MPCC Bull 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)
Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf
Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
20.09.2021 kl 20:12
6141
Ja, detter er dager da man bør holde fokus på det fundamentale og ikke la seg frustrere av aksjekursen. Selv valgte jeg å glemme børsen og tok meg en hel dag med vandring på byfjellene. Fantastisk! Kan anbefales.
Londonmannen
20.09.2021 kl 20:17
6107
Joda, litt billigsalg i MPCC er det nok ikke noen som har noe imot. Men jeg lurer på hvordan man er møblert i toppetasjen når man selger dette på papiret på disse latterlig lave kursene. Men lnsker man å opptre som velgjører så skal ikke jeg nekte dem. Heller si tusen takk!
Kanskje ein skal minne alle om kursmålene som foreligger for MPCC:
Arctic 33 kr
Fearnley 30 kr
DNB 27 kr
Clarkson 40 kr
Pareto 34 kr
----------------------------
Konsensus: 32.80 kr.
----------------------------
Ratene og utsiktene er forbedret siden estimatene til meglerhusene ble presentert, ref. Harpex & New ConTex.
Arctic 33 kr
Fearnley 30 kr
DNB 27 kr
Clarkson 40 kr
Pareto 34 kr
----------------------------
Konsensus: 32.80 kr.
----------------------------
Ratene og utsiktene er forbedret siden estimatene til meglerhusene ble presentert, ref. Harpex & New ConTex.
Hoasis
20.09.2021 kl 21:58
5487
Tror nok de fleste ser gjennom dise kursmålene nå. Markedet bestemmer, analytikerne kan mene hva man vil. DNB har fått mye pepper her inne men de er faktisk de som har truffet best de siste månedene
Nå er ikke kursmål noe øyeblikksbilde, men ser gjerne 6-12 mnd fremover
Normalone
20.09.2021 kl 22:43
5193
Akkurat nå er det frykten som "bestemmer" - at en eventuell konkurs i Evergrande kan få store ringvirkninger, også for frakt av råvarer/varer. Det som jeg tror en glemmer at selv om MPCC får ingen nye slutninger, dvs. at selskapet ikke vil få fornyet noen av kontrakten som går ut på skipene fremover, vil selskapet likefullt ha en kontantstrøm (overskudd) ut 2024 med over 5 mrd. Det isolert vil etter mitt syn forsvare dagens kurs.
Hadde vi fulgt anbefalingene til DnB det siste året er det veldig mange som hadde gått glipp av kraftig stigning - og det er ikke kursmålet i seg selv som er av størst interesse, men forutsetningene som legges til grunn. DnB har vel ment at festen var over siden januar i år - og det er vel ingen som hadde forutsatt Evergrande nyheten. Men her er det fortsatt mange som ikke forstår at MPCC har kontrakter som gir dem store inntekter i mange år fremover - og markedet kommer til å holde seg sterkt i lang tid fremover.
Hadde vi fulgt anbefalingene til DnB det siste året er det veldig mange som hadde gått glipp av kraftig stigning - og det er ikke kursmålet i seg selv som er av størst interesse, men forutsetningene som legges til grunn. DnB har vel ment at festen var over siden januar i år - og det er vel ingen som hadde forutsatt Evergrande nyheten. Men her er det fortsatt mange som ikke forstår at MPCC har kontrakter som gir dem store inntekter i mange år fremover - og markedet kommer til å holde seg sterkt i lang tid fremover.
Kbkristi
21.09.2021 kl 06:04
4529
Ny dag, nye muligheter.
Container får bank sammen med bulk. Et skip er et skip. Dnb evner jo ikke å se forskjell på feeder og liner. Så da er det jo forståelig at vanlige folk tror alt innen shipping er likt. Deutche Bank varsler "Super Syklus" innen container. Bulk sliter jo med mindre stålproduksjon i Kina.
Også interessant å se at småsparerne i Nordnet er våkne. Etter en redusering de siste dager, så fant 72 nye Nordnet- aksjonærer veien inn i Mpc i går.
Futtene er grønne, og Asia går jo ikke så værst. Så får vi se om ikke kr 22 er bunnen.
Måtte alle få en fin børsdag :)
Deutsche Bank makes ‘super cycle’ call
On Monday, U.K.-based Deutsche Bank Andy Chu published an exceptionally bullish report on container shipping.
“We are moving to the view that earnings will peak in 2022, not this year,” wrote Chu. “We feel that there is a material positive surprise to 2022 and 2023 forecasts [for carriers] that is yet to be factored into consensus forecasts.”
https://www.hellenicshippingnews.com/how-high-can-container-shipping-profits-go-will-2022-top-2021/
Container får bank sammen med bulk. Et skip er et skip. Dnb evner jo ikke å se forskjell på feeder og liner. Så da er det jo forståelig at vanlige folk tror alt innen shipping er likt. Deutche Bank varsler "Super Syklus" innen container. Bulk sliter jo med mindre stålproduksjon i Kina.
