CrayoNano - imponerende innovasjon fra NTNU - grafen og nanotråd

Slettet bruker
CNANO 22.12.2020 kl 07:19 67198

Selskapet CrayoNano har sikret seg patentrettigheter til egen teknologi, noe som betydelig styrker selskapets materielle rettigheter, og sikrer inntekter i et enormt marked de kommende år. Selskapets teknologi er utviklet ved NTNU, og selskapet er en direkte spin-off fra NTNU.

Litt fra selskaets WEB-side som kort forklarer selskapets ide, og potensiale:

By growing AlGaN (aluminium gallium nitride) nanowires on graphene, graphene will be used both as a substrate and as a UV transparent electrode in order to achieve a high external efficiency.

CrayoNano’s unique device structure thus leads to reduced heat loss, and in addition reduced material consumption.

Nanowires enable improved crystal quality, which can improve operating lifetime, and reliability as reduced lifetime and reliability has been connected to high dislocation density in thin film devices. Dislocation density is the amount of structural failures in the crystal structure. Nanowire technology can also increase the effective area of the LED, relative to planar technology, increasing the amount of light generated.

The result is a flexible and extremely thin and lightweight epiwafer able to emit large amounts of light from a small area.

Graphene is experiencing tremendous attention worldwide. Semiconductor nanowires on graphene are expected to become the basis for new types of device systems, and ultimately change the semiconductor industry.

Selskapet sikret seg i går, i konkurranse med 4 200 ander selskap, 25 MNOK i funding fra EU:

Trondheim, Norway – December 22nd 2020 – CrayoNano has been chosen to receive a European Union Horizon 2020 Small and Medium sized Enterprises (SME) EIC Accelerator grant of €2.4 million

The jurors in the EIC Accelerator panel mentioned among other positive remarks on the project: “the innovation has a huge potential to revolutionize the market of UVC LEDs, making both societal and environmental impacts”

“I am so proud of the CrayoNano team. EIC Accelerator’s evaluation of our technology platform was very thorough and winning its approval shows that we are on the right track and that the products we are developing will make a huge impact”, says CEO Jo Uthus at CrayoNano.

Chosen among 4,200 companies
The EIC Accelerator is designed for small and medium-sized enterprises (SMES) with radically new ideas underpinned by a business plan for rolling out marketable innovation solutions and with ambitions to scale up. Selected companies receive funding and they get extra acceleration services to connect with investors, corporates and likeminded entrepreneurs.

CrayoNano was selected FROM 4,200 companies for the EU Horizon 2020 program EIC Accelerator. Less than 1% of all applicants (39) received grants.


Oppsummert: Utrolig spennende selskap som lever et anonymt liv fortsatt på OTC-listen :) Dette selskapet har alle muligheter til å bli et norsk industrieventyr.
Andre som har tanker rundt selskapet?
Redigert 21.01.2021 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
luftskip
29.03.2021 kl 14:44 4203

735 mnok. Med andre ord, ganske dyr P/E og P/B her, men det skal man neste forvente av en micropcap i vekst. De fleste som noteres på Growth har gjerne det dobbelte eller mer i mcap, og med tanke på at denne smalt opp til 44 kr tidligere, kan vi kanskje håpe på en ny oppsving i den kommende måneden.
Metadoren
29.03.2021 kl 15:46 4142

Her må en ha tro på produktet og fremtiden der nøkkeltall som P/E og P/B betyr veldig lite. Selskapet er jo posisjonert for et enormt marked som de også opplyser om i selskapsmeldingen: "Independent analysts categorize the UVC LED market in hypergrowth, growing to an expected USD $2.5 billion market in 2024."
focuss
29.03.2021 kl 16:42 4115

Hvorfor selges det så mye på 27? Det henger jo ikke på greip.
Akutt Bistand
29.03.2021 kl 16:43 4120

Spennende!
Helt enig i at nøkkeltall i dette caset her (som i alle andre vekstcase) betyr svært lite.
Tror Crayonano har et voldsomt potensial. Jobber på sykehus, så vet hvor enorm bruksverdi det har bare på sykehus. Har et par spm. som jeg håper noen kan svare på:

1. Har Cnano noen virkelig store konkurrenter som kan komme oss i forkjøpet på lignende teknologi? Vet Crayonano har patent på akkurat denne type, men er det noe lignende som kan ødelegge?

