Qfuel + BASF = Sant

Kalleklovn
QFUEL 21.12.2020 kl 08:29 246955

https://newsweb.oslobors.no/message/521306

Da blir BASF partner ved Kristiansund fabrikken. Det er helt rått, jeg kunne ikke håpet på en bedre partner enn BASF. De blir nok å satse hardt på Quantafuels teknologi fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
31.03.2021 kl 12:51 7215

Omsatt 300.000 aksjer på under 5 min......

God påske!
rischioso
31.03.2021 kl 20:33 7096

Ja, da ser man hva som ligger til grunn for den siste tids kursutvikling - presse kurs så småfolket kaster kortene så kommer sharkene og glefser til - så gjentas prosessen frem til den taktikken ikke lengre funker alternativt at triggermeldinger tikker inn ...

https://www.tradegate.de/orderbuch.php?isin=NO0010785967

* Hold på aksjene folkens - snart tikker POC inn og da er det plutselig blitt så veldig mye dyrere ... ;)

Fortsatt God Påske!
Slettet bruker
31.03.2021 kl 20:41 7096

Med god hjelp av media og investtech..

Vi venter på "gjennombruddet" proof-of-concept.

Historisk har Quantafuel gjort heftige byks på gode nyheter, også på forventninger.

Generelt sett er det langt fra 45 til 70, (56%) men muligens ikke i Quantafuel.
Slettet bruker
31.03.2021 kl 21:01 7099

Quantafuel beskriver de ansatte som den største kostnaden i fabrikkene, sett bort fra selve kostnaden for hele fabrikken.

En fabrikk på 100k tonn skal ha 60-70 ansatte, noe som gir en årlig kostnad på rundt 50m med 750k i snitt.

Med eierskap 50/50 Quantafuel/partner så ser jeg for meg enhver fabrikk kan gi overskudd på 120-140m for Quantafuel alene. Om kostnaden på en fabrikk er noe nord for 1 mrd, så vil fabrikken betale seg selv ned på rundt 4 år.

BASF som høyst sannsynlig blir Quantafuel sin største kunde, har et forbruk på 20 millioner tonn nafta årlig, noe som betyr at Quantafuel ligger an til å bli et betydelig selskap bare de klarer å levere 10-20% av denne etterspørselen - og BASF er kun én kunde. I og med at Quantafuel har BASF som investor og supervisor, så regner jeg med de har stålkontroll på hva de kommer til å få betalt fra BASF for produktet.

Hvis Quantafuel hadde én fabrikk gående nå, og ble kun priset ut fra den fabrikken sine resultater, så kunne den alene priset Quantafuel til 1-1.3 mrd.

Analysehus rekner 20-30,- pr nye fabrikk, men virker litt optimistisk.
Redigert 31.03.2021 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2021 kl 21:10 7087

McKinsey har laget en rapport tidligere, der de estimerer markedet for kjemisk resirkulering til å bli verdt $75B i 2030, med $25B profitt.
Nanoq
31.03.2021 kl 23:33 7010

Vennligst forklar hvordan du kommer fram til at
"enhver fabrikk kan gi overskudd på 120-140m for Quantafuel alene."'

Har du så innregnet betaling for mottatt avfallsplast iflg. EU-tariffene? Denne afgiften er i dag på 0.8 euro pr.kilo plast som ikke er gjenbrukt, og som derfor er på vei mot avbrenning eller på vei mot gjenbruk hos Quantafuel...penger som QFUEL får en stor del av for å motta denne avfallsplasten.

Og hvilken pris på grønn nafta baserer du så ditt regne stykke vedr. overskudd pr. 100.000 ton/år fabrikk?

På forhånd takk for svar.
Slettet bruker
01.04.2021 kl 09:56 6895

Jeg sier at "jeg ser for meg", så man bør se svært kritisk på reknestykket. Det er fremdeles mange ukjente parametre, men her har jeg tatt utgangspunkt i EBITDA på $50m for 100 000 tonns fabrikk, samt nedbetalingstid på rundt 4 år, og ansatte som største kostnad, alle de tre nevnte har bøhn uttalt i artikler og presentasjoner.

