MPCC Bull 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:07
Kbkristi
MPCC 26.11.2020 kl 12:16 2351353

Da har jeg tatt for meg tallene til Mpcc. Det kommer jo flere og flere positive analyser her. Etter å ha gått igjennom hvert skip og sett på hvilke rater de får, har jeg dannet meg et bilde.
Paretos kursmål må være veldig kortsiktig. Oppnår selskapet rater mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største skipene, så går vi en meget lys framtid i møte.
For Q4-20 har jeg beholdt de samme rater som gjaldt i sept for okt og nov. Desember har jeg oppjustert til mellom $11.000 for de minste og $16.000 for de største.
Om noen sitter på mer eksakt info, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
Det vil gi et lite overskudd for Q4-20.
Q1-21 vil bli meget bra, hvor kanskje innseilt overskudd vil være rundt 10% av dagens aksjekurs.
Ser vi fram til Q3-21, så blir det enda bedre, og vil holde seg høyt, om de nå signerer kontrakter som varer 1-2 år.
Så min konklusjon blir at Dnb sitt bull senario:
aug-21 = NOK 11,50
nov-21 = NOK 16,40
Er høyst reell, og kanskje konservativt, om rater som rapporteres holder framover.
Min strategi blir akkumuler og gjøm på kistebunn de neste 9 måneder.
Vi er kun 5 uker unna Q1-21, og da begynner virkelig moroa :)

Mpc Q2-2021:
https://www.mpc-container.com/investors-and-media/financial-reports/mpc-container-ships-asa-reports-q2-and-six-month-2021-results/
Mpc H1-2021:
https://www.mpc-container.com/files/Public/17513/3399352/mpcc-h1-2021-financial-report.pdf

Her er en analyse fra vår regnearkekspert Helg11:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
Teknisk analyse 13.4.21 fra Hammers:
https://www.tradingview.com/x/XlQNMdig/
Teknisk analyse fra Krosta 16.4.21:
https://s3.tradingview.com/snapshots/m/mdyELMDJ.png
Redigert 19.08.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
24.09.2021 kl 22:55 8247

Nesten sånn at man skulle ønske man var medreder i et selskap med 75 skip :)
Ei balje på 793 TEU får nesten like mye i 30 mnd som vår Nadia på 3.500 TEU.

Får håpe at ikke så mange solgte i medlidenhet med Blystad de siste 2 dager.
Redigert 24.09.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
auxe
24.09.2021 kl 23:07 8209

Legger inn denne på nytt og håper jeg får noen svar?

Spørsmålet er ? Når løsner det for MPCC ?
Må Blystad selge seg ferdig først ? er det i Desember det løsner for MPCC ?
Er det andre store aktører som holder MPCC nede ?
Gitt den store omsetningen hver dag ? hvem er det som styrer kursen til MPCC ?
Hvorfor lagger MPCC etter andre Conteiner selskap ?
Jeg følger med hver dag for å vurdere ny inngang det er bare det att det er noe som skurrer her i MPCC.
Ved oppkjøp blir det beregnet ett gjennomsnitt av kurs siste MND er ?
NetromK
24.09.2021 kl 23:18 8223

Mykje bra her ja.
Forresten verdt å merke seg at ved break-even $7000/døgn vil "Perito Moreno" dra inn netto $ 30,66 mill på 4 år mot "Violeta B" $ 29,56 mill på 3 år.
Endrar ein break-even til 8000/døgn vert forskjell endå mindre med $ 730 000.Trur eg ville valgt "Violeta B".

Ein annan vri; "Ophelia" drar ved break-even $ 7000 inn netto $ 14,1 mill på 5 mnd. "Perrito Moreno" vil bruke $ 14,1 mill/ 21 000/døgn/30,4 = 22 mnd på å dra inn det same, altså nesten 2 år. Så spørste det kva kontrakt "Ophelia" får om ca. 5 mnd då.

Endå meir brutalt: "ALS Venus" ved break-even $ 7000 drar inn netto $ 28,3 mill på 6 mnd. MPCC sin Stalsund vil bruke 28 mnd. på det samme.
2 år og 4 mnd. for tilsvarande inntjening altså.

