MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Bikez
26.08.2021 kl 12:40
10063
Enig i dette, men vi kan vel kanskje se en korreksjon til uken etter Jackson Hole-konferansen 26-28 august.
De vil vel mest sannsynlig komme med informasjon om når Fed skal roe ned pengetrykkingen. Man så jo hvor negativt det gikk utover børsen forrige uke, spesielt onsdag, selv om flere gode kvartalsrapporter ble lagt frem. Da ble det jo hintet om at de skulle roe ned pengetrykkingen. Nå vil det trolig komme noe mere spesifikk informasjon. Men mulig jeg tar helt feil her. Jeg holder i det minste på aksjene mine.
De vil vel mest sannsynlig komme med informasjon om når Fed skal roe ned pengetrykkingen. Man så jo hvor negativt det gikk utover børsen forrige uke, spesielt onsdag, selv om flere gode kvartalsrapporter ble lagt frem. Da ble det jo hintet om at de skulle roe ned pengetrykkingen. Nå vil det trolig komme noe mere spesifikk informasjon. Men mulig jeg tar helt feil her. Jeg holder i det minste på aksjene mine.
Ikaros200
26.08.2021 kl 13:02
10166
Med så lite ledig tonnasje fremover så kan en jo spørre seg om man ikke kunne profittmaksimert enda mer ved å ta de forholdsvis få gjenværende båtene på kortere kontrakter - ihvert fall en større del av de - ettersom etterspørselen ikke synes å forsvinne med det første og tilbudet synes omtrent fraværende. Rett og slett revurdert strategivalget bittelitt...og tjent enormt med penger - da litt på bekostning av langsiktig forutsigbarhet. Denne risikoen belønnes i monn nå....
Mye vil ha mer og fanden vil ha fler ;-)
Mye vil ha mer og fanden vil ha fler ;-)
Jan Banan
26.08.2021 kl 13:33
10010
hehe, ja. CB har vært ganske klar på at disse "astro-skipene" henger sammen med docking tidene. Selv er jeg fornøyd med +$30k 3år+ :D
Takk for oppdateringen, Struts!
Har du mulighet for å se når Clarkson Platau Securities kjøpte de 390.000 aksjene i MPC?
Det kan være greit å se om det skjedde før eller etter at Clarkson gikk ut med sitt kursmål på kr. 40!
Ærligtalt
26.08.2021 kl 14:07
9873
Store verdier her ja, og om litt kommer årevis med gode utbytter :)
Struts
26.08.2021 kl 15:13
9608
Dessverre, men det ble da registrert i VPS i dag (for handler SANNSYNLIGVIS gjort på tirsdag). Så når kom kursmålet ut? Uansett, det var også noe jeg undret meg over da jeg observerte det...
Kbkristi
26.08.2021 kl 15:16
9603
Det er vel ikke naturlig at de prøver å blåse opp prisen før de handler?
Blystad satser på container. Kanskje dei plutselig havner i MPCC, tida vil vise... 😁
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/26/7725989/arne-blystad-bygger-opp-ny-containersatsing-bestiller-nybygg
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/26/7725989/arne-blystad-bygger-opp-ny-containersatsing-bestiller-nybygg
Redigert 26.08.2021 kl 15:44
Du må logge inn for å svare
Dersom man kjøper aksjer først og går ut med et kursmål på vel 50% over den eksisterende kursen, vil man raskt kunne ta en gevinst.
Kbkristi
26.08.2021 kl 16:03
9945
Hvis de har lagt ned mye arbeid og studert Mpc, og funnet ut at Mpc er sterkt underpriset, så er det vel helt naturlig at de handler før de lar resultat av sin analyse komme offentligheten tilgode.
Gjør de det motsatt, så blir vel sjefen sint :)
Gjør de det motsatt, så blir vel sjefen sint :)
Kbkristi
26.08.2021 kl 16:23
9890
Blystad på kjøpern:
Blystad bestiller nye containerskip
Arne Blystad er på ingen måte ferdig med containerskip selv om Songa Container er overtatt av sin børsnoterte storebror. Nå har han bestilt to nybygg i Kina.
LIKER CONTAINER: Etter å ha solgt Songa Container til MPC Container Ships med solid gevinst, bygger Arne Blystad nå opp en ny containersatsing som har fått navnet Songa Box Holding.
Shipping
Are Strandli
15:05 - 26. aug. | Oppdatert 15:19
Parallelt med at Arne Blystad-systemet i vår jobbet med å fullføre salget av Songa Container til Oslo Børs-noterte MPC Container Ships, avslørte TradeWinds at Blystad var i ferd med å bygge opp en ny containersatsing.
I slutten av mars og starten av mai ble det signert avtaler om å kjøpe tre skip bygget mellom 2004 og 2009. Disse innlemmes i det relativt nyetablerte selskapet Songa Box Holding AS.
Men i motsetning til sist, holder Blystad seg ikke bare i bruktmarkedet denne gangen. Nå går han også for nybygg.
Ifølge meglerrapporter har Songa Box Holding bestilt to containerskip med kapasitet til 1.692 standard 20-fots containere (TEU) hos Huanghai Shipbuilding i Kina.
Skipene, som får navnene «Songa Jaguar» og «Songa Panther», skal etter planen leveres i henholdsvis november 2022 og mars 2023.
Prisen er ikke kjent, men basert på tilsvarende ordrer er den sannsynligvis i størrelsesorden 25 millioner dollar, eller vel 200 millioner kroner, pr. skip.
Sterke tall – sjefen er stålbull
Sterke kontrakter
Før salget av Songa Container ble kjent, uttalte Blystad til Finansavisen at de foretrakk å bruke det sterke markedet til å skaffe seg gode kontrakter med solide motparter.
Songa Box har allerede gjort det for to av sine tre skip som nå er på vannet.
2008-bygde «Songa Tiger» med kapasitet til 1.740 TEU ble i juli leid ut i tre år til CMA CGM for 27.500 dollar pr. dag, mens «Robin 1» med vel 1.000 TEU høyere kapasitet får 30.500 dollar pr. dag på kontrakt med Maersk. Også den avtalen varer i tre år fra oppstart.
Inntektene i avtaleperiodene blir henholdsvis 30,1 og 33,4 millioner dollar. Kjøpsprisen for skipene var til sammenligning 11,75 og 15 millioner dollar, ifølge VesselsValue.
Det foreløpig siste skipet i flåten er 2004-bygde «Barry» med kapasitet til 3.091 TEU som ble kjøpt av Torvald Klaveness Gruppen, visstnok for rundt 10 millioner dollar.
Total kjøpspris var dermed 36,75 millioner dollar, mens dagens markedsverdi er 94 millioner dollar, ifølge VesselsValue.
- INGEN KOMMENTAR: Adm. direktør Fredrik Platou i Arne Blystad AS.
Milliardgevinst
Nylig solgte MPC Container Ships et 18 år gammelt skip for 39 millioner dollar, ifølge markedsrapporter. Til sammenligning betalte MPC rundt 6 millioner dollar for dette skipet i 2017.
Blystad er forøvrig blant de største eierne i MPC, en posisjon som ble forsterket etter vårens salg av Songa Container.
Finansavisen beregnet da at transaksjonen ga en samlet gevinst på rundt 1,3 milliarder kroner for Blystad og hans medeiere med investor Magnus Roth og Tom Erik Klaveness-familiens investeringsselskap Klaveness Marine i spissen.
Blystads adm. direktør Fredrik Platou ønsker ikke å kommentere saken.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/26/7725989/arne-blystad-bygger-opp-ny-containersatsing-bestiller-nybygg
Blystad bestiller nye containerskip
Arne Blystad er på ingen måte ferdig med containerskip selv om Songa Container er overtatt av sin børsnoterte storebror. Nå har han bestilt to nybygg i Kina.
