Teknisk Analyse Hexagon Composites

Muggost
HEX 18.12.2020 kl 14:31 170417

https://www.tradingview.com/x/ePVbqGmT/

Aksjen befinner seg i nedre del av en stigende trendkanal med RSI på 40 som nærmer seg oversolgt. Det befinner seg en litt utydelig støtte mellom 45 og 47 så jeg har valgt å gå for dårligste deal i chartet, med støtte på ca 45.65. Dette er også tilfeldigvis bunn av trendkanalen denne uka, så brudd under 45.65 vil ikke være bra.

På motsatt side er det lite som står i veien for rask oppgang til motstanden på ca 60.50. Brudd opp gjennom 60.50 vil indikere videre oppgang mot taket av trendkanalen.

Men jeg kommer med en liten disclaimer: Hexagon Purus er akkurat skilt ut som eget selskap så jeg tenker det er naturlig med en god del turbulens frem til de to aksjene er ferdig konsolidert. Deretter trenger vi kontrakter! :) Jeg ANTAR at positive meldinger fra Purus vil trigge oppgang i morselskapet Composites pga den høye eierandelen.

Trade varefully :)
Redigert 21.01.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
nhydro
23.06.2021 kl 09:30 7760

Kan jo hende at kursen manipuleres for å lure tekniske tradere. Koster ikke så mye i denne nokså illikvide aksjen
vulkan
23.06.2021 kl 09:55 7731

Er redd for at det kan være fordi de får kontrakter og faktisk tjener penger, kanskje det overstyrer det tekniske
Slettet bruker
14.07.2021 kl 03:26 7533

Fordi jeg fortsatt mener at ANALister misbruker forum til å finne ut av hva vi føler, mener og er opptatt av, slik at de kan " tilpasse" seg, gjentar jeg kun det jeg har påpekt mange ganger før: HEX presterer som regel mye dårligere enn det de signaliserer til markedet, og kvier seg til resultatvarsel. Det er et stort ledelsesproblem, og de må levere minst det de selv har guidet nå i dette kvartalet. Gjør de ikke det, og guider ned ( noe jeg forventer med slike amatører), så MÅ ledelsen erstattes med profesjonelle aktører. Alt dette med COVID, råvarepriser, dollarkursen osv. kan de ikke lengre skylde på; COVID har vørt der en stund og mot råværepriser og valutasvingninger kan man gardere seg imot, når man er profesjonell. Er man amatører, så kaster man seg på alt som er, i håp om at man før eller senere vil få napp, og skylder på alt annet enn seg selv når man ikke nådde de resultater man har " signalisert". Pampene i HEX er alt for opptatte av sine opsjoner og personlig berikelse, men har aldri satt krav til avkastning. Jeg tror at de vil fortsette i samme sporet, og jeg eier kun aksjer der i håp om at disse amatører byttes ut, eller at selskapet selges i sin helhet til en ledende aktør. Tjener de ikke penger nå igjen, og tærer på aksjonærenes penger kun for å berike seg selv igjen, så overlever de ikke innen få år. Faren for at de igjen belaster investorer for sin amatørisme blir da også større og større. Tentamen er q2 og eksamen er Q3. Om de ikke leverer nå, er det bare å kaste kortene. Utfra kursbildet, så er det nok flere enn meg, som innser at å rope halleluja uten å ha bakkekontakt er ikke holdbart i lengden. Det er NÅ HEX må prestere, og suttekluter holder ikke denne gangen.
Redigert 14.07.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2021 kl 21:40 7459

Jaja muggost, om fallet generelt i aksjemarkedet fortsetter, eller resultatet de kommer med igjen er dårligere en konsensus, så tro jeg at kursmålet du satt deg kan nås. Akkurat nå så ligger vi vel mitt mellom det jeg mente i sin tid, og ditt nedre kursmål. Jeg var for optimistisk. Er du enig med meg i at de bedrøvelige resultater må medføre at sjefen må gå, eller er jeg alene om å mene det?

Endel andre aksjer begynner å komme ned til fornuftige nivåer.., men også der må man gjøre hjemmeleksa, og sjekke ut om lederne er profesjonelle
Redigert 20.07.2021 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
kelle
22.07.2021 kl 11:10 7358

Ikke det store volumet, men det tikker oppover. Bør vel være over 40 innen 12 august.?
Muggost
22.07.2021 kl 14:12 7348

Hehe jeg har ikke vært innom tråden her på evigheter, flaks jeg så det innlegget. Om sjefen må gå har jeg ingen formening om, men jeg tenker dette viser at teknisk analyse ikke bare er «magi» men et verktøy som kan benyttes til å finne gode kjøps og salgskurser :)
Slettet bruker
22.07.2021 kl 19:08 7304

Ja, og så enkelt i en digital verden... Husker jeg satt med egenproduserte charts i Norsk Data og Saga Pertoleum🤣
Slettet bruker
26.07.2021 kl 13:22 7163

HEX har nå havnet på aksjeanalyser sin « hold deg unna» portefølje, basert på TA. Selv er jeg veldig spent på hvor mye de har brent av i Q2. Engeset har aldri hatt økonomisk styring på HEX, og har ikke lært noen ting fra sin tid i Saferoad. Så også fundamentalt er dette et veldig viktig kvartal, især fordi de har lovet gull og grønne skoger, og ikke kommet med et resultatvarsel. Denne gangen holder det ikke å skylde på COVID, råvarepriser, dollarkursen eller alt annet enn elendig ledelse. Etter å ha gått Engeset i sømmene så må mannen ta sin hatt og gå. Gjør ikke selskapet det, så mister de både sin ledende posisjon, kan ikke vokse ( mangler penger), og må trekke seg ut av segmenter. Å brenne av 350 millioner i ett kvartal i et upstream marked kan ikke forsvares, med mindre det er en engangshendelse. Skjer det nå igjen, håper jeg virkelig at de blir solgt til en kapitalsterk stor aktør, som skjønner at man må fiske målrettet, slik at det blir volumer. Slik Engeset holder på er dømt til å mislykkes. Betalende instans: aksjonærer som blir bedt om mere penger
Redigert 26.07.2021 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2021 kl 23:16 7094

