SAS +500% Retur til gammel storhet som vi ikke har sett på 30 år
Jeg mener at dagen i dag er veldig god for inngang. SAS verste pandemi kvartal er nå publisert. De vil fortsatt tape saftig neste kvartal, men det blir bedre og kvartalet etter der vil også bli drastisk bedre. Resultatet vil tippe positivt i midten av 2021 og vil til slutt ende opp flere milliarder i kvartalet. Hvorfor?
1. Norwegian er død. SAS markedsandel vil øke drastisk da denne pandemien viser veldig tydelig verdien av en seriøs og stabil operatør i luften. Loungene er åpen og håndteringen av SAS poengene er bedre enn noen gang tidligere.
2. Kost reduksjonen er voldsom. SAS vil komme ut av dette trimmet og deffet som aldri før.
3. SAS har slitt med en del gamle ansatte som har for høye lønninger. DDette har gitt altfor høy lønnsgrad. Nå er disse ute døra og SAS kan konkurere med hvem som helst.
4. SAS har massiv kapitalbase nå og er faktisk klar til å kjøpe andre opp. (Bestillinger av H2 og e-fuel fly kommer nok om ikke for lenge)
Kjøp. SAS aksjen koster over 3 innen kort tid. MCAP 20 milliarder på et trimmet SAS som kan velge og vrake blant nye ruter når de andre ligger med brukket rygg.
1. Norwegian er død. SAS markedsandel vil øke drastisk da denne pandemien viser veldig tydelig verdien av en seriøs og stabil operatør i luften. Loungene er åpen og håndteringen av SAS poengene er bedre enn noen gang tidligere.
2. Kost reduksjonen er voldsom. SAS vil komme ut av dette trimmet og deffet som aldri før.
3. SAS har slitt med en del gamle ansatte som har for høye lønninger. DDette har gitt altfor høy lønnsgrad. Nå er disse ute døra og SAS kan konkurere med hvem som helst.
4. SAS har massiv kapitalbase nå og er faktisk klar til å kjøpe andre opp. (Bestillinger av H2 og e-fuel fly kommer nok om ikke for lenge)
Kjøp. SAS aksjen koster over 3 innen kort tid. MCAP 20 milliarder på et trimmet SAS som kan velge og vrake blant nye ruter når de andre ligger med brukket rygg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:07
Du må logge inn for å svare
cinet
30.04.2021 kl 13:27
7680
Kåre realist. Håper du har solgt deg ut av det svenske konkursboet. Eller for å si det som Sparebanken 1 markds; "Eier du SAS-aksjer og tror aksjekursen skal stige videre? Ta deg et glass vann, sett deg ned og se på disse tallene selv" De styrer mot ny emisjon juni 2021.
Flamkitekt
03.05.2021 kl 10:36
7495
Er det noen som har tilgang til å sjekke Investtech AnalyseNytt om SAS med middels lang sikt?
Ville sette pris på om å dele synspunkter om dette!
Ville sette pris på om å dele synspunkter om dette!
hobbyspec
03.05.2021 kl 14:10
7569
Et viktig teknisk nivå for SAS-aksjen nå er rundt NOK 2.00, samt et motstandsnivå rundt NOK 2.20.
Et eventuelt etablert brudd over NOK 2.20-nivået vil utløse et svært kraftig teknisk kjøpssignal for SAS-aksjen, og som da kan fly høyt og gjerne helt opp mot NOK 3.00 – 4.00 i løpet av kort tid.
Et eventuelt etablert brudd over NOK 2.20-nivået vil utløse et svært kraftig teknisk kjøpssignal for SAS-aksjen, og som da kan fly høyt og gjerne helt opp mot NOK 3.00 – 4.00 i løpet av kort tid.
Flamkitekt
03.05.2021 kl 14:52
7558
Takk for svaret! Trodde de hadde kommet med mer oppdatert siden sist.
