MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2442073

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
velkjent
17.07.2021 kl 17:52 8188

Skattereglene for skipsfarten ble i Norge innført i 1994 og er siden blitt forlenget. I h.h. til disse skal skipsfarten (containerskip) ikke betale inntektskatt, regler, som gjelder i hele EU/EØS-området.
velkjent
17.07.2021 kl 17:57 8297

Kan ikke tenke meg at det finnes MPCC-aksjonærer som vil ha noe særlig glede av skjermingsfradraget,til det er selskapet nytt i Norge og skjermingen de site 2-3 år er tilnærmet bankrente, altså symbolsk.
Normalone
17.07.2021 kl 18:10 8260

Skjermingsfradrag = Skjermingsgrunnlag * skjermingsrente.

Skjermingsgrunnlaget settes til aksjens anskaffelsesverdi (inngangsverdi) tillagt aksjens ubenyttede skjermingfradrag fra tidligere år. Skjermingsrenten fastsettes av Skattedirektoratet - og det er riktig at den er lav (tror den var på 0.7 % i 2020). Så ja - skjermingsfradraget vil ikke være "høy":) Med en inngangsverdi på kr 20 - og skjermingsrente på 0.7 % - vil skjermingsfradraget utgjøre kr 0.14...
Slettet bruker
17.07.2021 kl 18:32 8180

Om en har ASK-konto. Hvordan blir det da med utbytte. Si et tenkt beløp mottatt 100.000 kr. i 2021. Hvordan blir det med skatt om en reinvesterer hele beløpet i nye MPC aksjer?
Struts
17.07.2021 kl 18:50 8158

Definitivt agurktid nå (bortsett fra det skattemessige). Og da kan man muligens få lov til å berøre Henrik Ibsens forhold til containerfrakt. Den er riktignok noe perifer, men allikevel historisk interessant. Det skrives 1869, et svært begivenhetsrikt år (på godt og vondt) for den store dramatikeren. Tidlig i juni dør hans mor (Marichen Cornelia Martine, født Altenburg), måneden etter reiser han til Stockholm i forbindelse med en rettskrivningskongress. Der blir han også utnevnt til ridder av Vasaordenen av kong Karl IV. Mer viktig kanskje, han treffer Ohan Demirgian (1837-1875, armensk-egyptisk hoffstallmester) som inviterer ham til åpningen av Suezkanalen (med alle kostnader dekket av kediven, eg. visekongen, Isma’il Pasha, 1830-1895). Ibsen ble i Stockholm til september, før han vendte snuten hjem til Dresden (hvor familien som kjent holdt til fra 1868-75) for å pakke snippesken. Et par dager etter (30. september) ble «De unges Forbund» utgitt. Upåaktet av dette dro Ibsen først til Paris, deretter til Marseilles for å entre dampskipet S/S «Moeris» destinert mot Alexandria.

Tenke seg til å få være med på åpningen av Suez-kanalen i 1869! Det var ekstragavanse satt i system, selve åpningsseremonien stod Eugénie (eg. Eugénie de Montijo, 1826-1920, Frankrikes siste keiserinne) for, hun ankom Theben og holdt bankett (31.10.1869) for gjestene. Hjemme i Norge hadde i mellomtiden (18.10) «De unges Forbund» hatt sin urpremiere på Christiania Theater, noe som et par dager etter ble fulgt opp av en rekke (senere så omtalte) pipe-konserter. Teateret hadde ingen gongong som kunne benyttes for å skape ro i salen, derfor måtte man la teppet falle. Til slutt ble man også tvunget til å slukke gassen, slik at sal og scene ble liggende i stummende mørke. Publikum begynte likevel å slåss, og håndgripelighetene fortsatte helt ut på åpen gate. «Piperne» hevdet selv at opptredenen ikke var for å yte mishag mot Ibsen, men en protest mot Morgenbladet som hadde tatt stykket til inntekt for seg og sitt politiske syn.

