🧩GREENSTAT🧩

flusher99
GRST 01.12.2020 kl 23:10 118902

Making green happen
Greenstat er et energiselskap som utvikler og investerer i prosjekter og selskaper som bidrar til utslippskutt og grønn verdiskapning.
https://greenstat.no/

Redigert 05.06.2023 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.08.2022 kl 17:30 7074

Tror du falt ut fra hva du selv skrev

«OZZY
I går kl 17:41
tipper Saga pure solgte noe BCS for å vekte seg litt mer opp i GreenState

Frodon
I dag kl 15:18
Hvorfor skal Saga det, når de har mer cash enn mcap på GreenStat?»
Redigert 13.08.2022 kl 17:31 Du må logge inn for å svare
Dopey
13.08.2022 kl 23:03 7005

100% tildeling her også. Benyttet den ekstra uken til å hive inn en identisk kjøpsordre, så krysser fingrene for at den også går inn. 🤞
drekkapilsen
14.08.2022 kl 07:43 6953

Jeg har ikke fått noe beskjed om at emisjonen er forlenget. Fikk Mail på tirsdag bare at de var over minstebeløpet. Super-interessant selskap men har vært med lenge der nå og håper etterhvert at aksjene blir omsettelige. Forøvrig utrolig mye spennende som skjer men veldig kapitalkrevende industri.
Frodon
14.08.2022 kl 10:20 6947

Har spørsmål til selskapet før jeg eventuelt tegner
Frodon
06.09.2022 kl 19:25 6445

Kom det ikke noe mer informasjon om emisjonen, resultatet og oppdaterte aksjonærliste etter emisjonen?
BH
06.09.2022 kl 21:57 6498

Har ikke fått noe enda. Fikk mail fra de i dag om påminnelse om innbetaling på regning jeg ikke har fått. Bet ikke om de har helt kontroll?
Tror ikke emisjonen ble fulltegnet. Først skulle den vare til 12 august, detter 19 august og så 31 august. Har ikke fått noen oppdatering på status. Synes det er litt dumt, bruker jo en del peng på dette🙈
Dopey
06.09.2022 kl 22:04 6567

Ifølge mailen jeg fikk da emisjonen var ferdig, så ble det tegnet for 36 millioner.
Frodon
06.09.2022 kl 22:18 6710

Jeg opplever også mye rot der nå, synes de var super ryddige før denne emisjonen. Vokser de for raskt nå? Mange baller i luften 😉

Hva tenker du om Enova støtten de fikk? Og selskapet generelt?
Frodon
06.09.2022 kl 22:20 6788

Takk for info. Hmm, det står max tegning kr 30 mill. Var det pr investor, også var total beløpet max kr 60,5 mill?

«Max. tegning: 4 000 000 aksjer tilsvarende NOK 30 000 000,-.

Total ramme for emisjonen: 15 MNOK - 60,5 MNOK»

https://greenstat.no/hvaskjer/emisjon_august_2022
BH
06.09.2022 kl 22:59 6946

Enovastøtten kom inn på sidelinjen og er utelukkende positiv for alle som er involvert i selskapet. Jeg har troen på de. De virker å være en proaktiv gjeng og har god gjennomføringsevne. De har mange «baller» i luften om dagene. De går bredt ut i satsingen på det grønne skiftet. Solenergi, hydrogen, vind, ladestasjoner mm. Om ikke dette er det som er i «vinden» om dagene, så tror jeg det kommer til å bli det om ikke lenge (jeg tror selv innen 1-3 år). Får bare håpe de har kapasiteten til å håndter mengden med arbeid dette er og at de ikke brenner for mye penger uten annen inntjening enn emisjoner. Den siste emisjonen nå virker å være noe rotete og får meg til å tenke; «har de kontroll?». Det var litt rot på forrige emisjon også, men da fikk jeg/vi mer informasjon enn denne gangen.
Fikk forresten svar på mailen min nå kl 22.30, så de ligger ikke på latsiden.
Dopey
06.09.2022 kl 23:52 7008