Uansett ser det ut det begynner å skje noe snart og håper på bedre tall snart.
https://finansavisen.no/nyheter/reiseliv/2021/05/03/7666542/dobling-i-feriekjop-i-april
Uansett ser det ut det begynner å skje noe snart og håper på bedre tall snart.
https://finansavisen.no/nyheter/reiseliv/2021/05/03/7666542/dobling-i-feriekjop-i-april
hobbyspec
03.05.2021 kl 16:35
7554
Hvis vaksinering går etter planen, så vil dette være positivt for SAS i Norge.
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nakstad-mener-norge-er-i-rute-for-gjenaapning.6iSy4IRI_
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nakstad-mener-norge-er-i-rute-for-gjenaapning.6iSy4IRI_
gw60
03.05.2021 kl 17:17
7595
Her ser du kursmål (1,20,. krone) og anbefalinger. 2 på hold, og 2 på selg, ingen på kjøp.
https://investor.dn.no/#!/Aksje/S83/SASNO/SASAB
https://investor.dn.no/#!/Aksje/S83/SASNO/SASAB
hobbyspec
03.05.2021 kl 17:57
7720
Får litt medvind i seilene alle flyselskap nå.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/vil-la-alle-fullvaksinerte-reise/73718214
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/vil-la-alle-fullvaksinerte-reise/73718214
peterka
03.05.2021 kl 21:43
7635
Kva fordeler har ein ved å kjøpe i SAS Norge? Rabatt fly? Gull/diamant kort?
hobbyspec
04.05.2021 kl 00:38
7589
400 aksjer gir deg 10-20% rabatt på flyreiser.
Gull/diamant-kort for de som har aksjer for 100 000,-.
Gull/diamant-kort for de som har aksjer for 100 000,-.
cinet
06.05.2021 kl 16:33
7519
Et stort tungt litt sammenlignbart flyselskap som KLM tapte 15 Milliarder i 1Q. I tillegg får SAS denne nyheten i dag; " Ryanair går i strupen på SAS, åpner base i Stockholm" ( Man får ikke gullkort uten å eie 100.000 i aksjer i 12.mnd, så det er et dårlig lokkemiddel)
cinet
09.05.2021 kl 10:51
7331
Det kan virke som om mange fremdeles tror SAS er et norsk flyselskap. Ikke minst euforiske journalister. Denne uken kappes de om å melde;
"SAS-trafikken stiger kraftig"
"Passasjerøkning for SAS"
Ser man bak tallene som kom fredag, ser man 2% økning fra mars21 til april21. (den normalt "gode" påsketrafikken var i april)
ca.320.000 pass. i april 21. I april 19 var det 2,2 millioner pass.
Minner om at SAS nå er eid av den svenske adelen, og den svenske stat. Erna solgte oss ut i 2018. SAS vil aldri konke, men er et formidabelt tapssluk. I deres forskutte kvartal (nov-jan) 1q tapte de 2milliarder. Den 27.5.21 kommer deres 2Q (feb-april) , som trolig vil være nytt tap på ca. 2 MILLIARDER.
SAS tjente tidligere pengene sine i Norge, men her vil de bli møtt av en formidabel konkurranse fra bl.a. NYE NAS. SAS vil gradivis bli skviset ut av Norge, og vil måtte snu seg rundt, og bli et helt nytt lite svensk( litt dansk) selskap. På tide norske folkevalgt våkner, og ikke sender flere milliarder direkte til den svenske adelen i Stockholm. Erna/Tangen bør gå inn i NYE NAS, og redde det norske reiselivet.
"SAS-trafikken stiger kraftig"
"Passasjerøkning for SAS"
Ser man bak tallene som kom fredag, ser man 2% økning fra mars21 til april21. (den normalt "gode" påsketrafikken var i april)
ca.320.000 pass. i april 21. I april 19 var det 2,2 millioner pass.
Minner om at SAS nå er eid av den svenske adelen, og den svenske stat. Erna solgte oss ut i 2018. SAS vil aldri konke, men er et formidabelt tapssluk. I deres forskutte kvartal (nov-jan) 1q tapte de 2milliarder. Den 27.5.21 kommer deres 2Q (feb-april) , som trolig vil være nytt tap på ca. 2 MILLIARDER.
