MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2369764

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Helg11
05.09.2021 kl 21:29 8302

Takk for fantastisk helg på Tjøme. Det er som på tråden her: Utrolig forfriskende å kunne diskutere containershipping med likesinnede.

En nyhet i regnearket har dukket opp i løpet av helgen: Nytt kursmål fra Pentad, formulert over en hummersuppe med en halvliter Aass på Verdens Ende. Bakgrunnen er et scenario hvor shipping går inn i en supersyklus der feeder containerskip ikke overkontraheres pga kapasitet på verft og usikkerhet rundt IMO / EEXI regelverk. "Dette er Verdens Ende for containershipping slik den er kjent fra gammelt av". Ut fra dette må vi tenke lenger frem enn 2022 på kursmålene, kontraktene vi binder det neste halve året vil gi unik synlighet på inntekter frem til 2025. Opprinnelig uttalt kursmål var 100 kr, men etter å ha konferert med regnearket og satt opp NAV YE2025 med dagens forutsetninger kommer jeg til $10,21 = 88,50kr. Hvis vi legger på noen utbytter på veien eller at Struts oppdaterer skipsverdier, så nærmer vi oss tresifret. NB: Dette er mer spekulativt, men det er greit å ha regnet på et nytt BULL-scenario som gir litt å strekke oss etter.
SuperSeven
05.09.2021 kl 22:10 8158

Dette regnearket minner meg mer og mer om mine første år som egen næringsdrivende. Man kunne leke med tall og scenario til man ble tullete. Ingenting var mer moro enn å legge opp noen ønske-scenario som ga superinntjening. Til slutt var det bare å innse at slikt ikke skjer alt for ofte. Får vi MPCC opp på 40-tallet tror jeg de fleste av oss er kjempefornøyde.

Excel-ark med supersyklus, t-skjorter, kaffekrus og møter på verdens ende. MPCC er blitt en folkeaksje!
MdC81
05.09.2021 kl 23:25 7941

La oss ikke glemme at regnearket traff med 97 og noe % ved Q2. Til slutt er det bare å bøye seg i støvet for fantastisk arbeid og mangfoldige timer/bidrag 💪
Struts
06.09.2021 kl 06:51 7608

Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt torsdag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.

Topp 50 øker med 283’ aksjer, og har med det 71.69% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) varierer noe fra når på dagen man innhenter dem.

På salgssiden: J.P. Morgan Bank Luxembourg ned 293’ (1,335’ totalt), The Bank of NY Mellon minus 234’ (1,519’), Bank Julius Bär ned 80’ (1,886’) og Nordnet Livsforsikring minus 55’ (5,250’ totalt). Ellers bare en håndfull mindre endringer.

På plussiden: Clearstream Banking opp 488’ (4,727’ totalt), Citigroup Global Markets pluss 268’ (2,044’), The Bank of Ny Mellon øker i en annen beholdning med 153’ (1,255’) og Verdipapirfondet pluss 27’ (1,674’ totalt). Ellers bare none (evt noen, sukk) små endringer.

PS. På revidert liste (nå) fra VPS går det bla. frem at Verdipapirfondet Statoil Aksjer handler inn 230' aksjer (ingen fra før), MSIP Equity kjøper 172' og Skihus 100' aksjer, mens Goldman Sachs og Fearnleys Securities begge dumper hele sine beholdninger på hhv.. 334' og 323' aksjer. Det er 26 på listen med kjøp av 20' eller flere aksjer, og 23 med tilsvarende salg.

Ellers mange takk tilretteleggere av fest, til de som arrangerte seminar, til kaptein på skuta tilbake til Tønsberg, og ikke minst til alle de flotte menneskene jeg fikk gleden av å treffe under oppholdet. En blidere gjeng skal man lete lenge etter!

