MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Struts
27.07.2021 kl 12:27
7560
Godkjenning for fortsatt teknisk drift gis typisk av klassifiserings-selskaper (DNV, ABS, NKK, Lloyds osv). Som naturlig nok henger sammen med forsikring. Grunn til at maks alder ofte settes til 25 år (etter at skip har gått gjennom 4 hovedklassinger), er delvis pga krav fra befraktere. Men befrakterne er som rederne, ekstremt opportunistiske. Er markedet dårlig vil de sannsynligvis ikke en gang "sniffe" på skip som er eldre enn 20 år, men dersom det er bonanza (for containersektoren, les: nå) vurderer de alt av tonnasje så lenge bunnpluggen ikke er tatt ut. Noe overdrevet (som vanlig), men det er nå min erfaring da.
Oops, håndballjentene er snart i gang - god pinse!
Oops, håndballjentene er snart i gang - god pinse!
Redigert 27.07.2021 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
Normalone
27.07.2021 kl 14:16
7199
Mener flommen i Asia og Europa vil føre til økte fraktpriser;
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/89552
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/89552
Kbkristi
27.07.2021 kl 14:21
7198
Ja, har ikke kommet på hjul enda. Fruen er ferdig kl 1500. Imens svetter jeg med plenklipping samt andre gjøremål som ikke kan vente 1 mnd :)
Og dessverre så kjører vi nok inn i regnet. Planla turen før regnet var meldt, så vi har bestilt fergetur til Danmark i første omgang.
Kursen vil nok øke i takt med at vi drar på km :)
Og dessverre så kjører vi nok inn i regnet. Planla turen før regnet var meldt, så vi har bestilt fergetur til Danmark i første omgang.
Kursen vil nok øke i takt med at vi drar på km :)
Normalone
27.07.2021 kl 14:27
7188
For min del er det (også) ferie - og stikker derfor bare innom av og til. Basert på de siste nyhetene er det ingenting som tilsier at markedet vil stilne med det første - og MPCC skal i løpet av 2021 inngå relativt mange slutninger, samt våren 2022. Som CEO skrev i artikkelen 14. Juli, er MPCC I en veldig god posisjon (ift når gjeldende kontrakter utløper) til å dra veldig godt nytte av dagens marked (og inngå lange kontrakter fremover);
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/07/14/7704899/mpc-container-ships-med-oppsiktsvekkende-dealer?internal_source=sistenytt
Nå er vi snart I august - og det blir spennende å høre guidingen selskapet gir (senest) på Q2 og om det blir sagt noe om fremtidig utbytte. Jeg er rimelig sikker på at vi etter Q2 får oppdaterte kursmål fra meglerhusene.
Dere må alle ha en fortsatt fin sommer!
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/07/14/7704899/mpc-container-ships-med-oppsiktsvekkende-dealer?internal_source=sistenytt
Nå er vi snart I august - og det blir spennende å høre guidingen selskapet gir (senest) på Q2 og om det blir sagt noe om fremtidig utbytte. Jeg er rimelig sikker på at vi etter Q2 får oppdaterte kursmål fra meglerhusene.
Dere må alle ha en fortsatt fin sommer!
Redigert 27.07.2021 kl 14:37
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
27.07.2021 kl 14:57
7086
he he veldig bra at dere ikke hadde dratt enda, dere får kjøre langt da... God tur!
INFO ANGÅENDE T- SKJORTER:
Jeg har nå vært innom butikken der vi kjøper arbeidstøy, og der fikk jeg opplyst at de hadde greie t- skjorter fra kr 69,- + mva. Men de har jo mange andre modeller også.
Hvis jeg bestiller opp 50 stk logo'er så kommer de på kr 36,- + mva pr stk. Prisen blir da t- skjorten + prisen på logoen pluss frakt.
Vi skulle få 25% rabatt, men ikke på frakten.
De kan ta i mot enkeltordre helt ned til 1 stk, men det vil påløpe kr 149,- (trodde de) pr pakke så det blir kanskje dyrt om man bare skal ha 1.
