Teknisk Analyse Hexagon Composites

Muggost
HEX 18.12.2020 kl 14:31 170403

https://www.tradingview.com/x/ePVbqGmT/

Aksjen befinner seg i nedre del av en stigende trendkanal med RSI på 40 som nærmer seg oversolgt. Det befinner seg en litt utydelig støtte mellom 45 og 47 så jeg har valgt å gå for dårligste deal i chartet, med støtte på ca 45.65. Dette er også tilfeldigvis bunn av trendkanalen denne uka, så brudd under 45.65 vil ikke være bra.

På motsatt side er det lite som står i veien for rask oppgang til motstanden på ca 60.50. Brudd opp gjennom 60.50 vil indikere videre oppgang mot taket av trendkanalen.

Men jeg kommer med en liten disclaimer: Hexagon Purus er akkurat skilt ut som eget selskap så jeg tenker det er naturlig med en god del turbulens frem til de to aksjene er ferdig konsolidert. Deretter trenger vi kontrakter! :) Jeg ANTAR at positive meldinger fra Purus vil trigge oppgang i morselskapet Composites pga den høye eierandelen.

Trade varefully :)
Redigert 21.01.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.03.2022 kl 18:39 7072

Den oppmerksomme har sett at HEX+ ble handlet intradag innenfor «mitt» prisbeltet HEX: (34-40/41). HPUR (32-36) sluttet på linja.
HEX: Det ble utløst nok et kjøpssignal, denne gangen fra en W formasjon ( dobbel bunn) i HEX, hvor potensialet er innenfor prisintervallet.
I det veldig korte bildet er mye av potensialet tatt ut i begge aksjer. Jeg justerer derfor ingenting før vi evt. nærmer oss øvre delen i prisintervallet.
Selvom sosiopatens krigsforbrytelser gagner i prinsippet HEX+ , så er det ønskelig at han stoppes med alle midler snarest.
Skjer ikke det opplever vi større stagflasjon enn i bare noen sektorer. Det er også økende bekymring for at krigen kan medføre en større nedtur for verdensøkonomien, med som konsekvens en resesjon. Også teknisk ser vi slikt tilbake. Les f.eks: https://www.marketwatch.com/story/a-death-cross-for-the-s-p-500-is-nearing-as-inflation-fears-russias-ukraine-offensive-rattles-stock-market-investors-11646757522
Hva det gjør med grønne aksjer i grønne indekser er uvisst. Personlig tror jeg at flykten inn i de lett kan fortsette litt til, men at de ikke kan motstå en korreksjon med en viss varighet i markedet OM den da kommer. En del morsomheter med alvorlig undertone finner vi på nett allerede:
« Down less than 1% is the new up.« og side 8 ( the New FAANG): https://olui2.fs.ml.com/Publish/Content/application/pdf/GWMOL/CMO_3-7-22_Merrill.pdf
Hele artikkelen er leseverdig, men tenk selv!

Tilbake til HEX+: Det allerviktigste nå er materialisering av disse to milliardavtaler. Alt annet er bakgrunnsmusikk/-støy.
Det har lite for seg for meg å bruke en masse krefter på TA, så lenge disse løse avtaler bare ligger der og ulmer; Jeg prøver å kombinere tolkninger avledet fra TA i sammenheng med HEX+ og alt annet som påvirker, for å finne plausible scenarioer. Det er ikke så verdifullt sålenge disse avtaler ikke er i boks.

PS: Totalavkastningen ( kun grønt), er nå 18% siden 16/12/20 som nesten i sin helhet skyldes HEX og HPUR. At det ikke er bedre skyldes bare Storebrand Fornybar. Irriterende at jeg har tjent penger på ialt 6 norske grønne aksjer, i en periode hvor « profesjonelle» som attpåtil har hele verden som sin boltreplass, og drar nytte av valutasvingninger tar seg grov betalt, men ikke klarer å tjene penger. ( fortsatt 7% ned på mine resterende midler der).
Redigert 12.03.2022 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.03.2022 kl 20:56 6985

Litt nysgjerrig: Er det noen som på bakgrunn av min « analyse» fra 13/2 handlet aksjer?
Der sto det: … På tide med litt TA på bakgrunn av de mange hendelser i HEX+
HPUR( 24,83): brudd på sin negativ trend, men ubekreftet (ikke etablert). Ved en bekreftelse: motstand på 26, 32, 36 og 43.
Forventer selv at vi skal inn i området 32-36, hvor 32 gir mer motstand enn 26. Bekreftes ikke bruddet er det støtte på rund 18,5.
HEX(30,70): ligger i nedre del av sin negative trend. Stadig høyre bunner og høyre topper i det siste. Motstand på like under 32, 34 og 40-41.
Forventer selv at vi skal inn i området 34-40/41. Støtte rund 25.
Ved en HPUR kurs på 36 verdsettes HPUR til rund 8,4 milliarder. Matematisk tilsvarer det 6,3 milliarder i HEX altså 31 HEX kroner.
Av den grunn burde den utfordre motstanden på 40-41, og ikke henge i den lave delen av intervallet.»

PS: du må justere for emisjonen i HPUR her!
PS: jeg gjorde dere også oppmerksom på muligheten for at globale grønne aksjer muligens så sin bunn 23/2 . Se F.eks: https://www.spglobal.com/spdji/en/indices/esg/sp-global-clean-energy-index/#overview
Handlet du på bakgrunn av det?
Redigert 12.03.2022 kl 22:25 Du må logge inn for å svare
SørenE
13.03.2022 kl 14:05 6856

Haaj Norge

Monitor1: altid en fornøjelse at læse dine analyser og meninger :-)

Jeg har fulgt dine analyser i lang tid og bruger dem -- nylig har jeg købt mig ind i HPUR på 22,5 (grundet dine analyser) og til min store ærgrelse kan jeg se i dag Finansnyhederne snakker om " På tide at tage gevinst" -- vil vente med at sælge 25-40% til nyheden om de manglende underskrifter tikker ind på Finansnyheder.

Ligger stadig underdrejet i et større beløb i HEX -- desværre.

Spørgsmål til Monitor1: hvad vil din analyse/vurdering om kursniveau HPUR ved underskrift af den første milliard aftale (ca 10 milliard) ???

Tak til Monitor og et par stykker andre for superfine indlæg og analyser
Skal nok være flink at skrive når jeg sælger nogle HPUR forhåbentlig med overskud -- da vil der gå en venlig tanke til Monitor1 :-)

Dansken
brugerhandbog
13.03.2022 kl 15:05 6866

Hej nu ikke noget med panik salg ,hvorfor kom de ikke med en købs anbefaling da kursen var 25 ,og nu med teknisk analyse i dag, hvad skal vi bruge det til
,har man tålmodighed og med de ordre de har fået og aftaler frem i tiden så er der kun en vej og det er op ,Nordea kom med en anbefaling på kurs 39 ,men de er meget kloge når først kursen er stegen så kommer de med udtalelser ,er det fordi de selv har købt , jeg har lagt den på hylden 😄den er ikke til salg ,vi skal meget højre op i kurs ,men det tar tid ,husk at samle op på den hvis den falder tilbage og har købt til højre kurs , så reducere du kursen ,hvis du dobbel på antallet ,have en god søndag
SørenE
13.03.2022 kl 16:25 6873

Hej Norge
BrugerHB: overvejer -- de er jo ikke solgt endnu, men er blevet kørt over flere gange på højere niveauer i HEX -- og der er et gammelt råd der siger at man aldrig skal være bange for at tage en gevinst -- havde jeg lyttet til det råd som min rådgiver sagde for flere år siden -- ja så havde jeg siddet i Caribien med piña colada og store cigarer -- men det er prisen for at vil være den klogeste :-)
Er blevet mere forsigtigt og lytter til Monitor og flere som har indsigt nu.