SAS tjente tidligere pengene sine i Norge, men her vil de bli møtt av en formidabel konkurranse fra bl.a. NYE NAS. SAS vil gradivis bli skviset ut av Norge, og vil måtte snu seg rundt, og bli et helt nytt lite svensk( litt dansk) selskap. På tide norske folkevalgt våkner, og ikke sender flere milliarder direkte til den svenske adelen i Stockholm. Erna/Tangen bør gå inn i NYE NAS, og redde det norske reiselivet.
Kåre Grønn
19.05.2021 kl 12:14
6995
https://www.dagbladet.no/nyheter/afp-eu-enige-om-grenseapning/73782407
Jaaa, nå starter sydenturer og storbyferie i Europa opp igjen!!
Jaaa, nå starter sydenturer og storbyferie i Europa opp igjen!!
Flamkitekt
21.05.2021 kl 14:08
6839
Er det noen som har noen meninger hva som kommer til å skje når SAS presenterer sin rapporteringssessong i neste torsdag? Den vil slå negetiv eller posetiv på kurset?
Kåre Grønn
21.05.2021 kl 23:42
6816
Blir ikke storartede resultater så klart. Men åpning og framtid bør skyve på..
Hvorfor faller SAS kraftig i dag morgen? Min teori:
1. Konflikten mellom EU og Hvitrussland
https://www.dagbladet.no/meninger/da-hviterussland-gikk-i-svart/73801025
2. Gjenåpningen går tregere enn forventet.
1. Konflikten mellom EU og Hvitrussland
https://www.dagbladet.no/meninger/da-hviterussland-gikk-i-svart/73801025
2. Gjenåpningen går tregere enn forventet.
Har det 1 1/2 siste året solgt kun en aksje med tap, NAS da jeg fryktet konkurs. Under rebalansering av porteføljen hadde jeg noen mindre tap, men flere gevinster så nettoresultatet var positivt.
NAS stiger vel fordi så mange er forelsket i den aksjen, mens Kjos har forlatt den skuta og kastet seg på noen nye. Kjøper ikke aksjer på smilet hans.
NAS stiger vel fordi så mange er forelsket i den aksjen, mens Kjos har forlatt den skuta og kastet seg på noen nye. Kjøper ikke aksjer på smilet hans.
Freecashflow
16.07.2021 kl 18:53
5608
Vi har tatt en Long posisjon her. Kreditt fasiliteter er nå godkjent.
Så kan fly-krigen begynne. De bør være god rustet på long haul fremover. Atlantic tror vi skal på problemer med å komme på vingene på en fornuftig måte. Norwegian og Flyer skal vel tjene pengene på kortere distanser. Blir spennende tider i fly bransjen
Så kan fly-krigen begynne. De bør være god rustet på long haul fremover. Atlantic tror vi skal på problemer med å komme på vingene på en fornuftig måte. Norwegian og Flyer skal vel tjene pengene på kortere distanser. Blir spennende tider i fly bransjen
Murofen
27.08.2021 kl 18:55
5173
SAS kommer bli det flyselskapet som vil øke mest i tiden framover. Ikke minst har de to statlige eierinteresser i ryggen. Og store Norske aksjonærer. target ca 17 kroner innen 2 år. Bare å laste opp nå som det er på latterlig billigsalg.
JeanPaul
27.08.2021 kl 18:58
5278
Billig hvordan? Er jo høyt priset allerede om du ser på total MCAP, faktisk høyere enn før Covid.
Murofen
27.08.2021 kl 19:12
5283
Ja , og tenk bare hva da potensialet som ligger i dette. Før covid var også konkurransen fra NAS noe helt annet enn det er nå
JeanPaul
27.08.2021 kl 23:17
5231
Så SAS er verdt 124milliarder om 2år. God analyse. All in.
Redigert 27.08.2021 kl 23:18
Du må logge inn for å svare
Topp 10 er klar – ingen vokser raskere enn SAS
SK907 forlater en litt tåkete Oslo Lufthavn lørdag for å fly til Newark utenfor New York, en av de rutene som SAS har gjenstartet etter pandemien. Foto: Knut-Erik Mikalsen
AV: KNUT-ERIK MIKALSEN 12. SEPTEMBER 2021
Flyselskapene i Europa er forsiktige med å kaste inn mer kapasitet i markedet, men håper på at den forventede ketchup-effekten skal inntreffe:
Tidspunktet da alle passasjersluser åpner seg og folk begynner å reise som før.
