MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2357221

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2021 kl 21:33 8540

Å kvitte seg med gjeld er uansett fornuftig.


Normalone
09.08.2021 kl 21:39 8480

Stor takk til deg Helg11 som oppdaterer regnearket jevnlig - og til alle dere som bidrar med all "objektiv" informasjon. Registrerer at PE for hhv 2022 og 2023 nå (etter sist oppdatering) ligger på henholdsvis 2.8 og 2.2. Pareto la til grunn I sitt kursmål på kr 31 en P/E for hvert av disse to årene på ca. 4....
Struts
09.08.2021 kl 21:39 8659

Skrapverdien av Songaflåten er ikke i nærheten av $ 76 m. Den er ikke halvparten en gang. Min påstand. Her har noen regnet feil. Sikkert jeg. Men når Clarkson også påstår i en fotnote at skrap-prisen er $ 600 per ldt (det gjelder nok tankskip, men ikke containerskip, og dersom de skal, noe de er de forpliktet til, å gi konservative anslag) så er de VELDIG dristige.

Alder er totalt uvesentlig.

Mulig jeg bommer på lettvekten (altså ikke prisen pr samme). Og da bommer jeg mye (ikke helt uforventet). Så korrektheten i regnestykket ligger ikke i antall enheter eller markedspris (i særlig grad), men i skipenes faktiske lettvekt. Og forhåpentligvis har Clarkson hatt tilgang til rederiets nøyaktige lettvekter for hvert enkelt skip, DET hadde vært betryggende og beroligende å få opplyst i så fall!

Uansett, det viktigste er kanskje at Helg oppgir kilde (datering) for utregningen i regnearket.
Redigert 09.08.2021 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
Teps
09.08.2021 kl 21:39 8686

Sammenlignet fra forrige rapport:
Juni: Based on the existing charters and assuming renewals at current market rates, the newly acquired fleet is positioned to generate EBITDA for 2022 and 2023 of USD 75m and 90m respectively - (side 9)
August: Based on the existing charters and assuming renewals at current market rates, the newly acquired fleet is positioned to generate EBITDA for 2022 and 2023 of USD ~120m and ~140m respectively (side 5)

Artikkel fra 5 august. Sier litt om suget etter tonnasje i de minste størrelsene:

Ved begynnelsen av 2018 inngikk SFL en avtale om å lease en flåte på 18 vintage containerskip, med TEU på mellom 1.100 og 4.400 til et datterselskap av Mediterranean Shipping Company. Skipene er 25 år gamle, og MSC vil utøve tilbakekjøpsmuligheten på skipene i årets tredje kvartal.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/05/7714749/kjoper-nye-containerskip

Redigert 09.08.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2021 kl 21:59 8506

Grovt forenkelt .. alt som flyter kan pr def brukes .....
Teps
09.08.2021 kl 22:24 8286

Med alle mulige forbehold om at dette ligger langt utenom mitt kunnskapsområde. Se lenker (overhodet ikke sjekket om kildene er til å stole på) nedenfor. Ut fra dette får jeg:

600($) x 12000(tonn)x 75(skip) = 540 mill $ i skrapverdi.

Angående skrappris Bangladesh ligger over 600$ https://www.go-shipping.net/demolition-market

På figur 5 i lenken nedenfor forstår jeg at snitt LDT på MPCC sine skip (2100-2200TEU) bør ligge rundt 11-12 000 Tonn. https://www.danishshipping.dk/en/policy/klimapolitik/beregningsvaerktoejer/download/Basic_Model_Linkarea_Link/162/wp-2-report-3-regression-analysis-for-container-ships.pdf
Redigert 10.08.2021 kl 02:28 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
10.08.2021 kl 00:26 7578

Tusen takk for din iherdige innsats med regnearket.
Ett spørsmål. Jeg registrerer at verdien av "Daily cost/ship CBE" er satt til $8,000.00 i 2022, 2023, 2024 og 2025. Vil ikke kostnadene stige noe år for år? Burde ikke den verdien vært justert opp noe hvert år fremover? Antar at der er en viss inflasjon også innen containersegmentet.
Struts
10.08.2021 kl 06:25 7282

For all del, er skrapvekten så stor for så små skip (linken din får jeg ikke opp) så kan det forsvares. Men et skip på eksempelvis 2000 TEU vil typisk ha en dødvekt-kapasitet på rundt 28-30,000 tdw. At skrapvekten skulle være så høy som over 10,000 LDT for disse finner jeg helt hinsides. Men for all del, jeg er ikke interessert i å snakke noe ned (eller opp), bare hva som ligger til grunn for beregningene. Men for oss aksjonærer gjelder vel: The more the merrier!