2. Er det fare for at det vil komme en emisjon i nærmeste fremtid som vil vanne ut aksjene våres på nåværende tidspunkt?

3. Er 13,00kr per aksje (emisjonspris da den gikk på NOTC) det billigste som har vært mulig å handle denne aksjen til? Den ligger jo per nå på 27kr per aksje, så den har ikke steget mer enn 107% siden den presentert på NOTC, noe som er lite såpass «langt» selskapet har kommet i prosessen. Et annet case på NOTC er jo Freyr, som allerede har gått 1000% siden lansering, til sammenligning.
West33
29.03.2021 kl 17:44 4117

Emisjonspris var på 16kr aksjen, ikke 13 kr. Har vært noen svært få handler på kr 13 etter emi men har hovedsakelig ligget på mellom 14-16kr etter notering på NOTC, altså helt prematurt etter emi. Cnano begynte for alvor å røre på seg etter nyheten om at patentene var i boks (avtalen med NTNU) og påfølgende EU horizon mld.

Her er vi helt i startfasen kursmessig er min gjetting (har aksjer i CNANO) Kan selvfølgelig slå motsatt vei hvis de ikke lykkes men mine aksjer ligger i skuffen.
Metadoren
30.03.2021 kl 09:56 3937

Prøver meg på noen svar her:
1. Det finnes mange konkurrenter, men dagens produsenter sliter med skalerbarhet, effekt i lyset, størrelse og kostnadseffektivitet.
Cnano blir en disruptiv aktør som har løst disse utfordringene som betyr at de i realiteten kommer til å ta over markedet

2. Veldig liten sannsynlighet for at det blir noe ny emisjon før vi går på børs her. Selskapet har per 31 desember 2020 135 millioner på konto (som i seg selv er mer enn nok) - tar vi i tillegg med nye 50 millioner fra EIC Accelerator så ser jeg ingen emisjoner i vente her.

3. Ser at West33 har svart litt på denne. Kan også nevne at aksjen har vært oppe på 44 kr tidligere i år som viser at det skal veldig lite til før denne vil gå igjen. Utrolig spennende å få mulighet til å investere såpass tidlig i disruptive teknologi fra Norge som faktisk har kommet veldig langt i prosessen. Produktet er sannsynligvis klart allerede i løpet av høsten med planlagt kommersiell utrulling. Det betyr at man trenger ikke å sitte i selskapet mer enn et halvt år før de har et unikt produkt å vise til som vil revolusjonere bransjen. Markedet er enormt stort. Kunder står i kø for å være de første som tar i bruk produktet. I mine øyne det mest spennende selskapet man bør være investert i nå.
Redigert 30.03.2021 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Dublinmannen
30.03.2021 kl 10:40 3889

Er det ikke bare Sparebank 1 som selger etter konverteringen av gjeld (de tar en gevinst og skal ikke sitte på eiersiden) (bare spekulasjon fra min side)
focuss
30.03.2021 kl 12:02 3829

DM
Ok mulig det. Ser frem til presentasjonen over påske.
Dublinmannen
30.03.2021 kl 12:10 3809

Focuss, har ikke vi vært inne i samme aksjer før? Nano? Scanship? Softox? Nekkar?
focuss
30.03.2021 kl 12:32 3784

Joda
Har vært i alle de unntatt Nekkar. For tiden er det bare Nano av de, men har en hel del andre.
luftskip
30.03.2021 kl 12:40 3805

Etter at den store ordren på 27kr spiste opp nesten 3 milloner kroner med bull-bud, var det et par som ble lei over underbød med hhv. 26,9 og 26 kr. Den sistnevnte ordren der er også av det større slaget, men det er massevis av mindre kjøpere som hopper på her.

Hvem kan det være som er villig til å selge seg ut nå? Er det folk som tar profitt, eller en finansakrobat-type som trikser? Spetalen selger vel ikke disse her med tap, eller? Han gjorde jo det i $DVD.
Akutt Bistand
30.03.2021 kl 12:55 3786

Tusen takk for et veldig bra svar!
Tror dere Cnano kommer på Euro Growth allerede i år?
Redigert 30.03.2021 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
VårDitto
30.03.2021 kl 13:09 3773

