ellers si meg enig i innspillet til NetromK her at nøkternhet fremfor alt. Prisene her ligger jo 23K over 3 års kontrakten nylig inngått.. Si man kan bruke en 2 års kontrakt som et slags snitt istedenfor. Det er god butikk uansett.
Ellers er det hyggelig lesning her inne som vanlig. Litt av en ferd vi er ute på må jeg si når jeg tenker tilbake til Desember/Januar, når jeg fyllte opp skuta mi med mpcc. Det har vært et drømmecruise uten like og bedre blir det dag for dag.
Jeg følger med her og leser som vanlig. Det har bare dukket opp så mye rask på shareville som minner meg om det froskespillet. Froskene dukker opp fra dammen og så står du der med hammeren i hånda og banker de ned. Så fort volatiliteten senkes i mpcc regner jeg at de fordufter til andre aksjer de kan tjene sine småkroner på. Så leser de snart dette og flirer, men da vet de også hva de er. De klager på at dette bare er et stort ekkokammer, men så sitter de å leser dette og kopierer inn utdrag fra hva de finner her til sin egen chat. Så klager de igjen.. Det var slike folk i gamledager som måtte gå planken. Nok om det..
Struts: Det var en luring der som stiller spørsmål ved ditt arbeid. Jeg har bedt han skrive til deg her inne om han virkelig er interessert. Han klagde på prisingen på et 2005 1200 TEU skip til 10.5mill... "finner du en kjøper til det da får du jobb som skipsmegler eller noe sånt sa han". artig skrue... SjeikBenRadikfyfazan.
Helg11: Må ellers si meg enig i innspillet til NetromK her at nøkternhet fremfor alt. Prisene her ligger jo 23K over 3 års kontrakten nylig inngått.. Si man kan bruke en 2 års kontrakt som et slags snitt istedenfor. Det er god butikk uansett.
Ellers er det hyggelig lesning her inne som vanlig. Litt av en ferd vi er ute på må jeg si når jeg tenker tilbake til Desember/Januar, når jeg fyllte opp skuta mi med mpcc. Det har vært et drømmecruise uten like og bedre blir det dag for dag.
Njord
13.07.2021 kl 20:29
8774
Litt info fra en kæll i eksport bransjen:
I USA er det ett meget stramt marked om dagen sammenlignet med resten av verden, noe av årsaken er sterk vekst i økonomien og det faktum at USA har en dårlig infrastruktur og mangel på 2-akslet traller. Det siste gjør at man ikke kan fylle containeren til 20 ton som er vanlig i Europa og resten av verden men man må redusere vekta med ca 20% dette gjør igjen at man reduserer effektiviteten med 20% for disse transportene da man må da sende 5 containere isteden for 4. Utrolig i ett land vi alle tror "all is bigger over there" også lastebilene (trucks) men trallene er underdimensjonert og for få...
Njord
som sitter rolig i båten 👍🏻
I USA er det ett meget stramt marked om dagen sammenlignet med resten av verden, noe av årsaken er sterk vekst i økonomien og det faktum at USA har en dårlig infrastruktur og mangel på 2-akslet traller. Det siste gjør at man ikke kan fylle containeren til 20 ton som er vanlig i Europa og resten av verden men man må redusere vekta med ca 20% dette gjør igjen at man reduserer effektiviteten med 20% for disse transportene da man må da sende 5 containere isteden for 4. Utrolig i ett land vi alle tror "all is bigger over there" også lastebilene (trucks) men trallene er underdimensjonert og for få...
Njord
som sitter rolig i båten 👍🏻
Redigert 13.07.2021 kl 21:00
viggi87
13.07.2021 kl 20:45
8690
I følge tjenesten til Mintzmyner har MPCC inngått ti slutninger siden 1/6. Tjenesten har regnet ut at MPCC får omtrent 72 mill USD i cash flow over de neste 12 månedene på disse båtene. Dette forutsetter at AS Columbia går over på en langtidsrate til omtrent 34 000 usd/dag etter at "ekstremkontrakten" er gjennomført.
Teps
13.07.2021 kl 21:10
8628
https://seekingalpha.com/article/4438475-global-ship-lease-racking-up-container-profits-podcast-transcript
Hør på podcasten fra J Mintzmyer med intervju av GSL fra siste uke. Spesielt angående «forward fixtures». De snakker om kontrakter inngått 1-2 kvartal 2022 👍. Veldig godt intervju, som også forklarer litt av prisforskjellen på kjøp av skip charter free og med kontrakter. MSC fx kjøper bare charter free, da de er interessert i tonnasje.