Fantasiratene på korte kontrakter framstår ekstremt lukurative. Sjansen for at marknaden skal ha kollapsa om 5-6 mnd. verkar liten så disse skipa vil etter alt sannsyn få nye gode kontraktar då.
Redigert 24.09.2021 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
TheGambler
24.09.2021 kl 23:39 8179

Jeg «foretrakk» Perito Moreno fordi det var 4 år på et skip under 2000 TEU. Det betyr at det forventes høye rater langt inn i 2025. Men alle ratene som ble rapportert er jo strålende 👌
NetromK
24.09.2021 kl 23:50 8400

For all del, ingenting her kan kallast direkte dårleg. Men Perito Moreno og Violeta B er like store.
Violeta B tjenar inn same sum med pengar som Perito Moren på eit år mindre tid.
- For det fyrste kjem då kapitalen raskare inn og kan investerast, nedbetale gjeld eller utbetalast til aksjonærar.
- Skal Perito Morene slå Violeta B over 4 år må Violeta B praktisk talt ikkje tjene noko pengar i sitt "fjerde år".
Kbkristi
25.09.2021 kl 00:15 8372

Og hva er fasit da?
Hvem eier disse skipa og hva er deres inntjening de neste 3-4 åra?
Og hva er utbyttepolitikken til deres eiere?
Shop rundt omkring og finn ut om noe er gratis i aksjeverden.
Slettet bruker
25.09.2021 kl 03:01 8185

Det har løsnet fra der vi var i fjor. Det er steg 2 vi alle venter på. Og svaret er utbytte og utbyttepolitikken framover. MPC Capital trenger penger til nybyggene sine så dette må komme ved Q3. Constantin Baack er styremedlem i MPC Capital så han sitter på begge sider av bordet.
Redigert 25.09.2021 kl 03:42 Du må logge inn for å svare
jadden
25.09.2021 kl 08:38 7866

Jeg leste på et annet forum at laggingen for MPCC ligger i at de kom for tidlig til bords første gangen, og risikerer å komme for sent til det andre bordsetet. De var første selskap som fikk sluttet mange skip på rater noe over 2020 snittet. Disse går nå på dårlige rater i forhold til dagens superrater. Nå er det frykt for at de ikke rekker å slutte superrater før et markedsfall, og dermed blir taperne i supersyklusen.
Videre stiller jeg spørsmål om det er slik at rater ikke kan reguleres eller refordlandles på lange kontrakter. Det er gjerne slik at kortvarige spotkontrakter er faste, men kan man stole på at flerårige kontrakter ikke er gjenstand for regulering slik som det blir hevdet? I de fleste andre bransjer reguleres lange kontrakter etter indekser. I tillegg har de fleste kontrakter force majeure klausuler, men det gjelder store uforutsatte hendelser som ikke kunne forutses på slutningstidspunktet.
Min konklusjon: Uken som gikk var en gavepakke og unik mulighet prismessig, jeg har 50% flere MPCC aksjer nå enn ved forrige helg. Dette gikk utover beholdningen i AkerBp som har hatt et betydelig løft i det siste.
Nå regner jeg med det er MPCC sin tur, nedside finnes ikke.
NetromK
25.09.2021 kl 08:44 7854

Overordna er inntjening særleg viktig, for det er det som genererar overskudd og moglegheit for meir enn mindre rause utbytter, og i dette tilfellet mest sannsynleg i den rause enden av skalaen gitt dagens aksjekurs og framtidsutsikter.

Skip som skal ha nye kontrakter:
21 Q4 - 12
22 Q1 - 6
22 Q2 - 9
(frå Q2- resentasjon)

Stalsund fekk nettopp god kontrakt (seasures i går). Songa Calabria og Nadia skal ha nye kontrakter mot sumar 2022. Dette er dei 2 største skipa.
Songa Calabria 4250 TEU har rate 13 500/døgn no og ville i dag fått ca. 51 000 i 3 år, eller rundt 40 000 i 5år.

Om ikkje ratene faller særleg tilbake før sumaren 2022 vil dei 27 skipa på nye kontrakter, kombinert med dei som har fått det siste halve året sikre ei enorm inntjening langt inn i 2025. Med snittrater på disse rundt $ 30 000+/døgn som er høgt sannsynleg per no vil ein knuse DNB sine estimater for 2023, i tillegg til å sikre inntjening i stor grad også for 2024 og i noko grad 2025.

For kvar einaste kontrakt som vert underskriven forsvinn det eit "estimat" frå reknearket til helg11, og inntjeninga er spikra/trygg.
Aksjerkursen vil etter alle solemerker reflektere dette når usikkerhet for større ratefall si påverking på inntjening gradvis minkar.

Skulle alle 74 skip samla komme på snittrate $ 30 000/døgn vil årleg overskudd med break-even $ 8000/døgn verte ca. NOK 11,5/aksje med $8,6.
No for tida får til og med skip ned i 1700 TEU 3 års- kontrakter opp på 34-35 000/døgn. Snittet for MPCC si flåte er 2088 TEU.
NetromK
25.09.2021 kl 09:57 7730

Har merka meg The Bank of NY Mellon på "Struts" sine VPS lister lenge. Og jaggu har dei omsatt for enorme summar i denne aksjen gjennom sumaren og fram til no.
Omsatt nær 20 millionar aksjar berre i september då inkl. både kjøp og sal. Kan også vere dei har kontoar utfor topp 50 lista der disse tala er henta frå.
Frå 01.06.21 til i og med i går er det kun 3 handelsdagar dei ikkje er registrert med endring i behaldning.

