Hunt -Utbytte 1 krone!!

Joppen
HUNT 17.12.2020 kl 07:32 42560

Melding i dag!

https://newsweb.oslobors.no/message/520898
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Feim
08.01.2021 kl 14:15 6813

ks1977.

Dette tror jeg ikke du har helt kontroll på.

Utbetalingen er skattefri.

Tilbakebetaling av tidligere innbetalt aksjekapital er ikke det samme som utbytte. Som det ligger i ordene, er dette midler som aksjonærene tidligere har betalt inn til selskapet, og som nå utbetales. Penger som aksjonærene har skutt inn er naturligvis ikke skattepliktige når de igjen tas ut. Dette er hovedsakelig en fordel for aksjonærer som eier aksjer privat eller utenfor ASK. For aksjonærer som eier gjennom AS er det kun en mindre skattebesparelse på 0,66%. Effekten er at kostprisen på aksjene reduseres tilsvarende den utbetalte kapitalen. Ergo ingen gevinst/tapsberegning om aksjen faller tilsvarende utbetalt kapital.
Redigert 21.01.2021 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2021 kl 14:20 6898

Fro går mer en Hunt:-))
fattigstakkar
08.01.2021 kl 14:25 6847

Blir dette rapportert automatisk til skattemyndighetene eller er det noe vi må passe på selv?
JALLA
08.01.2021 kl 15:04 6733

Hva ser vi at fremtidig aksjekurs vil være eventuelt etter sommeren 2021? om ikke kursen stiger vil det jo ikke bety noe.
Tror vi at det er mulig at kursen vil komme til å stige med ytterligere en krone før eventuell likvidering eller salg av selskapet i sin helhet?
vil det komme mere utbytte i år eller er det sannsynlig at vi vil komme til å ligge i ro ut året på samme nivå?
Hvor mye tjener Hunter de neste kvartalene fremover?
Feim
08.01.2021 kl 15:16 6698

Dette blir rapportert automatisk til skattemyndighetene. Når selskapene sender inn aksjonærrregisteroppgavene hvert år så rapporteres det der. Men om de ulike aksjehandelsløsningene oppdaterer kostpris er et annet spørsmål.
Slettet bruker
08.01.2021 kl 15:28 6668

Det var en voldsom rekke spørsmål, hvordan ser du for deg at noen kan deg på dette?
JALLA
08.01.2021 kl 15:45 6631

Blei litt mye ja men de heger jo ihop på en måte. Om man kjøper i dag på 3,7 og får utbytte på 1 så er jo kursen redusert til 2,7 og om man da selger så har man jo ikke tjent noe. Cashflowen og inntjening i fremtidige kvartal vil jo være det som trigger kursen skulle jeg mene. Hunter har jo rimelig godt belegg nå og fremover i korte bildet men om ikke kursen beveger seg så tjener man ingen ting på å kjøpe før utbetalingen heller.
Slettet bruker
08.01.2021 kl 16:06 6560

Høres ut som en dårlig deal og selge dagen etter dividende, tank aksjer går nå, de stiger mer en Hunt i Usa.
Selvf vil fremtidig inntjening bestemme aksjekursen i Hunt, men Hunt kan selge flere skip, bli kjøpt opp, kjøpe egne aksjer osv osv.
Du kjøper ikke Hunt nå for å tjene store kroner på dividende, du kjøper fordi du tror tank er på bunnen nå og at ting bedrer seg på litt lengre sikt og at aksje vil gå deretter.
Slettet bruker
08.01.2021 kl 16:17 6504