Også interessant å se at småsparerne i Nordnet er våkne. Etter en redusering de siste dager, så fant 72 nye Nordnet- aksjonærer veien inn i Mpc i går.
Futtene er grønne, og Asia går jo ikke så værst. Så får vi se om ikke kr 22 er bunnen.
Måtte alle få en fin børsdag :)
Deutsche Bank makes ‘super cycle’ call
On Monday, U.K.-based Deutsche Bank Andy Chu published an exceptionally bullish report on container shipping.
“We are moving to the view that earnings will peak in 2022, not this year,” wrote Chu. “We feel that there is a material positive surprise to 2022 and 2023 forecasts [for carriers] that is yet to be factored into consensus forecasts.”
https://www.hellenicshippingnews.com/how-high-can-container-shipping-profits-go-will-2022-top-2021/
Redigert 21.09.2021 kl 06:08
Du må logge inn for å svare
Struts
21.09.2021 kl 06:15
4581
Kort referat fra handler iht VPS-loggen pr dags dato (men da antagelig handler foretatt rundt fredag forrige uke). Tall, særlig fra utenlandske banker, kan være misvisende.
Topp 50 reduserer med 94’ aksjer, og har med det 72.18% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Verdipapirfondet DNB SMB ned 885’ (3,909’ totalt), The Bank of Ny Mellon minus 468’ (936’) og Nordnet Livsforsikring ned 203’ (4,645’). Ellers bare noen mindre endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to andre beholdninger med hhv. 878’ og 307’ aksjer (til resp. 3,649’ og 1,369’ totalt) og J.P. Morgan Securities opp 538’ (1,217’ totalt). Ellers bare én liten endring.
PS. Fra oppdatert VPS-logg (nå) går det bla. frem at AKB AS både solgte og kjøpte 475' aksjer. AKB er kontrollert av Marianne Heien Blystad. I tillegg nevner jeg at JJB AS (også Marianne H. Blystad) både kjøpte og solgte 275' aksjer, det samme gjorde Agmably AS (et tredje selskap kontrollert av henne), Songa Bulk Chartering (A. Blystad) solgte 100' aksjer. Mao en travel fredag for familien Blystad.
Topp 50 reduserer med 94’ aksjer, og har med det 72.18% av aksjene. Disse tall (som de nedenfor) kan variere noe fra når på dagen man innhenter dem.
På salgssiden: Verdipapirfondet DNB SMB ned 885’ (3,909’ totalt), The Bank of Ny Mellon minus 468’ (936’) og Nordnet Livsforsikring ned 203’ (4,645’). Ellers bare noen mindre endringer.
På plussiden: The Bank of NY Mellon øker i to andre beholdninger med hhv. 878’ og 307’ aksjer (til resp. 3,649’ og 1,369’ totalt) og J.P. Morgan Securities opp 538’ (1,217’ totalt). Ellers bare én liten endring.
PS. Fra oppdatert VPS-logg (nå) går det bla. frem at AKB AS både solgte og kjøpte 475' aksjer. AKB er kontrollert av Marianne Heien Blystad. I tillegg nevner jeg at JJB AS (også Marianne H. Blystad) både kjøpte og solgte 275' aksjer, det samme gjorde Agmably AS (et tredje selskap kontrollert av henne), Songa Bulk Chartering (A. Blystad) solgte 100' aksjer. Mao en travel fredag for familien Blystad.
Redigert 21.09.2021 kl 07:41
Du må logge inn for å svare
Fallet vil ikke gi lavere rater på lenge da køene ikke reduseres på lang lang tid fremover og etterspørselen er større enn hva markedet klarer og levere.
Korona restriksjoner vil vedvare i lang tid også.
Det hele er er stunt for og prøve og få ned de galloperende prisene innen container og bulk.
Nye skip som vil komme i markedet vil bare gi lengre køer så logistikken med havnene som har opphoping av ventende skip forlenges.
Nå er uansett nye skip færre enn hva som skrapes og verftene har mindre ordreinnganger enn noen gang og flere verft er solgt til andre virksomheter næringer,boligkompleks mm.
Skipsratene vil vedvare og en videre oppgang burde ikke forundre markedet fremover.
Nye aksjonærer inn etter gevinstsikring fra andre gir bare vann på mølla og aksjene skal nok reprise seg flere ganger.
Er det hele vi så i går et spill for galleriet og nedgangen en krisemaksimering i et stramt marked?
