Teknisk Analyse Hexagon Composites

Muggost
HEX 18.12.2020 kl 14:31 170415

https://www.tradingview.com/x/ePVbqGmT/

Aksjen befinner seg i nedre del av en stigende trendkanal med RSI på 40 som nærmer seg oversolgt. Det befinner seg en litt utydelig støtte mellom 45 og 47 så jeg har valgt å gå for dårligste deal i chartet, med støtte på ca 45.65. Dette er også tilfeldigvis bunn av trendkanalen denne uka, så brudd under 45.65 vil ikke være bra.

På motsatt side er det lite som står i veien for rask oppgang til motstanden på ca 60.50. Brudd opp gjennom 60.50 vil indikere videre oppgang mot taket av trendkanalen.

Men jeg kommer med en liten disclaimer: Hexagon Purus er akkurat skilt ut som eget selskap så jeg tenker det er naturlig med en god del turbulens frem til de to aksjene er ferdig konsolidert. Deretter trenger vi kontrakter! :) Jeg ANTAR at positive meldinger fra Purus vil trigge oppgang i morselskapet Composites pga den høye eierandelen.

Trade varefully :)
Redigert 21.01.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Zohan
23.10.2021 kl 11:36 6512

Den 08.10 var topp 20s eierandel 69.17%, nå er denne nede i 69.03%. Men fra 15.10 og frem til nå har de netto kjøpt fra 68.94%. Er ikke store forandringen så ikke mye å vektlegge
Redigert 23.10.2021 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.10.2021 kl 20:24 6476

Enig. Tok to screenshots på de aktuelle datoer. 821.691 nettosolgt, hvorav endel tyskere, og et fond er normale omrokkeringer. Kan ikke se at aksjen oppfører seg grunnleggende annerledes enn andre grønne aktører. 139.177.874 aksjer eid av topp 20 per 22/10, mot 138.999.565 aksjer per 15/10. Har 0 betydning. Sålenge mercedes GLK eieren ikke kan dokumentere at Spetalen ( som lever av kursmanipulering) satt et kursmål på HEX på 51, så betrakter jeg det som nok en fake nyhet fra ham. Airliquide påvirker kursen i HEX? Fantasien er i orden ser jeg...
Mer interessant er det om Eide bare prater grønt, eller om han gjør noe: Hittil står jo Norge på perrongen og har ingen konkrete infrastrukturplaner. EU og UK er ferdig med hovedplanen og prosjekter igangsettes.
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/0G3q9A/klimaministeren-om-energikrisen-vi-kommer-oss-ikke-unna-uten-mer-vind

Tipper at det blir mye tåkeprat fra ham fremover. Tydelig at han må lese seg opp i dette, og ikke har noe grønt gen i seg.
Det eneste jeg støtter ham i er at Kina har mye politisk å vinne om de nå overtar lederrollen fra et vingeklippet USA. Ikke at det er sannsynlig, når de nettopp har uttalt at de ikke tar miljø alvorlig ( nøytral i 2060 er en ren fornektelse).
En annen som driter seg ut er oljebaronen fra SP, som i generalprøven overfor studenter viser at arroganse og maktsykdom er viktigere enn å sette seg inn i hva som er konstruktive tiltak for studenter.

Hittil er brunsvart byttet ut med mørkeblå politikk. Ikke et snev av endringsvilje.
Redigert 23.10.2021 kl 21:02 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
25.10.2021 kl 11:21 6355

Clearstream øker mye og er nå 3 største aksjonær.
meget spennende.
Slettet bruker
25.10.2021 kl 22:49 6274

Rent teknisk er aksjen igjen ut av sin langsiktige sterk nedadgående trend. Støtte på rund 29 og 28, og motstand på 33 og deretter 37 og 40 og 41. Den korte trenden er nå svakere nedover, og et trendskifte vil ikke blir bekreftet før aksjen bryter 40/41. Det hjelper dog om den bryter forrige topp på rund 36. Parametre i det korte bildet er svakt positive, med en positiv trend de siste 14 dager. Forsøk på å bryte oppover blir dog stadig parert. Blandede signaler, svak omsetning, og kun 10% over den foreløpige bunnen. Dette gjenspeiler vel primært usikkerhet om veien videre. ( Er usikker selv, og nedjusterte ikke kursmålene ytterligere nedover som jeg skrev tidligere. Fortsatt er target 25-27 mulig, men mener vel at 28 er "innenfor'", når algoritmebasert handel herjer. Mye henger på Q3.

Leste nettopp en artikkel om forskning som viste at det begås massiv innsidetrading, uten at tilsynsinstansen bryr seg. ( gjaldt USA). Det er snakk om mange milliarder dollar hvert år. Garantert enda verre her på berget, når det til og med er synlig for småinvestorer, så å si hver dag.

