Hexagon Composites - nå som å plukke penger på gata

Slettet bruker
HEX 15.12.2020 kl 10:03 26029

Skal være kort og konsis.

1) Siste dag (04.12.20) med rettigheter til 0.15 Hexagon Purus-aksjer pr Hex Comp. aksje sluttet Hex Comp. kursen på 58.10 NOK.

2) 0.15 Hexagon Purus aksje pr. Hex Comp. aksje, var dermed ensbetydende med et utbytte på 4.10 pr. Hex Comp. aksje gitt emisjonskursen på 27.30 når det gjelder emisjonen i forbindelse med børsintroen til Hexagon Purus. Dermed får vi fair price ex. utbytte(aksjer) 54.10 NOK

3) På Hexagon Purus-kurs 40 (opp 12.70 fra emisjonskursen 27.30) utgjør verdiøkningen av Hex Comp.s eierpost i Hexagon Purus (Hex Comp. eier 74.8% av aksjene i Hexagon Purus) ca. 11 kroner pr. Hex Comp. aksje. Dermed får vi ny fair price pr Hex Comp. aksje: 54.10 + 11 = 65.10 NOK

4) Realtime kurs Hex Comp. (15.12.2020 kl. 10:12) : 54.50 NOK
Redigert 21.01.2021 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.12.2020 kl 17:57 7281

Jeg slettet alt om Clearstream; info jeg så på DN om aksjonærer var FEIL. DN sine tall kan man ALDRI stole på. De er ALLTID utgått på dato. Clearstream eier 9,03% i aksjen per 18.12
https://hexagongroup.com/investors/20-largest-shareholders/
Allikevel holder jeg fast ved at fisjonen har forårsaket diskusjoner som dette, også blant meglerhus.
På den ene siden har du da de som mener at Purus ikke er reflektert i dagens kurs,, at fisjonen er bra for balansen til HEX, og at det øker handlefriheten, enten i form av organisk vekst, eller oppkjøp, noe som vil styrke selskapets posisjon i et sterk voksende markedet mot så grønne løsninger som mulig. Da er jo selskapet som flere skribenter skriver latterlig lav priset.
På den andre siden ( også blant disse upålitelige meglerhus, som har en annen agenda enn deg og meg), så har man de som mener at HEX uten Purus ikke er et grønt selskap, som kun skal leve av å selge noen plasttanker i en utdøende bransje; Alt skal bli 100% utslippsfri.
Det siste er ihertfall feil: Vi lever i en pragmatisk verden, og da er det flott om Kina,Tyskland, USA og mange flere, går vekk fra kull, og over til gass.Hele shippingverden vil også bli presset vekk fra tungolje osv. Scrubberløsningen ( hvor disse største forurensere får lov å pumpe sin dritt i sjøen), må det bli en slutt på, og for de fleste er dessverre elektrisk ikke en realistisk løsning. HEX er grønn; de får grønne subsidierer.
Det første er dog også feil: spinn off selskaper blir aldri 100% reflektert i moderseskapet. En rabatt på 20% er slett ikke uvanlig.
Jeg mener at HEX da er verdivurdert til 4,5 milliarder uten Purus, noe som er for rimelig sett ifht. at det fra nå og utover vil drysse mange oppdrag, mye penger og subsidier på begge selskaper. Dessuten oppstår det stadig nye områder hvor det er behov for løsninger fra HEX, og dets kontrollerte selskaper.


En liten morsomhet:
https://hexagongroup.com/investors/key-figures/
Se på fortjeneste per aksje på 183 290 648 for 2019🤣
Har varslet selskapet om det...




Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
pysaok
19.12.2020 kl 18:15 7288

Jeg har sett litt på Q3-inntektene til diverse selskap, og ganget dette med 4, for å få et slags estimat på årsinntektene. Jeg har så tatt markedsverdien og delt på årsinntekten.

Hvis vi gjør dette for Hexagon Purus får vi 22,73. Altså årsinntektene er 97 mill x 4 = 388 mill (q3-resultat x 4). Og markedsverdien per dags dato er 8 820 mill. 8 820 / 388 = 22,73.

Og så kan man spørre seg, er dette høyt priset sammenlignet med andre grønne vekstaksjer?

NEL sitt tilsvarende tall er 60,05. Magnora har 45,36. Agilyx har 76,24. Hydrogenpro har 133,18. Cloudberry Clean har 143,61. Quantafuel har 352,4. Aker Carbon capture har 365,70. Ocean Sun har 539,83. Everfuel har 585,02.

Desto lavere tall, desto lavere er selskapet priset, basert på inntektene i 2020.

Denne metoden sier jo naturligvis ikke noe om vekstpotensiale til de ulike aksjene, men samtlige aksjer jeg har nevnt her er priset på at det forventes stor fremtidig vekst. Poenget er at Purus er priset dritlavt sammenlignet med mange av de andre grønne aksjene. Selv med dobbel pris er Purus priset lavere enn NEL, med denne metoden. At Hexagon composites og Hexagon Purus har gått hver sin vei de seneste dagene er et lite julemysterium, men på sikt vil selvfølgelig en stor vekst i Purus også innebære at morselskapet får en boost i aksjekursen. Jeg vil hevde at Purus er relativt rimelig priset, og en dobling av aksjekursen er ikke urimelig når man sammenligner med prisingen på andre grønne selskaper. God jul.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
focuss
19.12.2020 kl 18:34 7336

Interessant øvelse du har gjort synes jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.12.2020 kl 19:36 7250