Jeg følger med på skrappriser, noen containerskip har (naturlig nok) ikke blitt skrapet i år, og for tankskip ligger den helt klart rundt $ 600 per ldt. Tror faktisk man nå kan oppnå $ 615 eller der omkring. Har selv heller aldri formidlet salg av containerskip for skrap (mest tank- og bulk), bulk oppnår mindre enn tankskip, men kanskje containerskip får noe tilsvarende (som tank).

Vel, nok om det.

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 433’ aksjer, og har med det 70.75% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: The Bank of NY Mellon ned 712’ (1,008’ totalt), Goldman Sachs minus 594’ (4,944’), J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 152’ (5,323’), Caceis Bank ned 127’ (682’), Verdipapirfondet DNB SMB ned 71’ (5,798’) og State Street Bank minus 43’ (8,150’ totalt). Ellers bare to mindre endringer.

På plussiden (syntes et par av dem er ganske interessante): Songa Capital (Arne Blystad) opp 500’ (1,800’), The Bank of NY Mellon øker i en annen beholdning med 404’ (7,723’), Norron Sicav (muligens et svensk-basert fond, de har også ganske mange aksjer bla. i Tekna Holding som jeg følger en del med på) pluss 200’ (1,050’), AKB AS (Marianne H. Blystad) + 50’ (750’), Nordnet Livsforsikring + 39’ (5,308’), Nordnet Bank opp 38’ (2,654’) og Clearstream Banking opp 21’ (4,380’). Ellers bare noen mindre endringer.

Og, ja - hva skulle vi gjort uten regnearket til Helg(enen)? Fatter ikke hvordan han får det til!

PS. Ser nå av revidert liste fra VPS at AKB AS (Marianne Blystad) har også foretatt kjøp av ytterligere 50' aksjer i en annen AKB konto (som har totalt 475' aksjer). I tillegg er Songa Bulk Chartering oppført med pluss 100' aksjer (totalt 400').
Redigert 10.08.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Helg11
10.08.2021 kl 07:47 6971

Må jo være interessant at Blystad-familien kjøper aksjer på flere kontoer! Innside-kjøp er generelt et godt tegn og Blystad kan nok bruke kalkulatoren...

@Londonmannen: Daily cost/ship er bl.a. avhengig av kapitalkostnader (som bør synke hvis de nedbetaler og refinansierer gjeld) og operating expenses (lønninger til matrosene syns jeg personlig bør økes, men sikkert mulig å spare på noen poster også). Er ikke sikkert 8000 USD er helt presist, men jeg skriver det bak øret at vi kikker på regnskapene fremover og funderer på om estimatet bør justeres.
Null
10.08.2021 kl 07:49 6956

Jeg har vært litt inn og ut nå i en periode
Skal nå sitte til etter Q2 om ikke høydeskrekken tar meg å vil får et tilbakefall fra la oss si +30kr
hvordan tror dere dette utvikler seg frem mot neste torsdag ?

Struts
10.08.2021 kl 08:30 6689

Ville nær sagt driftskostnadene er for høye, og det er vel finanskostnader som har ført til det høye tallet. Opex for slike skip (uten finanskostnader) burde vel ligge ned mot $ 5000 (gjetter, men max 6', og kan sikkert ta feil som for lettvekt). De blir uansett mindre (da med finanskostnader) etter hvert som gjelden nedbetales. Blir ellers spennende å se hva PAS lander på etter MPCC's oppdatering. I det hele tatt, ser ut som vi får noen spennende dager fremover!
Helg11
10.08.2021 kl 08:45 6571

Highlight fra Pareto (oversatt):
Totalt anslår vi at MPC vil generere ~ 50% av EV i FCF i 2022-23 på i økende grad de-risked estimater. Dette er åpenbart topp-topp-topp-inntjening, men med kontrakter som nå strekker seg inn i 2024 ser vi en økende sjanse for at dagens aksjekurs blir generert i EPS de kommende 3,5 årene.

Vil oppdatere kursmål ifm. kvartalsrapporten.
PSI- Investor
10.08.2021 kl 08:51 6515

Takk for info!
Og takk for oppdatert regneark! Ser at jeg glemte å takke i går, en blir så bortskjemt her inne og kan ta seg selv i å ta ting som selvfølgelig etter hvert dessverre, det er ikke meningen.

Fikk andre dose vaksine i går, og siden så mange har blitt syke etter den så føler man så godt etter...er jeg syk, kanskje litt syk, bitte litt dårlig nå...hmmm...
Skytta
10.08.2021 kl 09:00 6403

@Struts, ett godt poeng med lavere finanskostnader for MPC men dette vil kanskje spille inn før Q3, siden MPCC kun nylig fikk refinansiert sine lån med forbedrede betingelser aka lavere renter.
Skytta
10.08.2021 kl 09:03 6385

Blystad (benytter inntektene fra salget av Songa?) til å kjøpe seg ytterligere opp i MPC. Har han kanskje en styreplass i kikkerten :)
Skytta
10.08.2021 kl 09:17 6201

Ser det er diskusjoner angående verdien av container skip for å hugge de til spiker, og prøver meg med litt tilleggsinformasjon.