I Kairo var det imidlertid full fest. Ibsen og hundrevis inviterte gjester dro (før den offisielle åpningen) nedover Nilen på S/S «Ferus» og tre andre floddampere mot mange eventyr. Den offisielle åpningen av kanalen fant sted 17. november i regi av keiserinnen.

Hva er referansen til containerfrakt? Som nevnt ganske subtil, men: Ibsen og de andre skandinavene var på dette tidspunkt ombord i den danske korvett «Nordstjernen». På grunn av grunnstøtinger osv brukte de tre dager på gjennomseilingen frem til Ismailia. Ismailia ble grunnlagt 1863 i forbindelse med byggingen av kanalen, og navngitt etter kediven nevnt over, også hovedkontor for Suez-kanalens havnemyndigheter.

Så, alle husker =Ever Given= (på folkemunne raskt omdøpt =Ever Stuck=). Fellesnevner = Grunnstøting - og kanskje noe mer…

PS. Mot slutten av november 1869 dro Ibsen tilbake fra Alexandria, blant annet via Paris (hvor han oppholdt seg i to uker, forsvinnende lite er kjent fra akkurat det oppholdet). Han kom imidlertid hjem til Dresden i god tid før jul. De hadde verken Ryan, NAS, VY, NAV eller SAS (intet ondt om dem) på den tiden, men jaggu visste de å komme seg både att og fram!

Og Ibsen var fortvilet også ovenfor skattefuten i hele sin levetid - både før og etter at han ble bemidlet - og regnskapet sitt førte han helt ned til shillingen. Men han var nå egentlig en snill kar, mener jeg. Han har nok hatt følge med så mange, man blir sjelden professor i eget land.
Normalone
17.07.2021 kl 18:51 8160

Som Londonmann skrev - skatten "utsettes" når en bruker ASK, dvs. at utbytte/gevinst først kommer til beskatning når det tas ut fra ASK. Du finner mer informasjon her;

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/aksjesparekonto-ask/
TraderMom
17.07.2021 kl 18:55 8214

Jeg hadde TEL på ASK-konto, utbyttet kom rett inn på kontoen. Fordelen med ASK er at man kan reinvestere uten å betale skatt - skatt blir utsatt til man tar pengene ut av ASKen.
Struts
17.07.2021 kl 19:41 8076

Dette er en prisverdig gjengivelse! Og takk for det. Men det har også blitt spekulert i (det vanlige ja, nei, kanskje) om Pasha er et mellomledd for Costco. Men for alle praktiske formål så er vel det uvesentlig for MPCC (og oss aksjonærer), bunnlinjen teller!

Men som du skriver, disse fem-årsperiodene sier VELDIG mye - tallenes tale kan man lese utrolig mye ut av ettersom hvilken vinkling man har. Men fakta er greit å forholde seg til. Fra den fullstendige listen (Seasure kanskje?) var det en del slutninger som vi allerede har hørt om før, men i det minste for meg noen nye også:

=MSC Methoni= Post P 6724 Hyundai HI 2003 - Maersk Line Ltd - 5 yrs USD 46500
=AS Carlotta= Sub P 2742 Wadan Yards MTW 2006 - Pasha Hawaii - 1 yr USD 70000
=Happy Lucky= Sub P 2553 Naikai Setoda 2008 - KMTC - 3 yrs USD 30800
=SPIL Niken= Sub P 2524 Kvaerner Warnowwerft 2003 - CMA CGM - 3 yrs USD 31000
=Virginia Trader= Sub P 2490 HDW 2006 - Maersk Line Ltd - 3 yrs USD 29000
=Mathilde Schulte= Sub P 2345 Zhejiang East Coast Shipbuilding 2015 - CMA CGM - 5 yrs USD 25000
=Songa Bonn= Handy 1992 Hyundai Mipo 2010 - COSCO Shipping Lines Co - 3 yrs USD 29000
=MTT Sapangar= Handy 1800 Zhoushan Changhong 2021 - CMA CGM - 30 mths USD 30750
=A Daisen= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2010 - CULines - 6 mths USD 75000
=Hansa Falkenburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2008 - CMA CGM - 3 yrs USD 27500
=Sea of Luck= Handy 1614 Hanjin HI 2000 - Global Ship Lease - 3 yrs USD 19750
=Asiatic King= Feedermax 1155 Sedef 2005 - ZIM - 3 yrs USD 19800
=Nordica= Feedermax 1036 Jiangsu Guoxin 2011 - X Press Feeders - 2 yrs USD 18300
=BF Perch= Feedermax 990 Zhejiang Ouhua 2007 - IAL Container Line - 2 yrs USD 17500