LIKER CONTAINER: Etter å ha solgt Songa Container til MPC Container Ships med solid gevinst, bygger Arne Blystad nå opp en ny containersatsing som har fått navnet Songa Box Holding.
Shipping
Are Strandli
15:05 - 26. aug. | Oppdatert 15:19
Parallelt med at Arne Blystad-systemet i vår jobbet med å fullføre salget av Songa Container til Oslo Børs-noterte MPC Container Ships, avslørte TradeWinds at Blystad var i ferd med å bygge opp en ny containersatsing.
I slutten av mars og starten av mai ble det signert avtaler om å kjøpe tre skip bygget mellom 2004 og 2009. Disse innlemmes i det relativt nyetablerte selskapet Songa Box Holding AS.
Men i motsetning til sist, holder Blystad seg ikke bare i bruktmarkedet denne gangen. Nå går han også for nybygg.
Ifølge meglerrapporter har Songa Box Holding bestilt to containerskip med kapasitet til 1.692 standard 20-fots containere (TEU) hos Huanghai Shipbuilding i Kina.
Skipene, som får navnene «Songa Jaguar» og «Songa Panther», skal etter planen leveres i henholdsvis november 2022 og mars 2023.
Prisen er ikke kjent, men basert på tilsvarende ordrer er den sannsynligvis i størrelsesorden 25 millioner dollar, eller vel 200 millioner kroner, pr. skip.
Sterke tall – sjefen er stålbull
Sterke kontrakter
Før salget av Songa Container ble kjent, uttalte Blystad til Finansavisen at de foretrakk å bruke det sterke markedet til å skaffe seg gode kontrakter med solide motparter.
Songa Box har allerede gjort det for to av sine tre skip som nå er på vannet.
2008-bygde «Songa Tiger» med kapasitet til 1.740 TEU ble i juli leid ut i tre år til CMA CGM for 27.500 dollar pr. dag, mens «Robin 1» med vel 1.000 TEU høyere kapasitet får 30.500 dollar pr. dag på kontrakt med Maersk. Også den avtalen varer i tre år fra oppstart.
Inntektene i avtaleperiodene blir henholdsvis 30,1 og 33,4 millioner dollar. Kjøpsprisen for skipene var til sammenligning 11,75 og 15 millioner dollar, ifølge VesselsValue.
Det foreløpig siste skipet i flåten er 2004-bygde «Barry» med kapasitet til 3.091 TEU som ble kjøpt av Torvald Klaveness Gruppen, visstnok for rundt 10 millioner dollar.
Total kjøpspris var dermed 36,75 millioner dollar, mens dagens markedsverdi er 94 millioner dollar, ifølge VesselsValue.
- INGEN KOMMENTAR: Adm. direktør Fredrik Platou i Arne Blystad AS.
Milliardgevinst
Nylig solgte MPC Container Ships et 18 år gammelt skip for 39 millioner dollar, ifølge markedsrapporter. Til sammenligning betalte MPC rundt 6 millioner dollar for dette skipet i 2017.
Blystad er forøvrig blant de største eierne i MPC, en posisjon som ble forsterket etter vårens salg av Songa Container.
Finansavisen beregnet da at transaksjonen ga en samlet gevinst på rundt 1,3 milliarder kroner for Blystad og hans medeiere med investor Magnus Roth og Tom Erik Klaveness-familiens investeringsselskap Klaveness Marine i spissen.
Blystads adm. direktør Fredrik Platou ønsker ikke å kommentere saken.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/26/7725989/arne-blystad-bygger-opp-ny-containersatsing-bestiller-nybygg
Wasteland
26.08.2021 kl 16:36
9869
Hørte nettopp på Webcast til GOGL att dem vurderer å kjøre container på bulkshippen vis dem fikk tilatelse.
Det sier litt om shipsmangeln
Det sier litt om shipsmangeln
NetromK
26.08.2021 kl 16:58
10013
Clarksons Platau Securities sitt kursmål vart annonsert i denne tråden allereie 08:32 tirsdag 24.08.21, då referert vidare frå ein artikkel som kom ut 06:12 den dagen på "Tradewinds". Så viss Clarksons handla den dagen var det uansett etter kursmålet var komt ut.
Jan Banan
26.08.2021 kl 19:34
9427
5 skip og det utgjør 3% av resterende seildøgn i år. Q3 og 4 er banket i stein. Man skal være bra tålmodig for å sitte her om et år... Men er det noe jeg er så er det det. Som vi sa for en stund tilbake... supersyklus i slowmotion eller noe sånt og nå sitter vi midt i smørøyet. Har gått over all forventning så langt men man glemmer fort og lever seg inn i den nye tiden og de nye målene. Jeg var stort sett fornøyd med de 23kr til jul men det var ikke containers enig i. Og om 1 år har vi forhåpentligvis begynt å prise inn 2023 slik at vi ser 50+. Det blir jo litt penger av det også... Det ble forresten både steinsopp og piggsopp på tallerkenen i dag. God tidlig helg!
Normalone
26.08.2021 kl 19:39
9593
Det at Blystad velger å bestille nye skip med levering i slutten av 2022 og 2023 - og at de (Blystad) også gjennom salget av Songa skipene ønsker å øke sin eierandel i MPCC ved å få deler av betalingen i aksjer (og i ettertid også har kjøpt seg ytterligere opp) kan kun tolkes i en retning - de tror dagens marked vil holde seg lenge! Dette er etter mitt syn veldig positivt.
Leser på FB at noen hinter/stiller spørsmål ved om Blystad vil finansiere kjøpet av skip ved å selge aksjer i MPCC. Det tror jeg ikke - en må ikke glemme at avtalen om kjøp av disse skipene skjedde for en god stund siden (finansieringen er nok derfor allerede vært på plass) - og en ville heller ikke kjøpt flere aksjer i MPCC etter salget av Songa dersom en hadde behov for egenkapital ifm bestillingen av disse skipene.
Synes MPCC ellers viser styrke - når en steg over 6 prosent i går med omsetning på nesten 200 mill, og kun sank i dag med 1 % og omsetning på 83 mill. Trenden er tydelig!
Leser på FB at noen hinter/stiller spørsmål ved om Blystad vil finansiere kjøpet av skip ved å selge aksjer i MPCC. Det tror jeg ikke - en må ikke glemme at avtalen om kjøp av disse skipene skjedde for en god stund siden (finansieringen er nok derfor allerede vært på plass) - og en ville heller ikke kjøpt flere aksjer i MPCC etter salget av Songa dersom en hadde behov for egenkapital ifm bestillingen av disse skipene.
Synes MPCC ellers viser styrke - når en steg over 6 prosent i går med omsetning på nesten 200 mill, og kun sank i dag med 1 % og omsetning på 83 mill. Trenden er tydelig!
Normalone
26.08.2021 kl 19:41
9580
Jeg har sikkert ikke fulgt med i timen - men var det ikke 16 skip som skulle på nye slutninger i Q3 og Q4 dette året, ref siste presentasjoner? Har fått med meg at et par av disse allerede er sluttet - men er det hele 10 skip? Er det kun 6 skip igjen?
Londonmannen
26.08.2021 kl 20:08
10141
Såvidt jeg kan se ut fra Helg11 sitt regneark så gjenstår det fire skip som skal inn på nye kontrakter i løpet av 2021, men totalt 30 skip som skal sluttes på nye kontrakter i løpet av 2022. Tror neppe vi kommer til å klage obver inntjening redriet vil vise utover i 2022/23 og utbyttene som kommer som følge av dette. Mine MPCC aksjer ligger trygt på kistebunnen og vil gi meg en pen avkastning i årene som kommer.