MB mannen: Du har fortsatt ikke dokumentert at Spetalen kom med en kjøpsanbefaling på 51 kroner. ( Tror faktisk at det er ulovlig for investorer å komme med " analyser" med kursmål). Forøvrig har MB kommet med en All Terrain i C klasse.🤓.

Forøvrig så er vi definitivt i en selektiv fase 3 på grønne aksjer internasjonalt. Dagens store vinner var Bloom Energy ( BE), som steg hele 37% grunnet en stor kontrakt
Redigert 26.10.2021 kl 00:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2021 kl 13:59 6133

Første skalp på 33 er tatt.... neste stopp er 37
Det er vel NEL, som også kjører opp HPUR, som da drar med seg HEX som driver kursen. Ballard har lagt på seg i det siste også, og det hjelper det at SA nå satser stort på hydrogen ( om dog mest blått). Vinden blåser ihvertfall i riktig retning for hydrogenaksjer, selvom vi snakker om svak bris...
Redigert 26.10.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2021 kl 14:04 6119

Hadde vært best om du bare holdt deg unna dette forumet. Du går løs på ledelsen i ett sett og bare sprer eder og galle. Så snart det er litt opptur så snur du..Skrekkelig!
optimist68
26.10.2021 kl 14:16 6103

En god dag og mer skal komme. Hold på aksjene
Slettet bruker
26.10.2021 kl 14:20 6094

Jeg, som ikke er moralist, og kun vurderer fakta i en kompleks og gjennomkorrupt bransje ( har jobbet selv i finansverden), kommer ikke til å slutte å si ifra. Q3 ER i mine øyne fortsatt eksamen for en ledelse, som ikke har skapt positiv EPS på evigheter ( og det er et faktum). At de tjener grovt mer enn tilsvarende ledere i like store bedrifter i Norge er også fakta. Så det er i grunn du som er en usaklig moralist, mens jeg ser på alle faktorer som påvirker HEX familien. Av de er ledelsen det svake leddet, inntil de motbeviser det gjennom knalltall i Q3.
Markedet de er i er det ikke noe galt med. Du skyter fra hofta, uten at du dokumenterer nettopp den galle du spytter ut.
Å mene at jeg, som antagelig er den på forum, som har et BALANSERT syn på aksjen, og stadig etterlyser fakta fra kirkesamfunn, fremfor fakenews og usaklige kommentarer, må slutte å skrive her er ren fascisme. Jeg kritiserer ledelsen på et saklig grunnlag, og har aldri uttalt meg om Engeset som person, eller hans moral eller etikk, eller om han er snill og god. Heller ikke om han er en dårlig eller god leder, men kun på resultatene ( mangelen på de) han har levert i over 10 år.
Til slutt: mine første HEX kjøpte jeg 16/12, og jeg har alltid sagt når jeg kjøpte og solgte ( har hele tiden vært investert i HEX).
Da sto kursen i 52. Allikevel er jeg i pluss på HEX, mens de som har sittet passivt der, og mente at den skulle videre opp, i en tid hvor jeg mente den skulle ned, har tapt minst 35%...
Det siste er også fakta og ikke selvskryt: min totalavkastning i år er nær 3%, og ikke noe å skryte av. Sett i forhold til at jeg kun satser på grønne aksjer / ESG, så er det dog absolutt ikke det verste resultatet.
Til slutt: Aksjer påvirkes av mange faktorer, og er ikke noe som skal vurderes statisk. Å påpeke relevante nyheter og fakta, i dette tilfelle for HEX selskaper, er en kontinuerlig prosess, som ikke stopper. Engeset og Holum kommer begge fra Saferoad, og det er bare å se hva som skjedde der. Heller ikke slikt er en konstant og permanent ting: Man har ledere som lærer av sine feil, og de som fortsetter som før. Ingenting ville være bedre om Holum og Engeset er endringsorienterte, og ikke gjentar de feilene de begikk og begår. Dessverre er det hittil ingenting som støtter opp under endringsvilje å finne igjen i regnskapene til HEX/HPUR. Derfor er Q3 for meg eksamen til de to. Ingenting ville glede meg mer enn at jeg tar grusomt feil, men gjør jeg ikke det må de finne ledere som kan føre selskapene over i neste fase.
Redigert 26.10.2021 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2021 kl 14:26 6099

La oss håpe det. Jeg sitter på de...mange jokere som sitter i kortstokken. Det sies at demokratene er nær en avtale om en grønn pakke. La oss håpe at republikanere skjønner at USA mistet sin ledende rolle ( les dominanse) på et gigantisk område, om de ikke har noe å komme med i Glasgow. Skjer det noe positivt der, så kan vi få en ny grønn bølge. Til forskjell fra Paris er det nå mye mer kapital som rører seg i grønn sektor, og det kan medføre positive overraskelser. I det siste har jeg påpekt Japan, som vil gjøre seg uavhengig av olje, og muligens satser hele sparebørsa på grønt ( istedenfor atomkraft), EU som nå ruller ut sine planer, BE med en gigantkontrakt, hydrogen som snart er konkuransedyktig på pris, Ballard som legger på seg ( viktig samarbeidspartner), osv. Nå mangler vi kun resultater fra HEX, som peker i rett retning.
Redigert 26.10.2021 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2021 kl 15:25 6027