Noget helt andet: se ikke bort fra den Geopolitiske situation og makrobilledet med stigende renter og hyber inflation --- det kan ramme markedet uventet, så er TA og analyser intet værd når alle kaster deres aktier --- min egen lille lommefilofosi :-)

Holder indtil videre :-)

Dansken
Redigert 13.03.2022 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2022 kl 20:10 6849

Oppsummert foregår det en switch til grønn sektor, og ble det satt en bunn 23/2, er det 35% sjanse på en lengre nedtur på børsen etterhvert, forutsatt at ingen fjerner sosiopaten.
HEX+ profiterer især grunnet dette: ••• The European Commission unveiled proposals to further boost renewables and quadruple current 2030 targets for green hydrogen supplies as part of a hastily assembled strategy to cut the EU's reliance on Russian gas by two-thirds as soon as the end of this year. This will spark a boost in the European hydrogen industry and leads to higher reliance of hydrogen fuel cells in the years to come. •• ( lånt fra TECO).

Så har vi underskrifter på milliardavtaler som mangler, samt kraftige tekniske kjøpssignaler, hvor det veldig kortsiktig er tatt ut mye. En trader vil nok kunne vurdere realisering av gevinster i nær fremtid, men er man langsiktig, så kan man foreløpig bare ta det rolig, og ta seg en bayer. ( Jeg tok en Tuborg da).
Vi er i nedre del av prisbeltene for HEX+, og selvom det sikkert vil bli noe gevinstsikring, så forventer jeg jo at begge utfordrer toppene der ( 40-41 for HEX), især om Megakontraktene realiseres.Jeg tror uansett ikke vi skal over disse nivåer i første forsøk, med mindre vi ligger der før kontraktene underskrives ( da må jeg til med nye vurderinger), så muligens at jeg selv vurderer å redusere eksponeringen da, og kjøpe tilbake på noe lavere nivåer ( dette er spekulasjon om meg selv og hypotetisk; det kommer sikkert nye momenter inn underveis).
Som dere vet så er jeg kun skeptisk til ledelsen mht. den kommersielle biten, samt mangelen på kostnadskontrollen. Markedsforholdene har aldri vært bedre og en så knallhard forsering av satsingen i EU vil ha veldig store varige positive konsekvenser worldwide for hele den grønne sektoren.
Mange sitter nå i oljeaksjer, men da skal man huske på at disse unormalt høye priser er midlertidige sett i forhold til satsingen på varige grønne løsninger.
Om sosiopaten blir fjernet vil også mange av disse pengene kunne havne i grønne kurver.
Uansett: Den grønne pendelen var helrødt i HEX for en uke siden, og da er det muligens litt tidlig å selge seg ut, når startskuddet nettopp er fyrt av?

Redigert 13.03.2022 kl 21:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2022 kl 21:06 6844

« havde jeg lyttet til det råd som min rådgiver sagde for flere år siden -- ja så havde jeg siddet i Caribien med piña colada og store cigarer»
Da kan jeg anbefale Curaçao; Det går direkte fly fra AMS daglig. Har vært der to ganger. Det er jo greit å smake litt på den tilværelsen som venter deg.
Slettet bruker
14.03.2022 kl 01:49 6744

Jeg må jo presisere at OM disse gigantkontrakter blir realiteter, så er de på batteripakker og IKKE på hydrogen. Nå vil det løsne på hydrogen og biogass også, især pga. en enorm forsering i EU, og selv har jeg veldig tro på at HEX vil kunne grafse til seg betydelig mer også på gass fra nå og utover, utfra både det, og gamle scenarioer og spådommer innenfor gass. Å sitte da på HEX+ er nesten å regne som et Kinderegg innenfor de store endringer primært utløst av EU. Det blir også spennende å se hvordan veikartet for grønn satsing, som de skal melde snart nå vil se ut.
Jeg er selvsagt ikke alene om å se dette, og det har i alle fall utløst den største helomvendingen i HEX+ sin historie. Jeg vil påstå at fremtidsutsiktene for HEX+ aldri har vært så gode. Nå gjenstår det kun underskrifter på to gigantkontrakter og nye kontrakter ( helst serieproduksjon) innenfor de andre nevnte segmenter. Fiskedammen har aldri vært større, og la oss håpe at de nå endelig lander en del storfisk.
Å spekulere i hvor store de da kan bli overlater jeg til andre foreløpig. Jeg nøyer meg med stadig nye vurderinger utfra de realiteter som er der til enhver tid, og tar et skritt om gangen. For øyeblikket betyr det at jeg sitter på både HEX og HPUR. For ett år siden satt jeg kun på HEX..
Amerikanske futures i pluss.. leggetid.
Redigert 14.03.2022 kl 01:57 Du må logge inn for å svare
SørenE
14.03.2022 kl 09:01 6635

Hej Norge

Monitor1: ha ha -- måske ses vi i Caribien :-)
Tak endnu engang for indspark -- interresant.

Dansken
Slettet bruker
17.03.2022 kl 00:46 6410

Med helomvendingen i aksjemarkedet igår, samt de første nye analyser fra 2 hus med høyre kursmål ( den siste kom igår), så er det nok sannsynlig at begge aksjer utløser nye kjøpssignaler idag ( litt avhenging av hva som skjer i natt). Som flere påpeker steg flere relevante EU, amerikanske og kinesiske aksjer tildels betydelig igår. I kjølevannet av kraftige oppganger ++ i det siste, reagerte HEX+ med betydelige korreksjoner nedover ( HPUR fra 34,55 til 28,51, og HEX fra 35,86 til 30), mandag og tirsdag, noe som er gunstig teknisk sett. Det kan da se ut at begge skal inn i de to kursbelter jeg antok for noen uker siden, om noen timer, og at motstander på 32 og 34, heretter er støttenivåer. ( Sluttkurser: HPUR: 31,36 HEX 32,26)
Imens skjer det svært mye, og jeg klarer nesten ikke lengre å følge, fordøye og vurdere all input. Investorer generelt må da være i villrede med så mange krefter i sving.
Kanskje like greit… i påvente av underskrifter på gigantavtaler….
SørenE kan vel snart pakke kofferten😂.
Han tar med seg hele familien hit: https://www.lionsdive.com/en/
Mer interessert i hva som skjer i den verden HEX+ er i, så kan du heller linke deg inn her og boltre deg:
https://www.volvotrucks.no/no-no/

Jeg får vel snart tilbud om gratis medlemskap i HEX+ kirken🥸. Om de får inn en profesjonell toppleder, så er det slett ikke umulig😂.
Redigert 17.03.2022 kl 01:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2022 kl 16:41 6307

« Spåkulen» som tar seg av intradagvurderinger fungerer ikke. Jeg få legge den ut på finn.no. Like greit: Mye bedre å ta seg en fisketur, ha en lyttekveld med gjengen, eller bruke tid på en bedre middag. Jeg få heretter holde meg unna slikt, som jeg tydeligvis ikke har snøring på. Begge stanger fortsatt mot motstandene på 32 og 34, som jeg mener skal brytes snart ( utålmodig type).
Redigert 17.03.2022 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2022 kl 20:43 6113

Shortposisjonen satt 14/3 på rund 32, og som jeg kommenterte, er nå MULIGENS redusert til under 0,5%. Kanskje brukte de Google Translate😂? Den finner jeg ikke lengre på DN, men ligger fortsatt her: https://ssr.finanstilsynet.no/
Redigert 22.03.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
22.03.2022 kl 20:54 6149

Ja man skulle tro det, får da være visse grenser for hvor tåkete man kan være i hode?🤣🤣🤣
Slettet bruker
22.03.2022 kl 20:59 6157

