MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2350539

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2021 kl 20:06 8027

Og det utbytte er kanskje x 2 i året noe år frem i tid! Dette er den sikreste aksjen ja, mulig hele verden. Vi er heldige at ikke flere har hørt om den. Det betyr at vi kan stadig få billigere aksjer. Feirer med en Kong Haakon nu, mulig noget sterkere senere.
Alby
19.07.2021 kl 21:01 7753


Oppkjøp, ikke før vi er i 30,- ellers kan det bli for billig 😎😎
Gasman
19.07.2021 kl 21:22 7617

Ser at folk her feirer som om det skulle ha vært en 12%+ oppgang i dag, og ikke en av de verste dagene det siste året.
Håper folk sparer den dyreste champagnen en liten stund til:-)
Så til spørsmålet: Jeg ser Danaos (DAC) og Navios (NMM) er i grønt i dag og betydelig opp siden stengetid OSE. Er dette selskapene som er mest relevante som referanse for MPC? Eller er det andre man bør følge med på?
Kbkristi
19.07.2021 kl 21:33 7541

Ja, det kan se ut som bunnen var i dag. Container går bra i kveld over dammen.
Slettet bruker
19.07.2021 kl 21:36 7565

De som har vært her en stund og fulgt tall og regnskapet til Helg& co føler seg trygge på caset. Det vil alltid gå litt opp og ned på børse, og vi har nylig vært gjennom en lignende korreksjon. Når Q 2 og spesielt Q 3 er her vil vi forhåpentligvis se andre kurser. Jeg føler meg svært trygg på denne på mellom og lang sikt. Jeg tror de selskapene du nevner er sammenlignbare, i hvert fall Dac. Jeg har en posisjon der selv. Du kan også ta med Gsl. De er større enn MPc og har flere større skip, men også noen i samme størrelse som det norske containerselskapet. Og de eier som MPc skip som leies ut til linere. De amerikanske har også vært gjennom en korreksjon etter langvarig oppgang. Håper det snur nå og utbytter tikker inn på konto👍😄
Slettet bruker
19.07.2021 kl 21:37 7607

Ja særlig. olja ned 7-8%.
Blir nok en rød dag.
Gasman
19.07.2021 kl 21:46 7570

Er lav oljepris negativt for containerskip?
I Tørrlast (som jeg kjenner best) er det til dels tilfelle fordi befrakter betaler drivstoffet og derfor i visse tilfeller vil kompensere høye drivstoffkostnader med å seile saktere, noe som reduserer tilgjengelig tonnasje og driver ratene opp.
Men i containerfrakt er det vel selskapet selv som betaler for drivstoffet og derfor vil spare penger på lave fuel-utgifter?
Teps
19.07.2021 kl 21:51 7526

Siden Struts ikke er på, så tenkte jeg at jeg drar en liten Ibsen i fra Brand. Denne går til Formel 1 og hans foreldre

Lite barn kan ei forstå
hva vi store voksne må.
Henrik Ibsen
Gasman
19.07.2021 kl 21:51 7519

EDIT: Slow Steaming er selvsagt et fenomen for alle slags fraktskip, men leste i en analyse at det var av mindre betydning innen bl. annet container, fordi verdien av lasten pr. tonn er så mye større enn i tørrlast.

Ville vel også anta at med ratene som er nå, så kjører skipene for full pinne, uansett drivstoffkostnad:-)

Men interessant om noen har synspunkter på dette.
Redigert 19.07.2021 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2021 kl 21:52 7525

Lavere utgifter til drivstoff er er nesten altid postivt ....
Slettet bruker
19.07.2021 kl 21:54 7494

Jeg får svare med: Hovmod står for fall.....
Redigert 19.07.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
NetromK
19.07.2021 kl 21:57 7462

Her er ei liste med tickere Mintzmeyer la ut i samband med podcast/intervju av Global Ship Lease + Ernst Russ lagt til av meg.

