MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Struts
15.07.2021 kl 19:16
5816
Hvordan du presterer å dedusere deg frem til at jeg innbiller meg at du er hunkjønn er meg noget ubegripelig, referansen til hunkjønn refererte seg til preposisjonen bak. Uansett, har også arbeidet i London, uten at det er så fenomenalt interessant i seg selv. Som man sier: Who gives a flying toss?
Redigert 15.07.2021 kl 19:18
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
15.07.2021 kl 19:32
5777
Nå har ikke jeg uttalt meg om det var interessant eller ikke. Sier bare at jeg elsker den byen, men krever ikke at andre må gjøre det. Who gives a flying toss? Hva angår dette med kvinne, så skjønner jeg at du finner det ubegripelig at jeg trodde du mente jeg var kvinne. Vi legger den død.
Ha en fortreffelig aften!
Ha en fortreffelig aften!
NetromK
15.07.2021 kl 20:03
5706
Om ratene skulle falle til halvparten av dagens nivå vil dei vere ca. det dobble av det dei var januar 2020 (før korona, om nokon hugsar).
Samanlikna med sumaren 2021 ville dei framleis vore 2-4 gonger over botnnivået med størst auke for større skip.
AS Constantina og AS Clementina sine 3 mnd kontrakter er x12 (1070%) og x13 (1210%) over januar 2021.
Reknar ein kostnad per døgn 9000$/døgn for 2 ovenfornemnet skip gjekk dei i null januar 2021.
Dei 3 mnd dei no har kontrakt drar dei inn netto 203 000$/døgn og ca. NOK 160 mill før skatt over 3 mnd (0,36 øre per aksje).
Så har ein AS Carlotta då, 70 000$/døgn i eit år, opp frå 14750. Er så ein må gni seg i augo.
Kursmål 23 og sal sa analytikaren, snur ein om tala i kursmålet er det framleis konservativt.
Samanlikna med sumaren 2021 ville dei framleis vore 2-4 gonger over botnnivået med størst auke for større skip.
AS Constantina og AS Clementina sine 3 mnd kontrakter er x12 (1070%) og x13 (1210%) over januar 2021.
Reknar ein kostnad per døgn 9000$/døgn for 2 ovenfornemnet skip gjekk dei i null januar 2021.
Dei 3 mnd dei no har kontrakt drar dei inn netto 203 000$/døgn og ca. NOK 160 mill før skatt over 3 mnd (0,36 øre per aksje).
Så har ein AS Carlotta då, 70 000$/døgn i eit år, opp frå 14750. Er så ein må gni seg i augo.
Kursmål 23 og sal sa analytikaren, snur ein om tala i kursmålet er det framleis konservativt.
Purdey
15.07.2021 kl 20:42
5543
Londonmannen, vi får innvitere Herman og Trond med til White's of St James's så vi kan i høverlige omgivelser kånversere den komfortable fremtid i kånteiner-ræderiene.
Jeg har også en hærlig fortid i london. Og gleder meg til første tur over.
Men tilbake til
Jeg har også en hærlig fortid i london. Og gleder meg til første tur over.
Men tilbake til
Salbei
15.07.2021 kl 20:58
5478
Hva er så spesielt med London?:-) Hører mange snakker om denne byen i tråden her. Når vi snakker om utlandet..husker en gang for 20 år siden da jeg vant gavekort på tur med båt til Danmark. :-) Var en stor båt, med både restaurant og spilleautomater. Etter noen timer gikk jeg i lugaren som dem kalte det og la meg for å sove. Sovnet fort i denne fine sengen, som var enda bedre enn den jeg hadde hjemme. Var veldig trøtt den dagen fordi katten min hadde spist en fugl som jeg tror hadde vært død en stund. Mjauing og diare på hele meg da jeg prøvde å trøste den. Da jeg endelig våknet gikk jeg ut for å se om jeg så land. Og jammen meg..der er Danmark:-) Gikk spent ut av båten og tok nærmeste taxi. I ukene før jeg dro hadde jeg øvd på dansk fra en kassett jeg hadde kjøpt på loppemarkedet til det lokale musikkorpset. Jeg sa til sjåføren: Hvad laver du?? Det var det eneste jeg kunne huske fra den kassetten. Sjåføren svarte: Hvor vil du? Jøss, tenkte jeg. En nordmann som kjører taxi i Danmark. Jeg svarte, jeg vil til et stort kjøpesenter! Det neste jeg ser er at kjøpesenteret heter Oslo city. Jeg hadde sovet en stund kan man si:-)
Teps
15.07.2021 kl 23:32
4870
Jeg så på børsmeldingen fra Songaoppkjøpet igjen. En liten detalj, som jeg ikke har lagt merke til tidligere:
DNB Markets acted as lead advisor for MPC Container Ships ASA and Songa Container AS on the Transaction while Clarksons Platou Securities AS and Fearnley Securities AS acted as joint M&A advisors to MPC Container Ships ASA. Advokatfirmaet Thommessen AS has acted as legal deal counsel in respect of the Transaction.