Enova støtten utgjorde vel hele 2,50 pr aksje eller 33% om jeg ikke bommer helt. Er en stund siden jeg leste den oppdateringen, så korriger meg gjerne om jeg tar feil.
Frodon
07.09.2022 kl 07:07 6980

Den Enova støtten var jo stor både vs mcap og emisjons beløpet. Litt overrasket at emisjonen ikke ble full tegnet når den støtten kom, hvis ikke det allerede var ventet at de skulle få støtten? Jeg vurderte jo å tegne, men gjorde det ikke, da de ikke svarte på henvendelse eller purring. Mulig de trenger mer folk ja 😜

Absolutt spennende selskap. Det store spørsmålet er om de klarer å tjene penger etter hvert
Slettet bruker
07.09.2022 kl 08:41 6932

Hei. Jeg synes Greenstat er et meget spennende "grønt" selskap, så jeg har kjøpt noen aksjer i selskapet, nå i første omgang. Jeg ser det har vært mye snakk om børsnotering, og utsettelse av den, men det er vel greit å vente til selskapet er klar. Selv har jeg aksjer også i Ocean Energy AS, og der har det også vært nevnt børsnotering lenge, uten at så har skjedd.

Jeg tror Greenstat begynner å tjene gode penger og gå med overskudd, kanskje allerede til neste år, etter flere av prosjektene begynner å materialisere seg og de kommer i gang. "Grønn" energi er fremtiden, mener jeg, og er lurt å satse på slike "oppstartsselskaper" på tidlig stadium, som nå.

Jeg har tidligere vært fristet av Greenstat, men kjøpte ikke noen år tilbake. Da mener jeg kursen var noe lavere..? Hvordan har utviklingen vært, kursmessig sett, i emisjonene?

Slik jeg tolker emisjonene, har de vært for vekst. Noen som vet om flere emisjoner er på trappene den nærmeste tiden?
drekkapilsen
07.09.2022 kl 08:59 6961

Jeg kjøpte første gang på 1,8 kroner i 2018 og har vært med noen ganger etter det. Det har skjedd veldig mye siden da, men de er jo involvert i mye og det krever mye penger. Selvom det ser veldig bra ut tror jeg de burde bli kjøpt opp av et sterkere industriselskap for å få enda mer fart på sakene finansielt. Aker Horizons for eksempel som er største eier i dag.
Slettet bruker
07.09.2022 kl 10:51 6924

Aker-konsernet har jo muskler nok til å kjøpe opp hele Greenstat. Men håper ikke det skjer, i alle fall ikke før kursen har gått mer opp i forkant, så selskapet forhåpentligvis ikke blir kjøpt opp på billigsalg.
Frodon
07.09.2022 kl 11:19 6959

GreenStat går jo ikke med overskudd i 2023, det er bare tull å tro. Selskapet er i en vekst fase og skal vokse mye iht forretnings ideen. Men at de kanskje får overskudd på driften til noen av prosjektene de har startet, det er en mulighet ;)

AKH skal nok ikke kjøpe opp GreenStat....de har jo ikke engang økt eierandelen sin via denne emisjonen. Emisjonen er ikke full tegnet engang, hvis det stemmer at det er tegnet for ca kr 35 mill. Greit å være realistisk til sin investering. Det er MYE bra med GreenStat, kanskje der fokuset burde ligge? ;)

Jeg tviler på at selskapet blir børs notert før grønt aksjer er i fokus igjen
Slettet bruker
07.09.2022 kl 14:46 6954

Verden opplever hetebølger, tørke, avlingssvikt, mer ekstremvær.. Mye av dette påpeker forskerne skyldes global oppvarming grunnet forurensning / utslipp av klimagasser. Verden må altså fort som svint slutte med kull, gass og olje, for å omstilles over på "grønn energi", så vi og generasjonene etter oss unngår "ragnarokk" / dommedag.
Om fokus på Greenstat og liknende selskaper ikke er der nå, vil det nok ikkje være lenge igjen, før det er det.. Vil eg tru.
Frodon
07.09.2022 kl 15:08 6954

Ifjor var det oversvømmelse i Europa, det var for mye vann overalt ;)

Ja, det er fint om luften blir renere, det er nok alle enige i.

