Qfuel + BASF = Sant

Kalleklovn
QFUEL 21.12.2020 kl 08:29 246966

https://newsweb.oslobors.no/message/521306

Da blir BASF partner ved Kristiansund fabrikken. Det er helt rått, jeg kunne ikke håpet på en bedre partner enn BASF. De blir nok å satse hardt på Quantafuels teknologi fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Herman*
01.11.2021 kl 21:59 6053

Alt tyder på at POC kommer, enten det blir i desember, januar eller februar. Det jeg er mest spent på nå, er om en ny CEO ordlegger seg meget konservativt frem til POC, eller om han røsker til med en fremoverlent og ambisiøs holdning hvor han posisjonerer Qfuel som verdens ledende aktør i all overskuelig fremtid.
Slettet bruker
01.11.2021 kl 22:49 5985

Jo flere shortere, større short og lengre shorterne sitter, jo større sjanse for en short-skvis. Særlig hvis det (uventet) kommer gode nyheter som sender kursen så mye opp, at en eller flere av de som har lånt ut aksjer til short, "umiddelbart" vil ha aksjene tilbake for selv å selge med gevinst. Vi nærmer oss PoC.

Topp-20 fortsetter å øke, og har nå over 95,2 millioner aksjer. Medregnet aksjene lånt ut til short, har topp-20 nærmere 100 millioner aksjer. Etter at BASF i juli konverterte lånet til QFUEL til aksjer, har topp-20 øket med 5 millioner aksjer, til tross for at flere på topp-20 har lånt ut til shortsalg.

To på topp-20 øker jevnt og trutt.
Den ene er UBS SWITZERLAND AG som er opp med 1 mill aksjer siden mai, og jeg kan ikke se at de har lånt ut til short.
Den andre er JPMORGAN CHASE BANK, N.A., LONDON (nr. 5 på topp-20) som siste 2 måneder er opp med 2 millioner aksjer. Noe er sannsynligvis tilbakelevering av aksjer lånt ut til short, men neppe mer enn halvparten.

Redigert 01.11.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Nanoq
01.11.2021 kl 23:53 5973

Takk for svaret. Det mest interessante synes jeg er opplysningen om at ..."Topp-20 fortsetter å øke, og har nå over 95,2 millioner aksjer...Etter at BASF i juli konverterte lånet til QFUEL til aksjer, har topp-20 øket med 5 millioner aksjer."

Jeg har selv holdt litt øye med tyske Clearstream Banking som er den 3. største aksjonæren i QFUEL, og vet at de har økt med ca. 1,4 mill. stk. aksjer i QFUEL siden medio juli.

Slettet bruker
02.11.2021 kl 15:33 5770

Den REGISTRERTE shorten fortsetter å øke, og er nå oppe i drøyt 3.7 millioner aksjer = 2,5%.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010785967
Thesistulling
02.11.2021 kl 19:06 5673

Lurer litt på om de er i en skvis allerede, ala' Tesla.....
Shorte en aksje som dirrer av den minste nyhet ?


Slettet bruker
03.11.2021 kl 12:25 5475

Pass på.

Vedder tungt på kursras før tallslipp
De siste dagene har Quantafuel rykket frem som en av de mest shortede aksjene på Oslo Børs.
Nanoq
03.11.2021 kl 12:44 5440

Og samtidig som NEL er den mest skorta aksjen på OSE hvor 9% av aksjene er short, så er kursen på NEL opp fra 12 kr til nå 17,70 kr siden d. 6 oktober.

Og samtidig som topp 20 i QFUEL fortsetter med å nettokjøpe i QFUEL-aksjer.

Skal vi tro at shorterne har rett her, eller at noen andre har rett?
Thesistulling
03.11.2021 kl 12:46 5441

Du sier noe der.....

Man skal jo ikke forelske seg i en aksje......

Men, strategien er lagt, en liten dupp gjør ikke noe.
Slettes ikke.
Noen med en formening om hovedlisten?
Slettet bruker
03.11.2021 kl 13:40 5370

Shorterne vedder mot BASF. Slik sett har shorterne neppe historiens beste odds.
FA omtaler i dag den økende shorten i QFUEL i en egen artikkel som IKKE forteller noe nytt.


Publisert 3. nov. 2021 kl. 11.58 av journalist Per Stefan Præsterud
Vedder tungt på kursras før tallslipp
De siste dagene har Quantafuel rykket frem som en av de mest shortede aksjene på Oslo Børs.
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/11/03/7765558/vedder-tungt-pa-kursras-for-tallslipp
(KREVER ABONNEMENT)
«Shortposisjoner større enn 0,5 prosent av aksjene i Quantafuel er på 100 millioner kroner. Den samlede gevinsten for shorterne er på kun 3 millioner kroner, men dette kan fort endres om Quantafuel enda en gang skuffer markedet.»