Normalone
26.08.2021 kl 20:21
10075
Ok Londonmannen og Kbkristi - takk for svar. Her har jeg tydeligvis ikke fått med meg et par av slutningene - bra at en allerede har fått inngått kontrakter på flesteparten (med høye rater) av skipene som skal inn på nye kontrakter i 2021. Som du skriver Londonmannen er det bare skip som skal inn på nye slutninger I 2022 - så MPCC kommer virkelig til å få utnyttet dagens eventyrlige marked:)
TheGambler
26.08.2021 kl 20:45
9967
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/26/7725984/harald-moraeus-hanssen-har-doblet-milliardgevinst-pa-76-dager?internal_source=sistenytt
Har doblet milliardgevinst på 76 dager
I juni satt Harald Moræus-Hanssen og co. med en urealisert gevinst på 1,5 milliarder kroner på syv containerskip. Siden da har gevinsten økt med 20 millioner. Hver eneste dag.
11. juni omtalte Finansavisen investor Harald Moræus-Hanssen, som nå sitter med milliardverdier i syv containerskip anskaffet da markedet skrapet bunnen fra 2017 til 2020.
På daværende tidspunkt, etter at markedet hadde tatt helt av, anslo VesselsValue markedsverdien til 261 millioner dollar. Ifølge Finansavisens beregninger tilsa det en urealisert gevinst på nær 1,5 milliarder kroner for Moræus-Hanssen og hans medinvestorer.
Det er imidlertid småpenger om en ser på hvor mye verdiene har økt til vel to måneder senere.
Gigagevinst
I takt med at chartermarkedet har steget til nye høyder med flust av raterekorder og ikke minst stadig lengre kontraktsvarighet, har skipsverdiene akselerert.
Verdien av skipene, som Moræus-Hanssen eier sammen med et knippe investorvenner, deriblant Petter Stordalen, beregnes nå til formidable 426,7 millioner dollar.
Det tilsvarer hele 3,8 milliarder kroner.
Den foreløpig urealiserte gevinsten til Moræus-Hanssen og medinvestorene har dermed doblet seg til nær 3 milliarder kroner.
Har doblet milliardgevinst på 76 dager
I juni satt Harald Moræus-Hanssen og co. med en urealisert gevinst på 1,5 milliarder kroner på syv containerskip. Siden da har gevinsten økt med 20 millioner. Hver eneste dag.
11. juni omtalte Finansavisen investor Harald Moræus-Hanssen, som nå sitter med milliardverdier i syv containerskip anskaffet da markedet skrapet bunnen fra 2017 til 2020.
På daværende tidspunkt, etter at markedet hadde tatt helt av, anslo VesselsValue markedsverdien til 261 millioner dollar. Ifølge Finansavisens beregninger tilsa det en urealisert gevinst på nær 1,5 milliarder kroner for Moræus-Hanssen og hans medinvestorer.
Det er imidlertid småpenger om en ser på hvor mye verdiene har økt til vel to måneder senere.
Gigagevinst
I takt med at chartermarkedet har steget til nye høyder med flust av raterekorder og ikke minst stadig lengre kontraktsvarighet, har skipsverdiene akselerert.
Verdien av skipene, som Moræus-Hanssen eier sammen med et knippe investorvenner, deriblant Petter Stordalen, beregnes nå til formidable 426,7 millioner dollar.
Det tilsvarer hele 3,8 milliarder kroner.
Den foreløpig urealiserte gevinsten til Moræus-Hanssen og medinvestorene har dermed doblet seg til nær 3 milliarder kroner.
jadden
26.08.2021 kl 21:35
9845
Hvis jeg forstår det rett er det 4 skip igjen som skal sluttes i 21 og 30 skip i 22. Tilsammen 34 skip, nær på halve flåten til selskapet er ikke sluttet på superratene utover 2022. Er det ikke her hunden ligger begravet med hensyn på kursoppgang, hva om markedet snur brått og brutalt . Ikke det at jeg ser noen som helst grunn for det, men shipping er spesielt.
Så leser vi at Blystad er i markedet utenfor MPCC med egne skip samtidig som han besitter en stor aksjepost i MPCC. I tillegg meldes det kontraheringer fra Blystad med levering høsten 22. Dette når det er opplest og vedtatt på forumet at nykontraheringer ikke kan leveres før 23-24.
Noen som ser conflict of interests i Blystads rolle, eller?
Så leser vi at Blystad er i markedet utenfor MPCC med egne skip samtidig som han besitter en stor aksjepost i MPCC. I tillegg meldes det kontraheringer fra Blystad med levering høsten 22. Dette når det er opplest og vedtatt på forumet at nykontraheringer ikke kan leveres før 23-24.
Noen som ser conflict of interests i Blystads rolle, eller?
Kbkristi
26.08.2021 kl 21:55
9728
Det er.jo det samme i bulk. Fredriksen har sine privat eide skip utenfor Gogl.
Om du tror på et plutselig og rått fall i ratene, så er jo disse dagers kurs et gunstig tidspunkt å søke andre sektorer.
Etter mitt syn er det kun 2 ting som styrer ratene. Tilgang på skip og mengde varer som skal fraktes.
Gode rater vil vedvare til dette er i balanse.
Om du tror på et plutselig og rått fall i ratene, så er jo disse dagers kurs et gunstig tidspunkt å søke andre sektorer.
Etter mitt syn er det kun 2 ting som styrer ratene. Tilgang på skip og mengde varer som skal fraktes.
Gode rater vil vedvare til dette er i balanse.
jadden
26.08.2021 kl 22:14
9762
Congestion er stikkordet for krisen innenfor containershipping, altså opphopning på norsk. Problemene ligger på landsiden i havnene, dvs i selve havnene og videretransort på hjul eller bane. Strengt tatt er det nok fartøyer, men mange ligger i venteposisjon for å komme til kai.
Hvis vi tenker oss at denne congestion floken løser seg i samme tempo som den oppstod, vil mye være løst innen et år, hva da med ratene? Jeg stiller spørsmål, men som jeg skrev, jeg har selv ingen tro på brått ratefall.
Hvis vi tenker oss at denne congestion floken løser seg i samme tempo som den oppstod, vil mye være løst innen et år, hva da med ratene? Jeg stiller spørsmål, men som jeg skrev, jeg har selv ingen tro på brått ratefall.
Svar
26.08.2021 kl 22:15
9828
Hei Normalone,
Hvis du ser på søylediagrammet på side 17 i Q2 2021 Earnings Presentation 19th August 2021.
Så ser du antallet, legg merke til at 10 av de er under 2000 TEU. Dette vil si at ved å trekke fra Anne Sibum og Stefan Sibum og 2 stk 1700 TEU så har vi ca 6 nye slutninger for pool skip.
Under del 6 av «Førstereis» sitt referat står det en del om poolskip (her sies det at vi fikset et poolskip i dag mellom 25.000$ og 30.000$).
Vi vet for eksempel at AS Rosalia gikk på en avtale på 6 mnd i desember 2020 som nå er avsluttet
Name TEU Rate $/day Charterer Period
AS Rosalia 1500 11250 COSCO Shipping Development 6 months
Hvis du ser på søylediagrammet på side 17 i Q2 2021 Earnings Presentation 19th August 2021.
Så ser du antallet, legg merke til at 10 av de er under 2000 TEU. Dette vil si at ved å trekke fra Anne Sibum og Stefan Sibum og 2 stk 1700 TEU så har vi ca 6 nye slutninger for pool skip.
Under del 6 av «Førstereis» sitt referat står det en del om poolskip (her sies det at vi fikset et poolskip i dag mellom 25.000$ og 30.000$).
Vi vet for eksempel at AS Rosalia gikk på en avtale på 6 mnd i desember 2020 som nå er avsluttet
Name TEU Rate $/day Charterer Period
AS Rosalia 1500 11250 COSCO Shipping Development 6 months
Redigert 26.08.2021 kl 22:35
Du må logge inn for å svare
Svar
26.08.2021 kl 22:16
9826
Hei Normalone,
Hvis du ser på søylediagrammet på side 17 i Q2 2021 Earnings Presentation 19th August 2021.