Redigert 06.09.2021 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Jan Banan
06.09.2021 kl 08:20 7287

Da regner jeg med nattvakten på Haukland er fornøyd :)
Jan Banan
06.09.2021 kl 08:31 7361

Tidlige tegn på at det ikke løser seg i Q1 2022. Dette er første "hinder" for oss. Et skritt nærmere MPCC's drømmescenario.
https://www.hellenicshippingnews.com/u-s-ports-see-shipping-logjams-likely-extending-far-into-2022/
Ærligtalt
06.09.2021 kl 08:37 7316

Finfin link... og dette er nok bare starten på et mareritt for både kjøpere- og muligens også produsenter som ser marginene blir spist opp

Spør deg selv: Er Kina tjent med en resesjon i USA? Javisst er de det (politisk ikke økonomisk)

Og dermed... kan vi regne med alt fldr stengte havner fremover
Slettet bruker
06.09.2021 kl 08:46 7235

Å holde god utkikk er viktig for å detektere skjær i sjøen på radaren.

«Starter shipping-hedgefond i containerboomen: – Følger nøye med for å finne rett tid å gå short»

https://e24.no/boers-og-finans/i/47blXG/starter-shipping-hedgefond-i-containerboomen-foelger-noeye-med-for-aa-finne-rett-tid-aa-gaa-short

jadden
06.09.2021 kl 08:49 7406

Starter shipping-hedgefond i containerboomen: – Følger nøye med for å finne rett tid å gå short
E24 skriver om hedgefond som ligger og lurer på riktig inngang i containermarkedet. De mener kontraheringsboomen vil knekke supersyklusen. Så er spørsmålet hvor lenge de må vente? De skiller nok ikke på longdistanse skip og feedere, allerede her vil de bomme.
Jan Banan
06.09.2021 kl 08:58 7431

At noen tenker shorte container "på rett tid" vil ikke jeg kalle et skjær i sjøen.
Nottet
06.09.2021 kl 09:07 7460

Merkelig at Hedgefond følger med på om de kan shorte container er en nyhet. Hedgefond vurderer å shorte innenfor ALLE sektorer.
Helg11
06.09.2021 kl 09:16 7351

Enig i at det nye scenarioet er mindre nøkternt og muligens bare en ønskedrøm. Men jeg tenker det er bra å kunne ha et offensivt scenario også så vi har dekket dette, om rabattert ConTex holder seg på dagens nivå fremover.

Uenig i at MPCC er en folkeaksje, her tror jeg vi så vidt har begynt å skrape overflaten. På Nordnet har vi 12.331 eiere, mens i en folkeaksje som Norwegian er det 83.075. Sånn sett mye å gå på.
Slettet bruker
06.09.2021 kl 09:23 7484

"De skiller nok ikke på longdistanse skip og feedere, allerede her vil de bomme."

Enig i dette, jadden.
PSI- Investor
06.09.2021 kl 09:30 7514

De skrives også at de ser på mengden skip i 2023 og 2024. For det første er det en god stund til, og på det tidspunktet har MPCC sikkert kontrakter til 2026-2027.
Dessuten er det jo i stor grad på land problemene ligger.
Så gidder ikke bekymre meg så mye for dette.
Skal de shorte må de vel også låne aksjer av noen. Eller er nakenshort også lov på OB nå?
De kan selvsagt shorte f eks Maersk som ligger foran i syklusen og som egentlig driver med helt andre ting enn MPCC siden de frakter containere. Det gjør jo strengt tatt ikke MPCC, MPCC leier jo ut skip. Her vil behovet fortsatt være stort selv om ratene for selve containerne skulle gå noe nedover på et tidspunkt.

Men det er klart markedet leter alltid etter negative nyheter og her har de jo funnet en som kan brukes, selv om den er feil mhp MPCC.
PSI- Investor
06.09.2021 kl 09:34 7527

Denne artikkelen er jo langt mer relevant for oss, og for øyeblikket.
Og om noen timer er det ikke lenger noen nyhet at noen ønsker å shorte, mens køene og kaoset det kommer det mer av og det vil flere skrive om også videre.

Slettet bruker
06.09.2021 kl 09:35 7537

Fremtidig etterspørsel og havn kapasitet.
'Driv og congestion'. Tiden vil vise. Jeg har tillit til at Constantin vil navigere en strategi som optimaliserer flåten, hva fremtiden måtte bringe.
PSI- Investor
06.09.2021 kl 09:37 7636

Ja det tror jeg også, ledelsen har vist seg svært dyktig hittil!
Alby
06.09.2021 kl 09:41 7632


Jeg trodde virkelig at tilbakekjøpene skulle være en liten trigger, men det går ned ?
hectorgonzales
06.09.2021 kl 09:44 7785


Takk for flott helg Tjøme! Artig å treffe så mange "nick".