Måtte modifisere meg litt, etter at jeg fant den i registeret 🥸. Fant den også på DN, så da var jeg litt for rask på avtrekkeren.
Er dog enig med deg der: Med mindre vi får en generell korreksjon i markedet, så vil de tape penger tenker jeg.
Tabbet meg ut, men den får gå… Jeg la det stå. I motsetning til en hvilken som helst politiker så prøver jeg ikke å fjerne mine tabber😂😂
Redigert 22.03.2022 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2022 kl 17:54 6087

Spennende utvikling nå: dobbel bunn formasjonen som spenner seg over mer enn to måneder, er nå fullført, så da ringer alarmen. Samtidig brøt aksjen igjen ut av sin negative trend, og brøt en av de to motstandsområder ( 34,26 men ikke 34,60). Både HPUR og HEX ligger nå innenfor « beltet» jeg nevnte for en god stund siden, og begge har brutt viktige motstandsområder. Jeg forventer fortsatt at begge etterhvert vil oppsøke høyere nivåer. Rent teknisk ligger potensialet for begge høyre enn 40 kroner innen 3 måneder, men som jeg erfarer, så skjer ting mye raskere nå enn da jeg startet med mine streker på 80 tallet. TA er verdiløs uten at det støttes opp av andre ting, men sentimentet er bedre enn på lenge.
På makrofronten er det nå mild sagt uoversiktelig og spriker signalene i alle retninger. Da blir det vel enda viktigere med disse underskrifter på gigantavtalene HPUR har meldt om. Det vil også påvirke HEX, ikke bare kursmessig, men også strategisk og økonomisk.
Den shorten som er satt er så liten at jeg ikke tror at den driver kursen veldig oppover, den dagen de innser at de har bommet.
PS: HEX er ikke ut av sin langsiktige negative trend; Da må vi godt over 40.
Redigert 23.03.2022 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
kruser
23.03.2022 kl 21:58 6020

Heisan.
Ser at bollinger band er i riktig posisjon nå.
Dvs si at, alt er helt riktig, pga rsi er vel noe høy, noe her ute sa ca 70-75,,,, på rsi.
Dvs Overkjøpt. Begynner og få en sterkere bunn og topp. 😀
Dette ut i fra Metastock.
Her begynner det og bli en sterk bunn folkens,
Vi alle som sitter i denne perlen her av en aksje, ha tolamod.
Dette blir frukter.
Tenker da 5-7 år
Ellers god børs dag i morgen.
Dette drar vi sammen, når megler etter megler kommer etter oss.
Dette står vi sammen om.
Ha en god børs dag i morgen dere alle Hex/ Hpur aksjonerer.

Slettet bruker
24.03.2022 kl 03:36 5934

Flott at noen andre gidder å komme med TA innspill. Det blir noen ganger litt ensomt her, og jeg føler et press, især fordi treffsikkerheten siden 16/12/20 har vært unormalt høyt. Muligens fordi jeg vurderer det ofte i sammenheng med noe så subjektivt som sentiment, samt i grunn alt som kan ha innflytelse på kursen. Selvsagt ser jeg på RSI, MACD, momentum, glidende gjennomsnitt osv, men prøver å ikke detaljere det i mine skriverier ( bare konklusjonene). Akkurat nå er jeg muligens litt overivrig når jeg påpeker den W bunnen, som er mye større en den jeg meldte om for kort tid siden, men det er jo fordi den kan indikere en betydelig oppgang i nær fremtid, og er muligens det aller sterkeste tekniske signalet som finnes i redskapskassen. I grunn har vi å gjøre med en dobbel W bunn med 4 ben, og en slik formasjon er jeg faktisk ikke kjent med. Jeg betrakter den som en vanlig W bunn. Det styrkes også av voldsomme bevegelser i andre norske grønne aksjer. Også SMA begynner å røre på seg, og selvom vi er et stykke unna kjøpssignal ( 200 dager) der, så kan den oppmerksomme komme disse datamaskiner i forkjøpet…. Selvsagt er jeg veldig spent om den slår til i HEX.
Selvom jeg hater disse algoritmebaserte systemer, så kan de være en venn fordi de ikke tenker…. Da får vi se da om de som satt shorten får rett ( profesjonelle aktører med nærmest ubegrensede redskaper), eller amatøren, som nesten er gått utpå datum 🤓
Vi ligger nå marginalt ( 10 øre) under nok et viktig motstandsnivå, og brytes det, så kan det skje endel ting her. Oppløftende at den sluttet intradag på det høyeste. Brytes nivået så varer nok ikke shorten så veldig lenge😂
PS: Jeg har nok ikke 5-7 år som tålmodighetsgrensen. I første omgang så er kurser rund 40 et mål, og da snakker vi om kortsiktige mål.
Selvsagt hadde det vært befriende om den i likhet med HPUR trer ut av sin langsiktige negative trend, men da må vi komme til 40-41 kroner først.
Redigert 24.03.2022 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2022 kl 02:14 5724

Ingenting er endret teknisk, derfor lite skriverier.
Så da er det disse andre faktorer som styrer og bør vurderes.
Diverse selskapsrelaterte nyheter er alt i alt positive, og begeistringen for en fremskyndet grønn plan har lagt seg noe: Nå er det handlingsfasen som gjelder. Alt dette er foreløpig støy/musikk. Det viktigste er fortsatt disse gigantkontrakter som ikke er endelige ennå. Jeg bryr meg ikke om de blir undertegnet innenfor den forventede tidsrammen. Mye viktigere at de er gode og sikrer HEX+. Det ser også ut til at krigsforbryteren gjennom 20 år, nå begrenser seg til å ville grafse til seg deler av Ukraina.

Jeg legger også merke til at endel skribenter er veldig frustrerte fordi lille HEX ikke oppfører seg som mindre påvirkelige ( større) aksjer. Å henge seg mindre opp i intradagbevegelser er da kanskje tingen. ( Har selv erfart at å spå den i et veldig kort perspektiv ,nærmest er umulig).

Forutsatt at ikke aksjemarkeder kollapser ( noe som ikke er veldig sannsynlig så lenge sosiopaten tar pilla si), så ser vi nok 40 tallet, tror da jeg. En ting om gangen: Først vil jeg at den stabiliserer seg over motstand ( se tidligere innlegg).
Redigert 30.03.2022 kl 05:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2022 kl 00:46 5562

I mangel på nye signaler for selskapet, så oppsummerer jeg selv hva jeg mener om HEX+ I nuet( oppsamlingsheat).
Da vet vi at fiskedammen er stor og stadig blir større, og større nå, også grunnet et betydelig og politisk styrt etterslep i grønn handling ( mangler ikke på ord).