Å dele er viktig! Riktig god helg!
Redigert 17.07.2021 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2021 kl 20:04 8112

Ok ,takk for svar. Men det beløpet som reinvesteres. Blir det lagt til på beløpet som kan tas ut før du må betale skatt?
Slettet bruker
17.07.2021 kl 20:08 8110

Granatmannen, om du setter inn 10 000kr, så er det 10 000kr du kan ta ut skattefritt. 🙂
velkjent
17.07.2021 kl 20:48 8000

Saken er vel at om du kjøper aksjer for penger du har skattet av og plasserer beløpet på ask, kan det tas ut skattefritt senere. Har det vokset eller minsket må det betales skatt ellerjusteres for tapet av differansen justert for skjermingen. Om det mottas utbytte, som plasseres på ask, vil det skattlegges når det tas ut. Ask gir ikke skattefritak for fin. inntekter, bare utsettelse. Jeg leser reglene om skattefritak slik at om mottatt utbytte reinvesteres ved kjøp av nye/flere aksjer, regnes det som uttak og medfører skattlegging. Utbyttet eller økt verdi av aksjene må altså bli stående på ask for at skattekreditten skal gjelde.
Slettet bruker
17.07.2021 kl 20:48 8021

Mine utbytter blir utbetalt til brukskontoen ikke ASK'en, så da utløser de skatt påfølgende året. Setter jeg utbytte inn på ASK etterpå for å reinvestere dem, økes grensen for uttak fra ASK (skatteutsettelse).
Londonmannen
17.07.2021 kl 21:12 7980

Nei, Så lenge pengene står i ASK så kan de vokse eller minke i verdi og du får verken skatt eller fradrag for tap før du tar ut mer fra ASK enn det du har satt inn. Men dersom du setter inn 100-000,- og de vokser til 500.000,- så betaler du ikke skatt uansett hvor ange transaksjoner du gjør med pengene, så lenge pengener går ut og inn fra ASK og ikke til en av dine andre personlige kontoer. Det samme med utbytte. Får du utbytte så kan du reinvester utbyttet i aksjer uten å bli belastet skatt. Men den dagen du har tatt ut mer enn de 100.000,- du i utgangspunktet satte inn. Så betaler du skatt for hver eneste krone mer du tar ut av ASK. Det er altså kun innskutt beløp som er skattefritt ettersom det var dine penger i utbgamgspunktet som du forhåpentligvis har tjent på ærlig vis og således har betalt skatt for tidligere. Alt annet som du får i verdiøkning på ASK, det være seg utbytte eller aksjegevinster vil være skatytbare først den dagen det tas ut av ASK.

Det samme med tap i aksjemarkedet. Du får ikke fradrag for eventuelle tap på ASK inntil den dagen du avslutter ASK.