Det har forøvrig blitt veldig stille her. Enten så har presteskapet sommerferie, eller så har det siget inn at selskapet aldri har generert positiv cash flow over tid, og at lederstilen ikke er det HEX trenger i en fase hvor de skal ta steget fra en stolt lokal butikk til en aktør på verdensbasis.Engeset fremstår for meg mer og mer som en amatør, som er avslørt. Om de ikke leverer varene nå, så anbefaler jeg folk å se på andre selskaper, som ikke sitter å venter på suksess, men som er proaktive. Han har hatt mange år på seg på å bevise å være rett man, og når resultatene uteblir i mer enn 10 år, selvom han befinner seg i et hav av muligheter, så må han gå, og det med umiddelbar virkning. Å brenne av 350 mill. på et kvartal, mens de burde sitte igjen med minst 150 millioner, er i grunn utilgivelig. Da er man udugelig. Aksjekursen gjenspeiler udugeligheten, og jeg kommer til å kreve hans avgang på neste generalforsamlingen, med mindre Q2 viser at han har stålkontroll. Det har han neppe. Masse skrytt, men når man leser mellom linjene, så lover de ikke overskudd i overskuelig fremtid… men billige aksjer hvert år til 16 kroner vil han ha!
Redigert 26.07.2021 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Dikteren
26.07.2021 kl 23:33 7087

Du skriver godt og troverdig monitor1, men jeg håper du tar feil. Jeg hoppa inn igjen på 49,- og har kjøpt, kanskje litt for mye, på veien ned..
Redigert 26.07.2021 kl 23:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2021 kl 23:42 7085

Sist jeg gjorde en anbefaling var det kjøp på 35,75, men det anser jeg nå som helbom. Etter å ha gransket Engeset sin historikk så har han aldri noensinne forhold seg til grunnleggende økonomiforståelse, og overkjørt sine finansdirektører konsekvent. Også nå, så er det masse skrytt og ingen ull. Jeg er 100% sikker på at hans evige strategi igjen er å love overskudd i fremtiden, og at dårlige resultater skyldes alt annet enn hans lederstil. Aksjonærer må kreve at en profesjonell leder overtar snarest; Fortsetter Engeset, så er det en katastrofe for HEX og HPUR; Her havner de tilfeldigvis i verdens største fiskedam, og kaster samme sluken med øyebind, bambusstang og alt for liten krok, og INGEN krever en profesjonell tilnærming!
Det er greit at det naive presteskapet godtar guds ord, men jeg gjør ikke det. Vi som ikke sluker alt rått har i alle fall fått rett og mer en det… hvor dypere jeg graver i HEX, hvor mer det går opp for meg at de har et gigantisk ledelsesproblem; Der sitter det en som ALDRI i hele sitt liv har generert overskudd, og hvor fnansdirektører har måttet rydde etter det kaoset han har forårsaket. Jeg kan bare skylde på meg selv for at jeg trodde på presteskapet i en periode og ikke sjekket ut Engeset tilstrekkelig. Selskapets potensialet ligger BARE i oppkjøp eller en profesjonell leder. Blir han sittende så fraråder jeg kjøp.
Dagens kursnivå illustrerer veldig godt at investorer skjønner hvor dårlig Engeset er som leder. Vi må ikke tillate at slike amatører få herje, når potensialet er så enormt. Engeset må gå.. så enkelt er det.

Redigert 26.07.2021 kl 23:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2021 kl 01:09 7075

Jeg håper også at jeg tar feil. Jeg sitter jo på en post her, og er såvidt i pluss på den. Formålet er at de skal tjene gode penger når de tilfeldigvis har havnet mitt i smørøyet med sine produkter, men ser jeg på regnskapstallene og tracker Engeset, så forstår jeg godt at kursen er lav. Han har aldri noensinne skapt verdier for andre enn seg selv, og det er problemet. Om Q2 gjenspeiler/ bekrefter idiotiet han bedriver kaster jeg kortene.
Det finnes flere selskaper med langt større potensialet, og aksjekursen grunnet KUN Engeset er bedrøvelig. Blir han sittende og Q2 forsterker idiotiet bør man ta konsekvensen eller kreve ham fjernet.
Redigert 27.07.2021 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2021 kl 01:25 7075

Kursen BURDE ligge langt høyre men han klarte å brenne av 1/3 milliard kroner på 3 måneder.. Det er ikke småtteri men vanvidd.
Dikteren
27.07.2021 kl 07:03 7044

aristo78 på Shareville skriver at det er flere fond som selger, og at det tynger kursen.
Slettet bruker
30.07.2021 kl 00:56 6865

Ja, det har ikke gått meg hus forbi. Også på andre fora er det tvil. Engeset har som sagt aldri i sitt liv skapt positiv cash flow over tid, og siste kvartal brente han av 1/3 milliard. Om det fortsetter også nå, så tærer det voldsomt på egenkapitalen, noe som er veldig skadelig for HEX/HPUR.