Makroforholdene er bedre nå enn for ett år siden:
Biden planen vakte begeistring, men ble en flopp- negativt
Dette blir oppveid av FN rapp. EU sine nye planer og bevegelse i retning større serieproduksjon for HEX+. - positivt, delvis reflektert i kurs.
Ukraina: Effekten for HEX+ er tatt ut. Varer krigen lenge kan det medføre mye negativt, primært for vekst i EU. I verste fall resesjon.; uoversiktelig og uvisst.
Renta, inflasjon, økte råvarepriser, kronekurs, og mangel på komponenter: totalt sett negativt for HEX+ , men bør ha begrenset impact.
Nå får de stadig pepper fra meg fordi de spekulerer i valuta, og er dårlige til å sikre seg mot mangel på varer osv., så muligens de aldri lærer, og at effekten blir større enn det burde, utfra de begrensede skadevirkninger det BURDE ha.
De har voksesmerter, og organisasjonen trenger en kraftig restrukturering. Veldig mer negativt nå enn før. Et helt busslass med ledere, som har godtgjørelser langt over vanlig norsk nivå er et stort problem og en ukultur. Styret gjør ingenting, så da er mulighetene for at de ikke er profesjonelle stor. Veldig negativt,

Allikevel beholder jeg mine HEX en stund til: Hovedgrunnen er at de mulighetene de har overskygger svak og dyr ledelse og styre, og at disse faktisk er utbyttbare. Det er MYE å hente på strategi, organisering og profesjonalisering, samt kostnadskontroll og grunnleggende økonomisk forståelse, og jeg gir det en sjans, men holder ører og øyne åpne…
Det helt sentrale nå er underskriftene på disse gigantkontrakter, som er en fullstendig gamechanger. Blir disse « modifisert», eller « utsatt», så har de kun brukt det som en brekkstang til å forsere en emisjon, noe som muligens juridisk holder i en rettsak, men som da ødelegger tilliten 100%; Da er de i samme klasse som NIKOLA….
Det tror jeg ikke at de gjør; Da må de jo alle sammen ta hatten sin og gå, og burde tafatte økokrim ta seg en runde. Ikke at det hjelper: i nær 100% av tilfellene er jo også dette et supperåd. Når var det sist de fikk dømt noen innenfor dette feltet? Da blir det mest sannsynlig et bevis på at Norge er mye nærmere Putinland enn EU…. der kommer man seg ikke unna med slike kriminelle handlinger.
Nok om det: Jeg håper og tror at de har sitt etiske pass i orden, men kommer til å lage veldig mye rabalder om de har lurt aksjonærer.
Der går den røde streken… Nå haster det VELDIG med å få økt tillit i aksjemarkedet, for den er på Kelvin sitt absolutte nullpunkt nå: Kursutviklingen er mildt sagt elendig, og rent matematisk mener investorer at HEX i grunn ikke er verdt en dritt… ( omtrent 300 millioner i skrivende stund).

PS: jeg ser ikke andre investeringsmuligheter enn aksjer, selvom renten vil gå opp noen hakk. Det er dog mange uromomenter, som i verste fall kan utløse nok en korreksjon i markedet.
Redigert 02.04.2022 kl 01:58 Du må logge inn for å svare
Dølle
02.04.2022 kl 10:11 5478

M. Takk for stadig påfyll av hex vurderinger. Leses med stor interesse 👍
Slettet bruker
02.04.2022 kl 18:38 5409

Haha, ja takk for det. Prøver å bruke huet, TA, osv., men er vel en hollender i slalombakken, hvor de endrer løypa hele tiden. Er man amatør, så sitter man ofte lengst vekk fra gryta. Jeg er heldig som leser på nederlandske, tyske, engelske og nordiske nyheter, som gir bedre vurderingsmuligheter enn bare å lese norsk, tenker jeg. Så er det også litt opp og ned: Har jeg overskudd og lyst, så klarer jeg å holde meg bedre orientert enn om jeg bare følger med en gang i bland.
Egenanalyse viser at jeg er bedre på mellomlange trades enn på langsiktig handel ( kjøpte de første HEX på 52,75). Jeg klager dog ikke: Er nå på linje med børsen, selvom jeg kun investerer grønt. Samtlige grønne aksjer jeg har holdt på med har gått i pluss ( siden 16/12/20)med unntak av min langsiktige post i SCATC ( -3,49% urealisert), og det i en periode hvor grønne aksjer har falt betydelig. Jeg kommer til 40 gjennomførte ordre fordelt på 6 aksjer. De allerfleste i HEX.
Det jeg er mest misfornøyd med er at jeg var så blåøyd og kjøpte i Storebrand fornybar; eneste posten som har sørget for at jeg ikke slå børsen med god margin… Jeg tror de må opp 15% før jeg er i 0 der, men at all aksjehandel vel er 15% i pluss.

Skriver ikke slikt for å skryte på meg noe ( slår jo ikke børsen en gang), men for at lesere skal vite hvem de har med å gjøre her: En sta grønn fyr, som attpåtil vil at han skal tjene penger på det😂😂.
Om det skjer i nær fremtid i HEX, er helt avhengig av disse gigantkontrakter, utfra hva vi vet idag.
Jeg så at shorten fortsatt sto der. https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=HEXAGON%20COMPOSITES&land=nor

PS: Rect Angel sine linker er også noe å følge; Han sparer oss for mye arbeid, ved å holde oss orientert om fiskedammen og bestanden.
Jeg er nok mest opptatt av med hvilken stang, snøret, agn og annet utstyr de fisker, og ikke minst: Har de stor nok håv, og hvem er det som fisker. Det mangler litt på innspill fra andre, som kan berike synet.
Selv lurer jeg på om HEX også kan spille en større rolle innenfor LNG, og om vi på et tidspunkt kan friste Hilde Merete Aasheim til å overta. 🤓

Og la det ikke være noe tvil: Ingenting ville glede meg mer enn at HEX+ vokser seg store og feite. Det er fult ut mulig.

Ståa idag:
Kontanter under madrassen( krigskassen) 16%, Storebrand Erge Deg Grønt Fond 20%, Aksjer 64%. ( HEX, HPUR, SCATC).
Vurderer i ukene som kommer, om jeg skal øke høyden på madrassen. PT., er det ikke aktuelt, når krigen deeskaleres, og det gjennomføres fortløpende tiltak for å redusere den eskalerende inflasjonen.
Mye av energien rettes mot makroforholdene og det geopolitiske nå.
Vårfølelsen gjør at jeg har begynt å rote i fiskesakene, og snart er det Påske og deretter reiser jeg hjem 15.5, noe som er utsatt mange ganger pga.COVID. Det blir nok mindre skriverier da.
Redigert 02.04.2022 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2022 kl 18:45 5256

Litt sent å opplyse oss om det; Dette påpekte jeg da krigsforbryteren gjennom 20 år invaderte Ukraina.🥴
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/04/03/7845988/investorer-poser-penger-inn-i-gronne-fond

Finn gjerne gode alternativer til Storebrand Ergre Deg Grønt Fond 😂, om du skal gå grønt.
Selvsagt er det en bransje som i liten grad blir berørt negativt av krigen, og som især på sikt kan medføre større bevissthet rund å gjøre seg så uavhengig av andre nasjoner. Allikevel så er ikke alt Kardemommeby:
Kullproduksjonen øker voldsomt, kjernekraftverk som er igjen skal holdes åpnet, og det pumpes opp olje og gass som aldri før.
I Norge skal grønne mål skrotes/utsettes, og hele krigen beveger tenkning vekk fra grønt, og hva som gagner folk.
Som under COVID, så blir situasjonen misbrukt til enda en runde med store ekstraordinære gavepakker til de store, med vanlige folk som betalende instans, også i form av utsettelse på helt nødvendige tiltak for å få økt livskvaliteten til stadig flere og flere som marginaliserers.
Det det er fult fokus på er enda mere penger til forsvaret ( vi topper statistikken for pengebruk der med unntak av noen stormakter), og heller ikke de rødsvarte vil gjøre strukturelle endringer på f,eks. energisiden, hvor alle aktører tjener grovt, mens sluttbrukeren betaler regningen.
Så kan du erstatte energi med hva du vil: ( boligrente, leie, mat, digitale tjenester, byggematerialet, parkering, veiavgifter, bilhold, offentlig transport, elektronikk, forbruksvarer, men også helseutgifter, sosiale tjenester, rusomsorgen osv.osv.).
Har du noen ganger hørt en politikker å omtale at de må gjøre noe med den psykiske helse i Norge, som er tre ganger så dårlig enn i mellomeuropa? Eller at de vil diskutere at (målt ut fra OECD standarden på fattigdom) fattigdommen ikke bør ligge 50% høyere enn i høykostnadsland Nederland ( hvor den har blitt redusert 7 år på rad, mens det økte i alle år de blåsvarte herjet).