Hva de får betalt for grønn nafta er usikkert for oss, men Quantafuel har daglig/ukentlig dialog med BASF, så jeg er veldig sikkert på at Bøhn vet noenlunde hva de får betalt, derfor bør uttalselsene om lønnsomheten ha substans.

Finnes helt sikkert mangler, og enhver "input" er verdig.
Redigert 01.04.2021 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
castro1
01.04.2021 kl 11:06 6846

Anbefaler også å ra en kikk på Kyoto og ikke minst Gen2 Energy når den kommer på børs. Bøhn er tungt inne i begge. Kan bli neste eventyr. Førstnevnte gikk på børs med en emisjon på 62,5 pr aksje. Handles nå for 44,-. I begge selskapene er det topper fra Yara og Norsk Hydro som alle deltok i emisjonen. Når avtalene kommer blir det trangt i inngangsdøren tror jeg. I Gen2 Energi er Vitol inne som partner også. Bare et tips fra meg.
Nanoq
01.04.2021 kl 14:26 6880

Ja, ca. 4 års nedbetalingstid for en stor fabrikk og årlig EBITDA på $50 mill. var vel det som Bøhn snakket om i en presentasjon for mange måneder siden. Har sett at en megler-analytiker har vært på banen med en tilbakebetalingstid på helt ned til 2 år (det ligner ren fiksjon - urealistisk etter min mening).

EU-skatter og avgifter på plast og avfallsplast vil jo få en stor betydning for inntektene, og det samme gjelder jo prisen på grønn nafta (som ganske sikkert vil få en stor prispremie mot sort nafta).

Men allikevel - mye tyder jo på at dette blir veldig god butikk når det for alvor starter opp seinere i år. Og kvartalsrapportene i 2022 vil nok gi oss et noenlunde klart bilde av hvor profitabel denne produksjonen av grønn nafta vil bli med dagens skatter/avgifter og naftapriser.
Slettet bruker
03.04.2021 kl 13:03 6483

Nedbetalingstid på 2 år er faktisk Kjetil Bøhn sine egne ord, men gjelder da en fabrikk i stor skala. Dette ble sagt i presentasjonen på Investordagene 2020 i regi av Finansavisen.

Enig med at det virker helt surrealistisk og ren fiksjon, men samtidig så sitter jo Kjetil Bøhn i en posisjon som som gir han svært mye innsikt. Hvis dette viser seg å stemme, så er det jo en helt ekstrem lønnsomhet.

Bla helt ned for å få frem presentasjonen - 07.50.

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/01/13/7607697/kjoper-soppel-for-168-millioner

God Påske
Redigert 03.04.2021 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Nanoq
03.04.2021 kl 21:33 6379

At Bøhn har vært ute med en nedbetalingstid for en stor fabrikk på bare 2 år har jeg ikke registrert, kan bare huske å ha lest om disse 2 år i en megler-analyse for mange måneder siden.

Uansett så tror jeg at 2 år er i den meget optimistiske avdelingen. Det er altfor mange faktorer som man ikke har styr på ennå. Både skatter og avgifter på avfallsplast, prisen på grønn nafta og driftsutfgiftene på en stor fabrikk skal jo tallfestes før man kan komme med realistiske nedbetalingstider og overskuddsgrader.

Ellers er det en meget interessant og informativ Bøhn-presentasjon som du linker til her, den bør jo høres/leses av alle aksjonærer og potensielle aksjonærer i QFUEL (har ellers hørt mange Bøhn-presentasjoner omkring QFUEL, men ikke denne).

Ellers er jeg meget positiv til nvesteringene i Replast i Kristiansund og i Geminor *), som etter min mening viser at selskapet har kraftig fokus på å dekke hele avfallsplast-markedet og på å sikre rikelig tilgang til avfallsplast-råvarene. Dette viser jo at ledelsen har evnen og viljen til både å tenke langsikta og strategisk - med overskriften STORE PLANER, STORE MULIGHETER - OGSÅ GLOBALT.

Jeg tror at dette har gode muligheter for å bli et industrieventyr av de helt store og sjeldne.
Time will tell.

