MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349944

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
05.08.2021 kl 12:16 6446

Fin dag, ser ut som om kbkristi endelig har fått litt fart på bobilen, han må vel ha vært innom autobahn med fri fart en stund i dag?
Redigert 05.08.2021 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2021 kl 12:19 6440


Se det, ja, fru Blystad har altså kjøpt aksjer også til kurser på kr. 23-tallet, hvilket styrker min teori om at familien synes aksjene har vært altfor billige. Du skal ha sterk tro og god ryggrad for å handle stort i en aksje som på deres kjøpstidspunkter allerede hadde steget over 600%.....

Aas er veldig god og har vært min favoritt i mange år, men nå har jeg begynt å innta Carlsberg små, de er supergode!

Øl / vin / brennvin før kl. 13,00 eller før kl. 17.00 for den saks skyld?
Engelskmennene som har vært eksperter på gin/tonic og afternoon tea i hundrede år, har vært opptatt av tidspunktet for når man skal ta sin første drink.
"Smaker det med en gin/tonic før afternoon tea da?" "A gin/tonic always taste good!"
Slettet bruker
05.08.2021 kl 12:24 6413

Hvor mange aksjer har egentlig Blystadfamilen til sammen?
Blir så store Blystad nå at de endrer navnet til Münchmeyer Petersen Blystad Capital Containerships ASA, MPBCC ;-)
Slettet bruker
05.08.2021 kl 12:28 6447

Fint og sjå at f.eks Blystad familien kjøper seg opp og har tro på aksjen, markedet og selskapet. Med triggerne som ligger i pipelinen framover, Q2,Q3, ny guiding, nye kontrakter som skal inngås i det sterkeste markedet nokon gang etc., trur eg personlig at aksjen kan dobbles i verdi fram mot jul i år. Når det blir kjent for allmuen inntekten og utbyttene som kommer i årene framover, vil dette føre til at fleire storfisker får mønstringsbok for ein fin seilas. Dei 4-5 kommende månedene er normalt de travleste mtp. frakt av vare i container, som også vil være ratedrivende i dagens marked, der ledige skip er en stor mangelvare.
Redigert 05.08.2021 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
Alby
05.08.2021 kl 12:50 6402


Endelig en fornuftig ølkommenter, velkommen i Carlsbergfamilien 🇳🇴🇳🇴🇩🇰🇩🇰
atdnshinc
05.08.2021 kl 13:29 6257

Enda en interessant artikklel for oss som har lastet opp med MPCC aksjer; Artikkelen er hentet fra dagens Tradewinds - det hjelper ikke å bygge flere skip med mindre infrastruktur i havner osv forbedres:

Long-term box rates enter uncharted waters in 'crazy market'
Largest ever increase as contract rates jump by nearly one-third
5 August 2021 10:56 GMT UPDATED 5 August 2021 10:56 GMT
By Ian Lewis