https://www.dropbox.com/s/mdpj7rcwnuic5j7/Mintzmyer_container.jpg?dl=0
NetromK
19.07.2021 kl 22:00 7441

Ville tenkt fallande oljepris var bra eg, og kanskje ein av grunnane til at container stig/gjer det bra i USA i dag.
Når sykliske oljeaksjar synk og utbytter er i fare er det mogleg aksjonærar ser mot container som no håvar inn pengar og nok vil gjere det ei stund.
Slettet bruker
19.07.2021 kl 22:08 7378

Struts er vel opptatt med å trykke opp t-skjorter til klanen.
Snakker om barnehage.
Redigert 19.07.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Gasman
19.07.2021 kl 22:17 7320

Takk for fin liste:-)
Ganske stor forskjell på USA og Europa der!
Men til gjengjeld var jo USA en del ned i går, da MPC gikk høyt på OSE....
Men kan virke som ting uansett har rebouncet en del siden Oslo stengte.
Slettet bruker
19.07.2021 kl 22:46 7166

Du har jo gått inn og veddet på kursnedgang i dag, så det er jo forståelig at du håper på en rød dag i morgen. Uansett, så har det null påvirkning på MPCC-kursen hva vi skriver her. Vi småaksjonærene er bare noen små mygg i det store bildet. For øyeblikket er det de store aktørene som styrer showet. Vi følger bare på. Tror aksjemarkedet og de store aktørene sitter og snur litt på kabalen i disse tider, der det nå er svært sannsynlig at aksjer som MPCC vil nyte godt av reduserte drivstoffpriser i kombinasjon med fortsatte restriksjoner vedr. Covid. Ratene går jo til himmels, så inntjeningen går jo bare til himmels den også. Jeg kan ikke se annet en utbytter og kursoppgang.

Nei du Formel1, jeg forstår ikke helt agendaen din. Eller nærmere sagt, så er det lov å si meningen sin, så det er ikke det det går på. Poenget er at jeg lurer litt på om du ønsker at kursen skal ned eller om du bare ønsker å advare tidligere medaksjonærer..? Det er jo så klart lov å sette en short i MPCC selv om det kanskje ikke er så lurt og det er lov å ønske seg en lavest mulig kurs for å komme seg innigjen, men for meg fremtrer innleggene dine i dag kanskje litt umusikalske. Men, men.. :-)
Redigert 19.07.2021 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2021 kl 23:25 6968

Jeg har IKKE satt en short i MPCC, men derimot solgt meg ut av aksjen med en pen fortjeneste. Jeg har handlet bear x2 derivater som går mot den svenske hovedindeksen.
Aksjen blir herjet med og jeg har ingen planer om å bli med ned på større turer i rutsjebanen til de store aktørene, som i dag.
Jeg vil selvfølgelig kjøpe meg inn i MPCC når jeg anser det for trygt.
Redigert 19.07.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2021 kl 23:31 6931

Det var bra, da fikk vi oppklart det. Får håpe du kommer deg innigjen og er blant oss om ikke lenge.👍
Slettet bruker
19.07.2021 kl 23:35 6903

Utdrag fra FA i kveld:

– Det vi ser i dag er nok resultatet av impulser fra utlandet og litt tynne markeder, så det skal ikke så mye til for å flytte relativt mye, sier senior porteføljeforvalter Leif Eriksrød i Alfred Berg.

