MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2369616

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
27.07.2021 kl 08:05 8059

Kan ikke si meg enig i det. Det at Norge har mistet mye av sin produksjon til utlandet skyldes hovedsakelig produksjonskostnadene i Norge, og da primært lønn og sosiale kostnader. Ved å flytte produksjonen til såkalte lavkostland, der timelønnen er betydelig mindre og de sosiale kostnadene en brøkdel av i Norge, så har flere bedrifter unngått å gå konkurs.

Hva angår transportkostnadene, har de hittil vært meget lave. De kraftige rateøkningene vi nå har sett er midlertidige. Jeg tror disse vil normalisere seg over tid. Men jeg har mindre tro på at norske lønninger vil synke og at norske sosiale kostnader vil avta. Noen som tror politikere vil røre sykelønnsordningen? Og venstresiden fabulerer om innføring av sekstimersdag med full lønnskompensasjon!
Akutt Bistand
27.07.2021 kl 08:20 8093

Hvor midlertidig er de egentlig? Sett utifra ratioen tilbud/etterspørsel i markedet vil nok de høye ratene vare noen år.
velkjent
27.07.2021 kl 08:53 7959

Det heter jo "etter sju magre kommer sju gode". Det siste magre hadde vi i fjor, så da er det bare å se fremtiden lyst i møte.
NetromK
27.07.2021 kl 08:58 7994

Litt spekulering her no, men det er nok fort 3-5 år fram i tid, minst. Dei større containerselskapa prioriterar å kjøpe større skip. Små skip (feedere) er klart mindre bestillingar på. Kanskje like viktig er det at containerbransjen ikkje vil kvele seg sjølv etter denne supersyklusen som dei gjorde førre gong med overbestilling/produksjon av skip og deretter eit stup i rater. Dei har over år hatt ganske skviste marginar, spesielt enkelte. Dei neste åra er det venta at detalj/verdenshandel vil auke endå meir, ergo større transportbehov som kan holde rater opp også om det kjem nye skip, vanskelg å berekne sikkert for bransjen kor mykje skip dei skal bestille.
Nye miljøkrav på trappene gjer at selskapa er litt restriktive med å bestille enorm i frykt for å betale unødvendige avgifter/risikere redusert hastigheit under overfart etc. Eit av dei mes bull teikna på gode tider fleire år slik eg ser det er at kontrakter vert inngått over 3-5 år noko som seier at bransjen sjølv er veldig sikker på at dette vil vare ei stund.
Londonmannen
27.07.2021 kl 09:20 8020

Ikkje ueinig i det. Er nok også riktig st det denne gongen vil gå unormalt lang tid innan ratenivået kjem tilbake til eit meir normalt nivå.

Eit anna poeng med omsyn til nybygging, er at flåten i seg sjølv treng fornying. Ei slik fornying vil ikkje bidra til å redusere ratene. Og oppi alt dette så er det kapasitetsproblem ved verfta.

Her er ei rekkje faktorar som vil bidra til å halda dei høge ratene oppe i fleire år. Difor er det merkeleg at det vert omsett eit såpass høgt volum på dette kursnivået.
Sonatrach
27.07.2021 kl 09:21 8011

"Kanskje like viktig er det at containerbransjen ikkje vil kvele seg sjølv etter denne supersyklusen som dei gjorde førre gong med overbestilling/produksjon av skip og deretter eit stup i rater"..........

Tror dere at container segmentet som det eneste shippingsegmentet i historien skal komme seg ut av en supercycle uten overkontrahering og fullstendig kollaps i markedet? Er container redere mer intelligente enn bulk/tank/gass redere tror dere?

Vinnerne blant container rederne blir de som kommer ut av denne cyclen med penger på kistebunn, moderat gjeld og som ikke har kontrahert de siste og dyreste skipene og som kan handle nye skip 2nd hand til halv pris av dem som har overkontrahert og nesten går konkurs....... Så lett, men likevel så vanskelig.......;)
velkjent
27.07.2021 kl 09:25 8108

Du kan ikkje rekna med at folk sit med henda i fanget. Dei er betalt for å driva med aksjar.
Sonatrach
27.07.2021 kl 09:30 8066

Her er hva som skjer med gamle skip. Så lenge ratene er i banasmode slik som nå, blir få eller ingen skip scrappet. Veldig få markeder får en soft landing. Den dagen markedet stuper skjer det vanligvis både overraskende og fort.

