MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Normalone
14.07.2021 kl 18:18
7529
Selv om det ikke stod direkte i artikkelen, er det klart implisitt med de nye kontraktene og det en skriver om at en forventer rater på Songa skipene som er høyere enn forventet, at det vil komme en forbedret guiding. Nå er det ikke lenge til Q2 (19. august) - samtidig mener jeg at dersom en allerede nå ser at det er behov for å justere guidingen relativt relativt kraftig bør det komme ut til markedet med en gang (ikke vente til Q2).
Det som ihvertfall er sikkert er at ledelsen nå regner på fremtidig inntjening (og hva en kan forvente basert på utviklingen i ratene og de nye kontraktene) - hvilket flere av analysebyråene også bør gjøre. Forutsetningene som er lagt i de forrige kursmålene kan ikke lenger legges til grunn - her vil det komme en mye høyere inntjening. Skjønner at kursmålet blir latterlig høyt dersom en legger til grunn en fri kontantstrøm de neste to årene som tilsvarer godt over kr 20 pr aksje....
Igjen - når kursen stiger øker også omsetningen....
Det som ihvertfall er sikkert er at ledelsen nå regner på fremtidig inntjening (og hva en kan forvente basert på utviklingen i ratene og de nye kontraktene) - hvilket flere av analysebyråene også bør gjøre. Forutsetningene som er lagt i de forrige kursmålene kan ikke lenger legges til grunn - her vil det komme en mye høyere inntjening. Skjønner at kursmålet blir latterlig høyt dersom en legger til grunn en fri kontantstrøm de neste to årene som tilsvarer godt over kr 20 pr aksje....
Igjen - når kursen stiger øker også omsetningen....
Londonmannen
14.07.2021 kl 18:30
7475
Det viktigste nå er at aksjonærene sørger for å ha store nok bankkontoer som evner å ta imot de rause utbyttene som kommer i årene fremover ;-))
velkjent
14.07.2021 kl 18:33
7507
Informasjonen fra rederiet var da å regne som en positiv profit-warning! Trenger vi å få det inn med større "skjeer"? De som betyr noe for kursutviklingen vet selvsagt like godt som oss/regnearket hvordan utviklingen vil bli. Men "daghandlerne" har gode tider når de kan hanke inn 20-30 øre daglig på noen millioner aksjer, og trenger ikke ha høyere kurser for dette formålet. Så jeg tror vi må vente til de toneagivende analytikerne reviderer tallene sine og de "store" som ønsker å øke beholdningene sine, får grønt lys til å gjøre dette. I mellomtiden er det bare å kjøpe seg opp på lave kurser og vente på utbyttene.
Alby
14.07.2021 kl 18:42
7460
Kan det være aktuelt for MCCP og gå til innkjøp av Klavenes sine kontainer båter, etter hva jeg kan se er de mer opptatt av tørrlast. Bare en tanke 🤨🤨
Normalone
14.07.2021 kl 18:46
7520
Velkjent - enig at dagens informasjon må regnes som en positiv profit warning - samtidig er det helt klart noen som trenger å få det inn med større skjeer, tviler på at det er alle som nå skjønner at basert på inntjeningen i 2022 handles aksjen i dag på en P/E på 2...Og 2023 ser ut til å bli enda bedre....
For øvrig riktig at det bare er å kjøpe og vente på utbyttene som vil komme.
For øvrig riktig at det bare er å kjøpe og vente på utbyttene som vil komme.
Redigert 14.07.2021 kl 18:48
Teps
14.07.2021 kl 19:06
7407
Noen som kan noe om ZIM, hvorvidt det kan sammenlignes med MPCC? De har fallt fra ca 50 og ned til 38 de siste 14 dagene.
RedRabbit
14.07.2021 kl 19:26
7304
Vurderer absolutt det samme PSI-Investor etter over 100% der, da det må være mer å hente i MPCC fremover. Både mtp kursoppgang og fremtidige utbytte. Livredd for å snuble over nok en svart svane i GOGL aksjen. Vært tålmodig lenge nok nå, etter mange år i livbåten der 😅 Samtidig er det jo litt galskap å gå all-in i MPCC.
velkjent
14.07.2021 kl 19:34
7268
Ser ut til at ZIM chartrer inn skipene; eier de altså ikke selv. så de opererer helt motsatt av MPCC og er et eksempel på hva slags selskap MPCC profiterer på. I dagens marked kan slike opportunister få det vanskelig.
Akutt Bistand
14.07.2021 kl 20:34
6985
Hva er realistisk aksjepris på MPCC om estimatene slår sånn nogenlunde til ila. 2022? Er kurs 35 lov å drømme om?