Tallene i artikkelen er sannsynligvis fra ShortNordic.com, hvis tall er estimater og kvalifisert gjetting, null harde fakta:  https://shortnordic.com
Ifølge estimatene til ShortNordic, er det så langt bare Ennismore Fund Mangement som har papirgevinst på sin short. De tre andre har papirtap:
https://shortnordic.com/history_company.php?player=X&selskapsnavn=Quantafuel&land=norway

Redigert 03.11.2021 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Nanoq
03.11.2021 kl 21:20 5109

Hvor ble det av denne morgenens stort oppsatte negative short-artikkel øverst på forsiden av fa.no om Quantafuel, med foto og store bokstaver ?

Her i kveld kan jeg slett ikke se spor av denne artikkelen på den samme forsiden som ellers har veldig mye stoff om veldig mange forskjellige selskaper..
.
Hva foregår det her? En stor nyhet som plutselig ikke har noen interesse? Eller hva?
Redigert 03.11.2021 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2021 kl 21:58 5043

Artikkelen er fortsatt på forsiden av FA-online.  Og over en helside (14) i papirutgaven 04.11.2021.  Ser ikke at artikkelen er negativ.
Redigert 03.11.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
03.11.2021 kl 22:13 5041

Kan ikke lenger se denne artikkelen her hos meg på fa.no - kanskje fordi jeg befinner meg i utlandet? Har ikke selv papirutgaven...
Redigert 03.11.2021 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Nanoq
03.11.2021 kl 23:48 4937

Noen vil sikkert kalle denslags (negative?) artikler for forsøk på kursmanipulasjon...

en liten aksje med kraftig eksponering på forsiden av et stort norsk finansmedia vil nesten alltid bli kurspåvirket den dagen hvor eksponeringen skjer,

de neste dagenes kursutvikling blir da interessant å følge.
Redigert 04.11.2021 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2021 kl 00:21 4938

Har heller ikke PAPIRUTGAVEN, men eAvisen. Og den har da vel du også hvis du kan lese +artikler?

Hos meg er artikkel-ingressen ca 5/6 ned på siden, helt til høyre, men den har IKKE Quantafuel i ingressen søm lyder:
"Vedder tungt på kursras før tallslipp"
Prøvd https://finansavisen.no og så søke etter "Vedder" med:  CTRL+F?

I artikkelen står det intet nytt om Quantafuel. Antar at de som er interessert i Quantafuel, følger med på short og evt det som skrives her. Står 3 setninger med litt detaljer om de 4 kjente shorterne som en kan google seg til på et par minutter.

Redigert 04.11.2021 kl 00:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2021 kl 00:31 4956

De som kaller den artikkelen for forsøk på kursmanipulasjon, vil kalle "alle" artikler om børsnoterte selskaper for forsøk på kursmanipulasjon.

Artikkelen er intet annet enn kjente fakta. At det står at shorterne vedder på at QFUEL vil skuffe på Q3 neste uke, eller senere (med PoC), er vel egentlig selvinnlysende?

Journalisten har faktisk en del kunnskap om QFUEL. Mer kunnskap enn alle andre journalister jeg har lest artikler om Quantafuel av, og uendelig mer kunnskap om QFUEL enn DN-Jensen og DN-bankmannen som sammenlignet QFUEL med TINE.

Redigert 04.11.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Nanoq
04.11.2021 kl 00:47 4939

Jo, men hvorfor skriver de denne short-historien i en stort oppslått artikkel øverst på forsiden i et stort norsk finansmedia?

At noen få spekulanter har shortposisjoner, forteller jo ikke mye om selskapets aktuelle tilstand. De kunne jo likeså godt fortelle om at de største investorene i selskapet stadig kjøpte seg opp i selskapet. Og har gjort det i mange måneder nå.

Hvorfor skriver de ikke en likeså stor og synlig forside-artikkel om dette?
Redigert 04.11.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2021 kl 01:35 4954

FA skriver for å få klikk, og det smarte er at Quantafuel IKKE er nevnt i ingressen. Det har en viss nyhetsinteresse
(for IKKE-Quantafuel-interesserte) at et lite "ukjent" norsk firma er det 4. mest shortede selskapet på OSE.

Tror ikke FA gidder å sammenligne aksjonærlister over flere måneder, og kvartaler slik jeg gjør. Mye enklere å ta en rask titt på https://shortnordic.com og se om det der er noe å skrive om.

Hvem er de største investorene i selskapet som stadig kjøper seg opp i selskapet?
De som har kjøpt seg betydelig opp i QFUEL i 2021, er ALLE nominee konti, ingen norske (kjendis) investorer.