Så tror man da at mange skip vil scrappes pga alder etc. Feil. Når markedet kollapser, vil alle disse gamle skipene som sannsynligvis er nedbetalte fortsette å seile fordi de er de eneste som kan tjene noen dollar over opex. En gresk reder feks scrapper ikke et skip dersom han kan tjene $500 Usd/dag etter at utgiftene er betalt. Det å tro at man kan få til en coordinert scrapping av skip fordi det er det markedet er best tjent med er en utopisk tankegang, også i container. Det har aldri skjedd i noen av de andre segmentene. Til det er det for mange redere og selskaper involvert, hvorav alle har forskjellige inngangsvinkler.
Redigert 27.07.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
27.07.2021 kl 11:33 7584

I det regnestykket er det flere faktorer. For at sikkerheten skal være ivaretatt må skip klasses med jevne mellomrom på samme måte som bilen din må på Eu kontroll. Skip er mekaniske gjenstander der tidens tann ubønnhørlig tærer. Og derfor blir det dyrere og dyrere å holde et skip i drift. Og dette slipper ikke rederiet unna ettersom forsikringsselskapene setter krav til godkjenning for at skipet skal få sin forsikring.

Så et skip nå gjerne være nedbetalt men det blir ikke evigvarende av den grunn.

Men enn så lenge er der ingen overkontrahering innen feedersegmentet.

Nei, jeg tror ikke redere innen containersegmentet er mer intelligent enn andre. På ett eller annet tidspunkt skjer det en overkontrahering her også. Dog kan man håpe at enkelte faktorer kan bidra til at den ikke kommer like raskt som den ellers ville gjort.
Redigert 27.07.2021 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
27.07.2021 kl 11:40 7554

Regnvær, så jobber like godt i dag

Kan det se ut som kbkristi med frue tar det litt rolig og somler litt med å få bilen på veien i dag...?

Artikkel om utviklingen i havnekapasitet, etterspørsel er forventet å øke med 5% i året står det.

https://www.hellenicshippingnews.com/acceleration-in-port-capacity-investment-insufficient-to-support-cargo-demand-growth/
Struts
27.07.2021 kl 12:27 7407

Godkjenning for fortsatt teknisk drift gis typisk av klassifiserings-selskaper (DNV, ABS, NKK, Lloyds osv). Som naturlig nok henger sammen med forsikring. Grunn til at maks alder ofte settes til 25 år (etter at skip har gått gjennom 4 hovedklassinger), er delvis pga krav fra befraktere. Men befrakterne er som rederne, ekstremt opportunistiske. Er markedet dårlig vil de sannsynligvis ikke en gang "sniffe" på skip som er eldre enn 20 år, men dersom det er bonanza (for containersektoren, les: nå) vurderer de alt av tonnasje så lenge bunnpluggen ikke er tatt ut. Noe overdrevet (som vanlig), men det er nå min erfaring da.

Oops, håndballjentene er snart i gang - god pinse!
Redigert 27.07.2021 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Normalone
27.07.2021 kl 14:16 7046

Mener flommen i Asia og Europa vil føre til økte fraktpriser;

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/89552
Kbkristi
27.07.2021 kl 14:21 7045

Ja, har ikke kommet på hjul enda. Fruen er ferdig kl 1500. Imens svetter jeg med plenklipping samt andre gjøremål som ikke kan vente 1 mnd :)
Og dessverre så kjører vi nok inn i regnet. Planla turen før regnet var meldt, så vi har bestilt fergetur til Danmark i første omgang.
Kursen vil nok øke i takt med at vi drar på km :)
Normalone
27.07.2021 kl 14:27 7035