in London
Long-term container freight rates are rising faster than ever.
The contract rate surged by a massive 28.1% in July, the largest ever monthly increase, according to Xeneta Shipping Index (XSI).
The hike eclipses the previous record set in May 2019, which registered an 11.1.% increase.
“This is a truly breathtaking development,” said Patrik Berglund, chief executive of Oslo-based Xeneta.
US regulators probe new liner congestion surcharges
“We’ve seen a combination of high demand, under capacity and supply chain disruption driving rates ever higher this year, but nobody could have anticipated a hike of this magnitude."
"The industry is in overdrive,” he said.
Redress the balance
Freight rates are rising on the back of demand, vessel delays and a resulting shortage of capacity.
That has helped push up long-term rates by 76.4% in 2021, according to the XSI.
Shippers are likely to have to live with the problem in the short term, analysts believe.
Reports that 300 containerships have been ordered this year to redress the balance will not solve the problem.
That is partly because most of the vessels will be delivered in late 2023 and in 2024, said Danish analyst Sea-Intelligence.
It is also because “injecting more vessels compound the bottleneck problems in ports, effectively increasing the delay time,” it added.
“The resolution has to come from solving the congestion problems on the landside."
“This does not only imply solving the congestion in the ports, but also the hinterland infrastructure related to trucks, chassis, rail, etc,” said Sea-Intelligence.
“It’s difficult to see — unless something radical transpires — any relief on the immediate horizon for the shipper community,” Berglund added.
“Quite frankly, I’ve never seen anything like it."
Europe leads the way
Long-term freight rates have risen on the back of price increases for European imports.
Contracted imports to Europe spiked by 49.1% in July, driving prices to an all-time high, according to XSI.
That was pushed higher by spot market, where freight rates rose to $13,000 per 40-foot equivalent units (feu).
AP Moller-Maersk, led by chief executive Soren Skou, has revised its full-year guidance for 2021 upwards. Photo: Maersk Group
Exports from Europe also recorded their largest ever monthly increase, up by 16%.
The Far East indices reported a record-breaking 24.2% rise in exports, while imports edged up by 7.3%.
The US figures revealed a 17.7% surge in imports, representing an all-time high.
Despite a "crazy market", long-term contracts are mostly being honoured by carriers, Berglund said.
That reflects an improvement on recent months, when the fear of rolled cargoes and broken agreements was front of mind for a stressed shipper community, he added.
“However, bear in mind that volume flexibility is totally gone, with shippers committing to maximum quantities to secure positions onboard,” he said.
Rate increases underplayed
The surge in contract rates is predicted led to further bumper profits in the second half of the year.
That led liner operators Hapag-Lloyd and Maersk last week to increase their earnings forecasts.
“For the time being carriers have the fundamentals firmly in their favour and are enjoying time in the sun,” said Berglund.
Higher revenues have also led carriers to shift more capacity to the east-west trades to benefit from booming rates, according to Alphaliner.
The share of global cellular fleet deployed on all east-west mainline trade routes has risen from 38.5% in July 2020 to 45.9% in July 2021, it said.
There are even indications that some rate indices have been underestimating container spot rates after failing to include premiums that shippers have to pay.
That led the Baltic Exchange last week to change the formula for calculating spot rates calculated by Freightos on two transpacific container trades.
As a result, the rate index jumped to $19,237 per feu for China to US West Coast shipments, and to $20,804 per feu for China to US East Coast.
Those rates are five to six times higher than a year ago.
Container spot rates were pushed up last week as a typhoon in Asia disrupted ports of Shanghai and Ningbo in China, Freightos reports.
Lockdowns in Vietnam continued to impact logistics significantly in the region.
The increases come as peak levels of demand and additional surcharges push rates higher
PSI- Investor
05.08.2021 kl 13:59 6124

Fint å se artikkelen i FA om SFL som kjøper to skip som har kontrakt til 2023 og 2024. De mener at 2023 og 2024 blir perfekt for å inngå nye avtaler.
Hvis det betyr at også MPCC kan inngå tre- årige perfekt gode avtaler fra 2024 da snakker vi altså gode inntekter til godt uti 2027!
Redigert 05.08.2021 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2021 kl 14:07 6154

Da må regnearket utvides. Jeg blir gjerne sittende med de utbyttene som forespeiles.

Forøvrig er vi tredje mest omsatte i dag. Ting ligner situasjonen i slutten av juni
Redigert 05.08.2021 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Maduro
05.08.2021 kl 14:36 5982

GSL har lagt ut Q2 resultater!!

2Q: Net income: 30.1M; EPS $0.65

https://www.globalshiplease.com/static-files/a226750c-bb27-45e2-8017-a0183e07ad26
PSI- Investor
05.08.2021 kl 15:40 5740

Nye rater på plassi regnearkene.
Nå er estimatet for overskudd pr aksje i 2022 og 2023 samlet kr 30,90.
Tar vi med 2024 estimeres samlet overskudd for de tre årene til kr 51,39.
Og bare to dager til nye rater...
Kbkristi
05.08.2021 kl 15:45 5789