Spørsmålet er hvem som kommer til å tjene penger på dette grønt skiftet. Material prisene har i hvert fall kommet noe ned, men Europa er 100% avhengig av hjelp fra Kina for å få gjennomført det grønne skiftet
GrimbleGrumble
07.09.2022 kl 16:17 7047

Informasjon fra siste årsmøte i Greenstat (kan ses her: https://youtu.be/RmHmf5D6qQg) - etter ca. 1:38 forteller lederen Vegard Frihammer om kommende kapitalinnhenting(er):

Mål for 2. halvår
- Hente 500 MNOK - 1 Milliard
- Fordelt på ASA og underselskaper

Børsnotering vurderes fortløpende
- Ustabilt marked gjør at man avventer
- Fokus på klargjøring og tilpasning, mer enn å komme raskest mulig på børs

De ønsker altså å hente ganske mye mer penger i kommende emisjon(er) enn de har gjort i emisjonene hittil. Mye prosjekter er i realiseringsfasen, og krever mye kapital fremover (spesielt hydrogen-prosjekter).
ksolsvik91
07.09.2022 kl 16:24 7125

Jeg har selv vert med i Greenstat siden 2016. Kjøpt aksjer i totalt 13 emisjoner no. Første gang eg kjøpte var 1.50kr. Har satset mye på denne men har veldig troen på hydrogen sin rolle i nullutslippssamfunnet.

Ble tegnet aksjer for 36 millioner i emisjonen. Helt greit med tanke på markedet rundt oss.
AKH har ikke deltat i emisjonen fordi Greenstat ønsker de under 20% eierandel som ble nevnt i årsmøtet.
Børsnotering er noe som diskutereres og de er «børs ready» no så når markedet blir bra igjen går de nok på børs.

En ny større emisjon er planlagt i høst.

Slettet bruker
07.09.2022 kl 20:18 7139

Takk for svaret. Eg har hørt på siste del av årsmøtet 2022 nå. Blir spennende å se hvordan de skaffer til veie de pengene.. Men er jo emisjon for vekst, så selv om vi blir vannet ut (enda mer) nå, vil de ekstra pengene gi økt verdiskaping i større eierandeler i eksisterende selskaper og for å få realisert flere dyre prosjekter, især hydrogen, og disse vil gi gode inntekter og verdier på noen års sikt. :)
vannvittig
26.09.2022 kl 10:50 6759

Hei. Noen som har fått tildelt siste emi aksjene? Jeg tegnet meg, og er blitt trukket for de, men de dukker ikke opp på VPS. Får heller ikke svar på e-post fra selskapet.
Dillon
26.09.2022 kl 12:04 6807

De sender ut epost til alle når aksjene er registrert i VPS. Det står i eposten du fikk ifm. allokeringen.
vannvittig
26.09.2022 kl 12:06 6853

Takk;-)
Dopey
10.11.2022 kl 22:19 6405

Meråker hydrogen, der Greenstat eier 25% har begynt prosessen med å ansette Marked & Forretningsutvikler. Virker som at det skjer en del rundt Meråker hydrogen i disse dager. 😃
flusher99
05.12.2022 kl 22:48 6050

Vurderer 18 GW hydrogenrør til Tyskland i 2030

(Montel) Systemoperatøren Gassco ser på muligheten for å bygge et rør fra Norge til Tyskland, som kan stå klart i 2030 og som maksimalt kan levere fire millioner tonn hydrogen i året, noe som tilsvarer en kontinuerlig leveranse på 18 GW.