*).: Geminor Invest AS, the holding company of Geminor AS, sells 40 percent of the shares in Geminor to the energy and chemical recycling company Quantafuel. The owners of Geminor Invest, CEO Kjetil Vikingstad and COO Ralf Schöpwinkel, thereby keep 60 percent of company shares.
Since the startup in Norway in 2004, Geminor AS has grown to become a significant international industry player and waste supplier in Europe. The company currently employs 80 professionals in 10 countries, and in 2020 Geminor delivered close to two million tonnes of various types of waste for recycling. This year the turnover is expected to pass Euro 180 million.

Mye mer her:
https://geminor.no/en/2021/01/geminor-and-quantafuel-initiate-industrial-partnership/
Thesistulling
04.04.2021 kl 11:51 6135

Siste omsetning på kurs 4.926 På Tradegate 1.April.

Hvordan skal man tolke dette sett i lys av den siste tids handler?
Noe salgssignal er det vel neppe.......


gronnvaskeren
04.04.2021 kl 16:19 5982

Antar du mener 49,26? Legg også merke til volumet siste timene før det stengte for påska... Jeg er bull.
Slettet bruker
04.04.2021 kl 17:35 5909

Volumet på Tradegate var vel ikke noe utover det vanlige? Volum under 30 000 aksjer er jo småtteri i finansverden, men positivt at noen er villige til å betale høyere pris enn det aksjen stanset på onsdag kl 13.10.

Det var flere ting som skulle være klart innen Q1, men siden de ikke kom da, så bør de komme fortløpende etter påsken er over - skal man ta Bøhn på ordet.
Redigert 04.04.2021 kl 17:48 Du må logge inn for å svare
Nanoq
04.04.2021 kl 21:37 5782

Nei, han mente kurs 4,926 - i EURO. Men denne lukkekursen betyr ikke noe...den siste handelen den dagene var bare en liten post på 50 stk. aksjer,

litt mer betydning har det nok at 4 stk. handler på i alt 4100 aksjer til den litt lavere kursen 4,896 EUR = ca. 49 NOK skjedde rett før denne lille lukkeposten til 4,926 EUR ble handlet .

Dette viser tross alt at noen synes at kursen er alt for lav i øyeblikket...49 kr er tross alt hele ca. 10% høyere enn sluttkursen på OSE den dagen.

Man skal være klar over at det er små private investorer som står bak mye av handelen på Tradegate, så man skal være forsiktig med å tillegge lukkekursen på Tradegate noen særlig betydning. Bare hvis det handler om helt uvanlig store handelsvolum vil jeg ta det seriøst. Dette skjer veldig sjelden på Tradegate.

Handelsvolum i QFUEL den dagen d. 1. april på Tradegate var ca. 30.000 stk, det er noe lavere enn daglig gjennomsnittsvolum der.
gronnvaskeren
05.04.2021 kl 00:17 5669

Jeg snakket om volumet før Oslo børs stengte. Ikke vanvittig høyt, men om jeg ikke husker feil nesten 300k aksjer på stigende/horisontal kurs. Det tolker jeg positivt, men jeg ser også etter godt nytt nå :)
tommbakk
05.04.2021 kl 13:16 5434

Jeg la selv merke til at dagsomsetningen økte fra drøye 300k til drøye 600k helt på slutten av den korte børsdagen sist onsdag.

Jeg synes slike hopp alltid er morsomme, for de KAN indikere noe mer.
Men i øyeblikket tror jeg slike utslag skyldes primært at Quantafuel er en av mange grønne aksjer som har fått grisejuling i første kvartal, og at det nå synes å være en god kjøpsmulighet. Så kan man nok legge til en kombinasjon av forventninger/håp om snarlige positive nyheter, være det seg ang utviklingen med produksjon hos Replast, Skive-anlegget, samt fabrikken i Esbjerg. Kanskje attpåtil en fin pakkeløsning med en samlet oppdatering omkring alle disse. Men, så klart, alle nyheters mor QFUEL-messig; bekreftelse på ytterligere fremdrift i Skive.
Det er jo make or break for hele caset at det kan stadfestes at anlegget fungerer som tiltenkt. Jeg vet at Bøhn har gjort det klart at det nok ikke blir slik at full produksjon er oppnådd før i Q4. Men likevel.

