MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2417133

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Struts
21.07.2021 kl 14:09 7785

Slettet bruker skrev Ernst Russ AG opp 4,8%
Jeg ser at Nordnet (kontra Nordea hvor jeg er kunde) melder om en oppgang (nå 3.61%) i kursen på Ernst Russ. Fatter ikke hvordan de to forskjellige institusjonene kan gjengi diametralt forskjellige tall for én og samme aksje. Men uansett, da skylder jeg deg en uforbeholden unnskyldning!
Slettet bruker
21.07.2021 kl 14:14 7896

Jeg ingen ungdom, er faktisk snart pensjonist, men å poste kursen på et annet containerrederi som er mye omtalt på denne tråden trodde jeg var relevant, og beklager det😊
Slettet bruker
21.07.2021 kl 14:16 7903

Helt i orden, alle kan en dårlig dag, jeg hadde min for noen dager siden, og det vil jeg beklage til alle på denne tråden.😏
Redigert 21.07.2021 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
Struts
21.07.2021 kl 14:16 7911

Jeg som skal beklage - den er selvfølgelig relevant - du skal intet beklage!

PS. Uansett undrer jeg hvordan Nordea kan vise minus og Nordnet vise pluss prosentvis, i en og samme aksje til samme tid (begge riktignok 15 minutter forsinket)? Jaja, ikke alt (svært lite egentlig) man skal forstå.
Redigert 21.07.2021 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
JHoffa
21.07.2021 kl 14:25 7861

Ser det er en del forskjellig % opp og ned som ligger inne hos flere leverandører med samme kurs ( Nå 3,42 ) Varierer fra 2,4-5% opp i dag. Hmm. Kan det ha noe med stengetid på børsen i Tyskland? Det er noe rart om man ikke skulle få det med seg, men, men.
Struts
21.07.2021 kl 14:40 7779

Ikke vet jeg, men noe er feil. For dersom det har vært slik lenge, så betyr det jo at man har forholdt seg til feil kurs! Jeg kan bare handle aksjer "online" registrert via Nordea i nordiske aksjer. For aksjekjøp på Frankfurt-børsen må jeg ringe aksjedisken i Nordea og forholde meg til hva de forteller meg mht kurs. Uansett er det noe som skurrer! Føler nå jeg da. Beklager.

Og må bare berømme Formel1-kjører Verstappen som fikk noe for meg totalt ukjent opp i dagsordenen!
Redigert 21.07.2021 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
NetromK
21.07.2021 kl 14:43 7831

Viss ein har normal Nordnetkonto som eg har så er det 15 minutt delay på kurs for Ernst Russ. Trykker ein derimot på kjøp/eller selg får ein opp kurs og ordredybde realtime.
NetromK
21.07.2021 kl 14:53 7866

Samanlikning av kurs for MPCC og Harpex i år.
Stigninga er nær identisk på dagens kurs, altså x3 (ca. 200%) både for aksjen og alle rater stort sett.
Men, viss ein reknar med break even på ca. 8500$ både i januar og no er profitten opp x5-7 frå den tid om alle gjekk på disse ratene. Dette er litt vanskeleg å samanlikne over ulike skipsstorleik. Mange skip går openbart på lågare rater no, men dei som er på 101' og 120'$ per døgn knuser jo disse tala.
Nokon som har endring for NAV over tid?
MPCC/Harpex graf
https://www.dropbox.com/s/johaeeksn0zcsl5/MPCCgraf.jpg?dl=0
MPCC/Harpex tabell
https://www.dropbox.com/s/hl5b9eevvo93c6z/MPCC_harpex210721.jpg?dl=0
Redigert 21.07.2021 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2021 kl 15:00 7856

Litt agurk nytt mens jeg nyter en kald øl på hytta.

