Aker Biomarine en soleklar Doblingskandidat?

sparegris
AKBM 22.12.2020 kl 15:07 16073

Anbefaler de fleste å studere denne aksjen nøye. Aker Biomarine har fått et godt fotfeste i ferden nordover.
Soleklar ener i hva både angår mengde og effektivitet etter fiske av krill. Desidert størst! Fabrikken er i drift og produktene i hylla. Kapasiteten er mer en stor nok for guidet vekst så ytterligere kapasitetsutvidelser for skalering er ikke nødvendig.

Snart vil det nyeste up to date forsyningsskipet være i drift og løfte effektiviteten videre.

Oppkjøpet av Lang har ført til at du finner Aker Biomarines egne produkter i hver Wall Mart forretning. Samtidig ekspanderes salget i Asia.

Krillolje for helsekost viser seg å være mye mer effektivt enn vanlig fiskeolje. Helsekost har et enormt marked.

I tillegg finner vi de andre produktene som formidles til fiskeoppdrett samt et eget merke rettet mot hundeeiere. Spesielt det siste forventes en god ekspansjon.

Fremover nå fokuseres det også på det nye gjennombruddet Lysovetta som vil utvide markedet enormt. Dette gjennombruddet kom først etter kursmål mellom 150-185 kr. så her må en forvent nye og høyere kursmål fremover.

Regner også med at denne aksjen vil få økt oppmerksomhet når den flyttes over fra Mercur Market på nyåret.
Anser denne aksjen som en nobrainer. Les deg gjerne opp i kvartalsrapporten og se introduksjonen for Lysovetta om du fremdeles er i tvil:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
kaah
01.01.2021 kl 19:46 11794

ok
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.01.2021 kl 10:42 11540

Veldig gode poeng her sparegris. Undrer meg at selskapet som har så god inntjening og enormt vekstpotensiale ikkje er meir nevnt. Voldsomt hype rundt AOW og ACC som forøveig er spennande selskap, men med det sortimentet og markeds posisjonen vi ser i Biomarine er fasinerande. Personlig har egentlig nytt godt av at det har vore lav aktivitet og billig inngangs posisjon. I løpet av 2021 vil nok aker biomarine være på alles lepper.
Redigert 21.01.2021 kl 02:16 Du må logge inn for å svare
northenrgy
05.02.2021 kl 12:03 11100

Tror denne stikker snart eller start neste uke. Veldig spennende kandidat og gode omtaler =)
Tbra
17.02.2021 kl 14:39 10909

AKBM guider 2,5 gangen på EBITDA frå dagens nivå , frem til 2024. Noen betre.??
Felixcat
16.03.2021 kl 10:53 10522

Vel så får man se da, snart ned i 100?. Ser denne handles maskinmessig med to-øres intervaller, med trykk nedover på både kjøps- og salgssiden, nærmest for å få kursen ned. Omsetning av aksjer er svært liten i forhold til selskapets størrelse. Det som er lagt inn som kjøps- og salgskurs er gjerne under 100 aksjer, med 2-øres intervaller som sagt. Ren kursmanipulasjon som burde vært slått hardt ned på, noen synspunkter?
sparegris
16.03.2021 kl 12:16 10485

La selv inn en salgsordre på 250 aksjer på 2 øre under 105. De er nå solgt.