Så mener jeg fortsatt i motsetning til stadig mer kyniske analister, at HEX for øyeblikket er å foretrekke fremfor HPUR, selvom HEX i de grader påvirkes av det som skjer med HPUR. En grønn omstilling er ikke mulig uten å bruke gass som erstatter for kull. Skal man nå noen overordnede mål, må man være pragmatisk, og da blir diversitet tingen. Nyeste beregninger viser at kloden vil stige med 2,7 grader ( UNEP), slik ståa er nå, og da må det satses på alt det går an å satse på, ikke minst hydrogen ( men også gas).
Utviklingen står selvsagt heller ikke stille, og vi må for all del ikke bare binde oss opp til å nok en gang å subsidiere monopolistene, især ikke de som har rotet bort minst 200 milliarder ( Statoil).
Så savner jeg satsing på en infrastruktur på strøm i Norge ( overskudd går ikke til å utbedre noe av det dårligste i hele OECD, men i lommene på noen få og Statkraft). Infrastruktur på et tognett ( hydrogen selvsagt), er det ingen som snakker om, selvom Norge der også ligger på bunn i OECD.
En våt drøm er dette:
https://hyperloopconnected.org/

Legg merke til at planene IKKE omfatter Norge. Det sier vel mest om politikken i Norge... sheikene fra Europa.



Redigert 26.10.2021 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.10.2021 kl 04:01 5837

Etterlyser støtte nå: om det har lite verdi å komme med innspill, så kan jeg jo holde ting for meg selv. Tjener muligens på det, selvom jeg ikke tror at skriverier av meg er kurspåvirkende. Skriver jo kun fordi jeg tror at det er verdifult og kompenserende for kirken og kjøpte meglerhus.
Om det ikke har verdi, så gidder jeg ikke å skrive; Da gagner det kun eliten, noe jeg hater som pesten.
SørenE
27.10.2021 kl 06:53 5795

God morgen Norge :-)

Monitor: Stå på !!!!!!!!!! -- jeg har haft stor glæde af dine analyser og link, og tjent penge med dine tekniske analyser.
Jeg tror der er flere der følger dig, men vi har måske ikke så meget at bidrage med, på det tekniske analyse, så derfor nok ikke så mange kommentarer.

Læser og noterer fra alle dine indlæg -- nok engang: stå på :-)

Tak for gode og indsigtsfulde samt meget værdifulde indlæg --- nok heller ikke så mange kommentarer da flere måske ligger "Struck"

Dansken
Den glade læser :-)
Redigert 27.10.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
27.10.2021 kl 08:53 5715

Monitor.
om du lar vær hets og den slag så har du mye interessant å komme med.
så bare skriv, vi siler nok ut det som er uinteressant;O)
du er jo litt morrsom også da...;O)
mercedesglk
27.10.2021 kl 08:54 5711

Men nå skal HEX i 55 kr, fullfart dit.
her er milliarder av order som ikke er priset inn, så den skal og må i minimum 55 kr for å rettferdiggjøres.
mercedesglk
27.10.2021 kl 12:28 5628

Men nå skal HEX i 55 kr, fullfart dit.
her er milliarder av order som ikke er priset inn, så den skal og må i minimum 55 kr for å rettferdiggjøres.
Slettet bruker
27.10.2021 kl 16:52 5513

Jeg serverer ihvertfall fakta og ikke løgner, slik du stadigvekk kommer med. Og du nekter å henvise til kilder hver gang vi spør ( for de finnes ikke). Spetalen med en kursanbefaling på HEX? " Flere milliarder i ordre" som ikke er priset inn? Tydelig at du mangler grunnleggende kunnskap om aksjemarkedet.
Som påpekt så er det store bevegelser i endel grønne aksjer internasjonalt. For to dager siden Bloom Energy som steg voldsomt, og idag stiger ENPH med 24%, CXGH 12%, DQ 7%, SPWR 7%, JKS opp 7 % og en haug med grønne aksjer opp flere prosenter. ENPH banket til med å slå estimatene, og drar med seg relaterte solaksjer.
Redigert 27.10.2021 kl 17:31 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
27.10.2021 kl 17:16 5493

Er visst galt med alle som ikke mener det samme som du, må si du er meget spesiell🤷🏼‍♂️
Så, du har ikke fått med deg alle ordrer som er kommet inn? Beløper ikke det seg på milliarder? Kuleramme har de på butikken, anbefales for deg!
Mulig jeg skrev spetalen, skulle være Sparebank SR, som sikkert er banken til HEX. De vet nok bedre enn de fleste.
55kr gitt🤣🤣🤣👍 og det som er like bra er Topp 20 har økt enda mere, 69,1 %😂😂😂
Jono
27.10.2021 kl 21:47 5379