Hvis det leveres hydrogen på full kapasitet, vil det kreve 130-160 TWh hvis man sender blått hydrogen produsert av naturgass med karbonfangst, eller rundt 230 TWh med grønt hydrogen produsert via en elektrolysekapasitet på 26,5 GW i kontinuerlig drift, viser beregninger fra Equinor og Greenstat.
https://www.montelnews.com/no/news/1372528/vurderer-18-gw-hydrogenrr-til-tyskland-i-2030

Saken omtales også hos E24:
https://e24.no/olje-og-energi/i/Xb93dg/hydrogenbransjen-haaper-paa-drahjelp-fra-europa


Dopey
05.12.2022 kl 23:45 6087

Kan bli riktig så store penger innen «wasserstoff» frem mot 2030. 🤩

https://e24.no/olje-og-energi/i/Xb93dg/hydrogenbransjen-haaper-paa-drahjelp-fra-europa
flusher99
21.12.2022 kl 23:46 5830

HomiHydrogen to invest USD 50 million in India

HomiHydrogen announced it would invest $50 million in a 1.5 GW/year electrolyzer production facility in Pune.

In order to build a manufacturing facility for Indian electrolysers, homiHydrogen is a joint venture between h2e Power Systems in Pune, Greenstat Hydrogen India, and BlueBasic AMA Engineering.

The JV company said that it has set out on its path to a greener future with the goal of establishing a 1.5 GW per year electrolyser production facility in India. Both the domestic and international markets will gain from this.

The initiative will generate about 300 new green jobs with a $50 million budget. The enterprise will produce all four varieties of electrolysers in India, according to the official press release: alkaline (AEM, PEM, and SOE).

According to the company, homiHydrogen will begin production in 2023. It will produce a 100% ‘Made in India product.

https://www.newprojectstracker.com/blog/homihydrogen-to-invest-usd-50-million-in-india/
Dopey
01.01.2023 kl 21:13 5561

Mye bra på gang ifølge Årsberetningen som gikk ut idag. 👌👌
flusher99
01.01.2023 kl 21:58 5568

Greenstat ASA - Nyttårsbrev 2023

Kjære Greenstat aksjonær

Ved inngangen til et nytt år vil vi gjerne dele noen av høydepunktene fra 2022 med dere, samtidig som vi ønsker å synliggjøre hvordan vi jobber med å utvikle og realisere fornybare energiprosjekter gjennom vår visjon ‘Making Green Happen’.

Noen utvalgte høydepunkter fra 2022:

Hydrogen
Enova hydrogenknutepunkt
Historisk Enova-tildeling på over 1 milliard til hydrogenknutepunkt til maritim sektor.
Den 23.juni var en merkedag for Greenstat da vi sammen med våre partnere fikk tildelt investeringsstøtte til tre av våre hydrogenprosjekter fra Enova.
Totalt ble det tildelt investeringsstøtte til fem maritime knutepunkter for hydrogen i Norge, hvor Greenstat var sentral aktør i tre av prosjektene.
Knutepunktene Glomfjord, Rørvik og Agder mottok samlet ca 420 MNOK i støtte.
Greenstat jobber nå med våre samarbeidspartnere frem mot investeringsbeslutning og byggestart for alle prosjektene i løpet av juni 2023.
Oppstart for anleggene vil være 2025 hvor det planlegges for en produksjon på 8 tonn hydrogen per dag, per anlegg. Samlet vil dette gi en årlig produksjon på ca 8500 tonn fra de tre prosjektene.
Image
Bilde: Hydrogen/ammoniakk fartøy illustrasjonsfoto fra Enova pressemelding.