Den dagen dette blir bekreftet, kanskje kombinert like etter med nyheter om avtaler med BASF og/eller Vitol om ytterligere anlegg...

...da tror jeg de som solgte seg ut, vil ha hastverk med å komme seg inn igjen, for da kommer dette nafta-drevne toget til å sette fart.

Som en digresjon, så er det et år siden jeg kjøpte mine første aksjer til kr 10 (dvs, 100, før splitten), og to ganger har jeg hatt en papiravkastning på ca 270k (både ved intradag ath 11. september ifjor), og tidlig i januar i år.)

Så, har vært med både opp og ned et par ganger nå. Fallet fra kr 70 til 37,5 mellom september og oktober var ikke veldig artig. Faktisk mye kjipere enn korreksjonen ESG-segmentet har fått siste par måneder, ettersom det da bare var Quantafuel som falt. Og, jeg må innrømme at jeg var rett ved å selge når jeg satt igjen med en avkastning på 10k, som 4 uker tidligere hadde vært drøye 270k.

Men, troen på at dette selskapet kan bli et nytt norsk industrieventyr, er der, så istedet for å selge, har jeg kjøpt mer. Snittet nå er kr 36,5. Tror det vil vise seg billig om et par-tre år.

I august 2017 hadde jeg 100.000 aksjer i NEL med snitt på kr 1,8...men pga for mye trading underveis, mistet jeg ballen der, gitt.

Den feilen gjør jeg ikke igjen med et selskap jeg tror på. Nok kortsiktig trading, i håp om raske penger.

(Nå ble det mye skriverier her...Beklager! Bruk det gjerne ved søvnvansker! :D)
Thesistulling
05.04.2021 kl 13:31 5411

Europe's biggest toymaker may stop using plastic bags in the boxes that contain its bricks before a self-imposed 2025 deadline. It's part of a much more daunting project, already under way, to find sustainable materials for the almost 100,000 tons of plastic bricks that Lego produces each year.
Slettet bruker
05.04.2021 kl 14:07 5362

Innen Q3 har Quantafuel som målsetting å få full drift på Skive-anlegget - med full drift på alle "hjul" så skal Skive med sin 20k kapasitet ha en EBIDTA på 8-9 mill. USD. Det blir svært interessant å se lønnsomheten på dette anlegget etter det har vært i drift noen kvartal.

På samme linje som deg, så har jeg og vært "innom" Nel, kjøpte mine første aksjer på 2-tallet, og var én av de tålmodige - litt for tålmodig siden jeg skulle sikret mer på 30. Nå er alt flyttet til Quantafuel.
Redigert 05.04.2021 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
05.04.2021 kl 15:20 5288

Satt fullastet I EMGS jeg.
Ventet tålmodig......lenge.
Og når alt stemte kom Koronaen.

Og så leser man etter lengre tids fravær at BASF og Lego er inne på eiersiden av Quantafuel.
Og VITOL skal distribuere........?
Det første jeg tenkte var HÆ??? Såpass ja!
Og logget meg på.
Slettet bruker
05.04.2021 kl 21:42 5090

I dag er det akkurat 14 dager siden artikkelen med dette utdraget ble publisert:

"Lige nu kører to ud af fire produktionslinjer, og over de næste par uger skal anlægget bevise, at de under kontinuerlig drift kan levere pyrolyseolie i den forventede kvalitet."

https://pro.ing.dk/wastetech/article/nordmaend-satser-stort-paa-kemisk-genanvendelse-danmark-12521?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_content=social_bottom__20210323121551&utm_campaign=socialbuttons&fbclid=IwAR0UMnTyi8BrTJ4SzWuVeYMZUWk-0RX32ij-qGCzBmjBwrYrRveqIbx_tbE

Spent om vi får høre noe neste uke.
Mdg1
06.04.2021 kl 12:05 4836

Det er vel ikke lenge før denne står i 20 igjen. God ide, og en grønn aksje. Men, så lenge de ikke kan tjene penger på det blir det som Spetalen sa dårlig butikk
Thesistulling
06.04.2021 kl 13:26 4765

Med det brukernavnet skal jeg holde meg for god til å kommentere.
Det går bare ikke inn.......
tommbakk
07.04.2021 kl 15:21 4451

Mmmm...du sier noe. For, når Spettet sier noe, da finnes det ingen sjanse for at han har en egen agenda...at han har noen baktanker. Neida. Han er ikke sånn.