Først og fremst, stål er stål, uavhengig av bulk skip eller container skip. Men det forekommer forskjeller på kvaliteten på stålet (legeringen) som blir benyttet av verftet når skip blir bygget (enkel referanse Mercedes og russerstål tilbake på tidlig 90 tallet...).

https://gcaptain.com/containership-scrapping-tanks-as-carriers-seek-out-anything-that-floats/

Her er link til siste kjente melding på containerskip sent til hugging, som størrelsesmessig er rett nede i gata til MPC (1300 TEU). Pris usd 600 per lbs.

Slettet bruker
10.08.2021 kl 09:27 6088

MPCC kommer til å gå som ei kule fram mot jul. Blir spennende å sjå på nye oppdaterte kursmål, måtte eg satset hus og bil, vil eg sagt dei nye kursmålene kommer til å ligge i intervallet 35-40 kr. Men svaret får me innen 14 dager, etter Q2. Men dersom du vil være med på reisen som venter framover, bør du skaffe deg mønstringsbok og mønstre på før reisen blir for dyr. Gjentar denne, fra gårsdagens børsmelding:

«The visibility of strong cash generation for the years ahead combined with an extremely low residual value risk makes MPCC an attractive and unique investment opportunity during these exciting times in container shipping."

Arne Blystad, Chairman of Songa Container AS commented: “We are excited to join forces with MPCC. The Company is perfectly positioned to generate super profits in the current strong container market and to consolidate this segment further. The present market parameters constitute one of the most attractive opportunities in container shipping in the last decades.”
Redigert 10.08.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
10.08.2021 kl 09:35 6026

Jo, her har vi masse godbiter. Skal bli moro å få oppdatert mitt regneark.
Har vært lite tid til å studere Mpc underveis, men sier meg fornøyd med kursutviklingen underveis.
Kr 21,60 til rundt 27.
Takker til alle som har holdt meg oppdatert underveis.
Slettet bruker
10.08.2021 kl 09:43 5929

"But with great risk comes, well, great risk"
Farlig forsøk men litt morsomt. Det er lov å prøve seg i desperasjonen?

https://gcaptain.com/marine-insurer-warns-of-risks-of-shipping-containers-on-vessels-other-purpose-built-containerships/

(p.s. mpcc mest omsatt på OSE i morges :) )
Redigert 10.08.2021 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
Normalone
10.08.2021 kl 10:05 5706

Herlig utvikling og handelsmønster - hadde nesten 50 mill i omsetning i løpet av de første minuttene (og kursen steg), fikk deretter en naturlig korreksjon på betraktelig lavere omsetning. Alt er etter mitt syn rigget for videre stigning (fundamentalt/handelsmønsteret) og det nærmer seg Q2...
CatchTrader
10.08.2021 kl 10:08 5857

Den følger fortsatt OSE ganske bra, snur opp igjen nå
Potet
10.08.2021 kl 10:51 5470

Rakk å handle litt til i dag tidlig på 27.55...

Men er ikke bekymret. Synd jeg ikke oppdaget denne tidligere, så hvordan den gikk oppover tidligere men trodde den måtte være ferdig så lot den passere før jeg leste meg opp og handlet på 23 og oppover snitt på ca 25 nå.
Ærligtalt
10.08.2021 kl 10:59 5418

Snittet for dagen er på 26,94,- på relativt høyt volum... I påvente av små drypp fra meglerhus som nær garantert vil vesentlig øke kursmålene... Samtidig som avklaring på utbyttepolitikk de nærmeste årene nærmer seg med stormskritt, sammen med guiding


Lykke til, alle sammen :)
Londonmannen
10.08.2021 kl 11:10 5345

Fortvil ikke. Snitt på kr 25,- vil innen ett år fortone seg som røverkjøp. Har du litt tålmodighet Jar du fått innsatsen tilbake i form av utbytter innen 2024. Lykke til.
Struts
10.08.2021 kl 11:13 5331

For en gangs skyld ikke bare gull å følge med på MPCC (skjønt benyttet den lille dippen til å øke litt), men også andre aksjer. Har vært helt skrullete og investeret i et selskap som heter 5th Planet Games, men i dag ble det jaggu jackpot der - ikke ofte jeg opplever prosentvis oppgang på mer enn 50% i løpet av et par timer. Selvfølgelig bare flaks, men akkurat nå fornøyd med å ha rundt 1.5% av aksjene. I går var jeg sur som en padde!
Redigert 10.08.2021 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Bullfight
10.08.2021 kl 11:16 5302