Hvis en regner fremtidig P/E på guidingen med økt ebitda til 200 mill usdm så får jeg likevel en skyhøy p/e. Hva gjør jeg feil? Noen med bedre regnekunnskaper enn meg?
prolm
18.03.2021 kl 13:04 10360

1 mnd med kontinuerlig fall (-14% siden jeg gikk inn 🙂). Noe grunn for at fallet ikke fortsetter?
Babbai
18.03.2021 kl 13:25 10329

Det ansettes for AION nå. Håper de skiller ut selskapet snart. Har det blitt sagt noe om tidspunkt for dette?
Sinc
18.03.2021 kl 13:26 10438

Jeg er personlig redd for at denne kan fortsette å falle. Q4 og guiding var tydeligvis noe skuffende og det kan gå en stund til vi ser noe mer til de nyhetene som bidro til å dra kursen (Lysoveta og INVI). Krillhøstingen var ganske dårlig i fjor og blir sikkert bedre i år, det kan jo spille positivt inn.
prolm
18.03.2021 kl 15:18 10383

Holder pusten litt til. Den stiger helt klart tilbake igjen om jeg selger meg ut nå, så jeg satser på at den svært lave omsetningen er noe av grunnen til nedgangen...
prolm
22.03.2021 kl 20:09 10235

Holder fortsatt pusten og det var foreløpig det lureste jeg har gjort i slike tilfeller tidligere 👍
prolm
30.03.2021 kl 12:31 9891

TS skrev i desember at kursmålet var 150 til 185...
Nå 3mnd senere ser det ut som en er på vei til 50 til 85,-
Skalleknarp
30.04.2021 kl 08:49 9402

https://finansavisen.no/nyheter/helse/2021/04/29/7664992/ny-kalddusj-for-rokke-aksje - Rart at denne nyheten må flyttes opp på topp hele tiden. Dette skinner gjennom at det er ønske om å gni inn "negative waves" mest og lengst mulig mot Røkke.
Makrobaronen
27.05.2021 kl 14:07 8731

Den bør hvertfall stige til over 100kroner.
the K-man
09.07.2021 kl 18:32 9100

Hva er essensen i artikkelen?
odisen
12.07.2021 kl 21:36 8905

Sparebank 1 Markets-analytiker Mari Panengstuen kutter kursmålet i Aker Biomarine betraktelig fra 140 kroner til 110 kroner pr. aksje, men forventer rekyl etter at aksjen har falt i underkant av 40 prosent siden årsskiftet. Fredag morgen står aksjen i 72 kroner, hvilket betyr at Panengstuen ser en oppside på over 50 prosent i krillprodusenten.
Qkost
13.07.2021 kl 15:20 8787

Har lastet kraftig opp i denne. Har stor tru på at nøkkeltall i kvartalet er bedre enn forventet, i tillegg er jeg svært positiv til ny guiding i forbindelse med gjenåpning av samfunnet og økte salgsforventninger.

Vi vil også få en oppdatering på Aion. Kursen idag er faktisk lavere enn når oppkjøpet av Aion ble lansert i slutten av november i fjor. Den dagen Aion-utbytte blir bestemt, ser vi tre-sifra kurs igjen. Dette er nok ett bra kjøp både på kort og lang sikt. I morgen starter forhåpentligvis første rekyl.
Snofall
13.07.2021 kl 21:36 8715

Har stål tro på at denne kommer. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.
Her er det fundamentale i orden tross et dårlig q1.
DnB markeds sin analytiker på denne aksjen er over snittet rask med å konkludere uten særlig substans og tiltro til hva ledelsen i selskapet sier og guider.
Når du justerer kursmålet 3 ganger løpet av et kvartal synes jeg det begynner å bli useriøst. Tynn forklaring fra DnB på siste regulering av kursmålet. Tydelig at de også ikke helt vet når det kommer til stykke.
Synes selv at guidingen samt forklaringen av et dårlig q1 var god.
Ledelsen i selskapet har troverdighet og integritet.




Felixcat
14.07.2021 kl 09:58 8573

Skulle startet med rekyl ja, etter hva som sies i dag, sitat: "Aker Biomarine økte driftsinntektene med 48 prosent fra forrige kvartal og hevet resultatet. Til tross for grønne tall synker aksjen 7,64 prosent, til 68,2 kroner.