Bortsett fra selskapet selv, så er det mest interessante for oss vanlige folk/investorer ("vanlig" i den forstand at vi ikke har ræva full av penger), er at her har man tid og anledning til å være med til en kostnad med virkelig spennende potensiale.
Vanligvis er slike muligheter forbeholdt de såkalte "hjørnestensinvestorene", som sikrer seg kaka tilnærmet alene helt fram til børsnotering, hvor tilretteleggerne gjerne har hausset opp kursen til helt andre priser enn de har betalt i den lukkede perioden (emisjon).
Selvfølgelig har man også her hatt en emisjon, men av det mer edruelige slaget og som gjerne kunne vært flerdoblet, og relativt sett er prisen fremdeles meeeget spennende.
Med dette selskapets/produktenes bakgrunn, så tror jeg ikke det trengs spesielt mye haussing når den tid kommer.
Ikke glem at de har hatt enorme utviklingskostnader (gratis) gjennom ti år hos NTNU.
Jeg merket meg forøvrig at Rinnan nevnte (september -20) at de planla en aksjesplitt før notering på Euronext; splitt er nesten alltid positivt for omsetteligheten, og blir kanskje annonsert snart?
Slettet bruker
30.03.2021 kl 13:13 3764

Hvem har egentlig interesse av å "holde kursen nede"? Hvilke(n) aksjonærer(er) kan det være? Litt underlig at noen ville ut med så mange aksjer på kr. 27, etter en så positiv melding om enda mer penger tildelt fra EU Horizon2020 / EIC Accelerator fund. Pluss at selskapsoppdateringen kommer i starten av april, om få dager, forhåpentligvis med positive nyheter..

Nå ser nedsalget ut til å fortsette, men på kr. 26. Hadde ikke disse nedsalgene på kr. 27 og 26 forekommet, er jeg temmelig sikker på at kursen ville vært over kr. 30 igjen.
VårDitto
30.03.2021 kl 13:17 3776

Det foreligger jo krav til spredning og omsettelighet av aksjene før evt notering, og denne har vært såpass anonym at det muligens er behov for å øke aksjonærmassen/omsetteligheten?
Tviler, men tanken slo meg.
Rokki10
30.03.2021 kl 13:30 3934

Det samma skjedde i Freyr . Sparebanker selger seg ned å tar gevinst etterhvert som kursen stiger. Men eg vett ikkje om det e det som skjer nå men trur nok det . Denna aksjå e Bull uansett å eg sitte long
Dublinmannen
30.03.2021 kl 13:43 3910

Det er det som skjer, er nesten sikker på det! Meget stor kjøpsmulighet nå! Sparebank 1 SMN har warrants og konvertible lån som er konvertible /kan utøves på 16 kr! De skal bare sikre seg 10-11 kr i gevinst, sånn er politikken, selv om de ser at det kunne vært lurt å sitte lengere! Se børsmelding av 4.mars for ytterligere informasjon!
Dublinmannen
30.03.2021 kl 13:48 3916

Se også melding av fredag 26.mars! Da var det foretatt en konvertering av gjeld til aksjer! Det er nok de vi få servert på sølvfat i dag! 😀 Jeg har tatt noen tusen aksjer i går og i dag 👍
Redigert 30.03.2021 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Metadoren
30.03.2021 kl 14:01 3914

Selskapet har annonsert at de vil gå på børs når de har et produkt klart. Altså er det nærliggende å anta at dette skjer allerede i løpet av Q3-Q4 i år 😁
Akutt Bistand
30.03.2021 kl 15:03 3859

Lov å håpe på amerikansk børs på sikt? Markedet her er jo helt enormt isåfall. Jeg som jobber som sykepleier ser hvor abnorm denne teknologien kan være i helsevesenet!

Kjøpt 5000 aksjer til 27kr per aksje og 1000 aksjer til 26kr per aksje! Har da totalt 6000 aksjer!
Lov å håpe på 100kr aksjen med litt flaks iløpet av 2-4 år? Jeg tror det
Redigert 30.03.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Najaden
30.03.2021 kl 15:09 3848

Hadde ikke forventet å få kjøpe helt nede på 26 i dag. Satser på at det blir mer oppmerksomhet og helt andre kurser om to ukers tid.
Metadoren
30.03.2021 kl 16:19 3784

Det er nydelig å få plukke aksjer til 26kr nå 🙌🏼
Akutt Bistand
30.03.2021 kl 18:24 3701

Jeg skjønner hvordan UVC-lys kan drepe mikrober på overflater, i vann og luft, så den delen har jeg stor tro på!
Leser på ulike forum at Crayonano også har patent på en teknologi hvor UVC-lys kan fungere som semiconductor, altså halvledere. Kan noen forklare meg om dette stemmer? Dette er jo et helt annet segment og bruksområdet. Har altså Cnano patent på revolusjonerende teknologi på to så voldsomt voksende marked?
Redigert 30.03.2021 kl 18:25 Du må logge inn for å svare
inva
30.03.2021 kl 19:35 3646

Akutt:

Her kan du lese deg opp: http://crayonano.com/

Det er ikke selve UV-C teknologen til CNANO som kan få andre bruksområder. Det er måten å bruke grafen på som kan få andre anvendelser.