– Noen prosent opp eller ned er innenfor det normale svingningsrommet, så jeg ser ikke på dette som starten på noe langvarig nedtur, og tror heller ikke det vil fortsette nedover på kort sikt.
Slettet bruker
19.07.2021 kl 23:39 6899

Tro kan man gjør i kirka!
Sjeføkonom om nedgangen i «verdens viktigste rente»: – Klassisk fryktmarked
Den amerikanske «tiåringen» er på sitt laveste nivå siden februar. Sjeføkonom Elisabeth Holvik peker på tre grunner til at markedet søker trygghet akkurat nå.
PSI- Investor
19.07.2021 kl 23:44 6857

Travelt å ha ferie, men rakk å lese gjennom innleggene for i dag nå.
Og la merke til dollarkursen.
Nå har det jo ikke kommet nye new contex rater siden torsdag, men pga dollarkursen er stipulert EPS for 2022 og 2023 nå samlet kr 26,02! Og i morgen er det nye rater, jeg kommer nok ikke til å klare å la være å se
Cashisking
20.07.2021 kl 00:14 6727

Given the increased charter rates, delays and fuel prices, Mr Walden said carriers’ costs would be INCREASING for the FORESEEABLE FUTURE! 💵

https://theloadstar.com/carriers-need-to-cover-soaring-costs-in-congested-aussie-nz-trades-says-anl/
Ærligtalt
20.07.2021 kl 01:23 6543

Alle og enhver bør skjønne at dette nå er et kappløp om å eie flest mulig aksjer den dagens selskapet kommuniserer utbyttegrad og tidspunkt for dette. Når kommer det? Jo, det kan komme når som helst...

Og hva skjer eller i verden med tanke på rater? Mye negativt må det vel være hensyntatt dagens nedgang?

Her et knippe rykende ferske oppdateringer:
...Dry bulk and container freight rates set to stay elevated this year, say industry players...
https://www.theedgemarkets.com/article/dry-bulk-and-container-freight-rates-set-stay-elevated-year-say-industry-players

...Despite the increase in transactions and the 100% to 200% spike in asset values particularly for intermediate TEU units since the beginning of the year, the market consensus is that there is more room to go. Until more vessels’ supply hits the market from 2023 onwards and/ or when current shortages rebalance with demand normalizing, it looks like container owners have an extended runway to take advantage of the upside....
https://www.hellenicshippingnews.com/container-ships-in-high-demand-as-rates-skyrocket/

...In Guangdong, a major manufacturing province that houses the Yantian International Container Terminal, manufacturers and exporters across various sectors – including large household appliances, commodities and toys – are still facing choke points in the supply chain as they vie for space on the freighters to get their cargo out of the country...
https://www.scmp.com/economy/global-economy/article/3141707/china-shipping-backlog-leaves-factory-owners-nowhere-put


Redigert 20.07.2021 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Struts
20.07.2021 kl 06:25 6569

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 1,176’ aksjer, og har med det 71.43% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: J.P. Morgan Securities ned 2,199’ (1,461’ totalt), The Bank of NY Mellon reduserer i fire (!) beholdninger med hhv. 261’, 219’, 194’ og 140’ aksjer (til resp. 1,078’, 3,477’, 1,327’ og 7,473’), Goldman Sachs minus 72’ (5,548’), J.P. Morgan Luxembourg ned 59’ (1,351’) og Caceis Bank Spain ned 37’ (1,980’ totalt). Ellers bare noen små endringer.

På plussiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg øker i en annen beholdning med 2 mill aksjer (til 4,488’ totalt). Ellers bare noen små endringer.
Redigert 20.07.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Struts
20.07.2021 kl 07:13 6483

Ja, Brand var en hard prest. Først tok han (in facto) livet av barnet, så sin kone. Som Brand forsvarte med det ikoniske sitatet:

Sjæl, vær trofast till det sidste!
Sejrens Sejr er alt at miste.
Tabets alt din Vinding skabte; –
evigt ejes kun det tabte!
Alby
20.07.2021 kl 08:04 6357


Det var da triste greier 😊😊
jadden
20.07.2021 kl 08:23 6246

Ærligtalt har linker til hva som skjer ellers i verden. Det er summen av mange faktorer som slår ut containertransporten om dagen, jeg leser at Viet Nams største containerhavn har fått samme problemer som kinesiske Yantian grunnet covid 19 angrep. Den vietnamesiske havnen er vesentlig mindre enn Yantian, men merk at her er det feedershipene som dominerer, dvs det har stor virkning for MPCC sitt markedssegment:

Ships are backing up Yantian-style off southern Vietnam as Covid-19 wreaks further havoc on Asian supply chains.