Har vel blitt nevnt både det og 45 kroner. Selv håper jeg på 30 kroner. Alt over bonus🤗
Teps
14.07.2021 kl 20:56
6863
Takk for svar. Ser at Mintzmyer er veldig positiv til den også.
Finansavisen for i morgen har artikkelen om MPCC på førstesiden. Kan bli litt oppgang i morgen :) Har økt beholdningen med 30% siste uka, så det kan bli greit med feriepenger hvis den reprises nå.
Finansavisen for i morgen har artikkelen om MPCC på førstesiden. Kan bli litt oppgang i morgen :) Har økt beholdningen med 30% siste uka, så det kan bli greit med feriepenger hvis den reprises nå.
viggi87
14.07.2021 kl 21:13
6796
ZIM opererer jo i andre delen av verdikjeden. De tilbyr containerfrakt, og prisene på dette kan være veldig volatile. ZIM leaser så å si alt de tilbyr av skip. Tror de eier to skip, og er dermed mer en frakttilbyder.
Truls1510
14.07.2021 kl 21:29
6716
Jeg tror en kurs på 35 er beskjedent. Tror vi allerede i år (anslagsvis like etter q2) ser en kurs over 40. Er noen uenige med meg?
Redigert 14.07.2021 kl 21:30
Londonmannen
14.07.2021 kl 21:36
6715
Dersom du går inn på spreadsheet til Helg11 og åpner fanen fpor 2022 så vil du se at med de input som ligger i regnearket i dag, så beregner han en EPS på NOK 10.38. Men i det tallet er ikke skatt beregnet. Swelskapet har en del fremførbart underskudd, men dersom vi regner med 20% skatt så m,å du trekke fra NOK 2.08 og sitter da igjen med en EPS etter skatt på NPOK 8.30.
Ettersom MPCC har etterhvert mange skip på langtidskonttrakter kan man trolig bruke en PE faktor på 7. Med en EPS på NOK 8.30 og PE på 7, så får mamn en teoretisk aksjekurs på NOK 58.10.
Det kan virke veldig høyt og urealistisk. Men samtidig så bør man ha i bakhodet at fortsatt har selskapet over 20 skip som skal sluttes på nye, trolig betydelig bedre rater utover i 2021. I tillegg skal ytterligere flere skip sluttes til nye, trolig betydelig bedre kontrakter i løpet av 2022. Følgelig kan EPS for 2022 bli enda bedre enn det som spreadsheet til Helg11 viser.
Lykke til!
Ettersom MPCC har etterhvert mange skip på langtidskonttrakter kan man trolig bruke en PE faktor på 7. Med en EPS på NOK 8.30 og PE på 7, så får mamn en teoretisk aksjekurs på NOK 58.10.
Det kan virke veldig høyt og urealistisk. Men samtidig så bør man ha i bakhodet at fortsatt har selskapet over 20 skip som skal sluttes på nye, trolig betydelig bedre rater utover i 2021. I tillegg skal ytterligere flere skip sluttes til nye, trolig betydelig bedre kontrakter i løpet av 2022. Følgelig kan EPS for 2022 bli enda bedre enn det som spreadsheet til Helg11 viser.
Lykke til!
Londonmannen
14.07.2021 kl 21:40
6678
Enig. Vil slett ikke bli overrasket dersom vi ser kurs over kr 40,- før nyttårsrakettene lyser opp nattehimmelen. Ikke glem at vi vil få to heølt fantastiske kvartalspresentasjoner, nye positive guidinger fra ledelsen og høyst sannsynlig info om utbyttepolitikken for 2021 og 2022. Såp må vi heller ikke glemme at aksjeselskaper prises på fremtidige forventninger. Bare at i MPCC sitt tilfelle er der snarere konkrete inntjeningstall, mer enn forventninger som foreligger etter Q3 presentassjonen. Derfor tror jeg vi vil se en betydelig kursoppgang i løpet av høsten 2021.
Normalone
14.07.2021 kl 21:46
6625
Londonmannen - mener at det fremførbare underskuddet er på nesten 1 mrd NOK.
Redigert 14.07.2021 kl 21:50
NetromK
14.07.2021 kl 22:01
6530
Ser frå podcast/intervju 12.06.21 med Mintzmyer og Global ship lease sin CEO og CCO at stadig fleire kontraktar vert forlenga/inngått 9-12 mnd. før noverande kontrakter går ut. Dels er dei nye kontraktene på disse båtane opp mot 5 år, frå Q2 22 til Q2 2026.
Nokon som veit om MPCC har inngått slike i særleg grad, ser lite rateforandringar i skjema på excel som har skjedd før utløp av tidlegare kontrakt.
Om dei inngjekk slike, trur de dei ville meldte dei/dei ville blitt fanga opp fortløpande, ved fyrste kvartalspresentasjon, eller ved overgang til ny kontrakt?