Hvilken megler bruker du LongSit ?
vicktor
09.01.2021 kl 14:49 5694

Feim
Jeg mener at det ikke skal betales skatt på utbytte og at kostprisen heller ikke skal reduseres.
Dersom jeg har kjøpt Hunt aksjer for Kr 3,55,- og så selger jeg disse aksjene for Kr 3,55,-
Ingen gevinst og ikke noe tap, altså ikke noen skatt å betale og ingen skatt tilbake.
Nå sier vi at kursen står på det samme Kr 3,55,- og så betaler selskapet meg tilbake Kr 1,-
Selskapets verdi = Aksjekurs ganger antall aksjer.
Når de nå reduserer verdien på selskapet, ved å selge skip, så reduserer de også aksjekursen.
Men aksjekursen er det markedet som setter og ikke selskapet.
Så jeg mener det helt feil at kostprisen skal reduseres og derigjennom gi meg skatt på denne tilbakebetalingen.
Jeg har prøvd å lese meg litt opp på dette og det er litt komplisert. Dette har jo å gjøre med inngangsverdien.
Vet ikke helt sikkert om det er inngangsverdien på aksjen, når den først ble notert. Har vel lest at inngangsverdien
følger aksjen og ikke eieren, fordi eieren skiftes ut ved kjøp og salg. Har vært innom denne problemstillingen tidligere.

investorAR
09.01.2021 kl 14:58 5676

Det er ganske enkelt spør du meg. Du kjøper deg inn for en gitt pris. Du selger for en gitt pris. Differansen kan være positiv ( gevinst) det betaler du skatt på. Motsatte er tap det får du tilsvarende skatt tilbake på tap.( ca 28% av tapsbeløp mener jeg) Alle utbytter i eiertiden er skattepliktig uansett så lenge du eier aksjen. Med mindre aksjene er kjøpt gjennom aksjesparekonto. Da betaler du kun skatt på det tidspunktet du tar ut penger fra aksjesparekontoen.
vicktor
09.01.2021 kl 16:20 5525

investorAR
Nei, så enkelt er det ikke. Dette er ikke noe vanlig utbytte, det er salg av deler av selskapet, som jeg eier en del av.
Når man starter et selskap og skyter inn kapital. Så kan den kapitalen tas ut av selskap, uten at du skal betale skal av den.
Den kapitalen er tidligere beskattet. At det er flere eiere av selskapet, rører ikke ved dette grunnprinsipp.
ks1977
09.01.2021 kl 16:27 5551

Og dette er grunnen til at jeg mener at vi som er aktiv på forumet her for HUNT må slutte å si at det er snakk om "skattefritt"; det skaper bare forvirring og misforståelser.

Rent teknisk så er selve tilbakebetalingen skattefri, men inngangsverdien - for aksjonæren som holder aksjen på tidspunktet for tilbakebetaling - reduseres tilsvarende som tilbakebetalingen, og totaleffekten er (temmelig) lik å anse dette som et vanlig utbytte (og ikke som tilbakebetaling).

Greit sammendrag her; https://www.revregn.no/i/2020/3/revisjon-3-2020-a-2368

Jeg har ikke lest hele artikkelen i lenken, men legg merke til dette:
"Når inngangsverdien reduseres, vil konsekvensen være at gevinsten ved et fremtidig salg av aksjene blir tilsvarende høyere"
vicktor
09.01.2021 kl 17:18 5461

ks1977
Takk for denne linken, skal skrive den ut.
Du kan lese sammendraget. Der står det " Den enkelte aksjonær må selv holde rede på hva som er innbetalt på den enkelte aksje "
Med det menes (tror jeg) at inngangsverdien for da selskapet ble notert (eller stiftet) og eventuelle emisjoner tas hensyn til.
Nå er dette selskapet ikke veldig gammelt, så det bør være mulig å finne inngangsverdien.
Slik jeg forstår det, så skal inngangsverdien trekkes hel heller delvis i fra tilbakebetalingen. I dette tilfellet så skal muligens deler av inngangsverdien trekkes i fra. Forstår godt at når inngangsverdien reduseres, så betaler du en høyere skatt, skatt på hele krona ved salg.
Dette mener jeg er helt feil, fordi du skal IKKE betale skatt på penger som er betalt inn til selskapet.
Jeg tror dette er litt misforstått og har vært praktisert slik du beskriver, dvs. mange har betalt mer skatt enn nødvendig
osenius
09.01.2021 kl 17:46 5545

Blir ikke det som skal skje nå en nedskriving av aksjekapitalen? Beløpet den skrives ned med deles ut til aksjonærene. Dette er skattefritt både for privatpersoner og selskaper som er eiere. Vanlig utbytte er skattepliktig for privatpersoner, men ikke selskaper.
Det stilles krav til minste aksjekapital i selskaper - i AS kr 30.000. I ASA kanskje 1 mill? Ved salg av aktiva kan vel salgssum tilføres egenkapitalen som aksjekapital/overkurs?
Er ikke sikker på dette.