I tillegg til at DNB markeds er rådgiver, så gir DNB lån til kontantdelen av kjøpet. Litt vittig at de slakter aksjeprisen i etterkant. Det hadde vært gøy å vite hva DNB markeds rådet Songa/MPCC til.
Selvfølgelig mye mer interessant om Struts er interessert i London eller ikke ;D
DNB Markets acted as lead advisor for MPC Container Ships ASA and Songa Container AS on the Transaction while Clarksons Platou Securities AS and Fearnley Securities AS acted as joint M&A advisors to MPC Container Ships ASA. Advokatfirmaet Thommessen AS has acted as legal deal counsel in respect of the Transaction.
I tillegg til at DNB markeds er rådgiver, så gir DNB lån til kontantdelen av kjøpet. Litt vittig at de slakter aksjeprisen i etterkant. Det hadde vært gøy å vite hva DNB markeds rådet Songa/MPCC til.
Selvfølgelig mye mer interessant om Struts er interessert i London eller ikke ;D
Redigert 15.07.2021 kl 23:34
Du må logge inn for å svare
Dersom Strutsen er interessert i å besøke London, i Fana et sted, er det helt sikkert greit for min del. Jeg bryr meg ikke, men jeg vet at det ikke er like greit at DNB har flere hatter enn det dem karer å holde styr på. Det er mulig at det er vanntette skott mellom avdelingene i DNB, men dersom en avdeling har påtatt seg en rådgiverrolle av et slikt kaliber for en kunde, så burde det ikke komme ut medieomtale fra DNB vedr. denne aktuelle kunden, så lenge rådgiveroppdraget pågår. Rutiner for å unngå dette burde DNB ha kontroll på selv om skottene mellom avdelingene skal være aldri så tette. Utvilsomt en uheldig sak for DNB.
hmmmm...Den som hadde vært fluen på veggen, ja.
Normalone
16.07.2021 kl 06:15
6586
Kchico - basert på de 3 nylige kontraktene som allerede er inngått for tilsvarende skip, på 3 måneder/12 måneder (hhv USD 120 000 og USD 70 000) vil ratene ligge godt over gjennomsnittet for estimatet lagt inn i regnearket. Dvs. at basert på dagens marked tror jeg i alle fall for de neste par årene (2022 og 2023) vil være realistisk å få inn høyere rater enn estimatene som ligger i regnearket. Samtidig blir det noe mer usikkert hvilke rater enn vil kunne få i 2024/2025. Det vil ikke ikke være realistisk å inngå 5 års kontrakter på alle 2800teu skipene (vil være en miks ift lengde på kontraktene)
Oppsummert; Jeg tror basert på dagens marked og de siste slutningene at estimatene for disse skipene lagt inn for årene 2022/2023 kanskje er for lavt - samtidig at det vil være mer usikkert om en vil få tilsvarende rater i 2024/2025 som er estimert. Når det er sagt - basert på regnearket får en betraktelig høyere overskudd i 2024/2025 sml med 2022/2023. Det er derfor ingen grunn til bekymring om estimatene for nevnte skip i 2024/2025 ikke inntreffer...
Her må andre gjerne korrigere meg dersom jeg har misforstått.
Oppsummert; Jeg tror basert på dagens marked og de siste slutningene at estimatene for disse skipene lagt inn for årene 2022/2023 kanskje er for lavt - samtidig at det vil være mer usikkert om en vil få tilsvarende rater i 2024/2025 som er estimert. Når det er sagt - basert på regnearket får en betraktelig høyere overskudd i 2024/2025 sml med 2022/2023. Det er derfor ingen grunn til bekymring om estimatene for nevnte skip i 2024/2025 ikke inntreffer...
Her må andre gjerne korrigere meg dersom jeg har misforstått.
Struts
16.07.2021 kl 06:42
6563
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 376’ aksjer, og har med det 71.83% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: J.P. Morgan Securities ned 220’ (3,796’ totalt), Citigroup Global Markets ned 151’ (1,834’), J.P. Morgan Luxembourg ned 131’ (1,577’), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 125’ og 72 (til resp. 1,290’ og 7,613’ totalt), Avanza Bank ned 23’ (1,730’) og Six Sis ned 20’ (1,728’ totalt). Ellers bare én mindre endring.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i en tredje beholdning med 188’ (1,203’ totalt), State Street Bank pluss 96’ (8,392’), Goldman Sachs + 41’ (5,668’) og Nordnet Livsforsikring + 24 (5,039’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
Topp 50 reduserer med 376’ aksjer, og har med det 71.83% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: J.P. Morgan Securities ned 220’ (3,796’ totalt), Citigroup Global Markets ned 151’ (1,834’), J.P. Morgan Luxembourg ned 131’ (1,577’), The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 125’ og 72 (til resp. 1,290’ og 7,613’ totalt), Avanza Bank ned 23’ (1,730’) og Six Sis ned 20’ (1,728’ totalt). Ellers bare én mindre endring.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i en tredje beholdning med 188’ (1,203’ totalt), State Street Bank pluss 96’ (8,392’), Goldman Sachs + 41’ (5,668’) og Nordnet Livsforsikring + 24 (5,039’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
Kbkristi
16.07.2021 kl 07:25
6519
Ang Klaveness:
Bekrefter forhandlinger
Ifølge TradeWinds er de siste fire containerskipene også i ferd med å bli solgt, angivelig for en pris på til sammen 120 millioner dollar, eller rett i overkant av en milliard kroner.