Hydrogenprosjekter under bygging
Hydrogenanlegg til verdens første hydrogendrevne arbeidsbåt gjennom et Pilot E støttet prosjekt på Rørvik.
Småskala hydrogenproduksjon på Stord gjennom medeierskap i Stord Hydrogen. Oppstart forventet første halvdel 2023.
Andre hydrogenoppdateringer
Greenstat har gått inn på eiersiden i HTWO-Fuel som jobber med å etablere storskala hydrogen/ammoniakk på Lutelandet i Fjaler.
Norwegian Hydrogen har kommet inn som medeier i Narvik Hydrogen hvor det jobbes med å utvikle hydrogenprosjekter i Narviksregionen, samt at man også ser på muligheter i Sverige.
Greenstat jobber sammen med Akershus Energi, Nel og H2 Energy med å etablere hydrogenproduksjon i Viken gjennom selskapet Viken Hydrogen.
Meraker Hydrogen har gjennomført en konseptstudie knyttet til et 10 MW hydrogenanlegg i Meråker. Greenstat er på eiersiden sammen med blant andre NTE, Aker Horizons og Gen2Energy.
Vind
Valsneset vindkraft på 12,6 MW, hvor Greenstat er medeier, har hatt et godt produksjonsår i 2022 med gode vindforhold og høy oppetid. Endelig produksjonstall vil være klart i januar 2023
For prosjektene som er under planlegging, har prosjektet på Elgane kommet lengst. Vindkraftanlegget på ca. 16 MW, som planlegges rett bak Elgene motorsportsenter i samdrift med eksisterende beite, har hatt positive vedtak i Hå kommune og prosjektet er lagt inn i utkast ny kommuneplan. Elgane-prosjektet eies av Greenstat sammen med 62 lokale medeiere som bor i nærheten av prosjektområdet.
Vind-prosjektet på Kjerlingland, som er en del av Energi-Hub Kjerlingland, har også fått positiv respons fra Lillesand kommune. Planprosessen for Energi-Hub Kjerlingland samkjøres med ferdig regulering av næringsområdet og ble startet i desember 2022.
Vi jobber kontinuerlig med å øke porteføljen av prosjekter innenfor ‘Industri-vind’ konseptet.
Image
Bilde: Illustrasjon av Elgane industri-vind prosjekt.

Sol
Sol i Norge:
Det har vært et utrolig år for salg av solcelleanlegg hvor markedet har tatt av.
Greenstat har prosjektert, installert og solgt nærmere 3 MWp med solanlegg til eksterne kunder med en omsetning på ca. 35 MNOK. Ordrebøkene er fulle også langt inn i 2023.
Bilde under viser et prosjekt i Fredrikstad hvor Greenstat har levert solanlegg på både tak, fasade og bakkemontert.
Vår samarbeidsavtale med Norgeshus gir oss stadig flere prosjekter
For solanlegg som Greenstat skal eie selv, har vi levert vår første konsesjonssøknad på et 6,1 MWp solkraftverk på Engene, Larvik i samarbeid med Skagerak Kraft. Prosjektet har allerede enstemmig positivt vedtak i Larvik kommune. Mål om byggestart vår/sommer 2023.
Vi jobber kontinuerlig med å øke vår portefølje av solkraftverk i Norge, og vil lansere stadig nye nyheter om dette i 2023.
Image
Bilde: Installasjon av bakkemontert solanlegg i Fredrikstad.

Sol internasjonalt:
Investering i 50 % av solanlegg Petjnik i Bosnia med GP Toming vinter/vår 2022. Bygging av 43,8 MWp solkraftverk startet i april 2022. Byggearbeidene går som planlagt, grunnarbeidet er ferdig og arbeid med monteringsutstyr pågår. Gunstige kraftsalgsavtaler er inngått og bankfinansiering er sikret. Solkraftverket skal idriftsettes høsten 2023.
Samarbeidsprosjekt gjennom Norway Grants med Luka Koper/Port of Koper, Slovenia. Et 3 MWp solanlegg installeres på en diger lagerbygning i havneområdet.
Flere muligheter i Europa screenes og vurderes. Vår samarbeidsavtale med GP Toming for videre felles utbygging av solkraftverk i Bosnia har høy prioritet for oss.
Greenstation
Videreutvikling av Greenstation Straume, Norges beste ladestasjon.
Åpning av Greenstation Byrkjelo.
Ansettelse av daglig leder og seniorprosjektleder.
Strategi for utrulling av ti «flagship» stasjoner etablert.
Se mer på www.greenstation.no.

Image
Bilde: Greenstation Byrkjelo som ble åpnet i oktober 2022

Greensight
Ansatt flere nye ressurser og er nå et team på seks konsulenter som leverer analyser/rådgiving internt og eksternt.
Deltar i viktig prosjekt for OED vedrørende utredning av verdikjede for hydrogen.
Les mer på www.greensight.no.
Image
Bilde: Greensight teamet klare for å levere kunnskap om hydrogen og fornybar energi også i 2023.