For min del er det (også) ferie - og stikker derfor bare innom av og til. Basert på de siste nyhetene er det ingenting som tilsier at markedet vil stilne med det første - og MPCC skal i løpet av 2021 inngå relativt mange slutninger, samt våren 2022. Som CEO skrev i artikkelen 14. Juli, er MPCC I en veldig god posisjon (ift når gjeldende kontrakter utløper) til å dra veldig godt nytte av dagens marked (og inngå lange kontrakter fremover);

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/07/14/7704899/mpc-container-ships-med-oppsiktsvekkende-dealer?internal_source=sistenytt

Nå er vi snart I august - og det blir spennende å høre guidingen selskapet gir (senest) på Q2 og om det blir sagt noe om fremtidig utbytte. Jeg er rimelig sikker på at vi etter Q2 får oppdaterte kursmål fra meglerhusene.

Dere må alle ha en fortsatt fin sommer!
Redigert 27.07.2021 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
27.07.2021 kl 14:57 6933

he he veldig bra at dere ikke hadde dratt enda, dere får kjøre langt da... God tur!

INFO ANGÅENDE T- SKJORTER:
Jeg har nå vært innom butikken der vi kjøper arbeidstøy, og der fikk jeg opplyst at de hadde greie t- skjorter fra kr 69,- + mva. Men de har jo mange andre modeller også.
Hvis jeg bestiller opp 50 stk logo'er så kommer de på kr 36,- + mva pr stk. Prisen blir da t- skjorten + prisen på logoen pluss frakt.
Vi skulle få 25% rabatt, men ikke på frakten.
De kan ta i mot enkeltordre helt ned til 1 stk, men det vil påløpe kr 149,- (trodde de) pr pakke så det blir kanskje dyrt om man bare skal ha 1.

Jeg tenker at det er jo en rekke ulike modeller, farger og størrelser, og jeg ser ikke helt hvorfor noen skal påta seg et ansvar og risikere å sitte igjen med en varebeholdning, Så jeg tenker at hver enkelt kan gå inn på https://work-wear.no/ og finne en modell og farge osv som de liker og bestille direkte selv.

Jeg har bare fått prisene muntlig, og må få de bekreftet skriftlig. Jeg legger ut info på nytt når det er på plass, også info om hvordan man går frem for å bestille.
Men som tidligere nevnt håper jeg egentlig på et tredje utkast med oksen i baugen på skipet, og ikke bak, før vi setter igang.
Jeg må også få logoen i riktig filformat, men det kan vi ta på mail.

Jo forresten så er jo dette da klassifisert som arbeidstøy, og det har jo sine fordeler for den som eventuelt handler gjennom firma
Redigert 27.07.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
TheGambler
27.07.2021 kl 15:14 6860

https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1

New ConTex opp 4,77%
2500 TEU opp 5,41%. (12 mnd)
Slettet bruker
27.07.2021 kl 15:38 6752

Nye utrulig tall. Det går rett til himmels bokstavelig talt. Registerer at nokon få velger å selge på dagens nivå, uforståelig for undertegna. Men men, berre å feriere vidare med god samvittighet og stø kurs alle sjømenn.
Redigert 27.07.2021 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Struts
27.07.2021 kl 15:59 6659

Noen slutninger, nærmere bestemt periode-befraktninger gjengitt fra ukerapporter av gamle venner i Genoa; Banchero Costa. Noen er kjent, andre er kanskje ikke:

Vessel Name Built TEUs TEU@14 Gear Fixture Period Rates

Als Flora 2009 4275 2800 no extended to Cma Cgm 58-62 m $39,000/d
Spil Nisaka 2002 2474 1888 yes fixed to Cma Cgm 35-37 m $32,200/d
Songa Iridium 2008 2015 1568 yes fixed to Feedertech 35-37 m $29,000/d
Piraeus Trader 2006 1732 1288 yes fixed to Hapag L. 35-37 m $27,000/d
Atlantic Monaco 2008 1022 600 yes extended to Cma Cgm 12-14 m $32,500/d
Redigert 27.07.2021 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Alby
27.07.2021 kl 16:03 6664


Har dere tipset ledelsen, kanskje de er interessert . Kjøpe et parti og selge videre til oss ?