– Det stemmer at vi generelt er i exit fra container og at vi også er i langt fremskredne forhandlinger om de fire siste, sier Kristoffersen til Finansavisen.
– Vi kan ikke bekrefte hverken pris eller kjøper, dessverre. Men det er ingen tvil om at det er fyr i markedet og at vi forventer at salgsprisen reflekterer det, legger han til.
Skipene det dreier seg om er «Balao», «Ballenita», «Balsa» og «Banak», som alle har kapasitet til 2.500 standard 20-fots containere (TEU) og ble levert fra verftet i Kina i 2013 og 2014.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/07/13/7704516/torvald-klaveness-gruppen-selger-resten-av-containerflaten
Bekrefter forhandlinger
Ifølge TradeWinds er de siste fire containerskipene også i ferd med å bli solgt, angivelig for en pris på til sammen 120 millioner dollar, eller rett i overkant av en milliard kroner.
– Det stemmer at vi generelt er i exit fra container og at vi også er i langt fremskredne forhandlinger om de fire siste, sier Kristoffersen til Finansavisen.
– Vi kan ikke bekrefte hverken pris eller kjøper, dessverre. Men det er ingen tvil om at det er fyr i markedet og at vi forventer at salgsprisen reflekterer det, legger han til.
Skipene det dreier seg om er «Balao», «Ballenita», «Balsa» og «Banak», som alle har kapasitet til 2.500 standard 20-fots containere (TEU) og ble levert fra verftet i Kina i 2013 og 2014.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/07/13/7704516/torvald-klaveness-gruppen-selger-resten-av-containerflaten
MdC81
16.07.2021 kl 07:39
6517
Londonmannen
16.07.2021 kl 07:40
6544
Vil ikke bli overrasket om MPCC er inne i bildet. De fire skipene passer jo som hånd i hanske inn i MPCC sin flåte.
Kbkristi
16.07.2021 kl 07:57
6488
Er det så smart å kjøpe så dyrt da?
Virker billigere å snakke med Ernst Russ.
Eller kan vi ikke kose oss nå med de skipa vi allerede har.
Virker billigere å snakke med Ernst Russ.
Eller kan vi ikke kose oss nå med de skipa vi allerede har.
Redigert 16.07.2021 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Helg11
16.07.2021 kl 08:33
6311
Pareto:
MPC has fixed the 2,800 TEU ‘AS Carelia’ for three years at USD 33,000/day and the 1,440 TEU ‘AS Roberta’ for two years at USD
24,000/day. The YE’21 NAV of NOK 25.8 grows to NOK
30.7 and NOK 35.9 at YE’22 and YE’23 respectively, as the legacy backlog diminishes, and the true cash generation really gets going. BUY/TP NOK 30
MPC has fixed the 2,800 TEU ‘AS Carelia’ for three years at USD 33,000/day and the 1,440 TEU ‘AS Roberta’ for two years at USD
24,000/day. The YE’21 NAV of NOK 25.8 grows to NOK
30.7 and NOK 35.9 at YE’22 and YE’23 respectively, as the legacy backlog diminishes, and the true cash generation really gets going. BUY/TP NOK 30
Londonmannen
16.07.2021 kl 08:34
6325
Det kommer helt an på hvilke inntjeningspotensiale man ser i disse fire skipene. Jeg er rimelig trygg på at ledelsen i MPCC neppe går hen og gjør en handel de ikke vil tjene gode penger på. Til det er de for dyktige.
Redigert 16.07.2021 kl 08:40
Du må logge inn for å svare
Helg11
16.07.2021 kl 08:36
6333
Ut fra regnestykket på NAV YE tenker jeg at det må komme oppdatering på kursmål mot nord. Men antagelig gjør Pareto en større jobb på det, så tipper etter Q2 presentasjonen.