Takk, takk -- setter stor pris på om noen kan ta seg en "freds pipe", at hva jeg så fort har lest meg gjennom, at noen som meg selv, kan være ydmyke, noe som vi alle bør være, ingen som vet hvor vinden blåser i morgen!
Ikke minst, hva jeg gleder meg aller mest over i dag, alle "shortere" i NEL, som får smake på, fra 12 til snart 18 kroner så langt denne måneden!
Min selvkost i NEL, ikke mer enn 2 kroner og 8 øre, solgte 50% i fjor, men som jeg også tenkte over i går, at ikke skulle solgt mine aksjer i Hydro, doblet for andre gang, men hva svarte markedet med, dro kursen ned, og da jeg sjekket, kanskje kunne fått en krone mer for i går!
Nei, så er ikke dette noe jeg skriver for å skryte om, men hvorfor det er så vanskelig å spå om morgen dagen dessverre ...
Slettet bruker
28.10.2021 kl 16:59 5172

Bra at du tjener penger. Har aldri turt å røre NEL selv, og er klar over at å begrense seg til ESG aksjer hemmer avkastningen for øyeblikket.
Idag fulgte også noen ikke amerikanske grønne aksjer opp med større oppgang: Landis opp 10%, og av 35 aksjer på min grønne referanseliste er kun 5 ned. Snittet opp er mer enn 2%. Nedgangen i HEX ble parert mot slutten av dagen. Holder seg fint over støtten. 35 er taket i den kortsiktige trendkanalen, horisontal motstand på rund 34,50.
Redigert 28.10.2021 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2021 kl 21:54 5051

Takk for det.... da fortsetter jeg litt til med å dele..grønne indekser i USA betydelig opp idag. ^CELS op nær 5% i skrivende stund, men også de andre grønne indekser tildels betydelig opp ( alle grønne S&P indekser rund 3% op. Relevante aksjer for HEX:Ballard og Nikola op 8%. Blir bare spekulasjon om det kan sees i sammenheng med Glasgow, eller om det switches tilbake til grønt av andre årsaker, men her støvsuges markedet utover det selektive vi har sett den siste tiden.
Forøvrig leser jeg at Norges innleverte planer ligger på 45-50% av det som er lovet, mens EU i snitt ligger på 50-55%. Dette er kun på plannivå.
Redigert 28.10.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Dølle
28.10.2021 kl 23:42 5092

Når du fokuserer på all kunnskapen du def besitter , og ikke styre og stell er dine innlegg absolutt verdifulle, og slik sett en stor takk for all energi som legges ned.
Slettet bruker
29.10.2021 kl 00:25 5062

Du er dog ikke avhengig av meg mht.TA. Om du tar en daglig blikk på disse to linker, så får du mesteparten servert på et fat.
https://www.marketscreener.com/quote/stock/HEXAGON-COMPOSITES-ASA-1413167/charts/
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100255

Som du ser så brøt aksjen idag den " kortsiktige nedadgående trenden", og har nå også to topper som er høyre enn de forrige toppene.
I det mellomlange bildet, så er tidligere topper fra juli og september " motstand".

Forøvrig er aksjen nå betydelig overkjøpt og især the ultimate oscillator har nå bikket over 70, noe den siste gang gjorde i desember 2020. Om den faller i dagene som kommer, mens kursen fortsetter oppover oppstår det en positiv divergence. Ikke vektlegg dette for mye. Vi snakker jo om en unormal interesse for aksjen, og da går ihverfall ikke jeg mot markedet.

https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=NO%3AHEX&x=29&y=19&time=9&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=10%2F28%2F2021&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=&comp=none&ma=3&maval=9&uf=16&lf=4&lf2=4096&lf3=131072&type=2&style=320&size=4&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=11

Fint leketøy, og alle de parametre finner du omtalt flere steder...