Ja, jeg mener også at denne tråden tilfører noe...Mange andre tråder er rett og slett elendige og kunnskapsløse...Mange kunnskapsløse har dog tjent gode penger på endel V75 selskaper. Noen jeg kjenner satset på NAS og doblet V75 kupongen sin på få dager. ( små summer dog). Jeg er litt glad for at det ikke er tyskere som har drevet kursen ned i HEX; Tyskland skal jo over fra kull til gass, og det er jo et enormt marked for HEX og de selskaper de kontrollerer.
Oppsummert mener flere enn meg også på denne tråden at:
- HEX er undervurdert sammenlignet med peers
- HEX, inkludert alt de kontrollerer, vil få en betydelig vekst i lang tid fremover innenfor eksisterende virksomher
- HEX vil av flere grunner ( blant de subsidier), øke sine marginer
- HEX, moderselskapet vil ha en sterkere balanse, og dermed stå sterkere til å vokse seg større.
- HEX vil være bra posisjonert når stadig nye områder åpner seg.
- Fisjon av Purus er en bra ting for HEX og ikke en amputasjon, som noen vil ha det til.

Da blir det spennende å høre på om de kommer med noe på kapitaldagen som ikke er oppsummert 🥴
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Stock_ings
19.12.2020 kl 21:06 7169

Hexagon Composites har gjort en genistrek i å få frem verdiene sine. Det ene er verdiene i Hexagons selskap i dag, det andre er verdiene i deres grønneste gren. At ikke markedet skjønner at det var dette som var hele hensikten med å skille ut Purus handler nok om at både Purus og Hexagon klarer seg helt fint uten av kursen går opp nå. Det er grønt som er i vinden, og det er trenden i det globale markedet. Det var nettopp dette Hexagon ville vise frem gjennom fisjonen. Vi som sitter i Hex får betalt når Q4 legges frem. Selvfølgelig er balansen i et selskap viktig, og endring i balanse bokføres i regnskapet. Det ble skilt ut verdier for 200.000.000x0,15x27,3 kr. det er utbyttet som betales ut fra selskapet. Verdien som bokføres i regnskapet på Q4 er 200.000.000x0,85x38,5.

Utbytte som er skilt ut er på 819millioner. Bokført verdi av Purus er 6545millioner. Snakk om å få frem verdiene! Verdsettelsen av Hexagons andel i Purus var altså 4,5 milliarder i Hexagon, 6,5 milliarder utenfor Hexgon. Da holder jeg faktisk utbyttet utenfor økningen
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.12.2020 kl 23:30 7157

Savner dog de som tør å gå « menigheten» imot...Aksjen er tross alt ned hele 10 kroner på veldig kort tid, uten plausibel forklaring. HEX ( eks.Purusandel med 20% rabatt), er nå ned i rund 22-23 kroner, som er et kursnivå vi hadde på HEX før Purus ble til....Meningheter ( især de trangsynte), kan ta feil. Hva er det vi ikke ser her? Kanskje var Black Friday 18.12 iår 🥳
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Grylls
20.12.2020 kl 00:08 7113

EPS på ca. 3,5kr siste fem år? Saftig prising her, men rart at det er mulig at kursen faller så mye når de har så høy eierandel i et selskap hvor kursen bare fortsetter oppover. Sier litt om hvor mange som bare har spekulert i denne for å få utbytteaksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
optimist68
20.12.2020 kl 00:22 7104

Det kan være ett poeng å heller eie Purus aksjer en Hex når EU skal sette nye krav til selskapers miljøavtrykk. Der kan Purus ligge mye bedre ann. Men Hex eier nå mye av selskapet så fortsatt ikke noen logisk forklaring. Noen liker mora, noen liker dattera...
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2020 kl 13:47 6888

Takk for hyggelige ord fra flere på en tråd som ser ut til å utvikle seg bra.

Stock_ings, foreløpig har du vel et lite papirtap. Håper og tror det snart vil se noe anderledes ut.

kelle, tyske DER AKTIONÄR har kjøpsanbefaling på både Hexagon Composites og Hexagon Purus. Når det gjelder Hexagon Composites, understreket redaktør Michel Doepke spesielt at man ikke burde selge denne ved børsnoteringen av Hexagon Purus (på kurs 56.70 NOK) fordi han trodde på en solid oppgang for Hexagon Purus ved børsintro og fikk rett, og som nesten alle andre tok han det da for gitt at også kursen til Hexagon Composites som jo eier 74.8% av Hexagon Purus i så fall også ville gå til værs... Der tok imidlertid Doepke altså feil, for vi vet jo nå at Hexagon Composites kursen falt 14.1% (8 NOK) i løpet uka som har gått siden børsintroen til Hexagon Purus mandag 14.12. Et sensasjonelt kursfall ettersom eneste nyhet knyttet til Hexagon Composites i uka som gikk, altså var var selskapets eierpost i Hexagon Purus steg med nesten 2 milliarder NOK i løpet av uka! Det må dog påpekes at dette kursfallet skjedde på lave omsetningsvolum.

Vel, at verdistigningen på eierposten i Hexagon Purus på 2 milliarder NOK var eneste nyhet i uka som gikk, er ikke helt korrekt, for jeg har nemlig gravd frem en nyhet til. En nyhet av det fantastiske slaget, er min påstand. At det offentlige åpner pengekranene på denne måten, kommer vi til å se mye av fremover. I Norge, som i dette tilfellet. Innen EU. Ja, i hele verden, for med hydrogen og reduksjon i forbruk av kull og olje skal drivhuseffekten reverseres og verden reddes. Bra er det, for kloden, og fantastisk for Hexagon Composites og Hexagon Purus.