Her PDF fil i tilfelle dette innlegget vert heilt uleseleg. Vert nok tungt å lese på mobil uansett.
https://www.dropbox.com/s/dynagjistul3tal/TheBankofNYMellon.pdf?dl=0

01.06 pluss 213’ (4,582’)
02. øker i to beholdninger med hhv 378’ og 53’ (til 1,582’ og 4,636’ resp. totalt)
03. opp ca 327’ (4,963’ totalt)
04. og 06.
07. ned 332' (4,627')
08. ned 82' (4,544'), (annen konto) opp ca 102' (1 195')
09. øker i tre beholdninger med hhv 489’, 417’ og 136’ (til resp 7,464’, 4,962’ og 1,331’ totalt)
10. ned 297’ (4,665’ totalt)
11. ned 30’ (4,634’)
14. opp 46’ (4,681’ totalt)
15. minus 338’ (4,343’ totalt)
16. øker i to beholdninger med hhv 438’ og 280’ aksjer (til resp. 1,763’ og 4,623’ totalt)
17. ned 398’ (1,365’ totalt), Mellon øker i en annen beholdning med 140 (4,764’)
18.
21. øker i to beholdninger med hhv. 134’ og 86’ aksjer (til resp. 1,475’ og 4,869’ totalt)
22. minus 95’ (4,773’), øker i en annen beholdning med 122’ (1,597’)
23. reduserer i to beholdninger med hhv 395’ og 218’ aksjer (til resp. 4,378’ og 1,379’ totalt)
24. ned med 176’ (4,202’ totalt), opp i to andre beholdninger med hhv 464’ og 144’ aksjer (til resp. 7,928’ 1,523’ totalt),
25. ned i to beholdninger med hhv. 299’ og 40’ aksjer (til resp. 1,224’ og 4,161’ totalt)
28. minus 67’ (4,094’), øker i en annen beholdning med 785’ (2,009’)
29. ned 100’ (3,993’), øker i en annen beholdning med 162’ (2,172’)
30. øker i 3 (tre!) beholdninger med hhv. 373’, 353’ og 276’ aksjer (til 8,302’, 2,525’ og 4,269’ resp. totalt)
01.07 reduserer i to beholdninger med hhv. 490’ og 40’ (til resp. 2,035’ og 744’ totalt)
02. reduserer i to beholdninger med hhv. 277’ og 249’ aksjer (til resp. 1,757’ og 4,025’ totalt)
05. ned 504’ (3,521’ totalt), øker i en annen beholdning med 290’ (til 2,047’ totalt)
06. minus 291’ (1,756’), øker i en annen beholdning med 391’ (3,912’ totalt).
07. reduserer i tre beholdninger med hhv. 878’, 716’ og 375’ aksjer (til resp. 878’, 3,196’ og 7,927’ totalt)
08. ned (i to av fire(!) beholdninger), hhv. 549’ og 227’ (til resp. 7,377’ og 1,027’ ), øker 228’ (3,424’)
09. ned i to (av fem) konti, 668’ / 116’ (914’ / 911’), opp i tre (av fem) konti, 225’ / 218' / 88' (3,650’ / 1,097' / 7,465')
12. opp 77' (7,542')
13. øker i tre av fire konti: 494' / 144' / 120' (1,590' / 7 686' / 3 753' )
14. ned 126' (1 464'), opp 362' (4 115'), ut av liste med sin konto nr 5 (679')
15. reduserer i to konti: 387' / 49' (3 728') / 1 415'), opp 234' (1 015')
16. reduserer i to beholdninger med hhv. 125’ og 72 (til resp. 1,290’ og 7,613’ totalt), øker i en tredje beholdning med 188’ (1,203’ totalt)
19. ned 23’ (3,697’ totalt). øker i to andre beholdninger med hhv. 146’ og 49’ aksjer (til resp. 1,350’ og 1,339’ totalt),
20. reduserer i fire (!) beholdninger med hhv. 261’, 219’, 194’ og 140’ aksjer (til resp. 1,078’, 3,477’, 1,327’ og 7,473’),
21. reduserer nok en gang i fire (!) beholdninger med hhv. 429’, 87’, 75’ og 69’ aksjer (til resp. 3,048’, 1,240, 1,003’ og 7,404’ totalt)
22. reduserer i to beholdninger med hhv. 511’ og 94’ aksjer (til resp. 2,536’ og 1,146’ totalt)
23. reduserer i to beholdninger med hhv 393’ og 24’ aksjer (til resp. 2,143’ og 1,121’ totalt)
26. reduserer i to beholdninger med hhv 120’ og 56’ (til resp. 1,001’ og 7,347’ totalt øker i en tredje beholdning med 403’ (2,547’ totalt)
27. minus 118’ (882’), øker i en annen beholdning med 263’ (2,811’ totalt)
28. opp 150’ (2,961’ totalt)
29. pluss 170’ (3,131’)