Ernst Russ eier kun 4 skip 100 % og resten rundt 50 % eller lavere. Tror heller at Ernst Russ med de økonomiske musklene til sin store eier Dohle Group er en konkurrent i å kjøpe Klaveness skipene. https://www.doehle.de/
Redigert 16.07.2021 kl 08:40
Du må logge inn for å svare
Normalone
16.07.2021 kl 08:56
6135
Jeg har tenkt akkurat det samme Helg11. Pareto la også til grunn i sin analyse (kursmål kr 30) vil ha en fri kontantstrøm (2021-2023) som tilsier 50 % av dagens verdi;
https://www.google.com/amp/s/headtopics.com/no/containerrederi-stiger-p-oslo-b-rs-20695980
Basert på utviklingen i markedet og de siste eventyrlige slutningene vil nok heller overskuddet for denne perioden utgjøre minst 100 % av dagens aksjeverdi. Morten Alstrup uttrykte det samme i gårsdagens artikkel når en anbefalte kjøp;
https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/07/15/7706061/morten-astrup-sikrer-portefoljen-med-short-posisjon-pa-obx-indeksen
https://www.google.com/amp/s/headtopics.com/no/containerrederi-stiger-p-oslo-b-rs-20695980
Basert på utviklingen i markedet og de siste eventyrlige slutningene vil nok heller overskuddet for denne perioden utgjøre minst 100 % av dagens aksjeverdi. Morten Alstrup uttrykte det samme i gårsdagens artikkel når en anbefalte kjøp;
https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/07/15/7706061/morten-astrup-sikrer-portefoljen-med-short-posisjon-pa-obx-indeksen
Alby
16.07.2021 kl 09:08
6065
Da hadde mine antakelser rett, ang Klaveness . Vi forhåpentligvis det er Mpcc som tar dem.
Normalone
16.07.2021 kl 09:11
6034
Kanskje flere meglerhus som vil oppgradere når MPCC etterhvert vil komme med utbyttemeldinger;
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/07/16/7706727/meglerhus-oyner-tosifret-oppside-etter-utbyttemelding?internal_source=sistenytt
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/07/16/7706727/meglerhus-oyner-tosifret-oppside-etter-utbyttemelding?internal_source=sistenytt
PSI- Investor
16.07.2021 kl 09:18
5949
Her må da Pareto regne med alt for lave tall siden NAV øker såpass lite.
Struts
16.07.2021 kl 09:25
6023
Kommer uansett frem hvem som har kjøpt dem, agurktid nå, og ja - 75 skip er ikke verst!
Foreløpig, holder aksjen sitt og henger rundt 21,80 på lavt volum og en RSI på 51.
jadden
16.07.2021 kl 09:47
5993
Skal MPCC inn og kjøpe såpass dyrt brukt, er det et signal om strategiendring. Suksessen fra kurs 1-2 kroner opp til 22-28 kom på middels gamle skip med relativt beskjeden gjeldsgrad. Med dyre lån ender man fort i grepet på finansinstitusjonene, alle skal ha av kaka. Nei, ri bølgen med det man har, og høst så det holder. Husk advarselen fra tyskeren, markedet vil sprekke hvis det spiser seg selv opp.
Slettet brukerskrev Foreløpig, holder aksjen sitt og henger rundt 21,80 på lavt volum og en RSI på 51.
Foreløpig så går det vel heller opp og opp.. ;-)
Kbkristi
16.07.2021 kl 09:57
6027
Helt enig. Hvorfor ødelegge den flotte, billige flåten vi har i dag med dyre oppkjøp.
Vi nærmer oss dessuten et spennende territorium. Absolutt ingenting ble omsatt på vei ned mellom kr 24,60 og kr 22,90, da halve hodet i den påståtte formasjonen mangler.
Derfor skulle det vel ikke by på de helt store utfordringer å passere på vei oppover heller.
Vi nærmer oss dessuten et spennende territorium. Absolutt ingenting ble omsatt på vei ned mellom kr 24,60 og kr 22,90, da halve hodet i den påståtte formasjonen mangler.
Derfor skulle det vel ikke by på de helt store utfordringer å passere på vei oppover heller.
Struts
16.07.2021 kl 10:06
5984
Jeg vet jo ikke, men føler du har noe der. Evig eies kun det tapte (som det har blitt skrevet). Å kjøre skipene for hva remmer og tøyler kan bære til man deretter kjører dem rett opp som skrap (gode penger det også) på en strand i Bangladesh eller Pakistan kan være veien å gå. Og å handle inn mer moderne skip (som Klaveness') til $ 120 mill (som faktisk allerede syntes rimelig) er kanskje ikke veien å gå, for nå er de eldre (les eksempelvis 2005-2006 byggete) damene nesten like mye verdt. Det forsvares ene og alene med at kjøperne vet at de får en inntjening over de neste par årene som gjør det mer fornuftig enn å kontrahere for levering 2023-2024. Og så er det dette miljømessige som kommer inn i bildet mht nybygg. Det skaper usikkerhet for kontrahentene, hva slags hovedmotor/drivstoff skal man satse på når fremtiden er HØYST usikker mht hva som blir "normen" fremover? Ikke vet jeg, men luft og kjærlighet blir det neppe. At markedet skal sprekke som det famøse trollet, kommer sikkert til å skje - kan bare ikke se det før om noen skarve år frem i tid. Men tar stadig vekk feil, og lander som regel som en skadeskutt vadefugl langt ute i en åker. Så det skjer nok igjen. Sukk. Men inntil den tid, så er det viktig å nyte sommer og - - vel, en aldri så liten Aass Pilsner!