Til info så holder Peter Sand (Bimco.org) et Teams møte 9 september. Shipping Market Overview and Outlook Q3
Onsdag: https://www.bimco.org/events/20210909-bimco-shipping-market--overview-and-outlook-q3-2021
30min Container, 30min Bulk, 30min Tank. Gratis påmelding (hvis noen skulle lure)

Litt analyse om bestillinger av nye båter (bekreftelse på det vi vet):
https://www.bimco.org/news/market_analysis/2021/20210826-container_ship_orders_due_for_deli

Keefer
06.09.2021 kl 09:55 7843

Så lenge det er mange små investorer i en aksje som denne, vil psykologi spille en stor rolle. Jeg tror heller ikke kontraheringsspøkelset vil treffe feeder-segmentet særlig hardt om 2 år slik det ser ut nå. Det er ikke så mange små båter som er bestilt sett opp mot forventet årlig etterspørselsvekst. Jeg har heller ikke tro på at containermarkedet globalt skal droppe raskt ned med det første, men en slik overskrift i e24 kommer til å skremme vann av mange av de små uansett, og momentet kommer til å utnyttes av de store. Nå vet ikke jeg om dette nye hedgefondet allerede har satt en short her, men om de har det, så har de kanskje lyktes allerede med å skape en nedgang? Da tenker jeg at kritikken fremfor mye bør rettes til de som lar aktører som dette bruke mediene som e24 her til å påvirke markedet for å tjene raske penger. Ikke at det er noe nytt..
aeven
06.09.2021 kl 09:57 7903

"He also thinks there is further upside in dry bulk, VLGCs and especially in containerships." - fra Tradewinds artikkelen om Hannisdahl
Det er vel neppe noe nytt at at hedgefund ser på muligheter for å shorte til rett tid, uavhengig av sektor. Rett tid er nok definitivt ikke med det første.
Tvert imot sier han jo at han har tro på container near-term.
Overreaksjon og en kjøpsmulighet? :)
Slettet bruker
06.09.2021 kl 10:00 7901

Takk hectorgonzales! Det møtet tror jeg er verdt å få med seg!

Takk også til alle deltakere på treffet på Tjøme, for en minneverdig helg! Mindre «humper i veien» som taxitrøbbel og litt romrot, klarte på ingen måte å legge demper på stemningen. Det virket det som alle koste seg og satte pris på å møte hverandre. Praten gikk, i større og mindre grupper, fra vi kom til vi dro.
Nottet
06.09.2021 kl 10:05 7855

New Zealand sliter:

An acute shortage of refrigerated containers should be the country’s most important priority, alongside the response to the Delta variant, Venture Timaru chief executive Nigel Davenport says.

“It’s critical. At the very heart of our economy is the fact we are an import/export country which is dependent on our ability to import what we need, but as importantly export our food and other products to our global markets.

“We need to urgently address the critical issue of sourcing refrigerated containers, reefers, so our food processing and manufacturing sector can get their products to their global markets where demand has never been greater,” Davenport said.

https://www.stuff.co.nz/timaru-herald/news/126266481/acute-container-shortage-could-have-devastating-impact-on-business
PSI- Investor
06.09.2021 kl 10:17 7786

Så ble det noen flere aksjer på ASK- konto'n i dag.
Tror på en oppdatering fra selskapet i løpet av uken da de jo skulle presentere for analytikere den 13. så vidt jeg skjønte.
Da bør det jo komme info til markedet også, og i forkant.
Slettet bruker
06.09.2021 kl 10:27 7702

Enig at det kanskje ikkje er eit skjær med det første, men det er nyheter som faller under MPCC-paraplyen. Og nyheter og oppdateringer bør vises for allmuen, positiv eller negativ - det skaper alltid det beste bildet for oss alle tilslutt.