Korona restriksjoner vil vedvare i lang tid også.
Det hele er er stunt for og prøve og få ned de galloperende prisene innen container og bulk.
Nye skip som vil komme i markedet vil bare gi lengre køer så logistikken med havnene som har opphoping av ventende skip forlenges.
Nå er uansett nye skip færre enn hva som skrapes og verftene har mindre ordreinnganger enn noen gang og flere verft er solgt til andre virksomheter næringer,boligkompleks mm.
Skipsratene vil vedvare og en videre oppgang burde ikke forundre markedet fremover.
Nye aksjonærer inn etter gevinstsikring fra andre gir bare vann på mølla og aksjene skal nok reprise seg flere ganger.
Er det hele vi så i går et spill for galleriet og nedgangen en krisemaksimering i et stramt marked?
velkjent
21.09.2021 kl 07:38
4291
God morgen!
Jeg har savnet de 13% av aksjene, som angivelig disponeres av MPC Capital. En tidligere oppstilling du viste summerte jeg til de ca.70%, men jeg fant ingen der med 13%.
Jeg har savnet de 13% av aksjene, som angivelig disponeres av MPC Capital. En tidligere oppstilling du viste summerte jeg til de ca.70%, men jeg fant ingen der med 13%.
CatchTrader
21.09.2021 kl 08:14
5822
Blir trangt inn døra i dag. Lønner seg å ta god fart eller bakdøra i fra 34 😁 Ship o’hoi
Londonmannen
21.09.2021 kl 08:16
5875
Tydelig at en del investorer gjorde i buksen i går pga fallet i Kina. Men etter mitt syn er det ingen grunn for en slik panikk, spesielt ikke dersom du sitter med MÅCc aksjer. Det er spesielt fire faktorer som bidrar til en perfekt storm for feedere:
- kontrahering av ultrastore containerskip
- tidsaspektet for utvidelse/bygging av infrastruktur på land
- usikkerhet mhp miljøkrav opp mot feedere
- økende fraktbehov
Kontrahering av ultrastore containerskip drives av at det er et stadig økende behov for frakt av gods. Noe man forventer vil fortsette å øke dess mer samfunnet normaliseres etter pandemien.
Men økende antall ultrastore containerskip, uten at havnen følger opp med tilsvarende kapasitetsøkning, må nødvendigvis skape mer køer og kaos i de eksisterende havnen.
Samtidig så skaper usikkerheten rundt krav til utslipp og fremdriftsmaskineriet i feedere å sette kontrahering av feedere på vent.
I dette bildet burde det være enkelt å se hva som vil skje mhp rateutviklingen innen feedersegmentet.
Ha en riktig god dag! Selv tar jeg dagen i friluft.
- kontrahering av ultrastore containerskip
- tidsaspektet for utvidelse/bygging av infrastruktur på land
- usikkerhet mhp miljøkrav opp mot feedere
- økende fraktbehov
Kontrahering av ultrastore containerskip drives av at det er et stadig økende behov for frakt av gods. Noe man forventer vil fortsette å øke dess mer samfunnet normaliseres etter pandemien.
Men økende antall ultrastore containerskip, uten at havnen følger opp med tilsvarende kapasitetsøkning, må nødvendigvis skape mer køer og kaos i de eksisterende havnen.
Samtidig så skaper usikkerheten rundt krav til utslipp og fremdriftsmaskineriet i feedere å sette kontrahering av feedere på vent.
I dette bildet burde det være enkelt å se hva som vil skje mhp rateutviklingen innen feedersegmentet.
Ha en riktig god dag! Selv tar jeg dagen i friluft.
Kbkristi
21.09.2021 kl 08:33
5771
Å ta dagen i friluft er sikkert en helt grei måte å gjøre unna børsdagen på Londonmannen.
Tror vi alle kan ta det med stoisk ro framover.
Ta f.eks vårt skip Columbia som fortsatt ligger for anker utenfor Long Beach. Dette skipet ble kjøpt 28.9.2017 for $ 8,9 mill.
Dette skipet har en dagrater på $ 101.000 med opsjon til november. 3 måneder med denne dagraten gir $ 9,2 mill.
Så kan jo enhver tro hva man vil om at dette allerede er priset inn i aksjen.
Tror vi alle kan ta det med stoisk ro framover.
Ta f.eks vårt skip Columbia som fortsatt ligger for anker utenfor Long Beach. Dette skipet ble kjøpt 28.9.2017 for $ 8,9 mill.
Dette skipet har en dagrater på $ 101.000 med opsjon til november. 3 måneder med denne dagraten gir $ 9,2 mill.