Sikkert lurt å abonnere på podcasten hvis du er interessert i siste nytt og analyser av markedssituasjonen.
Hør på podcasten fra J Mintzmyer med intervju av GSL fra siste uke. Spesielt angående «forward fixtures». De snakker om kontrakter inngått 1-2 kvartal 2022 👍. Veldig godt intervju, som også forklarer litt av prisforskjellen på kjøp av skip charter free og med kontrakter. MSC fx kjøper bare charter free, da de er interessert i tonnasje.
Sikkert lurt å abonnere på podcasten hvis du er interessert i siste nytt og analyser av markedssituasjonen.
Redigert 13.07.2021 kl 21:14
Normalone
13.07.2021 kl 22:50
8202
Viggi87 - når du sier 10 slutninger, er det samme som at 10 båter har reforhandlet sine kontrakter? Er alle på 1 år, ref at MPCC får ca. 72 mill USD over de neste 12 månedene? Eller er noen på flere år?
Helg11
13.07.2021 kl 23:07
8128
Takk for innspill.
For 2021 er ingenting linket til New ConTex - her er høy nøkternhet godt ivaretatt, og estimatene har vist seg å treffe bra.
2022 og utover:
1000, 1300, 1500 og 1700 TEU skipene er linket til lengste kontraktstid som New ConTex har pt., dvs. 12 mnd. Her brukte jeg 6 mnd. i starten, men endret ca. april, da kontraktene i snitt er lange.
For de største skipene har de siste kontraktene vært på 100k, 70k og 33k, med mix av både 3 måneders og 3 års kontrakter. Derfor litt upresist å si at kontrakter nå i stor grad blir inngått på 2-3 år. I det markedslandskapet vi er i med ukentlige økninger på 10% fra forrige uke, tenker jeg det er urealistisk at markedet stopper opp med ratevekst (og det er nok derfor MPCC utnytter dette ved å ta noen korte oppdrag). Signalene fra New ConTex etc tyder på det samme -> vi skal nå inn mot høysesong for containerfrakt og varelagerene er lave. På den andre siden: Hvis New ConTex bremser betydelig og/eller MPCC vrir over til å i hovedsak velge lange kontrakter på de kommende 2800 TEU skipene tenker jeg det er god regnearkskikk å bytte til 24 mnd estimater for 2022-2025.
For 2021 er ingenting linket til New ConTex - her er høy nøkternhet godt ivaretatt, og estimatene har vist seg å treffe bra.
2022 og utover:
1000, 1300, 1500 og 1700 TEU skipene er linket til lengste kontraktstid som New ConTex har pt., dvs. 12 mnd. Her brukte jeg 6 mnd. i starten, men endret ca. april, da kontraktene i snitt er lange.
For de største skipene har de siste kontraktene vært på 100k, 70k og 33k, med mix av både 3 måneders og 3 års kontrakter. Derfor litt upresist å si at kontrakter nå i stor grad blir inngått på 2-3 år. I det markedslandskapet vi er i med ukentlige økninger på 10% fra forrige uke, tenker jeg det er urealistisk at markedet stopper opp med ratevekst (og det er nok derfor MPCC utnytter dette ved å ta noen korte oppdrag). Signalene fra New ConTex etc tyder på det samme -> vi skal nå inn mot høysesong for containerfrakt og varelagerene er lave. På den andre siden: Hvis New ConTex bremser betydelig og/eller MPCC vrir over til å i hovedsak velge lange kontrakter på de kommende 2800 TEU skipene tenker jeg det er god regnearkskikk å bytte til 24 mnd estimater for 2022-2025.
viggi87
13.07.2021 kl 23:23
8075
Merk at jeg brukte ordet slutninger her. Dvs ti avtaler med chartere. Siden det er snakk om knappe halvannen måned, gjelder det ti ulike skip med en avtale på hver. De fleste av kontraktene MPCC inngår er multiårskontrakter. Det siden til Mintzmyner hadde regnet ut er at disse ti skipene de neste 12 mnd kom til å generere ca 72 mill usd i cash flow(med nevnte forbehold). Og da er det kun båten med rata på 70 k/dag som går ut av kontrakt. De øvrige vil ha minst ett år igjen av sin nåværende kontrakt og fortsetter å generere inntekter på disse. Det jeg synes er veldig spennende her (selv om Helg11 og Dato er ekspertene på utregninger her) er at EBIT for 2021 også blir løftet kraftig i forhold til guidingen til selskapet av disse krydderratene.