Imens pågår det en gradvis økning av tilbudet, spesielt etter at en stadig større gruppe nordmenn og andre europeere nå blir fullvaksinert eller kan vise frem korona-sertifikat av andre grunner.
Topper listen
Her har SAS denne uken inntatt en lederrolle i Europa, ifølge ny oversikt fra Eurocontrol.
Eurocontrol har ansvaret for å organisere europeisk flytrafikk og registrerer hver eneste flybevegelse hver dag.
Den har nå lagt frem oversikt over de 10 flyselskapene i Europa som har mest trafikk, totalt sett:
Som før er Ryanair helt i topp, med Turkish Airlines og EasyJet som de to andre på pallen.
Listen etter det ser slik ut: Lufthansa, Air France, KLM, Wizz Air, Vueling, SAS og så Pegasus.
Tror på bedring
Når det derimot gjelder spørsmålet om hvilket selskap som har økt antall avganger mest i løpet av siste uke er det SAS som topper listen.
SAS økte med 14 prosent i forhold til de to ukene før, og det skandinaviske selskapet føk dermed helt til topps på europeiske listen.
SAS er ikke bare best, selskapet er også i en klasse for seg: For oversikten viser at åtte av ti selskaper har redusert trafikken. Det er kun SAS og alliansepartner Lufthansa, som øker. Det tyske selskapet med 2 prosent.
SAS mener det er grunn til å vente en økning i antall reisende utover høsten, og har av denne grunn satt opp ruter til 160 direkteruter til 90 destinasjoner i høst.
Størst og viktigst
SAS har satt opp 47 ruter fra Norge, som tradisjonelt er selskapets største og viktigste marked.
Artikkelen fortsetter under bildet
Et godt tegn, kø for å komme inn på SAS-loungen på innenriks søndag. Foto: Kåre M. Hansen
Den økende interessen for helgeturer og byferier til europeiske byer gjør at SAS denne høsten gjenopptar rutene til Amsterdam, Dublin, Firenze, Krakow og Praha.
Det er også et økende antall flyvninger til varmere middelhavsdestinasjoner i Sør-Europa og på Kanariøyene for å innfri økende etterspørsel fra ferierende.
SK907 forlater en litt tåkete Oslo Lufthavn lørdag for å fly til Newark utenfor New York, en av de rutene som SAS har gjenstartet etter pandemien. Foto: Knut-Erik Mikalsen
AV: KNUT-ERIK MIKALSEN 12. SEPTEMBER 2021
Flyselskapene i Europa er forsiktige med å kaste inn mer kapasitet i markedet, men håper på at den forventede ketchup-effekten skal inntreffe:
Tidspunktet da alle passasjersluser åpner seg og folk begynner å reise som før.
Imens pågår det en gradvis økning av tilbudet, spesielt etter at en stadig større gruppe nordmenn og andre europeere nå blir fullvaksinert eller kan vise frem korona-sertifikat av andre grunner.
Topper listen
Her har SAS denne uken inntatt en lederrolle i Europa, ifølge ny oversikt fra Eurocontrol.
Eurocontrol har ansvaret for å organisere europeisk flytrafikk og registrerer hver eneste flybevegelse hver dag.
Den har nå lagt frem oversikt over de 10 flyselskapene i Europa som har mest trafikk, totalt sett:
Som før er Ryanair helt i topp, med Turkish Airlines og EasyJet som de to andre på pallen.
Listen etter det ser slik ut: Lufthansa, Air France, KLM, Wizz Air, Vueling, SAS og så Pegasus.
Tror på bedring
Når det derimot gjelder spørsmålet om hvilket selskap som har økt antall avganger mest i løpet av siste uke er det SAS som topper listen.
SAS økte med 14 prosent i forhold til de to ukene før, og det skandinaviske selskapet føk dermed helt til topps på europeiske listen.
SAS er ikke bare best, selskapet er også i en klasse for seg: For oversikten viser at åtte av ti selskaper har redusert trafikken. Det er kun SAS og alliansepartner Lufthansa, som øker. Det tyske selskapet med 2 prosent.
SAS mener det er grunn til å vente en økning i antall reisende utover høsten, og har av denne grunn satt opp ruter til 160 direkteruter til 90 destinasjoner i høst.
Størst og viktigst
SAS har satt opp 47 ruter fra Norge, som tradisjonelt er selskapets største og viktigste marked.
Artikkelen fortsetter under bildet
Et godt tegn, kø for å komme inn på SAS-loungen på innenriks søndag. Foto: Kåre M. Hansen
Den økende interessen for helgeturer og byferier til europeiske byer gjør at SAS denne høsten gjenopptar rutene til Amsterdam, Dublin, Firenze, Krakow og Praha.
Det er også et økende antall flyvninger til varmere middelhavsdestinasjoner i Sør-Europa og på Kanariøyene for å innfri økende etterspørsel fra ferierende.
cinet
25.10.2021 kl 10:56
4309
FA om SAS; "Flyselskapet har en gjeld på rekordhøye 33 milliarder svenske kroner og svir penger på høygir . Toppsjefen Anko van der Werff ga også et intervju med danske Finans.dk der han uttalte at de er nødt til å forandre SAS for å ha en fremtid. "
Den svenske adelen har sovet i timen... , og i tillegg fått Haidi T på nakken , går mot en snarlig ny emisjon.
DN; "– SAS kjemper for å overleve. Når jeg ser hvordan markedet er nå, hvordan kundene våre endrer seg og størrelsen på gjelden vår, så er det helt klart at vi er nødt til å gjøre tingene markant annerledes, sa han.
SAS-sjefen sier også til avisen at han har innkalt fagforeningene til forhandlinger om kostnadskutt, og gir tre måneders frist til å finne en løsning. Det skjer etter to lignende runder det siste året der pilotene har blankt avvist store og varige kutt. I stedet har SAS etablert to nye datterselskaper – til store protester fra mannskapet – og all vekst skal skje her neste år."
Den svenske adelen har sovet i timen... , og i tillegg fått Haidi T på nakken , går mot en snarlig ny emisjon.
DN; "– SAS kjemper for å overleve. Når jeg ser hvordan markedet er nå, hvordan kundene våre endrer seg og størrelsen på gjelden vår, så er det helt klart at vi er nødt til å gjøre tingene markant annerledes, sa han.
SAS-sjefen sier også til avisen at han har innkalt fagforeningene til forhandlinger om kostnadskutt, og gir tre måneders frist til å finne en løsning. Det skjer etter to lignende runder det siste året der pilotene har blankt avvist store og varige kutt. I stedet har SAS etablert to nye datterselskaper – til store protester fra mannskapet – og all vekst skal skje her neste år."
Redigert 25.10.2021 kl 11:12
Du må logge inn for å svare
cinet
25.10.2021 kl 11:26
4388
Anko til Finans.dk; " Han fremhever at SAS er rammet av en coctail av problemer, der presser selskapet på sin eksistens" +
Sydbank ang de kommende forhandlingene ; "Det kan godt blive brutalt, for der skal gives store innrømmelser, og det virker ikke, som om fagforeningene har forstået, hvor alvorlig situasjonen er for SAS"
Heldigvis har Norge solgt seg ut av dette selskapet. Den svenske adelen styrer mot ...
Sydbank ang de kommende forhandlingene ; "Det kan godt blive brutalt, for der skal gives store innrømmelser, og det virker ikke, som om fagforeningene har forstået, hvor alvorlig situasjonen er for SAS"
Heldigvis har Norge solgt seg ut av dette selskapet. Den svenske adelen styrer mot ...
Redigert 25.10.2021 kl 11:33
Du må logge inn for å svare
cinet
25.10.2021 kl 11:54
4447
Anko til Finans.dk; " Jeg forstår, at mange ønsker sg tilbake til den verden , som var. Den finnes bare ikke mer, og den kommer ikke tilbake . Andre selskaper har hatt suksess med flere plattformer, og det vil også virke for SAS"
Da våkner kanskje de mange fagforeningene , og den svenske adelen? Selv med "sinnrike" ekspertutalelser/ innspill fra den norske arbeidsministeren....
Da våkner kanskje de mange fagforeningene , og den svenske adelen? Selv med "sinnrike" ekspertutalelser/ innspill fra den norske arbeidsministeren....
SaraSt
25.10.2021 kl 12:40
4357
SAS er i ferd med å pådra seg et gedigent omdømmeproblem, og boikott fra store selskaper og fagforeninger.
De er simpelthen nødt til å rydde opp i rotet de har viklet seg inn i, vise handlekraft, ta vare på folka sine og involvere de i en fruktbar snuoperasjon.
De må først og fremst kutte i overheadkostnader! Operativt flypersonell står kun for 6 % av totalkostnaden. Det er ikke der de løser de økonomiske flokene.
De er simpelthen nødt til å rydde opp i rotet de har viklet seg inn i, vise handlekraft, ta vare på folka sine og involvere de i en fruktbar snuoperasjon.
De må først og fremst kutte i overheadkostnader! Operativt flypersonell står kun for 6 % av totalkostnaden. Det er ikke der de løser de økonomiske flokene.
cinet
25.10.2021 kl 13:00
4402
WAKE UP CALL FRA ONKEL ANKO; "Jeg forstår, at mange ønsker seg tilbake til den verden , som var. Den finnes bare ikke mer, og den kommer ikke tilbake"
cinet
25.10.2021 kl 13:02
4414
SAS nå ned 14%, og denne fra E24; "SAS-aksjen får som fortjent. Fallet for flyselskapet SAS på børsene er nok bare i sin spede begynnelse."++
Dette er begynnelsen...
Dette er begynnelsen...
Aldara
25.10.2021 kl 13:44
4377
Bare husk det cinet at muligens ligger onkel Anko og venner og hamstrer aksjer i øyeblikket.. You never know!
Redigert 25.10.2021 kl 13:45
Du må logge inn for å svare
cinet
25.10.2021 kl 15:49
4286
E24: « de private aksjonærene i SAS kan ikke regne med å bli behandlet med silkehansker i den refinansieringen som må komme på et eller annet tidspunkt.
Mandagens kursfall er altså kun starten. Hvor langt ned aksjekursen skal, er det opp til svenske og danske politikere å avgjøre.»
Mandagens kursfall er altså kun starten. Hvor langt ned aksjekursen skal, er det opp til svenske og danske politikere å avgjøre.»
cinet
17.11.2021 kl 10:54
3883
SAS er dessverre ferdig som scandinavisk storhet. Her blir det nå avgjørende forhandlinger med 99 fagforeninger, som ikke forstår sitt eget beste. Man kommer ikke utenom emisjon, til 1kr? Norge er og bør forbli ute av dete selskapet.
Les disse bevingede ord fra en klok mand med danske brille. Sjelden god luftfarts/infrastrukturanalyse. ;
"Skal vi pumpe flere penge i SAS af hensyn til helheden og infrastrukturen i Danmark eller lade markedsøkonomien råde og presse SAS ud over kanten?"
https://www.altinget.dk/transport/artikel/sas-overlever-kun-med-yderligere-statsstoette
Les disse bevingede ord fra en klok mand med danske brille. Sjelden god luftfarts/infrastrukturanalyse. ;
"Skal vi pumpe flere penge i SAS af hensyn til helheden og infrastrukturen i Danmark eller lade markedsøkonomien råde og presse SAS ud over kanten?"
https://www.altinget.dk/transport/artikel/sas-overlever-kun-med-yderligere-statsstoette
cinet
29.11.2021 kl 23:47
3569
Tirsdag kommer forskjøvet årsresultat . Dette blir sjokkerende . Les artikkelen fra Danmark . Her blir det statlig emisjon , og Kastrup er i spill. Noe for store ulv?
cinet
30.11.2021 kl 09:23
3695
As Norge, og den norske næringsminister, må holde seg langt langt unna dette konkursboet .