Vel så er det gått ned noe etter, og er på topp på taperlister. Men kursen AKBM har over blitt kjørt nedover av ganske mange handler under 100 stk. I ser vi blant de første at kurs går ned med en krone fra 71 til 70 med 20 aksjer, og ned med kr 1,4 fra 69,0 til 68,5 med 20 aksjer. Klokken 09;03:10 gikk kursen ned med kr 0,7 med bare 27 aksjer. Noen kommentarer?
Up`n down
14.07.2021 kl 12:04 8462

AKBM har nå vært på børs i litt over ett år etter å ha gjennomført en emisjon på 115 kr pr aksje.. Aksjen falt til å begynne med for så å stige til høyere pris enn i emisjonen. Nå har resultatene fra de to siste kvartalene ført til at aksjen handles rundt 65 kr. Kanskje er dette tiden for å gjøre et godt kjøp? Selv kjøpte jeg 1000 aksjer i dag til 64,50." Buy the dip!"
Qkost
14.07.2021 kl 16:19 8319

Her vart det en kortsiktig skivebom fra mi side... Hadde ikkje forventa ett fall. Guidinga va mindre optimistisk enn eg såg for meg, men på sikt er denne uannsett ett godt kjøp under 100 kr.

Jeg nekter å selge med tap, det hadde blitt passe surt om noen år😅
Qkost
14.07.2021 kl 16:20 8316

Her vart det en kortsiktig skivebom fra mi side... Hadde ikkje forventa ett fall. Guidinga va mindre optimistisk enn eg såg for meg, men på sikt er denne uannsett ett godt kjøp under 100 kr.

Jeg nekter å selge med tap, det hadde blitt passe surt om noen år😅
Slettet bruker
14.07.2021 kl 16:25 8297

Bør kunne være doblingskandidat herfra. Det må være stort potensial i den rikholdige krillen, fra forbruksvarer til det langt mer raffinerte. Er det ikke jordas største biomasse som utgjøres av kun én art..? Den må det også gå an å høste riktig mye av, bærekraftig. Når de nå får på plass droner, så blir nok krillfisket mer stabilt og treffsikkert.

Blir AKBM for lite verdt, så kommer vel noen og byr på selskapet. Tenk det, og her kan det bli spin off-aksjer også etter hvert. Tror på det, at AKBM kan avle og skille ut nye selskaper.
clanz
14.07.2021 kl 23:41 8092

Interessant aksje - men aksjen er faktisk fortsatt verdsatt til 6,5 mrd.... hva forsvarer den verdien?
Kan like gjerne være verdt 3-4 mrd med de kvartalstallene vi ser nå.
Up`n down
15.07.2021 kl 09:10 7962

Ikke lett å svare på hva som forsvarer verdien, clanz. Men i juni 2020 kunne Katrine Klavenes i AKBM fortelle at det var ekstremt god interesse for å tegne seg i emisjonen til 115,85 pr aksje, emisjonen ble avbrutt to dager før opprinnelig tidsfrist. 18,5 millioner aksjer ble solgt og 2,15 milliarder ble hentet inn. Hva tenkte investorene den gang, sannsynligvis en helseaksje (omega 3) med et stort potensiale, del av et solid selskap (Aker) og en leder som ble beskrevet i pressen som svært dyktig (Matts Johansen). Nå har aksjekursen nesten blitt halvert siden emisjonen. Årsak: Mindre fangst enn beregnet, pandemi, mindre salg til Sør-Korea resulterer i negativ bunnlinje. Så er det opp til oss som handler aksjer om vi har tro på at selskapet kan snu den negative trenden de nå befinner seg i.
Qkost
16.07.2021 kl 09:33 7801

Oppdaterte topp 50 aksjonærlister viser at det er JP Morgan Bank Luxembourg har solgt unna endel siste veka. Andre på topp 50 har småposter inn og ut. DNB solgte alt dei hadde 2 veker før rapporten og sin nedjustering av kursmål.. Så det er dei og småsparerer som har rasert kursen.