Har du hørt om Pryme?

Nederlandsk selskap. Saga Pure kjøpte seg ganske solid opp der i januar (hvis det ikke var slutten av desember?)

Hvem var da største aksjonær i Saga Pure? Jo, Øystein S. Spetalen.

Og, for ordens skyld, hva slags forretningskonsept har Pryme, lurer du kanskje?

Jo, Pryme skal bruke en såkalt pyrolyse-prosess for å gjenvinne plast.

Hmmm, jammen godt at det ikke har NOEN likhetstrekk med Quantafuel... ;D

Neida, så joda...


vintage1
07.04.2021 kl 15:42 4430

Ekstrem nyhetstørke her nå..
reee
07.04.2021 kl 16:00 4413

Ned til 20? Ja takk!

Den store forskjellen på Pryme og Qfuel, slik jeg har forstått det, er at mens Pryme stopper ved pyrolyse fortsetter Quantafuel å foredle oljen.
Pryme vil satse på stort volum, ref den meldingen om ønske om å lage 5-10 ganger større reaktorer.
Quantafuel viderefoedler pyrolyseoljen med sin "hemmelige" katalysator, og raffinering ved hjelp av restvarme/avgasser. Derfor kan quantafuel hoppe over å selge råolje til noen som kan foredle den, og heller gå rett til plastprodusenten med naftaen sin. De hopper over et ledd i prosessen, får bedre pris og trenger ikke å øke volum så sinnsykt for å tjene penger.

Men ingenting av dette har noe med hvorfor Spetalen sa at man måtte være født uten hjerne for å tro på Quantafuel.
Han baserte dette utsagnet på at et selskap som produserer 10.000 tonn i året ikke kan konkurrere med oljeselskaper som produserer millioner av fat olje i året. Han gjorde ingen vurdering av lønnsomheten, avgiftsfordelene og den betydelig mindre kostnaden for infrastruktur. Han baserte det _kun_ på om de kunne konkurrere på volum, og basert på at "jEg eR uTdAnNeT pEtRoLeUmSiNgEnIØr"

Så ikke bare møtte han seg selv i døra da han gikk inn i pryme, han gikk også inn i (etter min mening) et mer risikabelt case. Hvis man måtte være født uten hjerne for å tro på Quantafuel, hva må man være født uten for å tro på Pryme?

Hvis man antar at han kjører sin vanlige stil, var inngangen i Pryme kun et stunt for å trekke myggsvermen bort fra Quantafuel slik at han kunne få billigere inngang selv. Mannen kjører jo slike taktikker over hele fjøla. Tredagers cornerstone-investor, bjellesau, kjendisinvestor, hva enn du vil kalle det - kjøpte du noe bare fordi Spetalen kjøpte noe, har du ikke lov til å være overrasket over at han fikk gevinst mens du kjøpte på topp og fikk matta dratt under beina på deg.

At Spetalen sier at noe er dårlig butikk betyr ikke en dritt. Spesielt ikke når det er Hegnar som lepjer utsagnene i seg og lirer av seg de samme utsagnene om og om igjen som en geriatrisk papegøye.
Redigert 07.04.2021 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 16:54 4373

Nyheter bør ikke være mange steinkast unna. I utgangspunktet så skulle vel investeringsbeslutning i Esbjerg bli tatt forrige kvartal, men proof-of-concept stempelet må på plass først.

Hvis det ikke har vært problemer underveis, så har to linjer vært i drift minimum 16 dager nå, siden artikkelen som bekreftet to linjer i drift ble lagt ut den 23. Mars.
tommbakk
07.04.2021 kl 18:11 4319

Herlig innlegg, et av de bedre jeg har lest her inne. Og spot on hva gjelder Spetalen og hans taktikkeri.