Så kan jo enhver tro hva man vil om at dette allerede er priset inn i aksjen.
Redigert 21.09.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
21.09.2021 kl 08:38
5729
Det kunne gjort seg med en melding om en lignende slutning i dag!
Hva dagen bringer vet ingen helt sikkert men jeg skal handle mere
hvis det blir ett nytt "blodbad"
hvis det blir ett nytt "blodbad"
Deutsche Bank har skjønt kva er er på gang innen container og inntjening i årene som kommer. Fin artikkel.
PSI- Investor
21.09.2021 kl 08:53
5633
Fin artikkel å ha i bakhodet mens kursen surrer rundt på supertilbudsnivå:
https://www.hellenicshippingnews.com/how-high-can-container-shipping-profits-go-will-2022-top-2021/
“We are moving to the view that earnings will peak in 2022, not this year,” wrote Chu. “We feel that there is a material positive surprise to 2022 and 2023 forecasts [for carriers] that is yet to be factored into consensus forecasts.”
Ser nå at kbkristi allerede hadde lagt ut linken, lar den stå likevel siden tråden har hoppet til ny side
https://www.hellenicshippingnews.com/how-high-can-container-shipping-profits-go-will-2022-top-2021/
“We are moving to the view that earnings will peak in 2022, not this year,” wrote Chu. “We feel that there is a material positive surprise to 2022 and 2023 forecasts [for carriers] that is yet to be factored into consensus forecasts.”
Ser nå at kbkristi allerede hadde lagt ut linken, lar den stå likevel siden tråden har hoppet til ny side
Redigert 21.09.2021 kl 08:54
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
21.09.2021 kl 08:54
5764
PSI- Investor skrev Det kunne gjort seg med en melding om en lignende slutning i dag!
Kanskje det skjer uten en melding. Columbia skal jo egentlig i DD denne måned. Det blir spennende å se hvor skuta setter kursen etter lossing. Den har opsjon til november. Benyttes opsjonen og skuta fortsetter seilasen i containerfart, så kan det jo regnes som bonus og "ny" slutning.
Litt reklame for sidene marinetraffic.com .
Vi kan mønstre på båtene våre virtuelt ...
AS Columbia ligger fortsatt i havn. Route forcast er ikke oppdatert ...
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:361410/mmsi:255806072/imo:9320037/vessel:AS_COLUMBIA/_:d2eb865bcbc83ef75e85ccd5d8e7ac19
Vi kan mønstre på båtene våre virtuelt ...
AS Columbia ligger fortsatt i havn. Route forcast er ikke oppdatert ...
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:361410/mmsi:255806072/imo:9320037/vessel:AS_COLUMBIA/_:d2eb865bcbc83ef75e85ccd5d8e7ac19
Jan Banan
21.09.2021 kl 10:18
5382
Artikkel som forteller litt om gårsdagens fall og knytter det opp mot hvordan det evt. påvirker shipping segmentene.
- Dårligst utsikter for bulk og tankers
- "Container shipping is considerably less directly exposed to recent events in China than tanker and dry bulk shipping."
https://www.freightwaves.com/news/shipping-stocks-hammered-as-china-fears-intensify?fbclid=IwAR0YCHOcFYoUA392zqIugN4Gxrx91eAevRuKAsjhu_wFRalx3yDamv8EKjI
- Dårligst utsikter for bulk og tankers
- "Container shipping is considerably less directly exposed to recent events in China than tanker and dry bulk shipping."
https://www.freightwaves.com/news/shipping-stocks-hammered-as-china-fears-intensify?fbclid=IwAR0YCHOcFYoUA392zqIugN4Gxrx91eAevRuKAsjhu_wFRalx3yDamv8EKjI
Kbkristi
21.09.2021 kl 10:23
5365
Jeg har litt vanskelig med å forstå denne iveren etter å få minst mulig igjen for aksjene.
Er det shortselgere som er i ferd med å miste grepet?
Vanskelig å tro det er egne aksjer som behandles på denne måten.
Heller mot den oppfatning at her har det vært forsøk på å få den ned på kr 20, uten hell.
Vi får nok en rekyl om ikke så altfor lenge.
Er det shortselgere som er i ferd med å miste grepet?
Vanskelig å tro det er egne aksjer som behandles på denne måten.
Heller mot den oppfatning at her har det vært forsøk på å få den ned på kr 20, uten hell.
Vi får nok en rekyl om ikke så altfor lenge.
LPGfan
21.09.2021 kl 10:23
5503
Meget nervøst gjeng..disse MPCC aksjonærene. På en positiv børs er dette svakt. Men klart..er den nervøs på nedsiden..så gjelder jo det ekstra på oppsiden. Uansett... sideleie til utbytte er konkret .