Edit: Fra brreg - Aksjekapitalen i et selskap kan forhøyes ved nytegning av aksjer eller ved at selskapets egne midler overføres fra fri egenkapital. Forhøyelse av aksjekapital må meldes til Foretaksregisteret innen tre måneder etter at tegningsfristen er utløpt.

Edit2: Hunter Group ASA: The board of directors of Hunter Group ASA has proposed a cash dividend distribution of NOK 1.00 per share (excluding treasury shares). The distribution will be conducted as a reduction of the Company’s share premium and could hence have favourable tax implications for some shareholders.
Slettet bruker
09.01.2021 kl 18:28 5475

Når det gjelder Hunter er jo selskapet nytt, men det lå jo egenkapital i det gamle selskapet da AF overtok komandoen og stoppet Kyllingstad kjøpet.
Det forundrer meg ikke om det ligger langt mer innskutt egenkapital i Hunter en vi tror? Ikke umulig en får flere slike dividender fremover.

telefusken
09.01.2021 kl 18:39 5463

Hvis du kjøpte 100.000 aksjer i går for 3,70 så er din inngangsverdi 3,70 og verdien 370.000.

Hvis du eier aksjene over 2. februar, og selger dem for kurs 3,70, har du fått skattbar inntekt på 100.000 fordi du da egentlig ikke har betalt mer enn 270.000 for dem. Du har jo fått tilbake 1,00 x 100.000 kr. fra selskapet uten at de skattes.

Hvis kursen synker til 2,70 da, og du selger alt, er din skattbare inntekt 0. Du har fortsatt fått tilbake 100.000, men disse har du ikke "tjent" i skattemessig forstand.

Hvis kursen synker til 2,50 da, og du selger alt, har du et tap på 20.000 som du får fradrag for. Du har jo egentlig betalt 270.000 for dem, men selger for 250.000. De 100.000 er fortsatt dine uten at de er "tjent".

Du kan betrakte tilbakebetalt kapital som at selskapet gir deg tilbake penger som de har lånt av deg, og som de ikke lenger har behov for. Det er ikke skattepliktig.

Hvis du kjøpte aksjene før nyttår kommer reglene for skjermingsrente inn, og reduserer skattbar inntekt litt, avhengig av hvor lenge du har eid aksjene.
telefusken
09.01.2021 kl 18:49 5458

I tilleg til det jeg skrev:
Når 100.000 er tilbakebetalt, blir ny skattemessig inngangsverdi 270.000.

Hvis det skjer at du får flere tilbakebetalinger av innskutt kapital, vil din inngangsverdi reduseres tilsvarende. Tilslutt kan du kanskje ende opp med at inngangsverdien blir negativ. Da blir plutselig resten av tilbakebetalt kapital skattepliktig.
Slettet bruker
09.01.2021 kl 18:59 5421

Ikke før du selger papiret, denne utbetalings formen er bare attraktiv for de som er langsiktige, de som selger etter x vil dette utbytte fungere som et normalt dividende, det har vel skattemessige fordeler for Hunter som selskap også.
Det er bare en utsettelse av skatt på eventuell gevinst.
Og det er rett som Telefunken skriver, ender man med å ha negativ inngangsverdi blir det å regne som gevinst, naturlig vis.

Feim
09.01.2021 kl 19:04 9929

Telefusken har skjønt det.

Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
jess23
09.01.2021 kl 19:41 9872

Du surrer her. På en ASK konto kan du ta ut innskutt beløp skattefritt. På en Zero konto må du skatte på alle uttak, men du betaler ikke skatt på realisert gevinst på konto sålenge du ikke foretar uttak.
Slettet bruker
09.01.2021 kl 20:20 9788

selvf
kazynor
09.01.2021 kl 20:53 9748

Kjenner jeg må stille et par spørsmål her før jeg også forstår dette konseptet med tilbakebetaling av egenkapital-greiene...
Si at jeg eier 10 000 aksjer i Hunter, som har kostet meg 30 000 i egenkapital. Ved et vanlig utbytte på 1 kr aksjen ville jeg i praksis fått utbetalt 10 000 kr (i mitt tilfelle inn på ASK), med et trolig tilsvarende fall i aksjekurs/verdi etter utbytte.
Men denne andre typen utbytte skjer ved at de 30 000 jeg har kjøpt for, "reduseres" til 20 000, slik at jeg får en økning i urealisert gevinst istedet?
canarias
09.01.2021 kl 21:48 9705

Veldig enkelt å forstå.
telefusken
09.01.2021 kl 21:52 9710

"Men denne andre typen utbytte skjer ved at de 30 000 jeg har kjøpt for, "reduseres" til 20 000, slik at jeg får en økning i urealisert gevinst istedet?"
Ja.

Du betaler skatt av det du _faktisk_ har tjent, og får tilsvarende tap for det du eventuelt taper. Dette er ikke gratis penger.
PSI- Investor
09.01.2021 kl 22:18 9626

Nei det er ikke gratis penger men man får jo ut drøyt 25% av nåverende aksjeverdi uten å selge og uten å skatte og kan sitte med aksjen uten å skatte før man ev til slutt selger med gevinst kanskje flere år frem i tid.
eike
10.01.2021 kl 01:07 9401

Ka med Meg som kjøpte på over 4?
Slettet bruker
10.01.2021 kl 01:42 9651

Du må nok betale 1 krone ...
osenius
10.01.2021 kl 02:50 9681

Kapitalnedsettelse ved nedskrivning av aksjens pålydende
Kapitalnedsettelse ved nedskrivning av aksjens pålydende og med tilbakebetaling til aksjonærene
Utbetaling til aksjonærene ved kapitalnedsettelse som gjennomføres ved nedskrivning av pålydende skattlegges i utgangspunktet som utbytte, men den delen av utbetalingen som er tilbakebetaling av innbetalt aksjekapital og overkurs skattlegges ikke som utbytte.
I forbindelse med kapitalnedsettelser kan det foretas utbetalinger som er høyere enn det som aksjekapitalen nedsettes med. Dette vil typisk være utbetalinger fra beskattede fonds. Utbetalinger som går utover innbetalt aksjekapital og overkurs skal skattlegges som utbytte. Selv om utbetalingen ikke overstiger nedsettelsesbeløpet, skal den likevel skattlegges som utbytte dersom det tidligere er foretatt fondsemisjon i selskapet.

Hvor kan du finne ut om du har aksjer i et selskap som har foretatt denne type kapitalnedsettelse?
Det skal foreligge melding til Foretaksregisteret, og kapitalnedsettelsen vil være registrert der. Man kan også finne beretning om kapitalnedsettelse i styreprotokoll og generalforsamlingsvedtak.
Hvordan påvirker dette inngangsverdien?
Dersom utbetalingen anses som et utbytte (se ovenfor under beskrivelsen) blir ikke inngangsverdien påvirket av hendelsen. Den delen av utbetalingen som anses som tilbakebetaling av innbetalt aksjekapital og evt. overkurs skal imidlertid redusere inngangsverdien med det tilbakebetalte beløp.
Kapitalnedsettelse ved nedskrivning av aksjens pålydende, men uten tilbakebetaling til aksjonærene
Hvor kan du finne ut om du har aksjer i et selskap som har foretatt denne type kapitalnedsettelse?
Det skal foreligge melding til Foretaksregisteret, og kapitalnedsettelsen vil være registrert der. Man kan også finne beretning om kapitalnedsettelse i styreprotokoll og generalforsamlingsvedtak.
Hvordan påvirker denne type kapitalnedsettelse inngangsverdien?
Slik hendelse er uten betydning for aksjenes inngangsverdi. Inngangsverdien er i behold uforandret.
telefusken
10.01.2021 kl 03:36 9661

Du får også 1 kr x antall aksjer som alle andre.