Kanskje MPCC heller skulle snu seg rundt og selge noen av de eldste? MSC plukker opp hva som helst, og de bryr seg ikke om skipene de kjøper er SS/DD due en gang!
Kanskje MPCC heller skulle snu seg rundt og selge noen av de eldste? MSC plukker opp hva som helst, og de bryr seg ikke om skipene de kjøper er SS/DD due en gang!
Redigert 16.07.2021 kl 10:08
Du må logge inn for å svare
Keefer
16.07.2021 kl 10:10
5990
Om de har en klar plan for hvordan disse skal generere inntekt i disse dager hvor man får dekket inn innkjøpspris på relativt kort tid, så er det ikke sikkert det er så dumt, men ja - litt utenfor dagens strategi. Om det mot formodning skulle være MPCC som står for kjøpet, har jeg full tillit til at selskapet har en svært god plan med det. Dyre lån? det skjønner jeg ikke helt. Er det noen som bør kunne få reforhandlet seg til de beste lånebetingelsene nå, må det vel være MPCC?
Kikker innom og følger fortsatt med på favoritt aksjen. Det beste caset for øyeblikket. Minner om kursmål på 31-30-23 som foreligger. Salgsavdelingen stopper opp, så denne vil stige fint dei neste vekene. Toget går for den som ikkje kjøper seg inn, men den enkelte får sjølv vurdere.
Redigert 16.07.2021 kl 10:35
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
16.07.2021 kl 10:48
5902
Ja har du ferske nyheter i forhold til hvordan det er å skaffe frakt for tiden? Alltid spennende å høre fra dere som lever direkte med dette!
Kaga
16.07.2021 kl 10:56
5823
Jo takk for dine gode råd VolumOpp, som dette for to uker siden;
"Vil gje eit siste råd til dei som har fulgt denne tråden dei siste månedene og som har lagt grobunn for oppgangen ein del av oss har fått ta del i. Hopp overbord, det er ingen vits å følge skipet heilt til det står på bunn"
"Vil gje eit siste råd til dei som har fulgt denne tråden dei siste månedene og som har lagt grobunn for oppgangen ein del av oss har fått ta del i. Hopp overbord, det er ingen vits å følge skipet heilt til det står på bunn"
Redigert 16.07.2021 kl 10:57
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
16.07.2021 kl 10:56
5906
Denne burde stige uten rykter. Det er nok informasjon i markedet til å se at denne akskjen er latterlig lavt priset sett i relasjon til hva rederiet vil tjene i 2022 og hvilke utbytter som vil komme oss akskjonærer tilgode. At noenm har drevet og solgt seg ned/ut nede på dette nivået er mer enn hva jeg evner å fatte. Men noen er født eksteemt gavmilde, og det får vi andre nyte godt av.
Normalone
16.07.2021 kl 10:59
5911
Jeg tror heller det er at flere som etter siste tids informasjon om nye slutninger, at det vil komme oppdatert guiding og positiv rateutvikling har fått gjort sine egne vurderinger/beregninger (som dermed har fått øynene opp). Videre skjønner en at forutsetningene for kursmålene på kr 31, 30 og 23 ikke lenger gjelder - og at vil komme høyere kursmål. Lysten på utbytte kan også være en trigger:) MPCC kommer til å tjene utrolig mye penger de neste årene!
Redigert 16.07.2021 kl 11:00
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
16.07.2021 kl 10:59
5943
Det er vel bare en selger som er i møte eller noe og kjøpere som innser at aksjen er et kupp selv på mye høyere kurs
He-he, du holder koken, Struts!
Det gjentar seg hver gang: Når jeg setter på fakta-brillene og skal stramme opp oppmerksomheten min rundt MPC, detter du inn med noen strofer som få meg i godt humør - og ute av fokus!!!
Men flott er det, for vi trenger alle noen avsporinger midt oppe i containergalskapen!
Dessuten, og det er ikke lite bare det, dine funderinger rundt kjøp eller ikke kjøp, ukjente motorer fom. 2025 osv. er jeg jo helt enig i. Ikke kjøp dyre skip nå, selg heller et par gamle skip, del ut utbytte og vent til de neste miljøvennlige forskriftene kommer. Da kan man vurdere å kjøpe, men samtidig skal vel alle redere kaste seg ut i markedet for å kjøpe da, Og da stiger prisene på skipene og ratene faller/har falt.
Nei, sitt stille i båten, inngå lønnsomme og langsiktige kontrakter for de skipene man har og fortsett med den gode aksjonærkommunikasjonen. Da komme resultatene som smurt! Litt høyere rater nå, 5-10%, så er aksjekursen oppe i nærmere 50 om ett år.
Det gjentar seg hver gang: Når jeg setter på fakta-brillene og skal stramme opp oppmerksomheten min rundt MPC, detter du inn med noen strofer som få meg i godt humør - og ute av fokus!!!