Jaja, nå er vi langt unna HEX, som bare er en aksje; en av mange på Oslo Børs Casino ( muligens den mest lovløse børsen i Vesten).
Redigert 03.04.2022 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2022 kl 22:43 5175

https://e24.no/boers-og-finans/i/z7j6Oq/boersens-klart-beste-maaned-fortsetter-kan-fint-oppleve-at-april-nok-en-gang-blir-god
Da får vi se om dette også gjelder HEX+. Noen underskrifter kan bety veldig mye!
Den historiske kursutviklingen for HEX under ledelse av Engeseth er ikke noe å skryte av. Det tar vel omtrent to år å få sette sit fotavtrykk på HEX, så om vi tar kursen rund årsskiftet 2013/2014, så har investorer tapt penger på sine investeringer, og det til tross for at sølepytten den gangen har vokst til en gedigen dam.
Redigert 03.04.2022 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2022 kl 22:28 5017

Litt off topic.
Visste du at de dyrere elbiler ( de mest subsidierte), som f.eks. Mercedes sin EQC kommer mye dårligere ut av miljøtester ( ADAC Ecotest ), en f.eks. en C modell euro6 eller en GLC 220 d? Dette gjelder om bilen kjører i Tyskland. Oppgitt rekkevidde er 471 km, men du klarer kun å kjøre 335 km. Om vinteren og generelt i Norge er rekkevidden betydelig lavere. Les selv:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/marken-modelle/mercedes-benz/mercedes-eqc-elektro-suv/

De fleste tror ( især grunnet utstrakt indoktrinering) at elbiler alltid er mer miljøvennlige enn andre løsninger.
Slik er det også på samtlige områder hvor miljøvennlighet diskuteres i Norge.
FN sier følgende ( og dette er en organisasjon betalt av stater, og slett ikke miljønøytral) om nødvendige tiltak:

erstatte kull, olje og gass med fornybar energi så langt det er mulig
bruke alternative kilder der strøm ikke er mulig, som hydrogen og biodrivstoff
naturbaserte løsninger som låser CO₂, som skog
spare energi ved å effektivisere
bygge mer kompakte byer og kutte behov for transport
mer sirkulær økonomi og gjenbruk, også i byggebransjen
Ny teknologi, som karbonfangst og -lagring, har en rolle i å fjerne utslipp fra industri

Dette omfatter også mange løsninger som aldri diskuteres i Norge:
- å utbedre og bygge ut strømnettverket i Norge, som nå ( utenom utenlandskabler), er noe av det mest avleggse i Europa, og som lekker opptil 25% av produsert strøm.
- å overføre mest mulig av tungtransporten og persontransport over på jernbane ( som for det meste er fra 1800 tallet).
- å innføre 10 års garanti på ting som skal holde lenge ( når Hifiklubben har 6/års garanti på alle sine duppeditter, så er det reelt).
- Alle forbrukerprodukter skal være lett reparerbare.
- En ladestandard, der det er mulig.
- hjemmekontor der det er mulig.
- alle nye byggeprosjekter skal vurderes utfra miljødirektiver, hvor infrastruktur inngår.
- MYE strengere krav til industrier, og multinasjonale selskaper på alle fronter.

Eksempel: Selskaper som Apple kommer hvert år med nye modeller, har sine egne ladesystemer, gjør det umulig eller ulønnsomt å reparere selv, og har sitt eget miljøskadelige økosystem. Nå skal du heretter betale en månedlig avgift for din IPhone, og en rett til å bytte den ut, så fort det kommer en ny modell. Dette er miljøsvineri på høyeste nivå, og ødelegger også bruktmarkedet ( slutt på gjenbruk).
Dette må selvsagt forbys. Istedenfor bør man forby nye modeller hvert år og innføre 10 års garanti, samt tilrettelegging for selvbytte av batteri.
Lignende modeller må innføres for samtlige bransjer og produkter.

Diskusjoner i Norge handler kun om politiske kjepphester, samt kampen om milliarder i subsidier i de ulike grønne sektorer.
Det handler overhodet om miljø, eller å gjøre de rette tingene i riktig rekkefølge. Det handler heller ikke om hva som gagner folk flest, for der er alle partier enige: Regningen skal som alltid sendes til folk flest, og hovedmålet er alltid å berike de rike. Bil- mat- og strømpolitikken illustrerer dette overtydelig.
Både de blåsvarte og de rødsvarte har ført den type samfunnsfiendtlige politikk i over 40 år, så kanskje det allerbeste miljøtiltaket, er å skifte ut hele politikerballetten med genuine politikere, som har evne og vilje til å føre det som en gang var demokratisk politikk: Å sørge for at flest mulig i ett samfunn skal ha best mulig livskvalitet. Det er godt dokumentert at de konsekvent har gjort fet motsatte siden slutten av 70 tallet.
Redigert 05.04.2022 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2022 kl 01:43 5009

TA: Forøvrig så gjør seg selv ingenting med kursmålene utfra TA. Så fort vi får noen underskrifter på kontrakter må de justeres oppover.
Det at FN påpeker at kostnadene for utvikling av grønne alternativer nå har sunket med 85%, samtidig som investeringsbehovet må 3-6 dobles på kort tid, legger ytterligere press på alle ikke norske politikere🥴, og var nok en medvirkende årsak til oppgangen i grønne aksjer idag i USA, og EU. Om det virkelig medfører handling i en større fart enn skilpaddpolitikere i Norge klarer ( la oss si Max Verstapoen fart🇾🇪), så må det lages nye analyser på HEX+, som ligger betydelig over disse kortsiktige målene på rund 40.
Mulig jeg tar en telefon til Hilde Merete Aasheim imorra🤓
Hun burde kunne snakke fornuft til alle partier som har regjert de siste 42 år, og fått styr på HEX+.
Redigert 05.04.2022 kl 01:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2022 kl 15:52 4723

Liv Dingsør inn i styret: «… Lang vei fra å snakke om tillit og samarbeid, til faktisk å realisere og skalere innovasjonskraft».
Er det fordi disse ledere ikke samarbeider, eller er det fordi de ikke hat tillit hun får en plass? Hun har en fortid fra hatselskapet DNB og jobbet i Aker( ?!). Ikke tillitsvekkende i mine øyne.
Man burde stemme mot de foreslåtte honorarer og utvanningsforslagene, inntil selskapet få bukt med pengesløsing, og skaper overskudd, og kreve at ny toppleder skal erstatte Engeset. Opsjonsprogrammet for samtlige ledere må skrotes inntil videre.
Situasjonen rund de to gigantkontrakter er fortsatt uavklart, og for i det hele tatt å kunne ta stilling til alle forslag til generalforsamlingen må alt på bordet.
Redigert 07.04.2022 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 11:37 4598

TA: Ingen vesentlige endringer.
https://www.washingtonpost.com/opinions/2022/04/04/new-ipcc-climate-report-on-averting-catastrophe/?utm_campaign=2022_E24_Nyhetsbrev_DGS_uke14&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&referer=eDM_2022_E24_Nyhetsbrev_DGS_uke14&xtor=EPR-40-%5B2022_E24_Nyhetsbrev_DGS_uke14%5D&utm_emailid=24479

I grunn kan disse mekanismer, hvor politikere og eliten kun er ute etter egne interesser, uansett om det direkte skader folk, i hvilken form det måtte være, overføres til alle samfunnsområder.
Det så vi når miljøplanene til Biden, og dermed hele den grønne omstillingen ble stoppet av Manchin for å beskytte sin egen rikdom, og det ser vi i hele verden. I 40 år har det blitt stadig færre demokratier, og de som påberoper seg å være det er en skygge av hva et demokrati er.
Et godt eksempel er håndtering av COVID, og nå krigen: De har medført politisk styrte overføringer til en allerede søkkrik elite, worldwide, og ikke minst i Norge. Folk her blir ikke bare straffet gjennom å miste helse, økonomi, og gjennom frihetsberøvelse og pålagt atferd. Nei: de skal også betale for gildet ved de rikes bord. Det være skatt, strøm, avgifter, mat, lån,bensin, boligpriser,leie, forbruksvarer; you name it, så skal mest mulig overføres til eliten. Det har ført til betydelige tap i livskvalitet for de store gruppene: De får ikke endene til å møtes (offisielle gamle SSB tall sier at dette utgjør 19% av husholdningene), og inntil 1/3 del av våre unge samfunnsborgere sliter med alvorlige psykiske plager, som eneste land i OECD. Det går fint an å knuse et samfunn med smil, slips og løgn, uten at det er krig!