Skulle det vere inngått ein del slike over heile flåten med noko varigheit vil jo det vere ei brå positiv nyheit som kan gjere det trang i dørene i denne aksjen.
Ulempe kan vere inngått pris medan rater vart på eit lågare nivå no, eller dei vil vere fram i tid. Fordel sikra inntening ved evt. ratefall.
"Mintzmyer: Very, very interesting. So, there's – one of your peers recently locked a couple charters in that don't even start until April of 2022. It was pretty interesting. And they're actually four year deals. So, it's cover from basically Q1, Q2 of next year 2022 all the way through quarter two of 2026. Is that – do you think kind of like a one-off, two-off type deal or have you received similar offers for any of your upcoming 2022 openings?
Tom Lister (CCO): Right. Now, I would say that this notion of forward fixtures, which is the phenomenon you've just described of being able to lock up a forward start charter, a number of months in advance is increasingly common. And, frankly, I mean, I've been in this business for quite a number of years now and I have never seen a phenomenon like this. What we are seeing is ships being fixed, just as you've mentioned, between nine and even for the largest ships up to 12 months in advance at the moment, which is part of the reason and I'm sure you'll come back to this, why the recent acquisition of the Borealis fleet is so appealing to us because we feel a high degree of confidence of being able to lock in forward fixtures for multi-years at very attractive rates a number of months in advance."
Trur lenkje til artikkelen alt ligg her, men legg den ved igjen for som ref. for sitatet. Ein artikkel/podcast med mange interessante moment forresten.
https://seekingalpha.com/article/4438475-global-ship-lease-racking-up-container-profits-podcast-transcript?fbclid=IwAR1zubouHCZMeS7yZX_WNTNw86lOIBg4c65gmT19GsjVcKGB-Ng4Xon00ds
Nokon som veit om MPCC har inngått slike i særleg grad, ser lite rateforandringar i skjema på excel som har skjedd før utløp av tidlegare kontrakt.
Om dei inngjekk slike, trur de dei ville meldte dei/dei ville blitt fanga opp fortløpande, ved fyrste kvartalspresentasjon, eller ved overgang til ny kontrakt?
Skulle det vere inngått ein del slike over heile flåten med noko varigheit vil jo det vere ei brå positiv nyheit som kan gjere det trang i dørene i denne aksjen.
Ulempe kan vere inngått pris medan rater vart på eit lågare nivå no, eller dei vil vere fram i tid. Fordel sikra inntening ved evt. ratefall.
"Mintzmyer: Very, very interesting. So, there's – one of your peers recently locked a couple charters in that don't even start until April of 2022. It was pretty interesting. And they're actually four year deals. So, it's cover from basically Q1, Q2 of next year 2022 all the way through quarter two of 2026. Is that – do you think kind of like a one-off, two-off type deal or have you received similar offers for any of your upcoming 2022 openings?
Tom Lister (CCO): Right. Now, I would say that this notion of forward fixtures, which is the phenomenon you've just described of being able to lock up a forward start charter, a number of months in advance is increasingly common. And, frankly, I mean, I've been in this business for quite a number of years now and I have never seen a phenomenon like this. What we are seeing is ships being fixed, just as you've mentioned, between nine and even for the largest ships up to 12 months in advance at the moment, which is part of the reason and I'm sure you'll come back to this, why the recent acquisition of the Borealis fleet is so appealing to us because we feel a high degree of confidence of being able to lock in forward fixtures for multi-years at very attractive rates a number of months in advance."
Trur lenkje til artikkelen alt ligg her, men legg den ved igjen for som ref. for sitatet. Ein artikkel/podcast med mange interessante moment forresten.
https://seekingalpha.com/article/4438475-global-ship-lease-racking-up-container-profits-podcast-transcript?fbclid=IwAR1zubouHCZMeS7yZX_WNTNw86lOIBg4c65gmT19GsjVcKGB-Ng4Xon00ds
viggi87
14.07.2021 kl 22:23
6398
Har gravd litt. Har fri fra familiære forpliktelser i dag. Greide ikke finne slutningen som er bekreftet i FA på 120 k/dagen. Dårlig arbeid fra meg. Uansett.. fant ut litt om Carlottaslutningen. Det er ikke bekreftet info, men et rykte som med stor sannsynlighet stemmer. Jeg kan ikke SÅ mye om shipping, men selv jeg tenkte "hva i huleste skal et Jones Act-firma med et innleid containerskip?". Det ser ikke ut som om de "skal " noe som helst med det. De har trolig fungert som en mellommann. Charteren er trolig COSTCO. En amerikansk krysning av Europris og Nille, bare i større skala slik jeg har forstått det. De har altså "tatt en" Home Depot og hyrer inn en egen båt for å sørge for at de får de varene de skal ha. Desperation mode? Yes, please.