Redigert 13.07.2021 kl 23:29
Takk for tips, Teps
Jan Banan
14.07.2021 kl 00:22
7906
Takk for svar Helg.
Husker kanskje 2mnd tilbake når jeg nevnte nogenlunde samme sak.. Jeg glemmer fort men du har fremdeles et godt poeng. Da husker jeg snakket om å sette 1700 til 20k og 2500 til 30k. Men det er en svunnen tid med ratene som vi ser nå. Jeg er vel for nøktern av natur og tror at taket er nådd og de ratene vil man aldri se. Spørsmålet er vel, når skal ratene slutte å øke? Tror jeg skal ta en prat med Lilli Bendriss snart. Nå er det ca 1mnd til Q2, det skal bli deilig lesning.
Husker kanskje 2mnd tilbake når jeg nevnte nogenlunde samme sak.. Jeg glemmer fort men du har fremdeles et godt poeng. Da husker jeg snakket om å sette 1700 til 20k og 2500 til 30k. Men det er en svunnen tid med ratene som vi ser nå. Jeg er vel for nøktern av natur og tror at taket er nådd og de ratene vil man aldri se. Spørsmålet er vel, når skal ratene slutte å øke? Tror jeg skal ta en prat med Lilli Bendriss snart. Nå er det ca 1mnd til Q2, det skal bli deilig lesning.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 524’ aksjer, og har med det 72.07% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
Salg: Citigroup Global: 149' (2 188'), Nordnet Bank: 146' (2 621'), The Bank of NY Mellon: 126' (1 464'), Goldman Sachs: 114' (5 648'), Intec International: 100' (2 109'), Clearstream Banking: 63' (4 180'), HSBC Bank: 50' (950') Ellers bare fire endringer under 50k.
Kjøp: The Bank of NY Mellon: 362' (4 115'), J.P Morgan Securities: 43' (4 376'), Jan Heggelund: 29' (1 154'), Avanza Bank: 22' (1 711') Ellers bare to mindre endringer.
Ut av Topp 50 er Skandinaviska Enskilda og J.P Morgan med sin konto nr 5. Inn er en gammel kjenning, Håkon Adel Iversen (714'), pluss The Bank of NY Mellon med sin konto nr 5 (679')
Topp 50 reduserer med 524’ aksjer, og har med det 72.07% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
Salg: Citigroup Global: 149' (2 188'), Nordnet Bank: 146' (2 621'), The Bank of NY Mellon: 126' (1 464'), Goldman Sachs: 114' (5 648'), Intec International: 100' (2 109'), Clearstream Banking: 63' (4 180'), HSBC Bank: 50' (950') Ellers bare fire endringer under 50k.
Kjøp: The Bank of NY Mellon: 362' (4 115'), J.P Morgan Securities: 43' (4 376'), Jan Heggelund: 29' (1 154'), Avanza Bank: 22' (1 711') Ellers bare to mindre endringer.
Ut av Topp 50 er Skandinaviska Enskilda og J.P Morgan med sin konto nr 5. Inn er en gammel kjenning, Håkon Adel Iversen (714'), pluss The Bank of NY Mellon med sin konto nr 5 (679')
Londonmannen
14.07.2021 kl 07:51
7448
Guidingen til ledelsen var nok sikkert grei nok den, på den tid den ble gitt. Men selv ikke ledelsen i MPCC har kunnet forutse den markedsutviklingen vi nå opplever. Containernæringen befinner seg nå i territorum den aldri tidligere har operert i. Og hvor dette ender, er umlig å si.
Men basert på etterspørselen i markedet, mangel på tilgjengelighet av containere, ,mangel på tilgjengelighet av containerskip, begrenset verftskapasitet, usikkerhet mhp myndighetenes fremtidige miljøkrav, flere og flere slutninger av skip på langtidskontrakter m.m. tilsier at dagens situasjon ikke vil ha mulighet til å bedre seg de nærmeste to til tre årene.
