MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2349492

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Bullco
10.08.2021 kl 23:17 6521

Lykke til m shortingen. Skjønner at du mener at det kommer en generell nedgang. Negativ, til null rente og ingen andre alternativer å plassere kapital, så trenden vil fortsette opp til fed tar ned støttekjøpene betraktelig.
Så her står vi på hver vår side. lol
Redigert 10.08.2021 kl 23:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2021 kl 23:19 6528

Sikkert ikke så mange. Hehe, du kan jo høre med Blystad om han har noen til overs. Han holder vel på å kjøpe alt som finnes av ledige MPCC-aksjer. Det sier jo sitt.. Vi skal oppover og oppover.
Slettet bruker
10.08.2021 kl 23:23 6536

Kjøper Blystad?
Trodde han nylig vektet seg ned i Container
Slettet bruker
10.08.2021 kl 23:28 6493

Nei, han og kona kjøper..
viggi87
11.08.2021 kl 00:19 6214

Ratene øker jevnt oppover, og det er veldig positivt. Det MPCC har sammenlignet med en del av de amerikanske selskapene er en jevn strøm av skip som blir ledige fremmover. Igjen positivt, men om det er hell eller dyktighet, er vanskelig å mene noe sikkert om. Det jeg har sett de siste månedene er som nevnt at ratene stiger. Selv skip på 1000 containere har begynt å få 3-årskontrakter nå. MEN for de litt større skipene har charterlengden stått stille de siste par månedene. Det virker som om skipa må være på over 3000 TEU for å bryte 3-årsgrensa. 2025 er så langt helt blank hos MPCC, og det bekymrer meg litt. Ser også at charteravtalen til AS Constantina nevnes som god. Det er den isolert sett, men når vi vet at MPCC inngikk to charteravtaler for båter på 1700 TEU til 30K/dag, blir ikke en 18% rateøkning for en båt som er 50% større så imponerende isolert sett. Det er størrelsesrabatter ute å går. Disse charteravtalene ble da og inngått samtidig. Ellers har det versert en del rykter i det siste. MPCC nevnes som en mulig kjøper av ATCO sine båter i sub 5000-segmentet da disse ikke blir sett på som strategiske eiendeler.
Struts
11.08.2021 kl 06:41 5831

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt mandag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 reduserer med 695’ aksjer, og har med det 70.58% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: Goldman Sachs minus 743’ (4,201’ totalt), J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 253’ (5,070’), The Bank of NY Mellon ned 204’ (804’ totalt), Nordnet Livsforsikring minus 139’ (5,169’), UBS Europe ned 113’ (9,540’) og Nordnet Bank ned 31’ (2,622’ totalt). Ellers bare noen små endringer.

På plussiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg øker i en annen beholdning med 436’ (1,603’ totalt), Songa Capital (A. Blystad) opp 200’ (2,000’) og UBS Switzerland pluss 114’ (1,345’ totalt). Det var det hele, i hvert fall på denne delen av morgenkvisten.
Redigert 11.08.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
11.08.2021 kl 07:47 5631

God info- 2025 er jo fremdeles langt unna... Men alltid greit å se fremover også

Dersom de kjøper ATCO sine båter...Vet ikke hvor begeistret jeg eventuelt er for det

(Begynner vel som alle andre å bli utbyttesulten)
Redigert 11.08.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Dado83
11.08.2021 kl 07:56 5576

Hvis du leser dem første 6-7 sider her så ser du at tullingen har kjøpt på 2,8 kr cirka og solgt på 4,6 kr. Jeg kjøpte mine første på 5,6kr, og da som vanlig kalte han oss idioter som gidder å sitte i en aksje som skal ned. Så da kan du tenke deg hvor mye gevinst han har tapt til nå. Det er bare ren løgn at han har vært med videre til 12 kr.
Redigert 11.08.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2021 kl 07:58 5596

Kaller aldri andre idioter,
lærte tidlig av mor og far at den slags språk bruk ikke egnet seg.