PSI- Investor
21.09.2021 kl 10:26
5511
I artikkelen har han jo egentlig ingenting negativt å si om container i det hele tatt, bortsett fra at aksjene falt i går.
Jan Banan
21.09.2021 kl 10:47
5411
Jepp. Men så mot all fornuft stiger enkelt drybulk aksjer på OSE i dag. Jeg tror det blir en mulig kortvarig glede.
Jeg skrev ellers et teknisk innlegg på fb ang. "gaps" og at det oppstod en på omkring 25kr som antageligvis skal fylles igjen en dag.
link til gruppa: https://www.facebook.com/groups/435958247598478
Stålproduksjon historisk fall og jernmalm priser har droppet som en stein, så tiden vil nok dra bulkers nedom. Men ordreboken til drybulk er lav og conteiners har alle slottene, så ingenting er sikkert. Kan i utgangspunktet ikke nok om dry bulk/tankers.
Jeg skrev ellers et teknisk innlegg på fb ang. "gaps" og at det oppstod en på omkring 25kr som antageligvis skal fylles igjen en dag.
link til gruppa: https://www.facebook.com/groups/435958247598478
Stålproduksjon historisk fall og jernmalm priser har droppet som en stein, så tiden vil nok dra bulkers nedom. Men ordreboken til drybulk er lav og conteiners har alle slottene, så ingenting er sikkert. Kan i utgangspunktet ikke nok om dry bulk/tankers.
Personlig liker jeg svært dårlig å stå i kø når tiden er så dyrebar. Men når det gjelder denne bransjen synes jeg det er ok.
Fra Splash 247.
https://splash247.com/record-number-of-ships-forced-to-drift-off-southern-california/
PS. Hvis noen har vært i land er det kanskje på tide å mønstre på.
Fra Splash 247.
https://splash247.com/record-number-of-ships-forced-to-drift-off-southern-california/
PS. Hvis noen har vært i land er det kanskje på tide å mønstre på.
Struts
21.09.2021 kl 11:32
5286
Har ikke noe godt svar (som vanlig) egentlig. Men som nevnt før er en av de største aksjonærene (16.17%) bla. Star Spike Limited, selskap i London. Det er også assosiert med Star Capital, hvis man. partner er Paul Gough, mens Laura Carballo, også partner, sitter i styret hos MPCC.
Pilgrim Global ICAV (sentral er Darren J. Maupin så vidt jeg forstår, han er styremedlem MPCC) er også verdt å merke seg , assosierer dem med Brown Brothers Harriman (4.26% av aksjene), gammel bank i USA.
Prøvde å sjekke ørlite på hjemmesiden hos MPC Capital, men virket ganske lite transparent. Du har sikkert gjort det selv, men dersom ikke kanskje du finner noe der hvis du graver litt: https://www.mpc-capital.com/
Pilgrim Global ICAV (sentral er Darren J. Maupin så vidt jeg forstår, han er styremedlem MPCC) er også verdt å merke seg , assosierer dem med Brown Brothers Harriman (4.26% av aksjene), gammel bank i USA.
Prøvde å sjekke ørlite på hjemmesiden hos MPC Capital, men virket ganske lite transparent. Du har sikkert gjort det selv, men dersom ikke kanskje du finner noe der hvis du graver litt: https://www.mpc-capital.com/
PSI- Investor
21.09.2021 kl 11:59
5210
Det er visst ikke bare alle andre steder det er problemer med transport.
Vi har ventet i 14 dager på en forsendelse av en større vare som var på lager i Norge da vi bestilte, leverandøren sier at det er vanskelig å få transport!
Vi har ventet i 14 dager på en forsendelse av en større vare som var på lager i Norge da vi bestilte, leverandøren sier at det er vanskelig å få transport!
velkjent
21.09.2021 kl 12:19
5085
Takk for innsatsen!
Jeg har selvsagt studert hjemmesiden til MPC Capital, uten å bli klokere, så hvem disse 13% representerer, er ikke godt å si. Kanskje jeg skulle sjekke med IR.Er de utelatt i totaloversikten, skal jo den da komme opp i ca. 85%.
Jeg har selvsagt studert hjemmesiden til MPC Capital, uten å bli klokere, så hvem disse 13% representerer, er ikke godt å si. Kanskje jeg skulle sjekke med IR.Er de utelatt i totaloversikten, skal jo den da komme opp i ca. 85%.