Takk, viggi. Det var veldig interessant. COSTCO er et gedigent wholesale bulk warehouse kjede som begynte i Seattle og har spredt seg til hele USA. Det er en opplevelse å shoppe i de store warehouses. De begynte med kontor rekvisita og nå er det ingenting som ikke kan handles der, fra mat, klær, hvitevarer, tv'er, sykler. De selger alt og mye i 'bulk'. Det er mye større enn Home Depot. Jeg finner ikke sammenligning. De skal frakte mye, så det der er ikke småtteri.
(Jeg er en tidligere Costco kid. Mor mi hadde ansvar for å åpne apotekene i alle nye Costco butikkene i Seattle område og opplæring for alle ansatte på 80-tallet, så jeg kjenner godt til det).
Det overrasker meg ikke at de adopterte et Home Depot sprell. Jeg kan tenke meg at de lider under container krisen med alle de ulike varene de selger i stor skala).
(Jeg er en tidligere Costco kid. Mor mi hadde ansvar for å åpne apotekene i alle nye Costco butikkene i Seattle område og opplæring for alle ansatte på 80-tallet, så jeg kjenner godt til det).
Det overrasker meg ikke at de adopterte et Home Depot sprell. Jeg kan tenke meg at de lider under container krisen med alle de ulike varene de selger i stor skala).
viggi87
14.07.2021 kl 23:01
6172
Whole sale asså? Ja ja... Da yter ikke Europrissammenligningen min dem rettferdighet i DET hele tatt. Morro. Da har de et stort behov. Det er også rykter om at flere kjeder tenker på å gjøre det samme som COSTCO. Forresten... litt trivia fra tidlig denne uka. Ikke relatert til MPCC dog.
En 5000 TEU har fått 160 000/d i tre måneder og en 1800 TEU 87 000/d i minst seks måneder.
En 5000 TEU har fått 160 000/d i tre måneder og en 1800 TEU 87 000/d i minst seks måneder.
Nani Alvez
14.07.2021 kl 23:03
6236
https://twitter.com/mintzmyer/status/1415393665653035016?s=21
Pluss denne:
https://twitter.com/mintzmyer/status/1415413823452889097?s=21
Pluss denne:
https://twitter.com/mintzmyer/status/1415413823452889097?s=21
Redigert 14.07.2021 kl 23:04
PSI- Investor
14.07.2021 kl 23:04
6236
Så Costo kid, artig å høre om!
Her på tråden dukker det opp god viten om de utroligste ting!
Her på tråden dukker det opp god viten om de utroligste ting!
Londonmannen
14.07.2021 kl 23:20
6175
Men selv om de ratene du nevner ikke er relatert til noen av MPCC skip, så underbygger de det faktum at vi nå befinner oss i en eventyrlig markedssituasjon og at det er høyst sannsynlig at vi vil få noen eventyrlige slutninger på resten av MPCC skopene som skal sluttes i løpet av 2021.
canarias
14.07.2021 kl 23:26
6189
Det vil bli eventyrlige dividender de nærmeste årene som vil velte inn på våre kontoer..
Fryktelig sidespor dette, men viggi sin info fikk meg til å mimre litt. Mor var en vanlig ansatte, så en del av bonusen for oppgaven hun fikk var et betydelig antall aksjer i Costco. Hun skjønte seg ikke på disse 'aksje greiene' men noen fortalte henne å la dem stå. Da var aksjekursen på ca $10. Hver gang hun ble 'employee of the month' fikk hun flere aksjer. CEO'en fortsetter å gi meg disse 'aksje greiene', sa hun. En blomsterbukett hadde heller vært fint, liksom. Hun pensjonerte seg etter 25 år i Costco og selveste CEO'en tok henne til lunsj, flere aksjer og blomster. haha :-)
Så, ja...nå måtte jeg lete opp aksjekursen til Costco i kveld. Over $400 for disse Costco 'aksje greiene' 😅
Så, ja...nå måtte jeg lete opp aksjekursen til Costco i kveld. Over $400 for disse Costco 'aksje greiene' 😅
Redigert 14.07.2021 kl 23:58
PSI- Investor
15.07.2021 kl 00:09
6044
Hyggelig historie!
Hun har altså pensjonert seg for en stund siden da, og har kanskje aksjene fremdeles?
Hun har altså pensjonert seg for en stund siden da, og har kanskje aksjene fremdeles?