Lykke til i aksjen på dagens høyder.
Redigert 11.08.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Normalone
11.08.2021 kl 08:34 5426

Ja Viggi87, jeg har også lest flere steder at MPCC har et fortrinn ved at relativt sett mange skip skal inn på nye avtaler H21 og V22. Det har også Constantin fremhevet i flere sammenhenger, at de er godt rustet til å dra nytte av det ekstreme markedet.

Det er ikke lenge siden det ble snakket om at de gode ratene kun ville vare i en relativt kort stund. Det vi nå ser ift at lengden på kontraktene blir mye lenger enn vanlig praksis tyder klart at en forventer at dette vil vare i lang tid. Jeg må være såpass ærlig at vi begynner å bli bortskjemte når en allerede nå, i 2021, bekymrer seg for 2025 - når vi nå vet at det blir/vil bli inngått kontrakter (på meget gode rater, naturligvis med noe rabatt) som går helt til slutten av 2024. Når det er sagt, mange skip vil i 2022 inn på nye kontrakter - og det er sikkert en del av disse som vil gå ut til 2025.
Redigert 11.08.2021 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
11.08.2021 kl 08:52 5312

I tillegg er det jo tydelig vis i markedet blitt vanlig å slutte skip som ikke er ledige på veldig lenge på lange kontrakter fra de blir ledige. På den måten kan 3- års kontrakter som sluttes nå vare lenger enn til 2024.

Her på denne tråden er vi vant til at de aller fleste bidrar for å hjelpe hverandre. Av og til, heldig vis sjelden, dukker det opp manipulatorer. Folk som tror at de påvirke kursen ved å skrive. Noen av disse er dyktige som bare det. Men vanskelige å stole på mhp konklusjoner og hentydninger.
PSI- Investor
11.08.2021 kl 09:00 5307

Så nedstenging igjen da? Det sto så lite, bare at en arbeider på containerhavna testet positivt?
Dado83
11.08.2021 kl 09:07 5363

Jepp, det starter ofte med 1, kan fort bli flere. Men jeg håper ikke på noen flere nedstengninger.
Londonmannen
11.08.2021 kl 09:11 5319

Situasjonen. Vi nå opplever i containermarkedet vedrørende inngåelse av kontrakter, kan vi sammenligne med bankene og deres policy mhp fastrente. Når bankene er villige til inngå fastrenteavtaler på relativt behagelige rentesatser, så skjer dette kun fordi ekspertene i bankene ser at rentene vil ligge lavere enn den satsen de tilbyr, i lang tid. Altså en situasjon der banken vil tjene på å fange deg som kunde i en fastrenteavtale. Faktum er at dersom du har råd til det vil du tjene på å ha flytende rente.

Vi må ikke glemme at dem som inngår langtidskontrakter i containermarkedet er eksperter og har evne til å analysere markedssituasjonen langt bedre enn de fleste her på forumet. Når de nå er villige til å inngå langtidskontrakter med containerrederiene så skyldes det ene og alene at de anser dagens situasjon å vedvare i flere år, ja sågar bli enda verre. Og faktum vil trolig vise seg å være at dersom rederiene hadde hatt is i magen og benyttet seg av korttidskontrakter, så ville de fått en langt bedre fortjeneste over tid. Problemet er bare usikkerheten og risikoen for at dem som inngår langtidskontrakter tar feil i sine analyser. Og når kontraktene blir på 3-4 år og til særdeles lukrativ inntjening, så vil langtidskontrakter sikre rederiene solid inntjening over en lengre tidsperiode. Med den kan rederiene nedbetale gjeld og oppgradere flåten og på den måten sikre seg en gunstig posisjon når situasjonen normaliserer seg.