Så ser du antallet, legg merke til at 10 av de er under 2000 TEU. Dette vil si at ved å trekke fra Anne Sibum og Stefan Sibum så har vi 8 nye slutninger for pool skip.
Under del 6 av «Førstereis» sitt referat står det en del om poolskip (her sies det at vi fikset et poolskip i dag mellom 25.000$ og 30.000$).
Vi vet for eksempel at AS Rosalia gikk på en avtale på 6 mnd i desember 2020 som nå er avsluttet
Name TEU Rate $/day Charterer Period
AS Rosalia 1500 11250 COSCO Shipping Development 6 months
Hvis du ser på søylediagrammet på side 17 i Q2 2021 Earnings Presentation 19th August 2021.
Så ser du antallet, legg merke til at 10 av de er under 2000 TEU. Dette vil si at ved å trekke fra Anne Sibum og Stefan Sibum så har vi 8 nye slutninger for pool skip.
Under del 6 av «Førstereis» sitt referat står det en del om poolskip (her sies det at vi fikset et poolskip i dag mellom 25.000$ og 30.000$).
Vi vet for eksempel at AS Rosalia gikk på en avtale på 6 mnd i desember 2020 som nå er avsluttet
Name TEU Rate $/day Charterer Period
AS Rosalia 1500 11250 COSCO Shipping Development 6 months
Normalone
26.08.2021 kl 22:33
10062
Takk Svar- det var den presentasjonen jeg tok utgangspunkt i, dvs. at vi hadde 16 skip som skulle på nye kontrakter. Det var bare at jeg rent faktisk ikke hadde fått med meg at så mange av disse allerede hadde inngått lange kontrakter på høye rater:) Da er det ikke lenge til vi begynner å se kontrakter for skip hvor kontraktene går ut i 2022:)
Normalone
26.08.2021 kl 22:46
10274
Jadden - jeg er ikke helt enig med deg i det (hvis jeg oppfatter deg riktig), at det kun er opphopning som er grunnen til "krisen". Problemet er også at etterspørselen etter varer har økt - og at vi med dagens antall fartøyer ikke klarer å håndtere den økte etterspørselen.
Det er I tillegg også behov for å forbedre infrastrukturen i havnene/på land - og det er ikke løst på kort tid og i løpet av 2022. Når de fleste nye feederne først leveres i 2023 (ja - skipene som ble bestilt for en god stund siden, slik Blystad har gjort, vil leveres i slutten av 2022, men som du vet er det frem til nå vært bestilt få feedere i størrelsen til MPCC (langt færre (i prosent av den totale flåten) sml med økningen i verdenshandelen). Det er hovedårsaken til at mange forventer en knallsterkt marked i lang tid (minst til langt ut i 2022, men markedet vil nok også være meget godt etter 2022). Her anbefaler jeg deg til å høre med det Constantin sier om dette på Q2 - og intervjuet med Mintzmyer i august (søkes opp på YouTube).
Det er derfor ingen grunn til å tro at vi vil få et kraftig ratefall i nær fremtid, i alle fall ikke i 2022. Alt av informasjon vi nå sitter med tilsier derimot at MPCC vil få hele flåten sin inn på nye kontrakter I dette meget sterke markedet - og jo lenger tid som går, og vi ser at både ConTex/Harpex fortsetter, vil aksjemarkedet også ta dette innover seg og vi vil se kurser som gjenspeiler dette og bake inn de store inntjeningene også for 2022/2023 (og videre).
Det er I tillegg også behov for å forbedre infrastrukturen i havnene/på land - og det er ikke løst på kort tid og i løpet av 2022. Når de fleste nye feederne først leveres i 2023 (ja - skipene som ble bestilt for en god stund siden, slik Blystad har gjort, vil leveres i slutten av 2022, men som du vet er det frem til nå vært bestilt få feedere i størrelsen til MPCC (langt færre (i prosent av den totale flåten) sml med økningen i verdenshandelen). Det er hovedårsaken til at mange forventer en knallsterkt marked i lang tid (minst til langt ut i 2022, men markedet vil nok også være meget godt etter 2022). Her anbefaler jeg deg til å høre med det Constantin sier om dette på Q2 - og intervjuet med Mintzmyer i august (søkes opp på YouTube).
Det er derfor ingen grunn til å tro at vi vil få et kraftig ratefall i nær fremtid, i alle fall ikke i 2022. Alt av informasjon vi nå sitter med tilsier derimot at MPCC vil få hele flåten sin inn på nye kontrakter I dette meget sterke markedet - og jo lenger tid som går, og vi ser at både ConTex/Harpex fortsetter, vil aksjemarkedet også ta dette innover seg og vi vil se kurser som gjenspeiler dette og bake inn de store inntjeningene også for 2022/2023 (og videre).
Kbkristi
26.08.2021 kl 22:46
10274
Poolskipene lever jo sitt eget liv innen firmaet, så der får vi jo bare enkeltdrypp med info.
Takk, NetromK! Den tekniske utviklingen minner meg om følgende metafor:
Tenk deg en hai som stadig dunker opp i bunnen av en trebåt. Etter hvert går det et lite hull i dekket, og det er bare spørsmål om minutter før haitennene stikker opp av bunnen og båten går lekk.
Det samme mener jeg er i ferd med å skje i både MPC og Ernst. Uten haier riktignok, men likevel….
Selv om grafene har stanget opp i kr. 27,00 og 3;80 euro, så har de sunket igjen. Men grafene har flere ganger stanget opp i motstandslinjene, og før eller siden bryter de gjennom. Helst før!
La oss si i løpet av tre-fire virkedager!
Tenk deg en hai som stadig dunker opp i bunnen av en trebåt. Etter hvert går det et lite hull i dekket, og det er bare spørsmål om minutter før haitennene stikker opp av bunnen og båten går lekk.
Det samme mener jeg er i ferd med å skje i både MPC og Ernst. Uten haier riktignok, men likevel….
Selv om grafene har stanget opp i kr. 27,00 og 3;80 euro, så har de sunket igjen. Men grafene har flere ganger stanget opp i motstandslinjene, og før eller siden bryter de gjennom. Helst før!
La oss si i løpet av tre-fire virkedager!
Teps
27.08.2021 kl 00:03
10118
Kbkristi har jo nevnt det tidligere, men «cup with handle» ser veldig sannsynlig ut. Vi er på slutten av håndtaket, så det vi håper på å se er et «break-out». Hvis det utspiller seg, så er første target høyden av høyresiden av koppen og til laveste punkt på koppen. Hvis jeg forstår det rett, så bør vi kjøre over 37,50,- på den formasjonen. Det er flere andre måter å forklare det tekniske, alt i forhold til hva som fungerer for deg. Men denne formasjonen er vel den som er enklest for oss vanlige å se…..
Redigert 27.08.2021 kl 00:05
Du må logge inn for å svare
Struts
27.08.2021 kl 06:05
9675
Skeiet et ut med kantareller i går. Men det er ikke det samme med butikk-kjøpt som de man plukker selv. Får heller drømme om piggsopp!
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 1,425’ aksjer, og har med det 71.46% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: State Street Bank ned 1,196’ (3,115’ totalt), The Bank of NY Mellon minus 630’ (2,163’), Verdipapirfondet DNB Norge Indeks ned 300’ (1,276’) og Goldman Sachs ned 50’ (2,706’ totalt). Ellers bare én liten endring.
På plussiden: Eng Invest (ved Rune Eng, eiendomsinvestor/utleier i Oslo) opp 390’ (1,899’ totalt), The Bank of Ny Mellon øker i en annen beholdning med 273’ aksjer (1,496’) og Nordnet Livsforsikring pluss 64’ (5,383’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.