Normalone
21.09.2021 kl 12:21
5086
Jeg klarer heller ikke å se at "nyheten" ift problemene i Evengrade i går tilsier at Cointainer og MPCC skal falle over 13 %. OSE falt i går 2.13 % - I dag stiger den 1.5 % - likefullt er MCAP i MPCC over 10 % lavere disse to dagene samlet. Her kan det også være verdt å lese denne artikkelen;
https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/09/21/7740203/nordea-markets-setter-evergrande-krisen-i-perspektiv?internal_source=sistenytt
Har en plutselig helt glemt de lange køene ved havnene, ratene som har steget kraftig bare siden sommer, at MPCC har inngått lange kontrakter på utrolig høye rater?
Q3 er straks ferdig og prognosene er at MPCC kommer i snitt til å ha USD 18000 pr skip i dagsrater. Bare i Q3 ser en for seg et overskudd på USD 10 000 pr skip pr dag. De har 74 skip. Det gir et overskudd for Q3 på ca NOK 500 mill.
https://finansavisen.no/nyheter/makro/2021/09/21/7740203/nordea-markets-setter-evergrande-krisen-i-perspektiv?internal_source=sistenytt
Har en plutselig helt glemt de lange køene ved havnene, ratene som har steget kraftig bare siden sommer, at MPCC har inngått lange kontrakter på utrolig høye rater?
Q3 er straks ferdig og prognosene er at MPCC kommer i snitt til å ha USD 18000 pr skip i dagsrater. Bare i Q3 ser en for seg et overskudd på USD 10 000 pr skip pr dag. De har 74 skip. Det gir et overskudd for Q3 på ca NOK 500 mill.
Londonmannen
21.09.2021 kl 13:05
4846
Dersom du har fulgt med på FB siden, så vil du også ha oppdaget at MPCC har en del særdeles uerfarne aksjonærer. Aksjonærer som fokuserer ensidig på kursen og som skjønner fint lite av shipping og det fundamentale bak MPCC.
Den støyen vi har sett det siste døgnet burde aldri gitt det kursfallet i MPCC som vi nå ser. Når det likevel skjer, så er det bare å ta imot med begge hender. Makan til spandable aksjonærer ska» man sannelig lete lenge etter. I løpet av et par tre år vil man ha mottatt innsatsen og mere til i utbytter. I tillegg vil aksjekursen ha steget betydelig fra dagens latterlige lave nivå.
Den støyen vi har sett det siste døgnet burde aldri gitt det kursfallet i MPCC som vi nå ser. Når det likevel skjer, så er det bare å ta imot med begge hender. Makan til spandable aksjonærer ska» man sannelig lete lenge etter. I løpet av et par tre år vil man ha mottatt innsatsen og mere til i utbytter. I tillegg vil aksjekursen ha steget betydelig fra dagens latterlige lave nivå.
Struts
21.09.2021 kl 13:47
4672
Fra Banchero Costa rapporteres flg slutninger. Stralsund er jo en ny "ex Songa-kompis", selv om ratenivået er hakket over (sry, hakket under) forventet.
Vessel Name Built TEUs TEU@14 Gear Fixture Period Rates
Stralsund 2014 3405 2433 yes fixed to Cma Cgm 40-44 m $40,000/d
Safeen Prime 2014 2546 1886 yes fixed to Cimc 5-6 m $150,000/d
Nordluchs 2014 1730 1390 n o fixed to Oocl 35-37 m $34,000/d
Skyview 2007 1306 850 yes fixed to Cma Cgm 23-25 m $29,500/d
Artemis 2007 957 604 yes extended to King Ocean 36 m $21,000/d
Ka du trur Helgenen?
Mener å ha verdiansatt =STRALSUND= til rundt $ 57 mill 21. august. Basis en netto inntekt for T/C-et på $ 32000 pr dag, skulle provenyet (la oss si for 3.5 år) tilsi i overkant av $ 39 mill (med forbehold av mine vanlige surrete regnefeil). Og hun vil IKKE være skrapverdi etter utløp (med mindre markedet faller helt ned i grøftekanten selvfølgelig). Frøkenen er jo bare 7 år gammel!
Vessel Name Built TEUs TEU@14 Gear Fixture Period Rates
Stralsund 2014 3405 2433 yes fixed to Cma Cgm 40-44 m $40,000/d
Safeen Prime 2014 2546 1886 yes fixed to Cimc 5-6 m $150,000/d
Nordluchs 2014 1730 1390 n o fixed to Oocl 35-37 m $34,000/d
Skyview 2007 1306 850 yes fixed to Cma Cgm 23-25 m $29,500/d
Artemis 2007 957 604 yes extended to King Ocean 36 m $21,000/d
Ka du trur Helgenen?