Så kan man jo håpe på at kundene får rett. I så tilfelle vil de skipene som i dag sluttes på langtidskontrakter kunne sluttes på enda bedre langtidskontrakter i 2024. Ikke umulig, men jeg sliter med å tro på et slikt scenario før vi kommer ut i 2022/23 og får et bedre overblikk over kontraheringssituasjonen og om rederne evner å holde seg i skinnet, eller om de nok en gang drar teppet under seg selv gjennom overkontrahering. De burde ha lært leksen, men jeg tviler på det. I dette miljøet er nok egoismen sterkere enn evnen til samarbeid, dessverre.
NetromK
11.08.2021 kl 09:13 5295

Vessel Value opp igjen - ingen sal

Om ein tek utgangspunkt i verdi på flåten som utrekna av Struts 01.08.21 på $ 1890 mill så vil 5% auke på ei veke tilsvare omtrent NOK 850 mill og nær 2 kr/aksje på ei veke i verdistigning! NAV/aksje stig mot nær 33 kroner fordelt på 444 mill aksjar.

https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-august-10-2021/
Redigert 11.08.2021 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
11.08.2021 kl 09:17 5320

Måtte lese litt mer i investorpresentasjonen som lå ved børsmeldingen om Songakjøpet på mandag.
Om Songaflåten skriver de at den ble kjøpt for 210 mill dollar, men at den allerede er verdt 335 mill dollar. Samt at den i 2022 vil tjene inn EBITDA på 120 mill og i 2023 140 mill dollar. Så i løpet av to år får vi altså nedbetalt hele investeringen som i dag er verdt 335 mill dollar og til og med ha penger til overs.
Redigert 11.08.2021 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
11.08.2021 kl 09:24 5297

Ja, og når man leser dette, samt registrerer hvordan ratene går til himmels, så kan man ikke annet enn undre seg over hvorvidt markedsaktørene består av analfabeter og dyslektikere. For kursutviklingen reflekterer ikke akkurat virkeligheten rundt MPCC. I dag, vel en ule før Q2 presentasjonen, ligger kursen et par kroner under kursen man gikk ut av juni med. Enhver lesekyndig person burde fått med seg hav som har skjedd mhp verdiene på skipene og rateutviklingen i juli. Forunderlig.
Slettet bruker
11.08.2021 kl 09:28 5234

På dager der ein ser litt rødt, som er heilt naturlig er det viktig å zoome litt ut. Det fundamentale er uforandret og gjerne forsterket.

1v : + 12%
1m: + 23%
3m: + 83%

Ta ein kald brus og hold hodet kaldt, eller gå glipp av framtidig gevinst. Ser ein på handelsmønsteret i dag, så er det lite selgere - så ein ny oppgang står snart for tur. Kursmålene er satt på 30,- & 31,- kr. KJØP & HOLD.
Redigert 11.08.2021 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
11.08.2021 kl 09:32 5196

335 mill dollar delt på 444 mill aksjer og med dagens aksjekurs er det 6,74 pr aksje. Gjelden vi har på dette er jeg litt usikker på, men halvparten ble jo betalt med aksjer så gjelden er muligens i området 100 mill dollar tilsvarende 2,- kr aksjen? Da har vi allerede i dag en økning i verdi på 4,74 pr aksje bare på dette kjøpet.
Ærligtalt
11.08.2021 kl 09:32 5270

Bare algostøy dette her... Den er 15-20 prosent høyere om 2-3 uker :)
Jan Banan
11.08.2021 kl 09:41 5169

I fjor var mesteparten av 2021 og 2022 blankt, at man nå skal bekymre seg over 2025 er en sjelden luksus man må kunne leve med.
GSL har flere 6k TEU skip som seiler på $13.5k ut i 2025 (om jeg ikke husker feil) - at 2,8k Constantina seiler på 33,5k er fint nok. Om den avtalen ble gjort like etter 120k avtalen eller som en del av den vet vi ikke og for 1,5mnd siden var det en bra avtale. Jeg er uansett happy og lite bekymret. Jeg vil heller ha 33,5k til 2024 enn 13,5k til 2025.

Interessant med info om mulig ATCO kjøp, takk!
Ikaros200
11.08.2021 kl 09:57 5060

Ikke helt enig i dette. For det første så er situasjonen mellom banker og forbrukere at den ene parten er profesjonell og den andre parten er ikke-profesjonell. Lange kontrakter (eller fastrenteavtaler) er alltid et veddemål, men bankene fastsetter ensidig (dog i konkurranse med andre banker) fastrentetilbudet og det påslaget de vil ha for å sikre seg litt ift risko på renteutsikten.