Så til noko anna, er det nokon som veit eller har erfaring med kva som skjer med aksjekursen til selskap ved bestilling av nye skip? T.d. kva vil skje om MPCC kommer med ein oppdatering som seier at ein har lagt f.eks 5 nye feeder-skip i bestilling, korleis ville det bli tatt i mot i markedet, positivt/negativt? Nokon som har tankar?
Redigert 06.09.2021 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
06.09.2021 kl 10:32 7677

Helt umulig å si. Og så vidt jeg har skjønt litt uaktuelt også.

Men i dag er jo prisen på de skipene vi har på nivå med hva det koster å bestille nye.
Så en nyhet om at noen skip er solgt med levering om en god stund og så at nye skip kommer inn for å erstatte disse bør jo være bare positivt.

Enkelte som har kjøpt nye skip har jo også med det samme rapportert om at de allerede er sluttet ut på avtaler fra de blir levert, slikt er jo også gull.
Redigert 06.09.2021 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
06.09.2021 kl 10:51 7530

Finfin link... og dette er nok bare starten på et mareritt for både kjøpere- og muligens også produsenter som ser marginene blir spist opp

Spør deg selv: Er Kina tjent med en resesjon i USA? Javisst er de det (politisk ikke økonomisk)

Og dermed... kan vi regne med alt fler stengte havner fremover
Jan Banan
06.09.2021 kl 11:08 7538

ingenting i veien med å poste nyhetene, jeg ser bare mer på dette som litt "algevekst på skroget" ;) - skjær har en tendens til å senke skip.
Struts
06.09.2021 kl 11:28 7553

Fra Tradewinds:

MPCC cleans up capital structure with $3.5m warrant buyback
Containership owner avoids dilution for shareholders in deal with affiliate


MPC Container Ships (MPCC) has prevented a dilution of earnings for investors by buying back convertible warrants.

The Oslo-listed German feeder vessel owner said it had agreed a deal with affiliate MPC Capital to repurchase and cancel 3.7m warrants carrying the right to buy the same amount of MPCC shares at $1.89 each.

So what is the ‘right’ price of container freight? Explosion and blaze rock containership in Vietnam
The company spent $3.55m on the warrants, a 3% discount to their intrinsic value based on the MPCC share price over the previous 10 days.

The shareholding of MPC Capital in MPCC remains unchanged.

"By repurchasing and cancelling these warrants, no new shares will be issued," MPCC said.

"The repurchase price is expected to be over-compensated in less than two years by avoiding earnings dilution for existing shareholders."

Fearnley Securities, which has a "buy" rating on the stock, said the deal cleans up MPCC's capital structure, "in addition to being accretive in terms of buying at a discount".

A further 1.9m warrants remained outstanding at the end of the second quarter, the investment bank added.

The stock was trading down nearly 2% at NOK 24.95 ($2.87) in Oslo on Monday morning.

Fearnleys assessed the net asset value of MPCC at NOK 25, although it said recent rises in secondhand values and continued upward pressure on charter rates leave some upside.

Record volumes in US

"Further, a strong charter market also leaves ... upside to our (and consensus) estimates for both 2022 and 2023," the investment bank said.

The Shanghai Container Freight Index rose 3% in the week ending 3 September.

The positive rate development continues to be driven by robust demand and a high level of fleet inefficiencies, Fearnleys added.

Los Angeles and Long Beach ports are preparing for volumes to surpass 20m teu this year, about 2.5m teu higher than the previous record, despite a record number of vessels tied up for prolonged times and increased truck turnaround times.

MSC makes $240m swoop on classic panamax boxship quartet
The charter market is also still rising, with panamaxes now just shy of $100,000 per day for 12-month charters, Fearnleys said.

Similarly, 2,700-teu feeder ships are at $75,000 per day, seven times the average of 2020.

"There continue to be several extreme short-term charters concluded and the duration on these deals continue to lengthen," analysts Peder Nicolai Jarlsby, Erik Gabriel Hovi and Ulrik Mannhart added.