Hvis vi bet. på forskudd så ville du ikke brenne inne med et parti ?
banani
27.07.2021 kl 16:05 6668

Ja alle piler burde peke rett opp, men shipping og især container har fått seg en skikkelig korreksjon siste tiden, dette gjelder over dammen og i Taiwan hvor selskaper som Evergreen, Ming, Wan Hai har korrigert ca 40% siste uken(e). Forstå det som kan, inntjeningen er enorm med ordrereserver for lang tid. MPCC har i grunnen holdt bra stand etter duppen pga Dnb guidingen og nedsalget.
Nottet
27.07.2021 kl 16:11 6752

Det er helt riktig banani og er hovedgrunnen for at jeg kvier meg for å gå inn i MPCC for tiden. Selskaper som ZIM, Danaos og Navios er ned 6 % bare i dag. Komplett håpløst å forstå for en fersking som meg.
Redigert 27.07.2021 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
velkjent
27.07.2021 kl 16:21 6693

Kan det skyldes strukturen? Hvis et rederi både driver skipene og står som befrakter, vil en dårlig utnyttelse av kapasiteten grunnet flaskehalser i systemet innvirke på lønnsomheten. Rederier, som ikke er innvolvert på befraktersiden har inntektene pr.dag og uavhengig av hvor mye varer som fraktes, slik som MPCC. Men dette har jeg ingen oversikt over, bare tenkte at det kunne være grunnen til at endel rederier har opplevd fallende aksjekurser.
Struts
27.07.2021 kl 16:43 6589

Kan muligens skyldes politikere også. MPCC leier ut eide skuter og tjener gull nå, de gir fullstendig blaffen i hva leietagere bedriver, så lenge disse betaler. Og det er IKKE smågutter som er der i blant heller. Et rederi kan selv drifte skip (selvfølgelig), men hos MPCC har de satt det ut til Wilhelmsen/Ahrenkiel (det man etter min lille mening kan kvalitets-kategorisere som AAA1+).

Politikere er en egen rase. Som (muligens G.B. Shaw) skrev en gang rundt forrige tusenårsskifte: He knows nothing; and he thinks he knows everything. That points clearly to a political career.

Redigert 27.07.2021 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
velkjent
27.07.2021 kl 17:01 6557

Undervurder ikke politikerne! De er frekke og later som om de vet alt, og så lenge de klarer å innbille velgerne dette, synes suksessen å være sikret.
Slettet bruker
27.07.2021 kl 17:24 6497

Veldig bra at du tar tak i dette med bestilling av T-skjorter, PSI! Jeg er på ferie og har latt det ligge så lenge. Jeg synes løsningen du kan tilby høres helt utmerket ut!

Når det gjelder logo og bull foran eller bak, lurer jeg på om det dreier seg om kunstnerisk frihet. Det er jo en del som mangler på at skipet ser ut som er vanlig containerskip, og da tenker jeg ikke på at oksehodet bidrar sterkt der :-). Så er spørsmålet om vi ønsker at det skal se ut om et vanlig skip eller ikke. For meg spiller det mindre rolle. Jeg tror også at personen som har laget logoen har tenkt at oksehodet er foran, i og med at det peker mot høyre. For meg er i alle fall det naturlig retning om jeg skulle tegnet skipet (gud forby…:-).

Kan du si noe om kunstnerens intensjon/tankegang, MdC81?
Redigert 27.07.2021 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
27.07.2021 kl 18:02 6450

Jo kan være enig i den med kunstnerisk frihet, kanskje det til og med er vanskelig å få oksen til å se like flott ut foran da skipet jo er mye lavere der.
PSI- Investor
27.07.2021 kl 18:43 6324

Takk, fint å se slutninger!