Jeg sjekker ofte mine egne grafikker opp mot disse for å " dobbelsjekke".
Når TA parametre støttes" av andre ting ( som det at relaterte aksjer også stiger, volum, jo i grunn alt av nyheter), så er det et fint verktøy ( men aldri en spåkule), især når mye av handelen skjer av maskiner, basert på algoritmer. Når HEX idag bryter ut av en trendkanal, samtidig som " sentimentet" er bedre, så sitter man på den.
Har brukt TA siden 1981, men har vært mange år ut av markedet i perioder. TA er kun et redskap, som du kan bruke ifht. algoritmehandel. De fleste så vel at jeg lå en krone for høyt teknisk i begge selskapet, så neste gang må jeg oppjustere med en krone og 10 øre.😵‍💫. Er dog ferdiginvestert i HEX men 1/3 del av alle penger ligger jo der. Kan jo røpe at mitt eget kursmål ikke er satt, grunnet det enorme presset jeg med rette legger på ledelsen og styre. Man kan bare ikke levere dårlig i 10 sammenhengende lange år, prata om det enorme markedet de ikke har kommet noe vei med, og opprettholde hårete mål som ikke de er nærhet av og ta, store summer til seg seg i en mannsalder uten å å prestere, og uten at det får konsekvenser. Det de bedriver nå ligner mest et dårlig regissert pyramidespill med ledelsen på toppen, selskapet som innsats, og andre investorer som de store tapere. Og hele poenget med å å kritisere ledelsen er at de med en grov inntekt, som ligger 50% over snittet, må levere MINST 50% bedre enn normalen, mens de nå ligger langt under alle mål det er mulig å fantasere om, i ett selskap som burde tjene MYE penger allerede idag. Avstanden mellom det de presterer og det de burde prestere er omtrent som på miljøfronten. Målet er at folk innser at det er ledelsen som er problemet, og ikke markedet eller produktene. Da må de enten skjerpe seg voldsomt eller forsvinne uten det skapet med fallskjermer som er overfylt. Andre alternativer finnes ikke: å overlate HEX til tilfeldigheter er for dumt, og det har de nå bevist overtydelig.
Om Q3 igjen innledes med de enorme muligheter de har, for å avslutte med elendige tall vil være typisk. Det holder ikke lengre: Regnskapstallene må vise høye marginer og ihvertfall positiv ESP i HEX for å kunne finansiere HPUR. Hittil pøser de ut store beløp uhemmet, og det eneste oppløftende er et formalisert samarbeid med ballard, forutsatt at avtalen ivaretar HEX, og ikke er like dårlig som avtalen med VW som gikk rett vest, med store tap for kun HEX. Jeg etterlyser større profesjonalitet, betydelig bedre strategiske valg, og ikke minst stålkontroll på økonomien. Færre luftslott, bedre kontrakter og avtaler, beskyttelse av patenter, og lønn som fortjent. Det må bli slutt på å bruke aksjonærer som melkeku for en nok så " tilfeldig" og usammenhengende, lite målrettet satsing i etterkant, basert på naivitet og håp.
Alt dette er et ledelsesansvar ( og styret), og her er HEX fått lov å nærmest lure markedet i 10 år. DET må det bli slutt på og de må levere i Q3.
Gjør de ikke det må det skje store endringer på især ledelsen, men muligens må en stadig verre ukultur knekkes.

SørenE: Hvor holder du til i Danmark da? Jeg reiset 21/12 hjem til Nederland fra Kristiansand via Hirtshals....




Redigert 29.10.2021 kl 05:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2021 kl 00:34 5117

Haha, takk for det... Du få sile vekk " politikken". Blir til tider frustrert over hva som tillates på Oslo Børs Casino, især fra meglerhus.... og folk går fem på. Det er en hel annen kultur rund dette med mediastrøm andre steder ( påvirkning av småaksjonærer). Det gagner ikke oss i det hele tatt. Når det er sagt så er det allikevel snakk om " småpenger", når offisielle beregninger viser at multinasjonale selskaper gjemmer bort 7.000 milliarder dollar hvert år i skatteparadis.

Samfunnsengasjement har jeg også litt for mye av, og da skulle jeg ønske at vi var litt mer opplyste alle man om en del sjokkerende fakta, slik at vi kan bygge det gode samfunn.... Det blir servert oss alt for mye svada.
Redigert 29.10.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2021 kl 03:13 5058

Når jeg først er igang: Glasgow:
Fra 31/10 - 12/11 nytt toppmøte med 200 land representert. Siste viktige gang var i 2015. Viktigste temaer: Utslippsmål, finansielle lovnader,regler for CO2 handel, og stans i fossiel finansiering. Utslipp er nå dobbelt så høyt enn målsetningene i 2015.
Glem alle flotte taler som kommer første uken. Glasgow blir stedet hvor gapet mellom ord og handling skal minskes. 1,5 grad målet fra Paris nås ikke nå: Vi ligger på 2,7 grader ( UNEP). Utslippreduksjon må 8 dobles om målet skal nås, forutsatt at alle planer blir en realitet.
Nye mål for 2030 er hovedtema, men det er usannsynlig at det skjer bevegelse her. Især Russland, Brasil og Australia har motsatt seg økninger i CO2 avgifter. EU leder an i arbeidet. Også løftet om et fond på 100 milliarder dollar for fattige land er langt unna. Uten hjelp derfra ingen miljøpolitikk der, og de fleste mener at beløpet er for lite ( utfra et klimaregnskap). The elefant in the room er olje, gas og kull, og de som produserer motsetter seg forandring. Presset blir dog større og større, fordi man ikke kommer i mål om det ikke skjer noe der. Flere store finansinstitusjoner ( banker, fond og land), er ikke lengre med på å finansiere fossiel industri. Til og med Shell opplever at større investorer krever oppsplitting av selskapet og fortgang i grønn satsing. Norske Statoil ( jeg vet), vil være under press, selvom den nye regjeringen ikke kommer til la andre ting enn penger styre hva som skjer videre der. UK og den europeiske investeringsbanken slutter helt med fossiel finansiering. Norge fortsetter som før med skattefordeler, utsettelse av betaling og subsidiering ( i mange former).