Det er så ufattelig med poteinsiale i dette selskapet, vanskelig å holde igjen kapital på dagens kurs.. Lite krillfunn i q2 kan vise seg å være gull for oss som har fylt på. Snart er dronene plass og da vil vi ikkje få ett slikt kvartal igjen. Når JP er ferdig med nedsalget ser vi nok at kursen begynner å klatre.

Up`n down
19.07.2021 kl 18:11 7411

Takk for tipset, Qkost! Meget interessant og norsk leverandør.
Norsee
20.07.2021 kl 00:26 7316

Hei Qkost. kan du forklare hvorfor det ikke blir et lignende kvartal Igjen ?Dronen vil ha minimal effekt på fangst resultat og karbon avtrykk. Fiskeri er fiskeri og i perioder går det opp og andre perioder ned. Oljen som blir brent vil bli den samme uansett, så hvordan i allverden vil dette redusere karbon avtrykk. Løgn og bedrag hele greia. Bare bløff som resten av selskapet. Ta dette fra en som har inngående kjennskap til selskapet og operasjonen i selskapet.
desirata
20.07.2021 kl 06:18 7236

Norsee,
Interessant det du skriver.
Er det slik at eks. Rimfrost eller andre har bedre teknologi enn AKBM.?
Dette Røkke selskapet har jo slitt hele tida, gikk vel skikkelig dårlig første satsinga.

Gjenstår å se om: This time is different ?
Norsee
20.07.2021 kl 07:18 7198

Hei Desirata
Hva jeg vet er at det blir en meget dårlig fangst sesong i sin helhet i år. Alle skipene har de samme electroniske instrumenter og trål redskap så Rimfrost når de kommer til Antarctic kommer ikke til å gjøre det dårligere enn AKBM skipene i fangst volum, men produktene blir jo forskjellig.

Det jeg reagerer på er at de promoterer denne dronen som noe revulusjonerende og at den skal redusere karbon avtrykket til flåten og øke fiskeriet er helt HINSIDES. Omtrent alle AKBM mannskapet flirer til ideen og tar dronen lite seriøst ,men igjen , det er utrolig hva de gjør for å gi intrykk at de går over på den grønne siden. No, this time is not different. Med den kjennskap jeg har til industrien har jeg ikke satt en krone i selskapet.
Qkost
23.07.2021 kl 10:59 6928

Trenger du virkelig en forklaring? Skjønner du ikkje hvilken funksjon dronen skal ha? Fiskeri er fiskeri sier du, men velkommen til teknologiens tidsalder med digitalisering, effektivisering og smartere måter å fiske på.

Oljen som blir brent vil selvfølgelig reduseres når båtene slipper å lete i blinde og vet hvor krillen befinner seg, ved hjelp av data fra dronen, tror du virkelig den har like stort forbruk som båtene?

At "gjengen på golvet" er skeptisk til nye innovasjoner i fiskeprosessen tar jeg med knusene ro. Sånn har det bestandig vært i alle yrker. Jeg har selv mange år bak meg i tungindustrien. Dei siste 10 årene har robotisering og AI tatt mer og mer over arbeidet. Operatørerene på golvet har i dag svært lite å putle med, annet enn å trakke rundt og passe på at robotene går som de skal. Dei samme operatørerene som flirte når disse robotene ble annonsert og installert. Eller nesten, rundt 40 % har sluttet/pensjonert seg/kontrakt-tiden utgått uten å bli erstattet pga mindre arbeid og mer effektivt arbeid.

Du høres nesten ut som en som ikkje fikk fornyet tillit på kontrakten din med AKBM. Med mindre du klarer å belyse noen fakta rundt det du skriver om "løgn og bedrag", anser eg dine innlegg som trolling..