Det er egebntlig såre enkelt; det beløpet du setter inn er og forblir skattefritt. All gevinst og utbytte vil bli skattet for den dagen du tar ut en krone mer enn det du satte inn. Eventuelle tap får du ikke fratrekke for før ASK avsluttes.
Teps
17.07.2021 kl 21:50 7911

Kjapp oppsummering av MPCC i slutten av siste Aksjesladder . De sier den kjapt kan tette ‘gap’ opp til 24-25 og mener at caser er inntakt og at oppgangen er begrunnet i faktiske tall. Positivt 👍

https://open.spotify.com/episode/1aenDghmbNJ9s71hN7OXKD?si=RjmuHfgZRqqORkYIM6WqrQ&dl_branch=1
Jan Banan
17.07.2021 kl 22:20 7825

Ja. Sist snakket vel Erlend om at "shipping er shipping" og det kan falle når som helst. Kina bare knipser i fingrene og vipps så er hele kåntainereventyret over. Men så sa han også at han i utgangspunktet ikke visste nok om dette og det er tydlig når han kom med ytringene over. Han nevnte vel også mpcc som en meme aksje og at det var nærmest religiøs tilnærming til caset, halleluja!. Men jeg halshugger han ikke for det, Norge kjenner jo egentlig ikke til bransjen (før nå) og da håper jeg vi kan legge "shipping er shipping" bak oss for skyhøye 2-5 års kontrakter har de intet annet sted enn i kååååntainer. Kanskje vi burde legge til noe på denne.... "shipping er shipping - men kontainershipping er et kapittel for seg selv"(bedre forslag mottas gjerne). Se opp for fugl fønix! Amen.
Normalone
17.07.2021 kl 23:56 7680

Bare en generell betraktning fra min side; Container markedet har aldri vært bedre - og vi har hatt en kraftig stigning i ratene, også den siste måneden etter at vi nådde toppen på kr 28,50 i slutten av juni. En forventer at dette markedet vil holde seg godt en lang periodefremover, hvor det fortsatt er en kraftig etterspørsel og få skip. Det gjør at MPCC får eventyrlighøye rater - som det stod i artikkelen i FA - og i nettavisen sin artikkel poengteres det at eventyret så vidt har begynt. Ved å inngå relativt mange kontrakter som gjelder for flere år fremover, vil MPCC derfor være "garantert" et kraftig overskudd de neste årene - og en kan også regne med enda høyere rater enn slutningen som er inngått i dag. Som det ble sagt på sist aksjesladder (ca. 75 min inn) - så er oppgangen tuftet på reelle tall, og en regner med at gapet opp til ca kr 25 (2. juli - kursen før salget av aksjonæren som hadde vært med fra emisjonen på kr 1 solgte en stor del av sin beholdning) vil tettes kjapt og en forventer også videre oppgang;

https://m.soundcloud.com/user-368296438/riggcasino-sistefjols-og-royksignaler?fbclid=IwAR0Eu1epWJv3PtpLQ8Htwdn9XyzXvKJ7aNnsUhVZK8sjwMPbxIkCgTJakcI

Et annet viktig poeng er selv når ratene vil flate ut, vil MPCC som nevnt være sikret et høyt overskudd flere år fremover (lange kontrakter) og aksjonærene vil få store utbytter fremover.

På bakgrunn av ovennevnte - og at selskapet ved en aksjekurs på kr 23 kun handles på en PE for 2022 og 2023 på 2-3 - tilsier ikke det at vi raskt bør nå en kurs over toppen på kr 28,50 (slutten av juni)? Selv med en PE på 5 (2022/23), tilsvarer ikke fremtidig inntekter for de neste årene at kursen egentlig bør ligge på det dobbelte, dvs. rundt kr 45? Med en PE på 7 bør kursen være på langt over kr 60.

Skjønner at dette kan oppleves som et hausseinnlegg - men tilsier ikke beregningene etter de siste slutningene og ratene/inntjeningen som vi nå ser selskapet vil få de neste årene at kursen er fryktelig lav?
Redigert 18.07.2021 kl 00:36 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
18.07.2021 kl 00:00 7759

Det unike med dagens containermarked er at det er mangel i to ledd av forsyningskjeden; for det første er etterspørselen etter tomme containere langt større en dagens inventar av containere kan dekke.
Samtidig er der langt flere containere å frakte enn det finnes transportkapasitet til å bære; les antall containerskip.