Marintraffic gir en søkbar oversikt over skip til havs.
AS California er en av båtene i flåten til MPCC som er på vei mellom Syd Korea og Kina.
Vi kan følge med på ferden via

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:685302/mmsi:255806116/imo:9342695/vessel:AS_CALIFORNIA


Gasman
21.07.2021 kl 15:48 7648

Bra fart i Container i USA nå:-)
NetromK
21.07.2021 kl 15:58 7610

Ja, susar opp der. 3-7% opp på fleire.
velkjent
21.07.2021 kl 16:07 7632

MPCC skulle vært over 30 nå om den hadde fulgt rateutviklingen.
Slettet bruker
21.07.2021 kl 16:17 7605

Må huske på at gevinstsikringen og oppkjøpet av Songa finner sted samtidig. Henter seg nok inn dette. ;-)
NetromK
21.07.2021 kl 16:23 7595

Ja. Basert på rater, NAV og aller mest venta EPS så burde kursen vore nærare 40 enn 30 også.
At det framleis er 50% opp til seriøse kursmål som ikkje er oppdaterte på 1mnd er merkverdig.
Sitt no 40% i MPCC og nær 50% i container. Ser frå graf til MPCC at det har vore fleire "trappetrinn" for kursen.
Treng nok større triggere for å kome forbi 21-23 der blokksalg og dnb kursmål låg.
Slettet bruker
21.07.2021 kl 19:10 7041

Ein bra dag for MPCC. Ser over fjorden at både ZIM og Danaos er opp over 6 prosent i skrivende stund.
Gasman
21.07.2021 kl 19:15 7080

Ikke helt enig der. MPCC gjorde det jo ganske lusent sammenlignet med røkla. Særlig når man tar i betraktning at den falt over 12% mandag, hvor flere av peers holdt seg i grønt. Danaos er for eksempel i skrivende stund opp 11,4% for uka. MPCC er ned 9,2% på samme tid...
Redigert 21.07.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Salbei
21.07.2021 kl 19:21 7091

Da blir det 20% opp i morgen da:-) trege nordmenn som enda ikke har fått øynene opp for denne juvelen. Bare vent til vi får nye oppdateringer og kursmål, blir å eksplodere:-)
Slettet bruker
21.07.2021 kl 19:53 6984

Dananos og de andre amerikanske har korrigert ned de siste ukene, så en oppgang der var ventet. Blir litt feil å sammenligne med MPc sånn fra dag til dag.
Slettet bruker
21.07.2021 kl 19:57 6965

Om en går inn på hjemmesida til danaos så får du opp love ais på alle skipene deres. Skulle gjerne hatt noe lignende på MPc.no. Men vi har regnearket til helg11. Sist jeg sjekket så kan du finne live ais for alle skipene der. Blir ofte sulten når jeg sitter der og sjekker posisjoner og kommende inntekter😁😛

Live ais
Redigert 21.07.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
sjakknøtt
21.07.2021 kl 20:15 6854

En 2000 teu feeder får $ 100 000 per dag - link: https://www.tradewindsnews.com/containerships/-we-re-plugging-a-gap-says-forwarder-paying-100-000-a-day-for-small-boxship/2-1-1043051
Selv har jeg vært MPCC aksjonær siden november 2020, hvor de første aksjer bli kjøpt på kr 4.90. Nå er MPCC min største post. Jeg tror vi får se en ny topp i MPCC i løpet av august måned. Mye tyder på at markedet vil holde seg meget godt det nærmeste året. Får da MPCC hanket inn to til tre års kontrakter på de skip som blir ledige det nærmeste året, vil vi få en meget hyggelig reise her, som kan strekke seg over flere år!
Det utmerkede Helg11 regnearket, kan da bli i nærheten av fasiten
Slettet bruker
21.07.2021 kl 21:17 6596

Songa Iridium, 2015 TEU, er vel ledig fra august... :-)
Salbei
21.07.2021 kl 21:45 6451

Korrigert har da MPCC også gjort de siste ukene. Blir en fin oppgang i morgen uansett. Klem:-)
Gasman
21.07.2021 kl 22:07 6344

Det ville jeg tro.
ATCO + 3,41%
DAC + 8,19%
NMM + 5,21%
ZIM + 6,61%
SFL + 3,76%
GSL + 5,30%
CMRE+ 3,93%


Bør vel være lov å håpe på et lite rally i morgen?
Redigert 21.07.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Salbei
21.07.2021 kl 22:14 6360

Like sikkert som at katten min driter i matskåla i natt:-)
Slettet bruker
21.07.2021 kl 23:12 6100

Jeg er helt skråsikker på at katten din er litt sær..!
Kbkristi
21.07.2021 kl 23:56 5869

Sitter inni Eikesdalen. Fikk faktisk tatt over et fraflytta platting 😎 vi er omgitt av Bukkene Brusefjell, og jeg forteller skrøner så det holder. Barnebarna er lutters øre 😊
Imens går Container som fortjent over dammen, så dette går veien, uansett hva vi synes. Vi er nok straks på gamle høyder, straks vi er ferdig med de gavmilde julenissene ❤️
Fikk jo fylt på litt jeg også.
Struts
22.07.2021 kl 06:19 5459

Ja, pussige greier - i agurktiden er det flest julenisser - men fint familien kommer seg rundt!

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt tirsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 1,092’ aksjer, og har med det 70.9% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: The Bank of NY Mellon reduserer i to beholdninger med hhv. 511’ og 94’ aksjer (til resp. 2,536’ og 1,146’ totalt), J.P. Morgan Securities ned 200’ (1,082’), State Street Bank minus 137’ (8,338’), Verdipapirfondet DNB Norge Indeks ned 25’ (1,506’) og DNB SMB ned 21’ (6,006’ totalt). Ellers bare et par mindre endringer.

På plussiden: Nordnet Livsforsikring pluss 107’ (5,311’ totalt), Skandinaviska Enskilda opp 50’ (850’) og UBS Switzerland opp 23’ (1,228’ totalt). Ellers bare noen mindre endringer.
Redigert 22.07.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
Struts
22.07.2021 kl 06:32 5418

Jo, men ikke for aksjer utenfor Norden. Dvs spesifikt E.Russ på min Nordea Investor-side. Har ikke noe problem med 15 min forsinkelse på den ene aksjen, men syntes altså det var ganske merkelig at prosentvise endringer er så forskjellige for en og samme aksje i to forskjellige tilbydere. Men, så lærte man noe nytt der også!
aud590
22.07.2021 kl 07:44 7028

Du høres ut som en fin bestefar Kbkristi. Forsatt god ferie.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 08:35 6810

Høres veldig trivelig ut! Husker jeg drev med slike "situasjonsbetingende" eventyr for egne barn, og håper jeg kan få mulighet til det igjen med barnebarn etter hvert . :-)
Kos dere på tur!
Slettet bruker
22.07.2021 kl 09:09 6778

Meget sterk slutning. Her snakker me 90.000 dollar i fortjeneste på eit lite skip per dag. MPCC vil nok komme med fleire slutninger av denne standarden ut over høsten, og dei første ledige skipene er rett rundt neset i August. Det vil komme bølger av dollar innover bakken (les: forut på skipet) :-)
Redigert 22.07.2021 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 09:21 6694

Til informasjon ang regneark.

For en del dager siden ble det av en eller annen (beklager, husker ikke hvem og tar meg ikke tid til å lete etter det) at det var feil i utregning av DPS i "kvartalsarket" for 2021. Det stemmer ikke at det var en feil der, og det er nå endret (nesten) tilbake til utgangspunktet (skatt er beholdt for å være på den "sikre" siden, selv om jeg neppe tror det blir snakk om skatt for inneværende år). Utregning av DPS er rett og slett gjort på annen måte i kvartalsarket enn i de øvrige.

Grunnen til dette er følgende "statement" fra MPCC (som man kan finne under "Dividend policy" på hjemmesiden): In support of its objective of maximizing returns to shareholders, MPC Container Ships’ intention is to pay regular dividends by way of distributing 75% of FREE CASH FLOW (min utheving) after CAPEX and working capital requirements, including liquidity reserves.

I de øvrige arkene er det ikke lagt opp til å utregne cash flow, og det er dermed valgt å bruke EPS som utgangspunkt. Ingen av metodene utgis seg for å være "den riktige", vi gjør bare så godt vi kan med den informasjonen vi har tilgjengelig, og leserne får ta det for hva det er: Amatørers amatørmessige forsøk på å "forutsi" fremtiden.

Når det er sagt, grunnen til at det det hele tatt er verdt å gjøre slike forsøk er jo at det foreligger svært mye informasjon fra selskapet. Arkene holdes (så raskt som mulig i disse ferietider) oppdatert med faktiske rater, og "break even" tall som legges til grunn er, om ikke nøyaktige, så i alle fall neppe langt fra sannheten i og med at de bygger på historiske tall og aktuelle utgifter har holdt seg ganske jevnt over lang tid. Når det gjelder antatte rater fremover er det i "kvartalsarket" en litt mer forsiktig tilnærming enn i de øvrige, men så langt har det vel vist seg at det er Helg11 sine tall som treffer best. I "kvartalsarket" oppjusteres fremtidige rater etter hvert som fremtidsutsiktene ser stadig bedre ut, i de øvrige er det valgt en mer "dristig" tilnærming ved å være i forkant. Det ser helt drøyt ut når man ser det slik i forkant, men når man ser i "speilet" viser det seg at antakelsene var mer i nærheten enn "man" turte tro på. Balansen mellom korte og lange kontrakter som selskapet driver med for tiden, kan gjøre at estimatene, til tross for stadig lengre (lange) kontrakter (+/-tre års), i snitt havner i nærheten av sannheten.

Vi setter selvsagt stor pris på innspill med forslag til forbedring av regnearkene, og det er selvsagt fint å få påpekt feil slik at vi kan få rettet de.
Redigert 22.07.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
jadden
22.07.2021 kl 09:41 6565

Problemer i havnene rundt om i verden er sterkt medvirkende til den spesielle situasjonen som containerskipmarkedet opplever. Det forventes at noen løsninger og forbedringer neppe kan påventes før 1H22. Så mye som 10 % av verdens shipping capacity er tatt ut grunnet havnebegrensninger, det har aldri skjedd før.

Jeg siterer fra Splash247:

“It is concerning to see the situation not yet improving,” Turloch Mooney, associate director, maritime and trade at IHS Markit, told Splash. “Schedule reliability is still way down on pre-pandemic levels. Taken together with very high growth in call sizes, many terminal yards at full capacity, and continuing problems with repositioning of equipment, it is difficult to see a meaningful improvement in the situation in the near-term.”

Hele artikkelen kan leses her:

https://splash247.com/global-port-congestion-worsens-116-ports-report-disruption/

Det bør kunne konkluderes med at MPCC-slutninger som skal skje i 2H2021 vil skje til rekordhøye markedsrater.
jadden
22.07.2021 kl 10:08 6407

I USA kneler jernbanenettet grunnet opphopning av containere pga "floden" med importcontainere. De sliter med å finne containervogner "chassis" for videretransport fra havner og mellomlager. Dette går ikke over med det første!

https://www.maritime-executive.com/article/flood-of-import-containers-disrupts-u-s-intermodal-rail
Slettet bruker
22.07.2021 kl 10:22 6361

Takk for infoen, dato!
Fantastisk arbeid av både deg og helg. :-)

(fikk melding av eldstemannen i går kveld som ikke klarte å se yngstemannen investert uten at han også var med. Da er min lille familie 'all in' i MPC) 🙂
Redigert 22.07.2021 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
velkjent
22.07.2021 kl 10:33 6328

Ser at skatteberegningen beholdes. Her er ordlyden i gjeldende rederibeskatning:
Rederiskatteordningen i Norge er konkurransedyktig i forhold til beskatningen i øvrige
europeiske land. Den norske rederibeskatningen er tett opp til den europeiske modellen både når det gjelder nivået på tonnasjeskatt og regelverket i modellen for øvrig. Ordningen er godkjent av EFTA Surveillance Authority (ESA) iht EØS retningslinjene for statsstøtte.
Ordningen innebærer blant annet endelig fritak for skatt på overskudd fra skipsfarts-virksomhet.
Finansinntekter beskattes i samme utstrekning som før.

Ettersom 22% skatt vil utgjøre en betydelig utgift og begrenser utbyttet, synes jeg at skatten som ligger inne i regnearket kan sløyfes. Tross alt påvirker en skatt både likviditet og kursutvikling i negativ retning. Det er sannsynligvis andre forhold i regnearket, som er mer usikkert enn skatten. Jeg vet forøvrig ikke om IPCC er aksjeeier i andre selskap der det kan hentes inntekter og må skattlegges, men hittil er ikke dette medtatt og om så er tilfelle, vil det øke MPCCs verdigrunnlag ytterligere.

Redigert 22.07.2021 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 10:36 6393

Oppdatert agurk nytt .. AS CALIFORNIA legger snart til kai i Kina.
kansje den bare går mellom Kina og Syd Korea.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 10:59 6376

https://gcaptain.com/containership-scrapping-tanks-as-carriers-seek-out-anything-that-floats/


--An S&P broker told The Loadstar recently the current market reminded him of the evacuation of the allied forces from France in World War II.

“It’s just like Dunkirk,” he said, “any ship that can float is being deployed by the carriers at the moment. They [the carriers] are waving blank cheques in the owners’ faces and are not fussy about age or bunker consumption,” he said.
Redigert 22.07.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
Struts
22.07.2021 kl 11:13 6304

Det var en fin metafor! Og det stemmer, gamle "baljer" kan nå oppnå tilnærmet nybygningspriser. Men det er få reelle salg å ta tak i, og enda mer vanskelig å få konkretisert underliggende og vesentlige detaljer rundt samme. I de mindre størrelsene (under 2000 TEU) er det praktisk talt intet interessant å ta tak i salgsmessig (mtp verdivurdering av MPCC-flåten). Men det kommer nok...

Det som er fantastisk med denne tråden (blant annet) er dugnadsånden, det er så mange som bidrar med forskjellig informasjon fra forskjellige ståsteder! Vel, det syntes nå jeg i det minste.
Redigert 22.07.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 12:27 6005

Container Shipping: Who wants to be a (multi) billionaire?

...Even if carriers do revert to type and the current newbuild craze ends the upcycle in 2023, they will have made so much money between 2020-22 that they will be set up for years to come. They could potentially make as much profit in this window as they could have hoped in a decade, or more....

https://www.google.com/amp/s/www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-who-wants-to-be-a-multi-billionaire/amp/
Alby
22.07.2021 kl 12:27 6027


Så er det noen av oss som ikke bidrar, men henger seg på som en Igle 😊😊
Alby
22.07.2021 kl 12:33 6094


Når det er så mange ledige konteinere , må det kunne lønne seg å ta med tomme den ene veien. Eller sette inn en båt som som kun frakter tomgods.
himself
22.07.2021 kl 12:36 6104

Det er det de gjør nå i større grad. Samtidig er dette lammende for eksporten til USA ettersom vanlig praksis er at disse containerne fylles med varer som skal eksporteres andre veien igjen.
Keefer
22.07.2021 kl 12:36 6098

@dato og helg11: Hvis dere på et eller annet tidspunkt skal ha en revisjon av regnearket, kunne det være nyttig å vurdere et "dashboard"-regneark som første ark? Altså overordnet og enkelt med kun de nøkkeltall/graf(-er) som er mest interessante å følge med på fra et overordnet perspektiv, og som oppdateres automagisk etter hvert som de underliggende tallene i de andre arkene oppdateres? Eks. EPS, NAV osv. fordelt på de årene man har tallgrunnlag nok til å mene noe om? Kun ment som et innspill dere kan vurdere om har noen verdi eller ei. Dere fortjener en stor takk for alt arbeid dere har lagt ned. Vet jeg snakker for mange når jeg nevner at det settes stor pris på alt dere gjør, og som deles her med alle!
JHoffa
22.07.2021 kl 13:52 5792

Det jeg kan bidra med i denne omgang er leveringstid fra kina til Norge. Noe / flere har nevnt helt siden i vinter at leveringstid kommer til å normalisere seg. Det har den ikke gjort, det har gått den andre veien. I vinter og tidlig vår tok det 6-7 uker å få varene fram til oss, nå tar det 10-11 uker. Man skal være veldig godtroende optimist om man tror at leveringstid kommer til å gå ned. Nå går vi inn i den mest travle tiden for konteiner frakt og den går rett over i kampen om å få varene ut før Kinesisk nyttår og sånn går det slag i slag framover. Kan jo være at det har bedret seg noe om 12-15 måneder.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 14:03 5727

Takk velkjent, jeg har valgt å slette skatteberegningen igjen i "kvartalsarket" som følge av innspillet ditt.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 14:08 5669

Takk for innspillet og gode ord keefer! Dette ligger over min kompetanse, så Helg11 får evt vurdere om et "dashboard" ark er en idé følge opp. Det blir nok i så fall en "kost/nytte" vurdering vil jeg tro. :-)