Som investor kan jeg derfor ikke investere i olje, shipping, rikmansdominerte selskaper, monopolister osv., så derfor er det ESG/grønt utenom det, og da helst norske selskaper. Det begrenser selvsagt utvalget enormt, og er fortsatt ikke en garanti for at jeg ikke sitter her å finansierer betydelig overbetalte ledere, som ofte får enda større utbetalinger når de ikke leverer varene…

Jeg skulle ønske at de fleste småinvestorer nektet å investere i alt svineri det går an å investere i.
Og for min del så burde alle aktører bli pålagt til å investere kun i ESG.

Nok om det: Det er pay back time, og pendelen må snu: Det er nok kapital i verden til å både finansiere hele den grønne omstillingen, som dessuten er økonomisk lønnsomt, især fra et samfunnsperspektiv, samt å øke livskvaliteten til verdens befolkning. Problemet er at alle politikere overalt har overført disse midler til en liten elite. Og å ta ifra de dette er vanskelig nok ( j.fr.oligarker, som er rikere nå enn før krigen)
Det er disse midlene som primært skal tilbake i samfunnskassene. Alt annet er forkastelig.

Jeg påpekte tidligere at vi på under en måned har fått vite mer om hvordan oligarker og Putin har grafset til seg all makt og penger, enn det som har blitt skrevet om dette i 20 år. Plutselig har vi også oppdaget at Putin er en krigsforbryter, selvom han var det også i Tsjetsjenia, Georgia, Syria, osv. Han burde vært fjernet ( i likhet med mange andre) for 20 år siden… Vesten kan takke seg selv for krigen. Han må fortsatt fjernes, og det med alle midler, helst idag.
I Vesten, så har også makthavere og milliardærer gjort akkurat det samme: Grafset til seg all makt og penger i symbiose, med folk som betalende instans i alle former. Det er ikke forskjeller mellom mekanismer i Vesten og Russland, milliardærer og oligarker; Begge gjør hva de kan for egen vinning, uansett hvilke konsekvenser det har. Den eneste forskjellen er at Putin er galere enn f.eks. Trump.

I et slikt lys er jeg ikke optimistisk for især norsk politikk, som i de grader styres av kapitaleiere. Til og med sparegrisforvalteren er en skatteparadisprins. Her dreier samtlige diskusjoner seg om hva som utløser subsidier til hvem, og det inkluderer ikke HEX+,.
Diskusjonene dreier seg overhodet ikke om å gjøre de rette tingene i rett rekkefølge for å gjøre vår del av den nødvendig jobben som må gjøres for å unngå doomday.
Jeg påstår faktisk at norske politikere hindrer HEX+ til å kunne utvikle seg raskere, fordi de overhodet ikke støtter opp under slike selskaper; Det gagner ikke eliten og monopolistene. Slikt sett er Norge mye nærmere Russland enn EU, og det var sikkert fint på 70 tallet ( den norske modellen), men er fullstendig feilslått og antidemokratisk anno 2022.

Det beste grønne tiltaket ( især for HEX+) er dermed fortsatt å legg ned samtlige av de norske partier, og starte nye partier, med de demokratiske grunnprinsipper som ufravikelige grunnpilarer. Gjør man det samme med de fleste ledere i de fleste bedrifter, da er vi tilbake på hovedveien som ble forlatt da Thatcher og Reagan ødela den.



Redigert 08.04.2022 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2022 kl 12:04 4636

På tross av alt dette sitter jeg på mine HEX+. Primært fordi de er riktige utfra mine investeringspreferanser, men også fordi jeg er moderat optimistisk for selskapenes fremtid. Jeg er fornøyd med bilen, men ikke sjåføren, og de dårlige veiene den kjører på. Bedre på tyske og danske autobahner😎
Redigert 08.04.2022 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2022 kl 13:25 4533

Mye politikk og lite TA. Jeg har fortsatt 13/2, med få justeringer, som bakgrunn. HPUR brøt også gjennom 36 idag, og da er samtlige hindringer nevnt den gangen tatt, og 42 i siktet. HEX henger etter, men jeg ser ingen grunn teknisk å justere det kortsiktige kursmålet ( lave 40).
Også sykluser er så nogenlunde i water;
Som flere påpeker så er DerAktionaer og flere tyskere euforisk mht. HPUR, og snakker om 10 dobling. Det gir selvsagt umiddelbare utslag, også for HEX:
https://www.deraktionaer.de/aktien/kurse/hexagoncomposites-no0003067902.html
Hittil er det få norske hus som har kommet med nye kursmål, så det er nok mer å gå på.
Makrobildet er fortsatt preget av mye usikkerhet, ikke minst pga.sosiopaten.
Tysk grådighet rår, og der Aktionaer har for vane å ta godt i begge veier.
HEX henger nå langt etter, men over tid, så pleier distansen være mindre.
God Påske.
Å abonnere her er ikke dumt:

https://www.h2-view.com/story/uk-government-unveils-new-energy-independence-strategy-doubling-low-carbon-hydrogen-production-to-10gw-by-2030/?utm_medium=email&utm_campaign=Weekly%20H2View%20Weekly%20Digest&utm_content=Weekly%20H2View%20Weekly%20Digest+CID_67d0e0a30be09805b8f3adf950e33d06&utm_source=Campaign%20Monitor&utm_term=UK%20Government%20unveils%20new%20energy%20security%20strategy%20doubling%20low-carbon%20hydrogen%20production%20to%2010GW%20by%202030
HPUR: 36,48
HEX: 32,76



Slettet bruker
21.04.2022 kl 11:07 4241

Da er begge aksjer innenfor beltet jeg varslet om i januar med en tidsramme på inntil 3 måneder. HPUR har gitt nytt kjøpssignal og det er lite motstand opp mot 54. Hex møter motstand på 40-41, og deretter noe sterkere motstand på rund 46-46,50 og området rund 52-53.
Denne gangen betinger jeg de nye målene: Makrotall gir blandede signaler, og de geopolitiske konsekvenser må ikke bli verre. Dessuten venter jeg fortsatt på bindende underskrifter på gigantkontrakter. Skjer det siste, så vil kursmålene nås raskt.( gamechanger).
https://e24.no/boers-og-finans/i/PoxX8z/analytikere-om-hexagon-composites-et-attraktivt-tidspunkt-for-aa-kjoepe-aksjen
Den ustanselige herpinga av noen her på forum på kun matematikken blir prøvd forklart. Jeg er enig i, og har siden jul 2020, hovedsaklig sittet i HEX av samme grunn. Utviklingen i HPUR, især om kontraktene underskrives, har gått mye raskere takket være batteripakker, så derfor sitter jeg også i de. Min holdning er at man skal sitte i begge med overvekt i HEX; mest i det etablerte industriselskapet, som nå er en vekstaksje med betydelig vekstpotensialet. HPUR er fremtiden, og fremtiden er nå. De er dessuten 100% grønne ( selvom gass er erklært grønn i EU, noe som utløser subsidier).
Jeg har flere ganger etterspurt hvor HEX er ifht. LNG her på forum, uten at noen har svart.LNG blir et svart viktig segment i omstillingen især i EU. Dagens melding om oppkjøp er derfor strategisk veldig veldig riktig. ( husk at jeg som regel er imot de strategiske valgene de tar).
« April 21, 2022: Hexagon Composites, a world leading designer and manufacturer of clean fuel solutions for commercial vehicles, signed an agreement to acquire a 40% stake in Cryoshelter GmbH, an Austria based company specialized in the development of cryogenic tank technology for liquid (renewable) natural gas (LNG) and liquid hydrogen (LH2).