De har laget noen videoer du kan se: https://www.youtube.com/watch?v=6SgfLM64mvA&t=8s
inva
30.03.2021 kl 21:06 3611

Se også presentasjonen selskapet lagde for OTC noteringen i september. Der er det mye nyttig info bla om patentene.

Tror ikke de har gått ut med detaljer rundt det du spør om. Det er uansett veldig spennende.

CRAYONANO IP PROTECTED BY 14 PATENT FAMILIES
Akutt Bistand
30.03.2021 kl 21:39 3637

Tusen takk!
Er veldig spennende! Har gått inn med en relativt solid sum her, så blir spennende å følge dette de neste årene.
Metadoren
31.03.2021 kl 00:55 3518

Tatt fra selskapets hjemmeside:
Graphene is not a semiconductor…
… but due to these unique properties, graphene is a new and novel semiconductor substrate that will enable radical new devices and applications.
Slettet bruker
31.03.2021 kl 09:11 3411

EIC tilbyr 5 mill euro i egenkapital i følge melding fra 29.3.. Styret har ennå ikke tatt stilling til om de skal akseptere tilbudet. På meg virker det som om det vil være en stor styrke å få inn EIC som eiere. Det vil vel gi tilgang til et meget stort nettverk av beslutningsfattere og påvirkere. Jeg er litt overrasket over at de ikke umiddelbart sa JA-JA-JA.
Akutt Bistand
31.03.2021 kl 09:34 3454

Hvis det isåfall er tilfelle at Crayonano har en teknologi via UVC-lys i en liten form som kan brukes til desinfisere overflater, luft og vann for 99,9% av virus/bakterier, og i tillegg en teknologi som kan fungere som en slags halvleder, så er dette helt vanvittig. I mine øyne må dette være for godt til å være sant?
Akutt Bistand
31.03.2021 kl 09:36 3460

Det sier vel heller sitt om styret sitt syn på potensialet i Cnano? Crayonano har vel per dags dato mer enn nok midler til fortsette med å utvikle teknologien, samt ta de på børs når det eventuelt skulle komme et produkt av dette.
Metadoren
31.03.2021 kl 10:46 3391

Har faktisk ikke satt meg inn i det før du nevnte det, men det er jo ganske vanvittig!
Det viser vell bare det utrolige potensialet og mulighetene selskapet har til å utvikle dette produktet videre.
Akutt Bistand
31.03.2021 kl 10:55 3378

Ja, det får en jammen si. Hvis dette stemmer, så er "ekstremt spennende" er underdrivelse.
Det kan jobbes mot to separate marked, hvor begge potensialene er voldsomme. Fytti rakkern det kan bli spennende å følge dette selskapet fremover.
Suppler gjerne med noe informasjon rundt dette med "semiconductor-teknologien", om noen vet noe mer rundt dette.
Slettet bruker
31.03.2021 kl 11:08 3485

Det rapporteres å være stor halvledermangel i verden per nå. Kan CrayoNano revolusjonere dette markedet med graphene, som erstatning for "gammeldagse" halvledere..?

kilde: https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/03/29/7649795/nok-en-bilprodusent-rammes-av-halvledermangel
Metadoren
31.03.2021 kl 12:32 3429

Ut i fra beskrivelsen til selskapet er dette noen som vil kunne revolusjonære industrien. Tror vi her er inne på noe som et fåtall av investorene og andre har plukket opp. Dette skal absolutt undersøkes nærmere i påsken.
focuss
31.03.2021 kl 12:42 3430

Ja dette er for godt til å være sant, men noen ganger er det sant likevel.
Akutt Bistand
31.03.2021 kl 12:42 3433

Utifra den artikkelen her, så ser jeg ingen grunn til at Crayonano skal takke nei til 50 millioner kroner som støtte til å fortsette utviklingen av sin teknologi. Noe jeg misser?
Akutt Bistand
31.03.2021 kl 12:46 3430

Det skal jeg også!
Hvis dette medfører riktighet, så skal jeg vekte meg ned i andre selskaper, for så å fylle på i Crayonano.
Risikobasert, men i alle dager; om dette stemmer så er det utrolig.