Charteravtaler på skip skiller seg fra dette på noen måter. For det første er det profesjonelle parter på begge sider av bordet. For det andre endres forhandlingsposisjonene/maktforholdet mellom partene seg av markedsforholdene - dvs mekanismene tilbud og etterspørsel. For et drøyt år siden var det overskudd på fraktkapasitet, noe som medførte at rederne måtte godta dårlige rater og korte perioder. Mange redere slåss om få tilbud. Nå er situasjonen den motsatte, mange fraktoppdrag og lite ledig kapasitet - derav den elleville rateøkningen. I tillegg kan rederne nå legge premissene for kontraktene i større grad - dersom man ønsker lange kontrakter og oversiktlighet langt frem i tid stiller man bare det som vilkår, og de som er desperate etter å få dekket sitt behov må imøtekomme eller se at avtalen går til konkurrenten.

Altså betydelig mer volatile markedsforhold enn en et fastrentelån, og endret maktbalanse mellom de profesjonelle forhandlingspartene.

Ærligtalt
11.08.2021 kl 09:57 5149

Ja, det er rimelig absurd den limbo vi ser nå

Ratene stiger, skipsverdiene stiger, det blir mindre og mindre båter... Selv nybygg er ikke forventet å dekke behovet i 2024 og fremover... Men fint lite av dette gjenspeiles altså i kursen

Uansett - lykke til, alle sammen!
Hardly
11.08.2021 kl 09:58 5189

Litt of topic, men har vørt en del kritikk av DNB sine anal - lytikere her inne.
De anbefalte å kjøpe Photocure før Q2 resultatet i dag.
Vel, aksjen har falt 8,29 % til nå.
PSI- Investor
11.08.2021 kl 10:01 5144

Har hatt fastrentelån bedrift i Nordea. Det er helt genialt for banken. De endrer ikke renten, men marginen gjør de som de vil med, og satte den opp fra 0,75% til 2,25 % mens alle andre fikk lavere renter. Samtidig fikk jeg ikke avslutte lånet uten å måtte betale overkurs på hundretusenvis av kroner. Heldig vis er perioden ute nå.
Redigert 11.08.2021 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
Normalone
11.08.2021 kl 10:01 5222

Jan Banan - er ikke ratene i den nye slutningen med Constantina på 35,5 k (ikke 33,5)?
PSI- Investor
11.08.2021 kl 10:03 5189

Jo stemmer det, 35.500 dollar dagen, ref mandagens investorpresentasjon
Ærligtalt
11.08.2021 kl 10:06 5144

...

DNB anbefaler deg jo å selge nyrene dine for å kjøpe dialysemaskin om så er - du må ALDRI ta råd fra den kanten


Jeg ville seriøst skammet meg dersom jeg arbeidet der
Redigert 11.08.2021 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2021 kl 10:07 5116

Her går det nedover ja, ikke annet å forvente det.
Toppen er her og da tar selvfølgelig den oppegående investor å vekter ned,

Trist at en ikke fikk lånt aksjer, de er vel forbeholdt de langt større investorer som Fredly osv, han som solgte aksjer på 20 nylig
Redigert 11.08.2021 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2021 kl 10:12 5071

Folk mister tydeligvis hodet på nytt. Blir vel ein korreksjon ned mot 24,- kr denne gangen da. Uff, håper eg tar feil.
Redigert 11.08.2021 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
CatchTrader
11.08.2021 kl 10:19 5007

Oh, kom meg inn igjen i varmen - Kan jo ikke være helt ute av denne :) Risiko bgge veier
Ærligtalt
11.08.2021 kl 10:19 5054

Vel, du tar feil

Svært få er tjent med at kursen "raser" nå - og de stoe haiene har allerede lastet godt...Hvilket betyr at de er interesserte i både kursoppgang og utbytter

Husk at algoene nå sliter mer og mer med stor spread - For det er en annen aksjonærsammensetning de skal stjele aksjer fra nå...
emiro
11.08.2021 kl 10:23 5066