Men flott er det, for vi trenger alle noen avsporinger midt oppe i containergalskapen!
Dessuten, og det er ikke lite bare det, dine funderinger rundt kjøp eller ikke kjøp, ukjente motorer fom. 2025 osv. er jeg jo helt enig i. Ikke kjøp dyre skip nå, selg heller et par gamle skip, del ut utbytte og vent til de neste miljøvennlige forskriftene kommer. Da kan man vurdere å kjøpe, men samtidig skal vel alle redere kaste seg ut i markedet for å kjøpe da, Og da stiger prisene på skipene og ratene faller/har falt.
Nei, sitt stille i båten, inngå lønnsomme og langsiktige kontrakter for de skipene man har og fortsett med den gode aksjonærkommunikasjonen. Da komme resultatene som smurt! Litt høyere rater nå, 5-10%, så er aksjekursen oppe i nærmere 50 om ett år.
Struts
16.07.2021 kl 11:31
5765
Høhø, takk! Mht det Alby spør om stigning i dag, ser jeg ikke bort fra at det er Morten Astrups (Storm Bond Fond) kommentar i dagens Børsintervju i FA som er kursdrivende. Skjønt det kunne man jo også lese om på nettutgaven i går, så det er ikke så greit å vite. Folk er i feriemodus (naturlig nok), da blir vi alle litt sløve. For meg gjelder som vanlig: Sløv, sløvere, struts(est). Og for å forfølge latinen: Moriendum est, ergo Bibamus - beste sitatet fra Bibelen!
noenytt
16.07.2021 kl 11:33
5770
Jmf grafen må dette være MPCC, noen som har tilgang? https://www.nettavisen.no/aksjer/aksjetips/eksperter/norsk-aksje-har-steget-over-200-prosent-pa-ett-ar-eksperter-tror-den-fortsatt-vil-oke/s/5-95-259408?&session=2b4fb9cc-6bb9-437a-abce-ecc2def07cdf
Kunne ikke vært mer enig, Argus, og i tillegg vil jeg tilføye at selskapet burde bli notert på en mer relevant børs. Greit nok er OBX en shippingbørs, men "badedammen" er alt for liten. For min del ville jeg følt meg mer "trygg" på mine aksjer / verdifastsettelsen om selskapet hadde vært notert f.eks. ved Xetra, eller NYSE.
Kaga
16.07.2021 kl 12:16
6043
Her er Nettavisen artikkelen;
Norsk shippingselskap har hatt eventyrlig oppgang under korona. Åpningen av verden vil kunne fortsette veksten.
Det norske containerskip-selskapet MPC Container Ships har i skrivende stund hatt et eventyrlig år med en vekst på over 230 prosent. I slutten av juni lå kursen på 28 kroner og oppgangen var da på elleville 330 prosent på ett år.
I midten av juli ligger aksjen på cirka 21 kroner.
MPC Container Ships ASA (MPCC) er et norsk selskap som investerer i shippingeiendeler. Selskapet eier og driver containerskip, og har aksjer i andre selskaper som eier fartøyer. MPCC har også lån som er sikret med pant i fartøy med fokus på småskipsfartøy, og de drifter og anskaffer fartøyer og andre eiendeler. Firmaet får inntektene fra global containertransport via sjøen, står det på Nordnets sider om selskapet.
TIL VÆRS: MPCC-kursen har skutt til værs i år, men fikk en knekk i sommer.
Mads Johannesen er investeringsøkonom hos Nordnet. Han forteller at mye av årsaken til det fantastiske året, skyldes oppgang i prisen på frakt av varer - altså shippingraten. Koronapandemien presset prisene på frakt opp, mens etterspørselen av varer i etterkant av åpningen av verden har eksplodert og sendt prisen på frakt av containere ytterligere i været.
Blant annet har det vært mange feilplasserte containere rundt om i verden som har måttet bli hentet og fraktet tomme til riktig havn. Dette har ført til flaskehalser i mange av de største havnene.
HAR TROEN:
Investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet sier han tror shippingselskapet MPCC kan fortsette sin eventyrlige vekst i noen år fremover.
Som om ikke det var nok, skapte også containerskipet Ever Given store problemer i bransjen da det satte seg fast på tvers i Suezkanalen i mars 2021. Kanalen er en av de viktigste kanalene i verden og forbinder Middelhavet og Rødehavet. Da Ever Given satte seg fast, ble trafikken sperret i fem døgn, og over 400 skip sto i kø for å seile gjennom.
Til tross for nedgangen de siste ukene er mange eksperter fortsatt sterke i troen på at festen ikke er helt over for MPCC.