Gjengir her innledningen og avslutningen på artikkelen om et superinteressant prosjekt. Tenk bare på potensialet for vekst og skalering hvis dette prosjektet lykkes! Artikkelen bør absolutt leses i sin helhet. Her er mye mer enn det jeg gjengir, og mye som er vel så interessant som dette. Denne nyheten om prosjektet ble offentliggjort fredag 18.12. Når det gjelder Flakk som i likhet med Hexagon Composites er sentral aktør i prosjektet, kontrolleres Flakk av Knut Flakk som er styreleder og nest største eier i Hexagon Composites.


Du er her: sintef.no siste nytt geiranger får utslippsfri ferje

Geiranger får utslippsfri ferje

Forskningsrådet og Enova offentliggjorde i dag sin støtte til et prosjekt som skal utvikle og pilotere et hydrogendrevet, nullutslipps katamaranfartøy for kombinert passasjerer og biltransport på verdensarvfjorden i Geiranger.

Flakk og Brødrene Aa står bak prosjektet H2CarbonCat, som tar sikte på å ha en ferge klar for driftstester våren 2023. SINTEF er prosjektets primære FoU-partner, og vil anvende kunnskapsbasen de har opparbeidet innen bruk av hydrogen- og batteriteknologi i transport. Forskningsbidrag vil bygge på erfaringer fra relevante, tidligere og pågående, prosjekter med nasjonal og internasjonal forankring. SINTEF bidrar med systemanalyse, teknologiutvikling og skipskonstruksjonsteknikk. I tillegg vil SINTEF integrere verdikjeden for hydrogen som er under utvikling gjennom prosjektet Hellesylt Hydrogen Hub. Hexagon Composites og Gexcon er de øvrige partnerne i prosjektet.
***
- Grønn skipsfart er et område regjeringen satser sterkt på, og hvor Norge har en ledende posisjon. Det gir oss både utslippskutt og norske arbeidsplasser. Vi må legge til rette for mer nullutslippsdrivstoff for å få nødvendig omstilling i skipsfarten. Prosjektene som nå får støtte gjennom Pilot-E vil gi viktige bidrag til å utvikle hydrogen og ammoniakk som alternative nullutslippsdrivstoff for ulike fartøykategorier, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

Publisert fredag 18. desember 2020

https://www.sintef.no/siste-nytt/geiranger-far-utslippsfri-ferje/


Hexagon Composites avholder Capital Markets Day 11.januar 2021. Den dagen tipper jeg man gir markedet bakoversveis.


Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
kelle
20.12.2020 kl 19:38 6708

Midtikøajohnny
Ja det her ser meget bra ut, kommer vel også en melding fra Hex i morgen, vil jeg tro. Dette Geiranger prosjektet har jeg i grunnen ventet lenge på . Det er vel snart et par år siden de fikk statlig tilskudd for utbygging av hydrogenproduksjon på Hellesylt. En hydrogenfabrikk som skal forsyne ferjene på Geirangerfjorden med drivstoff.
Oppturen kommer, vær du trygg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2020 kl 20:07 6683

Tviler på at HEX børsmelder dette ettersom det er Flakk International AS som formelt tildeles midlene/leder prosjektet mens HEX er partner. Som du påpeker kommer denne tildelingen av midler fra Pilot - E i kjølvannet av tidligere tildelte midler fra Pilot - E til utvikling av hydrogenproduksjon i Hellesylt. Så her er det bare å krysse fingrene for at det bygges pent opp stein på stein til noe som om noen år ender opp med storskala industriell produksjon av hydrogendrevne fartøyer. Prosjektet er 1 blant 3 som ble tildelt midler fra Pilot - E i denne omgang.


Millionstøtte til utslippsfri havgående transport
***
Flakk International AS, Ålesund: Tildeles 11,8 millioner kroner fra Forskningsrådet. Ambisjonen er i samarbeide med Brødrene Aa i Hyen å utvikle og pilotere et hydrogendrevet, nullutslipps katamaranfartøy for kombinert passasjerer og biltransport. Pågående PILOT-E prosjekt Hellesylt Hydrogen Hub vil sikre leveranser av grønt hydrogen.

https://www.enova.no/pilot-e/millionstotte-til-utslippsfri-havgaende-transport/
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
kelle
21.12.2020 kl 11:04 6383

PURUS opp 10% HEX ned 1,5% Harmonerer ikke helt, eller hva?
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
pysaok
21.12.2020 kl 11:28 6420

Det er merkelig at Purus og Hex kan fortsette å vandre i ulik retning. Men siden denne tråden handler om å "plukke penger på gata", så benyttet jeg anledningen til å fleske til og kjøpe mer Hex-aksjer i dag. Forhåpentligvis fint å kjøpe på en rød dag og få en god pris. Oslo børs har på dette tidspunktet falt 2,5 % i dag og Hex, faller 2 %, så det er jo ikke sånn at Hex faller mer enn markedet for øvrig. Purus opp 8,83 %, når dette ble skrevet.

Hva slags overskudd kan vi egentlig forvente at Hexagon får i 2021? For å kaste ut et tall i debatten - kan de tjene 200 mill etter skatt?
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
kelle
21.12.2020 kl 13:31 6342

Det kan se ut for at TG bunnet ut på 4,34 eller Kr. 46,35 Akkurat nå tikker det oppover så får vi se hva resultatet blir kl. 2200 i kveld.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
kelle
21.12.2020 kl 22:13 6173

Sluttkurs TG 4,674 eller KR. 49,40 Opp ca. 4% fra bunnen i dag. Kan være et tegn på at det bærer oppover igjen, etter en uventet korreksjon på nesten 15%.
Det ble heller ikke den store nedturen i USA, så vi kan håpe på noen gode dager frem mot nytt-år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
kelle
21.12.2020 kl 22:54 6138

I dag da børsen stupte nesten 3% var PURUS aksjen opp nesten 15% .Helt oppe på 46 kroner. Er spent på morgendagen. Kan dette være noe av forklaringen:

HYDROGENSKIP: WILHELMSEN PLANLEGGER Å STARTE OPP EN LASTESKIP-RUTE SOM SKAL GÅ MELLOM KRISTIANSUND OG STAVANGER. SKIPENE SOM SKAL UTVIKLES SKAL GÅ PÅ HYDROGEN OG BLIR DE FØRSTE SKIPENE AV SITT SLAG I VERDEN.ILLUSTRASJON: WILHELMSEN
Skipene blir blant de første hydrogendrevne lasteskipene i verden. Enova støtter prosjektet med 219 millioner kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 00:31 6035

Er vel all mulig grunn til å tro at Wilhelmsen gjør som DFDS og velger HEX. Passer jo også godt at det ene endestoppet er Kristiansund som jo ligger i HEXs hjemfylke Møre og Romsdal.


Danskebåten skal gå på hydrogen: – En monumental oppgave

Fra 2027 kan København-turen med danskebåten være 100 prosent hydrogendrevet. Først vil DFDS, Hexagon Purus og en rekke andre partnere ha EU-støtte.

https://finansavisen.no/nyheter/transport/2020/11/26/7592401/dfds-og-hexagon-purus-har-sammen-med-en-rekke-partnere-sokt-eu-om-stotte-til-hydrogendrevet-danskebat
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
kelle
22.12.2020 kl 09:19 5895

Oppgang på TG i dag. Skal se det begynner å gå opp for tyskerne at HEX eier storparten av PURUS. Oppgang på TG betyr at OSE dilter etter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 16:47 5803

Hva er vitsen med en ny tråd hvor det males på det samme hele tiden? Den lille Geirangerkontrakten 18.12 har symbolverdi, og kan i lengden tilføre HEX og dets selskaper inntekter, men det gir ikke mye nåpenger i kassa. Akkurat som kontrakten i UK, og nye områder i f.eks USA grunnet krav om biodiesel.
Det som er langt viktigere på inntektssiden er f.eks.om bilbransjen vil ta av i 2021, og om nye områder åpner seg for HEX i transformasjonen til lavere karbonavtrykk.
Fra bilbransjen kommer det både meldinger om leveringsproblemer på semiconducters i q1, samt en eksplosjon i bilsalget neste år.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/rapid-recovery-of-automobile-markets-leads-to-semiconductor-bottleneck-volkswagen-group-has-to-adjust-production-6733
https://www.nettavisen.no/okonomi/ekstreme-bilforventninger-det-foles-veldig-bra/s/12-95-3424063378

De leverer mest til Volkswagen, så å følge med hva som skjer der, har BETYDELIG mer impact. VOW har steget i det siste.
Et annet moment som er påpekt tidligere er prosessen i Tyskland med tilhørende subsidierer i sin overgang fra kull til gass.
Gryls hadde et poeng med at HEX ikke har hatt nok fokus på inntjening, noe som må endres.Skjer det skjer det også en reprising.
Det Gryls glemte var at omsetningen i HEX har økt betydelig, og at 2021 og fremover gir store muligheter for en rask økning i oppdrag.
Og selvsagt vil Purus kontrakter komme HEX som storeier tilgode.
Les q3 og gjør deg opp en mening selv! HEX er så mye mer en en liten Geirangerkontrakt.

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/f78aaa60-d861-4f13-8b93-03812bc1d685
PS. Jeg eier aksjer i HEX

Glemte å nevne at 60% av all handel er logaritmebasert. Da er det lurt å følge litt med hvirdan aksjen ser ut teknisk.

https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=NO%3AHEX&x=50&y=6&time=7&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=12%2F22%2F2020&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=&comp=none&ma=3&maval=9&uf=8&lf=4&lf2=32&lf3=256&type=2&style=320&size=4&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=11




Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 17:49 5746

Noe å tenke på er at kontrakter til Purus også kommer HEX i betydelig grad tilgode. Purus drar ikke i samme grad nytte av kontrakter til HEX.
Skal granske dette litt nærmere når jeg får tid
De sitter på 80 prosjekter, noe som illustrer mulighetene.
Subsidier er også viktig; de gir ikke bare mynt i kassa, men viser hvor man vil det skal brukes penger på i fremtiden.
Svakt fra disse til dels upålitelige meglerhus å ikke kommer med en oppdatert analyse av selskapet. Den siste oppdatering er fra oktober!
Noen «meglerhus» eier ikke skam,
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/10/22/7580032/analysesjef-morten-nystrom-i-arctic-hadde-kjopt-bw-energy-aksjer-for-528.000-for-skrev-euforisk-analyse
Er det bare Pareto, DNB og Carnegie som dekker HEX? SP1 synser, men de har ikke en analyse? Delphi har den som en favoritt for 2021, men jeg finner ingen detaljer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 19:30 5693

monitoren, selv om du ikke er direkte, er det vel meg du henvender deg til her. Har aldri hevdet at "Geiranger-kontrakten" er enorm osv. Men den er viktig, selvsagt er den det. Vi snakker om nyutvikling med statsstøtte av en type fartøy som kan bli giga ved masseproduksjon hvis man lykkes. Det er jo det at det er i stor grad er snakk om nybrottsarbeid hele veien som gjør dette så enormt spennende. Nok om det. Poenget med å nevne "Geiranger-
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 19:35 5722

Adg. foregående, uferdige innlegg 19:30. Postet for tidlig og får ikke tilgang til redigering nå så får gjøre det ferdig ved en seinere anledning når redigeringsmulighet er oppe og går igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 20:08 5662

Forresten, hvorfor vente? Jeg tar bare resten som ikke er så mye her...