The Hexagon Group today provides compressed natural gas (CNG), including renewable natural gas (RNG), compressed hydrogen and battery-electric systems as part of its portfolio of clean fuel solutions. Liquid storage of renewable natural gas (LNG) and hydrogen (LH2) will add a new dimension to its existing offering, complementing its portfolio and unlocking new opportunities for Hexagon Agility and Hexagon Purus, respectively.

“Cryoshelter has a potentially disruptive technology with competitive edge compared to existing technology alternatives in the market. Our goal is to aid the commercialization and industrialization of this technology,” says Jon Erik Engeset, CEO of Hexagon Composites. “The addition of Cryoshelter’s technology extends our product portfolio to include leading liquid gas solutions. This will further strengthen our efforts to drive decarbonization in the heavy-duty transport sector, support Europe and other key geographies in securing energy independence and reinforce our position as a global leader in clean energy solutions.”

“Our people possess extensive education, knowledge and experience in the engineering and design of cryogenic tanks. We are excited to team up with Hexagon as they bring industrial expertise, a global presence and customer potential to escalate the scale up of our operations,” says Dr. Matthias Rebernik, CEO and Founder of Cryoshelter. “Hexagon’s investment into our company is proof of confidence in our technology.”


Redigert 21.04.2022 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2022 kl 18:22 4185

Jeg gjentar noe fra et tidligere innlegg jeg skrev:
Greit å illustrere noe av EU sine tiltak for å å løsrive seg fra russisk gass:
45% av all gass kommer derfra. 27% av all olje. EC vil at EU innen 2030 skal være helt ut av det. Tyskland er for 65% avhengig av russisk gass. De har et mål om å gjøre seg for 2/3 deler uavhengige innen ett år, men det er urealistisk.
Det skal importeres mer LNG fra især Norge, Algerie og USA. Dette står for 50 milliard m3 av kompensasjonen. 35 milliard m3 skal skje gjennom økt produksjon av biometan. Mellom 25-50 milliard m3 skal komme fra hydrogen og 25 milliard m3 fra energieffektivisering ++ ( solpaneler, vind, minsket forbruk inngår).
Selvom jeg påpekte idet krigen startet, at den ville gagne HEX+ fordi EU da ville fremskynde prosesser for å gjøre seg uavhengig av russisk gass, så så jeg ikke for meg at det ville få slike gigantiske muligheter for HEX+. Det store spørsmålet er nå hvor mye HEX+ skal spise av kaka, og hvor kjapt ting kommer til å skje.»
Kjøpet HEX+ idag, gjør, at jeg en sjelden gang skryter av ledelsen, som denne gangen har vært proaktive, og fylt et stort tomrom. Hvor raskt dette gir kroner i kassen vet jeg ikke. Jeg har i hvertfall bestemt meg for at siste tradekjøpet jeg gjorde i HEX ( 24/2) til 23,70, ikke skal ut på lave 40. ( snittet på de HEX jeg eier er 32,56). De resterende HPUR ( inngang 21,71) er long.
Som flere har fått med seg så er nå også deraktionaer på banen mht. HEX.
Antall jokere i HEX+ er nå langt flere enn da kursen sto betydelig høyere, og det er også hovedgrunnen til mine nye kursmål. For første gang har jeg høyre kursmål enn det husene har satt. De er dog betinget, og muligens venter husene med nye kursmål inntil ting er noe mer avklart.
Det betyr ikke at jeg har tatt ledelsen i varmen, og det betyr heller ikke at jeg har sluttet å vente på to viktige kontraktunderskrifter.
Redigert 21.04.2022 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2022 kl 18:13 3975

Da ble det ikke mye long i HPUR… Når jeg først bestemt meg for å øke krigskassen, så falt valget av salg på de 🥴. Er ikke super urolig, men gikk tilbake til min gamle strategi, hvor jeg da eier HPUR via HEX. Valget ble tatt rett før stengetid, med Nasdaq ned mer enn 2%.Trippel bunn nå, Håper selvsagt at det snur opp, når 70% er investert. Gjør det ikke det, så skal jeg nok plukke opp aksjer på lavere nivåer.
Nevnte vel et sted at ( eller lot jeg være), at en nedtur kunne medføre å få mer fart i økonomien ved å bruke penger på grønn omstilling.?
I alle fall så er jeg ikke alene om å mene det:
https://www.marketwatch.com/story/lyft-unilever-jll-and-dozens-more-companies-want-congress-to-break-stalemate-on-clean-energy-before-midterm-elections-11650988580?siteid=bigcharts&dist=bigcharts

30% kontant nå, og grei avkastning primært grunnet trades i HEX+
PS: Avgjørelsen ble tatt nesten spontant, og gikk kun gjennom maven. Hverken TA eller huet var med her… Inngang på HPUR var 21,70 + gebyr. Gjennomsnittlig utgang av to salgsordre i det siste:33,90. - gebyr.
HPUR ( og HEX) trades redder dermed mine investeringer siden 12/20
Redigert 26.04.2022 kl 18:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2022 kl 23:36 3875

Etter dagens nedtur i USA, så kan vi glemme mine nye kursmål, som var betinget av diverse faktorer, som nå slår inn negativt. Det som kan redde ytterligere nedgang for HEX+ er fortsatt disse underskrifter, nye seriekontrakter, gode Q1 tall og at noen av de mange jokere slår til.
Så kan USA selvsagt snu på støtte.
Dere vet hvor jeg står der. The Weakest Link er fortsatt en ledelse, som trenger en dronning over seg. Å gjennomføre en emisjon i HPUR, viste seg ( i tråd med min kritikk) å være den dårligste løsningen på det dårligste tidspunktet. Man kunne ha tilført selskapet mye mer kapital ved å gjennomføre en forventet emisjon på et hvilket som helst annet tidspunkt senere. Det er et godt bevis på at ledelsen enten bare tenker på seg selv, eller mangler grunnleggende økonomisk forståelse. Nå henvender HEX+ seg nok en gang til aksjonærer for å tvinge frem aksjonærfiendtlige handlinger en masse. Jeg er imot samtlige, så lenge ikke selskapet kommer med to underskrifter på gigantavtaler, som de har forespeilet oss kun mangler en prosess om detaljer i avtalene. Dette har vi hørt før, og at det drøyer og drøyer bekymrer meg. Jeg minner om at de er forpliktet til å orientere markedet om slike kurssensitive ting, og ikke skal komme med slikt når det passer Engeset.
Et godt tidspunkt ville være imorra, når børser vil tynges av svarte skyer over USA idag.
Som meldt solgte jeg meg helt ut av HPUR idag. Den avgjørelsen tok jeg ikke på basis av usikkerhet rund disse kontrakter og Q1, men skyldes kun situasjonen i USA,(aksjene ble solgt like før stenging til 36,42), og et ønske om å øke krigskassen, og redusere risiko. Muligens jeg dermed går glipp av en ny oppgang i HPUR om de nå kommer med gode nyheter, men da er jeg fortsatt indirekte eksponert gjennom en større post i HEX.
Redigert 27.04.2022 kl 00:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2022 kl 03:29 3986

https://www.marketwatch.com/story/biden-white-house-says-itll-continue-to-engage-with-manchin-after-he-says-theres-no-build-back-better-revival-2022-04-26?siteid=bigcharts&dist=bigcharts