Jeg tenker at det er jo en rekke ulike modeller, farger og størrelser, og jeg ser ikke helt hvorfor noen skal påta seg et ansvar og risikere å sitte igjen med en varebeholdning, Så jeg tenker at hver enkelt kan gå inn på https://work-wear.no/ og finne en modell og farge osv som de liker og bestille direkte selv.
Jeg har bare fått prisene muntlig, og må få de bekreftet skriftlig. Jeg legger ut info på nytt når det er på plass, også info om hvordan man går frem for å bestille.
Men som tidligere nevnt håper jeg egentlig på et tredje utkast med oksen i baugen på skipet, og ikke bak, før vi setter igang.
Jeg må også få logoen i riktig filformat, men det kan vi ta på mail.
Jo forresten så er jo dette da klassifisert som arbeidstøy, og det har jo sine fordeler for den som eventuelt handler gjennom firma
INFO ANGÅENDE T- SKJORTER:
Jeg har nå vært innom butikken der vi kjøper arbeidstøy, og der fikk jeg opplyst at de hadde greie t- skjorter fra kr 69,- + mva. Men de har jo mange andre modeller også.
Hvis jeg bestiller opp 50 stk logo'er så kommer de på kr 36,- + mva pr stk. Prisen blir da t- skjorten + prisen på logoen pluss frakt.
Vi skulle få 25% rabatt, men ikke på frakten.
De kan ta i mot enkeltordre helt ned til 1 stk, men det vil påløpe kr 149,- (trodde de) pr pakke så det blir kanskje dyrt om man bare skal ha 1.
Jeg tenker at det er jo en rekke ulike modeller, farger og størrelser, og jeg ser ikke helt hvorfor noen skal påta seg et ansvar og risikere å sitte igjen med en varebeholdning, Så jeg tenker at hver enkelt kan gå inn på https://work-wear.no/ og finne en modell og farge osv som de liker og bestille direkte selv.
Jeg har bare fått prisene muntlig, og må få de bekreftet skriftlig. Jeg legger ut info på nytt når det er på plass, også info om hvordan man går frem for å bestille.
Men som tidligere nevnt håper jeg egentlig på et tredje utkast med oksen i baugen på skipet, og ikke bak, før vi setter igang.
Jeg må også få logoen i riktig filformat, men det kan vi ta på mail.
Jo forresten så er jo dette da klassifisert som arbeidstøy, og det har jo sine fordeler for den som eventuelt handler gjennom firma
Redigert 27.07.2021 kl 15:04
Du må logge inn for å svare
TheGambler
27.07.2021 kl 15:14
7013
Nye utrulig tall. Det går rett til himmels bokstavelig talt. Registerer at nokon få velger å selge på dagens nivå, uforståelig for undertegna. Men men, berre å feriere vidare med god samvittighet og stø kurs alle sjømenn.
Redigert 27.07.2021 kl 15:39
Du må logge inn for å svare
Struts
27.07.2021 kl 15:59
6812
Noen slutninger, nærmere bestemt periode-befraktninger gjengitt fra ukerapporter av gamle venner i Genoa; Banchero Costa. Noen er kjent, andre er kanskje ikke:
Vessel Name Built TEUs TEU@14 Gear Fixture Period Rates
Als Flora 2009 4275 2800 no extended to Cma Cgm 58-62 m $39,000/d
Spil Nisaka 2002 2474 1888 yes fixed to Cma Cgm 35-37 m $32,200/d
Songa Iridium 2008 2015 1568 yes fixed to Feedertech 35-37 m $29,000/d
Piraeus Trader 2006 1732 1288 yes fixed to Hapag L. 35-37 m $27,000/d
Atlantic Monaco 2008 1022 600 yes extended to Cma Cgm 12-14 m $32,500/d
Vessel Name Built TEUs TEU@14 Gear Fixture Period Rates
Als Flora 2009 4275 2800 no extended to Cma Cgm 58-62 m $39,000/d
Spil Nisaka 2002 2474 1888 yes fixed to Cma Cgm 35-37 m $32,200/d
Songa Iridium 2008 2015 1568 yes fixed to Feedertech 35-37 m $29,000/d
Piraeus Trader 2006 1732 1288 yes fixed to Hapag L. 35-37 m $27,000/d
Atlantic Monaco 2008 1022 600 yes extended to Cma Cgm 12-14 m $32,500/d
Redigert 27.07.2021 kl 15:59
Du må logge inn for å svare
Alby
27.07.2021 kl 16:03
6817
Har dere tipset ledelsen, kanskje de er interessert . Kjøpe et parti og selge videre til oss ?
Hvis vi bet. på forskudd så ville du ikke brenne inne med et parti ?
banani
27.07.2021 kl 16:05
6821
Ja alle piler burde peke rett opp, men shipping og især container har fått seg en skikkelig korreksjon siste tiden, dette gjelder over dammen og i Taiwan hvor selskaper som Evergreen, Ming, Wan Hai har korrigert ca 40% siste uken(e). Forstå det som kan, inntjeningen er enorm med ordrereserver for lang tid. MPCC har i grunnen holdt bra stand etter duppen pga Dnb guidingen og nedsalget.
Nottet
27.07.2021 kl 16:11
6905
Det er helt riktig banani og er hovedgrunnen for at jeg kvier meg for å gå inn i MPCC for tiden. Selskaper som ZIM, Danaos og Navios er ned 6 % bare i dag. Komplett håpløst å forstå for en fersking som meg.
Redigert 27.07.2021 kl 16:12
Du må logge inn for å svare
velkjent
27.07.2021 kl 16:21
6846
Kan det skyldes strukturen? Hvis et rederi både driver skipene og står som befrakter, vil en dårlig utnyttelse av kapasiteten grunnet flaskehalser i systemet innvirke på lønnsomheten. Rederier, som ikke er innvolvert på befraktersiden har inntektene pr.dag og uavhengig av hvor mye varer som fraktes, slik som MPCC. Men dette har jeg ingen oversikt over, bare tenkte at det kunne være grunnen til at endel rederier har opplevd fallende aksjekurser.
Struts
27.07.2021 kl 16:43
6742
Kan muligens skyldes politikere også. MPCC leier ut eide skuter og tjener gull nå, de gir fullstendig blaffen i hva leietagere bedriver, så lenge disse betaler. Og det er IKKE smågutter som er der i blant heller. Et rederi kan selv drifte skip (selvfølgelig), men hos MPCC har de satt det ut til Wilhelmsen/Ahrenkiel (det man etter min lille mening kan kvalitets-kategorisere som AAA1+).
Politikere er en egen rase. Som (muligens G.B. Shaw) skrev en gang rundt forrige tusenårsskifte: He knows nothing; and he thinks he knows everything. That points clearly to a political career.
Politikere er en egen rase. Som (muligens G.B. Shaw) skrev en gang rundt forrige tusenårsskifte: He knows nothing; and he thinks he knows everything. That points clearly to a political career.
Redigert 27.07.2021 kl 16:51
Du må logge inn for å svare
velkjent
27.07.2021 kl 17:01
6710
Undervurder ikke politikerne! De er frekke og later som om de vet alt, og så lenge de klarer å innbille velgerne dette, synes suksessen å være sikret.
Veldig bra at du tar tak i dette med bestilling av T-skjorter, PSI! Jeg er på ferie og har latt det ligge så lenge. Jeg synes løsningen du kan tilby høres helt utmerket ut!
Når det gjelder logo og bull foran eller bak, lurer jeg på om det dreier seg om kunstnerisk frihet. Det er jo en del som mangler på at skipet ser ut som er vanlig containerskip, og da tenker jeg ikke på at oksehodet bidrar sterkt der :-). Så er spørsmålet om vi ønsker at det skal se ut om et vanlig skip eller ikke. For meg spiller det mindre rolle. Jeg tror også at personen som har laget logoen har tenkt at oksehodet er foran, i og med at det peker mot høyre. For meg er i alle fall det naturlig retning om jeg skulle tegnet skipet (gud forby…:-).
Kan du si noe om kunstnerens intensjon/tankegang, MdC81?
Når det gjelder logo og bull foran eller bak, lurer jeg på om det dreier seg om kunstnerisk frihet. Det er jo en del som mangler på at skipet ser ut som er vanlig containerskip, og da tenker jeg ikke på at oksehodet bidrar sterkt der :-). Så er spørsmålet om vi ønsker at det skal se ut om et vanlig skip eller ikke. For meg spiller det mindre rolle. Jeg tror også at personen som har laget logoen har tenkt at oksehodet er foran, i og med at det peker mot høyre. For meg er i alle fall det naturlig retning om jeg skulle tegnet skipet (gud forby…:-).
Kan du si noe om kunstnerens intensjon/tankegang, MdC81?
Redigert 27.07.2021 kl 17:44
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
27.07.2021 kl 18:02
6603
Jo kan være enig i den med kunstnerisk frihet, kanskje det til og med er vanskelig å få oksen til å se like flott ut foran da skipet jo er mye lavere der.
PSI- Investor
27.07.2021 kl 18:43
6477
Takk, fint å se slutninger!
Nye rater er på plass i regnearket. Slutningene må selvsagt gjøres men får de det til stipuleres nå overskudd pr aksje til 11,86 neste år og 16,95 i 2023. I midten av juni tror jeg det var så begynte vi å nærme oss 17 for begge årene til sammen. Nå er det altså samlet 28,81. Siden det fremdeles ikke ser ut til å stoppe skulle man tro at MPCC burde klare i alle fall noe i nærheten. Selv halvparten er jo ekstremt bra sett i forhold til kurs på 22.
Nye rater er på plass i regnearket. Slutningene må selvsagt gjøres men får de det til stipuleres nå overskudd pr aksje til 11,86 neste år og 16,95 i 2023. I midten av juni tror jeg det var så begynte vi å nærme oss 17 for begge årene til sammen. Nå er det altså samlet 28,81. Siden det fremdeles ikke ser ut til å stoppe skulle man tro at MPCC burde klare i alle fall noe i nærheten. Selv halvparten er jo ekstremt bra sett i forhold til kurs på 22.
Normalone
27.07.2021 kl 20:07
6219
Supply Chain Crisis Dramatically Worsens - vil vare lenger enn først forventet;
https://m.youtube.com/watch?v=MGTdZvyQVuc
https://m.youtube.com/watch?v=MGTdZvyQVuc
Med ca 28 kr i inntjening de neste par åra blir halleluja stemningen vedvarende. Snart kommer anbefalinger og oppjusterte kursmål. Ta plass for denne aksjen skal opp!
Ikke for å helle malurt i begret men havnekapasitet samt bytte av manskap for båtene kan lage trøbbel ..
Balje på tvers i Suezkanalen kan også lage trøbbel ...
Jeg er optimist men mørke skyer finnes.
Ingen investering er uten risiko men det kan jeg leve med .....
Balje på tvers i Suezkanalen kan også lage trøbbel ...
Jeg er optimist men mørke skyer finnes.
Ingen investering er uten risiko men det kan jeg leve med .....
Redigert 27.07.2021 kl 21:17
Du må logge inn for å svare
MdC81
27.07.2021 kl 21:27
5945
Jeg gav frihet til han som lagde logoen på hva han mener ser best ut . Mine tegneferdigheter har ikke utvikla seg siden barnehagen 🤣
Mulig jeg tolker deg feil, men havnekaos og "Baljer" på tvers er $$$ for MPCC. Men det var kanskje det du mente?
Jan Banan
27.07.2021 kl 21:59
5881
Jeg var på fest i sommer med en som jobber med nettopp det å drive mannskap ombord på skip, bytte av mannskap etc. Han fortalte meg det var hodebry, men at det var fint overkommelig. Etter å ha snakket med han mister jeg ikke absolutt ingen nattesøvn over malurten din. Det er også slik at MPCC bruker noen av de beste i faget, så de har nok orden i sysakene.
Forsinket losing av båt eller omvei p.g.a stengt Suezkanal er ikke uten kostnad.
Someone have to pick up the tab
Enn så lenge er det mere $$$ i kassa men på sikt kan dette blir trøbbel ...
Someone have to pick up the tab
Enn så lenge er det mere $$$ i kassa men på sikt kan dette blir trøbbel ...
Redigert 27.07.2021 kl 22:21
Du må logge inn for å svare
Normalone
27.07.2021 kl 23:21
5594
Ja - det er ingen tvil om at omvei pga stengt Suezkanal og havnekaos er positivt for ratene og inntjeningen til MPCC, hvilket du også nevner Fylla. Men hva mener du at det på sikt kan bli trøbbel? Regningen havner til slutt hos oss forbrukere (dyrere varer) - se videoen til YouTube jeg viste til tidligere i kveld/ettermiddag. Kan ikke se at dette vil skape trøbbel for MPCC - det er ikke slik at det blir mindre ettetspørsel etter varer (som må fraktes) fremover.
Redigert 27.07.2021 kl 23:21
Du må logge inn for å svare
Struts
28.07.2021 kl 06:04
5200
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 øker med 900’ aksjer, og har med det 70.81% av aksjene (pussig nok det samme som i går morges, så da ser man at av og til blir det surr i systemet). Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: State Street Bank minus 245’ (8,221’ totalt) og J.P. Morgan Securities ned 27’ (911’). Ellers bare et par mindre endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon opp 150’ (2,961’ totalt) og Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) opp 75’ (9,356’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.
Topp 50 øker med 900’ aksjer, og har med det 70.81% av aksjene (pussig nok det samme som i går morges, så da ser man at av og til blir det surr i systemet). Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: State Street Bank minus 245’ (8,221’ totalt) og J.P. Morgan Securities ned 27’ (911’). Ellers bare et par mindre endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon opp 150’ (2,961’ totalt) og Spiralen Holding (S. Morten Blix, Herkules Private Equity Fund) opp 75’ (9,356’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.
Nortraship
28.07.2021 kl 08:39
5184
South Africa port operations halted and workers reportedly put on leave after major cyberattack:
https://www.cnbc.com/2021/07/27/transnet-halts-port-operations-in-south-africa-after-major-cyberattack.html
https://www.cnbc.com/2021/07/27/transnet-halts-port-operations-in-south-africa-after-major-cyberattack.html
Nortraship
28.07.2021 kl 08:41
5208
Shipping prices may be heading higher but are ‘not super yet,’ analysts say
PUBLISHED WED, JUL 28 20211:23 AM EDT
https://www.cnbc.com/2021/07/28/shipping-prices-to-continue-rising-but-not-a-supercycle-yet-analysts.html
PUBLISHED WED, JUL 28 20211:23 AM EDT
https://www.cnbc.com/2021/07/28/shipping-prices-to-continue-rising-but-not-a-supercycle-yet-analysts.html
Bra og sjå at dei største øker litt også og at container indeksene stadig stiger mot nye høyder. Ha ein flott sommardag rundt i det ganske land, uansett om den tilbringes på land eller sjø! ☀️
Redigert 28.07.2021 kl 09:17
Du må logge inn for å svare
Denne dreier seg vel om tørrbulk. Vi har så absolutt passert «gamle høyder» hva rater angår i container.
Jan Banan
28.07.2021 kl 09:56
6804
Dette gjelder ASK hos DNB - en headsup!
For over en mnd siden gjorde jeg en venn oppmerksom på reglene rundt ASK. Personen har konto hos DNB. Personen hadde satt inn flere beløp på ASK og det viste seg at DNB ikke hadde registrert de alle innskuddene slik at man bare kunne ta ut en del av beløpet man satte inn uten å måtte skatte.
I går var det min tur til å se om DNB har ryddet opp i dette.
27.7.2021 - NOK 48.548,- jeg kunne ta ut uten å måtte skatte.
Så setter jeg inn NOK 10.000,- (27.7.2021)
28.7.2021 - NOK 48.548,- er beløpet jeg kan ta ut uten å måtte skatte. Ingenting har endret seg.
Dette er en meget alvorlig sak og jeg oppfordrer alle som bruker ASK hos DNB til å sjekke egne kontoer og si ifra til DNB om det er missmatch.
Jeg bruker stort sett Nordnet til aksjer.
For over en mnd siden gjorde jeg en venn oppmerksom på reglene rundt ASK. Personen har konto hos DNB. Personen hadde satt inn flere beløp på ASK og det viste seg at DNB ikke hadde registrert de alle innskuddene slik at man bare kunne ta ut en del av beløpet man satte inn uten å måtte skatte.
I går var det min tur til å se om DNB har ryddet opp i dette.
27.7.2021 - NOK 48.548,- jeg kunne ta ut uten å måtte skatte.
Så setter jeg inn NOK 10.000,- (27.7.2021)
28.7.2021 - NOK 48.548,- er beløpet jeg kan ta ut uten å måtte skatte. Ingenting har endret seg.
Dette er en meget alvorlig sak og jeg oppfordrer alle som bruker ASK hos DNB til å sjekke egne kontoer og si ifra til DNB om det er missmatch.
Jeg bruker stort sett Nordnet til aksjer.
Kommer dere til å ta det opp med dem? Blir interessant å få vite svaret dere får.
Jan Banan
28.07.2021 kl 10:54
6603
Min venn gjorde det, de endret beløpet og beklagde seg for feilen. Jeg snakket med dem i dag, de sa det kunne være at beløpet ble registrert ila dagen men at det burde vært gått igjennom. De har jo tider på omkring 00.05, 08:30 og 10:00 hvor maskineriet skal gjøre slikt for dem. Jeg fikk et nummer jeg skulle ringe om det ikke endret seg. Jeg mener også at det kan være feil på mitt skattefrie uttaksbeløp fra før, men synes DNB's transaksjonsoversikt er litt rotete på ASK til at jeg finner ut av det med sikkerhet. Med et rundt beløp som 10k og at jeg er bevisst over feilen er det enklere å finne ut av det.
Som flere av oss har vært inne på før: DNB vet at konsernet er størst i landet, og kulturen gjør at slike ting som du opplever, desverre skjer i betydelig skala, uten at noen egentlig bryr seg i DNB. Det er min erfaring etter flere tiår som kunde. Det dom kan hjelpe, er en massiv kritikk her inne. Her er det mange pengesterke kunder av DNB som benytter andre meglere. Tyngde gir makt!
Redigert 28.07.2021 kl 13:21
Du må logge inn for å svare
viggi87
28.07.2021 kl 13:21
6267
Nye forward-slutninger. Ikke relatert til MPCC, og ikke i selskapets segment, men gjengir likevel
To på 9500 TEU har fått 72 700 USD hver på treårskontrakter som begynner om et år.
En 1000 TEU får 15000 USD i 2. kvartal neste år for to år.
To på 9500 TEU har fått 72 700 USD hver på treårskontrakter som begynner om et år.
En 1000 TEU får 15000 USD i 2. kvartal neste år for to år.
Pengene renner inn i havnene også.
https://container-news.com/hph-trust-profit-skyrockets-in-2021-first-half/
https://container-news.com/hph-trust-profit-skyrockets-in-2021-first-half/
Redigert 28.07.2021 kl 14:47
Du må logge inn for å svare
Takk viggi 87, veldig interessant! Dette bekrefter for det første at de som trenger skip ikke tror/tar sjansen på at markedet snur innen neste sommer. Det viser også hvilke fantastiske muligheter eierne har. De kan, om de spiller sine kort riktig, sikre gode langsiktige kortkontrakter med oppstart neste år en gang, og så "melke" det ekstremt gode markedet som er nå for korte kontrakter. Da snakker vi!
Redigert 28.07.2021 kl 14:50
Du må logge inn for å svare
china
28.07.2021 kl 14:57
6024
Kursen reflekterer ingenting av det som blir sagt på denne tråden!! Hvor lenge skal den vake rundt ?
Tålmodighet er en prøvelse.
Skal nok «vake rundt» enten til folk kommer hjem fra ferie eller til noen dager før Q2 presentasjonen.
Skal nok «vake rundt» enten til folk kommer hjem fra ferie eller til noen dager før Q2 presentasjonen.
Redigert 28.07.2021 kl 15:06
Du må logge inn for å svare
For den som ikkje følger så nøye med, her finner du ein liten oversikt over utviklingen i rater i container segmentet:
https://harpex.harperpetersen.com/harpexVP.do
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp
EPS for dei to kommende årene ligger i området 25-30 kr/aksje, utbytter vil komme. Skipsverdiene er kraftig stigende. Ekstremt høge rater blir oppnådd på korte kontrakter og på kontrakter over 2-5 år blir det fortida oppnådd rater som gir igjen gjerne 5-7x break even.
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#gid=124036591
Kursmålene som ligger inne, er i området 30-31 kr/aksje. Sjølv DNB sitt beskjedne kursmål ligger over dagens kurs.
https://www.mpc-container.com/
Så får den enkelte vurdere. Men personlig trur eg ikkje ein bør vente til storfiskene oppdager kva som virkelig er i gjerdet her dei kommende årene.
https://harpex.harperpetersen.com/harpexVP.do
https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp
EPS for dei to kommende årene ligger i området 25-30 kr/aksje, utbytter vil komme. Skipsverdiene er kraftig stigende. Ekstremt høge rater blir oppnådd på korte kontrakter og på kontrakter over 2-5 år blir det fortida oppnådd rater som gir igjen gjerne 5-7x break even.
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/htmlview#gid=124036591
Kursmålene som ligger inne, er i området 30-31 kr/aksje. Sjølv DNB sitt beskjedne kursmål ligger over dagens kurs.
https://www.mpc-container.com/
Så får den enkelte vurdere. Men personlig trur eg ikkje ein bør vente til storfiskene oppdager kva som virkelig er i gjerdet her dei kommende årene.
Redigert 28.07.2021 kl 15:32
Du må logge inn for å svare
LPGfan
28.07.2021 kl 15:28
5926
Ser at den følger Hovedindeksen slavisk de siste dager. De fleste TIPPER vel den vil holde seg rundt disse nivåer til oppunder Q2. Da tar nok markedet innover seg guiding fra selskapet og kommer helt sikkert nye oppdateringer fra husene. Men ganske frustrerende at rateøkninger og gunstige slutninger ikke har noen kursdrivende effekt. Kommer !:)
Londonmannen
28.07.2021 kl 15:33
5970
Det er jo veldig logisk at kursen ligger flat/går ned når ratene skyter til himmels.
Hvis penga renner inn så bør det komme noe utbytte
Akutt Bistand
28.07.2021 kl 16:02
5965
Det er nylig sluttet 3 x ganske gode kontrakter. Hvor mange til skal sluttes før Q2? Ser utifra excel-arket at det skal sluttes 15-20 nye kontrakter før 2021 er omme.
Så lenge ikke kontraktene er signert kan ingenting håndfast meldes. Jeg vet at dette selvfølgelig vil gå i orden, men ingenting er bankers før kontraktene er spikret.
Jeg for min del er mest spent på Q1 2022. Det er da man kan høste fruktene av en forhåpentligvis voldsomt høst med ca. 20 gode kontrakter spikret.
Så lenge ikke kontraktene er signert kan ingenting håndfast meldes. Jeg vet at dette selvfølgelig vil gå i orden, men ingenting er bankers før kontraktene er spikret.
Jeg for min del er mest spent på Q1 2022. Det er da man kan høste fruktene av en forhåpentligvis voldsomt høst med ca. 20 gode kontrakter spikret.
Teps
28.07.2021 kl 16:11
5939
Containeraksjene starter sterkt i statene. ZIM opp 7% nå på forholdsvis høyt volum. De andre +/- 3%
Redigert 28.07.2021 kl 16:12
Du må logge inn for å svare
Normalone
28.07.2021 kl 16:12
5985
Med så stor etterspørsel og en leser om at det vil ta lang tid før tingene normaliserer seg (samt at det er få feedere som er i bestilling), vil leietakerne selvfølgelig være interessert i å inngå avtaler som først starter til neste
år (sikrer dem skip for en lengre periode). Dette setter faktisk MPCC I en unik situasjon - ved at en også kan dra nytte av det ekstreme markedet og allerede i dag inngå lange kontrakter for skipene hvor kontraktene/slutningene går ut neste år. Det betyr at en kan inngå kontrakter i dag med eventyrlige rater som i realiteten varer fire år frem.
år (sikrer dem skip for en lengre periode). Dette setter faktisk MPCC I en unik situasjon - ved at en også kan dra nytte av det ekstreme markedet og allerede i dag inngå lange kontrakter for skipene hvor kontraktene/slutningene går ut neste år. Det betyr at en kan inngå kontrakter i dag med eventyrlige rater som i realiteten varer fire år frem.
Redigert 28.07.2021 kl 20:48
Du må logge inn for å svare