30. reduserer med 100’ aksjer (3,030’ totalt)
02.08 minus 144 (2,886’ totalt)
03. minus 502’ (2,384’ totalt)
04. reduserer i to beholdninger med hhv. 249’ og 27’ (til resp. 2,134’ og 7,319’ totalt), øker i en tredje beholdning (disse bankene vet sannelig å sjonglere) med 421’ (1,261’ totalt)
05. minus 223’ (1,910’ totalt)
06. reduserer i to beholdninger med hhv. 316’ og 77’ (til resp. 1,593’ og 1,190’ totalt)
09. pluss 127’ (1,720’)
10. ned 712’ (1,008’ totalt), øker i en annen beholdning med 404’ (7,723’)
11. ned 204’ (804’ totalt)
12. øker i to beholdninger med hhv. 943’ og 41’ (til resp. 2,134’ og 846’ totalt)
13. reduserer i tre beholdninger med hhv. 539’, 109’ og 101’ aksjer (til resp. 1,595’, 7,613’ og 781’ totalt)
16. ned 151’ (1,443’), øker i en annen beholdning med 243’ (932’ totalt),
17. øker i tre beholdninger med hhv. 677’, 379’ og 88’ aksjer (til resp. 2,121’, 1,340’ og 1,438’ resp. totalt)
18. minus 61’ (2,060’)
19. ned 69’ (1,990’), øker i en annen beholdning med 477’ (1,259’ totalt),
20. ned 102’ (1,888’)
23. ned 104’ (1,154’), øker i to andre beholdninger med hhv. 461’ og 435’ aksjer (til resp. 925’ og 2,324’ totalt),
24. ned 248’ og 258’ aksjer (til resp. 2,076’ og 1,181’ totalt), øker i en tredje beholdning med 111’ aksjer (7,725’ totalt)
25. minus 160’ (1,915’), øker i en annen beholdning med 394’ (1,057’)
26. øker i ikke mindre enn fire beholdninger med hhv. 879’, 465’, 174’ og 165’ aksjer (til resp. 2,794’, 1,620’, 1,356’ og 1,222’ totalt)
27. minus 630’ (2,163’), øker i en annen beholdning med 273’ aksjer (1,496’)
30. øker i to beholdninger med hhv. 734’ og 75’ aksjer (til resp. 2,898’ og 1,571’ totalt)
31. ned 216’ (2,682’) øker i en annen beholdning med 20’ aksjer (1,591’ totalt)
01.09 reduserer i to beholdninger med hhv. 162’ og 93’ aksjer (til resp. 2,519’ og 1,497’ totalt), øker i to andre beholdninger med hhv. 529’ og 122’ aksjer (til resp. 8,255’ og 1,561’ totalt)
02. reduserer i to beholdninger med hhv. 455’ og 177’ aksjer (til resp. 1,042’ og 2,342’ totalt), øker i en tredje beholdning med 113’ (1,675’)
03. reduserer i to beholdninger med hhv. 587’ og 223’ aksjer (til resp. 1,754’ og 8,031’ totalt), øker i en tredje beholdning med 60’ aksjer (1,102’)
06. minus 234’ (1,519’), øker i en annen beholdning med 153’ (1,255’)
07. øker i to beholdninger med hhv. 434’ og 196’ aksjer (til resp. 1,954’ og 1,552’ totalt)
08. reduserer i tre beholdninger med hhv. 161’, 126’ og 28’ aksjer (til resp. 1,793’, 1,121’ og 1,523’ aksjer totalt) , øker i en fjerde beholdning med 274’ aksjer (til totalt 1,949’)
09. opp 76’ (1,197’)
10. opp 1,342’ (3,131’ totalt)
13. ned 458’ (2,673’ totalt)
14. minus 51’ (1,472’ totalt, øker i to andre beholdninger med hhv. 537’ og 373’ aksjer (til resp. 890’ og 8,405’ totalt)
15. ned 55’ (1,416’)
16. ned 340’ (2,330’ totalt), øker i to andre beholdninger med hhv. 100’ og 68’ aksjer (til resp. 2,050’ og 961’ aksjer totalt)
17. minus 30’ (931’ totalt)
20. øker i tre beholdninger med hhv. 1,800’, 438’ og 130’ aksjer (til resp. 3,420’, 2,771’ og 1,062’ totalt)
21. minus 468’ (936’), øker i to andre beholdninger med hhv. 878’ og 307’ aksjer (til resp. 3,649’ og 1,369’ totalt)
22. kvitter seg med 3,420’ og 867’ aksjer
23. reduserer i to beholdninger med hhv. 1,188’ og 478’ aksjer (til resp. 2,083’ og 8,708’ totalt)
24. reduserer i to beholdninger med hhv. 941’ og 47’ aksjer (til resp. 1,141’ og 8,660’ totalt)
Slettet bruker
25.09.2021 kl 10:38 7749