Jeg tror at flere begynner å skjønne at han ikke er rett man til rett tid. Dette kan gå fryktelig galt, så Q2 ER det viktigste kvartalet i HEX sin historie. Presterer han ikke nå er han ferdig.
Slettet bruker
30.07.2021 kl 01:55 6841

Om man snur det hele: overrasker HPUR/HEX især på cash flow biten, så har mange bommet, og kan begge aksjer få et betydelig løft. Teknisk sett er aksjene en katastrofe og ligger begge nær sin ATL. En evt. korreksjon i markedet før de får styr på sysakene er vel også en reel spøkelse, som ligger muligens bak nedsalget i flere fond. Jeg la merke til at selskapet selv ikke snakker om EPS, men kun om EBIT.
Jeg går fortsatt i overskudd på de, mener at HEX er billig, selvom man verdsetter andelen i HPUR til 20 kroner, men det helt sentrale er positiv cash flow/ om Engeset fortsetter med å brenne ufattelige summer. Noe små positive glimt er det ( økende marginer og backlogg), men totalt sett virker det på meg som om Engest kaster seg på alt, uten at han krever noe tilbake ( han sikrer seg ikke). Måten de har løst det på i Kina kan man nesten ikke gjøre annerledes, men Nikola ekteskapet tviler jeg på. Så må vi avvente om han allikevel blir lurt av kineserne til at de stjeler norsk teknologi, og å ikke ha enerett på noen av patentene har de jo også bommet på. De kan ha FLAKS, med så mange segmenter de befinner seg i, noe som er Engeset sin strategi, men jeg er meget bekymret over at de ikke har et sterkere forpliktende og konkretisert samarbeid med ledende aktører. Det hele virker for lite målrettet, med ingen store gjennombrudd. At Flakk under Engest har solgt seg ned er jo ikke en tillitserklæring det heller. Til slutt er det kursen: ENGESET selskapene har rett og slett gått på tryne, og jeg mener bestemt at det skyldes hans manglende evne til å ha økonomisk kontroll. Han overkjører garantert sin økonomisjef kontinuerlig ( slik som i Saferoad). En god leder lærer av sine tabber...En dårlig leder skjønner ikke problemstillingen. Engest sin strategi påfører de negativ cash flow, fordi de ikke har klart å gjøre noen av de nye områdene dominerende med positiv cash flow eller i det minste gode nettomarginer. Jeg beholder min post for at han enten beviser at han har blitt en bedre leder, eller må skiftes ut til en som minst er dobbel så bra.... dagens strategi er håpløs; Han har krysset av hjemme, uavgjort og borte på hele tippekupongen. og satser på alle kamper som spilles... Det er en strategi som er hårreisende og kan ødelegge HEX/HPUR for alltid.

Se nøye på cash flow / netto marginer på Q2, Brenner han som alltid igjen av vanvittige beløp må ha gå på dagen.
Redigert 30.07.2021 kl 01:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2021 kl 02:07 6958

Til de som tillegger meg ting jeg aldri har sagt, og hvor kritikk blir forvrengt til at mulig: Rasisme, usaklig og udokumentert kritikk, sjikane osv. vil heretter meldes til administrator, med krav om utestenging. Å frontalangripe dokumenterbar kritikk av især Engest, gjennom mobbing, sjikane osv., er mye verre enn det Johnny ble urettmessig utestengt for ( selvom han også til tider legger ord i min munn som jeg aldri har sagt, og slenger rund seg med superlativer som ikke er i nærheten av det jeg ktåritiserer Engeset for). Faktum ER at Engeset aldri noensinne gjennom en mannsalder har klart å skape positiv cash flow over tid, og fikser han det ikke nå heller etter så mange år må det komme inn en profesjonell aktør.
At Johnny utestenges er hårreisende om årsaken er Alfred Berg selv. Da mangler man gangsyn her på forum. Det er de som driver med uttalt sjikane overfor medskribenter som burde utestenges. Å komme med saklige motargumenter som ikke støtter opp under min kritikk er bare bra.

Vi diskuterer HEX familien, og da er alt som kan belyse realitetene en motvekt til det vi blir matet med av de som harven annen agenda ( aksjanalyser som har den på " hold unna" lista alt for sent, kursmål på 3 ganger dsgens kurs av meglerhus som maler sin eggene kake osv.).
Fordi mye av informasjonen her misbrukes av disse kursmanipulerende aktører, så skriver både Johnny og jeg mye som gjør at dere kan ta bedre vurderinger. Jeg har jo helt og holdent sluttet med kjøps og salgsanbefalinger i HEX fordi det misbrukes av disse gribber.
Redigert 30.07.2021 kl 02:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2021 kl 02:56 7037

Johnny har konsekvent hamret på at de er ledende, lagt frem " globale" artikler, gått i dybden på selskapets produkter og fremtIdsmuligheter og mye mer, men har også konsekvent utelatt negative momenter, som jeg har gjort kjent.
Om vi slår samnen han og meg, så sitter alle som leser her igjen med en informasjonsbase som holder høy kvalitet, og har gitt gode grunnlag for vurderinger... Så få man sile de følelser han og jeg legger i ting, og vurdere selv:
Kortversjonen: Et selskap med ledende produkter, som har falt mitt i smørøya, men som hittil ikke har klart å omsette dette i verdier for aksjonærer. Det er ikke sikkert at de beholder sin ledende posisjon, og slikt er et ledelsesansvar. Ledelsen har ALDRI levert sakene, men det kan allikevel skje, men ikke om Engeset fortsetter med skryte om backlogg og kontrakter, samt muligens omsetningsvekst , uten at han skaper positiv cash flow. Så enkelt er det i grunn. Et selskap som omsetter mye men ikke skaper positiv cash flow, har lite verdi. Derav den lave kursen: hvordan skal de finansiere HPUR, når kassen tømmes hvert kvartal?

