MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2442073

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Helg11
30.07.2021 kl 10:47 7911

ConTex: tirsdag og torsdag.
Harpex : fredag
NetromK
30.07.2021 kl 10:47 7959

New ConTex kjem tirsdag og torsdag.
Harpex kjem fredag.
velkjent
30.07.2021 kl 10:52 7931

Beklager!
Slettet bruker
30.07.2021 kl 11:26 7772


Vi er nå i en posisjon hvor kursene kan stige mye på kort tid. Derfor gikk jeg inn med de siste slantene mine i dag.
Slettet bruker
30.07.2021 kl 11:36 7720

For den index-glade. Alt peiker oppover.
Fraktkostnad Shanghai-Rotterdam: Opp 640% siste året.

https://www.drewry.co.uk/supply-chain-advisors/supply-chain-expertise/world-container-index-assessed-by-drewry
RedRabbit
30.07.2021 kl 12:18 7556

Solen skinner og vi går en flott høst/vinter i møte, basert på den infoen vi besitter idag. Hva skjer med psyken til våre med-redere, når dagen kommer og ratene begynner å synke? Skuta synker jo ikke med det første, basert på gode og lange kontrakter. Vil man sikre seg på en høyere kurs og droppe utbytte utbetalinger eller få med seg utbyttene og en eventuell lavere kurs? Lav inngang på ca 6,- (takket være Kbkristi) gjør at jeg ihvertfall sitter gjennom 22/23.
Bullco
30.07.2021 kl 13:13 7380

I følge grafen på:
https://fbx.freightos.com/
så er ny FBX 30.7. På 8516. Opp fra 6764
Kan det stemme?????
Redigert 30.07.2021 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
Bullco
30.07.2021 kl 13:13 7403

I følge grafen på:
https://fbx.freightos.com/
så er ny FBX 30.7. På 8516. Opp fra 6764
Kan det stemme?????
Redigert 30.07.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Kaga
30.07.2021 kl 13:46 7349

Det er nå iallefall det det står der, så det bør vel stemme? I så fall en økning på 25,9% siden forrige fredag. Det var da voldsomt ... Varer-til-jul-panikken som setter inn?
Redigert 30.07.2021 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2021 kl 13:52 7345

Da tar ein helg fra børs og nyheter. Noko seier meg at August 2021 vil bli MPCC’s måned. God fredag og helg i møte til alle og einkvar.
Struts
30.07.2021 kl 14:02 7315

Verdier. S&P-markedet er (også) nå tilnærmet agurk-lukket (bortsett fra de vanlige under-rapporterte salg/verdier), så får jeg ikke noen nye relevante salg (utover de jeg fikk i løpet av uken som oppjusterte de største enhetene med $ 5 m hver) i løpet av helgens ukerapporter er det like greit å kjøre på med (egne, ok, det er jo som vanlig - sukk) antatte oppjusteringer. Melder meg herom i så fall.
Redigert 30.07.2021 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
30.07.2021 kl 15:02 7129

I den grad aug og september er peak season i containersegmentet, og markedet allerede før peak season ercektremt stramt, så kan vi vel vente at årets peak season blir noe helt ekstraorinært vilt og uforutsigbart. Eller?
Redigert 30.07.2021 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
NetromK
30.07.2021 kl 15:35 7057

Harpex opp 5%. 1100 TEU opp 10% på ei veke.

https://harpex.harperpetersen.com/harpexVP.do
Teps
30.07.2021 kl 15:36 7077

Noen som har tenkt litt rundt hvorfor selskapet økte lånerammen fra 40 til 70 mill? Burde ikke kontantstrømmen vi forventer være mer enn nok for å dekke det de beskriver som behov? Kan det være at de allerede ønsker å betale utbytte etter Q2 eller at kontantstrømmen er mye lavere enn antatt….let the speculation start
Regner selv med at det er så billig å låne at det er finansielt uansvarlig å ikke låne :)
PSI- Investor
30.07.2021 kl 15:45 7099

De skal jo betale for den delen av Songa som ikke gjøres opp med aksjer så jeg syntes det var litt rart at det ikke kom noe om det med det samme
velkjent
30.07.2021 kl 16:05 6977