Har også merket meg dette, der det er helt klart at The Bank of NY Mellon ved å drive dette spillet har alle muligheter til å holde kursutviklingen i sjakk. Hva agendaen bak dette er kan man bare spekulere i, men dem oppnår tilgang på billige aksjer ved å gjøre dette. Uheldig for Blystad som sikkert kunne ønsket seg høyere avkastning på sine aksjer som han nå måtte selge for å finansiere annet prosjekt. Ikke minst gliser NY Mellon bredt for hver aksje dem klarer å riste ut av lommene hos oss småaksjonærer.

På ett eller annet tidspunkt står kursoppgang på agendaen og da er vi inne i en ny epoke som kan bli meeget interessant å delta i.
Kjosfast
25.09.2021 kl 11:35 7607

Sitter og blar litt i Songa-presentasjonen, nærmere bestemt sliden på skipene i pool. Står der at man forventer rater på i overkant av 15k per dag ut 2021. Høres vel litt lite ut med tanke på dagens rater (på tross av at presentasjonen er fra august). Noen vennlige sjeler som kan forklare litt rundt betingelsene for pool-skipene, og hvordan det slår ut for MPC de neste årene?
NetromK
25.09.2021 kl 12:04 7899

Poolratene heng etter dei "vanlege" kontraktene, men er venta å stige opp mot i alle fall 20-25000 i 2022.
Her er utdrag frå earnings call som er gjengitt av "Førstereis" på side 226 i denne tråden (legg ved lenkje til rett side).
- https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view/0/0?page=226

"""""[Indiscernible] Reist spørsmålet inntekt fra bassengfartøy virker ganske lavt i forhold til nye kontekstfrekvenser? Hva er ditt estimat for gjennomsnittspriser for bassengfartøyer i 2022 basert på markeder i dag?

Det er - det er et godt spørsmål. Bassenget har hengende etter fordi charterene som løper inn i år hadde en annen varighet enn resten av flåtene. Det er et større basseng. Så bassenget er bra i et mer utfordrende marked. Det trenger lengre tid for å tilpasse seg et bedre marked. For neste år ser vi tydelig en betydelig oppgang i bassengrentene, fordi vi vil ha fordøyd alle - jeg vil si, eldre charter fra i fjor.

Og for å gi deg et eksempel, de 1.300 TEU -fartøyene, de som vi fikset i dag, og vi fikset dem et sted mellom $ 25.000 og $ 30.000 i opptil tre år. Så i det øyeblikket overflyttingen er basert på å bli fullført, ville vi se på prisene som sikkert er $ 20.000 nordover, hvis ikke $ 25.000 for neste år."""""
Kbkristi
25.09.2021 kl 13:01 7786

Legger jeg inn 20k for poolskipene, så får jeg et utbytte potensiale på kr 1,67 for Q1-22.
Noen som vil låne meg 100 mill med forfall 1.juni 2022?
Kbkristi
25.09.2021 kl 13:10 8098

Hvilken svada bringer du til torgs nå?
Dette er ikke Jinhui Shipping. Der kan ratene stupe i morgen.
En supercyklus varer ikke 3 måneder, men kanskje 7-10 år!
Normalone
25.09.2021 kl 13:15 8129

Kbkristi - det kan jeg godt gjøre, men jeg får bedre avkastning ved selv plassere dem i MPCC🤣
Kbkristi
25.09.2021 kl 13:18 8124

Ikke ondt ment mot deg Jadden, men la de leve i villfarelsen :)
Slettet bruker
25.09.2021 kl 14:12 7973

Jeg mener å huske at Constantin har sagt at de kontraktene er spikret og ikke kan reforhandles. Noen må korrigere meg hvis jeg tar feil. Force majeure er noe annet, som du nevner.
Slettet bruker
25.09.2021 kl 14:30 7954

Det er riktig. Han nevnte i samme slengen at motpartene, som er typisk maersk eller noen av større aktørene innen container, ikke akkurat sliter med inntjeningen de heller.
Kbkristi
25.09.2021 kl 15:34 7826

Kunne kontraktene reforhandles hadde vi ikke slitt med legacykontrakter.
Elpge
25.09.2021 kl 16:29 7719