Dersom man løser mangelen på containere med å produsere flere containere, så vil det resultere i en enda større mangel på containertonnasje.

Den samme effekten får vi dersom miljøaktivistene får gjennomslag for at containerskip skal ha fartsbegrensninger. Det vil kun resultere i at det vil være behov fir enda flere containerskip.

Men det å øke fesktekapasiteten ved å øke flåten av containerskip er ingen quick fix. Det vil ts flere år.

I mellomtiden kjemper kundene om å sikre seg kontrakt med et stadig lavere antall containerskip på det åpne markedet. Og for hvert skip som sluttes på langtidskontrakter, så fjernes i praksis et skip fra markedet.

Uansett hvordan man snur seg, så vil ræven være bak. Pussig, men lite å få gjort noe med. Containermsrkedet er det tross alt lettere å få gjort Moe med, men du verden så tid det vil ta. I mellomtiden vil pengene fosse inn til MPCC.
MdC81
18.07.2021 kl 00:01 7774

Første utkastet til logoen; tar i mot tips/meninger/ideer

https://ibb.co/CsMvLsz
Slettet bruker
18.07.2021 kl 00:27 7693

Enig i dette Londonmannen. Som jeg har vært inne på tidligere, så har vi ikke alle parameterne, men ut i fra det som er kjent i dag, så blir MPCC en pengemaskin i flere år fremover. Det eneste jeg kan komme på som kan stikke kjepper i hjulene, er om det dukker opp noen globale myndighetsbaserte tiltak, men dette velger jeg å se på som utopi. Dette vil i så tilfelle stride mot hele den moderne tids strategier med hensyn til frie markedskrefter.

På litt sikt, så tror jeg derimot at noe av produksjonen som er flagget ut vil hentes hjemigjen der automatiserte produksjonslinjer vil utkonkurrere billig arbeidskraft fra fjerne strøk, men dette er flere år frem i tid.

Foreløpig så er det ganske innlysende hvem som sitter med trumfkortet..

Utrolig interessante tider fremover.
PSI- Investor
18.07.2021 kl 00:46 7664

Der ja, logo til oss MPCC Bulls!
Kjempekult at det ble noe av!
Jeg lurer bare litt på om oksen er ment som gallionsfigur, eller om det er tenkt at den skal speide bakover.
Altså kanskje skulle den stått i den andre enden av skipet?

Det er rart hvordan det dukker opp bilder inne i hodet av ting som ikke finnes, siden vi begynte å snakke om dette har mitt indre bilde av dette vært noen mer mc- gjeng preget. Men jeg innser at en slik mer nøktern stil sikkert passer de fleste bedre
PSI- Investor
18.07.2021 kl 01:10 7598

Kom til å tenke på åpningsinnlegget fra 26. nov igjen.
Håpet var altså 16.000 dollar dagen for de største skipene og da var kursmål 16,40.
Nå er altså raten i markede 58.000 dollar dagen.
Og hvis vi ser på investorpage i regnearket så har jeg fått med nick’et mitt på PE beregnet kursmål.
Der er det regnet EPS for 2022 minus 22% skatt og med PE 7 blir kursmål 58! Morsomt sammentreff!

Skatt diskuteres her nå ser jeg. Jeg har nevnt her tidligere at jeg ikke vet hvordan de skatter. Derfor er det regnet med 22% for mer er det hvertfall ikke. Men det er klart at det hadde vært helt topp dersom det skulle vise seg å være mindre eller ingenting. Jeg har ikke kjennskap til om det stemmer det som nevnes om null skatt. Men eventuelt da blir jo PE- basert kursmål tilsvarende høyere.

Kanskje Londonmannen likevel hadde rett i sin PE- beregning med kursmål over 70?
Mestærn
18.07.2021 kl 01:52 7561

Ibsen om Aksjesladder:

"I det hus sætter jeg ikke mine ben mere!"