They expect this market to hold up into 2022, with the potential for further extensions through extended supply disruptions.
Jan Banan
06.09.2021 kl 11:32 7649

takk Struts
Slettet bruker
06.09.2021 kl 12:13 7435

IKEA begynner å planlegge for at frakt problemene kan vare til neste august.

https://e24.no/naeringsliv/i/G30jlq/ikea-sliter-med-varemangel-rammer-varehandelen-bredt
PSI- Investor
06.09.2021 kl 12:46 7194

Leste litt i en annen tråd hvor det står mye rart...:
https://finansavisen.no/forum/thread/139103/view/3752621
Her hevdes det at det er drøye 400 containerskip i ulike køer verden rundt, og hele drøyt 1600 bulkskip i slike køer, mesteparten i Kina og pga covid så langt jeg forstår det.
Da begynner det vel å bli en såpass drøy andel av totalflåten at det egentlig er litt skummelt, altså for bulk?

LPGfan
06.09.2021 kl 13:11 7023

Vi må vel vente til utbytte er konkretisert før vi snakker noen videre oppgang her. "Alle" eier jo MPCC nå, så sånn sett vil den vel neppe bry seg om vanlige kursdrivere, men være veldig nervøs for alt som muligens kan tolkes negativt. Uansett hvor langt frem det måtte ligge...ref.dagens short utspill i E24. Alle aksjer kan garrantert shortes på ett tidspunkt i ett 3-4 års perspektiv, så ganske meningsløs sak...men ikke for aksjekursen i en allemannsaksje...desverre.
Ærligtalt
06.09.2021 kl 14:15 6762

...Ordreboken i container skyter i været, og segmentet har høy inntjening hovedsakelig på grunn av et positivt etterspørselssjokk. Selv om etterspørselen fortsetter å være sterk, så vil mest sannsynlig flåteveksten i 2023 og 2024 føre til lavere inntjening og skipsverdier...

Synest denne var morsom jeg da... Så det denne aktøren sier... er at det blir redusert inntjening dersom flere båter blir ferdigbygget? Åh neeeei! pokker! går vi da bare veldig i pluss frem til 2025/26 i stedet for sinnsykt i pluss? Nå var nok ikke denne artikkelen ment for MPCC spesifikt - men hallo... Vi har forutsigbarhet deluxe innenfor vårt segment - og prisingen... lagger noe voldsomt nå


Igjen: CEO uttalte nylig "significant upside" på prisingen av selskapet... og siden det har kursen kun...Gått ned

PSI- Investor
06.09.2021 kl 15:55 6389

Fikk lyst til å lime inn et par setninger fra den artikkelen:

Griff Lynch, executive director of the Georgia Ports Authority, which operates one of the nation’s largest ocean gateways at the Port of Savannah, said: “We think at least midway through 2022 or the entire 2022 could be very strong.”

Så nå begynner man altså allerede å se hele 2022 som stramt.

Det er vel bare å begynne å glede seg til det kommer innrømmelser om at det stramme markedet blir den nye normalen. Det er tross alt veldig stor øking av forbruk på gang i Asia også. Og da trengs feedere!
Slettet bruker
06.09.2021 kl 16:28 6173

Det bestilles skip i bøtter og spann, men det tar tid å få de på vannet! Jeg får kun opp overskrift og brødtekst, supert om noen har tilgang til hele,

Delivery of new container vessels extends into 2025
The delivery of ships ordered within the last year will extend into 2025. ShippingWatch has interviewed Torsten Holst Pedersen, COO at Seaspan Corporation, which has initiated a newbuild program larger than the entirety of Evergreen's owned fleet.

https://shippingwatch.com/carriers/Container/article13256738.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Newsletter&utm_content=2021-09-06&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_com
Ærligtalt
06.09.2021 kl 16:57 6064

Man må skille ut hva som er feedere og ikke... Dernest må man hensynta at forventet økning i behov er forventet å ikke strekke til

Det er forunderlig... At ikke markedet evner å regne hjem en bedre verdisetting av MPCC
Slettet bruker
06.09.2021 kl 17:20 5978

Struts sin oversikt på nye feedere var over 40 stk og jeg har registrert noen til i etterkant, dvs 47 nye feedere til i et marked på totalt 5500 containerskip av alle størrelser. Verdenshandelen øker jevnt, skip må skrotes ift forsikringskrav, taksonomikrav, redusert fart, kjeder leier egne skip, flere gigaskip a la Ever Ace som må betjenes, så anser foreløpig 47 skip som noen dråper i havet.
Redigert 06.09.2021 kl 17:26 Du må logge inn for å svare