Vi har fått unna endel km, også på autobahn, men fri fart gir ikke mening med en bobil. Kjørte tilbake til Danmark. Veldig vanskelig å finne ledige plasser i Tyskland, er vel ferie for europeerne nå. Artig å se kursen gå, det tryggeste nå er vel å holde seg unna tastaturet, slik at man ikke blir engang fristet til en vågal trade 😂
Njord
05.08.2021 kl 15:51 5808

Ja mye utfordringer på infrastruktur. Ser man på USA så har de store trekkvogner men mangler mye 3 akslet chassis. Det gjør at vekten må reduseres fra 20-22 ton til rundt 16 ton og man frakter dermed 20-30% luft.
I tilegg tar det nå 2-4 uker i påvente av lossing så det er tydelig mangel på kapasitet i havnene. Noe kan sikkert løses kortsiktig 1-2 år men det tar tid å få utbedret infrastruktur.
Når det gjelder eksport til Asia så er min erfaring mangel på plass på båter og vi får rett og slett ikke bekreftet plass, senest denne Mnd med 3-4 forsendelser vi ikke får til India i august , dette har selvfølgelig med tilgang på containerskip.

Internt i EU er det problemer og nå spesielt til UK, da fortolling skaper problemet og svært få transportør vil derfor ta på seg slike oppdrag da sjåfør og bil bruker for lang tid. Og det er nok av andre oppdrag. Dette vil igjen ta opp ressurser i transportnæringen.

Alle disse forsinkelse i ilegg til øket etterspørsel gjør at mye varer og dermed verdier er under transport og etterspørselen øket ytterligere og med det råvarekost.

Blir spennende å se hvor dette ender 🧐

Njord
Slettet bruker
05.08.2021 kl 16:00 5897

Jeg baserer meg bare på DPS som blir oppgitt på regnearket samt PSI investor sine innlegg om inntjening kommende år. Virker på meg som vi kan regne med rundt 10 kr hvert år fremover. I hvert fall 2022 og 2023, samt årene etterpå etter som ratene øker eller stabiliserer seg og kontraktene blir lengre. Kanskje det er enda mer i vente? Uansett er 10 kr i året en liten årslønn for dem som besitter nok aksjer, og direkteavkastningen fra dagens kurs er mouthwatering!
Redigert 05.08.2021 kl 16:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2021 kl 16:04 5943

Takk for oppdatering. Ser ut som GSL aksjen over fjorden reagerer positivt og aksjen er igjen i en stigende trendkanal som MPCC. Oljeprisen har tilsynelatende tatt ein liten sving oppover igjen, så kan bli ein meget fin fredag i morgon. Tar helg i dag, er så sikker på de fundamentale at skuta får gå på auto-pilot gjennom fredagen. God helg alle sammen!
Redigert 05.08.2021 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Helg11
05.08.2021 kl 16:06 5972

Diskusjonspunkt: Utbytte%.
Jeg har justert litt på utbytte% i de ulike regnearkene nå. Bakgrunnen er at vi ønsker nøktern/realistisk fremstilling av tall, og CB har sagt at MPCC primært vil "delever the company" før de begynner med utbytte. Derfor er det nå lagt til grunn 20% av cash til utbytte i 2021, 40% i 2022 og 75% (opprinnelig policy) fra 2023-2025.
Tar gjerne innspill hvis dette oppleves som urealistisk.
Slettet bruker
05.08.2021 kl 16:14 5973

Når kommer det neste blokksalget av storaksjonærer?
Skal kursen ned mot 20 kr igjen? Meget mulig!
Slettet bruker
05.08.2021 kl 16:19 6028

Som det er blitt nevnt mange ganger skal det komme et svar rundt Q3. I en nylig podcast med CEO og J Mintz så nevner sistnevnte at han har bursdag i november og kunne tenke seg utbytte fra MPCC som en gave i anledningen :). Husker ikke eksakt datoen, men CEO noterte den ned med et smil. I samme podcast så sier CEO at MPCC først og fremst er på børs for å gi avkastning tilbake til eierne, altså oss!
kassen
05.08.2021 kl 16:29 6029