PS. På oppdatert liste (nå) fra VPS går det bla frem at Clarkson Platou Securities kvitter seg med alle 390' aksjene de var oppført med i går. Så det var vel for sine kunder kanskje. DNB Markets konto # 75 reduserer med 129' aksjer. I alt 23 som reduserer med 20' aksjer eller mer, og 32 som øker tilsvarende.
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt onsdag). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 1,425’ aksjer, og har med det 71.46% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: State Street Bank ned 1,196’ (3,115’ totalt), The Bank of NY Mellon minus 630’ (2,163’), Verdipapirfondet DNB Norge Indeks ned 300’ (1,276’) og Goldman Sachs ned 50’ (2,706’ totalt). Ellers bare én liten endring.
På plussiden: Eng Invest (ved Rune Eng, eiendomsinvestor/utleier i Oslo) opp 390’ (1,899’ totalt), The Bank of Ny Mellon øker i en annen beholdning med 273’ aksjer (1,496’) og Nordnet Livsforsikring pluss 64’ (5,383’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.
PS. På oppdatert liste (nå) fra VPS går det bla frem at Clarkson Platou Securities kvitter seg med alle 390' aksjene de var oppført med i går. Så det var vel for sine kunder kanskje. DNB Markets konto # 75 reduserer med 129' aksjer. I alt 23 som reduserer med 20' aksjer eller mer, og 32 som øker tilsvarende.
Redigert 27.08.2021 kl 07:18
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.08.2021 kl 07:36
9426
Det er en meget interessant formasjon som snart er fullført.
Cup & handle er en meget bullish formasjon.
Hos Nordnet kan du sette Utviklingsgrafen på " iår" eller "3m", så skal formasjonen komme tydlig fram.
Blir formasjonen virkelig, så kan vi se aksjekurser mellom kr 34-37.
Dere kan lese mer om dette på investopedia, hvor det også ligger en video som beskriver dette. Legger ved link.
https://www.investopedia.com/terms/c/cupandhandle.asp
Cup & handle er en meget bullish formasjon.
Hos Nordnet kan du sette Utviklingsgrafen på " iår" eller "3m", så skal formasjonen komme tydlig fram.
Blir formasjonen virkelig, så kan vi se aksjekurser mellom kr 34-37.
Dere kan lese mer om dette på investopedia, hvor det også ligger en video som beskriver dette. Legger ved link.
https://www.investopedia.com/terms/c/cupandhandle.asp
Kbkristi
27.08.2021 kl 07:43
9463
TCI, eller Tianjin Container Freight Index gjorde et skikkelig byks i dag på 2,46% etter å ha vært stabil de siste 10 dager.
http://www.tjtsi.pro/en/Freightindex/Freightindex2
http://www.tjtsi.pro/en/Freightindex/Freightindex2
Bsci
27.08.2021 kl 08:45
9208
Det er kanskje ikke så lett og finne argumenter i det korte bilde hva som skal utløse en stigning mot kr 34-37,-, men vi er jo mange her som er overbevist om at dette er mål som vil innfris og svært sannsynlig innen utgangen av 2021.
Opptak på OBX listen kan være en trigger og selvfølgelig vil Q3 konkretisere de faktiske forhold i EPS.
Samme trend i MPCC og Ernst Russ.
Da må der eventuelt inntreffe en markedsmessig hendelse, som vil løfte hele sektoren (container markedet), dersom begge relativt samtidig skal løfte seg gjennom motstanden.
Ellers ville en fusjon mellom disse eller at MPCC kjøper opp Ernst Russ nok blåst begge gjennom motstanden 😊
Kanskje et drømmescenario for flere, (Kanskje også CB).
Begge selskaper er tyske, så ikke sikkert det er usannsynlig.
Videre signaliserte (les. Bekreftet) Constantin, med kjøpet av Songa at han tenker offensiv og vil ekspandere.
Det eneste som er sikkert, er at alt er usikkert.
Opptak på OBX listen kan være en trigger og selvfølgelig vil Q3 konkretisere de faktiske forhold i EPS.
Samme trend i MPCC og Ernst Russ.
Da må der eventuelt inntreffe en markedsmessig hendelse, som vil løfte hele sektoren (container markedet), dersom begge relativt samtidig skal løfte seg gjennom motstanden.
Ellers ville en fusjon mellom disse eller at MPCC kjøper opp Ernst Russ nok blåst begge gjennom motstanden 😊
Kanskje et drømmescenario for flere, (Kanskje også CB).
Begge selskaper er tyske, så ikke sikkert det er usannsynlig.
Videre signaliserte (les. Bekreftet) Constantin, med kjøpet av Songa at han tenker offensiv og vil ekspandere.
Det eneste som er sikkert, er at alt er usikkert.
Når man flytter produksjonen til et annet land får å få varen sin fram, så skjønner man at problemene verken er lett eller kortvarig.
Fra shippingtribune.com
Skipskrisen Blir Verre.
Det store nettverket av havner, containerskip og lastebilselskaper som flytter varer rundt i verden er hardt flokete, og fraktkostnadene skyter i været. Det er urovekkende nyheter for forhandlere og feriekunder . Mer enn 18 måneder etter pandemien blir avbruddet i globale forsyningskjeder verre, noe som fører til mangel på forbrukerprodukter og gjør det dyrere for selskaper å sende varer der de trengs. Uløste ulemper , og fremveksten av nye problemer, inkludert Delta -varianten, betyr at kjøpere sannsynligvis vil møte høyere priser og færre valg denne høytiden. Selskaper som Adidas ( ADDDF ), Crocs ( CROX ) og Hasbro ( HAS) varsler allerede for forstyrrelser når de forbereder seg på den avgjørende årsskiftetiden.
- Presset på globale forsyningskjeder har ikke blitt lettere, og vi forventer ikke at det kommer til å skje snart, sier Bob Biesterfeld, administrerende direktør i CH Robinson, et av verdens største logistikkfirmaer.
Den siste hindringen er i Kina, hvor en terminal ved Ningbo-Zhoushan havn sør for Shanghai har vært stengt siden 11. august etter at en havnearbeider testet positivt for Covid-19. Store internasjonale rederier, inkludert Maersk ( AMKBY ), Hapag-Lloyd ( HPGLY ) og CMA CGM har justert rutetider for å unngå havnen og advarer kunder om forsinkelser.
Den delvise nedleggelsen av verdens tredje travleste containerhavn forstyrrer andre havner i Kina, strekker forsyningskjeder som allerede led av de siste problemene ved Yantian havn, pågående containermangel, koronavirusrelaterte fabrikkstengninger i Vietnam og de langvarige effektene av Suezkanalen blokkering i mars.
Rederier forventer at den globale krisen vil fortsette. Det øker kostnadene ved å flytte gods massivt og kan øke presset på forbrukerprisene oppover. ”Vi forventer for tiden at markedssituasjonen først vil lette i det første kvartalet 2022,” sa Hapag-Lloyd-sjef Rolf Habben Jansen i en nylig uttalelse.
Sjansen for at fartøyet ditt kommer i tide er omtrent 40%, da det var 80% denne gangen i fjor. ”
BOB BIESTERFELD, administrerende direktør i CH ROBINSON
Kostnadene for frakt av varer fra Kina til Nord-Amerika og Europa har fortsatt å stige de siste månedene, etter en økning tidligere på året, ifølge data fra London-baserte Drewry Shipping. Selskapets World Container Index viser at den sammensatte kostnaden for å sende en 40-fots container på åtte store øst-vest-ruter nådde $ 9 613 i uken til 19. august, en oppgang på 360% fra et år siden. Det største prishoppet var langs ruten fra Shanghai til Rotterdam i Nederland, med kostnaden av en 40-fots container som skyter 659% til $ 13.698. Containerfraktpriser på ruter fra Shanghai til Los Angeles og New York har også hoppet. "De nåværende historisk høye fraktprisene er forårsaket av at det er uoppfylt etterspørsel," sa Søren Skou, administrerende direktør i containerskipgiganten Maersk, på en inntjening. ring denne måneden.