Jeg må ringe henne om dette. Hun vet vel ikke hvordan hun skal cashe dem inn. ;-)
Londonmannen
15.07.2021 kl 06:48
5579
Ja, det må vi være forberedt på. Helg11 sitt spreadsheet bærer allerede bud om særdeles hyggelige utbytter, men det verste er at dette vil bli enda mye bedre når ledelsen har fått på plass slutningene som står for tur i resten av 2021 og 2022. Det er så man nesten må klype seg i armen for å sikre at det ikke bare er en rosenrød drøm vi er del av. ;-))
Londonmannen
15.07.2021 kl 07:42
5390
Ja, hadde dette vært basert på en ide om at containersegmentet en gang om et par tre år skal oppnå dagsrater på USD 50k-100k, så skulle jeg vært enig med deg. Men faktum er at dette er dagsrater som det allerede er inngått kontrakter på. Og samtidig vet vi at antall tilgjengelige containerskip i markedet, blir lavere for hvert skip som sluttes på en 2-5års kontrakt. Vi vet hva som skjer med leieprisen når antall tilgjengelige objekter faller og etterspørselen stiger. Ikke noe hokus pokus egentlig. Men det var ingen som forutså den dreiningen forbrukerkonsumet har gjort fra servicetjenester til gods under pandemien. Dermed sitter vi i dag med en voldsom ubalanse i markedet og ratene går bananas.
Så denne særdeles hyggelige situasjonen for oss aksjonærer, er virkelig nok og gir oss en uvirkelig mulighet til å få ta del i et aksjeeventyr. Utfordringen synes å være at svært mange markedsaktører sliter med å skjønne hva det er som foregår. Følgelig er det fortsatt mange som ser på aksjekurser på 30-35 som en endelig topp. Tror nok enkelte av disse vil få seg en ubehagelig overraskelse når vi kommer litt lenger frem og " pengeveggen" materialiserer seg i kvartalregnskapene.
Så denne særdeles hyggelige situasjonen for oss aksjonærer, er virkelig nok og gir oss en uvirkelig mulighet til å få ta del i et aksjeeventyr. Utfordringen synes å være at svært mange markedsaktører sliter med å skjønne hva det er som foregår. Følgelig er det fortsatt mange som ser på aksjekurser på 30-35 som en endelig topp. Tror nok enkelte av disse vil få seg en ubehagelig overraskelse når vi kommer litt lenger frem og " pengeveggen" materialiserer seg i kvartalregnskapene.
Redigert 15.07.2021 kl 09:06
Struts
15.07.2021 kl 07:52
6961
Slettet brukerskrev Jeg må ringe henne om dette. Hun vet vel ikke hvordan hun skal cashe dem inn. ;-)
Eh, er mor din gift?
viggi87
15.07.2021 kl 08:04
6898
Igjen ikke helt relevant for MPCC direkte, MEN:
Skipseier Evergreen har lyst på feedere. De er visst i markedet etter 12 stk 2300 TEU, 12 stk 3300 TEU og et par 1800 TEU. Ryktene sier visstnok at de fikk forespeilet 40 mill USD per 2300-skip og 49 mill USD per 3300 skip. Dette er nybygg og prisene inkluderte ikke scrubberinstallasjonen. Visstnok har de fått forespeilet fullføring av ordren i løpet av 2025 om den plasseres nå. Og nybyggprisene i klassen har visstnok økt med 40% i q2. Noe av dette har riktignok å gjøre med en dramatisk økende stålpris i der siste.
Edit: Ble mye "visstnok" her. Beklager det. Er visstnok trøtt.
Skipseier Evergreen har lyst på feedere. De er visst i markedet etter 12 stk 2300 TEU, 12 stk 3300 TEU og et par 1800 TEU. Ryktene sier visstnok at de fikk forespeilet 40 mill USD per 2300-skip og 49 mill USD per 3300 skip. Dette er nybygg og prisene inkluderte ikke scrubberinstallasjonen. Visstnok har de fått forespeilet fullføring av ordren i løpet av 2025 om den plasseres nå. Og nybyggprisene i klassen har visstnok økt med 40% i q2. Noe av dette har riktignok å gjøre med en dramatisk økende stålpris i der siste.
Edit: Ble mye "visstnok" her. Beklager det. Er visstnok trøtt.
Redigert 15.07.2021 kl 08:07
Du er god til å skrive Londonmannen. Godt formulerte innlegg som trekker frem det essensielle i MPC-caset. Kjekt at du slang deg på her :-)
Londonmannen
15.07.2021 kl 09:00
6507
Takk. Hyggelig du liker mine skriblerier. Innleggene blir nok litt i lengste laget, men når man har vært gift med en bergenserinne i en del år, så blir det fort mange ord. ;-))
Når det gjelder det å slenge seg på, så er jeg irritert på meg selv at jeg ikke tok sats noe tidligere. Men det er jeg nok ikke alene om, og flere vil det bli.