Bak CLEARSTREAM BANKING S.A. er det med overveiene sannsynlighet hovedsaklig vanlige folk i Tyskland, Østerrike, BeNeLux og kanskje noen andre land nedover i Europa. Bak UBS SWITZERLAND AG er det mest sannsynlig vanlige folk i Sveits. Så vidt jeg vet, er i Sveits UBS SWITZERLAND AG en bank like mye for vanlige folk i Sveits som DNB i Norge er en bank for vanlige folk i Norge. Og bak NORDNET BANK AB er det hovedsaklig vanlige folk i Sverige, Danmark og Finland.

Mange av de som "skjuler" seg bak DANSKE BANK A/S (6. på topp-20), NORDEA BANK ABP, SAXO BANK A/S og BNP PARIBAS SECURITIES SERVICES er sannsynligvis helt vanlige folk i Danmark, Sverige, Finland og Frankrike.

Redigert 04.11.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
rischioso
04.11.2021 kl 11:45 4784

At Skive skal være 100% oppe å gå innen nyttår er helt urealistisk så et veddemål på at det ikke skjer er allerede vunnet.

Men så har man PoC som er forløperen - vil den komme som guidet?

Her finnes det en reell sjanse som burde ha vært 50/50, men legger vi selskapets performance historie til grunn med alle brutte lovnader så er vel sjansen heller å anse som 20/80 som best for det er tross alt over året siden den første oljen ble produsert på Skive

https://bioenergyinternational.com/biochemicals-materials/first-oil-at-quantafuels-plastics-to-liquids-plant-in-denmark

og fortsatt er de ikke kommet lengre - heller kortere før en vellykket modifisering med tilhørende uttesting er bekreftet og akkurat det gjenstår og se ...

Så ja - veddemålet er helt legitimt ...

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/11/03/7765558/vedder-tungt-pa-kursras-for-tallslipp
Redigert 04.11.2021 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
hatitchi
04.11.2021 kl 13:03 4691

Greit nok at du gikk fra superbull til superbear på QFUEL, men ble overrasket over at du byttet ut QFUEL med ELOP.
YNWA250505
04.11.2021 kl 13:36 4658

Sier bare lykke til alle shortere: Nå har vi konkludert med en annen type løsning som vi er overbevist om vil fjerne problemet», sa daværende konsernsjef Terje Eiken til Finansavisen i sommer.

Målet er at Quantafuel kan levere en betydelig mengde oljeprodukter til samarbeidspartneren BASF fra neste år.

«I løpet av neste år vil vi øke produksjonen. Først i andre halvår vil vi ha en stabilt høy produksjon. Vi vil begynne å levere produkter allerede i første og andre kvartal, men hyppige leveranser vil først skje i andre halvdel», sa Eiken.
Redigert 04.11.2021 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
rischioso
04.11.2021 kl 15:02 4754

Du mener fra bull til realist etter ytterligere brutte løfter og nye forsinkelser - ja, og det er tydeligvis ikke bare meg som ser det slik legger vi aksjekursutviklingen til grunn.
ELOP har ingenting med min posisjonering i QFuel å gjøre - ELOP er en av få litt bortgjemte og glemte gems som det kan være lurt å ta et bet på i disse urolige tider nå rett før de begynner å røre på seg - jeg har flere slike ... ;)
rischioso
04.11.2021 kl 15:07 4798

Jeg har vært med såpass lenge at jeg ikke lengre tror før jeg ser det og slik virker også markedet å se det - mao, tilliten blir borte når man gjentatte ganger lover og ikke leverer - logisk nok.

Dermed betyr ikke planene utover dette noe som helst for uten en teknologi som fungerer som den skal så blir ingenting av det andre av heller - med det i minnet så kan det være lurt å vekte seg ned i påvente av nytt så man ikke går i fra låst til fastlåst om de igjen skulle skuffe - My2Cents .. ;)
Slettet bruker
10.11.2021 kl 11:35 3962

Ned snart 10 pct. i dag. Kan bli stygt her i morgen og de neste dagene. Solgte meg ut for to uker siden når de guidet full produksjon i Skive under konferanse først i andre halvdel 2022. Dette konseptet er bra men vil ta mye lengre tid enn utålmodige grådige investorer flest forventer.
Slettet bruker
10.11.2021 kl 11:44 3966

Noen som har en vurdering hvor mye den kan falle, 15 kr? 12? 10?
Holymoses25
10.11.2021 kl 11:57 3965

Dette kan bli skikkelig stygt hvis dem ikke truller frem noe massivt i morgen..