Min mening: HEX kan fort bli en ny PGS, men har fortsatt en mulighet til å vokse seg stort, men IKKE uten positiv cash flow. Det er Engeset sitt ansvar. Han har ikke vist evne til slikt i en mannsalder og gjør han det ikke nå, må han vekk og erstattes av en som får orden på det hele, eller så må de selges til en ledende aktør. Andre muligheter finnes sikkert, men hittil har det blitt mye glansbilder, men ingen resultater.
Slettet bruker
30.07.2021 kl 03:05 7064

Om jeg sjal TIPPE Q2 så blir det slik som ALLTID under Engeset: dårligere enn consensus og penger renner ut av selskapet. Jeg har velbegrunnet mistet troen på han som egnet til å få selskapene til å bli lønnsomme globale aktører. Løsningen er såre enkel: fjerne ham.
PS: i og med at jeg sitter på en post, så HÅPER jeg at jeg tar feil, men historikk og utfra konsekvent misledeing av aksjonærer gang på gang, så er jeg pessimist. De ligger langt etter skjema, og skylder på alt annet enn sin egen udugelighet.

Om han endelig skaper positiv cash flow ( er det 11 år siden han overtok?), så må han få en sjans. Leverer han ikke nå heller ( som er hans varemerke), så MÅ de få inn en ny leder som rydder opp i rotet. Nok er nok.
Redigert 30.07.2021 kl 03:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2021 kl 04:04 7062

Det er alltid en god grunn for at en aksje utvikler seg i en bestemt retning. https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=NO%3AHEX&x=29&y=23&time=7&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=7%2F30%2F2021&freq=1&compidx=NASDAQ&comptemptext=&comp=none&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=0&lf3=0&type=2&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=12

Her er HEX sammenlignet med Nasdaq. Jeg kan ikke se noe annen grunn enn Engeset som brenner av gigantiske beløp, samtidig som de IKKE har inngått gigantavtaler som forplikter, kun intensjonsavtaler og samarbeidsavtaler. Store reelle kontrakter har uteblitt. Engeset har i grunn ikke fanget en eneste storfisk, og det i seg selv er et sjokk. Nye satsingsområder er greit, men også der uten ull hittil.
Å melde om kontrakter på 2 millioner grenser til det latterlige. Det har motsatt effekt på meg.... Jeg tok en sild med bambusstanga.... Det er storlaks du evt. skal melde og helst flere...ikke agnfisk. .

HEX har dessverre blitt en reisikofull aksje, helt unødvendig. Helt uforståelig at de ikke tjener penger som gress allerede nå; dette er jo et etablert selskap, og ikke en nykommer, men de har overhodet ikke skjønt hvordan de skal tjene penger. Slikt er KUN fordi Engeset ikke skjønner seg på slikt. Utilgivelig når Engeset tror at emisjoner og utvanning er løsningen for sin sløsning...
Redigert 30.07.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
nhydro
30.07.2021 kl 10:42 7004

Jeg synes du skal selge aksjene dine og slutte å skrive piss
Slettet bruker
30.07.2021 kl 18:06 6917

Takk for det veldig gode og velbegrunnede rådet. Det er tydelig at du har virkelig satt deg inn i de anbefalinger jeg har gitt siden 16/12. De som har fulgt rådene har tjent penger. Rund resultatfremleggelser er det alltid usikkerhet. Denne gangen må man følge godt med cash flow, som er det begrepet som Engeset hater mest, men som er helt sentralt for veien videre. Marginene er selvsagt også viktige. Historikken tilsier at HEX/HPUR underpresterer og Engeset har aldri skapt positiv cash flow over tid sålenge jeg kan se. Om noen andre finner ut noe annet, eller kommer med dokumenterbare motargumenter, så er ingenting bedre.enn det. Vi er vel alle inn i det for å tjene penger, og HEX/HPUR har fått skikkelig juling. Det er selvsagt sammensatt, men investorer lar sjelden liigge igjen penger på bordet. Da må man lete etter plausible forklaringer, og da er det et faktum at HEX/HPUR brenner av ufattelige summer, mens de som markedsleder på noen av områdene BURDE sitte igjen med penger isteden. Så en presisering: Graver du tilbake i mine innlegg så har jeg ikke hatt store forventninger til hverken Q1 eller Q2. Gode marginer vil kunne kompensere i noe grad for negativ cash flow, men de må allikevel ikke brenne av mye denne gangen også.

Jeg lover å komme med mine vurderinger etter Q2. Noen har utbytte av pisset jeg skriver.
Slettet bruker
31.07.2021 kl 02:06 6813