Når det gjelder det å slenge seg på, så er jeg irritert på meg selv at jeg ikke tok sats noe tidligere. Men det er jeg nok ikke alene om, og flere vil det bli.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 699’ aksjer, og har med det 71.91% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
Salg: The Bank of NY Mellon, reduserer i to konti: 387' / 49' (3 728') / 1 415'), J.P Morgan Securities: 358' (4 017'), State Street Bank: 227' (8 296'), Citigroup Global: 201' (1 986'), Verdipapirfondet DNB: 90' (6 028'). Ellers bare to endringer under 22'.
Kjøp: Skandinaviska Enskilda Banken(inn igjen på topp 50): 400' (800'), The Bank of NY Mellon: 234' (1 015'), Nordnet Bank: 141' (2 762'), Nordnet Livsforsikring: 80' (5 015'), Avanza Bank: 42' (1 753'). Ellers bare to mindre endringer under 20'.
Største kjøper totalt er en ukjent, med 515' (516') (ja, hadde 1' fra før :-)
Dette var for øvrig (aller) siste bidrag fra vikaren, hva referat fra Topp 50 angår.
Topp 50 reduserer med 699’ aksjer, og har med det 71.91% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
Salg: The Bank of NY Mellon, reduserer i to konti: 387' / 49' (3 728') / 1 415'), J.P Morgan Securities: 358' (4 017'), State Street Bank: 227' (8 296'), Citigroup Global: 201' (1 986'), Verdipapirfondet DNB: 90' (6 028'). Ellers bare to endringer under 22'.
Kjøp: Skandinaviska Enskilda Banken(inn igjen på topp 50): 400' (800'), The Bank of NY Mellon: 234' (1 015'), Nordnet Bank: 141' (2 762'), Nordnet Livsforsikring: 80' (5 015'), Avanza Bank: 42' (1 753'). Ellers bare to mindre endringer under 20'.
Største kjøper totalt er en ukjent, med 515' (516') (ja, hadde 1' fra før :-)
Dette var for øvrig (aller) siste bidrag fra vikaren, hva referat fra Topp 50 angår.
Redigert 15.07.2021 kl 09:26
jadden
15.07.2021 kl 09:20
6335
Skulle tro at gårsdagens markedsbeskrivelse fra ledelsen gjennom FA-artikkelen skulle ha nok krutt til å sende kursen gjennom 22, men den gang ei! Kursløftet varte bare 3-4 timer før vi var tilbake til utgangspunktet. Det er vanskelig å forstå at aksjer med dagens stigningspotensiale blir solgt på dette nivået, sjelden man er borti et så opplagt case.
Redigert 15.07.2021 kl 09:22
Ein skigard kan ikkje vara evig veit du. Litt samme med kurs. Tålmodighet. Skrevet i stein oppgang så bare å nyte morrakaffen, ut å finne ramme senere på Rusta, til artikkelen i finansavisa.
Redigert 15.07.2021 kl 09:24
PSI- Investor
15.07.2021 kl 09:27
6279
Slettet brukerskrev Jeg må ringe henne om dette. Hun vet vel ikke hvordan hun skal cashe dem inn. ;-)
Får håpe hun har dem, mer enn 3000 kr stk blir jo fort en formue for en liten bunke slike, og hvis hele greine nærmest er ‘glemt’ kan det bli en fin overraskelse
Det er ferietid, har vel litt å si det også. Rimelig sikker på (opplagt case som du skriver...) at i august blir det riktig gøy å være MPC-aksjonær igjen.
Sydney
15.07.2021 kl 09:56
6057
Har ihvertfall aldri komet over en aksje så til de grader hauset som ikke stiger mer enn den gjør fra disse nivåer. Nå er det vel sånna t ratene bør holde seg gode og båtene Signes før pengene renner inn. Jeg slang meg på på 21,5.
jadden
15.07.2021 kl 10:11
5972
Legger inn fra Loadstar.com jf link fra Nani Alvez i går kveld. Utrolige slutninger, men også en liten advarsel om boble:
By Mike Wackett 14/07/2021
Containership owners that have ships with expiring deals are having their heads turned by the vast sums being offered for short-term charters.
And, according to one Hamburg-based broker, the boxship charter market is “in danger of eating itself” in the “craziest market I have ever seen”.
Several non-operating owners (NOOs) are using scheduled dry dockings and any slack time between charters to fix small containerships with eager charterers at astronomical hire rates of $150,000 a day or more.
Amounts on offer are now so vast they are tempting NOOs to reconsider their strategy of agreeing long-term charters at highly elevated rates in favour of “paying off the mortgage” with a short-term fixture.
Freight forwarders, NVOCCs and entrepreneurial Chinese carriers CU Lines and BAL Container Line are among those driving the huge leaps in daily hire rates for one or two round-trip fixtures from Asia to North Europe and the US west coast.
Alphaliner reports that Hong Kong-headquartered BAL has chartered the 5,042 teu CSL Santa Maria for three months between Asia and North Europe at an eye-watering $160,000 a day.