Poenget med å dvele litt ved "Geiranger-kontrakten" på en annen tråd, var først og fremst å illustrere hvor absurd det oppleves at MARKET CAP HEX DRIFT/VIRKSOMHET har falt med 57.6% i løpet av de 6 siste børsdagene før dagen i dag, i en periode hvor eneste nyhet til markedet var nettopp "Geiranger-kontrakten" som jo må kunne kalles en positiv nyhet. Er ellers enig med deg i at det er "håpløst" at ingen analytikere har kommet på banen med oppdatering når det gjelder HEX, i etterkant av fisjonen av Hexagon Purus. Er også enig med deg i at det ikke er noe poeng i for mange tråder, men pga det jeg nevner ovenfor vedrørende børsens grusing av MARKET CAP HEX DRIFT/VIRKSOMHET på helt uforståelig vis, mener jeg akkurat denne tråden som jeg har til hensikt å oppdatere daglig, faktisk er på sin plass:

https://finansavisen.no/forum/thread/122754/view
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
kelle
22.12.2020 kl 20:40 5619

Dette er ingen enkel "Geiranger kontrakt" : Det finnes tusenvis av slike maskiner rundt omkring i verden:

Snøfreseren, LEITWOLF h2MOTION, er en konseptmodell utviklet av PRINOTH, en ledende produsent av snøfresere og banehjelpstjenester. Selv om PRINOTH snømaskiner er på den siste fasen av rene dieselmotorer, bestemte selskapet seg for å starte utviklingen av nullutslipp av snømaskiner for å gjøre deres bærekraftsmål til handling.
"Under reisen med utvikling og realisering av verdens første hydrogendrevne snømaskin, bestemte vi oss for å samarbeide med Hexagon Purus", sier Martin Kirchmair, leder for FoU i PRINOTH. “Under hele prosessen, Hexagon

Purus har mange slike prosjekt på gang.


Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 21:19 5559

Den viktigste nyheten med relevans for HEX 18.12 var:
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/rapid-recovery-of-automobile-markets-leads-to-semiconductor-bottleneck-volkswagen-group-has-to-adjust-production-6733
Allikevel er Volkswagen opp omtrent 10%, i uken som var, mest sannsynlig fordi man forventer at totalproduksjonen grunnet en eksplosiv etterspørsel neste år overskygger nyheten.
Flott med at du gjør matematiske utregninger på verdien av Purus for HEX, men det er viktig å se på « nye HEX», utover det, og nuet.
F.eks. lurer jeg akkurat nå på hva Jennifer Granholm, Arun Majumdar og Pete Buttigieg vil bety for HEX i USA.
En gammel link, som allikevel er nyttig, især etter at Trump gikk ut av Parisavtaken og stoppet alt av grønne handlinger.

https://enerwe.no/klima-ntb-usa/veiskille-for-klimakampen-i-usa/384635

Håpet og forventningen er nå at USA blir en veiviser, istedenfor en destroyer av grønn tenkning, og det kan booste ikke minst HEX konsernet.
Utover det så følger jeg godt med på hva som skjer i Tyskland og resten av verden mht. overgangen fra kull til gass..samt utslippsfrie løsninger.
Shipping har hittil klart å komme seg unna med bare scrubbere, og der er det mye å hente.
https://klimastiftelsen.no/publikasjoner/gronn-skipsfart-utslippene-ma-i-null-i-2050/
2021 og 2022 blir spennende år, hvor avkarbonisering vil ta fart, utenom i Norge da, hvor til og med tognettet er fra 1800 tallet...





Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
kelle
22.12.2020 kl 22:40 5476

Midtikøajohnny

Grusingen av aksjen etter utskillelsen samsvarer naturligvis ikke til verdiene av selskapet og er sånn sett hel bak mål, men i perioden før utskillelsen gikk aksjen fra 42 og langt opp på 50 tallet. Det kunne ligge an for en korreksjon i aksjen, men dette harmonerte så klart ikke til verdiene PURUS tilførte selskapet.
Jeg tror vi må bare ta det til etterretning og se på dert som en litt unaturlig korreksjon og handle deretter.
Aksjen bunnet ut i går og nå kan det gå raskt oppover. Håper den kan nærme seg kursmålet ditt frem til 11/01
Aksjer kan være litt uberegnelige av og til. Har vært i markedet siden 1970, så jeg har opplevd litt av hvert.

TG sluttet på 4,95 opp 6,13% Nkr. 52,60 Får nok noen fine dager frem mot nytt-år. Ha en riktig GOD JUL !
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 22:44 5464

Flott at du poster mye relatert info monitoren. Jeg lover å gå grundig gjennom alt imorra. Nå strekker ikke tida til.

Uansett hvordan man vrir og vender på tingene, kan man imidlertid ikke neglisjere betydningen av verdien til HEXs eierpost på 74.8% i Hexagon Purus når man vurderer verdifastsetting/aksjekurs HEX. Har akkurat oppdatert tråden som omhandler dette, og poster oppdateringen øyeblikkelig.