Han skal jo ha cred for at han lykkes slik han gjør. Han treffer jo gang på gang. Så smart, om enn "litt" slu, det er han.

Slik jeg anser det, innebærer Quantafuel mindre risiko enn Pryme. Men for all del, høy-risiko er det uansett.

Likevel, får man endelig hele Skive-anlegget oppe og gå i full produksjon, så vil veldig mye av den rent tekniske og teknologiske risken være fordampet (gjennom pyrolyse, naturligvis!)

Deretter kan man begynne å regne hjem caset, idet produksjonen gir inntekter.

For min egen del, så har jeg forventinger om at alle fire produksjonslinjer er oppe og kjører senest i løpet av 2021. Ift den guidingen Bøhn har gitt, mener jeg det bør være lov å både anta og forvente. Og ja, da har jeg regnet inn faktorer som at vi snakker nybrottsarbeid, med delvis uprøvd teknologi og prosesser, hvor det ikke bare er å trykke på en knapp.

Men at troen er der på selskapet? Helt klart. Så, da får jeg bare mangle hjerne.

Nanoq
28.04.2021 kl 23:25 3799

Ja, BASF blir partner ved Replast-fabrikken i Kristiansund, og ja, en bedre partner der enn BASF finns ikke.

For meg ligner dette en stille og rolig fusjon av Quantafuel inn i BASF, som jo har full tillit til Quantafuel-teknologien, og som nå har fått en meget erfaren BASF-mann inn i styret i Quantafuel, en Herr Dr. Maximilian Walter, SVP of BASF’s Global Technology Petrochemicals department.

Ellers har jo tyske Dr. Christian Lach nettopp fått jobben som "Deputy CEO and Chief Commercial Officer" i Quantafuel, en mann som kommer fra en jobb i BASF som "Project Lead ChemCycling in BASF".

Jeg blir ikke overrasket om det innen et år er gått vil komme et kjøpstilbud på hele Quantafuel fra BASF. Pris: 100+ NOK/aksje.
Redigert 28.04.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
vintage1
28.04.2021 kl 23:42 3801

Hvis teknologien holder vann, og QF evner å vokse med oppgavene, håper jeg selskapet opprettholder sin suverenitet. Kjenner jeg har lyst til å se hvor stort dette kan bli på egenhånd, og ikke bli spist opp av gigantaktøren BASF.
Hammers
28.04.2021 kl 23:57 3819

I stedet for å benytte ord fra en festtale kan du heller se på realitetene.
Jeg snakker om ord som "vokse med oppgaven" og SPESIELT "suverenitet"!

Hvis suverenitet betyr å være suverene på å lokke penger ut av blåøyde skandinaver er jeg enig. DER er de suverene.
Ellers er det lite av utstyret som virker skikkelig - hvis noe. I hvert fall ut fra hva jeg har fått med meg av realiteter.

Hilsen Hammers
Nanoq
29.04.2021 kl 00:00 3857

Jeg tror at de to andre store investorene i QFUEL - LEGO/Kirkbi Invest og VITOL - begge ville støtte et salg til BASF når prisen ser noenlunde akseptabel ut. Det samme gjelder mange av de andre relativt store private aksjonærene som har vært med på denne lange reisa og utviklingen av Quantafuel gjennom de siste 8-10 åra, som Bøhn og Fareid.

Å bli en industriell aktør i stort format på den globale scenen krever mye kapital og meget sterke partnere. Og tar ganske lang tid. Jeg tror at de fleste aksjonærene i Quantafuel gjør klokt i å akseptere et kjøpstilbud fra BASF på 100+ NOK pr. aksje. Det vil jeg i hvertfall selv si ja til.