Hovedfeilen mange skribenter har gjort, er at de lar seg blende av selskapets reklame samt verdiløse " analyser" satt av folk som har en egen nærmest kriminell agenda. Dette har jeg hamret på mange ganger. Det finnes et hav av selskaper som har gode produkter, men som ikke klarer å skape verdier for aksjonærer. HEX/HPUR er en av de som er der nå.
Nå ligger fremtiden i et globalt perspektiv ikke i HEX sine hender, men de befinner seg garantert i et upstream marked. Selskapets " strategi" ( om de da har en strategi), er overhodet ikke imponerende, når de brenner av gigantiske summer, og gambler på at de en gang vil ha flaks.
Dessuten vil HEX på grunn av Engeset sin totale feilslåtte strategi ALDRI bli en ledende aktør på verdensbasis, når han tømmer kassen for så store summer. Fremtiden ligger i totalentreprise, mens Engeset lener seg på fremtidige emisjoner, når han har tømt kassen. Noen vil kunne påstå at det er stormannsgalskap det han bedriver, men selv tror jeg at mannen virkelig tror at HEX kan bli verdensmester. Det kommer aldri til å skje når de TAPER penger, selvom de burde ha tjent penger som gress. Det er selvsagt et ledelsesansvar, og når han aldri har skapt verdier, men konsekvent tapper selskapet for penger gjennom 11 år, så er selskapets eneste sjanse til å bli store at han erstattes med en profesjonell leder, eller at selskapet selges NÅ til en profesjonell storaktør. Å selge HEX/ HPUR når de er kjørt på dunken av Engeset om noen år for småpenger er galskap.Det er i grunn helt utrolig at han ikke er erstattet for lenge siden. Det ligger fortsatt gode verdier i selskapet, men med den farta han brenner av penger, så må kassen fylles på om kort tid. Helt utrolig at han har fått lov til å kjøre selskapet på dunken. De er jo nærmere konkurs enn å bli en verdensleder! Om Q2 blir så ille som jeg frykter er mitt råd entydig SELG.
optimist68
31.07.2021 kl 07:57 6803

Fant denne fra februar
https://kapital.no/investor/investornytt/2021/02/11/7616667/20-aksjetips-fra-norges-beste-analytikere

En ved navn Mikkel har kursmål 115 på HPUR. Begge de han har kursmål på er langt unna 1/3 av kursen maks noen gode dager. Men jeg tror HEX selskapene kommer og anbefaler å sitte på aksjene på disse nivåene

Jeg tror det overmodent for kursoppgang og at nivået nå ikke er normalt. Aksjene er i startgropen og har satt en bunn
Redigert 31.07.2021 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
SørenE
31.07.2021 kl 09:04 6785

Hej Norge

Monitor: tak for gode indlæg — stå på 😉

Dansken
Slettet bruker
01.08.2021 kl 02:50 6674

Takk for det. Muligens jeg er skarp i tonen og ikke A4, men har ingen mål om å endre tilnærming. Den er holistisk og utfra det sitter jeg på en post som jeg håper gir en god avkastning utover de 2% nå.

Det jeg ikke slutter med er å finne ut av hvorfor HEX er priset til litt over 30, og ikke langt høyre. Hovedårsaken er at de brenner av for mye penger, og etter Q2 få vi vite om Engeset har fortsatt med det, eller om vi kan se endringer.
Jeg personlig er ikke imponert av hverken strategivalg ( satse på alt som rører seg, nok en runde med intensjonsavtaler og samarbeidsavtaler uten ull, ikke ta ut patenter, ikke sikre seg nok når kontrakter skrinlegges, og kun fremleggelse av glansbilder, uten å nevne cash flow på annet enn årsregnskapet) Engeset snakker hvert år om at de skal tjene penger i fremtiden, men det forutsetter at han ikke tømmer kassen gang på gang i noe rund 20 år ( 11 i HEX).
Det er jo det som er strategien hans, og han personlig er fornøyd med at både lønn og opsjon kommer inn uten resultatkrav. Det er uholdbart. Med de produktene de har i et upstream marked, så er det nesten naturstridig at de brenner av så mye penger. Derav en dårlig kurs.

Jeg snur på problemstillingen: Om HEX innser at fremtiden ligger i totalentreprise, og med de produktene de har, passer godt inn i ambisjonene til flere store aktører bør selskapet selges, og da helst ikke med de «lokale»advokatene de bruker nå, men profesjonelle. Alternativet er å fjerne Engeset og erstatte ham med en som kan transformere selskapet og har bedre økonomiforståelse.

Da vil selskapets verdier og cash flow komme.

Jeg antar at de har kjørt seg helt fast på en ukultur ( mange « konserverende»’selskaper gjør det, og det fungerer fordi det tilfredsstiller stillingsinnhavere, men ikke selskapet). Håpet er ukulturen opphører, og da er eneste rette vei å få inn en profesjonell leder.

Selskapet er i et segment hvor de har store muligheter til fremtidig inntjening, men det forutsetter en hel annen leder. Det satser jeg på skjer innen kort tid: Det holder ikke med glansbilder og tvilsomme løfter; skal de bli store må de ha en hel annen kultur og ledelse.Skjer det kan kursen mangedobles. Fortsetter de i samme spor som nå er det flaks som kan redde de. Jeg investerer ikke i flaks..
Redigert 01.08.2021 kl 03:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2021 kl 03:32 6677

Hex har utviklet seg betydelig dårligere uansett hva man sammenligner de med, og selvom jeg også mener at Oslo Børs Casino er en elendig og korrupt børs, kan ikke kursblodbadet forklares med det. Det er selskapsspesifikke momenter som kjører den i grøfta.
MartinH
01.08.2021 kl 10:59 6622

Hex har havnet i hold-deg-unna-porteføljen til investtech
optimist68
01.08.2021 kl 11:23 6644

Den lista skrev de sist uke ikke er verdt å se på engang. Stakkars de som betaler den fyren
MartinH
01.08.2021 kl 12:10 6629