Sluttkurs Tradegate i kveld: €4.95/52.74 NOK
Opp ei lita krone, sammenliget med slutt Oslo.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.12.2020 kl 22:52 5448

kelle, har sagt det før ja, og gjentar det gjerne: HEX, med sin eierandel på 74.8% i Hexagon Purus, kommer til å gi markedet bakoversveis med sin Capital Markets Day 11.01.2021. Så kursmål 70 står. Har også godt håp om flere Hexagon Purus til HEX aksjonærer i form av utbytte, etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.12.2020 kl 03:21 5249

Jennifer Granholm, Arun Majumdar og Pete Buttigieg skal reversere Trumps totale støtte til olje og kullindustrien. Biden kommer selvsagt til å ratifisere Parisavtalen osv., og det er ingenting i veien med ambisjonene til disse 4. de har vært medlemmer av diverse miljøorganisasjoner og mener at de må kvitte seg meg olje og kull, slik at folk skal få bedre helse, og at miljøet ikke ødelegges. Hadde de kunne bestemme uten innblanding ville USA gått direkte over på 100% utslippsfri energi.
Valget i Georgia vil avgjøre om de kan gjøre hva de vil, eller om de må inngå kompromisser med en olje og kullstøttende opposisjon.
Jeg er litt usikker hva som er best for HEX: å tilgodese oljeindustrien betyr jo at fossilt fortsatt skal ha en plass i en grønn fremtid. Om demokratene får all makt, så vil veien ikke nødvendiigvis gå gjennom oljeindustrien.

Uansett så vil USA bli viktig i veien mot en grønnere verden. Men jeg spår at det vil gå saktere enn vi tror....
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.12.2020 kl 05:56 5074

Skal HEX bli en slager, så må vi bli kvitt Erna og sine svarte venner. Å subsidiere karbonfangst med sparegrispenger er miljøfiendtlig politikk. Her er det om å gjøre å definere svarte selskaper som grønne. Slike selskaper prises hinsides all fornuft fordi de blåsvarte i Norge ikke bare gir subsidierer til disse, men støtter de konkret gjennom kontrakter med norske oljeselskaper og gedigne skattefordeler osv. De blåsvarte ønsker å ri på oljebølgen så lenge som mulig. Ren Trumpisme å hindre ESG og støtte opp under olje.Heldigvis er ikke HEX avhengig av konservative kapitalanarkistiske politikere som Erna. Dette partiet har ikke hatt en ekte politiker siden Kåre Willoch. Erna er en smilende livsfarlig svart mamba, især i disse COVID tider. Vanlige folk kan dra til helvete om de blir skadelidende grunnet COVID. Har du penger då er det bare å trykke på knappen og penger renner inn på kontoen.
Det verste er dog at de fleste tror at hun gjør en god jobb. Det mente tyskere også om Hitler. Slik blir det når media, politikere som instruer de, og de rikeste slår seg sammen i det som samlet er kapitalanarki. Samtidig utsettes folk for noe som er verre en fascisme.
Tilbake til HEX: Disse norske neofasciter hemmer HEX, men heldigvis så er de ikke avhengige av de som har ødelagt Norge. Med USA som lokomotiv for ESG, så går selskapet en bra fremtid i møte.
Om demokrater skulle vinne begge setene i Georgia så er det uten tvil bra for i alle fall Purus. Gjør de ikke det, så blir veien til omstilling antagelig gjennom oljeindustrien ( gass), noe som gagner moderselskapet.
HEX blir uansett en vinner. Prisingen i nuet er uansett alt for lav. Det vil renne inn med kontrakter i 2021-2022, selvom jeg tror at q1 fortsatt vil prege de grunnet COVID. Sjelden jeg setter kursmål, men har blitt provosert av en annen som mener at nåverdien er 70 kroner. Det er minst 10 kroner for høy.
For 2021 vil jeg ikke sette et kursmål. Historisk så har selskapet vært konservativ og ikke vært så opptatt av resultater. De må bli bedre både mht.å få tak i subsidier og marginer. Ikke nok med det: de må bli tøffere på å spise seg inn i nye markeder. Man kan ikke lage omelett uten å knuse egg, og noen ledere må byttes ut.
Gjør de ikke det, så er potensialet begrenset til noe rund 80 kroner i 2021( avhengig av mange faktorer).
Om de ikke er så passive, så er kursmålet langt høyre.
Uansett så er det kontrakter som avgjør hvor langt HEX når. ESG er upstream, og HEX er ikke i nærhet av den overprisingen vi ser i NEL og flere andre selskaper.
Skal man ha ESG, sette fornuften på null, og blikket på uendelig så er HEX uansett det billigste og tryggeste alternativet.
Det at et samlet elitekor går ut med å erklære ESG som en boble er det sterkeste kjøpssignalet som finnes... Verden har vedtatt ESG mål, men i Norge så sitter de store stucked i olje. Helt utrolig at disse lar seg bruke som finanshorer. Politikere må stoppe finansanarkiet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
kelle
25.12.2020 kl 10:27 4970

Dette var et meget godt og vel skrevet innlegg. Bort i mot sannheten. Gratulerer ! ha en fortsatt fin julefeiring.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
kelle
27.12.2020 kl 19:02 4570

Ja, da er vi straks tilbake til hverdagen igjen: Det som skjedde av akrobatiske øvelser for børsen stengte ned for Julefeiring er følgende: Vet ikke hvor mange ganger jeg har påpekt at når det gjelder kursutviklingen i Hex er den fullstendig avhengig av TG som den følger slavisk.
Onsdag ca. kl.1445 beg. TG å falle fra 4,98 - 4,85 kl. 1620
Hex på OSE fulgte som vanlig med ned fra 52,50 - 51,15 Men fra OSE stengte til kl.2200 steg TG igjen til 4,93, tilsvarende 51,80. Dersom TG ikke gjør et stup mellom kl. 0800 og børsåpning, vil HEX åpne over 52 i morgen.
Ser ellers at både HEX og PURUS er spådd en bra fremgang i 2021. Men mye avhenger av det som monitor 1 nevner i innlegget ovenfor.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Single Malt
28.12.2020 kl 09:49 4329

tror vel Purus kan bli grei å sitte med utover i 2021
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.12.2020 kl 06:12 4007