Tror du har et poeng her, de gangene kursen har nærmet seg 27 har den blitt kjørt ned igjen.
For min del, så spiller det liten rolle.
Kjøpte mine første aksjer 11/1 for kr 6 blank, har siden kjøpt på 5,9 - 5;4 - 6,8 og 8,7 de siste ble kjøpt 15 Mars.(På AF kontoen)
De første som jeg kjøpte ble solgt for kr 25, så det blir kr 19 x antall aksjer å betale skatt for.
Pengene for det salget ble flyttet over til Zerokontoen, og blir brukt til trading.
Takket være mpcc har jeg sluttet i jobben jeg hadde en del tidligere enn planlagt.
Sitter med et hyggelig antall aksjer i mpcc+ en del andre selskaper, så jeg regner med å opprettholde en brukbar månedslønn i tillegg Aftp.
Ser at det er noen her på tråden som ikke er fornøyd med kursutviklingen i det siste, men det er vel helst tradere som har bommet på inngang.
Kanskje det hadde vært en ide å sitte på aksjene sine til mpcc legger tall for Q3•
Okke som synes det er på sin plass å berømme den jobben som en del av skribentene her på tråden legger ned.
Det er mange som er dere stor takk skyldig.
jadden
25.09.2021 kl 16:31 7742

Det var med undring jeg leste KBkristi sin karakteristikk av mitt innlegg. Dersom det hadde blitt stående ville det sette en standard og en meget lav takhøyde fra trådstarter i en ellers god og opplysende tråd. Nå følger KB opp med en oppmykning av tolkningen i sitt innlegg 13:18, flott tenker jeg, da legger vi den siden død. Jinhui Shipping som ble nevnt som sammenligning var jeg for øvrig ivrig investor i for ca 15 år siden, finansierte et flott middelhavscruise, men for meg ble det for mye jojo og Hawaii. Jeg foretrekker å være langsiktig.

Bakgrunnen for mitt innlegg var at det av forumskribent auxe to ganger ble etterlyst forklaringer hvorfor MPCC lagger i markedet sammenlignet med øvrige containerrederier, og kursen pr dato er den samme som for tre-fire måneder siden, dette til tross for den formidable rateøkningen i perioden. Jeg trakk derfor frem to hypoteser som kan være med å belyse forholdet. Så langt er det ingen som har kommentert om MPCC var for tidlig til bords og kan komme komme for sent til andrerunden.

I mange innlegg, fagartikler og media er ordet supersyklus benyttet. Å definere dette ut fra varighet kan være krevende, KBkristi mener at vi snakker heller om 7-10 år fremfor noen måneder. Det kan være riktig i noen sammenhenger, men neppe alle. Så er det også slik at en supersyklus neppe kan fastslås før den er over, dersom containermarkedet av en pr i dag ukjent grunn brått skulle kollapse, har vi da hatt en supersyklus? Om noen måneder og kanskje år har vi svaret.

Når det gjelder eventuell reforhandling av kontrakter virker det som dette ikke er mulig i hht gjeldende og inngåtte kontrakter. Men vet man det samme om indeksregulering for flereårskontrakter som jeg også stiller spørsmål om i mitt innlegg? Indeksbevegelser følger som kjent markedet, skulle det oppstå en markedssituasjon som medførte brått fall i markedet så ville selvsagt indeksene følge med ned. Et eksempel på dette og som foreløpig bare påvirket aksjekursen, var problemene som oppstod hos eiendomsselskapet Evergrande i Kina. Hvem skulle tro at dette over natten skulle resultere i tosifret fall i kursen til MPCC? Risikoen var at dette raskt ville smitte over på konteinerratene.
Slettet bruker
25.09.2021 kl 17:48 7496

Om kontraktene kunne indeksreguleres.....hvorfor går da skip fortsatt på "dårlige kontrakter"`? .....og ikke motsatt opp nå når det går opp.!!!!
Er nok ikke så enkelt.
Jeg kan ikke se å ha lest i denne tråden en eneste grunn til at en undertegnet kontrakt kan kanselleres. Må jo kun være hvis motparten går konkurs.
Jeg har stilt det samme spørsmålet tidligere og stoler på kompetansen her inne.
Jobber selv med å sende fisk i containere ut fra Norge og ser forsinkelsene/ utsettelsene vi opplever i MANGEL av containere.
jadden
25.09.2021 kl 18:21 7385

Ja ser ut for at vi er helt på linje her Tigern. Kontrakter kan ikke reforhandles som vi begge skriver. Når det gjelder eventuell indeksregulering kan svaret være mer nyansert. Spotkontrakter og kortvarige kontrakter er som regel faste, dvs ingen regulering. Frem til i år er spot- og korte kontrakter regelen, følgelig ingen regulering. Jeg ønsket røke ut hva som gjelder for flerårlige slutninger som nå blir gjeldende mer og mer, hvem bærer da risikoen for endringen for vesentlige markedsendringer. Analogt i mange bransjer trer kjøper inn og overtar denne risikoen ved flerårlige kontrakter.
Slettet bruker
25.09.2021 kl 18:47 7357

Mener ganske bestemt at jeg har sett et intervju med CB hvor han bekreftet at kontraktene er låst, ingen reforhandling.
Jan Banan
25.09.2021 kl 19:58 7167

Jadden: tenker vi holder oss til 3'ish kroner fall i kursen, viktig å skille mellom prosent og aksjekurs.