Vi ser snart 19
Slettet bruker
10.11.2021 kl 12:16 3989

Hva skulle de tryllet frem i morgen? Er ikke mer enn ett par uker siden de guidet full produksjon i Skive tidligst sommeren 2022. Ikke vet vi om dette holder men de har kjøpt seg tid. Jeg tror Quantafuel er ett bett rundt påsketider 2022, short er øket dramatisk den siste tiden. Alle prosjekter de kan melde vil være langt frem i tid, og de kan ikke hoppe inn å love hverken det ene eller det andre før de har proof of concept i Skive.
Holymoses25
10.11.2021 kl 12:59 3921

POC er et akronym som blir mer og mer fjernt :)
Vandalen
10.11.2021 kl 15:46 3770

Du vet at full produksjon og PoC ikke er samme sak?

PoC er full kapasitet på to linjer parallelt, over 7døgn og guidingen for dette er rundt nyttår.
Redigert 10.11.2021 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
Herman*
10.11.2021 kl 15:53 3764

Det er ikke snakk om å trylle frem noe som helst i morgen. Hvis de bekrefter at de er i rute i forhold til POC rundt nyttår og deretter satser på en rask global utrulling så bør det holde til å sende aksjekursen opp til rundt 30.
Redigert 10.11.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Herman*
10.11.2021 kl 16:10 3745

For øvrig kan det ikke sies klarere enn dette, og jeg blir veldig skuffet om de kommer opp med nye unnskyldninger i morgen. Det er krise i forsyningskjedene, men har de visst lenge.

«Turnaround prosessen» går som planlagt, og det er ikke noe som skal tilsi forsinkelser.»

Dette er fra selskapet, og hvis de gjentar dette i morgen blir det en hyggelig dag for de av oss som har hamstret i dag.
Herman*
10.11.2021 kl 17:45 3621

Jeg er ikke fornøyd med at det vil ta flere kvartaler å skalere opp produksjonen, de sa jo lenge at de ville kjøre full kapasitet fra slutten av året. Dette er dog ikke noe nytt, de sier nå at de gradvis vil kjøre opp kapasiteten på fire linjer gjennom 2022. Dette er dog mer relevant i forhold til inntekter enn i forhold til fremdrift. Så snart POC er i boks, tror jeg det i 1H kommer en rekke nye "fabrikkprosjekter" på plass. De har jo hele tiden hintet på at det er stor global interesse fra potensielle partnere, men at de bevisst har holdt igjen. Å holde igjen betyr jo ikke at de ikke er i dialog, jeg tror det mer handler om at de ikke vil forplikte seg før POC er på plass. Det samme gjelder jo FID på Esbjerg.
Redigert 10.11.2021 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Nanoq
11.11.2021 kl 07:02 3359

Meget gode nyheter fra dagens børsmeldig:

11.11.2021 07.00 · Oslo Børs

QFUEL: Quantafuel ASA | Third quarter results 2021

Skive progress on track for full production capability

Quantafuel's third quarter is characterised by a strong focus on Skive.

Improvements and preparation for the ongoing upgrade work are leading the way to

Proof-of-Concept and full production capability around year-end. In addition,

notable progress has been made on the project pipeline in preparation for

roll-out.

https://newsweb.oslobors.no/message/546514
Redigert 11.11.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Herman*
11.11.2021 kl 07:14 3323

«With expected Proof-of-Concept achieved around year-end, Quantafuel is ready to roll out the announced projects. In addition, we have many exciting prospects in the pipeline and see a strong global interest in our solutions. Quantafuel continues discussing the roll-out of large-scale capacity plants with both existing and potential partners.
Quantafuel is more than Skive and chemical recycling. Our positioning upstream and our industrial partners are putting us in pole position to build a circular economy for plastics in Europe.
Never has there been a greater need for companies that help tackle the biggest threats to the environment. We need to act now, and that is exactly what Quantafuel is doing. We are 100% dedicated to contributing towards solving the global plastics waste problem.»
Holymoses25
11.11.2021 kl 07:18 3312

Meget gode nyheter??

Hvis dem ikke får igang Skive innen 31.12 så er det ikke bra. Og husk at POC kommer kun etter Quantacosta kan bevise stabil drift på flere linjer. Idag så klarer dem ikke drift på 1 linje og må bytte utstyr dagligen.

Fortsatt ikke noe konkret..

Nanoq
11.11.2021 kl 07:19 3321

Fra Q3-rapporten:

..."Improvements to the plastics feeding system
into the reactors have been thoroughly
tested, and the systems now work as
intended. In the reactors, both the
temperature distribution and product flow
have been optimized. The reactors’ mass
balance is close to target at design load, full
capacity has been achieved, and mechanical
challenges regarding the reactors have been
solved."

https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=546514&attachmentId=227292&obsvc.item=1