Aksjonærene har makten

Graastein
DOF 30.11.2020 kl 13:46 1552

Når et selskap har gjeld, som ikke kan betales, er det i 99 % av tilfellene kreditor som bestemmer og som kan diktere betingelser.
Men, en sjelden gang, kan det være anderledes, og jeg tenker DOF er et eksempel på dette. Her er det aksjonærene, eller egentlig Møgsterfamilein, som har gode kort.
La oss tenke den hypotetiske situasjonen at Møgster-familien oppfatter kreditor som for lite medgjørlig, de kaster kortene og melder oppbud. Da blir aksjene verdt 0, Møgster taper ca 60 mil. Det er mye penger, men ikke så mye for Møgster. Og Møgster vil, sannynligvis, kunne plukke skip og kontrakter, som de ønsker å ta med i et nytt selskap fra boet, til en billig penge. Så er spørsmålet hva kreditor taper ved en konkurs. DOF har gjeld på ca 26 milliarder. Jeg tror at dersom verdiene kan selges for 50 %, så har vi tatt veldig i. Kanskje er 30 % eller mindre, er mer realistisk. Tapene kan dermed komme opp i helt astronomiske beløp. Hvilke aktører er det nå som vil investere enorme verdier i denne sektoren, hvilken bank vil finansiere investeringene? Sikkert noen, men bare om det er loppemarkedspriser. Ved et oppud skal et norsk advokatfirma ta seg av avvikling og drift i avviklingsperioden. Ingen norske advokatfirmaer har erfaring i å gjennomføre en konkurs og bobehandling av denne dimensjonen. Det vil medgå enorme honorarer i salær og boet vil måtte leie inn dyr sakkyndig kompetanse. Bobehandlingen vil, sannsynligvis, strekke seg over flere år. Boets agenda vil være litt anderledes enn en for et vanlig selskap. Det vil være større fokus på ikke å utføre handlinger som kan medføre ansvar, samt realisasjon raskt. Strukturelt har boet en kronglete posisjon, med mange dårlige dealer som konsekvens. Dette gjør at kreditor nok kommer til å strekke seg langt i forhandlingene. På den annen side, banker er ofte gode forhandlere, det er dette de kan, og jeg har ikke kjennskap til Møgsters forhandlingsevner og vilje til å være tøff med banken. Jeg vet heller ikke om møgster kommer til å prioritere seg selv foran resten av aksjonærene ved en løsning. Men alt i alt, synes jeg caset er morsomt og har tatt noen små posisjoner.
Redigert 20.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
omac
30.11.2020 kl 14:13 1488

Du beskriver vel hele grunnen til at DOF ikke er dratt til skifteretten enda.
tobben
30.11.2020 kl 14:37 1454

Vi var veldig nær å ha en refinansieringsplan i boks på denne tiden i fjor. Balansen er krympet en del i perioden , resultatet forbedret og det er ca 1 milliard mer i cash ( EK har blitt negativ i perioden) Møgster har jeg stor tillit til , så vi får se hva løsningen blir. Mulig de 7 fete årene nå kommer , etter 7 magre
Graastein
13.10.2021 kl 14:22 850

Ser at en gruppering har kommet opp i 30%. Tenker de å være tøffe mot kreditor? Har de Møgsterfamilien med seg?