Skrev noe igår før børsåpningen som gikk på TA og hvor jeg antydet at det ville komme et stikk oppover. Noe feil på siden, så det ble ikke publisert. Har kun bildebevis.... ett fett. Er litt lei disse matematiske utregninger hvor HEX måles utfra kursutviklingen på Purus. Vil ha mer fokus på HEX uten Purus. Valget i Georgia vil gagne begge uansett utfall, men det er mer sannsynlig med en vei via fossilt i USA, om ikke demokratene vinner begge setene. Motargumentet er at demokrater vil ha mer makt om de vinner begge setene og at det vil booste grønt uansett. Trump elsket kull og olje, og den tiden er over.
Min påstand er at å sitte på HEX er å spille på alle grønne hester, mens det å sitte på Purus er 100% satsing på fossiltfritt. Norske investorer er navletenkende og tror at Norge er sentrum for verden. Jeg tror at tilnærming til aksjer i lengden må være global.
HEX har skilt ut gullegget og det har gitt penger i kassa, og dermed handlefrihet. Purus vil muligens trenge mer kapital etterhvert. HEX uten Purus har blitt skadelidende grunnet Covid, og jeg tror at q4 blir greit, men ikke noe mer. Heller ikke Q1 blir overveldende. Det vil være fra q3 selskapet at de får en boost, og derfra ser det veldig lyst ut på veldig mange av de områder de opererer i. Omsetningen har i de siste økt voldsomt, men det har ikke gitt nok penger i kassa. Slikt er det ofte om du vil beholde markedslederplassen og HEX er markedsleder. Marginen går ned i en periode for å vinne markedsandeler. Ikke noe å bekymre seg for.,Etter å være markedsleder så følger marrginer. 2021- 2023 et perioden de skal grafse til seg kontrakter. 2024 er når det blir fokus på marginer. Å sitte i HEX er en konservativ grønn satsing med relativ høy risk/reward grunnnet Purus. De er skilt ut og det er bra for balansen, handlefrihet og de store muligheter HEX har.
Hex er den pragmatiske løsningen på å få verden over på grønt. Purus er et veddemål om omstillengen skjer uten fossilt. HEX er Ole Brumm med et bredere grunnlag. Purus er NEL aktig bygd på forbevenrtingevr om eventyrlig avkastning. Jeg er en gammel pragmatiker og tror HEX slår PURUS i lengden, men ikke akkurat nå, når alle er i halleluja stemning. Det blir liksom å velge grandioso fremfor Orkla... Hex satser bredt og ikke smalt...Det som er smalt kan gå til dundas, når ikke « verden» har bestemt seg entydig.
Les disse : https://earth.stanford.edu/news/qa-shortages-amidst-abundance-paradox-natural-gas#gs.pcsz99
nøye og gjør opp dine meninger:
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/f78aaa60-d861-4f13-8b93-03812bc1d685
For the record: Har troa på Purus, men vil ikke ta så høy risiko.


Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 04:41 3685

https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=No%3AHex&time=8&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=1%2F3%2F2021&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=&comp=none&ma=3&maval=9&uf=16&lf=2&lf2=4&lf3=16&type=2&style=320&size=3&x=29&y=4&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15

Her kan du jo bare boltre deg. Det som er påfallende er at samtlige medier ikke inkluderer HEX eller HPUR, når de skal omtale ESG, aksjeutviklingen intradag osv.
i oppsummeringen på siste børsdag så var det INGEN medier som kommenterte eller nevnte oppgangen i Purus. Det finnes også nesten ikke noe nyere analyser som har verdi fordi INGEN meglerhus har inkludert fisjonen av Purus i sine gamle analyser av HEX. Meglerhus og media er jo ikke der for deg og meg, men for å tjene sine store kunder....og da skriver man ikke om hverken HEX eller Purus. Det passer meg bra i grunn. Jeg misliker jo V75 aksjer som NEL, og har mye mere tiltro til aksjer som HEX, som uten rosafascisten Erna ( som ligger med Røkke for å forlenge oljealderen, helt frivillig), og går for STERK subsidiert karbonfangst som er fullstendig kapitalanarkistisk fascistpolitikk. Jeg ser bort fra det verste og mest undertrykkede Norge har vært utsatt for siden Hiltler, og ser heller på hva seriøse land som ikke knuller med hele oljeeliten vedtar. Det er ikke uten grunn at tyskere igjen har kjøpt seg opp i HEX ( og Purus). Erna liker å pisse i buksa.....deilig varmt med det første, men så kaldt det blir etterhvert som kulla setter inn. Hun er den største COVID katastrofe og går beviselig inn for å gi hele sparegrisen til Røkke og co. En mann som er det største svineriet et land kan bli utsatt for, og som går bokstavelig går over især Chilenske lik for å berike seg selv, helst gjennom olje og det allervesrte som finnes i fiskeoppdrett. HEX vil overleve denne kapitalanarkisten, som har kun ett mål: Drepe rettsstaten, velferdsstaten og demokratiet. HEX lar seg dog ikke drepe av en Røkke kåt anti ESG-er. Så lenge hun sitter og deler ut milliarder til sin knullekompis, så vil slike fantasiselskaper som tar utgangspunkt i 10 ganger dagens pris på CO2 avgifter gå oppover... Det er bare det at Erna forsvinner, og Norge er en dråpe i havet internasjonalt.
NEL blir ikke en vinner er min spådom. Valget i USA 5.1 vil avgjøre om det å sitte på HEX eller Purus er tinget... VELDIG positivt at ingen medier omtaler hverken HEX eller Purus.... de eneste ESG aksjer som ikke er boblepriset på Oslo Børs Casino.
Fortsatt godt Nyttår. Er fortsatt på nattevakt.... noen må holde det gående i Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 05:23 3667