I denne markedsituasjonen befinner MPCC i en unik posisjon, med en relativt stor andel av sin flåte som skal sluttes på nye kontrakter i løpet av 2021/22. I går fikk vi eksempel på at et skip ble sluttet på en ett års kontrakt med dagsrate på USD 70000,-! Når man da vet at driftskostnadene ligger på anslagsvis USD 8000,-, så kan man vanskelig betegne dette skipet som noe annet enn en pengemaskin.
Nå forventer jeg ikke at MPCC vil oppnå den slags fantastiske rater på samtlige skip som skal sluttes på nye kontrakter i 21/22. Samtidig vil jeg ikke bli overrasket dersom noen av dem sluttes til enda høyere dagsrater.
Men denne spesielle situasjonen gjør det neste umulig å guide hva inntjeningen vil bli flere måneder frem i tid. Skal man treffe med guidingen så må man jo komme ut med en guiding som markedet rimelig sikkert vil oppfattet som useriøs. Men nå befinner vi oss altså i en sitjuasjon der skip sluttes til dagsrater som for få måender siden ble ansett som useriøse og urealistiske. Og ennå er vi ikke kommet inn i det som blir ansett som peakseason for containerskip. Hvilke "useriøse" slutninger vil vi komme til å oppleve i løpet av de kommende månedene? Og hvordan vil markedsaktørene i aksjemarkedet reagere? Vil de fortsatt evne å trøkke kursen motsatt vei av det ratene går?
Prøysen synger om at "i bakvendtland går allting an". Og jeg må innrømme at de siste dagene føler jeg at akskjekursen til MPCC har befunnet seg i et bakvendtland. Men dette bakvendtland har ikke livets rett i et klima der ratene går rett opp og vi aksjonærer nå kan forvente tidenes utbyttefest. Så la dere ikke lure av fintene til de proffe markedsaktørene. Vær klar over at inntjeningen i containermarkedet de kommende årene er såpass heftig og god at de proffe gjerne ønsker å ha denne pengemaslkinen for seg selv. Enhver småaksjonær er et hår i suppen til de proffe og de bruker ethvert knep til å bli kvitt oss. Ikke la de lykkes!
Ha en riktig god sommerdag og ikke glem å nyte solen! Vi går en heftig høst og vinter i møte!
Men basert på etterspørselen i markedet, mangel på tilgjengelighet av containere, ,mangel på tilgjengelighet av containerskip, begrenset verftskapasitet, usikkerhet mhp myndighetenes fremtidige miljøkrav, flere og flere slutninger av skip på langtidskontrakter m.m. tilsier at dagens situasjon ikke vil ha mulighet til å bedre seg de nærmeste to til tre årene.
I denne markedsituasjonen befinner MPCC i en unik posisjon, med en relativt stor andel av sin flåte som skal sluttes på nye kontrakter i løpet av 2021/22. I går fikk vi eksempel på at et skip ble sluttet på en ett års kontrakt med dagsrate på USD 70000,-! Når man da vet at driftskostnadene ligger på anslagsvis USD 8000,-, så kan man vanskelig betegne dette skipet som noe annet enn en pengemaskin.
Nå forventer jeg ikke at MPCC vil oppnå den slags fantastiske rater på samtlige skip som skal sluttes på nye kontrakter i 21/22. Samtidig vil jeg ikke bli overrasket dersom noen av dem sluttes til enda høyere dagsrater.
Men denne spesielle situasjonen gjør det neste umulig å guide hva inntjeningen vil bli flere måneder frem i tid. Skal man treffe med guidingen så må man jo komme ut med en guiding som markedet rimelig sikkert vil oppfattet som useriøs. Men nå befinner vi oss altså i en sitjuasjon der skip sluttes til dagsrater som for få måender siden ble ansett som useriøse og urealistiske. Og ennå er vi ikke kommet inn i det som blir ansett som peakseason for containerskip. Hvilke "useriøse" slutninger vil vi komme til å oppleve i løpet av de kommende månedene? Og hvordan vil markedsaktørene i aksjemarkedet reagere? Vil de fortsatt evne å trøkke kursen motsatt vei av det ratene går?