Glem alt som blir sagt i Glasgow: Det er i sluttspurten når slutterklaringen skal skrives det er viktig å følge med. Har ikke store forventninger heller, og regn med at fristen blir utsatt til 14/11.

Det ser ikke ut til at USA kan ta en ledende rolle, også fordi Biden tapte kampen om økte skatter ( for å finansiere grønn satsing). Kina har skjerpet sine målsetninger noe, men ingenting er bindende.

I mine øyne er det kun EU og Japan som vil noe, og det er alt for lite. For HEX er det positivt at især Tyskland har fått gjennom subsidiestøtte for sin gass politikk. Norge burde kreve subsidiering av vannkraft gjennom EØS, mot fossile innrømmelser. Hele strømbransjen må uansett endres fra bunn av, og avkomersialiseres, slik at det kommer Norge AS til gode, og ikke spekulanter og eierne. Det er et samfunnsansvar.

PS: asiatiske grønne aksjer opp rund 1,5%
Redigert 29.10.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2021 kl 13:42 4930

Når de melder om hver fis som skjer, som idag, en ny mikrokontrakt, så spiser vel timelønna til de involverte opp hele overskuddet🤣.
Et større avvik på Q3 burde man da vel melde ifra i god tid før tallene slippes løs til oss? ( innsidere og finansverden sitter på de for lengst, og misbruker den viten, garantert', med applaus fra politikerne). Før var det obligatorisk med resultatvarsel om resultatet avvek fra det selskapet selv signaliserer. Har ikke satt meg inn i dette, men jeg tror at de nå kan gjøre hva de vil.

Istedenfor slike fis, så vil jeg gjerne vite hvordan de ligger an i Kina, om det skjer noe med Nikola, og om det er fremgang med Ballard.
Så vil jeg vite hvorfor de er så passive i EU og UK.
mercedesglk
29.10.2021 kl 15:32 4956

Jeg synes at signalene om at TOPP 20 øker hver dag sin beholdning er svar nok jeg. i dag er det økning til 69,2%.
de øker vel ikke sin beholdning om de vet at resultatet blir dårlig ..hva?

det som imponerer meg er hvor mange ganger det går an å snu på resten av beholdningen av aksjer, kun 30% frie aksje, skal tru hvor mange ganger de har snudd de for å greie å holde kursen nede...noen som gidder å regne etter? Må være noen som har en agenda....
som sagt, jeg tørr i hvertfall ikke sitte utenfor fremover, så får nå sandkasse gutta kjøpe med hverandre....
SørenE
29.10.2021 kl 17:33 4906

Hej Norge

Monitor: god weekend :-)

Dansken
Slettet bruker
30.10.2021 kl 15:21 4714

Likeså. HEX styres også mye av HPUR, hvor det i sluttauksjonen fredag ble omsatt over 100.000 aksjer vel to prosent over kursen minuttet før... med den manglende gjennomsiktigheten om hvem som handler, så kan vi kun formode at det som vanlig er info på avveier....
Litt off topic, men med litt velvilje så kan man påstå at en superkriminell demokrat, som lever av kull, samt masse politiske beslutninger han selv har gjennomført for å berike seg selv, og som har vært i søkelyset av både FBI og skattefuten i mange år, nå har stoppet Biden sine grønne planer, og dermed hindrer at USA kan komme med noe som helst i Glasgow. Dermed så dør og skades utallige mennesker, helt på linje med det Trump og Bolsonaro har fått til. Joe Manchin ( ikke i slekt med Al Capone).
https://theintercept.com/2021/10/23/joe-manchin-federal-investigations/
Veldig lang artikkel....
VG omtaler ham nesten som en vanlig fyr:
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/eEOd8g/klarer-ikke-bli-enige-vi-har-daarlig-tid



Slettet bruker
31.10.2021 kl 04:57 4571

Veldig mye som foregår nå:
Børsene i USA har hatt en god måned, især fordi Biden tapte skattelegging av store selskaper for å finansiere grønn omstilling. Nå må det skje over Statens budsjett.
Makroforholdene ellers er mer eller mindre ødelagt av især OPEC, som stagnerer vekst. Især merkbar i USA.
Mild vinter og økt nedbør virker i motsatt retning.
Prisene på gass er halvert, og strøm ligger nå på under en krone. Alt dette påvirker farten i økonomier, og OPEC kjører dette løpet bevisst for å forsinke grønne løsninger.