Kan du utdype?
Slettet bruker
03.08.2021 kl 22:55 6298

Nikola,som Engeset valgte som en viktig samarbeidspartner, melder om dårlige resultater idag. Viktigere er det dog at de melder om store forsyningsproblemer. Engeset påsto under forrige rapportering at de største følger av COVID lå bak dem. Muligens en av de mange glansbilder de mater oss med. Uansett så er ikke de dårlige nyheter fra Nikola ( som mest sannsynlig gjelder hele bransjen) godt nytt for HEX. OM Engeset plutselig prøver å legge dårligere resultater enn meldt på det, så har han i grunn nok en gang ført aksjonærer bak lyset. Jeg er sjelden enig med gribbene fra aksjeanalyser ( investtech nå), men frykter at vi skal under 30 i nær fremtid.
Nikola ned over 8,5% idag og flere hydrogenaksjer er påvirket negativ når andre grønne sektorer stiger.
Redigert 03.08.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2021 kl 22:22 6129

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/08/04/7714516/meglerhus-rykker-ut-med-en-kjopsanbefaling

Helt i tråd med det jeg påpekte er et problem for hele bransjen. Flere anerkjente medier påpeker at problemet med bl.a. halvledere vil ikke vare over før 2023.
Jeg selv er også fortsatt positivt til HEX/HPUR, selvom jeg har et negativt syn på både Engeset som leder og Flakk som styreleder og storaksjonær. Meglerhus kan ikke bite av hånden som gir dem mat. Det forbauser meg også at de kommer med en kjøpsanbefaling rett FØR resultatene kommer, og jeg formoder at de allerede sitter på disse tallene… HEX har en lei tendens å bevege seg i samme retning som resultat rett før vi andre få vite noe.
Jeg holder fast ved at man skal avvente resultatene 10 og 12. august. Merkelig at HPUR faller voldsomt på høyere volum… Om noen har en bedre forklaring enn at det igjen er informasjon på avveier, så kom gjerne med det…
pysaok
04.08.2021 kl 22:37 6130

En bedre forklaring enn informasjon på avveie er at Hpur er sterkt korrelert med utvikling av aksjekursen til NEL. NEL sank betydelig i dag, og Hpur diltet etter. Du kan for eksempel sammenligne aksjekursene på NEL og Hpur siste seks måneder, så ser du ganske tydelig hva jeg snakker om. (bruk f.eks. Dn investor, https://investor.dn.no/#!/Aksje/S1442/HPUR/HEXAGONPURUSASA)

Trykk på lenken, trykk så på "sammenlign", skriv inn NEL, og velg siste 6 måneder.
Redigert 04.08.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2021 kl 23:09 6131

Den kjøper jeg... Over tid, så beveger de seg nokså like. Jeg la også merke til at argumenter brukt på nedgraderingen av NEL ( marginskvis, tap av markedsandeler, og en lavere takt i transformering til grønt, mm., er argumenter jeg selv har påpekt for HEX selskapene, selvom det er store forskjeller mellom det HEX tilbyr av produkter, og det NEL håper å bli.
Politisk så vil muligens Biden bli tvunget til CNG løsninger ( for å tilfredsstille oljelobbyen).
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/06/01/7682205/nedgraderer-nel-mer-enn-halverer-kursmal

Jeg kunne aldri tenkt meg å investere i NEL, men "tørr" indirekte å være investert i HPUR ( via HEX), for å ta kortversjonen.

Redigert 04.08.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2021 kl 02:38 6095

Utelukker forøvrig ikke min mistanke om info på avveier i HEX. Det var veldig tydelig ved forrige korsvei, og skjer beviselig regelmessig på Oslo Børs Casino. På minst to trykkerier ligger rapporter på gulvet, og alle i disse bedrifter kan lese de før de er offentlige. Og det illustrerer bare ett av mange problemer med informasjon, hvor vi få vite alt lenge etter eliten, ANALister osv.
kelle
05.08.2021 kl 08:34 6033

Ragasco

Hexagon Ragasco, et Hexagon Composites -selskap, er verdens ledende produsent av komposittgass -sylindere med over 19 millioner enheter i bruk globalt. Det store volumet, høyt automatiserte produksjonsanlegget i Raufoss, Norge, er det mest avanserte i sitt slag på verdensbasis. Hexagon Ragaskos produkter er unike og gir mange fordeler i forhold til stålsylindere når det gjelder sikkerhet og brukervennlighet.
Slettet bruker
06.08.2021 kl 00:15 5891

Kalle: Det du må spørre deg selv om er hvorfor HEX/ HPUR ligger på ryggen og har hatt en kursutvikling som er vanvittig dårlig når de ( foreløpig) har markedsledende produkter. Det korte svaret er da at de ikke klarer å tjene penger på sin virksomhet. Det har sammensatte årsaker, men " In the end" er det et ledelsesansvar. Prisingen på HPUR har jeg helt fra starten kritisert, og selv har jeg veldig lenge tatt høyde for 20 kroner for HEX sine 75%, som i sin tid var et konservativt anslag. Idag mener jeg at verdien må nedjusteres fordi mange forhold har endret seg.
Det er ikke bare rusk i maskineriet grunnet COVID, men også realitetene rund hvor rask et grønt skifte gjennomføres, de blåsvarte overdrevne subsidiering av EQNR, Røkke, Spetalen og andre i vennegjengen, samt de kjepper de stikker i hydrogenhjulet. Det samme ser vi i USA hvor republikanere, som får stadigvekk milliarder på sine konti fra svart industri prøver å forsinke, og ødelegge for en grønn omstilling. Biden har gitt etter og det er elektrifisering som er igjen i " grønn omstilling". Parisavtalen er ikke verdt papiret det er skrevet på, og det er industrien selv med hjelp av kjøpte politikere som kjører løpet. Alt kokes ned til kost/ nytte for HEX og det er minste felles multiplum. Marginene skvises, og de selv gjemmer seg bak de mest optimistiske scenarioer, og holder fast ved det, selvom de er umulige å oppnå. Før måtte man komme med et resultatvarsel når det var opplagt at et selskap ikke ville nå sine egne målsetninger. Idag ansetter man en jurist for å komme med en ordlyd som gjør at man kan komme med en betydelig smell, uten at man behøver å varsle aksjonærer.Skrekkeksemplet idag er ITRON, som faller 26,44% på resultat.