– MPC Container har inngått en del lengre kontrakter på veldig høye rater. Dette container-markedet startet veldig spesielt i år, og skal man tro ledelsen på hva de sier i 1. kvartalsrapporten, forventer de at ting kan vedvare i flere år fremover. De forventer en voldsom inntjening i tid - i rapporten nevner de et milliardoverskudd. Én av årsakene til denne forventingen er at fraktratene de inngår avtaler på i dag er for flere år frem i tid, noe som vil sikre dem mye penger inn, forklarer Johannesen.
– For eksempel leier de ut skip til en rate på 100.000 dollar dagen - over 865.000 kroner. Det er voldsomme høye rater, og så vidt jeg vet har ikke det skjedd før, sier investeringsøkonomen.
For litt over én måned siden kostet det for første gang i historien over 10.000 dollar å sende en standard 40 fot lang container fra Shanghai i Kina til Rotterdam i Nederland, skriver DN
Økte flåten:
Skipsreder og investor Arne Blystad har lenge vært aksjonær i MPCC. I juni ble det kjent at MPCC kjøpte opp Blystads eget fraktselskap, Songa Containers, for 1,8 milliarder kroner. Dermed utvidet rederiet flåten ytterligere med 11 skip, og har nå 75 skip.
– MPCC har blitt et godt bilde på den underliggende styrken i container-markedet. Vi er glade for å bidra til konsolideringen i markedet, og bygge et ledende selskap i det regionale container-segmentet, uttalte Blystad i pressemeldingen i forbindelse med kjøpet.
Johannesen har selv erfaring fra shippingbransjen. Han forteller at de neste årene ser gode ut for rederiet.
– Det som ofte knekker shippingbransjen, er at rederiene «bygger seg ihjel». Det vil si at de kontraherer - oppgraderer flåten med nye skip - men ettersom det tar noen år å bygge disse massive containerskipene, har man noen veldig gode år. I bransjen er snittalderen på skipene 15 år, mens hele 33 prosent er på cirka 17 år. Det betyr at det etter hvert vil være behov for å fornye flåten.
– Ser man derfor til 2023, 2024 og 2025, er det masse bestillinger på nye skip. Det vil øke kapasiteten i markedet, noe som igjen vil presse priser og rater ned. Derfor er man gunstig posisjonert akkurat nå. Man ser på en del av disse containerskip-aktørene at de smir mens jernet er varmt og inngår kontrakter på høye rater for så lang periode som de kan.
– Og så vet man at disse nye skipene vil komme på markedet om to-tre år og muligens senke prisene ned, men akkurat i dag ser det «booming» ut, sier Johannesen.
Han legger til at det er litt typisk for shippingbranjen å ha fem til ti elendige år, etterfulgt av to til tre «helt sinnssyke år».
– Og der ser det ut til at vi er nå. Når det er sagt, så har aksjen vært oppe på over 300 prosent økning, og mye god inntjening har allerede blitt gjort og er pakket inn i aksjekursen.
Norsk shippingselskap har hatt eventyrlig oppgang under korona. Åpningen av verden vil kunne fortsette veksten.
Det norske containerskip-selskapet MPC Container Ships har i skrivende stund hatt et eventyrlig år med en vekst på over 230 prosent. I slutten av juni lå kursen på 28 kroner og oppgangen var da på elleville 330 prosent på ett år.
I midten av juli ligger aksjen på cirka 21 kroner.
MPC Container Ships ASA (MPCC) er et norsk selskap som investerer i shippingeiendeler. Selskapet eier og driver containerskip, og har aksjer i andre selskaper som eier fartøyer. MPCC har også lån som er sikret med pant i fartøy med fokus på småskipsfartøy, og de drifter og anskaffer fartøyer og andre eiendeler. Firmaet får inntektene fra global containertransport via sjøen, står det på Nordnets sider om selskapet.
TIL VÆRS: MPCC-kursen har skutt til værs i år, men fikk en knekk i sommer.
Mads Johannesen er investeringsøkonom hos Nordnet. Han forteller at mye av årsaken til det fantastiske året, skyldes oppgang i prisen på frakt av varer - altså shippingraten. Koronapandemien presset prisene på frakt opp, mens etterspørselen av varer i etterkant av åpningen av verden har eksplodert og sendt prisen på frakt av containere ytterligere i været.
Blant annet har det vært mange feilplasserte containere rundt om i verden som har måttet bli hentet og fraktet tomme til riktig havn. Dette har ført til flaskehalser i mange av de største havnene.
HAR TROEN:
Investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet sier han tror shippingselskapet MPCC kan fortsette sin eventyrlige vekst i noen år fremover.
Som om ikke det var nok, skapte også containerskipet Ever Given store problemer i bransjen da det satte seg fast på tvers i Suezkanalen i mars 2021. Kanalen er en av de viktigste kanalene i verden og forbinder Middelhavet og Rødehavet. Da Ever Given satte seg fast, ble trafikken sperret i fem døgn, og over 400 skip sto i kø for å seile gjennom.
Til tross for nedgangen de siste ukene er mange eksperter fortsatt sterke i troen på at festen ikke er helt over for MPCC.