The Vietnamese government put the whole southern region into lockdown on Sunday as Covid-19 cases have soared recently. Ho Chi Minh City had already been in lockdown for a week prior with most of its terminals now severely congested. Further south, many ships are at anchor off Vung Tau, an important feeder and transhipment hub, waiting for berth space to open up.
Kbkristi
20.07.2021 kl 08:37 6249

Dollarkursen er jo svært positivt for oss, PSI.
Med fallende oljepris, vil dollaren løfte seg og seilingsutgiftene gå ned.
Vi vinner på begge deler, vi som har investert norske kroner.
Siden sist jeg oppdaterte mitt regneark, så har $ styrket seg med 5%.
Potensialet for utbytte for Q2 er nå 39 øre, økende til 93 øre for Q3 og 99 øre for Q4.
De gir nok ikke utbytte for Q2, men da vil pengene gå til å styrke selskapet.
Og dette er tall uten Songaflåten.
De som selger rundt dagens kurs, opptrer som gavmilde julenisser.
jadden
20.07.2021 kl 08:43 6302

I USA er det på gang en politisk kampanje for å løse de store promblemene innen containerfrakt og som medfører den enorme stigningen i rater. Når dette skal løses politisk vet vi hva som skjer, da blir det mere restriksjoner og påbud, fraktkapasiteten går ikke opp, men tvertimot ned. I kjølvannet av dette vil vi få klimarestriksjoner på fartøyene, men det er en meget lang prosess over adskillige år, og som også slår feil ut på kort sikt.

Den politiske behandlingen av problemstillingen kan leses her:

https://splash247.com/congress-to-debate-amending-us-shipping-act-next-month/

Her et lite utdrag:
The difference in fronthaul and backhaul cargoes on the record-breaking transpacific is now more than $10,000 per feu, making liners keen to get boxes repositioned fast to make the most of today’s extraordinary freight rate environment.

Carriers have sought to play down American political posturing. The World Shipping Council, the Washington DC-based liner lobbying group, has argued that normalised demand, not regulation, will solve the supply chain woes that have bedevilled shippers all year.

“There is a lack of rail and truck capacity, warehouses are full, and ports are bursting at the seams,” the WSC observed in a release last week.

“This is not the fault of any given supply chain actor. Supply chains simply cannot efficiently handle this extreme demand surge, thus resulting in the delays, disruptions and capacity shortages felt across the chain. All supply chain players are working to clear the system, but the fact is that as long as the massive import demand from US businesses and consumers continues, the challenges will remain,” said John Butler, president and CEO of the WSC.
Slettet bruker
20.07.2021 kl 08:55 6297

Anbefale å se litt på https://www.marinetraffic.com/
En ny balje feilparket i Suez kanalen er det ingen som ønsker seg
Slettet bruker
20.07.2021 kl 09:03 6228

E24 utdrag i tillegg til FA fra i går:

Samtidig påpeker Chen, som ikke er spesielt bekymret for den brede nedgangen i aksjemarkedene, at man må se tallene i perspektiv.

– Det globale aksjemarkedet var i praksis på all time high-nivåer før det begynte å falle, samtidig som det har vært få skyer i horisonten. Da skal det lite til før ting snur litt.

Aksjemarkedene er fremdeles på veldig høye nivåer, påpeker Chen.