1000 kroners spørsmålet dreier seg overhodet ikke om HEX har noen gode produkter; Mange selskaper med de beste produktene har måttet legge ned fordi de ikke klarte å tjene penger på de. HEX er ikke der, men det er overtydelig at Engeset tømmer kassen veldig raskt i en tid hvor især HEX burde ha tjent penger. Det har jeg påpekt til det kjedsomme: Engeset / Flakk er en katastrofe, og lever på en annen planet, uten bakkekontakt. Plastdunker er ikke Tesla. Dunkene til grillen redder ikke virksomheten. Å kaste seg på alt som rører seg med tap uten noen form for disiplin og målrettethet vil straffe seg. Satsing på NIKOLA er gambling, og de har ikke klart å inngå gigantavtaler med sikring med noen ledende aktører. Muligens er det en sammenheng mellom de enorme glansbilder de har presentert oss, og den desperasjonen de utviser på kontraktstiden. HEX boblen har sprukket, men ikke alle får det med seg. Da mener jeg ikke at HEX har sprukket som en grønn boble, men at det Engeset av egeninteresse har presentert i forhold til virkeligheten har sprukket. Det heter vel lureri på norsk, men kan også være stormannsgalskap, naivitet, uvitenhet, eller i grunn hva som helst...Resultatet er det samme: På ett eller annet tidspunkt så klarer ikke Engeset lengre å prate seg vekk fra sin egen fiasko.
Jeg presiserer at det er min mening basert på Engeset sitt virke i Saferoad og HEX, hvor han ALDRI har kart å skape positiv cash flow.
Med en slik historikk, så forventer jeg at han ikke plutselig hører på sin finansdirektør, og blir opptatt av kostnadskontroll. Jeg er så mistenksom at jeg til og med tror at han til slutt måtte gå i Saferoad, fordi han ikke eier det genet.
Det er KUN pga. Engeset jeg fraråder folk til å kjøpe aksjer før Q2 ligger der, og da skal du se på cash flow og marginer.Alt annet om fremtiden er bare piss. Og så gjentar jeg at jeg synes det er merkelig at SP1 halverer kursmålet til NEL ( som en skribent påpekte oppfører seg kursmessig lik HPUR), og samtidig sier at Q2 blir dårlig, men HEX er verdt 54 kroner ( eller noe slikt). Det henger jo ikke på greip.

Da har de mest sannsynlig lest våre og andres innlegg og pleaser HEX med en slags forsvarsanalyse, hvor ledelsen går fri for de dårlige resultatede ikke med sin " analyse" til resultatet foreligger? Var ikke SP1 tilrettelegger for lanseringen av HPUR?

Det er mye jeg reagerer på ( som alltid), og la det ikke være noe tvil: Jeg sitter på en post i HEX ( 25%) og en post til, samt 43% kontant, så jeg har tro på selskapet på et viss. Jeg gambler på tre scenarioer: Det begynner å gå opp for Engeset at han må prestere, og styret setter press på ham at fremtidige opsjoner kun blir utdelt om han faktisk forårsaker betydelig positiv cash flow/ marginer. Om han ikke eier det genet, slik jeg mener, så er det game over for ham. Alternativet er å bytte han ut med en ny leder uansett, som klarer transformasjonen til et stort selskap, noe jeg tror han ikke klarer overhodet. Det tredde alternativer er å selge hele virksomheten til en totalleverandør som har en langt høyere profesjonalitet enn selskapet har idag. Å gå fra en pølsebua til Mac Donalds klarer de uansett ikke på egen hånd.

Så var det 1000 kroners spørsmålet: Skal nan kjøpe nå, eller vente på Q2, og da vet dere hva jeg mener, som ikke har kjøpt aksjer ennå...Heg har lovet å si ifra om det skjer, men for øyeblikket så føler jeg at jeg er nok eksponert. Det er flere andre selskaper som er veldig profesjonelle, som jeg har rettet blikket imot, og dessuten, så forventer jeg en litt større generell korreksjon til høsten,mog da er det greit å ga noen kroner på kontoen.
Redigert 06.08.2021 kl 00:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2021 kl 00:49 5898

Det gikk ikke an å korrigere skrivefeil... Noe annet jeg vil lette meg for: Det er fullstendig bak mål å utestenge Johnny fordi han er så frustrert på aksjeutviklingen i HEX at han gikk i strupen på Alfred Berg. Når et slikt selskap betaler tusenvis av kroner for få fjernet ham fra å kunne uttale seg, så lukter det svidd. Enda mere svidd lukter det når finansavisen velger dødsstraff for å tilfredsstille sine egne og gjør slavisk det Alfred Berg vil oppnå. Da lever vi ikke lengre i et demokrati men i et et kapitalanarkistisk land, hvor kapitalen er både dommer og bødler, slik det var i middelalderen, og slik det er i Nord Korea, Hvit Russland og Tyrkia. Det er helt greit å gi ham en advarsel om han har forulempet noen, men å utestenge ham, fordi Alfred Berg viser tenner, er nær fascisme, og strider imot finansavisens egen image om å tillate ganske mye rare skriverier.