vintage1
29.04.2021 kl 00:05 3848

Suverenitet = som å stå på egne ben. Skal gi deg et eksempel på bruk av ordet fra dagligtalen (ikke festtale). For eksempel; "Sverige er et suverent land". Dette betyr at de har om ikke full råderett innenfor landets grenser (internasjonale avtaler spiller inn her), store muligheter for selvbestemmelse. Jeg ville definert meg som rimelig blåøyd dersom jeg legger dine spådommer om fremtiden til grunn for mine valg. Jeg tar helst mine egne valg. Ja, de er basert på et kanskje urealistisk håp om at QF kommer til å bli en storspiller innen det segmentet de opererer i, men det får jeg ta på min kappe. Du skal slippe å føle ansvar for dette, Hammers.
Redigert 29.04.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.04.2021 kl 00:11 3936

Det viktige er at QFUEL er LANGT fra å være suverene med pyrolyse av plast.
Det finnes mange aktører som får det til - men Qfuel gjør det ikke med sitt hjemmesnekrede system - basert på kinesisk teknologi!

Nyhetsbildet preges av store insidersalg + skandaler i meglerhus som har handlet aksjer før "analyser" slippes.
DET er realitetene - selv om du helst vil snakke tull om svensk suverenitet!

Hilsen Hammers
vintage1
29.04.2021 kl 00:17 3920

Mye bra som har oppstått av hjemmesnekret teknologi. Har hørt at garasjer er gode steder for slike prosjekter.
Thesistulling
29.04.2021 kl 00:30 3898

We got the biggest balls of them all!!

AC/DC Dirty Deeds.....
På vinyl selvsagt.
Og rør.......tyske rør😁
2 veis høytalere......selvsagt.
Nedsenket stue for bedre akustikk.

Neste låt blir med Heart, Barracuda.....

Quantafuel?
BASF tar seg av det......bare venter jeg....flink til det.
Og slenger med leppa 🤣

Nivået var betydelig høyere her for 15 år siden.
Nå er det mye..........sau.....og folk som tror de har peiling fordi de fulgte flokken.

Musikk nå.
😎

spurswild
29.04.2021 kl 01:41 3857

Hvordan ble BASF eier i selskapet? Hadde det ikke vært bedre å kjøpt hele selskapet hvis de hadde sterk tro på selskapet? Bare en tanke....
Thesistulling
29.04.2021 kl 07:34 3705

Blir vel det samme som å spørre om hvorfor ikke oljefondet kjøper hele Tesla hvis de hadde tro på det, og hvordan de hadde kjøpt aksjene de har.
Litt unødvendig å tenke slik.
Og det sier jeg.........
🤣
Redigert 29.04.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Nanoq
29.04.2021 kl 10:21 3551

BASF kjøpte litt over 6% av aksjene i Quantafuel fordi...

BASF bl.a. hadde et sterkt ønske om å bidra til å fremme den sirkulære økonomi og dermed være med til å løse et gigantisk miljø- og klimaproblem samtidig som de var klar over at dette ville bli god business i åra framover,

men mer om dette kan du lese om i denne gode artikkelen i dette internasjonale kjemifagtidsskriftet, hvor også Quantafuel er nevnt av ingen andre enn Dr. Christian Lach som på det tidspunktet hadde en ledende jobb i BASF innenfor kjemisk gjenbruk av plastavfall, og som for kort tid siden har fått jobben som "Deputy CEO and Chief Commercial Officer" i Quantafuel.

https://cen.acs.org/environment/BASF-says-embracing-circular-economy/99/i5



..."Nevertheless, with more than 30 million tons of plastic waste generated annually in Europe and 250 million tons globally, the approach has significant potential. “We see a huge opportunity for growth here,” Christian Lach, head of BASF’s ChemCycling project for using waste plastic as a feedstock, said at the December event.

....."To capitalize on this opportunity, BASF has developed a catalyst for the cracking and hydrogenation of plastic waste into an oil that is 99.9% carbon and hydrogen. “It takes a lot of effort and is feasible only if you can turn low-value waste into high-value product,” Lach said.

Pyrolysis oil needs to be purified to remove chlorine that can cause corrosion, sulfur that can poison catalysts, and oxygen that can trigger explosions. BASF is working to solve such problems in partnerships with technology firms, including the Norwegian chemical recycling company Quantafuel."
Redigert 29.04.2021 kl 10:22 Du må logge inn for å svare