Mener å ha verdiansatt =STRALSUND= til rundt $ 57 mill 21. august. Basis en netto inntekt for T/C-et på $ 32000 pr dag, skulle provenyet (la oss si for 3.5 år) tilsi i overkant av $ 39 mill (med forbehold av mine vanlige surrete regnefeil). Og hun vil IKKE være skrapverdi etter utløp (med mindre markedet faller helt ned i grøftekanten selvfølgelig). Frøkenen er jo bare 7 år gammel!
Redigert 21.09.2021 kl 14:09
Du må logge inn for å svare
andemorr
21.09.2021 kl 14:05
4557
Shorten som her ble satt på 27 med uendelig mottak av pepper fra menigheten ser plutselig ikke så dum ut lenger.
Maduro
21.09.2021 kl 14:09
4530
Hvorfor skryte når så mange har tapt penger, Andemorr? Fritt land, gjør hva du vil, men bidra heller i diskusjonene om hvorfor du shortet, det ville gitt verdi til forumet (ikke bare at den har gått mye eller er dyr).
andemorr
21.09.2021 kl 14:14
4600
Unner ingen å tape penger jeg, men når man ser hva visse folk skrev her når jeg gikk imot strømmen og skrev at jeg hadde satt en short den dagen.. Noe som ifølge flere her var det dummeste man kunne gjøre.(noe som i seg selv er greit å mente) det var derimot også noen som gledet seg over pengene jeg kom til å tape ved å sette en short på kanskje børsens "heteste" kandidat. Faktisk håper jeg noen leste innlegget mitt og dermed kanskje forstod at ikke alt skal til himmelen, og kanskje valgte å selge litt og innse at ikke alt nødvendigvis går til himmelen. spesielt ikke noe som allerede har gått så mye som mpcc. Tror folk her har gått av å lese noen som er skeptiske en gang i blant og ikke bare hausing.
andemorr
21.09.2021 kl 14:14
4598
postet dobbelt
Redigert 21.09.2021 kl 14:15
Du må logge inn for å svare
Struts
21.09.2021 kl 14:21
4569
Det meste ser sjelden dumt ut - eller det motsatte - sett i ettertid!
Lykke til frem mot Q3 Andemor. En skikkelig shortskvis nå kan bli det perfekte startskuddet før turen mot Nordpolen 👋👋
Maduro
21.09.2021 kl 14:31
4550
Blir feil å kritisere de som setter en short, kritikken min går begge veier. Denne aksjen er svært sensitiv til slutninger på kort sikt, hvis ratene begynner å dale, er dette den første container aksjen jeg selger. Er de på samme nivå eller fortsetter å øke de neste månedene, vil dette genererer FCF til den store gullmedalje. Å investere i MPCC er det samme som å vedde på at de får rullert flere av de gamle legacy charterene fremover. Da Q2 resultatene kom 19 august, var fremdeles 42% av dagene i 2022 fremdeles ledige, sluttes disse til dagens rater, kan vi se MPCC 30 +++ nok i kurs. Hvis du tror ratene har toppet seg og skal raskt ned, vill det være fornuftig å shorte. Ingen følelser fra min side, kun fakta som gjelder :-)
CatchTrader
21.09.2021 kl 14:34
4622
Tviler vel på at mange har tapt penger i denne, det skal godt gjøres. Likevel er jeg skuffet over kursutviklingen i dag, min magefølelse var at den lett skulle hente tilbake 1/2 av gårsdagens fall på morgen i dag. Overhode ingen grunn til at denne blir liggende i dette prisleie. Det er bare tidspørsmål
Jeg tenker at kursutviklingen fra dag til dag spiller liten rolle i en aksje der ledelsen har varslet rause utbytter fra og med neste år. Om noen velger å slå ihjel ventetiden med litt trading og shorting får være deres sak. Selv er jeg kraftig motstander av stress og mas så jeg sier meg fornøyd med det jeg har. Hadde nok fylt på litt i dag om jeg hadde hatt mer kapital, men det får jeg ikke gjort noe med.
sjakknøtt
21.09.2021 kl 15:00
4656
MPCC er min største investering på børsen.
Hovedgrunnen er enkel. Det vi opplever i container markedet nå, er ganske unikt - tidenes "bull" marked!
Det spesielle med dette markedet er at der inngås mange tre års kontrakter, i motsetning til andre såkalte "bull" markeder jeg har vært med på, har der vært mye "spot" rater oppgangen har vært tuftet på.
Om markedet vil holde seg på rundt dagen rater 6 til 9 måneder til, har vi virkelig skutt "gullfuglen"! Da har selskapet fått sluttet ytterligere svært mange skip på sterke tre års kontrakter. Mye tyder på at markedet vil være sterkt også neste år, så jeg har trua.
Hovedgrunnen er enkel. Det vi opplever i container markedet nå, er ganske unikt - tidenes "bull" marked!