Meget kunne de gjort, for å få vinne min gunst,
disse aksjegutter eier ei ordsmedens kunst.
Det smerter mine ører å høre deres tanker,
Og vet de at MPCC, ikke eier en tanker?
Nei, de har nok knapt, fått med seg ingressen.
da de kun leser overskriften, Hva fanden vet pressen?!
Å være ubelest, det giver ei lyttere flere
Nei, "I dette hus sætter jeg ikke mine ben mere!"
Kbkristi
18.07.2021 kl 10:29 6993

Kjempefin logo, oksen må selvfølgelig se framover. Det bak oss er historie :)
velkjent
18.07.2021 kl 11:33 6835

Ja, det minner om boligsituasjonen i Oslo.
Jan Banan
18.07.2021 kl 14:19 6391

@Mestern - Pris vinnende matriale det der :D
@Londonmannen - Jeg ser kun at synkende/fravær av demand vil endre markedet på kort sikt.
@MdC81 - Oksen i baugen, ikke hekken, eller flotte saker! og ikke bestill t-shorter via konteinerfrakt ;) Lokal smie er bæst.

Nå sier 3 åringen at jeg ikke må sitte ved pc lenger og komme meg ut å bade... Farvel!
coronet
18.07.2021 kl 14:47 6326

https://www.mpc-container.com/company/about-us/

Som tidligere sjømann og "shipspotter" var jeg sikker på at det var skorsteinsmerke til skipene (logoen til rederiet) som var utgangspunktet for t-skjortenes motiv.
Dette blir jo også benyttet på forsiden av alle rapporter fra MPC.. Se vedlagte link til MPC-sidene.
Ble litt skuffet men opprettholder bestillingen av t-skjorte, selv om motivet blir som i utkastet.
Redigert 18.07.2021 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
jadden
18.07.2021 kl 16:11 6068

SCFI indeksen (The Shanghai Containerized Freight Index) - the benchmark liner spot reference - krysset 4000 poeng for første gang fredag, historisk har den ligget på omkring 1000 poeng. I fortvilelse ser noen etter flyfrakt for å få godset sitt avgårde, men det er 6 ganger så dyrt. Fortjenesten i bransjen for 2021 kan nå hele 100 mrd USD , opp fra tidligere beregninger på USD 35 mrd. På tide at aksjemarkedet også tar dette inn over seg!

https://splash247.com/scfi-breaks-through-the-4000-mark-for-the-first-time/
jadden
18.07.2021 kl 16:33 8656

Som ellers er det de med svakest økonomi som blir tapere oppi dette spillet. I dette tilfellet er det utviklingslandene som ikke har råd til å få sendt sine varer, skipene kommer ikke innom havnene deres. Fortvilelsen rår, men det er få realistiske løsninger som blir lansert. Konsekvensen er opphopning av gods, denne opphopningen må først ryddes unna når det blir deres tur. Det ser ut til å være langt frem til normale tilstander i denne bransjen.

https://splash247.com/developing-nations-suffer-from-extreme-freight-rates/
Struts
18.07.2021 kl 18:08 8426

Syntes du har vært flink! Men dersom det som kommer ut fra "skorsteinen" på broen er røyk, burde det kanskje vært vendt i motsatt retning, sjelden man får det vendt mot vinden. Men mulig jeg har misforstått.

Og så er det det med størrelser på T-skjorter. Noen ganger kjøper man størrelse XXL og den passer perfekt (løs og ledig), og så kjøper man det samme en annet sted (og da er den nesten telt) med helt annen dimensjon. Jaja, initiativet ditt kan man vanskelig kritisere! Sorry, stryk det, UMULIG kritisere!
Londonmannen
18.07.2021 kl 19:28 8216

Er nok redd at investorene må se tallenes tale på bunnlinjen før de tror det som skjer.
MdC81
18.07.2021 kl 19:58 8100

@coronet du vil ha de samme merkene på skorsteien på bildet hos mpcc siden? Det er ganske god ide faktisk
MdC81
18.07.2021 kl 20:19 8013

@alby prisen for logo er null. Det er en gave for all kunnskap som er på tråden. Var litt seint ute med det måtte bytte designer i siste liten og han som tok over er flinkere på logoer enn større motiver vi kan printe midt på en tskjorte foran/bak så det ble noe midt i mellom.