Prøysen synger om at "i bakvendtland går allting an". Og jeg må innrømme at de siste dagene føler jeg at akskjekursen til MPCC har befunnet seg i et bakvendtland. Men dette bakvendtland har ikke livets rett i et klima der ratene går rett opp og vi aksjonærer nå kan forvente tidenes utbyttefest. Så la dere ikke lure av fintene til de proffe markedsaktørene. Vær klar over at inntjeningen i containermarkedet de kommende årene er såpass heftig og god at de proffe gjerne ønsker å ha denne pengemaslkinen for seg selv. Enhver småaksjonær er et hår i suppen til de proffe og de bruker ethvert knep til å bli kvitt oss. Ikke la de lykkes!
Ha en riktig god sommerdag og ikke glem å nyte solen! Vi går en heftig høst og vinter i møte!
Normalone
14.07.2021 kl 08:58
7140
Tusen takk Viggi87. Det var det jeg trodde - at flesteparten av avtalene er multiårskontrakter, dvs. at MPCC vil oppnå en tilsvarende cash flow utover nevnte 12 måneder på disse 10 skipene. Hadde det vært kortere lengde på avtalene, ville cash flowen vært høyere, ref rykte om at et av skipene på 12 måneds kontrakt ga dagsrate på USD 70 000.
Dette er etter mitt syn nesten for godt til å være sant - og fortsatt er det relativt mange skip som skal inngå nye avtaler I 2021....
Dette er etter mitt syn nesten for godt til å være sant - og fortsatt er det relativt mange skip som skal inngå nye avtaler I 2021....
Normalone
14.07.2021 kl 10:18
6624
Støtter det du het skriver Londonmann. For å underbygge; Pareto kom med sin oppdaterte analyse 25. juni hvor en økte kursmålet til kr 30. Siden den gang (25. juni) har ratene steget ganske mye. Et annet interessant poeng er at Pareto i den analysen, hvis jeg har forstått det riktig, har lagt til grunn at MPCC vil kunne generere 50 prosent av deres selskapsverdi i fri kontantstrøm i 2022 og 2023. Basert på de siste slutningene - og stigningen i ratene - vil selskapet generere en fri kontantstrøm som ligger mye høyere enn 50 % for 2022/23 (faktisk nærmere 100 %). Det som også viser at kursen til MPCC er i "bakvendtland" er at den 25. juni var kursen over kr 25. I dag er den på 20 tallet - til tross for stigningen i ratene.... Kan vi forvente oppdatering av kursmålene etter Q2 (19. august)?
Ja, Londonmannen, du trykker på de proffes ømme punkt, nemlig hvorfor i all verden kursen faller på knallgode nyheter?
Det er vel ikke annet å tenke seg enn at noen ser seg tjent med å «senke skuta» for å riste av seg endel aksjonærer, før kursen igjen skal snu.
Jeg har hele tiden som aksjonær sett for meg at så lenge Folketrygdfondet ikke selger en neste aksje, så er vi på rett vei. Fondet er blitt gigantisk og har mange flinke folk. Fondet var med fra tidlig start og må ha gjort det grassat godt det siste året. Merk at fondet ikke har solgt seg ned heller de siste ukene.
Dette er tredje eller fjerde gangen jeg igjen henstiller til aksjonærer og potensielle aksjonærer om å avvente situasjonen. Det samme gjorde jeg da kursen falt fra cirka kr. 6;50 til kr. 5;00, fra 10,00 osv. Fallet fra kr. 28 til kr. 18;50 var merkelig, iscenesatt og tatt ut av proporsjoner. Men korreksjonen, som jeg velger å kalle den, har skjedd, og vi kan bare vente på en lang og god oppgang. Noe annet er utenkelig med skyhøye og langvarige rater.
Det er vel ikke annet å tenke seg enn at noen ser seg tjent med å «senke skuta» for å riste av seg endel aksjonærer, før kursen igjen skal snu.
Jeg har hele tiden som aksjonær sett for meg at så lenge Folketrygdfondet ikke selger en neste aksje, så er vi på rett vei. Fondet er blitt gigantisk og har mange flinke folk. Fondet var med fra tidlig start og må ha gjort det grassat godt det siste året. Merk at fondet ikke har solgt seg ned heller de siste ukene.
Dette er tredje eller fjerde gangen jeg igjen henstiller til aksjonærer og potensielle aksjonærer om å avvente situasjonen. Det samme gjorde jeg da kursen falt fra cirka kr. 6;50 til kr. 5;00, fra 10,00 osv. Fallet fra kr. 28 til kr. 18;50 var merkelig, iscenesatt og tatt ut av proporsjoner. Men korreksjonen, som jeg velger å kalle den, har skjedd, og vi kan bare vente på en lang og god oppgang. Noe annet er utenkelig med skyhøye og langvarige rater.