Jeg vet ikke helt hva som er en fornuftig strategi her, men uansett så vil jeg at han ikke utestenges på livstid for en bagatell. Imens så kommer jeg til å boikotte alt Alfred Berg har en finger i, og kommer jeg til å sende de en saftig mail, hvor jeg påpeker den fascismen de bedriver, ved å kreve utestenging av en skribent på forum fordi han påpeker det han mente var galskapet Alfred Berg bedrev. ( Gikk ikke hovedkritikken på at de solgte sine poster direkte over børs?). Sensur og spilleregler er helt ok når det gjelder personangrep av skribenter her på forum, men det må være rom for å angripe selskaper, så lenge det er begrunnet.

Jeg er som kjent ofte veldig uenig i Johnny sitt mas om hvor flinke HEX er, men for oppegående lesere så er ikke mine egne innlegg verdt en dritt uten motvekten Johnny kommer med. Jeg liker heller ikke at han starter en ny tråd for hver fis i HEX, men alt i alt så har han vært en verdifull kilde til informasjon rund HEX. Jeg vil påstå at mange lesere får et godt totalbilde av HEX når de leser hans hallelujainnlegg og mine superkritiske innlegg.

Jeg vil ha dødsdommen opphevet: noen som har noe forslag her? Dette er jo ganske så sikkert et brudd på grunnleggende menneskerettigheter, men det er kanskje lurt at flere som er enige med meg sender en mail til Finansavisen istedenfor for å melde finansavisen til Den Haag🤣
Rent juridisk og strategisk er jeg en amatør, så jeg ber om hjelp til å finne rett strategi for å få bukt med noe jeg mener strider imot grunnleggende demokratiske prinsipper.
Redigert 06.08.2021 kl 01:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.08.2021 kl 03:13 5844

Da ligger utkastet ferdig til samtlige politiske partier, ledende media og flere andre instanser og blir sendt i løpet av dagen idag, når jeg har finlest det: " Jeg er skribent på forum i finansavisen. En annen skribent har blitt utestengt på livstid, fordi han har kritisert Alfred Berg for sin fremgangsmåte i salg av aksjer over børs. Kritikken hans er jeg fullstendig enig i, men han har muligens overdrevet sin kritikk mot Alfred Berg. Vedkommende har skrevet tusenvis av innlegg og de kjennetegnes av saklighet, faktahenvisninger og stahet. Kritikk mot slike som meg ( som er hans rake motsetning i synet på aksjen det gjelder- HEX), er innenfor det som jeg anser som ytringsfrihet.

Jeg er muligens hans største kritikker, og han kritiserer meg stadig, men jeg er sjokkert over at Alfred Berg bruker advokatpenger for å få ham fjernet fra forum, noe finansavisen da har gjort på livstid, for i beste fall en bagatell.

Om vedkommende hadde fått en advarsel/ innlegget ble slettet, så er det innenfor demokratiske grunnprinsipper, men når finansavisen gir ham en dødsdom for en bagatell, så er finansavisen både dommer og bøddel, slik det var i middelalderen under hekserijakten. Slike udemokratiske fremgangsmåter finner man i Nord Korea, Hvit Russland og Tyrkia, men at det også brukes systematisk innenfor finansverden i Norge er nær fascisme, kapitalanarki, antidemokratisk og sjokkerende.

Det finnes ingen grenser på hva finansverden kan tillate seg i Norge mht. indoktrinering, falske opplysninger, innsidehandel, elitevennlige artikler osv., men når en alminnelig borger en sjelden gang kritiserer et selskap som Alfred Berg ( velkjent for nettopp dette), så skal vedkommende få " dødsstraff" for en bagatell? Oslo Børs Casino, er med velsignelse av hele den politiske balletten den minst seriøse børsen i OECD, og så skal all kritikk bare drepes?

Uansett så er de grunnleggende demokratiske prinsipper i spill her.
Personlig mener jeg at demokratiet Norge er steindødt, og at vi lever i et antidemokratisk, nærmest fascistisk og kapitalanarkistisk land, noe denne utestengingen av noen jeg overhodet ikke liker beviser.

Jeg forlanger at " dødsdommen" oppheves, og at det settes regler for hvor langt et forum kan gå for å utestenge folk som de ikke liker, især når en pengesterk aktør driver med flisespikeri, og finansavisen utviser andre regler for skribenter på forum, enn egne innlegg, som veldig ofte er så usaklige, at de muligens burde forbys, fordi de har langt større påvirkningskraft enn om det kommer fra en stakkars skribent.
Det finnes i dette tilfelle ikke saklig grunnlag for utestengelse på livstid overhodet; Finansavisen opererer med ett sett av regler for egne innlegg, og ett annet sett med regler for skribenter på forum. Sjikane, mobbing, rasisme mot andre skribenter skjer en masse, og ignoreres av Finansavisen, men juridisk flisespikeri fra Alfred Berg fører til utestenging på livstid....

Det i seg selv bekrefter bare de kapitalanarkistiske forhold som rår i Norge.

Jeg forventer selvsagt ikke at politikere og media er opptatt av demokrati i Norge. Det er lenge siden man etterstrebet fakta som grunnlag for skriverier eller politikk. Det som gjelder idag er argumentasjon og indoktrinering. Der har Norge kommet veldig langt på veldig kort tid. Å undertrykke, indoktrinere, og tvinge vanlige folk til underkastelse er jo varemerket til både media, politikere, og finansverden. Sannheter skal skyves under teppet, og da er det bare å blåse en lang marsj i demokratiet!
Om ikke dødsdommen oppheves, så vil jeg vurdere å anmelde forholdet til EØS. Jeg er sikker på at EU ikke godtar en slik antidemokratisk praksis
Nicket til han som er urettmessig utestengt er "
midtikøajohnny"