Nye rater er på plass i regnearket. Slutningene må selvsagt gjøres men får de det til stipuleres nå overskudd pr aksje til 11,86 neste år og 16,95 i 2023. I midten av juni tror jeg det var så begynte vi å nærme oss 17 for begge årene til sammen. Nå er det altså samlet 28,81. Siden det fremdeles ikke ser ut til å stoppe skulle man tro at MPCC burde klare i alle fall noe i nærheten. Selv halvparten er jo ekstremt bra sett i forhold til kurs på 22.
Normalone
27.07.2021 kl 20:07 6066

Supply Chain Crisis Dramatically Worsens - vil vare lenger enn først forventet;

https://m.youtube.com/watch?v=MGTdZvyQVuc
china
27.07.2021 kl 21:00 5849

Mye halleluja stemning her inne!! Verre med kursen.
Slettet bruker
27.07.2021 kl 21:07 5883

Med ca 28 kr i inntjening de neste par åra blir halleluja stemningen vedvarende. Snart kommer anbefalinger og oppjusterte kursmål. Ta plass for denne aksjen skal opp!
Slettet bruker
27.07.2021 kl 21:16 5844

Ikke for å helle malurt i begret men havnekapasitet samt bytte av manskap for båtene kan lage trøbbel ..
Balje på tvers i Suezkanalen kan også lage trøbbel ...

Jeg er optimist men mørke skyer finnes.
Ingen investering er uten risiko men det kan jeg leve med .....
Redigert 27.07.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
MdC81
27.07.2021 kl 21:27 5792

Jeg gav frihet til han som lagde logoen på hva han mener ser best ut . Mine tegneferdigheter har ikke utvikla seg siden barnehagen 🤣
Slettet bruker
27.07.2021 kl 21:27 5857

Mulig jeg tolker deg feil, men havnekaos og "Baljer" på tvers er $$$ for MPCC. Men det var kanskje det du mente?
Jan Banan
27.07.2021 kl 21:59 5728

Jeg var på fest i sommer med en som jobber med nettopp det å drive mannskap ombord på skip, bytte av mannskap etc. Han fortalte meg det var hodebry, men at det var fint overkommelig. Etter å ha snakket med han mister jeg ikke absolutt ingen nattesøvn over malurten din. Det er også slik at MPCC bruker noen av de beste i faget, så de har nok orden i sysakene.
Slettet bruker
27.07.2021 kl 22:20 5671

Forsinket losing av båt eller omvei p.g.a stengt Suezkanal er ikke uten kostnad.
Someone have to pick up the tab

Enn så lenge er det mere $$$ i kassa men på sikt kan dette blir trøbbel ...
Redigert 27.07.2021 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
Normalone
27.07.2021 kl 23:21 5441

Ja - det er ingen tvil om at omvei pga stengt Suezkanal og havnekaos er positivt for ratene og inntjeningen til MPCC, hvilket du også nevner Fylla. Men hva mener du at det på sikt kan bli trøbbel? Regningen havner til slutt hos oss forbrukere (dyrere varer) - se videoen til YouTube jeg viste til tidligere i kveld/ettermiddag. Kan ikke se at dette vil skape trøbbel for MPCC - det er ikke slik at det blir mindre ettetspørsel etter varer (som må fraktes) fremover.
Redigert 27.07.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
Struts
28.07.2021 kl 06:04 5047

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 900’ aksjer, og har med det 70.81% av aksjene (pussig nok det samme som i går morges, så da ser man at av og til blir det surr i systemet). Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: State Street Bank minus 245’ (8,221’ totalt) og J.P. Morgan Securities ned 27’ (911’). Ellers bare et par mindre endringer.

På plussiden: The Bank of NY Mellon opp 150’ (2,961’ totalt) og Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) opp 75’ (9,356’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.
Nortraship
28.07.2021 kl 08:39 5019

South Africa port operations halted and workers reportedly put on leave after major cyberattack:

https://www.cnbc.com/2021/07/27/transnet-halts-port-operations-in-south-africa-after-major-cyberattack.html
Nortraship
28.07.2021 kl 08:41 5043

Shipping prices may be heading higher but are ‘not super yet,’ analysts say
PUBLISHED WED, JUL 28 20211:23 AM EDT

https://www.cnbc.com/2021/07/28/shipping-prices-to-continue-rising-but-not-a-supercycle-yet-analysts.html
Slettet bruker
28.07.2021 kl 09:11 4881

Bra og sjå at dei største øker litt også og at container indeksene stadig stiger mot nye høyder. Ha ein flott sommardag rundt i det ganske land, uansett om den tilbringes på land eller sjø! ☀️
Redigert 28.07.2021 kl 09:17 Du må logge inn for å svare