Redigert 14.07.2021 kl 10:34
Londonmannen
14.07.2021 kl 10:30
6772
Ganske utrolig at kursen også i dag befinner seg i rødt territorium. Skulle denne situasjonen mot formodning holde seg frem til Q2 presentasjonen 19 AUG, noe jeg selv ikke får meg til å tro, så vil vi få oppleve tidenes opptur så snart Q2 og ledelsens guiding er levert. Men jeg tror ikke vi må vente til 19 AUG før markedet reagere og priser denne noe mer realistisk. For man må ikke være rakettforsker for å skjønne tallenes klare tale i Helg11 sitt regneark og hva som ligger foran oss. Jeg har aldri tidligere vært borti et selskap som er så til de grader transparent mhp inntjening de nærmeste årene. Og i den grad dette endrer seg så vil det være gjennom at en relativt stor andel av flåten kommer inn på enda bedre slutninger i år og neste år, eller at flåten utvides ytterligere med pengegenererende skip.
Yttrykket «å plukke penger på gaten» har fått ny mening etter at jeg ble bevisst på MPCC.
Yttrykket «å plukke penger på gaten» har fått ny mening etter at jeg ble bevisst på MPCC.
china skrev Mye fin lesning mens kursen går feil vei!
Det er spørs hvordan man ser på det, china.
Det er fellesferie, mange har tatt litt pause i handling.
Personlig, forventet jeg det. Forventet også at vi skulle svinge mellom 19-21,- frem til rapporteringen. Den får hvile seg litt. Det blir mer enn nok 'action' til høsten. (Apropos, det er muligens bare mitt hode som må hvile. Kan hende jeg projiserer litt. He he :-)
Det er fellesferie, mange har tatt litt pause i handling.
Personlig, forventet jeg det. Forventet også at vi skulle svinge mellom 19-21,- frem til rapporteringen. Den får hvile seg litt. Det blir mer enn nok 'action' til høsten. (Apropos, det er muligens bare mitt hode som må hvile. Kan hende jeg projiserer litt. He he :-)
Londonmannen
14.07.2021 kl 11:06
6614
Hyggelig at folk er på ferie og nyter sommervarfmen. Selv måtte jeg bare plukke meg en ny bunke aksjer på dagens billigsalg. Herlig! Jeg skal ta godt vare på dem!
PSI- Investor
14.07.2021 kl 11:09
6612
Fin overskrift i alle fall, kanskje det skjer noe med kursen allerede i dag
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/07/14/7704899/mpc-container-ships-med-oppsiktsvekkende-dealer?internal_source=sistenytt
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/07/14/7704899/mpc-container-ships-med-oppsiktsvekkende-dealer?internal_source=sistenytt
Normalone
14.07.2021 kl 11:19
6515
Som overskriften viser har MPCC inngått eventyrlige nye kontrakter og det er manko på skip - kursen stiger umiddelbart. Kan være verdt å regne på hvilket overskudd MPCC vil få i 2021, 2022 og 2023...
Redigert 14.07.2021 kl 11:29
AS Clementina inntil 3 mnd til $101k pr døgn og AS Constantina inntil 3 mnd til $120k pr døgn... :-)
PSI- Investor
14.07.2021 kl 11:29
6250
Jøss dæven, altså hva skal man si, det 'værste' er at mer vil måtte komme, og kurs på 21- tallet, har ikke ord jeg
Constantina går på 10.250 ut juli, det blir jo godt over tidobling av raten, og med selvkost 8.000 så har den altså hatt overskudd på 2.250,- pr dag bare, nå øker det til 112.000,- pr dag
Constantina går på 10.250 ut juli, det blir jo godt over tidobling av raten, og med selvkost 8.000 så har den altså hatt overskudd på 2.250,- pr dag bare, nå øker det til 112.000,- pr dag
Redigert 14.07.2021 kl 11:37
Akutt Bistand
14.07.2021 kl 11:31
6266
Hva slags snittpris har du, Londonmannen?
Er det fortsatt penger på gaten, selv etter 10x på et år?
Er det fortsatt penger på gaten, selv etter 10x på et år?
Eankee
14.07.2021 kl 11:31
6336
...her er det bare en ting som gjelder......fortsette å hamstre aksjer :-)