Trådstarter er helt på jordet med sine matematiske beregninger.Aksjer er ikke matematikk, og han spår en kurs på 70 kroner innen11.1.
Jeg lar meg vanligvis ikke provosere til kursmål, men har angitt 60:kroner som grense på kort sikt utfra TA. Vi er dog begge enige i at aksjen er undervurdert.
Han relaterer hele aksjeverdien mot Purus fisjonen.. jeg er mest opptatt av at HEX ( uten Purus), er undervudert. ( og selvsagt har kursen på Purus betydning for HEX),, jeg har en faktor på 60% på puruseffekten, og da mener jeg at en kurs på kun HEX på rund 24,70 er rimelig, sett i forhold til fremtidsmuligheter. Sammenlignet med ESG generelt er det en latterlig kurs...potensialet oppover er dermed mye større enn nedover. Hvor langt den kan gå er kun avhengig av kontrakter, og ikke symbolkontrakter som trådstarter gjør et stort nummer utav.

Jeg tror jo at HEX ( inkludert purus), vil få store kontrakter fremover, men det er tro... det eneste som teller er at det landes kontrakter. Kun det gjenspeiler om HEX/ Purus er en av vinnerne i omstilling til grønt.
Rent norskpoilitisk så er Erna en destroyer, som hater ESG og heller gir bort penger til oljeindustrien. Også der ville det ha vært lurt å satse på gass, som jo gagner disse fullstendig verdiløse idioter i EQNR, som har ranet Norge for ufattelige summer. Erna er dog en ren kapitalanarkist, så HeX får nok ikke mye hjelp derifra. Hun er kun opptatt av å berike de rikeste, og har i grunn ødelagt Norge. Blir vi kvitt slike rosafasciter vil det gagne HEX, og det satser jeg på, Rosatrumpister er noe hark, Jeg tar høyde for at slike oljevennlige krefter vil fremheve gass fremfor rent grønt, og da sitter jeg tryggere i HEX, som både kan serve gass som etalternativt til kull, olje,osv. , samt en ren overgang til 100% grønt. (/Ikke mulig uten gass rent pragmatisk). HEX Kjører begge hester, og jeg går imot at Purus er den bedre investeringx pen.hex, men kunn ipå kort sikt.HEX satser bredere?..og det bil lønne seg mer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
kelle
03.01.2021 kl 10:01 3552

Det var da voldsomt hva du kan få lirt av deg i løpet av en nattevakt. Men det er helt klart mange gode poeng og sannheter der. Jeg synes også det er meget merkelig at oppturen i PURUS på på vel 17% ikke er nevnt med et eneste ord.
Det er også helt klart at valget i USA av de to valgmennene er helt avgjørende for at demokratene skal få gjennomslag for sin politikk.
Rent teknisk ser HEX aksjen meget lovende ut. Jeg har også 60 som kursmål i løpet av januar måned. Tror også PURUS har mer å gå på.
Blir nok en fin uke.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2021 kl 07:56 3315

Ja, ser meg 100% enig🤣. TA ser meget lovende ut, etter siste handelsdag ifjor. Selger uansett ikke på 60, når de står rett foran en periode med voldsom og subsidiert vekst.
Jeg tror jo at HEX/PURUS uansett blir en vinner 21.1, etter at demokratene skal prøve bli en verdensleder i satsing på grønt. Om republikanerne tar en plass, så vil utviklingen gå saktere, og gjennom fossilt ( gass) for å støtte opp under det de elsker: kull og olje. Vinner demokratene så vil prosessen gå mye raskere, og muligens uten veien om gass flere steder. Hva tenker menigheten om det? Jeg håper de tar begge plassene, men mest fordi det må dramatiske endringer til for at USA i det hele tatt kan påberope seg å vøre et slags demokrati. Sosiopaten har i grunn ødelagt både rettsstaten, demokratiet, og det lille som var igjen av velferd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2021 kl 10:55 3169

https://finansavisen.no/nyheter/markedskommentarer/2021/01/04/7602577/oslo-bors-apner-opp

Heller ikke idag omtaler bransjen at HEX eide HPUR var opp 20% på ett tidspunkt.
Dette er selvsagt ikke tilfeldig.
Fra før av så vet vi at « meglerhus» er dårligere til å peke ut børsvinnere enn aper, viser uhøytidlige undersøkelser.
I mange hus kjøper de som kommer med en «analyse» aksjer i forkant, og tjener mer på det enn lønna.
Allerede på 80 tallet ble vi som jobbet med aksjer på morgenmøtene anbefalt hvilke aksjer vi skulle anbefale småaksjonærer ( slik at noen store kunder kunne selge seg ut). De fleste analyser er forbeholdt store kunder, og de som vi blir matet med presterer i beste fall litt høyre enn indeksen.
Selvsagt skal vi ikke skjære alle analytikere over en kam. Det koker til slutt ned til etikk, både på meglerhusnivå og på individnivå.
Også E24, finansavisen, DN osv. er med på dette spillet. Det trengs mye strengere regler for bransjen, hvor det er anarkistiske forhold. Når mer enn halvparten av det vi blir matet med er fakenews, og resten er nyheter som når oss mye senere enn de som er nærmest grøten, så undergraves hele tilliten til bransjen.
Stol heller på deg selv...Det gjør jeg og slår dermed til og med apene🤣🤣
Jeg eier ingen aksjer i Purus..( men eier aksjer i HEX).
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
04.01.2021 kl 14:59 3014

Forholdet mellom Purus og Comp blir mer og mer absurd, særlig når en hensyntar at det
er Comp som tjener penger (kanskje det er det som er feilen?). Sitter med aksjer i begge, så
skal ikke klage, men har markedet alltid rett?
Redigert 21.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare