SAS +500% Retur til gammel storhet som vi ikke har sett på 30 år

Slettet bruker
SAS 03.12.2020 kl 09:32 43838

Jeg mener at dagen i dag er veldig god for inngang. SAS verste pandemi kvartal er nå publisert. De vil fortsatt tape saftig neste kvartal, men det blir bedre og kvartalet etter der vil også bli drastisk bedre. Resultatet vil tippe positivt i midten av 2021 og vil til slutt ende opp flere milliarder i kvartalet. Hvorfor?

1. Norwegian er død. SAS markedsandel vil øke drastisk da denne pandemien viser veldig tydelig verdien av en seriøs og stabil operatør i luften. Loungene er åpen og håndteringen av SAS poengene er bedre enn noen gang tidligere.

2. Kost reduksjonen er voldsom. SAS vil komme ut av dette trimmet og deffet som aldri før.

3. SAS har slitt med en del gamle ansatte som har for høye lønninger. DDette har gitt altfor høy lønnsgrad. Nå er disse ute døra og SAS kan konkurere med hvem som helst.

4. SAS har massiv kapitalbase nå og er faktisk klar til å kjøpe andre opp. (Bestillinger av H2 og e-fuel fly kommer nok om ikke for lenge)


Kjøp. SAS aksjen koster over 3 innen kort tid. MCAP 20 milliarder på et trimmet SAS som kan velge og vrake blant nye ruter når de andre ligger med brukket rygg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:07 Du må logge inn for å svare
china
01.12.2021 kl 16:29 6385

Hva er ståa her? Skal den virkelig i 0,5 kr?
Scooby Doo
01.12.2021 kl 22:03 6294

Trist å si det, men alt er snudd på hodet. Les startinnlegget på tråden her, jeg tenkte nøyaktig samme bane når det ble skrevet for 1 år siden. Nå er det SAS som står med et ben i graven, ikke NAS. Jada, SAS vil alltid bli reddet, men til hvilken kurs? Over 30 mld i gjeld, huttetu…

Tok tapet på 40% i dag, hadet.
Slettet bruker
02.01.2022 kl 12:49 5905

Godt nyttår tror jeg på i sas
Steve Hops
02.01.2022 kl 14:38 5861

SAS er i restrukturerings fase. Hvordan alt blir satt i orden for å drifte et trygt og godt selskap igjen blir spennende å se. At de går konkurs er lite sannsynlig. SAS er de som fikk oppvasken litt sent, men om sommeren «glemmer» folk covid og stort sett går alt som pre-covid. Så tenker det er hold til sommeren. En emisjon er ikke umulig, men tror ikke det er et alternativ før ganske langt ut i prioritets rekkefølgen. Staten i Danmark og Sverige Jar stor interesse i at selskapet lykkes og de er under kategorien to big to fail.
Slettet bruker
03.01.2022 kl 16:00 5718

Motsatt skulder hode skulder formasjon. Spennende å om det er noe i teknisk analyse. Ser vært fald bra ut til nå :-) i fjor måtte jeg vente helt til mars før den gikk og paserte 2 kr. Tipper det går raskere i år.
Slettet bruker
07.01.2022 kl 14:31 5487

Det gikk jo bra sist. Tenker Gevinst sikring er ferdig. Tar tjangsen og kjøper i gjen
Skalleknarp
09.01.2022 kl 12:35 5456

Er det håp for SAS opptur frem mot påske eller vil Covid fortsatt holde flyselskap nede. Mulig man lemper litt på 80-20 regelen. Vil det utgjøre noen forskjell?
vestlandsfugl
09.01.2022 kl 14:01 5408

Full krig internt i selskapet om hvordan de skal drifte Midsize. I stedet for å vente til streikesesongen begynner i april vil jeg tro ledelsen - i samråd med største aksjonærene, Wallenberg og danske og svenske stat - setter tommeskruene på i vinter og truer med å gjøre som Austrian for en del år siden. De flyttet all produksjon, unntatt ett fly, over ti Tyrolean. Flygere og kabin i Austrian kunne søke på jobb der. Etter noen år ble Tyrolean fusjonert inn i Austrian. Jeg tror de største aksjonærene går inn med mer penger, mot at selskapet løser striden om Midsize. Trusselen om å ta en Austrian vil trolig få fagforeningene med. Hvis ikke bruker de SAS Ireland. Ulempene for småaksjonærene i SAS er at trolig blir nåværende aksjer lite verdt. Men et flyselskap med 30 mrd i gjeld må vel gjøre noe drastisk uansett. «To big to fail» er ikke garanti for aksjonærene kommer godt ut, bare at noen skyter inn nye penger.
Redigert 09.01.2022 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2022 kl 21:59 5235

Ser 2 kr før mars.
JeanPaul
16.02.2022 kl 12:55 4689

Si det til Kåre Grønn.......
Goldsmith
16.02.2022 kl 14:50 4550

En helt vanvittig reaksjon på en analyse som beskriver det som burde være kjent for alle dagens aksjonærer og potensielle aksjonærer; SAS må refinansieres og det må skje på veldig lave kurser.
Men det alle også burde vite er at SAS 1) har sikret seg SEK 3 mrd i statsgjeld, og 2) har finansiert nye fly, og 3) vil refinansiere når markedet har "normalisert seg". Det betyr at SAS kan vente lenge med en refinansiering fordi de har masse likviditet og de har egenkapital (i morselskapet som er det som teller).

Det vil derfor være helt irrasjonelt om SAS kommer med noen refinansiering ved 4Q rapporten. Dessuten har ikke selskapet maktet å få noen avtaler og ro med fagforeningene og da er heller ikke selskapet investerbart.

Her kommer det til å komme en kraftig rekyl - på veien ned mot null
Skalleknarp
16.02.2022 kl 15:35 4463

Synes det er rart at man kan være så bambastisk i en analyse. Man frykter at aksjen skal krakke at SAS går konkurs - så krakker aksjen 5 min etter at storien er lagt ut på FA... https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/02/16/7820891/dnb-markets-frykter-sas-konkurs. Hadde god post SAS aksjer for inntil 2 uker siden men solgte...Puuuuuhhh!!! Spørsmål til dere som er inne og kjenner selskapet - det kan da ikke være så ille som dette... ??
Goldsmith
16.02.2022 kl 19:43 4268

Konkurs: SAS går ikke konkurs. De har både masse egenkapital i mor og masse likviditet, samt sikret finansiering av mange av de bestilte flyene. Dersom SAS skulle være i en situasjon hvor de kunne gå konkurs, så vil de bli reddet (av statene sannsynligvis, men man kan også tenke seg andre investorer) fordi slot tidene på flere flyplasser har betydelig verdi. Da har man en utfordring med kollektivavtalene, men det kan man løse før man putter inn mer penger.

Står det dårlig til: Ja, det er ordentlig ille. Grunnen til det er at vi har en kombinasjon av kjempehøy verdi (EK + gjeld) på den ene siden og manglende EK i konsernet, høy gjeldsandel, svak lønnsomhet og betydelige investeringer i flyfornyelse i årene fremover. Egenkapitalen i konsernet som helhet er tapt og konsernet har behov for mellom 10-15 mrd i ny egekapital. Mye vil komme fra konvertering av hybridkapital og gjeld, men det er også behov for betydelige mengder ny egenkapital. Det betyr at dagens egenkapital har svært begrenset verdi.

Men dette må ikke fikses nå. SAS har 3 mrd i ubenyttet kreditt fra Sverige og Danmark og selv i 1Q vil SAS ikke ha et betydelig kontantunderskudd fra driften - selv om DnB antyder noe annet. Grunnen til det er de vesentlige avskrivingene som belaster resultatregnskapet og som ikke er betalbare.
Det DnB også glemmer, er at en refinansiering som er varig krever at det foreligger konkurransedyktige kollektivavtaler. Det kriteriet er ikke til stede nå. Ingen private, profesjonelle investorer - som en refinansiering er avhengig av - vil putte penger i SAS med dagens uavklarte kollektivsituasjon.

Dessuten glemmer også DnB at det nå er en gjenåpning og at bookingen er på full fart oppover, og at antall reisende vil øke betydelig i månedene som kommer. Kanskje blir antall reisende i sommer til og med betydelig over 2019 nivået - fordi Skandinaver har et oppdemmet solbehov? Da er det helt idiotisk av styret og ledelsen å gjennomføre en refinansiering nå - akkurat før trafikken materialiserer seg!

De som solgte i dag solgte på en analyse som fortalte ingen ting nytt, men hvor forfatteren tydelig ikke har tenkt igjennom faktorenes orden og hvilke faktorer som må være på plass før en refinansiering kan skje.
Her blir det rekyl. Men som de fremgår over så er den langsiktige trenden er krasjlanding for aksjen. Men før det skjer kan aksjen gå alle veier - sannsynligvis opp en tur og vise seg litt!

Redigert 16.02.2022 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Equalizer
16.02.2022 kl 20:13 4213

Grundig analyse, Goldsmith! Jeg har troen om at kurset kommer til å rette seg opp frem til fredag. Det vi observert i dag er rett og slett overreagering av dårlig analyse.
Goldsmith
16.02.2022 kl 20:23 4182

Det tror jeg du har rett i.
Men det er sannelig ikke sikkert!
Det blir dessuten veldig spennende å se hvorfor SAS fremskyndet kvartalspresentasjonen.
Equalizer
16.02.2022 kl 20:37 4128

Ganske spennende! Det må være én viktig aspekt som muligens kommer til å påvirke situasjonen i SAS i positiv retning. Hadde det vært negative aspekter, ville de ikke fremskynde fra mars :)
I slutten av okt 2021, trodde mange om at SAS var i alvorlig fare for å gå konkurs. Men kurset rettet seg (etter å ha falt i ca.-17%) i løpet av 4 dager.
Redigert 16.02.2022 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
JeanPaul
16.02.2022 kl 21:48 4029

Her er det mange som finner trøst i hverandre. Dere har blitt advart mange ganger de siste årene.
Gullhaugen
17.02.2022 kl 09:22 3783

wow dette var jaggu den inngangen jeg drømte om. SAS kommer til å klinke til fremover med sterke eiere m.m.m.m Verden åpnes opp...det skal reises masse !!

aksjene slukes og for et volum!!!! Disse dippene har vi sett før. Dnb kart er ut masse dritt som vanlig og gir oss gode innganger. Her blir det snart rekyl.
Redigert 17.02.2022 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
JeanPaul
17.02.2022 kl 09:51 3725

Kåre Grønn og Moonraker007 har fått et nytt sektmedlem?
Gullhaugen
17.02.2022 kl 10:08 3701

hahaha i dag kjøpes årets julepresang. Dette har vi sett før i denne aksjen. SAS kommer garantert til å kommee med en uttalslse ganske snart som bestrider DNB og FA sin drittpakke. Å da skal du se på rekyyl min venn. 10. 4 millioner aksjer på en time er heftig!!
Redigert 17.02.2022 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
Equalizer
17.02.2022 kl 11:39 3633

Absolutt! Snart er det rekyl!!! Du ser jo utviklingen. Når NAS er ned -5%, så er SAS allerede oppe på ca. 3% i skrivende stund, tross alt driten fra DNB
Redigert 17.02.2022 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.02.2022 kl 13:07 3565

Ja dette går veien, snart hentet inn hele fallet fra igår, 40 mrd i gjeld er ingenting hvis først Ola Nordmann skal til granka ukentlig for 299kr hver vei........
Murofen
17.02.2022 kl 13:34 3539

Uten SAS kommer ingen til Granca for 299 hver vei. Da forsvinner så mye kapasitet, at prisene vil stige i været. Dessuten går ALDRI SAS konk. I verste fall går staten inn igjen på eiersiden. Og da blir ikke SAS aksjen billig. Og at LO nå setter krav til ansettelser er enda ett steg i rett retning mot at staten må inn å rydde opp. SAS er ett selskap som ønsker være ryddig, både med tariffer og ansettelser, men når man pga EØS avtalen får konkurranse fra en haug med skurke selskaper som nekter folk organisere seg osv, så er det uheldig på mange måter. Spesielt med tanke på flysikkerheten. Sas er ett av de sikreste selskaper man kan reise med. Og det blir som med Røkke. SAS og Røkke går aldri konkurs, da det ville fått enorme samfunnsmessige ringvirkninger. Kjøp SAS med begge hender mens du enda kan .https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/09/12/ap-apner-for-at-staten-kan-kjope-seg-inn-i-sas-igjen/