Tror du virkelig du kan styre kursen ved å skrive på dette forumet? flaut
PSI- Investor
05.08.2021 kl 16:34 5994

Ok så her har vi altså forklaringen på at kursen ikke endte på dagens høy...
Tråden din har nå som du ser passert 1,4 mill lesninger, og er med det tråden som er mest lest blandt de som fremdeles er aktive så vidt jeg kan se. Og mer enn 8000 innlegg! Her er vi fremdeles slått av tråden om Bergen Bio som har rundt 280 flere innlegg, men det varer nok ikke lenge. Den tråden ble startet en måned før din, og avkastningen i den aksjen i perioden, ja det er ikke så mye å skryte av.
Dere får kose dere videre i Danmark! Den gode gamle løveparken er fremdeles fin forresten, og verdt en tur. Fikk motorstopp inne der en gang, det var ikke så kjempegøy, men noen kom og taua oss ut til slutt.
Slettet bruker
05.08.2021 kl 16:36 5974

Syns det er relevant å nevne at vi nærmer oss kursen da forrige blokksalg inntraff. Har du noen garant for at det ikke kan skje igjen.
Bare minner om at noen tar gevinst, og at kursen er i et farlig territorium!
kassen
05.08.2021 kl 16:40 5961

Du sa det best selv for en drøy uke siden "Med ca 28 kr i inntjening de neste par åra blir halleluja stemningen vedvarende. Snart kommer anbefalinger og oppjusterte kursmål. Ta plass for denne aksjen skal opp!"
Alle vet du trader aksjen og tror det hjelper å skrive her.
Slettet bruker
05.08.2021 kl 16:44 5933

Ikke noe vits å svare til sånne som han. Han Formel1 bør åpne eget tråd, eller fortsette på tråden til Frodon om hode skulder formasjon i MPCC, og 17 kr next.
Redigert 05.08.2021 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2021 kl 16:50 6024

"Sånne som han" er ikke velkommen på denne hausetråden. Jeg kjøpte selv en god slump aksjer til 28kr og fikk en ordentlig lærepenge da den stupte under 20kr.
Blokksalg er noe svineri!
Om jeg tror jeg kan påvirke kursen på et stort børsnotert selskap, nei det tror jeg ikke. Versegod haus videre!
Struts
05.08.2021 kl 17:00 6167

Du stiller egentlig et relevant spørsmål. Det finnes ikke noen garanti for så mye. Levetid for en mobiltlf eksempelvis skal presumptivt (lovmessig) være minst 5 år. Det som er HELT sikkert (meg bekjent) er at ingen av oss (containerbesitter eller ei) lever evig. Ok, det var muligens noen som stod opp fra de døde. For å ha en formening om det (og også tro på det), går man til Bibelen. Der var det bare tre som stod opp fra de døde. Det var selvfølgelig Jesus og Lasarus, samt den litt mindre kjente ungdommen Eutykus som sovende (bakfull?) datt ut fra en elevert etasje beskrevet i Apostlenes gjerninger. Var ikke så mange vinduer på den tiden.

PS. Og så var det den masseoppstandelsen etter Jesu død, beklager.

Så, vi er alle i farlig territorium, spørsmålet er hvor er slangen? Perseus hadde sin versjon mot Medusa
Redigert 05.08.2021 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2021 kl 17:01 6199

Helt greit med skepsis, men det er noe rart med folk som er på papirtap skal advare om at det snart kommer enda større tap. Kanskje han er hode skulder Frode nr 2 nick?
Alby
05.08.2021 kl 17:09 6153


Du er godt bevandret i Bibelen, Struts. Jeg bli imponert 😊😊
Slettet bruker
05.08.2021 kl 17:16 6142

1,4 millioner innlegg! Passerte vi ikke nylig 1 million?

Jeg som hadde planer om å lese gjennom tråden en gang til fordi det er så mye god kunnskap der. Må jo sette av to uker nå!
Redigert 05.08.2021 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
05.08.2021 kl 17:29 6061

Ja, det er skikkelig moro at vi har fått med så mange og dyktige folk på tråden. Mpc har jo gått over all forventning.
Da jeg startet tråden så jeg for meg at en 3 dobling skulle være mulig til jul i år. Satte til og med månedlige delmål for å se hvordan vi ligger an. Pr 31. juli skulle vi ha vært på kr 11,04. Noen har jo skrevet at de har fått nedbetalt huslånet.
Det er jo gøy å lese.
Det blir spennende å se om vi fortsatt skriver på tråden og er optimistiske om 2 år. Pr i dag så ser jo markedet akkurat sånn ut. Men før den tid vil vi nok gå igjennom kraftige korreksjoner på børsen generelt.
Men det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden😂
Men et regneark er ikke spådom.
Tvi tvi.
PSI- Investor
05.08.2021 kl 17:30 6052

Det er bare drøyt 8.000 innlegg da, men tråden har blitt åpnet 1,4 mill ganger.
Ja det er ikke lenge siden 1 mill ble nådd, det har gått mye fortere etterpå.
Ikaros200
05.08.2021 kl 17:32 6089

Hvis du skal snakke om blokksalg så kan du jo da også ta med faktaopplysningen om lock-up. Den har du elegant hoppet over. Det er aldri lett å vite når noen ønsker å ta gevinst, men de som solgte stort på 28 kan ikke selge nå. Om de vil selge senere, eller holde er det bare de som vet. (Og et evt nytt nedsalg vil jeg tro vil skje med en annen tilrettelegger etter at noen plapret om det forrige - mm man tror på tilfeldigheter da)
Slettet bruker
05.08.2021 kl 17:35 6042

Ja, jeg var jo egentlig klar over det :). Jeg hadde ikke giddet å lese gjennom 1,4 mill. innlegg en gang til.
canarias
05.08.2021 kl 17:45 5994

All honnør til Kbkristi,
dine innlegg har vært meget bra og treffende.
Kbkristi
05.08.2021 kl 17:51 5948

Jeg er mektig imponert hvor belest du er Struts.
Det frister meg til et terge-spørsmål (flott til å sjekke kunnskapen til venner på pubben).
Hva het de 3 vise menn som kom til jesusbarnet 😊
Redigert 05.08.2021 kl 18:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2021 kl 17:51 6064

Star Spike Limited og Pilgrim Global har solgt 25 millioner aksjer i MPC Container Ships til en kurs pr aksje på 22 kroner.
Dette var en nyhet som sendte Mpcc ned fra 28kr til under 20kr. Altså usle 25mill aksjer sendte kursen så kraftig ned, kan minne om at omsetningen i Mpcc i dag var 136 mill. Helt korrekt at desse er i en lock-up, men andre kan være fristet til å ta gevinst.
Hvis jeg trodde at aksjen skulle gå rett til 30kr så hadde jeg vel ikke solgt meg kraftig ned, altså tror jeg at aksjen kan korrigere etter en oppgang på flere dager.
Ellers har jeg handlet en brukbar post i Ernst Russ, en aksje som har større potensiale enn Mpcc. Denne aksjen oppdaget jeg takket være dyktige skribenter her på forumet. Mpcc skal jeg handle hvis den faller endel tilbake, sånn er det med den saken.
Amen.
Teps
05.08.2021 kl 17:56 6024

Tror 28+ blir en liten sperre. Psykologisk vil mange som er i 0 selge da - fx vår kjære F1 (som legger ut udokumenterte kjøp/salg på et anonymt forum = backtrading). Dette vil sannsynligvis gi en liten stopp og midlertidig korreksjon. Regner med at q2 drar oss over det og opp i ukjent terreng over 30.

PS! Håper Struts er bedre i å beregne skipsverdier enn han er i å huske lærdommen fra søndagsskolen i barndommen :)
Redigert 05.08.2021 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2021 kl 18:03 5985

Det lille DNB stuntet bidro nok betraktelig det og. Så kan man diskutere om det var tilfeldig eller ikke