Havnstopp
Terminalstengingen i Ningbo vil øke flaskehalsene som stammer fra nedleggelsen i juni av Yantian, en havn omtrent 50 mil nord for Hong Kong, etter at koronavirusinfeksjoner ble oppdaget blant havnearbeidere. Mens en delvis gjenåpning av Yantian bare tok noen dager, tok en tilbake til normale tjenester tok nesten en måned å oppnå, ifølge S&P Global Market Intelligence Panjiva, da overbelastningen gikk over til andre havner.
Det betyr problemer for forhandlere og forbruksvareselskaper som prøver å fylle opp beholdninger på vei inn i den avgjørende shoppingsesongen ved årets slutt. "Nedleggelsen ved Ningbo er nå spesielt sensitiv, da den kan holde eksporten i høysesongen av leveranser til USA og Europa som vanligvis kommer fra september til november," sa S&P Global Panjiva i et forskningsnotat 12. august. Fredag at overbelastning ved nærliggende havner Shanghai og Hong Kong "spider" og sprer seg andre steder i Asia, så vel som i Europa og Nord -Amerika, "spesielt vestkysten" i USA. Noen 36 containerskip er forankret utenfor de tilstøtende havnene i Los Angeles og Long Beach, ifølge en rapport torsdag fra Marine Exchange i Sør -California. Det er det høyeste tallet siden februar, da 40 containerskip ventet på å komme inn. Vanligvis ville det bare være ett eller null containerskip for anker, ifølge Marine Exchange. Overbelastningen i California begynner å spre seg til "stort sett alle havner i [USA]", ifølge Biesterfeld fra CH Robinson. "Sjansen for at fartøyet ditt kommer i tide er omtrent 40%, da det var 80% denne gangen i fjor," sa han til CNN Business.
Etterslepet i havnene vil virke ringvirkende på fastkjørte lagre og strukket vei- og jernbanekapasitet. Logistikknettverk har kjørt med maksimal kapasitet i flere måneder, takket være stimulansdrevet etterspørsel ledet av amerikanske forbrukere og en henting i produksjonen. Lastebilsjåførmangel i USA og Storbritannia har bare forverret forstyrrelser i tilbudet.US -importen i mars og mai overskred nivåene som ble sett i oktober 2020, vanligvis toppen av fraktsesongen, sa Eric Oak, forskningsanalytiker i forsyningskjeden ved S&P Global Panjiva. ”Dette betyr at logistikkfasiliteter har gått tom for de fleste sommer, ”la han til. Det er ikke bare havner som er under press. Luftterminaler mottar stadig større mengder frakt ettersom selskaper vender seg til alternative metoder for å transportere varene sine. På noen av de større amerikanske flyplassene som Chicago, er det forsinkelser på opptil to uker for å kreve last, ifølge Biesterfeld. Arbeidet med å inneholde Covid-19-utbrudd har nylig forstyrret trafikken på Shanghai Pudong og Nanjing flyplasser i Kina.
Forhandlere Forbereder Seg På Slag
"Nevn nesten alt, og det virker som om det er mangel på det et sted," la Biesterfeld til. “Detaljhandlere sliter med å etterfylle beholdningen like raskt som de selger, enn si forberede seg på etterspørsel etter ferier.” Forsyningskjeder ble diskutert om nesten to tredjedeler av rundt 7000 selskapsinntektssamtaler globalt i juli, opp fra 59% i samme måned i fjor år, ifølge en analyse av S&P Global Panjiva. Forbrukervareprodusenter tar drastiske skritt for å dekke etterspørselen - for eksempel å endre hvor produkter blir laget og flytte dem med fly i stedet for båt - men selskaper som skomaker Steve Madden ( SHOO)) sier at de allerede går glipp av salget fordi de rett og slett ikke har nok varer. Selskapet har flyttet halve produksjonen av kvinnesortimentet til Mexico og Brasil fra Kina i et forsøk på å forkorte leveringstiden.
Når det gjelder forsyningskjeden ... kunne vi snakke om dette hele dagen. Det er utfordringer over hele verden, sa administrerende direktør Edward Rosenfeld på en innkallingsforespørsel i forrige måned. - Det er overbelastning i havnen, både i USA og Kina. Det er utbrudd av Covid på fabrikker. Det er utfordringer å få containere. Vi kan fortsette. »Det er et av flere store klesmerker som ble rammet av fabrikkstengninger i Vietnam den siste måneden. Data fra S&P Global Panjiva viser at nesten 40% av volumet av varer importert til USA til sjøs i løpet av de 12 månedene til juli kom fra det sørøstasiatiske landet. "Sterk etterspørsel" etter produktene sine i andre halvår på grunn av nedleggelsene, til tross for at produksjonsbyttet går over til andre regioner. Supply chain -vanskeligheter har "ført [til] betydelige forsinkelser og ytterligere logistikkostnader, spesielt ettersom vi har brukt mer på flyfrakt," sa han ved en siste innkalling. Andrew Rees, administrerende direktør i Crocs, sa at transittider fra Asia for de fleste av selskapets ledende markeder er omtrent det dobbelte av det de var historisk. "Slik har det vært en stund, og vi forventer [å] leve med det," sa han til investorer forrige måned.
For å sikre produkttilgjengelighet i høytiden sa Hasbro, som lager Monopoly og My Little Pony, at det øker antallet havbærer det jobber med, bruker flere havner for å fremskynde leveranser og kjøper flere produkter tidligere fra flere land. forsyningskjedens knase vil sannsynligvis bety høyere priser. Hasbro, for eksempel, øker prisene for å oppveie stigende frakt- og varekostnader. Selskapet anslår at havfraktkostnadene i gjennomsnitt vil være fire ganger høyere i år enn i fjor, ifølge finansdirektør Deborah Thomas.
Shoppere bør også forberede seg på lengre leveringstid enn normalt, og de må kanskje ha flere forskjellige gaveideer i ermene. ”Som vi har spådd i flere måneder, kommer kjøperne til å se noen nakne hyller i ferien,” sa Biesterfeld. “Og hvis du kjøper de fleste av gavene dine på nettet, må du gjøre det tidlig. Leveringstiden kan være fire til seks uker. ”
Kilde: CNN Business
Fra shippingtribune.com
Skipskrisen Blir Verre.
Det store nettverket av havner, containerskip og lastebilselskaper som flytter varer rundt i verden er hardt flokete, og fraktkostnadene skyter i været. Det er urovekkende nyheter for forhandlere og feriekunder . Mer enn 18 måneder etter pandemien blir avbruddet i globale forsyningskjeder verre, noe som fører til mangel på forbrukerprodukter og gjør det dyrere for selskaper å sende varer der de trengs. Uløste ulemper , og fremveksten av nye problemer, inkludert Delta -varianten, betyr at kjøpere sannsynligvis vil møte høyere priser og færre valg denne høytiden. Selskaper som Adidas ( ADDDF ), Crocs ( CROX ) og Hasbro ( HAS) varsler allerede for forstyrrelser når de forbereder seg på den avgjørende årsskiftetiden.
- Presset på globale forsyningskjeder har ikke blitt lettere, og vi forventer ikke at det kommer til å skje snart, sier Bob Biesterfeld, administrerende direktør i CH Robinson, et av verdens største logistikkfirmaer.
Den siste hindringen er i Kina, hvor en terminal ved Ningbo-Zhoushan havn sør for Shanghai har vært stengt siden 11. august etter at en havnearbeider testet positivt for Covid-19. Store internasjonale rederier, inkludert Maersk ( AMKBY ), Hapag-Lloyd ( HPGLY ) og CMA CGM har justert rutetider for å unngå havnen og advarer kunder om forsinkelser.