Det betyr at du etter 2. februar har betalt over tre kroner, altså en krone mindre enn det du opprinnelig ga.

Kommer det flere tilbakebetalinger får du dem også hvis du fortsetter å eie aksjene.
Slettet bruker
10.01.2021 kl 06:31 9588

Blir bare forvirra av alt jeg leser her, trodde jeg egentlig kunne reglene selv men la meg ta et eksempel. Ved et vanlig salg blir det vel som følger : man kjøper 100 000 aksjer til kurs 3. aksjen stiger til kroner 4 og man selger alt, man må da skatte av 100 000 kroner for man trekker fra inngangspengene. Hva blir forskjellen i hunter dersom man ikke selger på kroner 4, men får 1 krone i utbytte ( 100 000 ) og så selger man på kurs 3. da har man samme fortjenesten ( 100 000 ). Jeg trodde det ble samme resultat i begge eksemplene, men om man ikke trenger å skatte av disse pengene er det jo en fantastisk fordel for oss aksjonærer.
ks1977
10.01.2021 kl 08:57 9461

Det er ingen forskjell på hvor mye skatt du må betale, og selger du aksjene i år så er det ingen forskjell på når du må betale skatt heller. Best å se på dette som et normalt utbytte.

Unntak;
1) Dersom du er langsiktig og ikke ønsker å selge i år.
Du skal ikke betale skatt av tilbakebetalingen som skjer i år, men inngangsverdien reduseres tilsvarende slik at den totale skatten - når du en gang selger - blir den samme. Tidspunktet for når skatten skal betales blir dog forskjøvet til du selger (vel, skulle HUNT betale normale utbytter så vil du jo måtte skatte av de på normalt vis)

2) Du eier aksjene via et aksjeselskap
Her er det faktisk en liten forskjell i hvor mye skatt du ender opp med å måtte betale, men neppe verdt å stifte et eget aksjeselskap for å spare noen kroner (skjønt her kan andre supplere hvis de vil)

3) Du holder aksjene på aksjesparekonto
Jeg vil tro at det er normale aksjesparekontoregler som gjelder og at det da ikke har noen betydning om det er tilbakebetaling eller utbytte

4) Du holder aksjene på investeringskonto
Litt på tynn is nå, men dette bør vel bli likt som utgangspunktet

Konklusjon; Dette er IKKE gratis penger (men dersom man holder aksjene via et aksjeselskap så kan det være noe ekstra promille i spart skatt)
Feim
10.01.2021 kl 09:17 9421

Dette med skatt skaper en del forvirring ser jeg, selvom det egentlig er ganske ukompliert:) Hvis vi tar det helt fra starten av i grove trekk (det er elementært for mange av dere, men for enkelte som er nye i aksjemarkedet kan dette kanskje være nyttig info).
Et selskaps egenkapitalstruktur består (hovedsakelig) av to typer egenkapital: innbetalt egenkapital og opptjent egenkaptial. Førstnevnte ligger i ordet, det er penger som aksjonærene på et eller annet tidspunkt har betalt inn. For eksempel i forbindelse med stiftelse eller emisjon. Opptjent egenkapital ligger også i ordet, det er penger som selskapet har tjent. Så kommer selskapet i en posisjon hvor de har mere kontanter enn de har brukt for. Grunnene kan være flere; god inntjening, salg av eiendeler, etc +++. Styret vurderer at kapital til framtidig investeringer, gjeldsforfallgrad og fremtidige forpliktelser er tilfredsstilt. Styret foreslår da ovenfor generalforsmalingen at det skal utbetales kapital til aksjonærene. Da står man ovenfor et valg. Skal det tas penger fra den innbetalte kapitalen eller den opptjente kapitalen. Skattemessig vil disse få ulik behandling. Utbytte er skattepliktig for mottaker, mens tilbakebetaling av tidligere innbetalt egenkapital ikke er skattepliktig. Sistnevnte er altså penger som aksjonærene selv har innbetalt tidligere, og disse er ikke skattepliktige når du betales tilbake igjen. Men så kommer det viktigste for deg som aksjonær. Selger du aksjene etterpå (samme år) så spiller det ingen rolle om pengene kommer som utbytte eller tilbakebetaling av kapital. Sistnevnte har kun en positiv skatteeffekt om du fortsetter å eie aksjene over flere år.