Til de andre. Det er meninger om oksen foran og bak. Kommer det ikke flere meninger om det så kaster jeg mynt på det 🤣
Redigert 18.07.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
Alby
18.07.2021 kl 20:39 7988


Oksen bør da være i front og vise vei 😂
PSI- Investor
18.07.2021 kl 21:22 7807

Jeg mener at oksen bør være foran. Kanskje tenkte han bare ikke så mye over hvilken vei skipet seiler, altså at han tenkte at lasten er bak?
Så jeg håper han setter den foran, det er jo mest naturlig for en gallionsfigur

Og jeg er enig, denne egner seg godt til logo og kan plasseres på f eks venstre side på brystet, ikke midt på magen
Redigert 18.07.2021 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2021 kl 00:00 7310

Veldig bra at utkast er på plass, og jeg hadde sans for oksen! Jeg oppfattet det ved første øyekast på samme måten som Struts, altså at oksen var foran og at røyken gikk feil vei. Øynene som ser… Uansett, enig i at oksen må være foran, samt enig i at det var en god idé å få med MPCC logo på pipen!

Ny designer betyr kanskje nye betalingsbetingelser? Den nye foretrekker kanskje gravlaks fremfor klippfisk? :-) Du må si fra om det skal betales på en måte som gjør at du ønsker bidrag fra flere. :-)

Edit: MdC81 - klarte å overse 20.19 innlegget ditt…, flott at du fortsatt vil ta kostnaden med logo, takk 👍 😊
Redigert 19.07.2021 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
Torine
19.07.2021 kl 00:06 7289

Ref. Finansavisen 19.7. Investeringsdirektør Lars Semb Maalen-Johansen i Global Assets bl.a. bull på

– Tørrbulk- og containerratene bør holde seg bra i tiden fremover, forklarer investeringsdirektøren.
– MPC er blitt kraftig solgt ned og kan fort levere gode tall som igjen vil gi god kursoppgang.
Struts
19.07.2021 kl 06:05 7007

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 431’ aksjer, og har med det 71.73% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg minus 166’ (1,410’ totalt), J.P. Morgan Securities ned 136’ (3,660’), Nordnet Bank ned 131’ (2,642’), Merrill Lynch minus 106’ (1,145’), Goldman Sachs ned 47’ (5,620’) og The Bank of Ny Mellon ned 23’ (3,697’ totalt). Ellers bare noen små endringer.

På plussiden: The Bank of Ny Mellon øker i to andre beholdninger med hhv. 146’ og 49’ aksjer (til resp. 1,350’ og 1,339’ totalt), State Street Bank pluss 121 (8,514’), Clearstream Banking + 94’ (4,291’), Six Sis opp 40’ (1,768’) og Nordnet Livsforsikring opp 34’ (5,073’ totalt). Ellers bare enkelte små endringer.
Redigert 19.07.2021 kl 06:34 Du må logge inn for å svare
Sydney
19.07.2021 kl 08:40 6639

Clearstrean øker har vært en solid trigger i andre aksjer. Tyskerne har hatt suksess med nel osv.. kanskje det kan sørge for videre oppgang.
Slettet bruker
19.07.2021 kl 09:23 6419

Da er ein «all inn» for min del. Det fundamentale står sterkere enn nokon gang. Sjekk utviklinga i ratene: https://harpex.harperpetersen.com/harpexVP.do

Denne skal tilbake mot 30,- og kursmålene som foreligger.

Ønsker alle ei god veke. Ferie tid igjen her, så no blir det stø kurs uten utkikk ei stund, men rekner med andre følger med å oppdaterer både regneark og tråden.
Redigert 19.07.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
CatchTrader
19.07.2021 kl 09:35 6345

Denne tar nok tidenes spretthopp straks OSE er i god dagsform
PSI- Investor
19.07.2021 kl 09:39 6308

Jeg tar også full ferie nå, rekker nok ikke å følge så mye med men vet at alt er bra og bedre blir det så da kan man slappe av med god samvittighet. God sommer!!!
Slettet bruker
19.07.2021 kl 09:58 6180

God sommer og god ferie, PSI. :-) Jeg jobber en uke til før det blir 3 uker med ferie. Gleder meg til ferien, men mye å se frem til etter det også :-)
Kbkristi
19.07.2021 kl 10:07 6115

God sommer til dere alle, har ei uke igjen før vi begynner vår ferie. Vi kan nok trygt la aksjene ligge i skuffa. Mye bra i vente :)
RedRabbit
19.07.2021 kl 10:31 5935

God ferie alle gode bidragsytere - det er dere vel fortjent.
Kjøps spørsmål - Bedre å handle del poster på si 5000 aksjer eller en «stor» en? Noen ganger føler jeg robotene gjør sitt for at jeg går ned i pris v salg og motsatt v kjøp….
Gunstig å kunne plukke litt til på en «oljenedtur»
Redigert 19.07.2021 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Alby
19.07.2021 kl 10:35 5918


God sommerferie til dere alle 😎😎
Ærligtalt
19.07.2021 kl 10:46 5840

Jeg foretrekker store poster fremfor flere små... Men i dag ble det jo flere "trapper" nedover da den gikk ned såpass at jeg solgte unna i et annet papir... og kjøpte mer her billigere... og billigere...og billigere (Helt til man sitter og banner for seg selv når man ser hva man kjøpte til første gangen i morges)

Når det er sagt... så spiller det liten rolle om man har inngang på den ene eller den andre siden av 20,- når markedet forstår hvor mye selskapet vil tjene inn de neste tre årene - og det strammer seg til...daglig:

...The boom in the container market is continuing with no sign of abatement in the near term. Container freight rates on some routes are close to USD 13,000 per 40-foot container, which almost guarantees record profitability for carriers this year. Booming freight rates have ensured that stock markets remain strong, and many investors are unsure whether to book profits or stay invested. However, if the recent disruption at Yantian Port is to be considered, port congestions, logjams and a higher freight as an outcome could be a recurring theme until 1H22. While the blockage of the Suez Canal is a rare likelihood, the risk that further outbreaks of Covid close to major hub ports remain ever-present, particularly given the prevalence of new viral variants...

https://www.hellenicshippingnews.com/container-rates-up-to-13000-per-40-foot-container-drewry-maritime-financial-insight-july-2021/



-Og heeelt på tampen, siden finansmarkedet er redd for oppblomstring av Covid igjen: Vet ikke "folk" at dette igjen presser rater på conainershipping noe helt sinnsykt?




...Meanwhile, it reported that Asia to North Europe prices climbed 9% past the $13,000/FEU mark this week, while rates from Europe to the East Coast of South America “spiked by nearly a third to more than $3,000/FEU, likely a result of capacity being diverted to the ex-Asia lanes”. ...

https://www.lloydsloadinglist.com/freight-directory/news/Ocean-rates-continue-to-climb-as-peak-season-heats-up/79518.htm#.YPU_UugzaUk


Redigert 19.07.2021 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2021 kl 11:26 5634

For de som følger med på topp 50 kan det være verdt å merke seg at Citigroup Global Markets tilsynelatende har tatt sin hatt og gått. På fredag sto de med 1 834 925 aksjer, i dag står de som største selger og null i rest etter salg. Om det er en "omdisponering" av aksjene over til andre konti, eller de faktisk er ute, er jo ikke mulig å vite så lenge en bare ser detaljer for topp 50.