Litt mer lesing for dei som ikkje er like trangsynte:

https://www.tu.no/artikler/autonom-krill-finner-12-ar-gammel-drom-oppfylles-med-overflatedrone/511180?key=lkKPFpPj
Redigert 23.07.2021 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Norsee
23.07.2021 kl 11:33 6889

Qkost. Jeg setter pris på dine teoretisk betraktninger rundt dette. Jeg ser av ditt svar at du aldri har vært involvert i fiskeri))) Fornyet kontrakt?? AKBM mister nøkkel folk i masse. Og igjen. NEI. dronen vil ha ZERO effekt på fangst og karbon avtrykk. Du har ZERO PRAKTISK erfaring i dette. Du beskylder meg for å vå være troll. Jeg har masse erfaring fra denne industrien. Fremdeles løgn og bedrag. Lykke til med dronen))))
Qkost
23.07.2021 kl 13:49 6826

Har aldri vært involvert i fiske nei, men jeg har vært mye involvert i Industri 4.0 og erfart at teknologien går framover og tidligere metoder å arbeide på blir lagt vekk. Dronen er ett sikkert tegn på at denne teknologien begynner å bevege seg mot fiskeindustrien.

En liten sammenligning: Svigerfar min er sauebonde (småbruk). Tidlig i sommer slapp han sauene til fjells. Han gjekk å vandret i fjellet for å holde kontroll på sauene, men det var tre sauer han ikkje klarte å finne, og han var sikker på dei hadde gått utfor ett stup eller rømt. Når vi var der på ferie tok jeg med dronen min og flydde mot fjellet sauene er på, jeg fant to av sauene på under 15 minutt, zooma inn bilde og fekk nummeret på de. Den tredje fant jeg på neste flygning ca en halvtime senere. Gjett hvem som sto å flirte av meg når jeg sa at dronen kunne ta seg en tur å se? ..og gjett hvem som bestilte en identisk drone samme kveld?

Tenker at havdronen til AKBM skal ha lignene effekt. Det er nok ikkje en beslutning tatt ut av løse luften.

Ser at nicket ditt er relativt nytt her, får håpe du beholder det uannsett utfall, så får vi se hvem som får rett til slutt, kjekt å kunne gni inn, men lettere for deg å lage ett nytt nick med "clean slate"..
Redigert 23.07.2021 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
desirata
23.07.2021 kl 14:37 6780

Qkost,
Gjerne du bør lytte til folk som har grei på det de skriver om som Norsee. Du blander inn tungindustri og sauer.! Ting på sjøen er litt forskjellig, muleg de klarer å lure /forlede slike som deg og se godt ut på ESG presentasjoner.

Vil nevne et eks: engang ble vi senior offiserene innkalt til en konferanse i Oslo. De presenterte oss for et, sitat: "helt ny måte å drive skip på" sitat slutt.
Vi satt da og hørte på dette sludderet i 3 dager. Deretter reiste vi ombord i skipene igjen og hørte aldri noe mere om den planen.

Muleg samme med denne dronen ?
Qkost
23.07.2021 kl 17:22 6718

Så jeg skal lytte til en bruker på FA-forum som seier at hele dette selskapet er løgn og bedrageri? Ett børsnotert selskap verdt flere millarder og med eiere som er blandt de mest ressurssterke i landet.
Spar meg...



Ja jeg brukte sauer og tungindustri som eksempler på teknologisk fremgang... Men det er tydlig at jeg diskuterer med gamle sjømenn som ikkje klarer å se noen sammenheng i det jeg skriver.

Om du trur en kjempeinvestering som denne havdronen kan sammenlignes med ett pålagt helgekurs du har vært på, så seier vel det nok til at dette blir det siste innlegget jeg svarer deg på.
Pervorisk
05.08.2021 kl 13:39 5978

Har fått meg en ufrivillig «spareavtale» i AKBM, og snittet ned til kr 59 så langt - p.t. står kursen i kr 49!
På tide å doble innsatsen, eller skal vi ENDA lenger ned?