Se den skattemessige beregningen:

1. Utbytte:
Du har kjøpt en aksje for 3 kr. Selskapet betaler ut 1 kr i utbytte, og faller til 2 kr etter utbytte (i teorien skal aksjekursen falle tilsvarende utbytte, selvom man ofte ser at det ikke er tilfelle). Du selger aksjen etter utbytte for 2 kr. Du har da mottatt et skattepliktig utbytte på 1 kr. Aksjene du kjøpte for 3 kr har du solgt for 2 kr. 1 kr i tap og 1 kr i utbytte, gir netto resultat og skatteeffekt på 0 kr. Fortsetter du å eie aksjen etter utbytte, har du kun et skattepliktig utbytte (inntekt) på 1 kr.

2. Tilbakebetaling av kapital:
Du har kjøpt en aksje for 3 kr. Selskapet betaler ut 1 kr i tilbakebetaling av egenkapital, og faller til 2 kr etter tilbakebetaling (i teorien skal aksjekursen falle tilsvarende, men man ser ofte at det ikke er tilfelle). Du selger aksjen etter tilbakebetaing for 2 kr. Du har mottatt 1 kr, men ettersom dette er tilbakebetaling av tidligere innbetalt kapital, skal du redusere kostprisen din med dette beløpet. Kostprisen som var 3 kr er nå 2 kr. Du har også solgt aksjen for 2 kr, noen som gir en resultateffekt på 0 kr, ettersom kostprisen din også er 2 kr. Forsetter du å eie aksjen, har du ingen skattepliktig inntekt og 2 kr i kostpris.

Det er den enkle forskjellen:)
Haabz
11.01.2021 kl 17:11 8646

Det er korrekt. Husker jeg riktig så var det vel rundt 300 mill som Mr Kyllingstad gikk glipp av. En del er sikkert brukt til innkjøp av båter. Når det gjelder tilbakebetaling på 1 kr så kanskje det er gunstig å gjøre det med tanke på at selskapet vil kjøpe flere egne aksjer billigere...... Bare en tanke.
telefusken
14.01.2021 kl 18:11 8086

Det er noe som kommer i feil rekkefølge her. De publuserer utbytte 08.01.

I dag kom innkalling til EGF 01.02 datert 08. 01 i posten hvor det skal stemmes over om utbytte skal utbetales.
ks1977
14.01.2021 kl 21:56 7751

Både innkalling til EGF og PR om tilbakebetaling kom 08.01.2021;

EGF; https://newsweb.oslobors.no/message/522237

TIlbakebetaling; https://newsweb.oslobors.no/message/522238
RonMexico
15.01.2021 kl 07:34 7419

Vil eg fysisk få frigitt utbyttekapital (få penger på bok) 8.feb?
Krosta
15.01.2021 kl 08:02 7306

Ja.
ks1977
15.01.2021 kl 08:44 7168

I utgangspunktet ja, men tar gjerne en dag ekstra hvis du bruker Nordnet f.eks
telefusken
15.01.2021 kl 17:32 6890

Dette er litt interessant.
Jeg sjekket ikke newsweb direkte, men så på "selskapsmeldinger" på børsens side.
https://live.euronext.com/nb/product/equities/no0010283211-xoas/hunter-group/hunt

Da meldingen om salg og utbytte kom 17. des ventet jeg jo at det ville komme melding om EGF også. Jeg så meldingen 8. jan om foreslått utbytte, men det var ingen synlig melding om EGF. Jeg sjekket før jeg skrev innlegget i går også, men det var kun en melding synlig for 8. jan da også. Nå er det to. Er det andre som har samme erfaring?
RonMexico
16.01.2021 kl 23:37 6407