Den delvise nedleggelsen av verdens tredje travleste containerhavn forstyrrer andre havner i Kina, strekker forsyningskjeder som allerede led av de siste problemene ved Yantian havn, pågående containermangel, koronavirusrelaterte fabrikkstengninger i Vietnam og de langvarige effektene av Suezkanalen blokkering i mars.
Rederier forventer at den globale krisen vil fortsette. Det øker kostnadene ved å flytte gods massivt og kan øke presset på forbrukerprisene oppover. ”Vi forventer for tiden at markedssituasjonen først vil lette i det første kvartalet 2022,” sa Hapag-Lloyd-sjef Rolf Habben Jansen i en nylig uttalelse.
Sjansen for at fartøyet ditt kommer i tide er omtrent 40%, da det var 80% denne gangen i fjor. ”
BOB BIESTERFELD, administrerende direktør i CH ROBINSON
Kostnadene for frakt av varer fra Kina til Nord-Amerika og Europa har fortsatt å stige de siste månedene, etter en økning tidligere på året, ifølge data fra London-baserte Drewry Shipping. Selskapets World Container Index viser at den sammensatte kostnaden for å sende en 40-fots container på åtte store øst-vest-ruter nådde $ 9 613 i uken til 19. august, en oppgang på 360% fra et år siden. Det største prishoppet var langs ruten fra Shanghai til Rotterdam i Nederland, med kostnaden av en 40-fots container som skyter 659% til $ 13.698. Containerfraktpriser på ruter fra Shanghai til Los Angeles og New York har også hoppet. "De nåværende historisk høye fraktprisene er forårsaket av at det er uoppfylt etterspørsel," sa Søren Skou, administrerende direktør i containerskipgiganten Maersk, på en inntjening. ring denne måneden.
Havnstopp
Terminalstengingen i Ningbo vil øke flaskehalsene som stammer fra nedleggelsen i juni av Yantian, en havn omtrent 50 mil nord for Hong Kong, etter at koronavirusinfeksjoner ble oppdaget blant havnearbeidere. Mens en delvis gjenåpning av Yantian bare tok noen dager, tok en tilbake til normale tjenester tok nesten en måned å oppnå, ifølge S&P Global Market Intelligence Panjiva, da overbelastningen gikk over til andre havner.
Det betyr problemer for forhandlere og forbruksvareselskaper som prøver å fylle opp beholdninger på vei inn i den avgjørende shoppingsesongen ved årets slutt. "Nedleggelsen ved Ningbo er nå spesielt sensitiv, da den kan holde eksporten i høysesongen av leveranser til USA og Europa som vanligvis kommer fra september til november," sa S&P Global Panjiva i et forskningsnotat 12. august. Fredag at overbelastning ved nærliggende havner Shanghai og Hong Kong "spider" og sprer seg andre steder i Asia, så vel som i Europa og Nord -Amerika, "spesielt vestkysten" i USA. Noen 36 containerskip er forankret utenfor de tilstøtende havnene i Los Angeles og Long Beach, ifølge en rapport torsdag fra Marine Exchange i Sør -California. Det er det høyeste tallet siden februar, da 40 containerskip ventet på å komme inn. Vanligvis ville det bare være ett eller null containerskip for anker, ifølge Marine Exchange. Overbelastningen i California begynner å spre seg til "stort sett alle havner i [USA]", ifølge Biesterfeld fra CH Robinson. "Sjansen for at fartøyet ditt kommer i tide er omtrent 40%, da det var 80% denne gangen i fjor," sa han til CNN Business.
Etterslepet i havnene vil virke ringvirkende på fastkjørte lagre og strukket vei- og jernbanekapasitet. Logistikknettverk har kjørt med maksimal kapasitet i flere måneder, takket være stimulansdrevet etterspørsel ledet av amerikanske forbrukere og en henting i produksjonen. Lastebilsjåførmangel i USA og Storbritannia har bare forverret forstyrrelser i tilbudet.US -importen i mars og mai overskred nivåene som ble sett i oktober 2020, vanligvis toppen av fraktsesongen, sa Eric Oak, forskningsanalytiker i forsyningskjeden ved S&P Global Panjiva. ”Dette betyr at logistikkfasiliteter har gått tom for de fleste sommer, ”la han til. Det er ikke bare havner som er under press. Luftterminaler mottar stadig større mengder frakt ettersom selskaper vender seg til alternative metoder for å transportere varene sine. På noen av de større amerikanske flyplassene som Chicago, er det forsinkelser på opptil to uker for å kreve last, ifølge Biesterfeld. Arbeidet med å inneholde Covid-19-utbrudd har nylig forstyrret trafikken på Shanghai Pudong og Nanjing flyplasser i Kina.
Forhandlere Forbereder Seg På Slag
"Nevn nesten alt, og det virker som om det er mangel på det et sted," la Biesterfeld til. “Detaljhandlere sliter med å etterfylle beholdningen like raskt som de selger, enn si forberede seg på etterspørsel etter ferier.” Forsyningskjeder ble diskutert om nesten to tredjedeler av rundt 7000 selskapsinntektssamtaler globalt i juli, opp fra 59% i samme måned i fjor år, ifølge en analyse av S&P Global Panjiva. Forbrukervareprodusenter tar drastiske skritt for å dekke etterspørselen - for eksempel å endre hvor produkter blir laget og flytte dem med fly i stedet for båt - men selskaper som skomaker Steve Madden ( SHOO)) sier at de allerede går glipp av salget fordi de rett og slett ikke har nok varer. Selskapet har flyttet halve produksjonen av kvinnesortimentet til Mexico og Brasil fra Kina i et forsøk på å forkorte leveringstiden.
Når det gjelder forsyningskjeden ... kunne vi snakke om dette hele dagen. Det er utfordringer over hele verden, sa administrerende direktør Edward Rosenfeld på en innkallingsforespørsel i forrige måned. - Det er overbelastning i havnen, både i USA og Kina. Det er utbrudd av Covid på fabrikker. Det er utfordringer å få containere. Vi kan fortsette. »Det er et av flere store klesmerker som ble rammet av fabrikkstengninger i Vietnam den siste måneden. Data fra S&P Global Panjiva viser at nesten 40% av volumet av varer importert til USA til sjøs i løpet av de 12 månedene til juli kom fra det sørøstasiatiske landet. "Sterk etterspørsel" etter produktene sine i andre halvår på grunn av nedleggelsene, til tross for at produksjonsbyttet går over til andre regioner. Supply chain -vanskeligheter har "ført [til] betydelige forsinkelser og ytterligere logistikkostnader, spesielt ettersom vi har brukt mer på flyfrakt," sa han ved en siste innkalling. Andrew Rees, administrerende direktør i Crocs, sa at transittider fra Asia for de fleste av selskapets ledende markeder er omtrent det dobbelte av det de var historisk. "Slik har det vært en stund, og vi forventer [å] leve med det," sa han til investorer forrige måned.
For å sikre produkttilgjengelighet i høytiden sa Hasbro, som lager Monopoly og My Little Pony, at det øker antallet havbærer det jobber med, bruker flere havner for å fremskynde leveranser og kjøper flere produkter tidligere fra flere land. forsyningskjedens knase vil sannsynligvis bety høyere priser. Hasbro, for eksempel, øker prisene for å oppveie stigende frakt- og varekostnader. Selskapet anslår at havfraktkostnadene i gjennomsnitt vil være fire ganger høyere i år enn i fjor, ifølge finansdirektør Deborah Thomas.