Greenstat Hydrogen India
I 2022 har det vært stor aktivitet fra vårt kontor i Mumbai, som nå rommer 8 heltidsansatte
Vi har levert 6 omfattende forstudier på H2 som har banet vei for like mange H2 prosjekter som er klare for neste fase i 2023
Vi har samarbeidsavtaler med sterke indiske energi- og industriselskap
Vi har befestet en solid posisjon som en av Indias ledende H2 aktører, og jobber med å også penetrere markedet med sol og vind
I august arrangerte vi International Climate Summit 2022 i Bergen, og var vertskap for den største indiske næringslivsdelegasjonen til Norge noensinne
Oppstart av prosjektet «H2 for Clean Cooking» som er finansiert av NORAD

Organisasjon og ressurs:
Ved årsskiftet er det totalt 43 engasjerte og dyktige medarbeidere i Greenstat i Norge. Vi er lokalisert på fire ulike lokasjoner: Bergen, Arendal, Oslo og Ålesund
Ved vårt kontor i India er det i tillegg åtte ansatte, hvorav en er basert på Sri Lanka
Vi har et robust kjerne-team som er rigget for videre vekst. Det kan bli flere ansettelser i 2023, men i et tempo som matcher med vår vekst og økning i prosjekt-portefølje.

Greenpod:
Podvert Liv Hege Seglsten har spilt inn 15 Green-pods i løpet av 2022 med interne og eksterne gjester i studio.
Episodene har handlet om aktuelle temaer og prosjekter med relevans både for Greenstat og samfunnet generelt, alt fra hydrogen, via kapital til bærekraftige pusteøvelser! Sjekk gjerne ut vår julespesial som ble gitt ut rett før jul og andre Green-poder på: Greenstat- podcaster

Kapital-innhenting og børsplaner:
Greenstat går inn i en fase hvor det vil kreves ny kapital til realisering av prosjekter. En ny emisjon i ASA vil bli gjennomført i Q1-2023.
Det jobbes med henting av kapital på flere nivå i selskapet, også direkte i prosjektselskapene.
Det vil også bli gjennomført en rettet emisjon i Greenstation i løpet av Q1 hvor man ønsker å invitere inn strategiske investorer. Denne emisjonen vil bli ledet av Norne securities.
Greenstat fortsetter arbeidet med å forberede seg for en børsnotering, men i dagens marked vil man avvente til tidspunktet er riktig.

Godt nyttår!
Greenstat har hatt en god utvikling og høyt aktivitetsnivå innen våre forretningsområder i løpet av 2022, og vi har stor tro på videre vekst inn i 2023.

Vi er svært stolte av alle våre aksjonærer som er med å muliggjøre selskapets visjon og satsing.

Fra hele Greenstat teamet ønsker vi deg et Godt nytt og grønt år i 2023!


www.greenstat.no | Linkedin | Facebook
takumi
01.01.2023 kl 22:40 5558

Ser det legges opp til ny emisjon i q1, blir spennende hvor de legger kursen denne gangen. Ellers må jeg si de har mange ben å stå på og det virker jo tilsynelatende ut som de bygger sten på sten. Håper på et godt børsår for grønne selskaper, så får vi kanskje denne på børs etterhvert også.
lompelomp
10.01.2023 kl 15:52 5199

Ønsker å selge en andel av mine aksjer. 5000 aksjer til 7,4kr/stk . Send gjerne en pm :)
Slettet bruker
13.01.2023 kl 17:26 4906

Heihei :) Finner ikkje ut hvor man sender melding, men hvilke bud har du mottatt?:)
Slettet bruker
01.02.2023 kl 08:57 4462

Hei! Fortsatt aktuelt for den prisen? :)
fastinvest
01.02.2023 kl 09:17 4425

Vært svært gøy om de fikk til en velykket emisjon på 8.5kr. Greenstat har mye bra på gang. Ett svært spennende selskap
NilsenB
01.02.2023 kl 09:37 4405

Hvordan selger man aksjene?
Dopey
01.02.2023 kl 17:03 4280

Man venter til de går på børs og kan selges for 50-100kr. Det er den beste strategien. 😎👌😎