– Vi er tilbake på nivåene fra forrige uke. Det er ikke noe krise.
Slettet bruker
20.07.2021 kl 09:11 6446

Da kom svaret. Denne bryter ikkje trendenkanalen og den vil fortsette oppover. Heldigvis er det byttet ut mange aksjonærer dei siste vekene, slik at aksjen står sterkere enn på mange måneder. Det fundamentale, EPS, NAV, rater, tilgjengelige skip og alt, gidder eg ikkje snakke om ein gang. KJØP og HOLD. Kursmålene på 31 & 30 kroner som foreligger er nok realistisk i første omgang. Registerer også at antall eigarar hos Nordnet i aksjen har økt med ca. 3000 personer siste måneden og er økende.
Redigert 20.07.2021 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
Struts
20.07.2021 kl 10:58 5909

Og jeg som trodde REDER/EIER betalte for bunkers uavhengig av om det er bulk, tank, container eller robåt. Ok, ikke så mye bunkers i det siste da (skal ikke si noe om tre tønner bygg i Terje Vigens). Men jeg har tatt feil før, og kommer til å gjøre det drøssevis med ganger til (hver dag). Men så drev jeg ikke med befraktning så mye (kun i sammenheng med kjøp/salg av skip basis T/C tilbake eller inkludert), men når det er snakk om BAREBOAT-charter, da betaler selvfølgelig befrakter for bunkers. De betaler til og med for mannskap, vedlikehold, forsikring med mer. Ellers burde svak krone og lavere oljepris være perfekt for de fleste rederier. Tror ikke høye rater skader heller.
jadden
20.07.2021 kl 12:00 5605

Her er hva MPCC skriver på sin hjemmeside vedr dekning av ulike kostnader:

Tonnage Providers
Tonnage providers, such as MPC Container Ships, own and charter-out container vessels to liner companies. Most vessel charters involve the ship owner providing a vessel to the carrier for a fixed period of time, with the ship owner also providing the ship’s crew, insurance and maintenance on the vessel. In common time charter agreements, the carrier is responsible for voyage costs, such as bunker fuel, canal charges and port fees.
Struts
20.07.2021 kl 12:25 5492

Ah, bra! Skal holde meg til S&P (og muligens Ibsen)!

PS. Men med det byråkrati-engelsken til MPCC opprettholder jeg egentlig det jeg skrev før, med visse nyanser. Befrakter betaler for bunkers på periode (T/C), med mindre det er snakk om reisebasis (altså en enkelt eller flere konsekutive tur(er)). Og det skjer jo ganske ofte både i tank og bulk, men (i det minste nå) svært sjelden i container-segmentet. Mulig MPCC hadde et par slike reiser (da de nylig sluttet to skip for et par-tre måneder, ie kanskje to rundreiser?) til over $ 100,000 pr dag.
Redigert 20.07.2021 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2021 kl 12:33 5543

Kjøp Mpcc med begge hender, teknisk ser den meget bra ut for øyeblikket!
Kursmål 40kr blank. Tjener penger i bøtter og spann, og utbytte vil komme som perler på en snor.
KLART KJØP. Det er min konklusjon!
Slettet bruker
20.07.2021 kl 12:41 5579

Ernst Russ AG stiger 7%, det lover godt for Mpcc!
Slettet bruker
20.07.2021 kl 13:07 5465

Administrerende direktør i UBS Ralph Hamers skriver til Reuters at optimismen blant bankens kunder er større en noen gang, og forventer på bakgrunn av dette et positivt momentum på aksjemarked

– Vi opplever at klientene våre er mer optimistiske enn noen gang, faktisk. Det er selvfølgelig usikkert rundt inflasjon, men vi mener dette er forbigående. Delta-viruset er også et element som kan putte en demper på økonomisk vekst. Allikevel mener vi at den underliggende trenden er positiv, skriver Hamers.
Struts
20.07.2021 kl 13:15 5422

Jaha? - jeg har riktignok ikke on-line kontakt (15 min delay) med Frankfurt børsen, men de jeg har i selskapet har bare steget 3%. Inge klage da, men...
Slettet bruker
20.07.2021 kl 13:21 5389

I skrivende stund 5% blank