En farlig vei å gå, og de forventet nok ikke at Japan vil fremskynde grønn satsing av hele den enorme sparegrisen for å gjøre seg uavhengig av oljeimport. Flere land kan komme til å gjøre der samme: satse økt på grønt for å ikke havne i oljeprodusentenes hender nok en gang.
EU og UK leder an der, mens HEX har satset på Kina og USA… feil hest, men løpet er ikke kjørt for EU ennå: Det må da bli en fusjon snart med noe som Air Liquide om de skal bli en vinner eller en taper.

Med det presset som flere enn meg legger på ledelsen, som mener at de klarer biffen på egen hånd, så har de kniven på strupen, og jeg forventer i grunn at regnskapet pyntes denne gangen for anledningen ( skyve problemer fremover).
Der betyr at jeg presser de enda mer på Q4.
Tallene for q3 kan dermed bli fremstilt som bedre enn det de er, noe som gagner ledelsen som er i hardt vær, utsatt for sine stillinger, men også utålmodige aksjonærer som har fått nok av dårlige glansbilder. Dette gjelder. Hele HEX. De kan kjøpe seg tid gjennom kreativ bokføring.

Jeg håper på det, for om de legger på betydelig, så kan kursen styres til er nivå for å gjennomføre en «
Gunstig emisjon på HPUR., som kommer neste år, men ikke på disse nivåer.

Teknisk så blir nedgangene parert, men siden februar blir oppganger parert, så det er jo et sentimentkifte på gang, noe vi også ser på de selskaper de skal levere sine produkter til i USA og Kina. Jeg velger derfor å beholde.
Tyskland er nærmest neglisjert ( enda en stor tragesisk tabbe), og satsingen er oppkjøp fremfor fusjon ( også det en blunder). Kortversjonen er vel at. Ledelsen må blåse på opp resultater for å beskytte sine posisjoner og troen på at de klarer å bli store på egen hånd.På kort sikr kan de oppnå det med hjelp utenfra, men det kan de de ikke i lengden ( 1-3 år). Da må kursen betydelig opp.

Fikser de ikke det blir de utsatt for fiendtlige oppkjøp.
Det beste er at de klarer å kjøre kursen opp og fusjonerer.
Da snakker vi om kurser langt over dagens

På nasjonalt nivå skjer der selvsagt lite som olje og gass nasjon, men mye goodvil kan skapes ved å bygge ur en hydrogeninfrastruktur, som koster småpenger.
Gjør den nye blåe regjeringen ikke det engang, så kan du glemme HEX nasjonalt, og burde de fusjonere fortest mulig.

Det er tre positive triggere: HEX er uansett upstream, men forsinkes alt.ytterligere vil renne penga enda hardere ut av de enn under nåværende ledelse ( som jo kun kan det: Misbruke penger slik de gjorde i Saferoad,til de nesten var insolvent, med som konsekvens at de to måtte gå).
Det ser VELDIG likt ut nå, og de må byttes snarest om Q3 viser samme greia.

Jeg formoder dog at de denne gangen pynter på regnskapet, og utsetter sin egen avgang da.

På kort sikt sitter jeg på de av den grunn, men teller på knappene. Forøvrig øker konkurransen for HEX, og som dere vet er jeg skuffet over at de alltid ligger på etterskudd i utviklingen, ikke tar være på patenter, er ikke strategisk profesjonelle, driver i hut og pine uten tydelige mål, har inngått skadelige naive avtaler hittil, osv, osv.
Det som er mest lovende er rammeavtalen med Ballard, og dets it. Og så må vi ikke glemme at de selger primært gassdunker, og at de ikke er ledende på noe annet enn det.
Redigert 31.10.2021 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.10.2021 kl 05:09 4560

Kortversjon: behold aksjene til etter q3… De må nøye granskes før det kan trekkes konklusjoner.
Framtia
31.10.2021 kl 10:44 4476

Hvilket press er 'DU i stand til å legge på ledelsen...🤔?
Slettet bruker
31.10.2021 kl 23:59 4265

Som aksjonær er jeg medeier, med alle rettigheter en medeier har. Du få sette deg inn slikt.
Imens så har G20 sviktet, noe som selvsagt skyldes at Biden har ikke noe å slå i bordet med, takket være en demokratisk kriminell, som har beriket seg på kull, og hvor han selv, og hele hans nære krets i hele sitt liv har blitt etterforsket for mange alvorlige kriminelle saker. Han er minst like ille som Trump, så det er i grunn en bekreftelse på at hele det politiske systemet i USA er gjennomkorrupt, og styrt av kapitalsterke syke idioter, som misbruker sin makt for personlig vinning. Dette skjer på begge sider ( demokrater og republikanere).
Det at politikere nå rett ut sier at de overlater fremtiden til kapitalen er ikke noe nytt, men veldig samfunnsdødelig.
Det betyr også at det er kapitalen og ikke viten som bestemmer hvor restene av vår innbetalte skatt skal gå til.
I Norge er det som sagt en pott som blir styrt av en som har et godt forhold til skatteparadis, og som tilhører indrefileten av de rikeste.
Antall ekte demokratier minskes for hvert år, og Norge har opphørt å være et demokrati for 40 år siden.
Med slike rammebetingelser så er G20 møter kun en utgiftspost, og Glasgow redusert til et dårlig sirkus.
At Norge kan ha en viktig rolle der ( slik VG lyver om), er jo bare helt latterlig.
Det må til en revolusjon i 180 land samtidig, og det skjer selvsagt ikke, for at vi ikke skal oppleve en 5 graders stigning.