Trodde ballen var resirkulert, men kanskje kan de presse ham med store konsekvenser for hans egen oljevirksomhet om han ikke går for BBB. Økt press fra folk som vet hva de prater om har hittil ikke innvirket på grådigheten hans. Biden fikser ikke ham uten videre.
For de som tviler på om jeg fortsatt vil skrive om HPUR: Selvsagt. Skulle gjerne beholdt de, men noe måtte ut. Dessuten så har jeg i grunn alltid hatt strategien å være i de gjennom HEX. Når det er sagt så har jeg vært heldig med inn og utganger der hittil, og gråter aldri over spilt melk. HEX+ tradene ( mellomlange), redder hele regnestykket, og den større posten i HEX må falle med mer enn 15 kroner om jeg skal i minus på HEX+ investeringer. Jeg vet ikke hvor mine 30% havner etterhvert. Sikler litt på NOD, men utelukker ikke å komme tilbake i HPUR.
Jeg utelukker ikke ytterligere reduksjoner i beholdningen, men mye henger på resultatsesongen og utviklingen videre i USA. Futures er nøytrale nå, noe som ikke er unaturlig når Nasdaq tangerer forrige bunn. For HEX+ gjelder de faktorer jeg nevnte nettopp.
Norske politikere har glidd rett fra påskeferien til Pinseferie, 1. og 17.5, og tar ferie i hele sommer. De bryr seg katta, og jobber ikke engang for penga. En rapport viser mangler under Covid, som de ikke tar ansvar for, som må utredes mer, og skylda er allerede lagt på alle andre enn seg selv. Også Norges fortreffelighet reklameres det for igjen. Løgn, forvrengninger, ansvarsfraskrivelser, og en total mangel og vilje til å kreve inn penga eliten urettmessig har fått uten krav. For en gjeng, og så tror de at flesteparten sluker systematisk beriking av eliten ig russiske forhold for folk flest og småbedrifter? Breivik2 må da være rett rund hjørnet med en slik fornektelse av fakta? De fyller på gjerne russiske oligarkbåter som ligger ved norske havn, tillater kjøp av russisk olje, og det er fritt frem for rike russere i Norge. Så også Norge smører sosiopatens krigsmaskin, og dermed medvirker vi til krigsforbrytelser i stor skala, bare fordi et norsk registrert oljeselskap skal kunne fortsette med gigantiske bonusutbetalinger til pampene. Politikere er kun forbannet på at slikt havner i media. Måtte de råtne i helvetet.
Tilbake til HEX: Som Rect Angel påpeker er HEX nå verdiløs, og er kursene mellom HEX og HPUR i utakt ( noe de har vært hele tiden). Forskjellen pleier å jevne seg ut over tid, forutsatt at ikke morsselskapet er melkeku for datterselskapet i evig tid. Det skjer nok ikke i mange år til. HPUR må stå på egne bein, og ikke spørre foreldrene om penger hele tiden, må være målet. Ig da er vi igjen ved start: Selskapene må få kontroll på kostnader og ikke be på generalforsamlinger om fullmakter til å berike ledelsen, og sløse enda mer. Derfor maser jeg på at roret må overtas av Norges ubestridte dronning på området. Kursen vil da doble seg lynraskt og stige deretter til uante høyder. Tiden fir Engeset må være over snart; han har ikke vist evne og vilje til å tjene penger for de som gir ham russisk kaviar hver dag. Det må det bli en slutt på.
PS: Sosiopaten vil så mer splid, og det er slutt å levere gass osv. til Bulgaria og Polen. Flott at Putin og Støre samarbeider, slik at strømregningen for norske forbrukere holdes på et sinnsykt nivå. Kanskje han blir nominert til Seiersordenen snart?
Amerikanske futures i pluss, men Asia igjen i minus, idet jeg pusser tenner😎
Redigert 27.04.2022 kl 03:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2022 kl 21:45 3875

https://www.marketwatch.com/story/oil-edges-lower-as-investors-wrestle-with-soaring-u-s-dollar-11651148476?siteid=bigcharts&dist=bigcharts
Da får vi se, hvor rask HEX+ kan være på banen her, og hvor rask EU klarer å gjennomføre strukturelle endringer.
Slettet bruker
29.04.2022 kl 13:20 3831

Da tapte shorteren veddemålet med amatøren: HEX ble shortet 14/3 på 34,26 og de kastet inn håndkleet på 36,70. (20/4). Dagen etter setter de dog en ny short ( 0,6%) på 36,70. Kursen i skrivende stund er omtrent der. Jeg er litt mer usikker nå ( grunnet disse makroting, den geopolitiske situasjonen osv.), men teknisk skal den jo opp til lave 40 i nærmeste fremtid, så jeg vedder igjen imot. På oversikten står det at shorten ble satt på 37,54…. Resultatet blir det samme… jeg vedder i mot.
https://shortnordic.com/detaljer.php?player=MARSHALL%20WACE%20LLP&land=norway
Redigert 29.04.2022 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2022 kl 20:15 3799

Nesten motvillig, men slik jeg har lovet, orienterer jeg også om hva jeg gjør, ikke bare hva jeg leser, mener, TA osv.
Jeg solgte nå også tradeposten i HEX ( 37,40), og sitter da kun igjen med de lange aksjer i HEX jeg har sittet på siden desember 2020 (første inngang over 52🥴).
Hovedgrunnen er denne artikkelen: https://nos.nl/l/2426879 men også at tallene fra USA, og endel makrotall igjen var dårlige.
Jeg sitter nå igjen med nokså likelig fordelte poster i HEX, SCATC, og Storebrand Ergre Deg Grønn fondet. 45% krigskasse. Netto +17%, kun takket HEX+ trades, og på tross av å sitte i verdens verste grønne fond. Oslo Børs opp 30% i samme tidsrom 🤔.
Er komfortabel med det, gitt kompleksiteten i ting og tang og risikoprofilen.
God helg.
Redigert 30.04.2022 kl 00:11 Du må logge inn for å svare
kruser
01.05.2022 kl 00:10 3623

Ei.
Igjennom helgen, lager vi en god tråd.
Nei, er ikke redd eller skremt.
Kjør løpe folkens.
Jeg sier ikke til dere, settalle penga på dette bette her.
Følelser og magefølelsen, dette tror jeg er det beste i dag børsen.
Sier skål,, ellers god helg.
Kruser
Slettet bruker
03.05.2022 kl 12:51 3382

https://investor.dn.no/#!/Aksje/S1442/HPUR/HEXAGONPURUSASA
Jeg sammenlignet NHY med HEX+ fra tidspunktet HPUR ble børsnotert. ( du må selv legge til HEX og NHY i linken)
Mens NHY har steget 93%, så har HEX falt 37% og HPUR falt 17%.
Uhøytidelig polling: Hilde Merete Aasheim burde være sjef for HEX+ mener jeg.
Men hva mener dere?
Redigert 03.05.2022 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2022 kl 21:54 3344

Bonanza i grønne aksjer i USA. Beste grønne indeks er ^CELS, som er opp over 6%. Snittet på alle grønne indekser er opp over 3%, og noen av de store stiger 7-12%. Fint for Storebrand Ergre Deg Grønt fondet, og det vil sikkert dryppe noe på HEX+ imorra