Når det kommer til slutninger er de låst intil de går ut på dato. Eller så hadde alle owners reforhandlet kontraktene sine hver uke. Jeg mener det er ESEA som sitter med flere +6000TEU skip på omkring $13500 til 2024 eller 2025. Det er skikkelig dårlig butikk. Det er ikke slik at bare den ene parten kan reforhandle. Kontrakten følger også skipet ved salg.

Når det kommer til prisene på frakt har de vært latterlig lave siste 10år og vi må nok bli vant med litt høyere fraktpriser i årene som kommer. Det har for mange vært å seile med tap i perioden og det blir det ikke butikk av. Så økte fraktpriser er nok kommet for å bli. En dag skal ratene ned fra høyden og ingen vet når det skjer. Men taper ratene seg seg 50% er det fremdeles god butikk. MPCC slutter skipene sine ut til 75% store aktører som Mearsk, CMA, COSCO, MSC etc... ikke akkurat selskaper som slår seg selv konk fordi de ikke kan betale, de har cash så det spruter og kreditt til andre siden av månen. 25% andre mindre selskaper... Så risikoen er lav mtp om noen av merkelige grunner ikke har råd til å betale skipseier.

Mitt veddemål består i at MPCC får booket mye av 2022 på høye rater og lange kontrakter. Når det er gjort og regnearket er oppdatert, ja, da vet jeg hva utbyttet blir i 2-3år fremover. Alle disse spekulasjonene om det ene eller andre som oppstår før dette er støy. Det jeg bryr meg om er demand og at infrafuckups dytter problemene lenger inn i 2022... da blir det fæst med skinnvæst i årene som kjæm.
Redigert 25.09.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2021 kl 20:07 7196

Det er ikke lett å få med seg alt Informasjonen som kommer her nasjonalt eller innernasjonalt. Men det var ett spørsmål på 2 kvatalspresentasjonen.
Indiscernible] asks if the price for some reason suddenly goes down to 2020 level, do your customers have a chance to renegotiate the contract? There is no legal way to renegotiate contracts. So the contracts are contracts and are fixed. That said, there have obviously been times after the financial crisis where renegotiation of contracts took place.

When I look at the counterparts at the moment and look at people like Maersk and Hapag and COSCO, our main customers and CMA, I would say that Maersk will earn around $ 20 billion this year. So all these guys also reduce the balance significantly. So I would argue that the whole industry is in a much better shape than after the financial crisis. And therefore, yes, counterparty risk, which I mentioned is a risk.
Slettet bruker
25.09.2021 kl 20:55 7273

Bra skrevet, Jan
Og helt enig med følgende:

"Mitt veddemål består i at MPCC får booket mye av 2022 på høye rater og lange kontrakter. Når det er gjort og regnearket er oppdatert, ja, da vet jeg hva utbyttet blir i 2-3år fremover. Alle disse spekulasjonene om det ene eller andre som oppstår før dette er støy. Det jeg bryr meg om er demand og at infrafuckups dytter problemene lenger inn i 2022... da blir det fæst med skinnvæst i årene som kjæm."
Londonmannen
25.09.2021 kl 21:01 7290

I den grad det skal finnes en åpning for å reforhandle en inngått kontrakt så må det ligge en klausul i denne kontrakten som åpner for dette. I dagens situasjon er det neppe noen grunn til at rederne har behov for å inngå den slags klausuler for å få fast fisk i markedet. Så jeg tviler nok på at dagens kontrakter innholder klausuler som gir rom for å reforhandle ratene.
NetromK
25.09.2021 kl 21:54 7107

Til info: DNB la ut denne podcasten desember 2020.
Norske podcaster har publisert den på sine sider med dagens dato.

Kan vere grei for ei innføring/oppsummering, men rater og charterlengder nevnt er no utdatert.
Slettet bruker
25.09.2021 kl 22:06 7090

Det begynner å gå opp for det amerikanske folket og Biden -administrasjonen att man står ovenfor ett stort problem
i lang tid., Hva med Norge Europa?
Fra Washingt Post, (bostonglobe)
https://www.bostonglobe.com/2021/09/24/nation/biden-administration-struggles-fix-ailing-supply-chain-holiday-season-looms/

Fra CNBC https://www.cnbc.com/video/2021/09/23/container-ships-wait-to-unload-amid-backup-at-the-ports.html

Fra CBS NEWS.https://www.cbsnews.com/news/holiday-shopping-shipping-delays-supply-chain-post-los-angeles/