Its owners will therefore receive a massive $14.5m in charter hire for the 90 days of employment – almost twice the value of the vessel just six months ago. Unsurprisingly, given its current earning power, Vesselsvalue has upgraded its valuation of the 16-year-old panamax to $49m, a substantial bonus for the Greek owners who purchased the CSL Santa Maria in 2017 for just $7.6m.
And according to Alphaliner, there is no sign that the historically high charter rates will start to fall any time soon. It said: “Demand remains strong across the board with prompt vessels of any sizes rapidly finding a new employment.”
Another notable recent short-term fixture was the 1,800 teu handy container vessel, A Fuji, fixed by an unnamed NVOCC for six-to-seven months at $87,000 a day – the ship’s previous charter in January with CMA CGM was for a three-month period at $17,000 a day. The new fixture will bring in $15.7m-$18.3m for the owner. The ship was ordered in 2018 and delivered in January, and cost Lomar Shipping just $22m.
“I never seen the containership charter market like this in my 25 years as a shipbroker, but it can’t go on for much longer,” said the Hamburg broker. “OK, so the shipowners have had a very tough time for a number of years, but the market has now swung the other way so severely that it is danger of eating itself, and that will not do anybody any good.”
Alphaliner agrees. “It is unclear how long such a bonanza will last for NOOs, but it is hard not to consider the current extremes as a bubble waiting to burst,” it warned.
By Mike Wackett 14/07/2021
Containership owners that have ships with expiring deals are having their heads turned by the vast sums being offered for short-term charters.
And, according to one Hamburg-based broker, the boxship charter market is “in danger of eating itself” in the “craziest market I have ever seen”.
Several non-operating owners (NOOs) are using scheduled dry dockings and any slack time between charters to fix small containerships with eager charterers at astronomical hire rates of $150,000 a day or more.
Amounts on offer are now so vast they are tempting NOOs to reconsider their strategy of agreeing long-term charters at highly elevated rates in favour of “paying off the mortgage” with a short-term fixture.
Freight forwarders, NVOCCs and entrepreneurial Chinese carriers CU Lines and BAL Container Line are among those driving the huge leaps in daily hire rates for one or two round-trip fixtures from Asia to North Europe and the US west coast.
Alphaliner reports that Hong Kong-headquartered BAL has chartered the 5,042 teu CSL Santa Maria for three months between Asia and North Europe at an eye-watering $160,000 a day.
Its owners will therefore receive a massive $14.5m in charter hire for the 90 days of employment – almost twice the value of the vessel just six months ago. Unsurprisingly, given its current earning power, Vesselsvalue has upgraded its valuation of the 16-year-old panamax to $49m, a substantial bonus for the Greek owners who purchased the CSL Santa Maria in 2017 for just $7.6m.
And according to Alphaliner, there is no sign that the historically high charter rates will start to fall any time soon. It said: “Demand remains strong across the board with prompt vessels of any sizes rapidly finding a new employment.”
Another notable recent short-term fixture was the 1,800 teu handy container vessel, A Fuji, fixed by an unnamed NVOCC for six-to-seven months at $87,000 a day – the ship’s previous charter in January with CMA CGM was for a three-month period at $17,000 a day. The new fixture will bring in $15.7m-$18.3m for the owner. The ship was ordered in 2018 and delivered in January, and cost Lomar Shipping just $22m.
“I never seen the containership charter market like this in my 25 years as a shipbroker, but it can’t go on for much longer,” said the Hamburg broker. “OK, so the shipowners have had a very tough time for a number of years, but the market has now swung the other way so severely that it is danger of eating itself, and that will not do anybody any good.”
Alphaliner agrees. “It is unclear how long such a bonanza will last for NOOs, but it is hard not to consider the current extremes as a bubble waiting to burst,” it warned.
Noen fikk et bra kjøp på 21,20 i morges.
@Struts, hun vil ikke ha noe med de 'greiene' å gjøre. :-)
@PSI, ikke sant? 'She pulled a Warren Buffett' uten å vite det. Sitt og hold på de aksjene (i et bra case) nesten til graven, så blir det verdier ut av dem.