Det spesielle med dette markedet er at der inngås mange tre års kontrakter, i motsetning til andre såkalte "bull" markeder jeg har vært med på, har der vært mye "spot" rater oppgangen har vært tuftet på.
Om markedet vil holde seg på rundt dagen rater 6 til 9 måneder til, har vi virkelig skutt "gullfuglen"! Da har selskapet fått sluttet ytterligere svært mange skip på sterke tre års kontrakter. Mye tyder på at markedet vil være sterkt også neste år, så jeg har trua.
NetromK
21.09.2021 kl 15:23
4549
Stralsund 2014 - 3405 TEU - fixed to Cma Cgm 40-44 mnd - 40 000$
Noko under estimerte 54 600 i rekneark men bra sterk rate likevel.
Opp frå 10 500$/døgn.
Ikkje så verst med rundt 3,5 års kontrakt.Kontrakt i alle fall ut heile 2024, mogleg til medio 2025.
Stralsund på nivå med andre like store skip.
10.09.21
=Dimitris C= Pmax 3430 Samsung 2001 – COSCO Shipping Lines Co – 3 yrs USD 40000
=Express Spain= Pmax 3398 Hanjin HI 2011 – COSCO Shipping Lines Co – 3 yrs USD 40000
03.09.21
=Noro= Pmax 3398 Hanjin HI 2007 – Maersk Line Ltd – 3 yrs USD 31000
23.07.21
=Bomar Beijing= Pmax 3421 Guangzhou Wenchong 2013 – Maersk Line Ltd – 4 yrs USD 38000
Noko under estimerte 54 600 i rekneark men bra sterk rate likevel.
Opp frå 10 500$/døgn.
Ikkje så verst med rundt 3,5 års kontrakt.Kontrakt i alle fall ut heile 2024, mogleg til medio 2025.
Stralsund på nivå med andre like store skip.
10.09.21
=Dimitris C= Pmax 3430 Samsung 2001 – COSCO Shipping Lines Co – 3 yrs USD 40000
=Express Spain= Pmax 3398 Hanjin HI 2011 – COSCO Shipping Lines Co – 3 yrs USD 40000
03.09.21
=Noro= Pmax 3398 Hanjin HI 2007 – Maersk Line Ltd – 3 yrs USD 31000
23.07.21
=Bomar Beijing= Pmax 3421 Guangzhou Wenchong 2013 – Maersk Line Ltd – 4 yrs USD 38000
Redigert 21.09.2021 kl 15:37
Du må logge inn for å svare
Normalone
21.09.2021 kl 15:33
4482
Nå må en huske på at denne kontrakten er på over 3.5 år - og bare denne kontrakten alene gir et overskudd på på nesten 400 mill!! På ett (1) skip!
Redigert 21.09.2021 kl 15:34
Du må logge inn for å svare
Enig. Hadde Frontline/tank fått kontrakter på 3-5x break even i 3-4 år - hadde markedet og meglerhusene gått fullstendig bananas. Så det er berre å ha tolmodighet, utbyttene veit me kommer og kursen vil følge etter. KJØP & HOLD.
Redigert 21.09.2021 kl 15:42
Du må logge inn for å svare
NetromK
21.09.2021 kl 15:51
4385
Ser ikkje heilt at eg har gløymt det, men ok.
Rate er heilt på høgde med det andre skip på same storleik nyleg har inngått av kontrakter, og lengde det same.
MPCC sjølv ansåg dette som 1 av 3 skip som kunne få 4-5 års kontrakt, så der var litt å gå på.
At skipet går frå 10 500 til 40 000 per døgn er på si side spinnvilt, og førre sumar ville ingen satt pengane på at slike summar skulle verte realiteten.
Men samanlikna med rekneark vil den trekke beløp litt ned naturlegvis når rate er 14 000$/døgn under estimert, dette er berre fakta/info.
No har forresten 16/74 skip kontrakt ut heile 2023.
Rate er heilt på høgde med det andre skip på same storleik nyleg har inngått av kontrakter, og lengde det same.
MPCC sjølv ansåg dette som 1 av 3 skip som kunne få 4-5 års kontrakt, så der var litt å gå på.
At skipet går frå 10 500 til 40 000 per døgn er på si side spinnvilt, og førre sumar ville ingen satt pengane på at slike summar skulle verte realiteten.
Men samanlikna med rekneark vil den trekke beløp litt ned naturlegvis når rate er 14 000$/døgn under estimert, dette er berre fakta/info.
No har forresten 16/74 skip kontrakt ut heile 2023.
Redigert 21.09.2021 kl 15:53
Du må logge inn for å svare