Og takk for flott oppsummering på innlegg nr10000 Kbkristi. Dette har vært en fin Seilas når vi har så mange Loser her. Synes denne beskrivelsen passer gott til mange på denne seilasen. Fra Wikipedia, Los, lós eller skipslos (av ty. lots(man) fra m.eng. lodesman av gm.eng. lad = vei, jfr. lei(a) eller led(en)) er en veiviser som rettleder skip i havneområder og ukjente farvann, en navigatør med ekstraordinær lokalkompetanse om et bestemt område, en kunnskap som er nødvendig når større skip skal seile innenskjærs. Los, som uttrykk, brukes imidlertid også i en viss utstrekning som en generell beskrivelse om veivisere

Selv med noen mytterister om bord.
Ett sitat. Der opprøret hadde gått lengst, hang mytterister og dinglet i galgene på rekke og rad (Richard Herrmann) Gått vi lever i 2021.
Kbkristi
25.09.2021 kl 22:13 7056

Hehee, vi skal ikke henge mytteristrer, men jeg tok skjermbilde. Fasit kommer senere 😂
CatchTrader
25.09.2021 kl 22:22 7115

Gammel sak. Useriøst av den nettsiden å skrive dagens dato
Nesten like useriøst som FA selv
Redigert 25.09.2021 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
Struts
26.09.2021 kl 14:06 5758

Fraværende en stund. Skal ikke være lenge det her på MPCC-tråden før man helt mister oversikten. Men mange fine og informative innlegg (og til og med noen lyriske betraktninger!) slik jeg ser det. I går var det "dans, dans oppå bordet, legg deg ned så får du se", landet rundt har jeg inntrykk av. Jaggu fortjent, særlig for ungdommen! Mtp gjenåpning.

Danset ikke selv (forferdelig syn), men lett slagside i dag allikevel. Som vanlig egentlig. Og da er det kanskje (eller ei) greit å gjengi en av Nils-Fredrik Nielsens "tristesser i utvalg" fra hans lyriske verk "Det er aldri for sent å gi opp":

sitat

Be om kjærlighet og du ber forgjeves.
Be om juling og den kommer som bestilt.

sitat slutt

Hvilket som av en eller annen besynderlig grunn fikk meg til å tenke på et sitat tilegnet Lord Byron (1788-1824):

sitat

Som meslinger er kjærligheten farligst når den kommer sent i livet.

sitat slutt

Nok om det, 3de kvartal er snart over. Om ikke C.Baack kommer med en ny "guiding" neste uke, så forventer jeg (og en del andre vil jeg tro) ny "guiding" senest uken etter (start 04.10.21). Og da vil man forhåpentligvis få svar på når (ikke hvis) det blir utbytte (som en del er opptatt av), og fasit på en del slutninger (og salg av =CORDELIA= mm.).

StevenG
26.09.2021 kl 20:26 4942

Vi må bare henge i tøylene..Blir støy og nedsalg nå 4-7 uker.. Den drøyeste lockup`en er over til torsdag 30.September..
Fra Torsdag 1 oktober så lukter det mer salg av Gutta boys.. https://newsweb.oslobors.no/message/537423

Star will hold a total of 71,814,143 shares and Pilgrim will hold 18,919,341 shares representing 18.22% and 4.80% of the share capital and voting rights in the Company, respectively.
The Vendors are both represented on the Board of Directors in the Company and both Vendors have entered into customary lock-up agreements with the Managers for their remaining shares in the Company valid for 90 days.
StevenG
26.09.2021 kl 20:28 4960

Blir det nye blokk salg med rabatt nå så blir det billige aksjer til oss som er long her. 20kr... 18kr... Tar det om det skjer, jeg er klar for å fylle på.
jadden
26.09.2021 kl 20:42 4908

Jeg vil bli overrasket om vi får mer blokksalg nå. Star Spike og Pilgrim fikk inn så mye cash for tre måneder siden at de sitter med en formidabel dekning på sin risikoinvestering i fjor sommer til rabbattert pris kr 1 per aksje. Blokksalg er ikke en vanlig og gjentagende aktivitet i aksjer, det kan selvsagt skje igjen nå, men det vil være en overraskelse. Med den solide rateoppgangen siden siste blokksalg har nok de store eierne større forventninger enn dagens kurs skulle tilsi. Ved beslutningstidspunktet sist var kursen 28, så kom DnBs kursmål i mellom og senket kursen til 25,7 hvorpå blokksalget endte på 22. Analogt ville et blokksalg nå ende på høy tenåring. Det er helt utelukket, da ville de tatt sterkere i med større blokk sist. De to fondene er nå i en drømmesituasjon i det all videre kursstigning er ren bonus. Nytt blokksalg? Neppe før vi ser høyeste kursmål fra meglerhusa, men da er saftige utbytter i ferd med å materialiseres, så hvorfor selge da?
Redigert 26.09.2021 kl 20:48 Du må logge inn for å svare