– MPC Container har inngått en del lengre kontrakter på veldig høye rater. Dette container-markedet startet veldig spesielt i år, og skal man tro ledelsen på hva de sier i 1. kvartalsrapporten, forventer de at ting kan vedvare i flere år fremover. De forventer en voldsom inntjening i tid - i rapporten nevner de et milliardoverskudd. Én av årsakene til denne forventingen er at fraktratene de inngår avtaler på i dag er for flere år frem i tid, noe som vil sikre dem mye penger inn, forklarer Johannesen.
– For eksempel leier de ut skip til en rate på 100.000 dollar dagen - over 865.000 kroner. Det er voldsomme høye rater, og så vidt jeg vet har ikke det skjedd før, sier investeringsøkonomen.
For litt over én måned siden kostet det for første gang i historien over 10.000 dollar å sende en standard 40 fot lang container fra Shanghai i Kina til Rotterdam i Nederland, skriver DN
Økte flåten:
Skipsreder og investor Arne Blystad har lenge vært aksjonær i MPCC. I juni ble det kjent at MPCC kjøpte opp Blystads eget fraktselskap, Songa Containers, for 1,8 milliarder kroner. Dermed utvidet rederiet flåten ytterligere med 11 skip, og har nå 75 skip.
– MPCC har blitt et godt bilde på den underliggende styrken i container-markedet. Vi er glade for å bidra til konsolideringen i markedet, og bygge et ledende selskap i det regionale container-segmentet, uttalte Blystad i pressemeldingen i forbindelse med kjøpet.
Johannesen har selv erfaring fra shippingbransjen. Han forteller at de neste årene ser gode ut for rederiet.
– Det som ofte knekker shippingbransjen, er at rederiene «bygger seg ihjel». Det vil si at de kontraherer - oppgraderer flåten med nye skip - men ettersom det tar noen år å bygge disse massive containerskipene, har man noen veldig gode år. I bransjen er snittalderen på skipene 15 år, mens hele 33 prosent er på cirka 17 år. Det betyr at det etter hvert vil være behov for å fornye flåten.
– Ser man derfor til 2023, 2024 og 2025, er det masse bestillinger på nye skip. Det vil øke kapasiteten i markedet, noe som igjen vil presse priser og rater ned. Derfor er man gunstig posisjonert akkurat nå. Man ser på en del av disse containerskip-aktørene at de smir mens jernet er varmt og inngår kontrakter på høye rater for så lang periode som de kan.
– Og så vet man at disse nye skipene vil komme på markedet om to-tre år og muligens senke prisene ned, men akkurat i dag ser det «booming» ut, sier Johannesen.
Han legger til at det er litt typisk for shippingbranjen å ha fem til ti elendige år, etterfulgt av to til tre «helt sinnssyke år».
– Og der ser det ut til at vi er nå. Når det er sagt, så har aksjen vært oppe på over 300 prosent økning, og mye god inntjening har allerede blitt gjort og er pakket inn i aksjekursen.
Og det står eg 100% for. Du kan gjerne lese alle mine innlegg dei siste månedene og kose deg. Folk velger sin egen vei, eg har ein reell pris på min investering på 27,98, ettersom eg solgte like etter DNB sitt «kursmål» og har kjøpt og solgt meg inn eit par ganger etter det, dei siste 14 dagene. Det er svært mange dyktige inne på dette forumet som har beriket mange, men du er tydelgvis ikkje ein av dei. MPCC er ein trygg havn for øyeblikket, men som eg skreiv for ei tid tilbake - veien blir til mens man går. God helg til alle kapteiner!
Redigert 16.07.2021 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
Struts
16.07.2021 kl 12:31
6096
Takk for gjengivelsen! Johannesen kunne kanskje ha tilføyd EN ganske vesentlig ting (for oss i MPCC). Ja, det er masse bestillinger på nye skip - men IKKE i vårt segment, nærmest neglisjerbart i forhold til de store enhetene!
velkjent
16.07.2021 kl 12:34
6083
Takk for rapporten, men som jeg har forstått av nybyggingsaktivitetene i årene fremover, dreier disse seg om større skip, som trenger feedere. Behovet for feedere skulle dermed øke når kapasiteten for de store øker for å ta unna den voksende verdenshandelen med ferdigvarer og halvfabrikata. Følgelig har jeg problem med å se hva som skulle redusere behovet for feedere og dermed lavere rater i overskuelig fremtid.
Kaga
16.07.2021 kl 12:35
6099
For all del, alle velger sin egen vei, og den blir til mens man går som du sier.
Bare stusset over masse haussing oppover 20-tallet, "hopp over bord" etter fallet, og nå beste case igjen. Det siste der er jeg veldig enig med deg i. God helg.
Bare stusset over masse haussing oppover 20-tallet, "hopp over bord" etter fallet, og nå beste case igjen. Det siste der er jeg veldig enig med deg i. God helg.
Redigert 16.07.2021 kl 12:37
Du må logge inn for å svare