@Struts, hun vil ikke ha noe med de 'greiene' å gjøre. :-)
@PSI, ikke sant? 'She pulled a Warren Buffett' uten å vite det. Sitt og hold på de aksjene (i et bra case) nesten til graven, så blir det verdier ut av dem.
cybertron
15.07.2021 kl 10:43
5800
Jeg tok en ringe runde til de største rederiene MSC, COSCO, MAERSK og HAPAQ LLoyd og spurte hva prisen er for en 20foter og en 40foter i dag. Dem oppga priser på USD 8500-USD 10000 for en 20foter og det dobbelte, dvs USD 17000-2000 for en 40foter. I 2019 og store deler av 2020 var prisene på disse USD 1000-USD1200 i snitt for en foter (Prisene økte noe mot slutten av 2020, særlig de to siste månede til ca pluss minus USD 18000 for en 20foter og det dobbelte for en 40foter!), og det dobbelte for en 40foter. Det som er spesielt nå er at selvom kundene betaler gjerne i øvre sikte ca USD 10000,- for en 20foter eller USD 20000,-, så er det ikke sikkert de vil få plass med det første. Men gjerne vente i 1 til 2 måneder før de får plass på skipene. Noe som igjen betyr at container rederiene, med eksisterende rater, har omtrent 10doblet inntjeningen sin i forhold til 2019 og i store deler av 2020. Hvis vi kun legge til grunn at MPCC oppnår rater som er 70% av dagens høye ratenivå, tilsier det en ca en 7-dobling av inntjeningen. I følge rederiene vil dagens stramme marked vare i minst 2 år til, med tanke på pandemien og markedets ubalanse. Med tillegg oppkjøpet av Songa Container, vil selskapetsinntjening øker også vesentlig. Legg merke til at oppgjøre er 50/50, dvs halvparten i kontanter og halvparten i aksjer. Blystad og co tar gevinst, samtidig som dem vil også få med seg oppgang i de siste ukenes rater oppgang. Fredly vil være med også med sine 60mill. innvestering. Jeg mener at vi i løpet av høsten vil se kurser mot kr 55-60 basert på dagens inntjening. Selskapet er for billig og kontantstrømmen er svært sterk. Selskapet guider allerede utbytte utover. Blir overrasket om dette blir en utbyttemaskin i de neste årene!
Londonmannen
15.07.2021 kl 10:49
5771
Vel, produktene som markedet etterspør må fraktes fra produsent til forbruker. På en klode sæder 2/3 av overflaten er dekket av hav, så sier detcdeg selv at transporten av containere må enten skje vis sjøtransport eller flytransport. Man må ikke være mye bevandret innen logistikk for å skjønne at kapasiteten ombord i skip kontra flyfrakt vil gjøre sjøtransport til det foretrukne transportapparatet.
Og når det mangler både ledige konteinere såvel som skip til å frakte dem på, så gjør det noe med ratene. Hva kan i såfall sprekke denne «boblen»? Jo, en betydelig økning i kapasitet av containerskip. Men hvordan skal det skje i en verden der verftskapasiteten er begrenset? Bygge nye verft? Ja, det skjer jo over natten. Bygge flere containere? Vel, det vil kreve mer fraktkapasitet. Flere containerskip? Så det var bestille en del containerskip, men rederiet var forespeilet at leveransen kunne finne sted i løpet av 2025.
Jada, ser med spenning frem til hva som skal sprekke denne «boblen». Vanskelig å se at det skjer innen 2022/23. Men må gjerne tro at så skal skje, men noen må neste komme opp med et realistisk scenario hvorrdan det skal skje.
Og når det mangler både ledige konteinere såvel som skip til å frakte dem på, så gjør det noe med ratene. Hva kan i såfall sprekke denne «boblen»? Jo, en betydelig økning i kapasitet av containerskip. Men hvordan skal det skje i en verden der verftskapasiteten er begrenset? Bygge nye verft? Ja, det skjer jo over natten. Bygge flere containere? Vel, det vil kreve mer fraktkapasitet. Flere containerskip? Så det var bestille en del containerskip, men rederiet var forespeilet at leveransen kunne finne sted i løpet av 2025.
Jada, ser med spenning frem til hva som skal sprekke denne «boblen». Vanskelig å se at det skjer innen 2022/23. Men må gjerne tro at så skal skje, men noen må neste komme opp med et realistisk scenario hvorrdan det skal skje.
cybertron
15.07.2021 kl 10:58
5708
Prøv å ringe til dem du også, og si at du vil bestille en container med dine varer og se hva dem kan tilby deg av priser ...
Bli ikke overasket når MPCC blir en utbytte maskin de neste årene!
Bli ikke overasket når MPCC blir en utbytte maskin de neste årene!
Londonmannen
15.07.2021 kl 10:59
5701
Skriblerier her på FA forum eller TI har aldri i seg selv hatt kraft i seg til å bevege kursen. Det er helt andre krefter som styrer kursutviklingen. Holder man fokus på det fundamentale er man rimelig sikker. Tenker vi får noen sinnsyke kvartalsrapporter for Q2 og Q3 som vil ta pusten fra de fleste. Da vil nok også interessen ta seg betydelig opp, sammen med stigende aksjekurs. Grattis med kurs 21,50. Du vil snart nok se at du har gjort en kjempegod investering.
Lykke til!
Lykke til!