Slettet bruker
17.02.2022 kl 13:42 3524

https://e24.no/naeringsliv/i/Kz2r3e/flygerforbundet-saksoeker-sas

Uheldig med timingen på din kommentar der, Sas blir nok på sikt en hybrid av NAS og andre lavprisselskaper(hvis de nordiske statene fortsatt pumper inn skattepenger ukritiskt)
Redigert 17.02.2022 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Murofen
17.02.2022 kl 14:39 3483

Jeg var ikke så uheldig. Hadde lest det du henviser til før jeg skrev den. Vi tolker muligens hva dette kan føre til ulikt. bare stå utenfor. Fritt fram. NAs sin utvikling fa 55 kr og Flyr fra topp, er ikke i nærheten av SAS sin nedgang. SAS har i tillegg to regjeringer på laget. SAS blir neppe som du anslår. Men jeg tror Flyr skvises ut av markedet. Lavpris selskaper går på bekostning av sikkerheten. det har aldri vært kjøpt mer deler på det grå markedet enn i disse nye flytider hvor toget er dyrere enn fly.
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/2424795/Selnes.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Redigert 17.02.2022 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
23.02.2022 kl 08:43 2728

Ja, jeg vet ikke hva jeg skal skrive jeg!
Er jeg dum eller er ledelsen fullstendig ute.
Ikke bare legger de frem en "plan" på et spesielt tidspunkt, det er jo ingen plan.

At ferden går mot null vet vi jo, men grunnlaget for rekyl ble noe mindre kan man si!
JeanPaul
23.02.2022 kl 09:55 2673

Ifølge fanatikerene her inne skal den i 17kr bare fordi folk skal ut og fly. Mange glemmer å gjøre hjemmeleksen sin og setter all sin kapital på slike enkle analyser.
Goldsmith
23.02.2022 kl 13:07 2601

I 17 skal den vel ikke.
Men det faktum at 1) selskapet totalt mangler institusjonelle eiere og 2) småinvestorene har en enorm omløpshastighet på aksjene sine, gjør at småinvestorene fullstendig dominerer prissettingen, og det gir mange artige utslag og muligheter - slik vi også ser det i USA.
Det er ikke utenkelig at aksjen nok en gang går i 2-2.5 før vi ender i null - selv om det er fullstendig irrasjonelt. 2 var irrasjonelt etter rekapitaliseringen i 2020 også - men opp gikk den.
Vi får se denne gangen, men når oppmuntrende passasjertall og bookingtrender kommer i mars og april, kan det gi løft.
Til slutt sikrer streiker fra pilotene og en mislykket rekapitalisering buklanding - vær trygg!
Redigert 23.02.2022 kl 13:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2022 kl 13:39 2554

Sas er konk før man vet ordet av det. Får aldri de ansatte med normal lønn til å ta lønnskutt og effektiviseringer igjen (muligens kun piloter med millionlønn) Lønnen nærmer seg allerede minstesatsen i tariffavtaler i alle nordiske flyselskap
Zorin
23.02.2022 kl 13:49 2532

Konk går de nok ikke, men saftige restrukturer må nok til, og de eneste som kommer til å tjene på det er meklerselskapene.
Slettet bruker
23.02.2022 kl 13:53 2517

Selger nok unna det som kan selges av datterselskaper i tiden fremover (cargo, sgh osv) Kun sitte igjen med ledelse, fly og folk i luften, noe ala Nas
cinet
01.03.2022 kl 18:03 2073

Mandagens dommedags analyse. Dere er advart:
«Han anbefaler investorene å selge SAS-aksjen og setter kursmålet på aksjen til 0,10 svenske kroner, eller ti øre.«
cinet
01.03.2022 kl 18:07 2067

Les denne artikkelen fra høsten 21. dere er advart. Sas er ferdig i nåværende form.
https://www.altinget.dk/transport/artikel/sas-overlever-kun-med-yderligere-statsstoette
Slettet bruker
01.03.2022 kl 18:41 2041

Navnet sas overlever nok i ny statlig utgave, men nåværende aksjonærer sitter kun igjen med 35,4% fradrag på skatten
tobben
08.06.2022 kl 13:44 1359

Man får kanskje ennå Gullkort ved å eie 100.000 aksjer ?