Shoppere bør også forberede seg på lengre leveringstid enn normalt, og de må kanskje ha flere forskjellige gaveideer i ermene. ”Som vi har spådd i flere måneder, kommer kjøperne til å se noen nakne hyller i ferien,” sa Biesterfeld. “Og hvis du kjøper de fleste av gavene dine på nettet, må du gjøre det tidlig. Leveringstiden kan være fire til seks uker. ”
Kilde: CNN Business
Kbkristi
27.08.2021 kl 11:32
8801
Travelt er det, og det tyder ikke på noe hurtig og dramatisk fall, som enkelte har uttrykt redsel for :)
RedRabbit
27.08.2021 kl 12:05
13912
Om ikke det er ille nok med stengte havner og ventetid på lasting/lossing, så forskyves problemet videre på land og lastebil bransjen. Det har allerede begynt å bli en skvis på vinterdekk, da lagre tømmes her i landet og en vet ikke når ny leveranser fra utlandet kommer inn.
Kjøp/ bestill julepresangen(e) nå, da det ikke nytter å Vippse fruen og andre familiemedlemmer på julaften.
Kjøp/ bestill julepresangen(e) nå, da det ikke nytter å Vippse fruen og andre familiemedlemmer på julaften.
https://www.cnbc.com/video/2021/08/27/supply-chain-issues-lead-to-holiday-season-concerns-expert-on-retail.html
https://www.youtube.com/watch?v=cAh4V3joGqo
https://www.youtube.com/watch?v=_QYofBLxMJ0
https://www.youtube.com/watch?v=71F5mI9r3vE
https://www.youtube.com/watch?v=cAh4V3joGqo
https://www.youtube.com/watch?v=_QYofBLxMJ0
https://www.youtube.com/watch?v=71F5mI9r3vE
Redigert 27.08.2021 kl 15:18
Du må logge inn for å svare
Teps
27.08.2021 kl 13:38
13562
Tror vi har alle driverne som er nødvendig for å kjøre kursen oppover. Nå skal vi bare vente på at andre ser at dette er langsiktig opptur. Utbyttebetalinger er også kommunisert til 75%, så dette blir bra. Jeg tror ikke opptak på OBX har så mye å si, da de har lang tid å vekte seg opp + at det kun er indeksfond som må kjøpe.
Redigert 27.08.2021 kl 14:11
Du må logge inn for å svare
For de som ikke er en lesehest.
Why the container crunch is going to get worse before it gets better
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1138014/The-Lloyds-List-Podcast-Why-the-container-crunch-is-going-to-get-worse-before-it-gets-better
Why the container crunch is going to get worse before it gets better
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com/LL1138014/The-Lloyds-List-Podcast-Why-the-container-crunch-is-going-to-get-worse-before-it-gets-better
Redigert 27.08.2021 kl 14:39
Du må logge inn for å svare
Hamburger
27.08.2021 kl 17:01
12887
Hei folkens!
Jeg vil bare si god helg og at det er deilig å bli rik sammen akkurat dere. Her er det mye flinke folk som legger ned MYE arbeid for å holde oss oppdatert.
Det har fått veldig mange til å holde seg fast i aksjene sine med svett panne og hvite knoker. All heder til de også, fordi de har hold hodet kalt i skumle svingninger med troa på caset. Og det har uten tvilt lønt seg for dem, og det vil det fortsette med. Tenk på alle de som leser, men ikke kommenterer.
Jeg har vært inne i MPCC siden vinteren 2020, sitter med et griselavt snitt og smiler. Det hadde jeg ikke gjort uten dere.
TUSEN TAKK!
Og nå tar vi oss en Aass!
Jeg vil bare si god helg og at det er deilig å bli rik sammen akkurat dere. Her er det mye flinke folk som legger ned MYE arbeid for å holde oss oppdatert.
Det har fått veldig mange til å holde seg fast i aksjene sine med svett panne og hvite knoker. All heder til de også, fordi de har hold hodet kalt i skumle svingninger med troa på caset. Og det har uten tvilt lønt seg for dem, og det vil det fortsette med. Tenk på alle de som leser, men ikke kommenterer.
Jeg har vært inne i MPCC siden vinteren 2020, sitter med et griselavt snitt og smiler. Det hadde jeg ikke gjort uten dere.
TUSEN TAKK!
Og nå tar vi oss en Aass!
Kbkristi
27.08.2021 kl 17:14
12856
Hyggelig tilbakemelding. Du kan nok bare ta det med ro i lang tid. Ingenting tyder på at vi trenger å bekymre oss noe spesielt de neste 2-3 åra. Så får vi se om vi fortsetter lottogevinsten i slow motion 😂
PSI- Investor
27.08.2021 kl 17:40
12782
Takk, veldig fin artikkel!
Er på sommertur med MX5- klubben og det er travle greier, men veldig moro!
Er på sommertur med MX5- klubben og det er travle greier, men veldig moro!
Hamburger
27.08.2021 kl 17:55
12716
Bare hyggelig!
Klarer MPCC å fortsette å snu båtene over på nye kontrakter på dagens eller høyere rater langt ut i 2022 så blir dette sinnssykt mye penger.
Og, hvis majoriteten er 3 års kontrakter så har vi et helt vilt utbytte monster mellom hendene. Det, pluss mindre gjeld kommer ihvertfall ikke til å dra kursen ned.
Uansett om det kommer flere nye båter inn i markedet i 2023-2024, så har vi kontrakter på 20-30.000$ dagen per balje. Og vi har mange baljer!
Klarer MPCC å fortsette å snu båtene over på nye kontrakter på dagens eller høyere rater langt ut i 2022 så blir dette sinnssykt mye penger.
Og, hvis majoriteten er 3 års kontrakter så har vi et helt vilt utbytte monster mellom hendene. Det, pluss mindre gjeld kommer ihvertfall ikke til å dra kursen ned.
Uansett om det kommer flere nye båter inn i markedet i 2023-2024, så har vi kontrakter på 20-30.000$ dagen per balje. Og vi har mange baljer!
Illuminatus
27.08.2021 kl 18:40
12588
Harpex opp 1,1% siste uke. 1700 Teu opp 500$, 2500 Teu opp 2000$.
banani
27.08.2021 kl 18:51
12570
Jeg har et tosidig forhold til fraktprisene som bare stiger, som importør fra Asia er vi i en nesten håpløs situasjon, siste månedene har containerne våre blitt utsatt 4 ganger, vi må nå betale lagerleie for å ha dem stående hos produsenten. Produsentene sier sågar at dem ikke vi ta imot ordrer som ikke har garantert plass for skipning. Fraktratene er jo dessuten blitt helt hinsides, nesten slik at vi vurderer å utsette produksjonen. Problemet er at alt stort sett lages i Asia og uten varer blir det ikke mye salg. I starten trodde befrakterne at situasjonen ville bli bedre utpå sommeren og vi ble anbefalt å utsette produksjonen, dette er ikke melodien lengre. Til syvende og sist blir det meste av kostnaden lagt på sluttkunden, selv om noe også vil måtte tas i lavere marginer. Ingen ser noen snarlig bedring i situasjonen av våre befraktere og tror som alle her inne at dette blir en langvarig situasjon. Det gode med rate økningen på containerfrakt var at d gjorde meg oppmerksom på MPCC som har vært en "once in a lifetime" investering for meg med ca 10mill i brutto gevinst. I ettertid ser jeg at mine forsøk på trading ikke var særlig lønnsomme og jeg kunne hatt nærmere 50% mer avkastning uten tradingen. Gikk inn i aksjen igjen etter Q2 rapporten med en god del av gevinsten. Med det som kom frem i Q2 rapporten vil man "garantert" tjene godt med penger om man sitter i MPCC ut 2023 eller 2024, det vil komme svingninger på veien, men totalen er jeg overbevist om at vil bli svært lønnsom for den som sitter long her.
Alt av container ser bra ut i USA i kveld med flere ATH, fortsetter dette er det rett opp på mandag, god helg!
Alt av container ser bra ut i USA i kveld med flere ATH, fortsetter dette er det rett opp på mandag, god helg!