Ja det er forunderlig. Du får sagt det! Trodde folk var tilbake i jobb og ikke sov seg gjennom uka? Dette med mpcc begynner å minne meg om en aksje som synker på positive nyheter...
Ja vi får se hvor mange som har lyst å selge før q2. Jeg forstår altså ikke dette...og innser at aksjemarkedet er langt fra logisk...Trodde egentlig vi satt godt inne i 28 denne uka.
Bullco
11.08.2021 kl 10:23 5055

Synker på lavt volum og stiger på høyt. Ett godt sunnhetstegn.
Nå skifter vel Long mening raskere enn antall kaffekopper som blir fortært bak pc skjærmen😉
Teps
11.08.2021 kl 10:25 5051

Hehe….siden sist Long kom med salgsanbefaling gikk den over 6,- opp. Når Long kommer med sine analyser og kbkristi drar på bobiltur, så stiger kursen…..ihvertfall like bra analyse som det Long gjør ;) Ikke mye hode skulder tå der Long

Longsitinbulk
21.07.2021 kl 14:06
3765
Tipper børsene faller videre i morgen og at en får et solid brudd ned på 20 kroner en gang for alle.
Kursmål 17 i første omgang
Normalone
11.08.2021 kl 10:41 5191

Jeg synes det er utrolig flott at en, som mente toppen var nådd på kr 4,6, advarer oss om at toppen er her og at alle oppegående investor selger nå. Særlig når verdien på skipene til MPCC i seg selv ligger langt over dagens aksjekurs (På bare 1 måned har verdien på Songa-skipene steget meg over USD 100 mill,) ratene fortsetter å stige, inntjeningen i 2022 og 2023 tilsvarer nesten dagens kurs, MPCC vil inngå relativt sett mange nye kontrakter H21 og V22. Hvis det er en investor jeg virkelig anser for å være oppegående, og som helt klart kommer med disse advarslene fordi en bryr seg om alle oss andre, så er det Longsitinbulk.... Det at Blystad - som allerede er tungt investert i MPCC - velger å kjøpe flere aksjer på disse nivåene må en for all del ikke legge vekt på, basert på Longsitinbulk kan ikke de være oppegående investorer.

Husk at kursen alltid vil svinge noe - og de som velger å krisemaksimere de dagene kursen faller noe, har selvfølgelig sin egen agenda. På disse dagene er det viktig at en puster med magen og still seg spørsmålet; er det noe av det fundamentale som tilsier at toppen er nådd for denne gangen? Eller er dette kun ansett for å være en liten korreksjon - for å ta sats for ny stigning? En MCAP på NOK 10 mrd for et selskap som har driftsmidler som i seg selv har en verdi på nærmere USD 20 mrd, og som allerede har inngått avtaler (og snart vil inngå nye slutninger) som vil gi en voldsom inntjenning de neste årene (P/E på 2,8 2022 og PE på 2,2 i 2023) er etter mitt syn en meget attraktiv aksje - men alle får selv gjøre sine egne beslutninger.
Ærligtalt
11.08.2021 kl 10:41 5275

Aha! nå skjønner jeg... Det hjelper nok Bittelitt at admin på Facebook-gruppen melder at hun solgte seg ut i dag - altså...på nedgangen

...Så nå gratuleres det med fin gevinst, "og" & "å" feil OG det hele :)

Selv undervurderer jeg ikke sosiale medier - dersom noen få hundre aksjonærer slavisk følger andres bevegelser...så blir det volum av det til slutt
Redigert 11.08.2021 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2021 kl 10:45 5228

Kan dere ikke være så snille og ikke svare LOngsit, China, Frodon og disse andre som bare kommer med tullball. Det blir så mange dårlige innlegg av det og for oss som leser denne tråden nøye for god info så blir det bortkastet tid. Disse folka er ikke interessert i noen dialog eller å lære noe uansett så like godt å la være så slipper vi støyen. Denne tråden har ikke hatt så mye av dette tidligere, men de kommer på de få dager med nedtur.
Redigert 11.08.2021 kl 17:26 Du må logge inn for å svare