For HEX sin del er ikke dette de beste nyheter, men at multinasjonale selskaper ikke skattelegges, og at de kan fortsette å gjemme bort 7000 milliarder i skatteparadis kompenserer nok veldig for manglende vilje og evne til å styre miljøvennlighet politisk.
Redigert 01.11.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
optimist68
01.11.2021 kl 16:51 4073

Hex på 36 en dag ingen skriver noe 😊 håper ikke dette skremmer kursen
Zohan
01.11.2021 kl 16:55 4131

Er litt redd kursen går litt mye før tallene nå, solgte ut 50% i dag. Frykter litt økte råvarepriser og utfordrende forsyningslinjer. Blir spennende å høre hva både Purus og Hex har å si :)
Jono
01.11.2021 kl 17:09 4146

Det er mandag og jeg er glad, åpnet en god og dyr rød vin. Tatt igjen mine papirtap i løpet av noen timer, takk til alle som har beholdt motet oppe, bare å håpe at himmelferden fortsetter. Samme for mine NEL aksjer, (selvkost 2,08), mest gleder meg over alle shortere som nå liter, og feller sine bitre tårer ... :-)
Nei, jeg pleier ikke å gleder meg over personer som taper sine penger, men om de er dumme nok til å short i en aksje, bare fortjener så alt for godt!
Følger mer enn 10 aksjer og så godt som alle gikk i pluss for meg i dag, var noen da, men bare NEL aksjene mine, solgte 50% av i fjor, på mindre enn en måned, har bedret seg mer enn 359K!
Ja, dette ble skryt, men som i dag, papir gevinst på en ok årslønn, like så godt taper DET samme i morgen!, for bare hva som er sant -- ingen som vet! :-)
Slettet bruker
01.11.2021 kl 17:33 4221

Ja, i starten på dagen så beveget aksjen seg rund de to motstandsnivåer, som jeg nevnte, og var handelen styrt av sperrer på begge sider, men da motstanden ble brutt gikk det kjapt opp og ble også sperrene borte. Det eneste merkelige idag er at HPUR gikk motstrøms, særlig sett i lys av at andre hydrogenaksjer steg 2 sifret idag. Moderat omsetning i HPUR og grei omsetning i HEX.
Europeiske og amerikanske grønne aksjer videre opp idag. Kinesiske ned.
De fleste tjente vel en slant idag👍
Redigert 01.11.2021 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
Jono
01.11.2021 kl 19:09 4164

Sikkert en grei analyse for eller om dagen, men håper og tror at HEX har mye mer å gå på, lenge til Jul eller Nyttår, selv om ikke lenge til i min verden, blir bare eldre, årene går fortere og ...
Hadde flaks selv, solgte mine utbytte aksjer i HPUR på topp, kr. 79 og kjøpte flere i "moren" HEX, først angret på, men nå kanskje like bra, er i pluss igjen
Framtia
01.11.2021 kl 22:17 4039

...er klar over mine rettigheter som aksjonær, men dersom ting er så ille som enkelte hevder, så må det være svært få som får innpass i disse demokratiske prosessene...
kelle
01.11.2021 kl 22:19 4043

Full fart på TG i kveld. Opp 7,33% på bra omsetning. Sluttkurs 3,72 = Nkr. 36,30
Blir spennende å se hva HPUR kommer med i morgen.
Jono
01.11.2021 kl 22:56 4003

Takk for info, kan vi få det bedre, bare å håpe at vil vare ...
Kanskje blir noen korreksjoner i morgen, mange hydrogen aksjer som gikk banas og dro andre med seg.
Har skrevet om mine NEL aksjer, at kanskje åpner opp 20 kroner pluss for å falle til 18 kroner! :-)
Ja, for bare å glede seg eller grue seg til i morgen?
En av mine større tapere, en grønn aksje, verdenslende på kloakkrensing, les dere opp på https://www.cambi.com/ -- for høy verdi kanskje, men også mangel av info også, men så langt tapt 50%, til tross for at jeg har forsøkt å fange en fallende kniv, at jeg aldri lærer mao.! :-)
Håper at jeg tar feil, at kommer som en rakett! :-)