Bare en liten hump på veien for MPCC, ikke bli overrasket om den ender over 28 i dag, grattis med flaksen
Bullfight
10.08.2021 kl 11:16 5507

Bare en liten hump på veien for MPCC, ikke bli overrasket om den ender over 28 i dag, grattis med flaksen
Slettet bruker
10.08.2021 kl 11:25 5701

Som tidligere sjømann og klasseinspektør, ser eg at begge benevnelsene blir brukt. I den grad det blir brukt lenger. Men litt enig med deg. :-) :-)
Helg11
10.08.2021 kl 11:27 5725

Gratulerer Struts, gøy med sånne oppturer! Litt flaks javel, men også et snev av dyktighet skulle jeg mene.
Strutser kan vel kanskje spise sure padder? :-)
Bullfight
10.08.2021 kl 11:28 5768

I min tid hette den farstsbok, men det var på 70 tallet
Struts
10.08.2021 kl 11:35 5748

Takk! Eh, er ikke så glad i padder. Prøvde froskelår en gang, men det syntes jeg var litt oppskrytt! Men nå kunne det være hyggelig å høre noen sjømannshistorier fra de av dere som faktisk har seilt på de 7 hav! Eller?
Bullfight
10.08.2021 kl 11:39 5724

Det tar for lang tid å fortelle, men det er mange gode minner fra vestafrica og østen, det var tider som aldri glemmes, mye styggedom som ikke tåler dagens lys he he, men å våkne opp ut på landsbygda i ei stråhytte med jordgulv og lure på hvor i H.. jeg var er et minne
Redigert 10.08.2021 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
Normalone
10.08.2021 kl 11:40 5714

Gratulerer Struts! MPCC følger akkurat det samme handelsmønsteret det har hatt hele veien fra kr 20 og nå opp til nesten kr 27. Den stiger alltid på høyt volum, og korreksjonene underveis skjer på betraktelig lavere volum. Det er derfor etter mitt syn et veldig "sunt" handelsmønster (hvor omsetningen viser at mange aksjer har byttet hender den siste tiden - hvilket er bra (byttet ut aksjonærer som har høydeskrekk med nye aksjonærer)) - som gir grobunn for videre stigning. Jeg er i alle fall av den oppfatning at kr 27.55 ikke er i nærheten av toppen - og benytter dippene til å kjøpe (ikke selge):)
LPGfan
10.08.2021 kl 11:57 5625

Neste uendelig antall aksjer som er til salgs under 30 virker det som..vil noen tippe hvor mye aksjer som skal ut/omsettes før 30+ ? Snakker vi en 30-50 millioner aksjer muligens ? Så alle de store kan lett selge seg noe ned uten noe fryktet blokksalg.
Slettet bruker
10.08.2021 kl 12:09 5548

Ja, det var det då. Blir for masse å fortelle, men det strekker seg fra å sjå tre dødsulykker i Egypt, beskyttelse av krigsskip i Bonny River/ Nigeria til Blue Banana i Singapore. Alt tåler ikkje dagens lys, så det forblir i skyggene.. 😅
Normalone
10.08.2021 kl 12:19 5578

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/10/7716954/meglerhus-forventer-kursoppgang-pa-85-prosent?internal_source=sistenytt

Selv om Pareto har uttrykt at en vil komme med oppdatert kursmål ETTER Q2 (19. aug) - kan det være at vi likevel kan få meglerhus som oppdaterer sine kursmål før MPCC fremlegger resultatene fra Q2? Tilsvarende Kepler gjorde ift Wallenius - se ovennevnte artikkel.

Når en leser begrunnelsen for at en øker kursmålet i Wallenius, vil vi nok også se høyere kursmål i MPCC - ref det som skrives om 40-60 prosent høyere containerpriser.
Redigert 10.08.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2021 kl 12:39 5402

Gratla, Struts. Tenkte at jeg skulle nevne for deg, tidlig i morges, at du ville få en god dag på den 'femte planeten' ...men regnet med at du visste det. Jeg solgte for lengst med tap og skjønte ikke hvordan jeg kom meg inn i den aksjen, så det er godt at noen endelig tjente på den.
Struts
10.08.2021 kl 12:45 5369

Takk! Har egentlig lurt litt selv på hvordan jeg kom inn, og så var det bare å kjøpe mer for å få ned snittet - men har vært mer hodepine enn glede inntil nå!

VolumOpp. Huffda! Ja, Nigeria er/var ikke særlig trygt farvann! Solgte noen skuter for JJ Ugland i sin tid, og de handymaxene seilte av og til dit. Husker fikk bilder fra en kollega (som drev med befraktning), da ble skuta angrepet av pirater - man kunne se kulehull i broen fra mitraljøser som de hadde montert i gummibåtene sine!