Sikkert et dumt spørsmål, men hva er vitsen med å gi et utbytte på 1kr, når kursen mest sannsynlig vil synke 1kr etter utbytte? Tjener no nada på det, hadde ikke det beste vært å kjøpt tilbake egne aksjer for 600mill, og dermed fjernet en god del aksjer som er tilgjengelig for handel-> kursstigning. evt reinvestert i eget selskap, ville ikke der skapt en større verdi for aksjonerene?
Slettet bruker
16.01.2021 kl 23:50 6372

Normalt sett stiger kursen i selvskapet ved melding om utbytte. Perioden fra melding til utbytte betales deretter synker kursen, så man får en økning i kurs normalt sett, men i dette tilfellet her er jeg enig det burde blitt gjort anderledes, men hvem kunne forutsett det skulle komme så mye negativt rett etter denne meldingen. Kjenner det gjør litt vondt å sitte med sksjer i hunter. Har vært så tolmodig med dette selvskapet og når endelig utbytte kommer så skal alle ut og man sitter ikke igjen med en dritt.
JonasKr
17.01.2021 kl 00:33 6299

Det er en litt spesiell situasjon da utbyttet primært gjelder salg av skip, og ikke overskudd.
drekkapilsen
17.01.2021 kl 00:52 6263

Skraping av VLCC er allerede høyere i 2021 enn i hele 2020. Håper ikke Arne selger unna flere båter enda, da supersykelen i shipping nærmer seg med stormskritt. I april kommer nok OPEC til å øke produksjonen igjen og 2H 2021 ser veldig lys ut
JonasKr
17.01.2021 kl 01:08 6233

Helt fryktelig å selge skip nå, glad jeg solgte med ut av Hunt for en stund siden. Fredly sa jo rett ut i podcasten på Hegnar at han aldri ville gjort det om han var eneste aksjonær. Eneste grunnen til at man sitter med tank nå (jeg sitter i annet selskap) er jo at man tror på supersyklus fra 2H 21.

Skraping er i full gang, så det ble skrapet VLCC fra 2003 nå. Med økende bunkerpris og høye stålpriser er det fort fristende å skrape alt produsert før 2006 u/scrubber. Spreaden på fuel passerte vel 100$ nå, og den vil bare øke med høyere oljepris.
Mammuten
17.01.2021 kl 05:48 6124

Setter ett bet på at Hunter kjøper tilbake aksjer av overskuddet fra 2020 som tyder på ble ett meget lukrativt år for selskapet. Håper å få høre gode nyheter 1 feb.
Sitter long og føler meg komfortabel.
ks1977
17.01.2021 kl 09:38 5934

Tipper det er fordi at mange av aksjonærene er lei av ørkenvandringen i selskapet og at de følte at de måtte gi litt tilbake - kanskje spesielt siden HUNT for tiden er investert i shipping og det er "uhørt" å ikke gi rundhåndet med utbytte (vel, på crude-siden i hvert fall).

Ellers ikkke utenkelig at de fortsetter med tilbakekjøp, de har jo mandat til mer enn de 7,7M aksjer de allerede har kjøpt tilbake.
ks1977
17.01.2021 kl 09:46 5907

Nja, det kommer an på øynene som ser; Virket som Fredly ble litt fornærmet da Hegnar sa at utbyttet skyldtes salg av skip, og sa at det var utbytte fra overskuddet.

Strengt tatt så fremstår det jo som at HUNT har brukt overskuddet til å kjøpe fri fra sale&leaseback, og så solgt skip som frigjorde penger som de nå betaler ut, men etter hva jeg kan se så tjente HUNT ca 1NOK/aksje i 2020 så jeg har ikke problemer med at Fredly omtaler det som utdeling av overskudd.

Skulle likt å se at HUNT forpliktet seg til mer utbytte (om ikke 100% så signaliser at f.eks 50-80% skal ut), men Fredly&co er jo opportunistiske så de vil vel ikke forplikte seg til noe (heller gjøre buybacks dersom kursen synker etter ex dato?)
ErikNordnet
17.01.2021 kl 09:48 5897

Tror ökning skjer allerede i Mars