Nyutstedte aksjer utgjør ca. 800M NOK. Økte lån tilsvarende og resten skulle betales kontant, tils, ca. 1,8 Bl.NOK. De "gamle lånene " har renteføtter på 3,5 til 4,75% pa og opptatt for 3-4 år siden. Et mindre lån på $ 29 M og rente 3.5% forfaller i april-22, mens det største på $ 204M har rente 4,75% og forfaller i sept. -22. Er enig i at de gode inntjeningsforholdene pt. burde tilsi bedre lånebetingelser og etablering av en mer rasjonell kapitalstruktur, dvs. mer fremmedkapital.
Londonmannen
30.07.2021 kl 16:51 6780

Ikke uventet så endte MPCC dagen i pluss. Sluttkurs kr22,90, som også er dagens høyeste omsetningskurs, legger et meget godt grunnlag for inngangen i august. En måned som kan komme til å vise seg særdeles lukrativ for MPCC aksjonærene. Ufattelig at man i slutten av juli, etter tidenes ratepppgang i containersegmentet får handle MPCC til kurs under kr 30,-. Men slik er det. God helg!
Redigert 30.07.2021 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Struts
30.07.2021 kl 16:52 6857

Har (som vanlig) ikke peiling, men det er det med bedre lånebetingelser som markedet satte pris på. $ 40m av de 70 er da nedbetalt, så da har de til rådighet $ 30 m. Ut fra børsmelding tolker jeg det (rett eller feil) at de kommer til å bruke det på oppgraderinger av skuter. Som kjent er en relativt stor del av flåten bygget i 2006, altså programforpliktet til å gå gjennom hovedklasse i løpet av 2021. Det koster (mitt estimat $ 1 mill minimum pr enhet, pluss diverse Covid-kostnader). De er IKKE ute etter å kjøpe flere enheter (håper jeg, med utgangspunkt i at ETT skip nå koster mer enn flere for bare noen uker/måneder siden), men jeg tar stadig vekk feil.

Utbytte før q3 tror jeg heller ikke på (men tar gjerne feil her også).

Det er billig å låne, men for selskaper som går kraftig med underskudd er det IKKE billig. For MPCC er nå situasjonen reversert fra i fjor da de ikke bare blødde men også ble årelatet, så nå blir det mer rimelig. Det er som i livet, det er dyrt å være fattig. Har du god økonomi løper bankene etter deg, hvis ikke er du hensatt til disse, vel - andre alternativer.

Riktig god helg uansett!
Redigert 30.07.2021 kl 17:03 Du må logge inn for å svare
NetromK
30.07.2021 kl 20:20 6505

Ny oversikt over kor mykje Harpex har stige sidan botnen i fjor sumar og til no, samt frå nyttår og til no.
Nesten 1000% for 4250 TEU frå botnen og til i dag.1100 TEU tar prosentiv sterkt innpå dei andre ratene etter nyttår, og spesielt siste månad og to.

https://www.dropbox.com/s/6fgbia9x8dtfbah/MPCC_Harpex300721.jpg?dl=0
Londonmannen
30.07.2021 kl 20:37 6452

Jeg tror heller ikke vi får noe utbytte etter Q2. Det er tidligere uttalt at utbytte er noe ledelsen vil se på i slutten av Q3 når de har en bedre oversikt over inntjeningen i 2021/22. Men at det blir utbytte, og rause sådanne, det tror jeg ikke vi kan være rimelig sikre på. Og i den grad man tviler bør man ta seg en titt på regnearkene til Helg11.
NetromK
30.07.2021 kl 21:14 6385

Eg finn denne frå 15.07.21 som siste
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2021/07/New-ConTex-Commentary-2021-week-28.pdf

Ser at i Helg11 sitt rekneark ligg 08.07.21 rapport.
Struts
30.07.2021 kl 21:44 6299

Noen rapporterte slutninger gjennom uken fra Seasure. Føler også nå jeg har grunnlag (om enn spinkelt) til å foreta oppjusterte verdianslag for hele flåten (75 skip) pluss E. Russ, vil jobbe med det i morgen og satser på revidert liste søndag 1. august. Tilbake til slutningene:

=COSCO Guangzhou= Post P 9469 Hyundai HI 2006 - CNR - 3 yrs USD 72700
=COSCO Ningbo= Post P 9469 Hyundai HI 2006 - CNR - 3 yrs USD 72700
=ALS Flora= Pmax 4275 Samsung 2009 - CMA CGM - 5 yrs USD 39000
=Derby D= Pmax 4253 Samsung 2004 - CMA CGM - 5 yrs USD 36750
=Independent Pursuit= Sub P 2546 Jiangsu Yangzijiang 2007 - Ocean Network Express - 2 yrs USD 40000
=SPIL Nisaka= Sub P 2474 P+S Werften 2002 - CMA CGM - 3 yrs USD 32000
=Hansa Duburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2012 - TS Lines - 3 yrs USD 28500
=Hansa Fresenburg= Handy 1740 Guangzhou Wenchong 2013 - TS Lines - 3 yrs USD 28500
=Piraeus Trader= Handy 1732 Guangzhou Wenchong 2006 - Hapag Lloyd - 3 yrs USD 27000
=Hansa Colombo= Handy 1706 Wadan Yards MTW 2007 - Wan Hai Lines - 3 yrs USD 27900
=EF Emma= Handy 1698 Nordic Yards 2008 - Feedertech - 39 mths USD 24950
=AS Roberta= Handy 1440 P+S Werften 2006 - Bengal Tiger Lines - 2 yrs USD 24000
=New York Trader= Feedermax 1083 Damen Okean 2004 - CMA CGM - 1 yr USD 35000
=A Aso= Feedermax 1060 Hakata Zosen 2009 - Sealand - 5 mths USD 32000
=Atlantic Monaco= Feedermax 1050 Anadolu 2008 - CMA CGM - 1 yr USD 32500

PS. Aner allerede nå at verdiøkninger siden sist (03.07.21 innbiller jeg meg) utover de nylige oppjusteringene av de største enhetene vil bli nesten sinnssykt mye. Hadde riktignok håpet på oppjusteringer i området $ 200-250 mill, men nå kan det se ut som vi snakker om en oppjustering på muligens over $ 0.5 milliarder (som vanlig basis T/C-fri levering)! Har aldri opplevd maken, og kan ikke tenke meg at jeg vil oppleve noe i nærheten heller i resten av min krakilske levetid. Vel, melder meg som sagt...
Redigert 30.07.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
30.07.2021 kl 22:48 6154

Takk! Kanskje de også har en liten sommerferie

Og takk til Struts også!
Alltid fint å se slutninger, og det skal bli fint å få oppdaterte skipspriser!
Helg11
30.07.2021 kl 23:26 6059

Takk Struts,
Flotte slutninger på både Ernst Russ og MPCC (og forsåvidt de andre skipene). Og ikke minst spennende med kommende verdiøkninger... Dette er nok "once in a lifetime" for flere enn deg.

PSI: Jeg tror det er litt feriestemning rundtforbi (Pareto, ConTex etc), så blir nok mer action i ukene fremover.
Helg11
31.07.2021 kl 08:22 5672

ConTex ukeskommentar:
Another warm summer week passed by, in a continually hot container market. Activity was still limited
since no spot/prompt ships are around, with the smallest feeders by far the most active segment as
here we arill see some available tonnage in the not to distant future. This is also reflected in this week’s
ConTex development, with significant improvements in the 1100 TEU and 1700 TEU segments. It is to
be expected that the feeder sizes will improve in the weeks to come. As seen throughout the year,
periods are becoming longer and rates stronger on a fixture to fixture basis. The market is also still
being influenced the "newcomers" to the market, being freight forwarders and shippers, trying to
secure tonnage by increasing numbers for "short" term fixtures. It seems that there is still no sign of a
slowing market, as people are slowly coming back from holidays in the next week or two, it is inevitable
that activity will continue, with various market players trying to secure tonnage for the remainder of
the year. This week’s ConTex confirms the positive trends in basically all vessel size segments. The
demand is there for smaller feeders up to post Panamaxes and, up to now, there are no signs that it
will change any time soon.
Struts
31.07.2021 kl 08:28 5672

Ok, har sett mer på verdiene. Det ser ut som det blir en MEGET pen oppgang, men jeg ønsker ikke å gå ut med så sinnssyke estimater som jeg forespeilet meg selv i går. Jeg må være konservativ, og heller holde litt igjen. Dessuten er de minste enhetene (under 2000 TEU) vanskelige å estimere. Dvs mer vanskelig enn de rundt 2500-3000 TEU, og også et par av de største (eksempelvis M/V =STRALSUND= 3,421 TEU Bgt 2014 som jeg har valgt å opprettholde tidligere verdi på $ 53 mill for). Av den enkle grunn at sistnevnte allerede er (langt) over N/B estimater (riktignok da levering 2023-2024, så det kan forsvares).

Og selv om jeg må finregne på det, lander totalverdien for MPCC-flåten på rundt $ 1646,85 mill (mot $ 1280,05 begynnelsen juli), totalverdi minus 50% av J/V-skutene $ 1523.225 mill, Songa-flåten $ 356,65 mill (mot $ 289.2 begynnelsen juli).

Total flåteverdi MPCC+Songa minus J/V-andel skulle således havne i området rundt $ 1879.875 mill (mot 1569.25 mill begynnelsen juli), en oppgang på i overkant av $ 310 millioner. Det er jo brukbare beløp det også...
gandhi-21
31.07.2021 kl 08:38 5705

Bra jobba Struts; NAV på opp mot kr 40 per aksje.
Ærligtalt
31.07.2021 kl 09:01 5658

💥💥💥💥💥💥💥💥
Londonmannen
31.07.2021 kl 09:26 5568

Struts
Takk for dine glimrende og opplysende innspill. Med relasjon til økningen av den beregnede flåteverdien så er det veldig interessant å se på hva som har skjedd med aksjekursen i løpet av juli. MPCC avsluttet juni på sluttkurs kr 28,- og sluttkurs i juli på kr 22,90, eller en nedgang på 18,21%.

Den observante leser vil også vite at ratene har beveget seg med rakettfart mot himmelen i samme tidsrom. Og som om ikke det var nok, så har MPCC 20+ skip som de skal slutte nye kontrakter for i resten av 2021.

Man må ikke akkurat være rakettforsker for å skjønne at de faktiske realiteter knuser gjeldene guidinger og Anal-ytikere sine kursmål. Det er et begrep som sier «som å plukke penger på gata». Kjenner ikke til noe case der dette passer bedre enn i tilfellet MPCC.

Personlig kan jeg ikke skjønne annet enn at MPCC står fremfor en alvorlig reprising og at nettopp reprising vil prege MPCC kursen utover i august 2021. Og denne gangen forhåpentligvis med riktig fortegn.

Fortsatt god helg! Lykke til i august! Hold på hatten, parykken og løstennene for vi går inn i en måned som kan bli heftig!
Londonmannen
31.07.2021 kl 09:30 5575

Og Merk; det er basert på en konservativ verdivurdering! Så kan man jo undre seg over hvorfor kursen ligger og roter nede på nedre halvdel av 20-tallet. ;-))
Struts
31.07.2021 kl 09:40 5659

Takker til alle! Har finregnet litt til, og ikke at det betyr så voldsomt mye, men tror jeg kommer til å plusse på $ 7 mill for 2 av Songas skip, så da blir total-tall tilsvarende noe høyere (setter =STRALSUND= til $ 55m) . Men kommer som sagt tilbake med fullstendig oversikt for alle 75 enhetene i morgen.

Minner for ordens skyld om at alle verdianslag vil være på basis forholdsvis prompt T/C-fri levering.
Redigert 31.07.2021 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Normalone
31.07.2021 kl 11:57 5320

Tusen takk Struts. Du skriver at verdianslaget vil være basert på T/C- fri levering, dvs. skip uten kontrakt. I dagens markedet - vil ikke skipets verdi blir høyere dersom en har en langsiktig kontrakt med høye rater? F.eks - det skipet MPCC inngikk til rater USD 70 000 (1 år) leste jeg ville på dette ENE året ha en fortjeneste tilsvarende 2.5 ganger verdien av skipet?

Ellers har jeg også registrert det samme som Londonmannen - at i Juni hvor ratene har steget til himmels og MPCC også har inngått slutninger med eventyrlige rater - har kursen falt med nesten 20 %...

Jeg leste på FB siden at det nesten bare er MPCC som har ledige skip i 2021 (er vel ca 20 skip som skal inngås nye kontrakter), altså de andre selskapene har allerede inngått kontrakter for sine skip for 2021 (og for lengre perioder). Er det noe som kan bekrefte/avkrefte det? Hvis det stemmer - og vi er på vei inn i den mest hektiske perioden - har MPCC veldig gode kort på hånden....

Jan Banan
31.07.2021 kl 12:17 5237

Her ser vi DNB's analyse falle i grus 1 mnd senere.... "DNB sa når Yantian åpner vil det løse seg". Resten av shipping verdenen sa "Nå vil vi få port congestions i US og Europa".
https://www.freightwaves.com/news/us-ports-face-peak-season-gridlock-plus-as-anchorages-fill
NetromK
31.07.2021 kl 13:09 6807

Eg ville tenkje at både skip utan kontrakter/på veg av og skip med veldig gode kontrakter oppnår omtrent same pris då begge vil kunne tjene inn skipet relativt fort.
Kva som er best av supergode kortare kontrakter og gode lengre kontrakter veit ein ikkje før etterpå.
Er skipet derimot på ei middels til dårleg kontrakt endå eit stykke fram i tid vil nok det dra prisen noko ned.
Alby
31.07.2021 kl 13:36 6730


Bør ikke selskapet nå sende ut en positiv pw, da de forventes inntekter godt over forventet ? Eller er jeg på bile veier ?
PSI- Investor
31.07.2021 kl 13:38 6783

Takk for ukeskommentar, og for oppdateringer av skipsverdier!!!
Når vi ser på NAV med nye skipsverdier må jo gjelda trekkes fra.
Er det noen som har oversikt over hva den er nå inkludert gjeld i forbindelse med kjøp av Songa?
Den var vel 260 mill dollar etter Q1?
Normalone
31.07.2021 kl 13:39 6880

Takk NetromK. Jeg tenker også at dette vil kunne slå begge veier - i den forstand at skip med bedre (lange) kontrakter enn det man kan få i markedet (på tidspunkt skipet overdras) vil kunne dra opp verdien, mens verdien blir lavere dersom skipet har en dårligere kontrakt sml med hvilke rater en kan få i markedet.
PSI- Investor
31.07.2021 kl 13:40 7063

En skulle tro det, og de har jo også tidligere oppdatert utenom kvartalspresentasjonene.
Mulig det nå er lov å skylde litt på ferie.
Men det kan godt være det kommer noe temmelig snart. Uansett ikke lenge til 19. august heller.
PSI- Investor
31.07.2021 kl 13:43 7253

Det er jo nå aktører i markedet som kjøper dyre skip fordi de vil bruke dem selv til eget behov, altså ikke tradisjonelle skipseiere.
Disse vil sikkert ikke ha skip som har lange kontrakter.
Men dersom også disse skulle begynne å kjøpe skip som de først kan bruke om lang tid er det jo sikkert et godt tegn.
Normalone
31.07.2021 kl 13:44 7276

Takk Helg11. Jeg biter meg særlig merke i følgende;

"This is also reflected in this week’s
ConTex development, with significant improvements in the 1100 TEU and 1700 TEU segments."

"It seems that there is still no sign of a
slowing market, as people are slowly coming back from holidays in the next week or two, it is inevitable
that activity will continue, with various market players trying to secure tonnage for the remainder of
the year."

"The demand is there for smaller feeders up to post Panamaxes and, up to now, there are no signs that it
will change any time soon."

Redigert 31.07.2021 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
31.07.2021 kl 13:59 7248

Angående t- skjorter/ logo:

Det slo meg plutselig at det kanskje begynner å bli litt dårlig tid. Vi går vel for utkast nr 2 da?
Jeg kan bestille 50 stk logoer og dersom ikke alle blir kjøpt dekker jeg resten. Jeg skal uansett ha 6 stk selv.
Da kan dere andre bestille av de 44 resterende, men dere må da selv bestille på firmaet, velge modell, størrelse og farge.
Det blir jo satt opp en enkel standard som nevnt.
Jeg kommer tilbake med full info neste uke.
velkjent
31.07.2021 kl 14:12 7237

Pr. 31.3. var rentebærende gjeld på $ 287 M fordelt på tre lån.
Jeg kjenner ikke til hvordan kjøpet av Songa ble finansiert i detalj, men forstod at det var en kombinasjon av nye aksjer, refinansiering av lån, utvidede krditrammer (det siste muligens for å ha fleksibilitet) og bruk av egen kontantbeholdning ($32,4 M, og sikkert større når dealen skal gjøres opp). $ 263 M av gjelden hadde rentefot på 4,75% og er muligens reforhandlet.
PSI- Investor
31.07.2021 kl 15:05 7202

Så gjelden etter Songakjøpet er i området 350-360 mill dollar antagelig da?
Minus alt som daglig kommer inn.